Eilen hain postista tyttärelle tilatun
Huion Kamvas 13 piirtotabletin. Tilasin
Aliexpressistä. Tuli Saksan varastosta joten Tulliin jäämisestä ja ALV:stä ei ollut huolta.
Otin bundlen, missä tuli itse tabletin ja normaalien oheistarvikkeiden (3in1 kaapeli, kynä-ja teline sekä vaihtokärjet ja piirtohansikas) lisäksi pöytäteline sekä USB-C kaapeli. Valmistajan omaa kaapelia suositellaan käytettäväksi koska tabletin USB-C portit ovat syvällä ja ahtaat, jolloin 3rd party kaapelit ei sovi ilman modaamista.
Tosin tuo USB-C kaapeli oli turha nykyisen HP läppärin kanssa, koska ilmeisesti läppäri ei tue video-out toimintoa USB-C:n kautta. Eli piti tyytyä HDMI-kaapeliin. Muuta eroahan tuolla ei ole kuin se, että yksi USB-C kaapeli olisi ollut siistimpi ratkaisu pöydällä vrt. paksu 3in1 kaapeli. Mutta onpahan varalla jos joskus läppäri vaihtuu.
Laite toimii mainiosti. Latasin ja asensin ajurit Huion:n sivuilta ja tabletti lähti heti toimimaan Windows 10 kanssa. Piirtäminen toimii hyvin sekä Windowsin omien ohjelmien (Paint) kanssa kuin myös Kritan parina, minkä latasimme ja asensimme ohjelman kotisivuilta. Tuota Kritaa kyllä voi suositella. Se on jopa suomenkielinen ja luullakseni pärjää vertailussa ihan maksullisille ohjelmille. Tosin itse en osaa piirtää enkä noista mitään ymmärrä. Tytär on meillä se taiteilija joka laitetta käyttää. Itse toimin vain teknisenä tukena
Mutta jos hakee edullista, näytöllistä piirtotablettia niin ainakin tuo Huion on meillä todettu toimivaksi ja hyväksi. Aiempi piirtotabletti oli ilman näyttöä oleva X-Pen, mutta tytär halusi tuollaisen näytöllisen, koska hänen on helpompi piirtää kun kuva piirtyy kynän alle kuten paperille piirtäessä.