Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kyl siitä hyötyä on ainakin itsestä. Googleen kun kirjoitttaa tulevia tietoja niin sieltä viimmeistään selviää vian juurisyy.Tässä pohdin obd-vikakoodinlukijaa. Kannattaako sellaista edes hankkia ellei ymmärrä niistä mitään? Pelkkä nollaamiseen sellaista ei kannata hankkia varmankaan? Testerihän voi näyttää kerralla paljon vikakoodeja ja ammattilainen osaa yhdistää ne yhdeksi lähteeksi/syyksi mutta maallikkona voi pikkuisen hätääntyä "että onko autossa noin paljon vikaa?" fiiliksellä.
Käytännössä kyllä.
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.Onko täyssähköisilölä autoilla pakko pitää tuulilasinpuhallinta päällä näillä keleillä, ettei lasi huurru sisältäpäin? Polttomoottiautoilla ei tarvinnut mitään puhallinta, kun oli saanut tuulilasin putsattua.
Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?Suunnitelmissa on asentaa jäähdytysnesteellä lämpenevä lämminvesivaraaja. Ajattelin asentaa varaajan niin, että moottori alkaisi lämmetä ensin ja vasta tämän jälkeen termostaatti aukeaisi ja jäähdytysnestekierto alkaisi lämmittää lämminvesivaraajaa. Tähän tarkoitukseen tarvitsisi siis 3:lla, mielellään suunnilleen samankokoisella (n. 20-30mm?) letkulähdöllä olevan termostaattikotelon ja koteloon n. 55-65 asteessa aukeavan termostaatin. Ajatuksena siis olisi, että kylmänä neste kiertäisi termostaatilla tuon LVV:n ohi, kunnes neste on n. 55-65 asteista, termostaatti aukeaisi ja ohjaisi nesteen kiertämään LVV:n läpi ja lämmittämään sen vettä. Nesteen olisi siis tarkoitus vaihtaa kiertämään eri letkuun (vrt. autossa neste alkaisikin suoraan moottorille paluun sijaan kiertää jäähdyttimen kautta) termostaatin auetessa, joten inline-tyyppinen termostaatti ei tuohon sovellu. Matalahko aukeamislämpötila sen takia, ettei tulisi tilannetta, että koneen oma termostaatti aukeaisi ennen LVV:n termostaattia, jolloin jäähdytysneste ei ikinä lämpenisi riittävän lämpimäksi, että se alkaisi LVV:täkin lämmittämään.
Tuleeko kellekään mieleen sopivaa yleismallista tai yleiseen auto, moottoripyörä, traktori, aggregaatti tms. malliin tarkoitettua (lue: hyvä varaosasaatavuus ja halpa hinta) termostaattikoteloa johon saisi tuollaisen termostaatin? Suurin osa autojen termostaattikoteloista tuppaa olemaan vain lohkon kylkeen pultattavia kansia tai sitten vanhemmissa autoissa on valmiita 3-lähtöisiä, letkujen väliin tulevia, termostaatteja, joita ei vain ole tarkoitettu purettavaksi, jotta termostaatin voisi vaihtaa matalammassa lämpötilassa aukeavaksi. Tietty sellaisesta, jossa olisi joku irrallinen kuppi tms., johon kansi tulisi kiinni, voisi sopivan rakentaa tai sopivan kokoisesta putken pätkästä hitsata kotelon. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Ideana olisi siis lämmin suihku rakentaa veneeseen ja laittaa varaajan vesi lämpenemään hukkalämmöllä, mutta toki voihan vastaavanlaista systeemiä viritellä muuallekin.Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?
Oliko projektissa ideana lämmittää ihan talon käyttövettä aggregaatin lämmöllä vai tehdä joku "termospullo-webasto" autoon?![]()
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.
Jopa tuossa kääpiö-Miissä on 5-6 kW lämmitysvastuksia, millä pitää lasit sulana ja kirkkaina. Alijäähtyneen sateen osuessa kohdalle, kannattaa napsauttaa tuulilasin 0,3-0,4 kW-vastuslangat päälle.
Jonkun sortin tarkastus että päästölappu ja auto täsmää. Päästölappujahan on helppo väärentää.Millähän perusteella katsastusmiehet tarkastavat uudelleen päästöt+OBD-luvun? Kaksi edellistä kertaa vienyt päästölapun+OBD-testin, niin silti testasi. Ei toisin veloittanut mitään ja käytin tuossa viikolla autoa sekä päästölappu+OBD-testi, niin ei nyt katsonut noita.
Kun takuu voimassa niin marmorilla ja kun takuu loppuu niin olen huoltanut itse/poika tehnyt kaikki kulkineet .Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Heti kun takuu loppuuMissä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Tarkoittaako tämä nyt luokkaa vaihteistoremppoja (esim. DSG) yms.? Vaikuttaako sähköinen huoltokirja mitenkään tuohon tiedon pimittämiseen? Ei varmaa moni tuommoista haluaisi ostaa mikäli remppa tiedossa.Sitten jos jotain kalliimpia remontteja tekee/teettää, niin niitähän voi tehdä muuallakin, kun ei niitä ole pakko merkitä mihinkään virallisiin, auton mukana kulkeviin dokumentteihin. Kuitit toki talteen itseä varten ja voihan ne harkinnan mukaan sitten jakaa seuraavan ostajan kanssa.
Saakohan K Astrasta (pre-facelift) ohjelmoitua jossain TPMS rengaspaineenseuranta ominaisuuden pois päältä? Ilmeisesti valittaa ja vilkuttaa, jos sensorit puuttuu joka käynnistyksellä + vikavalo jatkuvasti kojetaulussa - >ei kiva.
Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.
minulla on yks tollanen TPMS työkalu jouden, jos kiinnostaa, laita yksäri. Paristot ainaki kestäny 5 vuotta helpolleen noissa antureissa. 16 anturin otannalla, viimeisen 6-7 vuoden (? Noin) kokemuksella.Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.
Tarkoittaako tämä nyt luokkaa vaihteistoremppoja (esim. DSG) yms.? Vaikuttaako sähköinen huoltokirja mitenkään tuohon tiedon pimittämiseen? Ei varmaa moni tuommoista haluaisi ostaa mikäli remppa tiedossa.
En voi puhua omasta kokemuksesta, kun huollan itse, mutta seuraavaa vois suositella.Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Eiköhän tämäkin ole vakuutusyhtiökohtainen, jotenkin epäilen ettei ne helpolla ainakaan lähdeKorvaako täyskasko yleensä, jos kivi osuu sähköauton pohjaan, ja vahingoittaa akkukoteloa? Minulle ei ole näin sattunut mutta jäin pohtimaan worst case tilannetta.
Korvaako täyskasko yleensä, jos kivi osuu sähköauton pohjaan, ja vahingoittaa akkukoteloa? Minulle ei ole näin sattunut mutta jäin pohtimaan worst case tilannetta.
Hiljander kertoo, että kolarointiturvan sisältävä laaja kaskovakuutus korvaa ainakin hänen edustamassaan yhtiössä myös törmäyksessä rikkoutuneen akun vaurioiden korjaamisen.
Suurimpana sudenkuoppana kaskoasiakkaan kannalta onkin usein se, että akkuvaurioitunut auto voi olla poissa käytöstä huomattavan pitkään.
– Tähän riskiin voi varautua ottamalla keskeytysvakuutuksen.
Jos akkukorjaus kestää kauan – esimerkiksi varaosien hankalan saatavuuden vuoksi – korjauksen kesto voi silti ylittää keskeytysvakuutuksenkin enimmäiskorvausajan.
Ei tietoa, ei korvausta
Jos katsastuksessa tulee hylky akkukotelon vaurion perusteella, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan vahingon alkuperä, mikäli korvauksia mielii saada.
– Samalla tavalla kuin muissakin vahingoissa, vakuutetun tulee voida selvittää, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos autolla on ollut useita aikaisempia omistajia, se voi joskus olla vaikeaa, kommentoi Roselius.
Kyllä ainakin itse näen sen hyvänä asiana, että jarruremontit tehty oli liike mikä hyvänsä.Jos nimenomaisesti kiellät edes avaamasta sähköistä huoltokirjaa, niin kyrvänsyyliä ovat Pärnäsellä, jos siitä huolimatta menevät kirjaamaan tekemänsä toimenpiteet sinne. Ja ajattelin kyllä pienempiäkin korjauksia, ihan vaikkapa jarrupalojen ja -levyjen vaihto voi tulla merkkarilla tosi kalliiksi siihen verrattuna että ostaa osat Motonetistä ja vaihtaa itse.
Vaihteistoremontti on vähän siinä ja siinä, sillä voi olla jopa lievästi auton arvoa kohottava vaikutus, koska autoliikkeelle ei tule niin todennäköisesti virhevastuukeissiä, jos vaihteisto on rempattu hiljattain. Ainakin Nettiautosta löytyy hakusanalla "mekatroniikka" 40 kpl autoliikkeiden ilmoituksia, eli ovat selkeästi halunneet kertoa, että tähän on jo tehty remonttia.
Harvoinhan nuo ei-merkkikorjaamot mitään onnistuvat hajottamaan, voivat tehdä parempaakin työtä kuin merkkihuollossa, että se tuskin kiinnostaa autokauppiasta sinänsä. Mutta osa kuluttajista kuitenkin arvostaa "täydellistä merkkihuoltohistoriaa", joten vaihtoarvoon sillä voi olla pientä positiivista merkitystä, että auton historiassa näkyy vain merkkihuollon leimoja.


Eikö tuohon voisi vaan yksinkertaisesti porata reikää molemmista lattaraudoista läpi, ja pultilla+mutterilla siitä kiinni?Pyöräkärrystä irtosi akseli toiselta puolelta. Akselissa on lattarauta, joka puristetaan rungossa olevaa lattarautaa vasten matalalla neliskanttisella holkilla, jossa on ruuvi. Tämä holkkiosa putosi toiselta puolelta.
Onko olemassa saman asian ajavaa yleisosaa? On kiire korjata. Ei vain keksi, millä hakusanoilla moista korvaavaa osaa etsisi.
Ehjä puoli.
Hajonnut puoli. Holkkiosa pudonnut.
![]()
Voisi, mutta siinä menettää jousituksen säätömahdollisuuden. Lisäksi en tällä hetkellä omista kunnon porakonetta.Eikö tuohon voisi vaan yksinkertaisesti porata reikää molemmista lattaraudoista läpi, ja pultilla+mutterilla siitä kiinni?
Kävisikö joku u-pultti/putkikiristin-patentti?Voisi, mutta siinä menettää jousituksen säätömahdollisuuden. Lisäksi en tällä hetkellä omista kunnon porakonetta.
Saisko tuon hätäseen kiinni putkiklemmarilla ja täytepaloilla?Pyöräkärrystä irtosi akseli toiselta puolelta. Akselissa on lattarauta, joka puristetaan rungossa olevaa lattarautaa vasten matalalla neliskanttisella holkilla, jossa on ruuvi. Tämä holkkiosa putosi toiselta puolelta.
Onko olemassa saman asian ajavaa yleisosaa? On kiire korjata. Ei vain keksi, millä hakusanoilla moista korvaavaa osaa etsisi.
Ehjä puoli.
Hajonnut puoli. Holkkiosa pudonnut.
![]()
Kuulostaa aivan mittaristovialta, joka oli omassa toisessa focuksessa. Odottelen et toinenkin enemmän ajettu focus ilmoittelee. 2min meni itsellä et mittariston sai irti, 2 ruuvia ja paistinlasta klipsiin, 150e meni paikalliseen elektroniikka korjaamoon, 4h päästä sai takaisin ja 2min asennukseen. Kolvaavat uudelleen ainakin johtosarjan liittimen. Tämä varsinkin, jos vikaa ei ole kun auton uudelleen käynnistää eli ehkei tämä olekkaan ongelmana kerran vikavalo syttyykin heti (huonosti luin ekalla kerralla)Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.
Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.
Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.
2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
Ihan täysin ei vikakuvaus täsmää, mutta osaksi omaan vikaan joka oli vuosia sitten..Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.
Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.
Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.
2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?
Ite noudattaisin valmistajan ohjetta. Muutama satanen jakopäärempasta 4v välein ei ole paha hinta kun suhteuttaa siihen, että jakohihnan katkeaminen aiheuttaakin sit niin mittavan remontin, että kannattaa ennemmin myydä auto johonkin purkaamolle.Kuinka tarkkaa jakohihnan vaihtoväli on *ajan* suhteen? Kysyn kun vaihtoväliksi on ilmoitettu 120000km tai 4 vuotta, ja tulee ajettua sen verran vähän ettei tuossa ajassa tule täyteen kuin pieni osa kilometreistä. Autolla ei myöskään ole arvoa kuin ehkä ~kolmen jakohihnan vaihdon verran, joten siinä mielessä ei riskeeraa paljoa, mutta toisaalta auto on hyvässä käyttökunnossa joten ei sitä turhaan halua rikkoakaan.
Ite noudattaisin valmistajan ohjetta. Muutama satanen jakopäärempasta 4v välein ei ole paha hinta kun suhteuttaa siihen, että jakohihnan katkeaminen aiheuttaakin sit niin mittavan remontin, että kannattaa ennemmin myydä auto johonkin purkaamolle.
Voi sen noinkin päin ajatella. Siitä en osaa sanoa paljonko noissa riski kasvaa kun jättää vaihtamatta. Onhan niissä varmaan joku marginaali olemassa, ettei hihnat katkeile ennen vaihtovälin täyttymistä.Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
Itekin kun ajelen myös vanhoilla autoilla, niin olen suhteuttanut huoltojen ja korjausten hinnan siihen paljonko uuden vastaavan auton hankkiminen maksais.
Jos toi jakopääremppa esimerkiks maksais 500€/4v eli 125€ vuodessa ja muut huollot vaikka 375€ vuodessa, niin saisiko sillä vuodessa autoon menevällä 500€:lla uutta vastaavaa autoa ostettua. Plus että siinä uudessakin olis sit ne samat rempat ja huollot jne.

Tässä tapauksessa taitaa olla märkähihna? Kun on noin tiuhaan vaihdettava. Menisin ainakin ekalla ohjeiden mukaan ja jos hihna näyttää hyvältä niin seuraavaa voisi venyttää jos sitä miettisi.Kuinka tarkkaa jakohihnan vaihtoväli on *ajan* suhteen? Kysyn kun vaihtoväliksi on ilmoitettu 120000km tai 4 vuotta, ja tulee ajettua sen verran vähän ettei tuossa ajassa tule täyteen kuin pieni osa kilometreistä. Autolla ei myöskään ole arvoa kuin ehkä ~kolmen jakohihnan vaihdon verran, joten siinä mielessä ei riskeeraa paljoa, mutta toisaalta auto on hyvässä käyttökunnossa joten ei sitä turhaan halua rikkoakaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla märkähihna? Kun on noin tiuhaan vaihdettava. Menisin ainakin ekalla ohjeiden mukaan ja jos hihna näyttää hyvältä niin seuraavaa voisi venyttää jos sitä miettisi.
Itse olen vaihdattanut about ohjeiden mukaisesti. Yhdestä meni noin vuodella yli (160tkm/8v ja about 130tkm/9v oli), kun ei ole oma auto ja olihan se hihna aika täynnä pieniä halkeiluita.
Tähän skenaarioon kannattaa lisätä se, että se hihna tulee takuulla katkeamaan sitten silloin, kun oot menossa jonnekin tärkeään tapaamiseen tms tai keskelle ruuhkaisinta aikaa johonkin risteykseen. Itse vaihtaisin ja ajelisin tyytyväisenä kohti auringonlaskua.Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.