Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
200
Laitappa vähän kuvia tuosta ritilästä käytössä!
Eipä tuosta oo hyötyä kuin niille jotka ei osaa pizzoja paistella. Facebookin jenkkiryhmissä näitä peukalo keskellä kämmentä Kareneja on paljon.

Jos noin muuten osaa paistaa, niin toi on täysin turha kapistus, kun pizza on sen 90sec uunissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 752
Eipä tuosta oo hyötyä kuin niille jotka ei osaa pizzoja paistella. Facebookin jenkkiryhmissä näitä peukalo keskellä kämmentä Kareneja on paljon.

Jos noin muuten osaa paistaa, niin toi on täysin turha kapistus, kun pizza on sen 90sec uunissa
Niin paitsi jos teet muitakin kuin napolilaisia pizzoja jotka ovat kauemmin uunissa ja lämpötilat on tarkempia ettei pala.

Ja jos on joku laite mikä helpottaa paistamista ja tekemistä ja lopputulos on hyvä ja maukas ja säästää hermoja niin miksi sellaista ei voisi käyttää?

Jotenkin ihmeellistä että joidenkin mielestä kaikki elämää helpottavat asiat pitäisi kieltää koska ne helpottavat elämää. Ritilä helpottaa ja säästää hermoja eikä sellaista ole pakko käyttää mutta itse en näe mitään syytä olla käyttämättä jos sama lopputulos tulee helpommalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
902
Tossa on se etu, että herkästi kuumassa uunissa kiekon toinen puoli ja pohja alkaa palamaan ennenkuin toinen reuna on edes alkanut kypsyä ja sitten yrität lapion kanssa sitä irroittaa ja kääntää ja se tarttuu kiinni tai tulee reikä ja kaikki päin helvettiä. Tästä vaiheesta pääsee ritilällä eroon eikä vaikuta juuri lopputulokseen mutta helpottaa paistamista.
Miten tollainen tilanne edes syntyy, että toinen puoli alkaa palamaan ja toinen on "raaka", jonka jälkeen sen saa vielä tarttumaan johonkin kuumaan pizzakiveen kiinni?
Mulla tulee mieleen, että sulla on liikaa täytteitä/nestettä pohjalla ja pohja vettyy, joilloin noita kiviin tarttumisia voi tapahtua. Vaihtoehtoisesti pizzakivi ei ole tarpeeksi kuuma. Toisaalta toi pohjan palaminen ei tue tuota pizzakivi-teoriaa.
Ei pizzan tarvii kovinkaan kauaa olla kivellä, kun sen voi jo kääntää. En mä oo tainnut saada ikinä mitään reikää aikaiseksi pizzaan sen jälkeen, kun sen on uuniin tyrkännyt. Liikkeet pitää olla nopeita.

Mun vinkki amatöörinä on hommata se bambulapio, tehdä pizza suoraan siihen päälle ja sillä laittaa pizza uuniin. Ei tarvitse kuin kevyesti hieroa vehnäjauhoa pintaan enne lätyn laittamista lapiolle, ehkä heilautus-pari lapion päällä täytteiden laiton jälkeen (jotta näkee sen liukuvan siinä hyvin) ja kerta toisensa jälkeen pizza uuniin nätisti nopealla ranneliikkeellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 752
Miten tollainen tilanne edes syntyy, että toinen puoli alkaa palamaan ja toinen on "raaka", jonka jälkeen sen saa vielä tarttumaan johonkin kuumaan pizzakiveen kiinni?
Mulla tulee mieleen, että sulla on liikaa täytteitä/nestettä pohjalla ja pohja vettyy, joilloin noita kiviin tarttumisia voi tapahtua. Vaihtoehtoisesti pizzakivi ei ole tarpeeksi kuuma. Toisaalta toi pohjan palaminen ei tue tuota pizzakivi-teoriaa.
Ei pizzan tarvii kovinkaan kauaa olla kivellä, kun sen voi jo kääntää. En mä oo tainnut saada ikinä mitään reikää aikaiseksi pizzaan sen jälkeen, kun sen on uuniin tyrkännyt. Liikkeet pitää olla nopeita.

Mun vinkki amatöörinä on hommata se bambulapio, tehdä pizza suoraan siihen päälle ja sillä laittaa pizza uuniin. Ei tarvitse kuin kevyesti hieroa vehnäjauhoa pintaan enne lätyn laittamista lapiolle, ehkä heilautus-pari lapion päällä täytteiden laiton jälkeen (jotta näkee sen liukuvan siinä hyvin) ja kerta toisensa jälkeen pizza uuniin nätisti nopealla ranneliikkeellä.
Pizzauuneissa on eroja. Omassa pitää jatkuvasti pyöritellä koska uunin takaosa on kuumempi kuin etuosa ja siinä vaiheessa kun takaosa alkaa jo palamaan on etuosa vielä suht raaka eikä lapiota välttämättä saa liian löysän kiekon alle joka aiheuttaa ongelmia ja kiirettä.
Kun tuota ritilää käyttää niin kiekon voi kaikessa rauhassa kasata ritilän päällä eikä tarvii pelätä vettymisiä tai repämiä. Myös uuniin laitto on helpompaa eikä tarvitse pelätä että kiekko ei irtoa laudasta tai siihen tulee reikä kun sitä tuoreeltaan kääntelee. Ritilän kanssa ei tarvitse hosua ja kun kiekko on ottanut vähän kiinteyttä niin sitten pois verkolta ja kiven päälle ja jatkaa vanhaan malliin ja lopputulos on varma ja hyvä.

Mikään näistä ei toki ole ongelma jos on hyvät laitteet ja osaa pizzoja tehdä ja paistaa. Itsellä ei kumpikaan ole kovin hyvä joten mielelläni käytän apuja missä pystyn. Ihan vaan jos joku muu kenen taitotason on samaa luokkaa itseni kanssa haluua vähän hommaa helpottaa. En näe syytä hakata päätä seinään jos homman voi tehdä helpommin kun taidot ei riitä.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
284
Tuli korkattua pizzakausi ja tällä kertaa kokeilin roman style pohjaa ja se osoittautui oikein hyväksi jos yritetään apinoidan karvaranteiden kiekkoja. Ja pizzauuni löytyy. Tänä vuonna uutuutena kokeilin tälläista pizzaritilää:
Aivan loistava keksintö! Tuota kun käyttää niin ei tarvitse hosua täytteiden kanssa eikä pelätä että uuniin laitto menee vituiks. Taikina ritilän päälle ja täytteet ja ritilöineen uuniin. Hetken kun paistellut ja käännelty niin pois uunista, lapiolla takaisin uuniin ilman ritilää ja pyörittelee niin saa juuri sopivan pohjan eikä tarvii pelkää esim palamista.

"Halkaisija 33 cm, paksuus 0,4 mm. Max. lämpötila 280 astetta. Käsinpesu."

Eikö tuo sula uuniin koko ritilä? :oops:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 752
"Halkaisija 33 cm, paksuus 0,4 mm. Max. lämpötila 280 astetta. Käsinpesu."

Eikö tuo sula uuniin koko ritilä? :oops:
Ei se niin helposti sula. Itse ainakin uskalsin laittaa ja hyvin toimi. Onhan siinä ilmaa ja pizza päällä niin ei se niin nopeasti sula. Eikä tota tuntutolkulla uunissa pidetäkkään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 982
Viestejä
4 315 987
Jäsenet
71 951
Uusin jäsen
Leerde

Hinta.fi

Ylös Bottom