Playstation 5

Kyllähän se 30 FPS just menettelee ohjaimella ja muutaman metrin päästä telkkarin kanssa, mutta hiiren kanssa ja PC näytöltä puolen metrin päässä, 30 FPS on semmosta jöötiä, että huh HAH hei... Ei pelaa erkkikään. :D

Senköhän takia mulla on niskat jumissa kun pelaan 1/2m päästä 65" töllöllä [emoji23]
 
Alkaa tämäki ketju menee niin ohi asiasta että oikee hirvittää. Nää fps/resoluutioväittelyt on kun yleensäkki niinku mielipiteet, vähän ku perseenreikä...jokasella omansa. Henk.koht. toivon että nää seuraavan sukupolven konsolit siirtyy sen verta lähemmäs PC:tä että sais tekijät helposti muokattua kaikille alustoille sopivaks.
 
Alkaa tämäki ketju menee niin ohi asiasta että oikee hirvittää. Nää fps/resoluutioväittelyt on kun yleensäkki niinku mielipiteet, vähän ku perseenreikä...jokasella omansa. Henk.koht. toivon että nää seuraavan sukupolven konsolit siirtyy sen verta lähemmäs PC:tä että sais tekijät helposti muokattua kaikille alustoille sopivaks.
Konsolit on nytkin PC koneita, mutta niiden suorityskyky on kehno, joka aiheuttaa ongelmia..
 
Konsolit on nytkin PC koneita, mutta niiden suorityskyky on kehno, joka aiheuttaa ongelmia..
Toisaalta konsolien käyttis tasoittaa tilannetta, kun ei tartte ihan kaikkee pitää päällä samaan aikaan ja suorituksia voidaan optimoida.
Mutta onhan molemmat valtakonsolit (X1 ja PS4) puhdasta pc-rautaa.
 
Toisaalta konsolien käyttis tasoittaa tilannetta, kun ei tartte ihan kaikkee pitää päällä samaan aikaan ja suorituksia voidaan optimoida.
Mutta onhan molemmat valtakonsolit (X1 ja PS4) puhdasta pc-rautaa.

Tosin onhan niissäkin kaikenmaailman taustaprosesseja nykyään, jopa siinämäärin, että muutama cpu core ja muistia on pyhitetty vain niille..
Tasoitusta vs pc antaa lähinnä raudan samanlaisuus, joka mahdollistaa optimoinnin pidemmälle.
Eiköhän ps5 ole tältäosin samanlainen, eli joku osa suorituskyvystä varataan taustatauhkalle..
 
Viimeksi muokattu:
En näe väittelyä aiheesta.

Mutta vaikka Sonyn dirikka sanoikin, että 21-22 asti mennään PS4:lla, niin tokihan siellä on isot myllyt käynnissä kivien suunnittelun ja vertailun kanssa ollut jo pitkään. Varmaan sekä PS5, että PS4 Pro+ tasolla.
Sony ei tietenkään uskalla sanoa mitään aikataulua vielä, koska kilpailijan reaktiot vaikuttaa siihen ja koska PS4 myynnit kärsisi uuden jullkaisusta.
 
En näe väittelyä aiheesta.

Mutta vaikka Sonyn dirikka sanoikin, että 21-22 asti mennään PS4:lla, niin tokihan siellä on isot myllyt käynnissä kivien suunnittelun ja vertailun kanssa ollut jo pitkään. Varmaan sekä PS5, että PS4 Pro+ tasolla.
Sony ei tietenkään uskalla sanoa mitään aikataulua vielä, koska kilpailijan reaktiot vaikuttaa siihen ja koska PS4 myynnit kärsisi uuden jullkaisusta.
Todennäköisesti tietoa yritetään pantata viimeiseen asti koska PS4 myy edelleen erinomaisesti ja uuden tulo takuulla vaikuttaa myynteihin. Pelaajana sitä tietysti toivoo uutukaisen tulevan mahdollisimman pian jotta päästään näkemään taas pykälän huikeampia pelejä kuin esim. tuleva mielettömän hieno TLoU2, mutta toisaalta venytetty geni antaa mahdollisuuden aina vain parempiin komponentteihin PS5 kohdalla ja sitäkautta komeampiin ja toivon mukaan 60fps peleihin.
 
En minä ainakaan pelaajana varsinaisesti toivo uuden genin tulevan mahdollisimman pian. PS4 Pro on vielä melko tuore konsoli ja vasta tuli sellainen hankittua. Muutenkin odotan ihan mielelläni sitä, että saadaan parempaa rautaa siihen seuraavaan konsoliin. Ei haittaisi vaikka tuo PS5 tulisi vasta silloin 2021 tai 2022.
 
Pelit kyllä näyttävät erittäin hyvältä edelleen jopa OG PS4-mallilla (Horizon, Detroit, GoW). Ja Prolle näyttäisi tulevan next-gen-oloista matskua TLOU2:n muodossa. Silti itse olisin valmis vaihtamaan konsolin 2020, jotta pelien perustasoa nostettaisiin. Saadaan enemmän NPC-hahmoja ja interaktiota ynnä muuta. Jos mietitään sitä, että kilpailija ilmoitti jo julkisesti E3-lavalla, että seuraavan sukupolven laitteet (monikossa) ovat työn alla, niin kovin kaukana uudesta sukupolvesta tuskin ollaan.

Pelien striimaus tullee saamaan enemmän näkyvyyttä seuraavassa sukupolvessa, mutta missä laajuudessa, sitä on vaikea sanoa. Sony on jo kokeillut tätä pitkään PS Now'n avulla ja ottanut dataa talteen sen sujumisesta. Ubisoftin pamppu veikkasi, että seuraavan konsolisukupolven jälkeen "kaikki" pelaajat siirtyisivät käyttämään striimauspalveluja. No, saa nähdä.
 
Tuo uus konsoli vois tulla seuraaan nvidian näytönohjainsukupolven aikana. Saatais tehokasta tuoretta rautaa uumeniin.
Vai onko niillä jo varma diili AMD kanssa ?
 
Konsolit on nytkin PC koneita, mutta niiden suorityskyky on kehno, joka aiheuttaa ongelmia..

Ihan mielenkiinnosta, mitä ongelmia se aiheuttaa? Pelin näyttää upeilta, pelit pyörii hyvin. Sit taas seuraava sukupolvi, niin kaikki on taas parempaa. Itse en kyllä löydä ainuttakaan semmosta asiaa mikä toimii tehojen takia huonommin kun siellä toisessa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, mitä ongelmia se aiheuttaa? Pelin näyttää upeilta, pelit pyörii hyvin. Sit taas seuraava sukupolvi, niin kaikki on taas parempaa. Itse en kyllä löydä ainuttakaan semmosta asiaa mikä toimii tehojen takia huonommin kun siellä toisessa maailmassa.
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä ongelmia se aiheuttaa? Pelin näyttää upeilta, pelit pyörii hyvin. Sit taas seuraava sukupolvi, niin kaikki on taas parempaa. Itse en kyllä löydä ainuttakaan semmosta asiaa mikä toimii tehojen takia huonommin kun siellä toisessa maailmassa.

Pelejä joudutaan viilailemaan pidempään, jotta saadaan optimoitua pyörimään ne edes jotenkuten siedettävästi. Joku fullHD @30 HZ kun ei ole, kun siinä juuri ja juuri välttävän rajamailla ja monille täysin riittämätön.
Välillä on myös vuotanut teon aikaisia versioita, joissa on ollut paremmat grafiikat ja sitten lopuksi, jotta on saatu konsoleissakin pyörimään, asetuksia on leikattu selkeästi. Kaiken tämän työstämisen jälkeen ne jätetään helposti sitten sinälleen, jolloin ei saada välttämättä juurikaan hyötyä, vaikka alla olisikin suorituskykyisempää rautaa..
 
Pelejä joudutaan viilailemaan pidempään, jotta saadaan optimoitua pyörimään ne edes jotenkuten siedettävästi. Joku fullHD @30 HZ kun ei ole, kun siinä juuri ja juuri välttävän rajamailla ja monille täysin riittämätön.
Välillä on myös vuotanut teon aikaisia versioita, joissa on ollut paremmat grafiikat ja sitten lopuksi, jotta on saatu konsoleissakin pyörimään, asetuksia on leikattu selkeästi. Kaiken tämän työstämisen jälkeen ne jätetään helposti sitten sinälleen, jolloin ei saada välttämättä juurikaan hyötyä, vaikka alla olisikin suorituskykyisempää rautaa..
Tästä olen samaa mieltä, varsinkin kun joka pelissä on käytännössä alueita mitkä vaatii siltä raudalta, syystä tai toisesta, enemmän potkua. Konsolilla se dippaus sitten alle 30 noissa paikoissa on aivan karmeaa. Siinähän se on se pahin asia pelien suhteen kun keikutaan siellä näyttävyyden ja juuri ja juuri toimivuuden rajoilla. Sieltä ei saa dipata alle 30, kun se muuttuu jo diashowksi. Sitten niitä pelejä karsitaan ja tehdään konsolien ehdoilla ja selitetään miten PC paskaa, kun pleikalla näyttää paremmalta.

Sitten jos lataakin sinne kunnon 4k tekstuurit kehiin ja peliä on edes vähän optimoitu PC:llä, niin noi konsolit jää jälkeen ja reilusti. Seuraavan sukupolven pitäisi sitten jo tukea kunnolla VR:ää yms. mikä vaatii raudalta jo aivan tuhottomasti, jos siis sen halutaan näyttävän joltain.
 
Henk. koht. toivon että seuraavan sukupolven konsolit panostaisivat nimenomaan CPU puoleen, varsinkin kun devaajilla tuntuu nykyään olevan pakonomainen tarve tehdä joka pelistä open world. Olisi sitten ainakin laskentatehoa millä täyttää esim. isot kaupungit ihan tupaten täyteen jengiä ilman että suorituskyky kärsisi liikaa.

Mitään järkyttävää hyppyä GPU puolella en edes tarvitsisi. Ei vaan nykyään saa enää seisokkeja uber karkki grafiikoista niinkuin ennen..
 
Kunnnon CPU ja riittävästi muistia olisikin toivelistan kärjessä. Jo nyt nuo pelimaailman komeimmat hitit (GoW, Unchartedit, HZD jne.), puhumattakaan The Last of Us 2 pelistä näyttävät niin hienoilta, että taso kelpaisi jatkossakin kunhan peli pyörisi aina 60fps. Vaikka 30fps on täysin pätevä jos peli on muuten laatua niin aina se 60 olisi se tavoiteltava taso.
Ongelma on se, että konsolin elinikä on perinteisesti todella pitkä. Jos alussa 60fps tavoite toteutuu niin väkisin se 4-5v kuluttua alkaa painetta olla 30fps suuntaan.
 
Pelejä joudutaan viilailemaan pidempään, jotta saadaan optimoitua pyörimään ne edes jotenkuten siedettävästi. Joku fullHD @30 HZ kun ei ole, kun siinä juuri ja juuri välttävän rajamailla ja monille täysin riittämätön.
Välillä on myös vuotanut teon aikaisia versioita, joissa on ollut paremmat grafiikat ja sitten lopuksi, jotta on saatu konsoleissakin pyörimään, asetuksia on leikattu selkeästi. Kaiken tämän työstämisen jälkeen ne jätetään helposti sitten sinälleen, jolloin ei saada välttämättä juurikaan hyötyä, vaikka alla olisikin suorituskykyisempää rautaa..

Pelejä varmasti joudutaan viilaileen pitempään konsoleilla, tämän takia ne monasti onkin hiotumpia ja toimivat paremmin kun PC:llä, jossa voi tuhansia eri kokoonpanoja. FullHD ja 30fps ja hyvinkin monessa pelissä 60fps on varmasti 99,5% pelaajista riittävä. Koska edelleenkään siitä 60+ fps ei ole muuta hyötyä kun kasvattaa sitä kikkeliä. Muuten noi samat ongelmat on PC: llä ja ihan samanlailla niissäkin tehdään. Oli kyse PC:stä tai mistä tahansa konsolista (Sony, Microsoft), niin samat ongelmat niissä on. Konsolilla on paremmin odotettavissa, että ne pelit varmasti toimii kunnolla, kun taas PC: llä ei ole niin varmaa. Siellä vaikuttaa niin moni asia toimivuuteen. Joskus ajurit on täyttä kuraa ja pelit on pelikelvottomia.
 
Kunnnon CPU ja riittävästi muistia olisikin toivelistan kärjessä. Jo nyt nuo pelimaailman komeimmat hitit (GoW, Unchartedit, HZD jne.), puhumattakaan The Last of Us 2 pelistä näyttävät niin hienoilta, että taso kelpaisi jatkossakin kunhan peli pyörisi aina 60fps. Vaikka 30fps on täysin pätevä jos peli on muuten laatua niin aina se 60 olisi se tavoiteltava taso.
Ongelma on se, että konsolin elinikä on perinteisesti todella pitkä. Jos alussa 60fps tavoite toteutuu niin väkisin se 4-5v kuluttua alkaa painetta olla 30fps suuntaan.

Siksi itse kannatankin tuota PRO malli tapaa. Tuodaan puolessa välissä elinkaarta tehokkaampi versio, jolla sit saadaan taas buustattua pelejä johon ei se normi versio pysty. Mutta kumminkin kaikki pelit toimii kaikilla.
 
60 fäpsää riittää kyllä varmaan about kaikille yksinpeleihin, mutta jotain tyyliin Overwatchia ei pysty pelaamaan enää niin hitaalla näytöllä jos on kerran päässyt kyntämään vehreämmillä niityillä.

En kyllä tiedä kuinka tärkeää korkea virkistystaajuus olisi konsoleilla kun ohjaus on jokatapauksessa niin epätarkkaa. Voi olla ettei se hirveästi auttaisi.
 
No niin... Marko76 se tietää totuuden... :rolleyes:
"The human eye can only see 12 fps". :rolleyes:

Raikkaita tuulahduksia 10v takaa. :D

60 fäpsää riittää kyllä varmaan about kaikille yksinpeleihin, mutta jotain tyyliin Overwatchia ei pysty pelaamaan enää niin hitaalla näytöllä jos on kerran päässyt kyntämään vehreämmillä niityillä.
FPS pelit yleensäkin tuntuu niin paljon paremmalta korkeammalla ruudunpäivityksellä. Tuli pelattua Wolfenstein TNO tässä vähän aikaa sitten ja sen enginen 60 fps limit kyllä nakersi pelikokemusta niin perkeleesti.. :dead:
 
Harvoin tulee naurettua kenenkään typerille letkautuksille, mutta tää veti jo pohjat [emoji23][emoji23][emoji23] Sulla ei näköjään ole pienintäkään käsitystä siitä mihin vaikka PS4 Pro tai se paras Xbox mikä nyt onkaan niin pystyy. Vaikka PS4 Pro:lla GOW tai HZD. Nämä ei todellakaan ole kaukana PC huippu grafiikoista mitä saadaan PC:llä 10x kalliimmalla kokoonpanolla. Kyllä ne kunnon pelit edelleenkin kannattaa ja pelataan konsoleilla. Ja PC on ainoastaan töiden tekemiseen.

Edit: Lisätään nyt vielä ettei kukaan ala itkeen [emoji23] Eli itsellä on myös noin 3000€ "peli pc" kanssa.

Tästä sai kyllä hersyvät naurut... ellei sitten ole tahallaan ärsyttämistä.

Totuus sattuu pahiten PC jonneihin. Kun ovat lyöneet hirveet rahat koneeseen kiinni ja hyöty on nolla [emoji28]
Joo, pakko olla trolli, sillä eihän nyt saatana noin tyhmää ihmistä voi olla olemassakaan.
 
Tuo uus konsoli vois tulla seuraaan nvidian näytönohjainsukupolven aikana. Saatais tehokasta tuoretta rautaa uumeniin.
Vai onko niillä jo varma diili AMD kanssa ?

Nvidialta puuttuu prosessori + nVidia ei mielellään anna piirien valmistusta kolmannelle taholle + AMD:n rautaa käyttämällä voidaan paljon helpommin taata taaksepäin yhteensopivuus + AMD:n rauta on pohjimmiltaan tuttua joka säästää huomattavasti koodaajien vaivaa.

Joten ei ole tulossa Nvidiaa Sonyn tai Mikrosoftin konsoleihin pitkään aikaan.
 
Nvidialta puuttuu prosessori + nVidia ei mielellään anna piirien valmistusta kolmannelle taholle + AMD:n rautaa käyttämällä voidaan paljon helpommin taata taaksepäin yhteensopivuus + AMD:n rauta on pohjimmiltaan tuttua joka säästää huomattavasti koodaajien vaivaa.

Joten ei ole tulossa Nvidiaa Sonyn tai Mikrosoftin konsoleihin pitkään aikaan.
Eihän nvidia ole ikinä valmistanut yhtään piiriä itse, vaan ainahan ne valmistaa ulkopuolinen taho.

Nvidian Tegra X1 muinais-siru parin vuoden takaa on saanut nyt yllättäen huippumenestyksen Nintendo Switchissä ja nvidialle varmasti kelpaa repiä tuottoja ja liikevaihtoa vanhasta soc:sta, jonka se luultavasti itsekin kuvitteli olevan museokamaa vähitellen...

Mutta joo, kotikonsolit ovat lähes 100% varmuudella amd:tä seuraavankin generaation, koska nvidiaa tuskin kiinnostaa lähteä yrittämään matalan katteen liiketoimintaan mukaan noilla tegroilla.

Todennäköisempi hyökkäys amd:n kotikonsolihegemoniaa kohtaan nähdään aikaisintaan sitten kun joku koittaa kunnolla streamauspalveluilla / datacenterissä olevalla laskentateholla puskea tuolle markkinalle. Mikä voi toki jäädä tapahtumatta.
 
Eihän nvidia ole ikinä valmistanut yhtään piiriä itse, vaan ainahan ne valmistaa ulkopuolinen taho.

Nvidian Tegra X1 muinais-siru parin vuoden takaa on saanut nyt yllättäen huippumenestyksen Nintendo Switchissä ja nvidialle varmasti kelpaa repiä tuottoja ja liikevaihtoa vanhasta soc:sta, jonka se luultavasti itsekin kuvitteli olevan museokamaa vähitellen...

Mutta joo, kotikonsolit ovat lähes 100% varmuudella amd:tä seuraavankin generaation, koska nvidiaa tuskin kiinnostaa lähteä yrittämään matalan katteen liiketoimintaan mukaan noilla tegroilla.

Todennäköisempi hyökkäys amd:n kotikonsolihegemoniaa kohtaan nähdään aikaisintaan sitten kun joku koittaa kunnolla streamauspalveluilla / datacenterissä olevalla laskentateholla puskea tuolle markkinalle. Mikä voi toki jäädä tapahtumatta.

Siksipä sanoinkin kolmannelle osapuolelle. AMD ei valmista eikä edes valmistuta noita konsolipiirejä.

Nintendo ei ole pitkään aikaan kisannut tehoissa ja siksi joku halpa muinaisjäänne kelpaa sille ihan hyvin. Ei kelpaa Sonylle ja Microsoftille.

Nvidia tarvitsisi ensin tarpeeksi tehokkaan prosessorin eikä sekään välttämättä riitä ellei ole x86 yhteensopiva, koska vaikeuttaisi huomattavasti yhteehsopivuutta konsolien välillä. Tuo yksistään riittää syyksi ettei Nvidia ole harkinnan arvoinen toistaiseksi.

Streamipelaaminen on niin riippuvainen nettiyhteyden tasosta ettei se suurille massoille lyö läpi ihan heti.
 
Siksi itse kannatankin tuota PRO malli tapaa. Tuodaan puolessa välissä elinkaarta tehokkaampi versio, jolla sit saadaan taas buustattua pelejä johon ei se normi versio pysty. Mutta kumminkin kaikki pelit toimii kaikilla.
Muuten järkevä strategia mutta valitettavasti PS4->PS4 Pro on ollut vain reson noston keino ja fps stabilointi. Grafiikkaan ei juuri parannuksia ole tullut eikä merkittäviä fps hyppyjä. Tuo ei silti tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen vaihtoon mutta odotukset oli korkeammat. Jos PS5 saa samanlaisen pro mallin niin toivottavasti tekevät asian paremmin kuin nykygenin "tehokonsolit".
 
Ottaen huomioon, että on tulossa useampi xboxi, niin eiköhän pleikkaristakin tule kaksi mallia heti alkuun. Joku nyky konsolien, eli 300 euron hintainen karvalakkimalli joka olisi ps4 ja ps4 pro;n välissä gpu tehoiltaan, mutta prossuna olisi joku ryzeni, ehkä 6 core 12 thread vaikuttaisisi loogisimmalta vaihtoehdolta, kun jäisi sitten enemmän tilaa muille osille. Sitten 600 euron ps5 pro ois sama prossu(ehkä isommilla kelloilla), mutta tehokkaampi näyttis.
 
Huomannut vaan että nämä X/Pro välimallit ovat jakaneet mielipiteitä konsoleihin keskittyneiden pelaajien kesken. Osa näkee ne tervetulleina mid-gen päivityksinä, kun taas osa näkee sen niin, että se syö konsolien suurinta vahvuutta eli sitä ettei tarvitse murehtia päivittämisesta ennen seuraavan sukupolven tuloa.

Itse ainakin näen yhä vähemmän syitä konsolien hommaamiselle. Ja se on hyvä asia. :)
 
Välimallit ois jees, jos niille tulisi oikeasti näyttävämpiä peleja ja myös next genillä voisi samoja pelejä pelata.
Eli jatkumoa toivoisin, mutta toistaiseksi moista ei ole nähtävissä.
 
Huomannut vaan että nämä X/Pro välimallit ovat jakaneet mielipiteitä konsoleihin keskittyneiden pelaajien kesken. Osa näkee ne tervetulleina mid-gen päivityksinä, kun taas osa näkee sen niin, että se syö konsolien suurinta vahvuutta eli sitä ettei tarvitse murehtia päivittämisesta ennen seuraavan sukupolven tuloa.

Itse ainakin näen yhä vähemmän syitä konsolien hommaamiselle. Ja se on hyvä asia. :)
Ainahan se jakaa mielipiteitä teki niin tai näin. Välipäivitykset on jees homma jos siitä saavuttaa jotain selkeää etua. Ostaahan näitä ei välttämättä tarvitse. Ihan hyvin voisin pelata vanhalla OG pleikkarilla mutta asiallinen väliraha ja uuden takuu ajoi vaihtokauppaan heti Pro julkaisussa.

Itse taas näen konsolit ykköslaitteina pelaamiseen. Ja yksinkertainen syy tähän on pelivalikoima pc verrattuna. Itseäni ei jaksa kiinnostaa pc:n tarjonta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
 
Ainahan se jakaa mielipiteitä teki niin tai näin. Välipäivitykset on jees homma jos siitä saavuttaa jotain selkeää etua. Ostaahan näitä ei välttämättä tarvitse. Ihan hyvin voisin pelata vanhalla OG pleikkarilla mutta asiallinen väliraha ja uuden takuu ajoi vaihtokauppaan heti Pro julkaisussa.

Itse taas näen konsolit ykköslaitteina pelaamiseen. Ja yksinkertainen syy tähän on pelivalikoima pc verrattuna. Itseäni ei jaksa kiinnostaa pc:n tarjonta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Jees. Tuo japanilaisten 3rd party devaajien kiinnostus PC:tä kohtaan on ollut viime aikoina sitä luokkaa, että se voi omalla kohdalla tehdä seuraavan pleikkarin aika turhaksi. Tai se teki jo oman PS4:n jonka takia hankkiuduin siitä eroon. Sonyn first party pelit, vaikka laadukkaita tekeleitä ovatkin, eivät kumminkaan ole henk. koht. täysillä vieneet mukanaan. Ja monet niistä, kuten Naughty Dogin pelit, eivät kiinnosta sitten lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän sieltä vielä joku FromSoft peli nähdä PS5 sitten yksinoikeudella niin täytyy jokaisen käydä hakemassa se laite niin ei tarvitse asiaa sen kauheammin miettiä :D
 
Eiköhän sieltä vielä joku FromSoft peli nähdä PS5 sitten yksinoikeudella niin täytyy jokaisen käydä hakemassa se laite niin ei tarvitse asiaa sen kauheammin miettiä :D
Näinhän siinä varmaan käy. PS3 tuli hankittua aikoinaan ihan vain Demon's Soulsin takia ja PS4 Pro Bloodbornen takia. Toki tuli siinä sivussa ostettua muitakin hyviä yksinoikeuspelejä.
 
Näinhän siinä varmaan käy. PS3 tuli hankittua aikoinaan ihan vain Demon's Soulsin takia ja PS4 Pro Bloodbornen takia. Toki tuli siinä sivussa ostettua muitakin hyviä yksinoikeuspelejä.
Sama itsellä, vaikka ei niin kauheasti nuo muut tekeleet kiinnosta niin kyllä sieltä aina putkahtaa TLOU ja GoW (2018) tapaisia mestariteoksia niin eipä ne rahat koskaan hukkaan ole mennyt.
 
Jos sonyllä on pikkaisenkaan pelisilmää, niin suuri osa PS4 pelistä tulee toimimaan myös PS5:sessa. Teknisestihän konsoli tulee olemaan edelleen perus PC, AMD:n X86 prossulla ja AMD:n GPU:lla joten ihmeellistä "emulaatiotakaan" ei tarvita.
 
Jos sonyllä on pikkaisenkaan pelisilmää, niin suuri osa PS4 pelistä tulee toimimaan myös PS5:sessa. Teknisestihän konsoli tulee olemaan edelleen perus PC, AMD:n X86 prossulla ja AMD:n GPU:lla joten ihmeellistä "emulaatiotakaan" ei tarvita.
Kuka niitä vanhan konsolin pelejä jaksaa enää pelata? Suht turha ominaisuus.
 
Kuka niitä vanhan konsolin pelejä jaksaa enää pelata? Suht turha ominaisuus.
Hyvinkin moni!
Itse pelailen tietokoneella noin 95%:sesti vähän vanhempia pelejä. Jos käyttäisin konsolia, niin suuri osa olisi ainakin edellistä sukupolvea. Todella harvoin (esim viimeisen 3 vuoden aikana 1 kerran olen maksanut jostain pelistä yli 15e).
Kunnon pelikirjasto jo alussa on lisäksi pirun hyvä kilpailuvaltti!
 
Muuten järkevä strategia mutta valitettavasti PS4->PS4 Pro on ollut vain reson noston keino ja fps stabilointi. Grafiikkaan ei juuri parannuksia ole tullut eikä merkittäviä fps hyppyjä. Tuo ei silti tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen vaihtoon mutta odotukset oli korkeammat. Jos PS5 saa samanlaisen pro mallin niin toivottavasti tekevät asian paremmin kuin nykygenin "tehokonsolit".

Kyllä tuolla pieni parannus graffoihin on ollut. Mutta esim osa peleistä pyörii huomattavasti tasaisemmin ja droppeja ei tule.

Edit: Siis kyllä itsekkin odotin vähän enemmän. Mutta onko se sit pelintekijöistä kiinni, että eivät tee niistä paremman näköisiä vaikka teho riittäisikin. Onko se sit kallista vai epäoikeudenmukaista normiversion omistajille.
 
Viimeksi muokattu:
No niin... Marko76 se tietää totuuden... :rolleyes:

Oma kokokemus kertoo itselle aikas paljon. Ja onhan täälläkin jotkut sanonut ihan samaa ja jos meet lukeen muitakin foorumeita kun tätä, niin niissäkin puhutaan ihan samaa.

Joo, pakko olla trolli, sillä eihän nyt saatana noin tyhmää ihmistä voi olla olemassakaan.

No nyt oli oli järkevä kirjoitus. Silloin kun loppuu aivokapasiteetti niin ulosanti on just tuota. Hävettää ja säälittää sun puolesta.

Ymmärrän sen, että kun on vuosia ollut siinä uskossa, että sillä on eroa, niin eihän sitä ihmiset pysty tunnustaan, että on ollut väärässä ja lyönyt rahaa ihan turhaan liian tehokkaaseen koneeseen. Itse tein tätä 20v kunnes tajusin kuinka väärässä olin ja jopa pystyn tunnustaan sen. Onneks ihmiset tulee kokoajan enemmän järkiinsä, eikä usko mitä peliteollisuus ja nyt vaikka AMD ja Nvidia uskottelee. Koska nämäkin tottakai tietävät että niistä ei ole läheskään kaikille hyötyä. Mutta kun ihmiset ostaa niitä kalliita tietokoneita, niin eihän ne sitä tietenkään kerro.

Tähän liittyen pyysin eilen kaverin käymään ja sain tehtyä hänelle testin Ps4 Pro:lla ja GOW pelillä.

Eka pelasi 60fps jonkun 1h ja sit sanoin että kokeille 30fps moodilla. No hänhän haukku sen pystyyn ja ei pystynyt pelaan kun 10min kun oli niin huono. Vaihdoin sit takas 60fps ja kaikki oli taas hyvin.

Hetken päästä hän meni vessaan ja vaihdoin takas 30fps, mutta tällä kertaa en kertonut sitä hänelle. 2h tunnin pelaamisen jälkeen kerroin ja kysyin sit miltä tuntui. Kuulemma alkuun muutaman minuutin huomasin välillä eron, mutta sit vähän aikaa pelattuaan, niin sanoi että ei ollut pienintäkään vaikutusta pelikokemukseen ja ei huomannut tökkimistä. Ja tämä hlö suusta joka on henkeen ja vereen PC jonne kaikilla mausteilla [emoji23]

Meinaa jatkossakin pelata pelinsä 100+fps koska on siihen tottunut ja kunnon kone sitä varten ostettu. Mutta tunnusti myös, että täysin hukkaan ne ylimääräiset fps menee tietokoneella.

Toki tämä nyt oli yksi hlö. Mutta pointti on se, että jos tiedät, niin se on perseestä, mutta jos et tiedä niin eroa ei oikeestaan ole. Ihminen ajattelee niin erilailla kokemansa jos on siitä tietoinen.

Kannattaa antaa mahdollisuus ja kokeilla jos ei tykkää niin sen voi aina vaihtaa takaisin. Mutta tärkeintä on, että sanoo totuuden siitä, sattui se kuinka paljon vaan siihen omaan egoon [emoji28] Maailma ei siihen kaadu.

Edelleenkin ole sitä mieltä ettei se alhaisempi fps tietenkään voi kaikilla toimia. Ihmiset on erilaisia.


Peace [emoji111]️
 
Jo pelkästään nykyisen näyttöteknologian fundamendaali ongelma eli sample-and-hold pakottaa kehittämään nopeampia virkistystaajuuksia että liike blurri saadaan vähenemään ilman taustavalon välkytystä. Siksi esim CRT monitorin 60Hz on huomattavasti selkeämmän näköistä liikkeessä verrattuna nykyaikaiseen LCD näyttöön koska CRT näyttää yhtä kuvaa vain yksittäisiä mikrosekunteja.

1000Hz sample-and-hold LCD näyttö pääsee vanhan CRT näytön vähyyteen liike blurrissa. Joko hertsien on noustava radikaalisti tai koko näyttöteknologian on fundamentaalisti muututtava

Sent from my unnamed cellphone using my fingers... see how fucking stupid that is!?
 
Jo pelkästään nykyisen näyttöteknologian fundamendaali ongelma eli sample-and-hold pakottaa kehittämään nopeampia virkistystaajuuksia että liike blurri saadaan vähenemään ilman taustavalon välkytystä. Siksi esim CRT monitorin 60Hz on huomattavasti selkeämmän näköistä liikkeessä verrattuna nykyaikaiseen LCD näyttöön koska CRT näyttää yhtä kuvaa vain yksittäisiä mikrosekunteja.

1000Hz sample-and-hold LCD näyttö pääsee vanhan CRT näytön vähyyteen liike blurrissa. Joko hertsien on noustava radikaalisti tai koko näyttöteknologian on fundamentaalisti muututtava

Sent from my unnamed cellphone using my fingers... see how fucking stupid that is!?

Onko vieläkään olemassa telkkareita missä päästään noin suuriin virkistystaajuuksiin? Muistan kun joskus Samsung mainosti tuommosta 1000Hz mutta se saatiin joillakin Samsungin omilla kuvan parannus (lue kuvan huononnus) tekniikoilla tai vastaavilla. Ja sit todellisuus olikin huomattavasti alhaisempi.
 
Ihanko vakavalla naamalla porukka puolustaa tuota 30 fps ratkaisua, uskomatonta. :facepalm: Olen nyt pelannut tuota GTA V:n PS4-versiota tarinan osalta lävitse ja voin todeta että ei tuohon 30 fps enää totu kun on paremmilla laitteilla pelannut. Sen verran kuitenkin pitkällä olen jo tuon tarinan osalta, että vedetään nyt se pleikkarilla lävitse kun aloitettiinkin.

Edesmenneen Totalbiscuitin (RIP) osuvat kommentit asiasta, katsokaa ja oppikaa:



Oma mielipide on tosiaan että ensi genissä PS5:n osalta ei ole mitään (teko)syytä miksi pelien pitäisi olla 30 fps, koska suuremman frameraten tuomat edut pelattavuuteen ovat kiistattomat. Tähän kun tosiaan lisätään nykyisen näyttöteknologian tuomat heikkoudet (sample and hold), niin ehdottomasti pitäisi pyrkiä minimissään 60 fps ruudunpäivitykseen.

Jo pelkästään nykyisen näyttöteknologian fundamendaali ongelma eli sample-and-hold pakottaa kehittämään nopeampia virkistystaajuuksia että liike blurri saadaan vähenemään ilman taustavalon välkytystä. Siksi esim CRT monitorin 60Hz on huomattavasti selkeämmän näköistä liikkeessä verrattuna nykyaikaiseen LCD näyttöön koska CRT näyttää yhtä kuvaa vain yksittäisiä mikrosekunteja.

1000Hz sample-and-hold LCD näyttö pääsee vanhan CRT näytön vähyyteen liike blurrissa. Joko hertsien on noustava radikaalisti tai koko näyttöteknologian on fundamentaalisti muututtava

Sent from my unnamed cellphone using my fingers... see how fucking stupid that is!?

Osaan näytöistä on tullut BFI (Black frame insertion) auttamaan juuri tuon sample and hold -blurrauksen kanssa. Ongelmana tuon käyttämisen osalta on juuri matala framerate, jolloin kuvaan tulee CRT:n tapaista vilkkumista. Siksipä korkea fps ja BFI olisi yksi ratkaisu liiketerävyyden parantamiseen.

Oma kokokemus kertoo itselle aikas paljon. Ja onhan täälläkin jotkut sanonut ihan samaa ja jos meet lukeen muitakin foorumeita kun tätä, niin niissäkin puhutaan ihan samaa.



No nyt oli oli järkevä kirjoitus. Silloin kun loppuu aivokapasiteetti niin ulosanti on just tuota. Hävettää ja säälittää sun puolesta.

Ymmärrän sen, että kun on vuosia ollut siinä uskossa, että sillä on eroa, niin eihän sitä ihmiset pysty tunnustaan, että on ollut väärässä ja lyönyt rahaa ihan turhaan liian tehokkaaseen koneeseen. Itse tein tätä 20v kunnes tajusin kuinka väärässä olin ja jopa pystyn tunnustaan sen. Onneks ihmiset tulee kokoajan enemmän järkiinsä, eikä usko mitä peliteollisuus ja nyt vaikka AMD ja Nvidia uskottelee. Koska nämäkin tottakai tietävät että niistä ei ole läheskään kaikille hyötyä. Mutta kun ihmiset ostaa niitä kalliita tietokoneita, niin eihän ne sitä tietenkään kerro.

Tähän liittyen pyysin eilen kaverin käymään ja sain tehtyä hänelle testin Ps4 Pro:lla ja GOW pelillä.

Eka pelasi 60fps jonkun 1h ja sit sanoin että kokeille 30fps moodilla. No hänhän haukku sen pystyyn ja ei pystynyt pelaan kun 10min kun oli niin huono. Vaihdoin sit takas 60fps ja kaikki oli taas hyvin.

Hetken päästä hän meni vessaan ja vaihdoin takas 30fps, mutta tällä kertaa en kertonut sitä hänelle. 2h tunnin pelaamisen jälkeen kerroin ja kysyin sit miltä tuntui. Kuulemma alkuun muutaman minuutin huomasin välillä eron, mutta sit vähän aikaa pelattuaan, niin sanoi että ei ollut pienintäkään vaikutusta pelikokemukseen ja ei huomannut tökkimistä. Ja tämä hlö suusta joka on henkeen ja vereen PC jonne kaikilla mausteilla [emoji23]

Meinaa jatkossakin pelata pelinsä 100+fps koska on siihen tottunut ja kunnon kone sitä varten ostettu. Mutta tunnusti myös, että täysin hukkaan ne ylimääräiset fps menee tietokoneella.

Toki tämä nyt oli yksi hlö. Mutta pointti on se, että jos tiedät, niin se on perseestä, mutta jos et tiedä niin eroa ei oikeestaan ole. Ihminen ajattelee niin erilailla kokemansa jos on siitä tietoinen.

Kannattaa antaa mahdollisuus ja kokeilla jos ei tykkää niin sen voi aina vaihtaa takaisin. Mutta tärkeintä on, että sanoo totuuden siitä, sattui se kuinka paljon vaan siihen omaan egoon [emoji28] Maailma ei siihen kaadu.

Edelleenkin ole sitä mieltä ettei se alhaisempi fps tietenkään voi kaikilla toimia. Ihmiset on erilaisia.


Peace [emoji111]️

Sanotaanko nyt näin, että tuon 30 fps ja 60 fps eron huomaa jo ihan kontrollien tatsissa, jos on vähänkin taustaa pelaamisesta. Jollekin casuaalille 30 fps vielä menee, kun tietoa/kokemusta paremmasta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanko vakavalla naamalla porukka puolustaa tuota 30 fps ratkaisua, uskomatonta. :facepalm:

Edesmenneen Totalbiscuitin (RIP) kommentit asiasta, katsokaa ja oppikaa:



Oma mielipide on tosiaan että ensi genissä PS5:n osalta ei ole mitään (teko)syytä miksi pelien pitäisi olla 30 fps, koska suuremman frameraten tuomat edut pelattavuuteen ovat kiistattomat. Tähän kun tosiaan lisätään nykyisen näyttöteknologian tuomat heikkoudet (sample and hold), niin ehdottomasti pitäisi pyrkiä minimissään 60 fps ruudunpäivitykseen.


Kyllä puolustetaan koska näyttö on kiistatonta että se riittää. Kannattaa vähän avartaa sitä omaa näkemystä ja jättää ne facepalmit käyttämättä. Videoo en edes katso, koska sillä ei ole mitään merkitystä.

Itse toivon PS5 reilusti parempaa grafiikkaa, mutta myös kaikkiin peleihin vaihtoehdot 30fps=favored resolution ja 60fps= favored fps. Tällöin on kaikille jotain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom