Vanhasta autosta (-08 Mondeo) hajosi moottori ja menee nyt purkuun. Pitäisi siis hommata uusi auto. Ensimmäistä kertaa olen itse autoa ostamassa (edellinen oli vanhempien ostama) ja olen hieman hukassa, että mikä tässä nyt olisi ns. taloudellisesti järkevintä. Kuitenkin niin, että auto olisi luotettava ja mieleinen joten tonnin vehkeet unohdetaan nyt jokatapauksessa.
Vaimon työpaikan sijainnista riippuen laskin, että vuotuiset kilometrit ovat joko noin 12 tkm tai sitten maks 20 tkm. Suuremmalla todennäköisyydellä tuon noin 12 tkm.
Toiveena ns. SUV/katumaasturi. Perheessä 2 aikuista ja 2 kouluikäistä lasta. Käyttövoimalle ei ole mitään erityisiä toiveita, muutakuin taloudellisuus.
Yritin hieman laskea vanhan auton kustannuksia. Hankintahinta (14 900€) + kustannukset (noin 13 200€, huollot, renkaat, rahoituskulut, verot, katsastukset, osin arvioituna koska en ole kuitteja säilyttänyt) jaettuna 8 vuoden omistusajalla, sain kuukausihinnaksi noin 293€. Huoltokulut suuret koska omistusaikana tehtiin mm. jakopää, kytkin+vauhtipyörä.
Jos vertaan uuteen tai uudehkoon 35 000€ maksavaan, jossa 2-3 vuoden vaihtovälillä kuluina on lähinnä toivonmukaan pienet rahoituskulut, perus huollot ja verot. Viimeinen suurempi erä esim 14 000€ (arvioitu auton arvo rahoituksen päätyttyä) ja rahoitusajaksi 72kk/6v. Kuukausihinnaksi tulee noin 316€.
Kysymys onkin, laskenko nyt jotain väärin vai mitä? Tuntuu jotenkin epäuskottavalta, että tuon laskelman perusteella hintaeroksi jää niin vähän, että kannattaisi ehdottomasti ottaa tuo kalliimpi koska on varmasti mieluisampi ja luotettavampi yms. Aliarvioinko nyt tuota viimeisen suuremman maksuerän/auton arvon alenemisen riskiä vai laskinko yksinkertaisesti jotain väärin?