Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Pitää tutustua, en ole seurannut noiden maiden politiikkaa enkä ole nähnyt kotimaan median asiasta mitään mainitsevan muutamaan vuoteen, mitä nyt äkkipikaa googlasin.En tiedä onko ja jos tuohon takerrut niin omapa on asiasi. Fakta kuitenkin on, että esimerkiksi Unkarin on helppo tehdä kovia liikkeitä koska valta on keskitetty perustuslakimuutoksin Fidesz-puolueelle ja Orbanille. Samalla valtio on ottanut haltuunsa mediataloja ja riippumaton lehdistö käytännössä lopetettu. Oikeuslaitoksen politisointi Puolankin tapaan kruunaa kokonaisuuden.
Sitten on helppo "heittää mamut vittuun" tai mitä ikinä se olikaan, mistä ketjun otsikon puitteissa haaveiltiin. Siellä vaan voi olla äärimmäisen vittumaiset oltavat ihan muutenkin jos et satu olemaan asioista hallinnon kanssa samoilla linjoilla => Persereikävaltio (jota asuttaa jonkinlainen homo sovieticus, joka kerran diktaattoreista eroon päästyään äänestää mielellään uusia tilalle).
Mutta ei olla koska moni on täysin eri mieltä ja siinähän se on.
Pitää tutustua, en ole seurannut noiden maiden politiikkaa enkä ole nähnyt kotimaan median asiasta mitään mainitsevan muutamaan vuoteen, mitä nyt äkkipikaa googlasin.
Mutta... Kai itsenäinen valtio ja demokraattisesti valittu hallitus saa ajaa sitä maahanmuutopolitiikkaa mitä äänestäjät haluavat. En näe asiassa mitään väärää.
Jos Wikiin on luottamista niin näyttäisi, että demokratia toimii paremmin kuin Suomessa, siellä kansan mahdollisuus vaikuttaa politiikkaan on suurempi kuin täällä:
"Vuoden 1989 perustuslain mukaan maassa on myös mahdollisuus järjestää kansanäänestyksiä, jos neljässä kuukaudessa kerätään 100 000 allekirjoitusta sen järjestämiseksi. 200 000 allekirjoituksella on mahdollista järjestää sitova kansanäänestys. Tämän jälkeen presidentti määrää 90 päivän sisällä äänestyspäivän, ja jos enemmistö äänestäjistä, tai vähintään 25 % äänioikeutetuista (2 miljoonaa n. 8 miljoonasta äänioikeutetusta) kannattaa esitystä, parlamentin on muutettava lakeja sen mukaan eikä uutta lakia saa muuttaa kolmeen vuoteen. Myös parlamentin kolmannes, presidentti tai hallitus voi järjestää neuvoa-antavan kansanäänestyksen."
Toivottavasti sinä demokratiaan uskot?
Sehän se on näitä demokratian huonoja puolia, harjoitetaan politiikkaa mikä vahingoittaa omaa maata.
Tämä vain oma (tai persujen?) mielipiteesi. Moni ei ole sitä mieltä, että harjoitetaan maata vahingoittavaa politiikkaa. Persujen vastustajien tai muiden puolueiden kannattajien mielestä persut ajavat omaa maata vahingoittavaa politiikkaa. Subjektiivinen asia, jossa kaikki ovat oikeassa omasta mielestään.
Sehän se on näitä demokratian huonoja puolia, harjoitetaan politiikkaa mikä vahingoittaa omaa maata.
Mutta pysyn kannassani: ei tarvitse olla "persereikämaa" toteuttaakseen erilaista politiikkaa.
Ei kyllä pysty millään näkemään miten tänne tullut ja veronmaksajien rahoja kuluttava ei millään tavalla vahingoittaisi tätä maata.
Sen enempää asiaan kantaa ottamatta on pakko sanoa että esimerkiksi joidenkin mielestä heroiinin suoneen piikittäminen ei ole lainkaan vahingollista. Tämä on sitten varmaan yhtä faktaa kuin se, että toiset sanoo että on vahingollista. Varmaan paska esimerkki enkä jaksa ruveta vänkäämään tästä sen enempää. Tälläinen pieni väliheitto vain.Tämä vain oma (tai persujen?) mielipiteesi. Moni ei ole sitä mieltä, että harjoitetaan maata vahingoittavaa politiikkaa. Persujen vastustajien tai muiden puolueiden kannattajien mielestä persut ajavat omaa maata vahingoittavaa politiikkaa. Subjektiivinen asia, jossa kaikki ovat oikeassa omasta mielestään.
Olisi hyvä, että perustelisit väitteesi ettei niitä tarvitse aina erikseen kysyä.Joo, tutustu tosiaan asiaan ensin.
Vuoden 1989 laki on Unkarin kohdalla, etenkin käytännön tasolla yhtä merkityksetön kun Venäjän vallan aikaiset meillä.
Tuo on sinun mielipiteesi, asiallisia perusteluja väitteellesi jälleen kaipaisin.Ei kyllä pysty näkemään, miten Hakkarainen ja Huhtasaari Brysselissä ei millään tavalla vahingoittaisi tätä maata.
Kiinnostaisi myös tietää, mitä sellaista ovat tehneet, mikä olisi merkittävästi vahingoittanut tätä maata? Hakkaraisen yksityiselämää tuskin puidaan Brysselissä, jos se on tässä ajatuksena ja kai mieskin on jo hieman rauhoittunut. Huhtasaaren kaltaisia jeesustelijoita siellä on ollut aiemminkin, esimerkiksi Päivi Räsänen ja kai se jeesustelu on jokaisen oma asia.Ei kyllä pysty näkemään, miten Hakkarainen ja Huhtasaari Brysselissä ei millään tavalla vahingoittaisi tätä maata.
Et tainnut nyt itse ymmärtää analogiaani. Huvilaa voit ennemmin ajatella vaikkapa EU:na ja siellä hengaavia sen jäsenmaina. Mitä enemmän halutaan vaalia niitä takapajuisia asenteita ja käytänteitä sekä kovaa ja joustamatonta politiikkaa, sen vaikeampaa sinne huvilaan on huudella ja toivoa muilta yhteistyötä.Luetun ymmärtäminen. Et edelleenkään vastannut tai edes viitannut siihen toisen kirjoittajan käyttämään vertauskuvaan, vaan puhut jostain ihan muusta lainatessasi minun viestejä. Alkuperäisessä viestissä kun selvästi moderni huvila viittasi "moderniin maahan" ja se huussi johonkin takapajulaan. Mutta jollain tapaa se huussissa "ei muita tänne" huutelija olisi huono/syntinen juttu verrattuna siihen moderniin huvilaan, mistä on hyvää tahtia tulossa yleinen käymälä. Mistä syystä näin ja johtaako tämä moderni huvila-ajattelu (jonne kaikki on tervetulleita, koska tuo "ei muita tänne" oli jotenkin huono juttu) jotenkin parempaan lopputulokseen?
Näiden asioiden suhteen on vähän eri asia olla EU:n jäsenmaa kuin saarivaltio toisella puolella maapalloa.Ööö, nyt menee kyllä tuo persereikämaa-jutustelu ihan ohi. Esimerkiksi Kanadassa, Australiassa ja Japanissa, muutamat maat mainitakseni, on huomattavasti Suomea tiukempi politiikka ei-työperäisen maahanmuuton osalta, enkä kyllä niitä persereikämaiksi menisi missään nimessä kategorisoimaan diktatuurin tai muiden edellämainittujen aspektien osalta. Voisi lopettaa vänkäämisen siitä, että järkevämmän maahanmuuttopolitiikan noudattaminen jotenkin mädättäisi kaiken muun tai edellyttäisi maan olevan muutenkin pilalla, taitaa pikemminkin hölmö maahanmuuttopolitiikka mädättää yhteiskuntaa, kun esim. Ruotsin kehitystä seuraa ja samalla tiellä Suomi tuntuu etenevän.
Voin vastata puolesta, että tällaisilla ulostuloilla saadaan hienosti vietyä pikku hiljaa maan mainetta persereikämaiden suuntaan:Millä tavoin nämä mainitsemasi perussuomalaiset poliitikot ovat vahingoittaneet Suomea?
Jälleen pyydän konkreettisia näyttöä väitteellesi, ei mitään lässytystä. Kiitos.
On näitä muitakin, eikä noistakaan Kanada ole saarivaltioNäiden asioiden suhteen on vähän eri asia olla EU:n jäsenmaa kuin saarivaltio toisella puolella maapalloa.
Ai niin, tähän piti vielä kommentoida. Eli takapajuiset asenteet ja käytännöt kategoriaan voisi hyvinkin laittaa nuo vuosikymmenten takaiset Geneven jne. sopimukset, joita ei ole tarkoitettu nykymaailman tilanteeseen ja jotka pitäisi ehdottomasti modernisoida nykyaikaan. Niissä sitä takapajuisuutta ja joustamatonta politiikkaa tuntuu riittävän, kun niihin vetoavaa porukkaa kuunteleeEt tainnut nyt itse ymmärtää analogiaani. Huvilaa voit ennemmin ajatella vaikkapa EU:na ja siellä hengaavia sen jäsenmaina. Mitä enemmän halutaan vaalia niitä takapajuisia asenteita ja käytänteitä sekä kovaa ja joustamatonta politiikkaa, sen vaikeampaa sinne huvilaan on huudella ja toivoa muilta yhteistyötä.
Noh tästä huolimatta pysyn kannassani, että mielummin olisin silti siellä takapajuisessa ulkohuussissa (oma maa tasapainossa), kuin tunkioksi muuttuvassa modernissa huvilassa (uppoava ja turmeltuva EU). On kuitenkin ihan järkevää mitata asioiden hyötyjä ja haittoja. Hallitsemattoman maahanmuuton kustannukset ja tulevaisuuden seuraamukset ovat kuitenkin sen verran vakavia. Mitä siis oikeasti EU:lta saadaan vastineeksi näin pienenä maana? Kukaan meitä ei ole EU:sta erottamassa pois, vaikka rajat lyötäisiin täysin kiinni. Eli mistä jäädään paitsi? Tässä vain ulospäin valuvia miljardeja laskiessa asiaa tuumailen.Et tainnut nyt itse ymmärtää analogiaani. Huvilaa voit ennemmin ajatella vaikkapa EU:na ja siellä hengaavia sen jäsenmaina. Mitä enemmän halutaan vaalia niitä takapajuisia asenteita ja käytänteitä sekä kovaa ja joustamatonta politiikkaa, sen vaikeampaa sinne huvilaan on huudella ja toivoa muilta yhteistyötä.
Edelleen, jos pakolaisongelma on Euroopan rajalla on vähän hölmöä verrata tilannetta toisella puolella maapalloa oleviin saarivaltioihin. Joo, Kanada ei ole saarivaltio, erinomainen huomio ja siitä papukaijamerkki. Olisi varmaan pitänyt eritellä, ettei kukaan pääse saivartelemaan. Geopoliittinen realismi on kuitenkin sitä, että se on vähintään yhtä etäällä meitä koskevista tapahtumista isona ja autonomisena maana, jonka ainoa rajanaapuri on Yhdysvallat.Ai niin, tähän piti vielä kommentoida. Eli takapajuiset asenteet ja käytännöt kategoriaan voisi hyvinkin laittaa nuo vuosikymmenten takaiset Geneven jne. sopimukset, joita ei ole tarkoitettu nykymaailman tilanteeseen ja jotka pitäisi ehdottomasti modernisoida nykyaikaan. Niissä sitä takapajuisuutta ja joustamatonta politiikkaa tuntuu riittävän, kun niihin vetoavaa porukkaa kuuntelee
Edit: Btw. kaikki nuo kolme edellämainittua esimerkkivaltiota (Kanada, Australia ja Japani) muuten kuuluvat myös Geneven pakolaissopimukseen, mutta pystyvät silti ihan hyvin noudattamaan omaa linjaansa. Sopimuksen soveltaminen vaan ei ole joustamatonta ja takapajuista kuten täällä tuohon vetoavilla.
Kelpaako vertailukohdaksi sitten ottaa lähempänä konfliktialueita olevat EU maat, joissa käytännössä muualta, kuin EU:n sisältä tuleva migraatio on huomattavasti pienempää suhteutettuna muihin Euroopan maihin. Äkkiseltään tulee mieleen Romania, Liettua, Slovakia, Unkari jne.Edelleen, jos pakolaisongelma on Euroopan rajalla on vähän hölmöä verrata tilannetta toisella puolella maapalloa oleviin saarivaltioihin. Joo, Kanada ei ole saarivaltio, erinomainen huomio ja siitä papukaijamerkki. Olisi varmaan pitänyt eritellä, ettei kukaan pääse saivartelemaan. Geopoliittinen realismi on kuitenkin sitä, että se on vähintään yhtä etäällä meitä koskevista tapahtumista isona ja autonomisena maana, jonka ainoa rajanaapuri on Yhdysvallat.
Tästä huolimatta Kanada otti viime vuonna vastaan karvan vajaat 200 000 pakolaista, mikä on väkilukuun suhteutettuna aivan samaa luokkaa Suomen numeroihin verrattuna. Maahanmuuttopoliittista tuutoria etsiessä kannattaa siis ehkä kääntää katse jonnekin muualle. Esimerkiksi Pohjois-Korea otti pakolaisia vuonna 2019 vastaan tasan nolla kappaletta, eikä kukaan varmaan kehtaa ajatella sitä joustamattomana ja takapajuisena persereikämaana. /s
Äkkiseltään tulee siis mieleen Puolaan hyvinkin verrattavissa olevat persereikämaat.Äkkiseltään tulee mieleen Romania, Liettua, Slovakia, Unkari jne.
Aika katkeraksi tilitykseksi alkaa mennä. Onko vaikea myöntää, että ei tarvitse olla persereikämaa pitääkseen järkevää pakolaispolitiikkaa? Lisäksi Kanada ei todellakaan ottanut 2019 vastaan 200 000 pakolaista, jos viitsit tsekata faktat. Ottavat kylläkin n. 300 000 maahanmuuttajaa nykyään vuosittain (aivan eri asia kuin pakolaiset), ja tuosta on ylivoimaisesti suurin osa työperäistä, mikä tännekin olisi tervetullutta. Hoitavat pakolaispolitiikkaa oman suunnitelman ja kiintiöiden mukaan esim. hakevat oikeita pakolaisia Syyriasta, jotka täyttävat kriteerit ja ovat osoittautuneet halukkuutta&kykyä sopeutua Kanadan yhteiskuntaan eivätkä ota rajattomasti ties millä verukkeilla tulevia henkilötietonsa kadottaneita rajalta.Edelleen, jos pakolaisongelma on Euroopan rajalla on vähän hölmöä verrata tilannetta toisella puolella maapalloa oleviin saarivaltioihin. Joo, Kanada ei ole saarivaltio, erinomainen huomio ja siitä papukaijamerkki. Olisi varmaan pitänyt eritellä, ettei kukaan pääse saivartelemaan. Geopoliittinen realismi on kuitenkin sitä, että se on vähintään yhtä etäällä meitä koskevista tapahtumista isona ja autonomisena maana, jonka ainoa rajanaapuri on Yhdysvallat.
Tästä huolimatta Kanada otti viime vuonna vastaan karvan vajaat 200 000 pakolaista, mikä on väkilukuun suhteutettuna aivan samaa luokkaa Suomen numeroihin verrattuna. Maahanmuuttopoliittista tuutoria etsiessä kannattaa siis ehkä kääntää katse jonnekin muualle. Esimerkiksi Pohjois-Korea otti pakolaisia vuonna 2019 vastaan tasan nolla kappaletta, eikä kukaan varmaan kehtaa ajatella sitä joustamattomana ja takapajuisena persereikämaana. /s
Aika katkeraksi tilitykseksi alkaa mennä. Onko vaikea myöntää, että ei tarvitse olla persereikämaa pitääkseen järkevää pakolaispolitiikkaa? Lisäksi Kanada ei todellakaan ottanut 2019 vastaan 200 000 pakolaista, jos viitsit tsekata faktat. Ottavat kylläkin n. 300 000 maahanmuuttajaa nykyään vuosittain (aivan eri asia kuin pakolaiset), ja tuosta on ylivoimaisesti suurin osa työperäistä, mikä tännekin olisi tervetullutta. Hoitavat pakolaispolitiikkaa oman suunnitelman ja kiintiöiden mukaan esim. hakevat oikeita pakolaisia Syyriasta, jotka täyttävat kriteerit ja ovat osoittautuneet halukkuutta&kykyä sopeutua Kanadan yhteiskuntaan eivätkä ota rajattomasti ties millä verukkeilla tulevia henkilötietonsa kadottaneita rajalta.
Voidaan myös todeta, että Euroopalla ei ole maarajaa yhdenkään ns. pakolaisvaltion kanssa eli ongelma ei ole Euroopankaan rajalla, jos johonkin geopoliittiseen sijaintiin vedotaan. Esim. Australian läheisyydessä sinne yrittävät eivät tule sen kauempaa kuin Eurooppaankaan puskevat, että hieman ontuu perustelut.
Siihen mistä lähtevät eli lähimmillään esim. Indonesiasta Australiaan vs. Syyriasta Eurooppaan. Ja kauimmat tulevat sitten todella kaukaa molemmissa tapauksissa. Tosin Australiaan ei hirveästi halukkaita yrittäjiä nykyään ole, koska sinne ei pahemmin ketään oteta ns. rajalta. Lähinnä taitavat tulla yrittämään onneaan lentokoneella. Osittain Euroopan ongelma on aiheutettu omilla toimilla, esim. ottamalla vastaan salakuljettajien laivoja jne. Kannattaa tsekata mikä Australian politiikka on laivoilla saapuville tulokkaille, joilla ei ole viisumia - pistetään pysyvästi turvalliseen paikkaan talteen erilleen, koska senhän tarpeessa olivat, mutta eivät aiheuta ongelmia muualla. Kreikan leirit on vähän samansuuntaista, mutta Euroopassa toiminta on aika kaaoottista eikä koordinoitua.Mihin etäisyyteen sä nyt tuolla viittaat? Siihen viimeiseen "hyppyyn", eli Indonesiasta Australiaan vai siihen matkaan mistä ne ovat alunperin lähteneet? Eli vertailetko Turkki/Libya -> EU väliä Indonesia -> Australia väliin vai Syyria -> EU väliä Afganistan/Vietnam/Kiina -> Australia väliin?
Eli vertailukohdaksi kelpaa lähinnä toinen pussin perukka, eli Pohjoismaat ja osa Keski-Euroopasta, kun osa Itä ja Keski-Euroopasta on blokattu pois. No turha tästä on jatkaa sen enempää.Äkkiseltään tulee siis mieleen Puolaan hyvinkin verrattavissa olevat persereikämaat.
Siihen mistä lähtevät eli lähimmillään esim. Indonesiasta Australiaan vs. Syyriasta Eurooppaan.
Jep, Australian käytäntöjen muuttumisen vuoksi siellä on myös (semi-)Indonesialaista porukkaa, joka on asunut siellä jo kohta kymmenisen vuotta, osa pakolaiskeskuksissa, osa muuten vaan. Haluaisivat kuitenkin Australiaan. Uusien tulokkaiden määrät tuota kautta ovat nykyisin vähäisiä, koska laivalla ei käytännössä enää kannata Australiaan yrittää. Australia ottaa kuitenkin myös omatoimisesti pakolaisporukkaa sisään Kanadan tapaan, esim. Syyriasta.Mutta eihän Australiaan indonesialaisia hirveän paljon ole pyrkinyt pakolaisiksi vaan ne tulee kauempaa. Indonesia toimii pääasiassa vain välietappina samaan tapaan kuin Turkki.
Ulkomaantaustaisten valtava yliedustus rikostilastoissa ja työttömyydessä on pari Suomea vahingoittavaa asiaa. Tästä luulis kaikkien olevan samaa mieltä puolueeseen katsomatta. Ratkaisuehdotuksissa sit tulee ne erot.Tämä vain oma (tai persujen?) mielipiteesi. Moni ei ole sitä mieltä, että harjoitetaan maata vahingoittavaa politiikkaa. Persujen vastustajien tai muiden puolueiden kannattajien mielestä persut ajavat omaa maata vahingoittavaa politiikkaa. Subjektiivinen asia, jossa kaikki ovat oikeassa omasta mielestään.
Tämä vain oma (tai persujen?) mielipiteesi. Moni ei ole sitä mieltä, että harjoitetaan maata vahingoittavaa politiikkaa. Persujen vastustajien tai muiden puolueiden kannattajien mielestä persut ajavat omaa maata vahingoittavaa politiikkaa. Subjektiivinen asia, jossa kaikki ovat oikeassa omasta mielestään.
Tämä ei ole mikään mielipideasia, vaan tässä on kyseessä faktat.
Humanitaarisesta maahanmuutosta aiheutuu Suomelle kustannuksia (fakta) ja rikollisuuden kasvua (fakta). Mutta Suomi ei millään tavalla hyödy humanitaarisesta maahanmuutosta. Tällöin humanitaarinen maahanmuutto on ihan todellisesti Suomelle vahingollista, ei siinä ole mistään mielipiteestä kysymys.
Jos haluaisit perustella, että tämä ei ole vahingollista, niin sinun pitäisi esittää jotain sellaisia hyötyjä humanitaarisesta maahanmuutosta, mikä kompensoisi nuo haitat.
Hienosti kierrelty, tai siis huonosti. On vaikea myöntää negatiivisia asioita jos ne sotivat ideologiaa vastaan, mutta siitä tulee mieleen silti älyllinen epärehellisyys. Vahingolliset asiat on ihan mitattavissa. Toisaalta ei jonkun mielestä kivi kengässä ole negatiivinen asia, vaan voi siitäkin kurjuudesta nauttia.Vastasinko viestiin, jossa puhuttiin humanitäärisestä maahanmuutosta? En kai? Luulin ainakin kommentoivani yleisesti demokratiaa ja sitä, että 'Suomelle vahingollinen' on kovin subjektiivinen asia. Yhdelle se on kasvava kantasuomalaisten työttömyys, toiselle se on jättäytyminen pois päästövähennystalkoista.
Vastasinko viestiin, jossa puhuttiin humanitäärisestä maahanmuutosta? En kai? Luulin ainakin kommentoivani yleisesti demokratiaa ja sitä, että 'Suomelle vahingollinen' on kovin subjektiivinen asia. Yhdelle se on kasvava kantasuomalaisten työttömyys, toiselle se on jättäytyminen pois päästövähennystalkoista.
Sinä et nyt ymmärrä. Suomi voi sanoa, että sopimus pitää neuvotella uusiksi ja siihen saakka kunnes se neuvotellaan uusiksi, Suomi voi irtaantua sopimuksesta. Suomi voi halutessaan myös lopettaa vastaanottamasta turvapaikanhakijoita yhtään mistään. Älä nyt hyvä mies valehtele itsellesi, että jonkun joskus tekemä sopimus sitoisi kaikkia tulevia sukupolvia.
Luulen, että kuvailit juuri sellaista politiikkaa, jota mikään muu puolue kuin PS lähtisi tekemään. (Ja hyvä niin.)
No mitähän se kertoo muista puolueista, jos heidän mielestään kannattaa ehdottomasti ajaa Suomelle vahingollista politiikkaa? Myönsitkö siis juuri itsekin, että PS on ainoa puolue, joka ajaa Suomen ja suomalaisten etua?
En myöntänyt, eikä kyse ole mielestäni "Suomelle vahingollisesta politiikasta".
Maahanmuuttoa on tosiaan monenlaista. Hyvä, että käytät oikeaa käsitettä, kun puhut nimenomaan humanitaarisesta maahanmuutosta tarkoittaen ilmeisestikkin pakolaisten vastaanottamista. Itse näkisin, että humanitaarisen maahanmuuton, eli pakolaisten vastaanottamisen, ei ole tarkoituskaan olla mitenkään pakolaisia vastaanottavaa maata hyödyttävää. Kyseinen maa vaan kantaa kortensa kekoon yhteisissä "talkoissa", joissa autetaan heikompia ja mahdollisesti hengenvaarassa olevia. Tietty, eräs hyöty siitä voi olla, että jos on tehty joku sopimus asiasta (en tiedä onko), niin sen noudattaminen antaa maasta kuvan luotettavana, mutta pääpointti se ei ole. Olemassa on muitakin arvokkaita asioita, kuin raha, eikä kaiken arvoa voi mitata rahassa.Humanitaarisesta maahanmuutosta aiheutuu Suomelle kustannuksia (fakta) ja rikollisuuden kasvua (fakta). Mutta Suomi ei millään tavalla hyödy humanitaarisesta maahanmuutosta. Tällöin humanitaarinen maahanmuutto on ihan todellisesti Suomelle vahingollista, ei siinä ole mistään mielipiteestä kysymys.
Olemassa on muitakin arvokkaita asioita, kuin raha, eikä kaiken arvoa voi mitata rahassa.
Kyllä vastasit
Siinä vaiheessa kun mittaustapa ei ole suotuisa, siirrytään abstraktiin "arvoon".
Maahanmuuttoa on tosiaan monenlaista. Hyvä, että käytät oikeaa käsitettä, kun puhut nimenomaan humanitaarisesta maahanmuutosta tarkoittaen ilmeisestikkin pakolaisten vastaanottamista. Itse näkisin, että humanitaarisen maahanmuuton, eli pakolaisten vastaanottamisen, ei ole tarkoituskaan olla mitenkään pakolaisia vastaanottavaa maata hyödyttävää. Kyseinen maa vaan kantaa kortensa kekoon yhteisissä "talkoissa", joissa autetaan heikompia ja mahdollisesti hengenvaarassa olevia. Tietty, eräs hyöty siitä voi olla, että jos on tehty joku sopimus asiasta (en tiedä onko), niin sen noudattaminen antaa maasta kuvan luotettavana, mutta pääpointti se ei ole. Olemassa on muitakin arvokkaita asioita, kuin raha, eikä kaiken arvoa voi mitata rahassa.
Toi vahinko on melko suhteellinen käsite. Tarkoittanet sillä sitä, että siitä syntyy kuluja, mutta jostain syystä haluat esittää asian provosoivasti?Mutta pitää myös olla kanttia myöntää, että se on vastaanottajamaalle vahingollista. Eli koko turvapaikkapolitiikka perustuu sille, että ollaan valmiita kärsimään vahinkoa muiden auttamiseksi.
Erityisesti kuluja, mutta myös lisääntynyttä rikollisuutta ja turvattomuutta. Tilastot kertovat tämän.Toi vahinko on melko suhteellinen käsite. Tarkoittanet sillä sitä, että siitä syntyy kuluja, mutta jostain syystä haluat esittää asian provosoivasti?
Lue aikaisemmat viestit. Esimerkkinä kasvaneet kulut ja kasvanut rikollisuus. Molemmat ovat vahingollisia asioita.Toi vahinko on melko suhteellinen käsite. Tarkoittanet sillä sitä, että siitä syntyy kuluja, mutta jostain syystä haluat esittää asian provosoivasti?
Tolle rikollisuudelle lienee kuitenkin jotain tehtävissä. Mutuillen voisin arvioida, et se johtuu siitä turvapaikahakijoiden tulvasta, joka oli silloin joskus 2015, vai milloinhan se oli, kun oli se kriisi. En mä noita asioita kiistä.Lue aikaisemmat viestit. Esimerkkinä kasvaneet kulut ja kasvanut rikollisuus. Molemmat ovat vahingollisia asioita.
Tääkin on ehkä vähän apinan koijaamista vihaamaan. Parempi olis jatkossa keskustella ratkaisuista, kuin huutaa pää punaisena ja heilutella natsilippua. Mut ehkei tämä keskustelu tähän threadiin kuulu, vaan KR-threadiin, joka usein on tosin sellaista kurapaskaa, et siellä ei saa ääntänsä kuuluviin.Oksennus nousee kurkkuun, kun nuitakin tilastoja lukee. Ja tästä me maksamme älyttömiä summia rahaa.
Tolle rikollisuudelle lienee kuitenkin jotain tehtävissä. Mutuillen voisin arvioida, et se johtuu siitä turvapaikahakijoiden tulvasta, joka oli silloin joskus 2015, vai milloinhan se oli, kun oli se kriisi. En mä noita asioita kiistä.
Tääkin on ehkä vähän apinan koijaamista vihaamaan. Parempi olis jatkossa keskustella ratkaisuista, kuin huutaa pää punaisena ja heilutella natsilippua. Mut ehkei tämä keskustelu tähän threadiin kuulu, vaan KR-threadiin, joka usein on tosin sellaista kurapaskaa, et siellä ei saa ääntänsä kuuluviin.
Tolle rikollisuudelle lienee kuitenkin jotain tehtävissä. '
Mutuillen voisin arvioida, et se johtuu siitä turvapaikahakijoiden tulvasta, joka oli silloin joskus 2015, vai milloinhan se oli, kun oli se kriisi. En mä noita asioita kiistä.
Ei tässä mitään katkeruutta minun puoleltani ole, mistä sellaista keksit? Projisointi toki on aina hieno laji, mutta siihen ei kannata hukuttautua. Siinä olet oikeassa, että kyse ei ollut ko. vuonna otetuista pakolaisista vaan maassa olevista pakolaisista, verranto Suomeen on kuitenkin saman datan pohjalta aivan kelpo. Data myös tuppaa kertomaan, että se mitä tarkoitat "järkevällä pakolaispolitiikalla" on Euroopan sisällä usein huomattavasti köyhempien, vähemmän idästä riippumattomien ja vähemmän diplomaattisten maiden pakolaispolitiikkaa.Aika katkeraksi tilitykseksi alkaa mennä. Onko vaikea myöntää, että ei tarvitse olla persereikämaa pitääkseen järkevää pakolaispolitiikkaa? Lisäksi Kanada ei todellakaan ottanut 2019 vastaan 200 000 pakolaista, jos viitsit tsekata faktat. Ottavat kylläkin n. 300 000 maahanmuuttajaa nykyään vuosittain (aivan eri asia kuin pakolaiset), ja tuosta on ylivoimaisesti suurin osa työperäistä, mikä tännekin olisi tervetullutta. Hoitavat pakolaispolitiikkaa oman suunnitelman ja kiintiöiden mukaan esim. hakevat oikeita pakolaisia Syyriasta, jotka täyttävat kriteerit ja ovat osoittautuneet halukkuutta&kykyä sopeutua Kanadan yhteiskuntaan eivätkä ota rajattomasti ties millä verukkeilla tulevia henkilötietonsa kadottaneita rajalta.
Voidaan myös todeta, että Euroopalla ei ole maarajaa yhdenkään ns. pakolaisvaltion kanssa eli ongelma ei ole Euroopankaan rajalla, jos johonkin geopoliittiseen sijaintiin vedotaan. Esim. Australian läheisyydessä sinne yrittävät eivät tule sen kauempaa kuin Eurooppaankaan puskevat, että hieman ontuu perustelut.
Eikö se ole ihan kohtuullisen realistinen vaatimus, että puhuttaisiin maista, joiden asukaskohtainen BKT ei olisi tyyliin puolet Suomen vastaavasta ja joiden geopoliittinen asetelma ei olisi aivan erilainen? En minäkään jaksaisi alkaa jankuttamaan miksi Australialla, Valko-Venäjällä ja Namibialla tilanne on vähän eri kuin Suomella tai Ruotsilla. Sitten kun ruvetaan vertaamaan näihin naapurimaihin, jotka ovat sekä geopoliittisesti että taloudellisesti vertailukelpoisia niin huomataan, että meillä onkin hoidettu hommat ihan hyvin. Mutta sehän ei tietenkään käy, koska persut hoitaisi nääkin diplomatiat niin paljon muita paremmin, jos vaan saataisiin sinne Rysseliin joku kertomaan suorin sanoin, että YK on antisemitistinen turha pulju.Eli vertailukohdaksi kelpaa lähinnä toinen pussin perukka, eli Pohjoismaat ja osa Keski-Euroopasta, kun osa Itä ja Keski-Euroopasta on blokattu pois. No turha tästä on jatkaa sen enempää.
Ei ole, tuota kutsutaan turvapaikkashoppailuksi. Näissä Euroopan persereikämaissa (lainatakseni sinua) asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä, miksemme samalla ottaisi heitä turvaan, koska heidän taloudellinen tilanne ja palvelujen taso tuskin koskaan tulee olemaan Pohjoismaiden tasolla. En minä vertaillut Namibiaa Suomeen, vaan valitsin konfliktialueen lähimaita ja Euroopan Unionin jäseniä, sen sijaan tuo geopoliittinen asetelma ei kelpaa, oli sitten liian lähellä konfliktialueita tai liian kaukana vai mitä yrität sanoa?Eikö se ole ihan kohtuullisen realistinen vaatimus, että puhuttaisiin maista, joiden asukaskohtainen BKT ei olisi tyyliin puolet Suomen vastaavasta ja joiden geopoliittinen asetelma ei olisi aivan erilainen? En minäkään jaksaisi alkaa jankuttamaan miksi Australialla, Valko-Venäjällä ja Namibialla tilanne on vähän eri kuin Suomella tai Ruotsilla. Sitten kun ruvetaan vertaamaan näihin naapurimaihin, jotka ovat sekä geopoliittisesti että taloudellisesti vertailukelpoisia niin huomataan, että meillä onkin hoidettu hommat ihan hyvin. Mutta sehän ei tietenkään käy, koska persut hoitaisi nääkin diplomatiat niin paljon muita paremmin, jos vaan saataisiin sinne Rysseliin joku kertomaan suorin sanoin, että YK on antisemitistinen turha pulju.