Playstation 5

SSD on erittäin tervetullut perustavanlaatuinen muutos. Konsolit astuvat ensi vuonna viimeinkin SSD-aikaan.

AMD:n pomolta myös terveisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tuo 8k-tuki oikeasti tarkoittaa.
HDMI 2.1 -tukea. Eiköhän kaikki kehittäjät tähtää kuitenkin 4K:hon. 8K jäänee median toistamiseen, jos se ottaa tuulta alleen PS5:n aikana. Jotenkin odottaisin, että jälleen kolmen tai neljän vuoden kuluttua nähdään välipäivitysmalli, joka sitten kykenee peleissäkin paremmin 8K:hon.
 
Voi olla, että visuaalisella puolella säteenseurantaa ei tulla käyttämään (juurikaan) hyväksi. Tuossa artikkelissa Cerny puhuu säteenseurannan käyttämisestä 3D audion kanssa ja miten sen avulla voidaan luoda realistisemmin ääniä.
Polyphony demos jo jossai messuilla gran turismossa säteenseurantaa että eiköhän se oo tulossa näkyviinkin, ja tosiaan realiajas sitä pyörittitteli eri kuvakulmista.
 
Katsotaan nyt ensin, että 8K-reso tai 4K-reso+RTX toimisi edes PC:llä pelattavasti, ja sitten vasta haaveillaan konsolitukea.
 
Polyphony demos jo jossai messuilla gran turismossa säteenseurantaa että eiköhän se oo tulossa näkyviinkin, ja tosiaan realiajas sitä pyörittitteli eri kuvakulmista.
Polyphony pyörittelee kyllä kaikki mahdolliset tekniikat ja kikat konsolista ulos. Harmi vaan, kun niiden pelit tuppaa juuri siitä syystä myöhästymään vuosilla :D
 
Wiredin haastattelun tekijä julkaisi kysymyksen hinnasta, jota ei ollut alkuperäisessä jutussa.

Peter Rubin sanoi:
Wired: There's always been a general range of launch pricing. Will the next console hew to that range?

Mark Cerny: I believe that we will be able to release it at an SRP [suggested retail price] that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set.

Wired: Meaning that it may cost a bit more but what you're getting is well worth it?

Mark Cerny: That's about all I can say about it.
 
Jos meinaavat jotain 8K-resoa suunnitella laitteeseen, niin odotan että 1080p-resoluutio pyörii sitten vähintään sen 60fps.
 
Toisaalla on palloteltu ajatuksella, että PS5:n SSD-toteutus olisi räätälöity versio tästä: Radeon™ Pro SSG GPU - Solid State Graphics | AMD

SSG:n luulisi kylläkin olevan aivan liian kallis ratkaisu konsoliin...
Itse veikkaan yksinkertaisena ihmisenä yksinkertaista ja halpaa ratkaisua. Zen2 tukee PCIx4.0 ja 2019Q3 on tulossa ensimmäiset PCIx4 NVME SSD:t. Kaista näille levyille tulee pyörimään 4-6 GB/s vauhdeissa.
 
Spekulointia tekeillä olevista yksinoikeuksista.Jos Death Strandingin lisäksi The Last of Us Part II, Ghost of Tsushima ja Horizon Zero Dawn 2 tulee PS5:lle sen alkutaipaleella niin todellinen kilpailijat tyrmäävä aloitus.

Vahvaa vihjailua: Death Stranding saattaa ilmestyä myös PlayStation 5:lle | Muropaketti.com
Harmi, ettei saatu tietää mitään tarkempaa BC-tuen teknisestä toteutuksesta. Koska arkkitehtuuri on Cernyn mukaan hyvin samankaltainen PS4:n ja PS5:n välillä, lienee sopivaa olettaa, että jonkin patchin avulla saa PS5:n tehot täyteen hyötykäyttöön? Erikseen PS5-versiosta maksaminen tuntuisi siinä tilanteessa todella paskamaiselta, joten toivottavasti niin ei tarvitse tehdä. PS3/PS4 tilanteen pystyi vielä jotenkin ymmärtämään The Last of Us Remasteredin kohdalla, kun BC:täkään ei voinut toteuttaa.
 
Tässäpä mielenkiintoinen juttu asiaan liittyen. JackFragsin videolta bongattu ja lähde etsitty (jos edes on suoranainen lähde).
Elikkä 2018 joulukuussa tälläinen postaus ollut, jossa speksit ovat nyt julkaistujen tietojen mukaan kohtalaisen oikeassa. Tekstissä tietoa myös mahdollisesti tulevista peleistä, sekä konsolin hinnasta (joka olisi siis 499 usd, jolla sony tekisi 100 usd tappiota per konsoli alkuun). Eli voisi melkein sanoa ainkin konsolin speksien perusteella olevan aika luotettavan oloinen vuoto. Noiden pelien puolesta tietenkin hyvin vaikea sanoa mitään, mutta mielenkiintoisia titteleitä siellä on mainittu. Kuten esim GTA6 2020 joulumarkkinoille.

Ps5 2020 infos - Pastebin.com
 
Tuota 2TB SSD:tä on vaikea uskoa kun kuluttajahinnat noiden osalta pyörii siellä 300 (ja M.2 levyt 500) euron tuntumassa, ellei sitten ole tiedossa jotain rajua hinnan pudotusta tämän vuoden aikana. Etenkin jos kerta vielä pitäisi kamppailla M.2 levyjä vastaan nopeudessa...

Intelin 2 teran m.2 QLC levy mindfactoryssa 212€.
Ihan mahdollista premium-versioon vaihtoehdoksi kun julkaisuun on aikaa vielä 1-2 vuotta. Hinnat alkaen mallissa joku 500 gigaa tai ehkä jopa pelkälle käytttikselle joku 64gb ja peleille HDD
 
Harmi, ettei saatu tietää mitään tarkempaa BC-tuen teknisestä toteutuksesta. Koska arkkitehtuuri on Cernyn mukaan hyvin samankaltainen PS4:n ja PS5:n välillä, lienee sopivaa olettaa, että jonkin patchin avulla saa PS5:n tehot täyteen hyötykäyttöön? Erikseen PS5-versiosta maksaminen tuntuisi siinä tilanteessa todella paskamaiselta, joten toivottavasti niin ei tarvitse tehdä. PS3/PS4 tilanteen pystyi vielä jotenkin ymmärtämään The Last of Us Remasteredin kohdalla, kun BC:täkään ei voinut toteuttaa.
Veikkaan että jos ostat nämä pelit ps4, ne toimivat ps5 ainoastaan paremmalla resoluutiolla/fps, karkki ei lisäänny. Ps5 versiossa taas on näyttävämpää karkkia.
 
Ihmeen paljon kohinaa tuo "8k yhteensopivuus" aiheuttaa ottaen huomioon, että voi olla pelien kohdalla ylösskaalaus samaan tyyliin kuin xbox one s 1080p->4k
 
Mitä tuo Ray tracing tarkoittaa?

Se on todellisuutta lähimpänä oleva tapa piirtää kuva. Varsinkin dynaamiset heijastukset ja varjot saadaan sillä paremmiksi. Tasaista ja staattista pintaahan saadaan nykytekniikoillakin aikaan.
Se on myös ainakin nykyisellä raudalla raskain tapa piirtää kuva.

Maailma todellisuudessakin "piirtyy" ray tracingilla, eli siis kappaleet lähettävät valonsäteitä silmääsi ja siten tapahtuu näkeminen. Toki tosielämässä niitä säteitä ei tarvitse mitenkään laskea vaan ne vaan tulevat, mutta periaate on sama.
 
Veikkaan että jos ostat nämä pelit ps4, ne toimivat ps5 ainoastaan paremmalla resoluutiolla/fps, karkki ei lisäänny. Ps5 versiossa taas on näyttävämpää karkkia.
God of War saattaisi olla sellainen peli joka hyötyisi tuosta eniten tällä hetkellä koska siinähän saa fps lukon pois mutta proo tuhnuttaa sitä jotain 40-60fps jolloin ps5 voisi kuvitella sitten saavan 60fps.

Muut PS4 pelit sitten vaatisivat pätsin joka poistaa fps lukot/muut esteet elleivät jo sisällä itsessään 30fps capsin poistoa.

@poklu ratkakapu tuossa aika hyvin selittikin mutta oliskohan tästä kuvasta apua havainnollistamaan:

unnamed.gif
 
@poklu

Lisäänpä minäkin oman selitykseni soppaan.

Perinteinen peligrafiikoiden laskentatapa pyrkii jäljittelemään säteenseurantaa, joka taas jäljittelee valon luonnollista käyttäytymistä. Perinteinen tapa on tehovaatimuksiltaan paljon kevyempi, mutta haittapuolena on vähemmän todenmukaisempi valaistus, varjot, heijastukset, läpinäkyvyydet ja niin edelleen. Rautakiihdytetty säteenseuranta on tuomassa asiaan hitaasti mutta varmasti perustavanlaatuista muutosta, jonka GeForce RTX -näytönohjaimet onnistuivat viimeinkin laittamaan alulle.

Nyt on menossa siirtymävaihe, jota kutsutaan käsitteellä "hybrid rendering", tarkoittaen, että perinteistä tapaa ja säteenseurantaa käytetään peleissä samanaikaisesti. Esimerkkinä vaikka Battlefield V:n PC-versio, jossa heijastukset on toteutettu säteenseurannalla ja loput grafiikoista perinteisesti. Lopullisena tavoitteena on täysin säteenseurannalla toteutettu pelimaailma grafiikkoineen ja myös äänineen.

PC-maailmaan verrattuna konsolit tulevat heikomman tehonsa vuoksi rautakiihdytetyssä säteenseurannassa jälkijunassa, mutta myös ne tulevat lopulta olemaan täysin säteenseurantaa käyttäviä pelikoneita.
 
Viimeksi muokattu:
Jännittäviä aikoja nämä, kun alkaa infot tihkua. Tosin henkisesti odotan MS:n ratkaisun olevan hyvin lähellä sitä, mitä Sony virittelee.
 
@poklu
Nyt on menossa siirtymävaihe, jota kutsutaan käsitteellä "hybrid rendering", tarkoittaen, että rasterointia ja säteenseurantaa käytetään peleissä samanaikaisesti. Esimerkkinä vaikka Battlefield V:n PC-versio, jossa heijastukset on toteutettu säteenseurannalla ja loput grafiikoista perinteisellä tavalla. Lopullisena tavoitteena on täysin säteenseurannalla toteutettu pelimaailma grafiikkoineen ja myös äänineen.
Onko? Piirretäänkö ne heijastukset säteenseurannalla, vai lasketaanko niiden sisältö säteitä seuraten ja piirretään rasteroinnilla?
 
Se on todellisuutta lähimpänä oleva tapa piirtää kuva. Varsinkin dynaamiset heijastukset ja varjot saadaan sillä paremmiksi. Tasaista ja staattista pintaahan saadaan nykytekniikoillakin aikaan.
Se on myös ainakin nykyisellä raudalla raskain tapa piirtää kuva.

Maailma todellisuudessakin "piirtyy" ray tracingilla, eli siis kappaleet lähettävät valonsäteitä silmääsi ja siten tapahtuu näkeminen. Toki tosielämässä niitä säteitä ei tarvitse mitenkään laskea vaan ne vaan tulevat, mutta periaate on sama.
Ei nyt ihan - tai ehkä, riippuen mistä puhutaan. Kuvauksesi nimittäin sopii aika hyvin path tracingiin, joka on kylläkin käsittääkseni aika läheistä sukua ray tracingille.
 
Kuvauksesi nimittäin sopii aika hyvin path tracingiin, joka on kylläkin käsittääkseni aika läheistä sukua ray tracingille.
Path tracing on ray tracingiä.

Redditistä löytyy hyvä tiivistys:
PrancingPeach sanoi:
RTX cards provide hardware support for ray tracing. Ray tracing is actually just a primitive operation that can be used in a variety of ways. The path tracing algorithm here is one such way, but it's not used in any major games right now.

Kuten myös Sonic Etheriltä:
Sonic Ether sanoi:
Path tracing or ray tracing?

It is more descriptive to call the tech in SEUS PTGI "path tracing" (PTGI stands for Path Traced Global Illumination), but it is not incorrect to call it "ray tracing", since path tracing is a rendering technique which utilizes ray tracing. It's just like how it's more descriptive to call a square a "square", but it is not incorrect to call it a "polygon".
 
Viimeksi muokattu:
God of War saattaisi olla sellainen peli joka hyötyisi tuosta eniten tällä hetkellä koska siinähän saa fps lukon pois mutta proo tuhnuttaa sitä jotain 40-60fps jolloin ps5 voisi kuvitella sitten saavan 60fps.

Muut PS4 pelit sitten vaatisivat pätsin joka poistaa fps lukot/muut esteet elleivät jo sisällä itsessään 30fps capsin poistoa.

@poklu ratkakapu tuossa aika hyvin selittikin mutta oliskohan tästä kuvasta apua havainnollistamaan:

unnamed.gif


Eli periaatteessa päinvastaista mitä tosielämässä, eli kamera lähettää säteitä ja ne jotka osuu valonlähteeseen, lasketaan.
 
[sisältää rajuja yksinkertaistuksia]



Eli periaatteessa päinvastaista mitä tosielämässä, eli kamera lähettää säteitä ja ne jotka osuu valonlähteeseen, lasketaan.


En tiedä miksi Disney kutsuu tuota kamerasta valonlähteeseen laskemista path tracingiksi, noin päin kaikki tietokonegrafiikassa käytettävä säteenseuranta lasketaan. Path tracingilla taas viitataan yleensä grafiikassa säteenseurantaan jossa lasketaan helvatusti enemmän säteitä jotka ponnahtelevat satunnaisiin suuntiin, minkä avulla saadaan lopulta laskettua realistisempi lopputulos (pirusti raskaamman prosessin tuloksena) ilman kikkailuja

Path tracing on ray tracingiä.

Redditistä löytyy hyvä tiivistys:
Ainakaan tuo lainauksesi ei ollut kovin hyvä. "Hardware support for raytracing" voidaan periaatteessa sanoa mistä vaan näyttiksestä monen vuoden ajalta, RTX:issä uutta on BVH traversal -kiihdytin, joka auttaa yhdessä tietyssä osassa säteenseurantaprosessia. Path tracing kts yllä

[/sisältää rajuja yksinkertaistuksia]
 
Tuo levyaseman säilyvyys ja fyysisten pelien ostomahdollisuus on itselleni helpotus. Sen kun yhdistää näihin muihin julkaistuihin tietoihin, niin ostopäätös alkaa olla sinetöitynyt.

Kokoelmassa on nyt parisenkymmentä PS4-peliä joko uutena tai käytettynä hankittuna. Olen aina ennen ostoa tarkistanut Storesta hinnan ja tasan yhden pelin olen Storesta saanut halvemalla digitaalisena kuin fyysisenä. Se oli joulutarjouksesta Alien Isolation alle 7 eurolla. Rahaa on siis fyysisiä versioita ostaessa säästynyt oikeasti suuria summia. Etenkin kun muutaman pelin on myös saanut myytyä pois. Sen verran lapsettaa, että ne PS4-pelit hyllyssä näkyvillä on myös siisti juttu.

Voihan se olla että mieli muuttuu ja nuo muoviset kikkareet eivät enää joskus kiinnosta, mutta juuri nyt en voisi kuvitella ostavani täysin digitaalista konsolia.
 
Perinteistä SSD levyä odottavat tulevat varmasti pettymään tämän kanssa. Eiköhän tuo ole jokin nokkela Flash + HDD -tyylinen komboratkaisu, josta voidaan TEKNISESTI sanoa sen olevan SSD (ainakin eräiltä osin). Tässä kohtaa söisin mielelläni sen kuuluisan hatullisen, mutta perinteisenä SSD:nä, ei yksinkertaisesti mahdu konsolin kustannushaarukkaan.

Kuriositeettina eräs arvio PS4 vs. Xbone BOM:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Henk.koht ei niin väliä onko hdd, ssd, flash+hdd joku hybridi levy. JOS kuitenkin nuo latausajat ovat mitä on raportoitu (esim spidermanin 15sek vs 0.8sek vai miten se meni), niin ei paljoa haittaa mikä siellä on sisällä. En kyllä toisaalta ole mikään maailman kärsimättömin näissä latausajoissa, ei kaadu oma maailma jos joutuu odottamaan 10 sekunttia tunnin välein... Harvemmin sitä pleikkaria tulee nykyään pelailtua ja kun tulee, on siihen yleensä varattu aikaakin reippaammin.

Toisaalta nuo ssd/hhd jutut ei se isoin asia ole, olettaen että ne voi vaihtaa/lisätä myöhemmin jos alkaa latausajat/tila ahdistamaan.

Mutta samaaa mieltä olen. Alkaa olemaan mielenkiintoista miten saadaan noinkin kovat speksit tungettua alle 600€ vekottimeen.
 
On spekuloitu Cernyn puheiden perusteella, jotka olivat SSD:n speksien suhteen erittäin hämäriä, yhdisteltynä vuotoihin spekseistä että kovalevy voisi mahdollisesti olla ns. normaali HDD jonka voi vaihtaa käyttäjä itse mihin haluaa. Emolevyllä olisi kuitenkin 256GB PCIx4 NVME siru (6GB/s) joka toimisi scratch padina. Tuolle NVME:lle saisi developerit mitä vain tavaraa ja se toimisi läpinäkyvästi niin että kun käyttäjä käynnistää pelin niin pelidata siirtyy tälle scratch padille josta se sitten pyörii siitä eteenpäin.

Lisäys: Ensimmäinen pelikäynnistys olisi siis normaali HDD nopeuksinen mutta minuutin sisään kaikki tarvittava data olisi tuolla NVME ja esimerkiksi Bloodbornen kuoleman jälkeiset lataukset muuttuisivat 15s --> 1s
 
Digital Foundryn Richard Leadbetter spekuloi, mitä mahdollinen AMD Gonzalo -piiri (linkitetty nimeen Navi Lite) voisi tarkoittaa PS5:ssä speksien osalta. Gonzalosta on tullut ilmi uusi revisio, jossa GPU:n max kellotaajuus olisi aiemman 1,0 GHz sijaan 1,8 GHz. Melkoista kasvua. CPU:n boostikellotaajuus on tuossa Gonzalon koodirimpsussa 3,2 GHz pysynyt ennallaan. Peruskellotaajuuteen on tullut hyvin pieni kasvu 1,60 -> 1,67.

2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9 - tammikuu
ZG16702AE8JB2_32/10/18_13F8 - huhtikuu

Jos kaikki CU:t pidettäisiin aktiivisena, 1,8 GHz kellotaajuudella päästäisiin peräti 14,7 teraflopsiin olettaen, että shaderien määrä (64) ei ole muuttunut Navissa. Mutta konsolin koko, hinta ja lämpökuorma asettanevat rajoituksia, joten ihan täyteen latinkiin tuota piiriä tuskin saadaan. 10-12 TF lienee realistisempaa, sillä Sony todennäköisesti pyrkii $399 hintaan, jolloin ei voi laittaa liikaa rahaa jäähdytysratkaisuihin. $499 antaa toki enemmän mahdollisuuksia, jos siihen päätyvät (tai jos ovat valmiita myymään tappiolla).

Jos nämä tiedot pitävät paikkansa, niin ihan käypä konsoli PS5:stä taitaa olla tulossa. Tähän päälle vielä erittäin nopea SSD, 16-24 GB muistia ja jonkinlainen säteenseurantaratkaisu, niin selkeä sukupolviloikka on luvassa. Speksivuotojakin voi olla luvassa seuraavien kuukausien aikana, kun dev kitit ovat maailmalla.

In Theory: is PS5 powered by an AMD Gonzalo processor? • Eurogamer.net
 
Jos saavat 399e hinnan jossa 12 AMD-TFLOP, joka voisi vastata nVidian 2070/2080 välimaastoa ja pakettiin vielä SSD:n niin Ryystölän CPU:n kanssa aika komea paketti. Jos God of War pyörii vielä kaiken lisäksi tällä uudella lootalla 60fps (PS4-pro:n 40-60fps sijaan) niin huhhuh.

Pitää jostakin vielä hankkia takaisin vanhan mallinen PS3 jossa taaksepäin yhteensopivuus PS1 asti niin on kone jolla tarvittaessa pelata Metal Gear Solid.
 
Jos saavat 399e hinnan jossa 12 AMD-TFLOP, joka voisi vastata nVidian 2070/2080 välimaastoa ja pakettiin vielä SSD:n niin Ryystölän CPU:n kanssa aika komea paketti. Jos God of War pyörii vielä kaiken lisäksi tällä uudella lootalla 60fps (PS4-pro:n 40-60fps sijaan) niin huhhuh.

Pitää jostakin vielä hankkia takaisin vanhan mallinen PS3 jossa taaksepäin yhteensopivuus PS1 asti niin on kone jolla tarvittaessa pelata Metal Gear Solid.
Kaikissa PS3 versioissa on tuo PS1 yhteensopivuus
 
Mututuntumalla Sonyn tilanne/asema konsolimarkkinoilla on ja tulee pysymään vankalla pohjalla. Joskus PS3 ja Cell sekoilun aikaan näytti jo aika pahalta, PS4 yllätti ja PS5 kohdalla odotettavissa oikeita asioita isommin ja paremmin. Vaikuttaa todella lupaavalta. Varsinkin jos on Bluray säilytetty ja PS4 pelit toimii kaikki mitä sattuu digikirjastossa/kirjahyllyssä majailemaan. Jossain youtube vuotovideossa väitettiin että tää maksaa 500 dollaria mutta sony ottaa alussa satasen takkiin per konsoli. Hyvä veto jos näin tekevät :cigar2:
 
Cernyn puheiden perusteilla tuo tulee maksamaan enemmän kuin PS4. Muuta "varmaa" tietoa ei taida vielä olla. Eli $499 lienee se minimihinta, mitä voi tällä hetkellä odottaa.
 
Ei taida olla 499$ hinta muuten mahdollista 2020, kuin ottamalla takkiin konsolilla niinkuin Karhu47 totesi.

Mutta tuo mahdollisen yksinoikeuskattaus julkkarissa on kyllä kohtuu kova näin Xbox-pelaajan silmin.
 
Aluksi pidin kyllä tuota $499 hintaa "varmana", mutta en oikeastaan enää. Jos Sony onnistuu valitsemaan komponentteja, joiden yleinen hintataso tulee laskemaan hyvin vuosien aikana, aluksi tappiolla myyminen on hyvin todennäköistä ja täten $399 hinta voisi mahdollistua. Esimerkiksi SSD:n ja HBM:n hinnat tulevat laskemaan nopeammin kuin HDD ja GDDR6.

Tähän liittyen on liikkunut villiä huhua HBM+DDR4-kombinaation käytöstä, mikä tuli Redditiin päivää ennen Wired-artikkelia. Siinä väitettiin, että Sony tulisi käyttämään 8GB HBM-muistia ja 16GB DDR4-muistia (4GB varattu käyttikselle), mutta pelinkehittäjien ei tarvitsisi välittää näistä erityyppisistä muistiteknologioista HBCC:n ansiosta, joten se näkyisi 20GB käytettävänä muistina heille. Reseterasta poimittuna eräs käyttäjä tiesi kertoa, että Sony on aiemmin julkistanut patentin jäähdytyssiiliratkaisusta, joka voisi toimia HBM:n kanssa: ELECTRONIC DEVICE

Koko huhu alla:
Rumor: PlayStation 5 Price Leaks, And It Ain't Cheap
Since I can't post anywhere worthwile with a new account I leave the info here:

PS4 refresh
  • sometime between september and november

  • 199

  • fabbed on samsung 7nm EUV

  • best wafer pricing in the industry

  • die size 110mm²

  • no PRO refresh, financially not viable yet

  • too close to PS5 as well
PS5 memory and storage systems
  • 24 GB RAM in total (20 GB usable by games)

  • 8 GB in form of 2 * 4-Hi stacks HBM2

  • Sony got "amazing" deal for HBM

  • in part due to them buying up bad chips from other customers which can't run higher then 1.6 Gbps while keeping 1.2v.

  • HBM is expected to scale down in price a lot more than GDDR6 over the console lifetime

  • Samsung, Micron and SK Hynix already shifting part of their capacity towards HBM due to falling NAND prices

  • Sony will be one of the first high volume customers of TSMCs InFO_MS when mass production starts later this year (normal InFo already used by Apple in their iPhone)

  • InFO_MS brings down the cost compared to traditional silicon interposers - has thermal and performance advantage as well

  • InFO_MS allows them to drive their 1.6 Gbps chips @ 1.7 Gbps (435 GB/sec.) without having to increase the voltage above 1.2v

  • HBM is more power efficient compared to GDDR6 - the savings were invested into more GPU power

  • additional 16 GB in form of DDR4 @ 256 bit for 102.4 GB/sec.

  • 4 GB reserved for OS, the remaining 12 GB usable by games

  • memory automatically managed by HBCC and appears as 20 GB to the developers

  • HBCC manages streaming of game data from storage as well

  • developers can use the API to take control if they choose and manage the memory and storage streaming themselves

  • memory solution alleviates problems found in PS4

  • namely that CPU bandwidth reduces GPU bandwidth disproportionately

  • 2 stacks of HBM have 512 banks (more banks = fewer conflicts and higher utilization)

  • GDDR6 better than GDDR5 and GDDR5x in that regard but still less banks than HBM

  • at the same time trying to keep CPU memory access to slower DDR4

  • very satisfied with decision to use two kinds of memory for price to performance reasons

  • allowed them to go below ~50 GFLOPs per GB/sec. bandwidth but still keep above 40 GFLOPs per GB/sec.
Puhe "uskomattomasta" diilistä ja muille epäsopivista muistipiireistä kuulostaa todellakin "uskomattomalta", mikä saa nostamaan kulmakarvoja, mutta ajattelin tuoda esille tällaisen ratkaisun mahdollisuuden.
 
Toivottavasti tulee olemaan vähintään 499$. Ei mitään halpakonsoleja enää, kiitos.

Ei tuo nyt hirveästi yli 499 voi myöskään maksaa, kun ei siitä sitten taas olla valmiita maksamaan. Ei sekään ole hyvä, jos konsoli on liian kallis. Heijastuu ennen pitkää kyllä peleihinkin ja muuhun, jos ei ole käyttäjäkuntaa.
 
Ei tuo nyt hirveästi yli 499 voi myöskään maksaa, kun ei siitä sitten taas olla valmiita maksamaan. Ei sekään ole hyvä, jos konsoli on liian kallis. Heijastuu ennen pitkää kyllä peleihinkin ja muuhun, jos ei ole käyttäjäkuntaa.

Julkaisussa voi hinta olla hieman korkeampi. Liikkeellä ovat early adoptorit, joille hinta ei ole kuitenkaan se määräävin tekijä. Ominaisuudet, future proof, näyttelee suurempaa roolia.

Veikkaus julkaisuhinnaksi: 549 €. Oltaisiin suunnilleen siellä missä ennenkin.
 
Eipä sillä niin väliä, onko se satasen sinne tänne, kauppa käy kuitenkin.

Ps. Jos laitatte dollareita niin pistäkää se tunnus oikeaan kohtaa..
 
Eiköhän sieltä tule eri kokoonpanoja tarjolle heti alusta alkaen. Halvin malli asettunee sinne 499e tuntumaan ja satku tai kaksi tuo lisää kenties muistia ja tallennuskapasiteettia.

Moni tuossa aiemmin pähkäili SSDn kalleutta vs. HDD, tuskinpa on vuoden kahden kuluttua hintaeroa juurikaan 1-2TBn malleissa, voi jo olla toisinpäin pienemmissä varsinkin kun HDDn valmistuskäyrä on laskusuuntainen, SSDn kohdalla toisinpäin. Markkinat alkavat myös saturoitumaan tuolla teran tuntumassa, alle 100 euron raja on jo alitettu hetkittäin, jonkun halpiksen kohdalla puhutaan jo normaalihinnasta.

PS3:n oli jotain 700e luokkaa kun tuli myyntiin vai muistanko ihan väärin? Toki se siitä halpeni ajan mittaan kun Sony sai kehitettyä tuotantoa tehokkaammaksi ja halvempia komponentteja tuli tarjolle. Aika nopeasti riisuttu malli oli siellä 400e tuntumassa ja pysytteli pitkään siinä kuten PS4 myös.
 
Eipä sillä niin väliä, onko se satasen sinne tänne, kauppa käy kuitenkin.

Ps. Jos laitatte dollareita niin pistäkää se tunnus oikeaan kohtaa..
Kyllä se hinta vaikuttaa myynteihin, julkaisun aikana ei välttämättä niin paljoa. Tosin eipä tuota ole kiirettä ostaa, kun julkaisun aikaan tuskin on montaa hyvää peliäkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom