Alkaakohan auton iskunvaimentimet olla vaihtokunnossa kun pakkasella ja erityisesti kovalla pakkasella kaikki terävämmät epätasaisuudet tulevat aika suoraan läpi vaimentumatta? Lämpimällä säällä vastaavaa ilmiötä ei huomaa ja katsastuksessa syksyllä ei ollut iskareissa mitään vikaa. Voisiko iskunvaimentimien öljyyn olla sekoittunut vettä, mikä aiheuttaisi tällaisen ongelman?
Autona F20 BMW 2011 140t km ajettuna ja alkuperäisillä iskareilla.
Jousi on se mikä estää iskuja tuntumasta matkustajien takapuoleen. Pelkkä jousi ei kuitenkaan riitä, koska muuten auto jäisi iskun jälkeen heilahtelemaan. Tarvitaan siis heilahduksenvaimentimet, joita myös iskunvaimentimiksi kutsutaan. Oikeasti iskunvaimentimet saavat penkin täräyttämään sinua sitä kovemmin, mitä tehokkaammin ne tekevät omaa hommaansa, eli vaimentavat heilahdusta.
Jenkkilullalla patit eivät tärskäytä matkustajia, mutta autot jäävät keinahtelemaan. Nopeaan ajoon suunnatut autot eivät jää hyllymään, mutta tehokkaasti toimivien vaimentimien takia iskut välittyvät tavallista tuntuvammin ihmisiin.
Kova pakkanen kasvattaa iskunvaimenninöljyn viskositeettia, mikä kasvattaa vaimennustehoa, mutta mukavuuden kustannuksella. Tämä tekee perhebemaristasi väliaikaisesti urheiluauton. Kannattaa ajaa kylmillä iskareilla aluksi varovaisemmin, ettei riko autoa kuopissa/hidasteissa.
Esim. käytös patissa:
1. Ilman iskareita: ei tule tärskyä takapuoleen, mutta keinahtelee hyvin paljon.
2. Iskareissa vettä öljyn tilalla: tärsky takapuoleen on vaimea, mutta keinahtelee normaalia enemmän.
3. Iskareissa öljyä ja plussakeli: tärsky takapuoleen on normaali, eikä keinahtelua juuri esiinny.
4. Iskareissa öljyä ja kova pakkanen: tärsky takapuoleen on epämiellyttävän kova. Heilahtelua ei ole ollenkaan, mutta auto saattaa pompata ja pyörä irrota maasta. Mukavuus heikko ja pito kuoppaisissa mutkissa huono.
Voit aivan hyvin käyttää nykyisiä iskareita, jos ne menevät katsastuksesta läpi, selkeää suurta vuotojälkeä ei ole ja jos vaimennusominaisuudet riittävät omaan käyttöösi myös kesähelteellä kuormattuna. Näkisin, että olet vain ymmärtänyt kirjaimellisesti sanan "iskunvaimennin". Oikeasti iskari on heilahduksenvaimennin ja tärähdyksenlisäin.