Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

pig

Liittynyt
07.05.2024
Viestejä
37
Itse teen aina päivää ennen Napoletana taikinan ennen pizza päivää. Talvella kääntelen leivinuunissa pizzat. Kesälä joko vähän modatussa tokmannin pizza uunissa tai ihan uunissa. Jos teen uunissa niin yleensä käytän esilämiitettyä valurauta pannua kiven kanssa. Koska pelkkä kivi normaalissa uunissa on aika vajaa esitys. Täytteiden kanssa kannattaa olla tarkka koska jos tomaattikastike ja muut täytteet ovat vielä korkealla vesi sisällöllä tai käytetään rasvaista juustoa niin pohjan kypsyminen ja koostumus kärsii.
Minkälaiset lämmöt sulla leivinuunissa?
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
25
Minkälaiset lämmöt sulla leivinuunissa?
Leivinuuni on vähän epätasainen lämmön suhteen että pitää olla valppaana kun takana on kova tuli. Kääntely on aika aktiivista ja luukku pitää pitää kiinni. Mutta kyllä lämmön suhteen pääsee ihan pizza uuni tasolle.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 343
Miten tollainen tilanne edes syntyy, että toinen puoli alkaa palamaan ja toinen on "raaka", jonka jälkeen sen saa vielä tarttumaan johonkin kuumaan pizzakiveen kiinni?
No voin kertoa nyt 4x pizzauunilla pizzoja tehneenä, että miten itselleni kävi eilen vai toissapäivänä ekaa kertaa kävi noin.

Taikinan rakenne on vielä itselläni hakusessa kun ja kaikki hienoimmat ajoitukset nostuksista jne vielä masteroimatta + kokemusta eri jauhoista ja nostatustavoista ei ole, niin taikina ei nyt vaan ole ollut kertaakaan täysin samanlaista. Puhumattakaan siitä, että mun 0.1g ”tarkka” kiinavaaka ei mahdollista kyllä täydellisen tarkkaa 0.3g hiivan mittausta. Eikä mulla ole lämpömittariakaan vedelle.

Tein 8 pallon taikinan 3pv sitten, paistettiin 2pv sitten 6 pizzaa, meni ihan ok, mitä nyt itselle yleinen ongelma että en oikein saanut 250g palloja leviämään ihan niin isoiksi kuin haluaisin, mutta kuitenkin ihan ok ja kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä.

2 palloa jäi yli ja sipaisin niihin vähän öljyä pintaan + jääkaappiin rasiassa, seurava iltana sitten pizzat tulille -> nehän levisivät ihan uskomattoman helposti ja ekaa kertaa sain ”täysikokoisen” pizzan aikaiseksi.

Mutta enhän mä osannut laittaa sitä uuniin kun ekaa kertaa sitä täysikokoista ~12” koitin liu’uttaa uuniin bambulapiolta. Etureuna jäi roikkumaan kiven ulkopuolelle ja pitelin sitä siinä hyvän 45 sek ennenkuin loppu oli sen verran tiivistynyt, että sain koko pizzan juuri ja juuri uunin puolelle. Heti kun pystyin, käänsin 180 astetta, mutta kyllä se alkoi olla jo ylikypsää toiselta puolelta kun sain lopulta raa’an puoliskon sinne uunin perälle.

No, pieni slice jäi syömättä, mutta 85% siitäkin pizzasta kelpasi syöjille.

En tiedä osasitko itse heti ekalla kertaa kaiken täydellisesti luonnonlahjakkuutena, mutta itselläni ainakin vaativat ranneliikkeet enemmän kuin 2 harjoituskertaa, jotta pizzat kääntyvät ongelmitta. Ja taikinaa pitää tehdä useammin kuin 3-4x, jotta sen prosessin saa niin hyvin tikkiin, ettei tarvitse arpoa miten se leviää ja toimii.

Johan mä olen ehtinyt kokonaisen kilon käyttää jauhoja pizzamaakarin urani aikana, että ehkä on ok kun en nyyppänä vielä saa täydellistä aikaan ja opeteltavaa piisaa.
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
25
No voin kertoa nyt 4x pizzauunilla pizzoja tehneenä, että miten itselleni kävi eilen vai toissapäivänä ekaa kertaa kävi noin.

Taikinan rakenne on vielä itselläni hakusessa kun ja kaikki hienoimmat ajoitukset nostuksista jne vielä masteroimatta + kokemusta eri jauhoista ja nostatustavoista ei ole, niin taikina ei nyt vaan ole ollut kertaakaan täysin samanlaista. Puhumattakaan siitä, että mun 0.1g ”tarkka” kiinavaaka ei mahdollista kyllä täydellisen tarkkaa 0.3g hiivan mittausta. Eikä mulla ole lämpömittariakaan vedelle.

Tein 8 pallon taikinan 3pv sitten, paistettiin 2pv sitten 6 pizzaa, meni ihan ok, mitä nyt itselle yleinen ongelma että en oikein saanut 250g palloja leviämään ihan niin isoiksi kuin haluaisin, mutta kuitenkin ihan ok ja kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä.

2 palloa jäi yli ja sipaisin niihin vähän öljyä pintaan + jääkaappiin rasiassa, seurava iltana sitten pizzat tulille -> nehän levisivät ihan uskomattoman helposti ja ekaa kertaa sain ”täysikokoisen” pizzan aikaiseksi.

Mutta enhän mä osannut laittaa sitä uuniin kun ekaa kertaa sitä täysikokoista ~12” koitin liu’uttaa uuniin bambulapiolta. Etureuna jäi roikkumaan kiven ulkopuolelle ja pitelin sitä siinä hyvän 45 sek ennenkuin loppu oli sen verran tiivistynyt, että sain koko pizzan juuri ja juuri uunin puolelle. Heti kun pystyin, käänsin 180 astetta, mutta kyllä se alkoi olla jo ylikypsää toiselta puolelta kun sain lopulta raa’an puoliskon sinne uunin perälle.

No, pieni slice jäi syömättä, mutta 85% siitäkin pizzasta kelpasi syöjille.

En tiedä osasitko itse heti ekalla kertaa kaiken täydellisesti luonnonlahjakkuutena, mutta itselläni ainakin vaativat ranneliikkeet enemmän kuin 2 harjoituskertaa, jotta pizzat kääntyvät ongelmitta. Ja taikinaa pitää tehdä useammin kuin 3-4x, jotta sen prosessin saa niin hyvin tikkiin, ettei tarvitse arpoa miten se leviää ja toimii.

Johan mä olen ehtinyt kokonaisen kilon käyttää jauhoja pizzamaakarin urani aikana, että ehkä on ok kun en nyyppänä vielä saa täydellistä aikaan ja opeteltavaa piisaa.
Oon itte kokenu että pikahiivat/kuivahiivat on aika epävakaita. Eli käytän ihan perus hiivaa. On sekin kokeilu mutta kyllä se löytyy kun aikansa niitä lerppuja tökkii perälle. Ja se oikean sitkon saaminen. Se on se taito. Välillä riippuen kypsymis ajasta pitää miksata molempia eli 00 ja 0. Tämäkin on ihan omaa kokeilua vapaa ajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 063
No voin kertoa nyt 4x pizzauunilla pizzoja tehneenä, että miten itselleni kävi eilen vai toissapäivänä ekaa kertaa kävi noin.

Taikinan rakenne on vielä itselläni hakusessa kun ja kaikki hienoimmat ajoitukset nostuksista jne vielä masteroimatta + kokemusta eri jauhoista ja nostatustavoista ei ole, niin taikina ei nyt vaan ole ollut kertaakaan täysin samanlaista. Puhumattakaan siitä, että mun 0.1g ”tarkka” kiinavaaka ei mahdollista kyllä täydellisen tarkkaa 0.3g hiivan mittausta. Eikä mulla ole lämpömittariakaan vedelle.

Tein 8 pallon taikinan 3pv sitten, paistettiin 2pv sitten 6 pizzaa, meni ihan ok, mitä nyt itselle yleinen ongelma että en oikein saanut 250g palloja leviämään ihan niin isoiksi kuin haluaisin, mutta kuitenkin ihan ok ja kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä.

2 palloa jäi yli ja sipaisin niihin vähän öljyä pintaan + jääkaappiin rasiassa, seurava iltana sitten pizzat tulille -> nehän levisivät ihan uskomattoman helposti ja ekaa kertaa sain ”täysikokoisen” pizzan aikaiseksi.

Mutta enhän mä osannut laittaa sitä uuniin kun ekaa kertaa sitä täysikokoista ~12” koitin liu’uttaa uuniin bambulapiolta. Etureuna jäi roikkumaan kiven ulkopuolelle ja pitelin sitä siinä hyvän 45 sek ennenkuin loppu oli sen verran tiivistynyt, että sain koko pizzan juuri ja juuri uunin puolelle. Heti kun pystyin, käänsin 180 astetta, mutta kyllä se alkoi olla jo ylikypsää toiselta puolelta kun sain lopulta raa’an puoliskon sinne uunin perälle.

No, pieni slice jäi syömättä, mutta 85% siitäkin pizzasta kelpasi syöjille.

En tiedä osasitko itse heti ekalla kertaa kaiken täydellisesti luonnonlahjakkuutena, mutta itselläni ainakin vaativat ranneliikkeet enemmän kuin 2 harjoituskertaa, jotta pizzat kääntyvät ongelmitta. Ja taikinaa pitää tehdä useammin kuin 3-4x, jotta sen prosessin saa niin hyvin tikkiin, ettei tarvitse arpoa miten se leviää ja toimii.

Johan mä olen ehtinyt kokonaisen kilon käyttää jauhoja pizzamaakarin urani aikana, että ehkä on ok kun en nyyppänä vielä saa täydellistä aikaan ja opeteltavaa piisaa.
Mikä pizzatyyli kyseessä? Nopea napolilainen vai joku hitaampi muu esim. new york tyylinen?
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
25
Pitää muistaa että meillä kaikilla on erilaiset olosuhteet kun taikinaa nostatetaan. Se löytyy kokeilemalla. Ei pidä heti pettyä kun ei onnistu vaan koittaa lisätä sitä ja tätä. Käännellä enemmän. Vähemmän kääntely vettä yms. Toisilla on kotona tasan 22 jossakin on 30+. Taikina käyttäytyy erilailla näissä kaikissa olosuhteissa. Sitten kun se oma löytyy niin rock on
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 343
Mikä pizzatyyli kyseessä? Nopea napolilainen vai joku hitaampi muu esim. new york tyylinen?
No kyllä se tällä hetkellä on sovellettu Z-tyylin vähän kuin neapolitan mutta ei oikein vielä onnistu.

Nyt miksasin ~3/4 00 Pizzeria-Caputoa ja ¼ jotain hinnat-alkaen vehnäjauhoa ja tosiaan toisen jääkaappiyön + kevyen öljyämisen jälkeen venyi ekaa kertaa about nätisti.

Ei vaan ole normisti kyllä aikaa optimoida noita 48h kohotuksia, niin pitäisi löytää joku joka tulisi ~20-22h:ssa valmiiksi ja mieluusti niin, että edellisenä iltana mahdollisimman nopea ja helppo prosessi. Montaa kertaa jotain 15-20min odotteluita foldailuita ei nykyisillä pikkulapsiperhearjen unen määrillä vaan pysty.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 178
Viestejä
4 360 624
Jäsenet
72 566
Uusin jäsen
tuukka555

Hinta.fi

Ylös Bottom