Suositteleeko muuten ihmiset hankkimaan huutonetistä konsolia vai onko se liian vaarallinen paikka ostaa konsoli?
Meinaan onko ihmiset siellä luotettavia vai huijareita?
Minä olen ostanut ja myynyt käytettyä tavaraa noin 10 vuotta ja minua on huijattu kerran näytönohjainkaupoissa. Tunnusmerkit oli selkeet: uunituore tunnus Tori.fiissä, liian halpa hinta, ei kuvaa tuotteesta, jossa päivämäärä ja nimimerkki. Ostokiima oli niin kova, että ostin ja menetin rahani (sama kaveri oli huijannut noin 150 muuta ihmistä ja oikeuden päätöksen perusteella oli saamassa ehdotonta vankeutta).
Jos käyttää yhtään tervettä järkeä käytetyn tavaran kaupassa, niin huijatuksi tulemisen vaara on pieni. Jos tulee huijatuksi, niin se on 99% omaa tyhmyyttä eikä huijarin älykkyyttä.
Huuto.net on parempi paikka ostaa kuin Tori.fi, koska siellä henkilö voi tunnistautua pankkitunnuksilla (joka ei itsestään estä olemasta huijari!) ja mikä tärkeintä, siellä näkyy ostajien antama palaute.
Lue palaute läpi huolellisesti. Varo myyjiä, jotka ovat luoneet tunnuksensa vasta äskettäin (ehkä juuri sen Pleikan myyntiä varten).
Jos on ihan pakko ostaa Pleikka 5 nyt jälkimarkkinoilta, niin lähtisin sille linjalle, että yli 600 euroa en maksaisi levyasemaversiosta missään tapauksessa. Tuossakin on jo ihan tarpeeksi ilmaa välissä. Myyjiä on pelkästään Torissa tällä hetkellä noin 15 kappaletta levyasemallisella versiolla, joten minä koittaisin kaikessa rauhassa tinkiä. Varmaan kukaan ei suostu myymään alle 600 euron, koska ne tietää, että ostajia on. Mutta mitä kauemmin Pleikka on jollain ollut myynnissä, sitä vastaanottavaisempia ne ehkä on tarjouksille.
Sitten yksi oljenkorsi on tietysti metsästää näitä arvonnoissa voitettuja osto-oikeuksia. Niitä on myyty kanssa varmaan aikojen saatossa jo joitain kymmeniä varsinkin Huuto.netissä. Niitä voi saada joillain kympeillä, eli kokonaishinta tulisi halvemmaksi.
Täältä löytyy tarkempaa tietoa jälkimarkkinoiden kehityksestä sekä esim. turvallisesta ostamisesta:
Tietoa PS5:stä kiinnostuneille Suomessa (disclaimer: oma saittini).
Ja oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että en ostaisi ikinä trokarilta. Tietysti on myös henkilöitä, jotka eivät ole trokanneet vaan ostaneet Pleikan vaikka julkaisussa ja ajatelleet sitten tarvitsevansa rahaa johonkin muuhun. Ei ole laitonta myydä tavaraa kalliimmalla kuin millä on sen ostanut (vrt. asuntokauppa).