• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Ei se yhtä vakava ole, mutta vakava silti. Tällä hetkellä tullit olisivat kolminkertaistumassa, joka ei ole lainkaan hyvä asia. Näitä neuvotteluja Persut halusivat sabotoida.

Onneksi kyseinen välikysymys ei mennyt läpi, mutta Persut silti kannattivat toimenpidettä, joka olisi pilannut neuvottelut.
Onpas sakeaa settiä.

Persuilla on siellä yksi(1) edustaja. Edustajien kokonaismäärä taasen on 705. Eli tosi kova valta on yhtikäs mihinkään, mutta kun Persuman bad.
 
Sanon tähän vaan, että jos Venäjä julistaisi Suomea vastaan sodan, niin teidän "demokraattiset toimintatavat" olisi retoriikkaa, jota voisi kuulla Turtiaisten ym. suusta. Venäjähän käyttää hyväkseen demokratian hidasta toimivuutta monessa paikkaa. Demokratia on liian hidas, mutta liian nopea. Tämä tarkoittaa sitä, että päätökset saadaan tehdyksi liian hitaasti, mutta soraääniä kuuluu liian nopeasti. Tämä on täysin tunnustettu fakta.

Jos vielä pysytään skenaariossa, jossa Suomi ei olisi ehdoitta antautumassa, niin voisitteko väittää, että välikysymyksen nostaminen kyseisessä tilanteessa ei hyödyttäisi Venäjää? Kyl tuossa ruvettaisiin puhumaan jo Suomen yhtenäisyydestä ym, jos joku päättäisi välikysymyksen nostaa. Tietty Persut varmaan perseilis siinäkin, koska: "demokraattiset toimintatavat". En osaa edes kuvitella sitä älämölön määrää, jonka tuo aiheuttaisi.
Tälläisten verrattaen yleisten puheenvuorojen vuoksi koen, että suomen länsimaalaistuminen on epäonnistunut aikanpahasti. Demokratia ei ole hidasta, mikäli ei olisi miljoonaa asiarypästä hoidettavana. Sodassa hoidettavia asioita on käytännössä vain yksi: itsenäisyyden säilyttäminen. Mun mielestäni tälläinen ajattelu demokratiasta jonain hitaana ja siten heikkona järjestelmänä korostaa Suomen pikkuvenäjä- tyyppistä asemaa, etenkin jos asia esitetään "tunnustettuna faktana". Tuollaiset faktat on nähtävästi itänaapurissamme hyvinkin tunnustettuja, siksi eivät noudata missään demokratiaa.

Mun mielestäni välikysymyksen nostaminen ei hyödyttäisi venäjää tuossa tilanteessa, sillä se toimii tärkeänä välineenä siihen että kaikkia on kuultu ja käyty läpi kaikkien mielipiteet eikä ainakaan kovinkaan ison osan eduskunnan mielipiteen yli ole jyrätty. Välikysymyksen estäminen hyödyttäisi huomattavasti, sillä tällöin hallitus olisi diktaattorina ja saisi tehdä mitä haluaisi. Tämähän toki on se mitä suomalaiset tuntuvat todellisuudessa monasti haluavan, siksi me ei olla mikään länsimaa vaan enemmänkin ryssäkulttuurin ja ryssäajattelun rajamaa.
 
Kuten sanoin, komissio oli myös rikkonut sääntöjä, eikä kyseessä ollut pelkkä politiikka erimielisyys, joten puolesta äänestäminen oli täysin perusteltua.

Sä ohitat täysin tän aspektin.
Jostain syystä välikysymys kuitenkin haluttiin esittää vaikeimpana mahdollisena hetkenä. Eikä rike ollut edes suuri. Asia oli tietääkseni tapahtunut joskus korona-aikaan.
 
Mun mielestäni tälläinen ajattelu demokratiasta jonain hitaana ja siten heikkona järjestelmänä korostaa Suomen pikkuvenäjä- tyyppistä asemaa, etenkin jos asia esitetään "tunnustettuna faktana".
Typerää on olla tunnustamstta faktoja. Demokratia on kuitenkin tunnetuista hallitusmuodoista paras, vaikka siinä heikkouksia onkin.
Välikysymyksen estäminen hyödyttäisi huomattavasti, sillä tällöin hallitus olisi diktaattorina ja saisi tehdä mitä haluaisi.
Eipä parlamentaarinen konsensus vielä maasta diktatuuria tee.
 
Jostain syystä välikysymys kuitenkin haluttiin esittää vaikeimpana mahdollisena hetkenä. Eikä rike ollut edes suuri. Asia oli tietääkseni tapahtunut joskus korona-aikaan.
Asia tuli nyt ilmi ja oikeudesta oli tullut päätös. Siksi nyt oli täysin luonteva hetki esittää epäluottamusta. Mitä tulee rikkeeseen niin ei se kyllä ihan pieni ollut. Joo trumpin sekoilut on pahampia mutta yhtälailla ei noudatettu sääntöjä ja se itsessään ei ole mikään pikku juttu.

Yksikin persu siellä on liikaa, kun ajaa tälläistä politiikkaa.
Mielenkiintoista.

Komissio riikoo sääntöjä: -> ei mitään nähtävää ja kaikki on ok.

Perussuomalaisten meppi äänestää komission epäluottamuksen puolesta koska komissio rikkoi sääntöä:

-> PS pyrkii horjuttaa eu:ta ja on epäisänmaallisia sekä on putinin kätyreitä.

Ei voi muuta sanoa kuin että sota on rauhaa ja vapaus on orjuutta
 
Viimeksi muokattu:
Typerää on olla tunnustamstta faktoja. Demokratia on kuitenkin tunnetuista hallitusmuodoista paras, vaikka siinä heikkouksia onkin.
tai toitottaa faktana jotain sellasta mikä ei sitä ole. Ruvetaan katsomaan näitä vaihtoehtoisia malleja mitä on ollut niin mites ketteriä ne on olleet? Monet niinkin ketteriä ettei muutosta tapahdu mihinkään ennen kuin ihmiset hyökkää hallintopalatsiin.


Eipä parlamentaarinen konsensus vielä maasta diktatuuria tee.
Tällöinhän ei ole tarvetta välikysymykselle, joten relevanssi on hieman huonolla pohjalla.
 
PS pyrkii horjuttaa eu:ta ja on epäisänmaallisia sekä on putinin kätyreitä.
Näinhän se käytännössä oli tuon äänestyksen osalta. Onneksi näitä epäisänmaallisia Putinin kätyreitä ei ole parlamentissa enempää.

Jos mietit ihan itse, niin olisiko europarlamentin kaatuminen ollut mielestäsi tässä tilanteessa hyvä asia?
 
Näinhän se käytännössä oli tuon äänestyksen osalta. Onneksi näitä epäisänmaallisia Putinin kätyreitä ei ole parlamentissa enempää.

Jos mietit ihan itse, niin olisiko europarlamentin kaatuminen ollut mielestäsi tässä tilanteessa hyvä asia?
Sä edelleen ohitat koko sääntöjen rikkomisen. Katsot pelkää neuvottelutilannetta ja ajattelet että äänestys oli pelkkkää politiikkaa.

Edelleen taustalla oli aitoja sääntörikkeitä jotka todetiin eu tuomioistuimessa. Ja tää onko asian ydin.

Miten me reagoidaan kun komissio ei noudata sääntöjä? Pidetäänkö me oikeusvaltiosta kiinni vai joustaako oikeusvaltio poliittisista syistä kuten unkarissa?

Komission kaatamiselle oli hyvät perusteet olemassa. Se olisi ollut ennakkotapaus ja olisi suitsinut komissiota. Nyt luotiin taas uusi ennakkotapaus kuinka kaikki on sallittua kunhan vain ollaan "oikealla asialla™". Ja näinhän unkarissa toimitaan.
 
Edelleen taustalla oli aitoja sääntörikkeitä jotka todetiin eu tuomioistuimessa. Ja tää onko asian ydin.
Oli siellä jotain, mutta se ei todellakaan ole asian ydin!

Jos vaakakupissa painaa tullineuvotteluiden onnistuminen, tai "hähä, kaadettiin parlamentti", niin noista on helppo valita, että kumpi on tärkeämpää.
 
Oli siellä jotain, mutta se ei todellakaan ole asian ydin!

Jos vaakakupissa painaa tullineuvotteluiden onnistuminen, tai "hähä, kaadettiin parlamentti", niin noista on helppo valita, että kumpi on tärkeämpää.
Sääntörike on kyllä se asian ydin. Se on se peruste komission kaatamiselle. Ei parlamenttia olla kaatamassa, vaan parlametti kaataa sääntöjä rikkoneen komission.

Edelleen miten meidän tulisi reagoida kun komissio ei noudata säätöjä? Ohittaa koska komissio on omalla puolella? Eikö oikeusvaltion pitä koskea myös omaa puolta? Eikö parlamentin pitäisi suitsia komissiota ja jos komissio rikkoo sääntöjä, kaataa se? Eikö sääntöjä rikkoneen komission kaato loisi ennakkotapauksen, jossa komissio on jatkossa varovaisempi ja parlamentti valvoo aidosti komissiota ja pidä kiinni omasta vallasta?

Usassa kongressi on defacto luovuttanut kaiken vallan trumpille, siksi trump sekoilee ja aiheuttaa tuhoja. Jos siellä paralmenti olisi kaatanut trumpin, ei trump tällä tavalla sekoilisi.

Parlamentin tehtävä (yhdessä oikeuden kanssa) on pitää huoli että komissio toimii sääntöjen mukaan. Näin toimii vallan kolmijako, kaksi muuta valvoo kolmannen toimintaa.

Mutta tuskin taaskaan otat huomioon sitä itse ydin asiaa, joka on sääntörikkomus, ei politiikka erimielisyys.

Ja vaikka sitä sääntörikkomusta pysytään käyttää erimieltä olevan politiikan keppihevosena, se ei edelleenkään poista sitä itse kysymystä että miten suhtaudutaan komission tekemmiin sääntörikomuksiin.
 
Mutta tuskin taaskaan otat huomioon sitä itse ydin asiaa, joka on sääntörikkomus, ei politiikka erimielisyys.
Käytännössä - kuten jo mainitsin - kyseessä on valintatilanne, että kumpaa pitää tärkeämpänä:
a) tullinevottelujen onnistuminen
b) hähä, kaadetaan komissio (tai parlamentti tmv)

Mielestäni selvä valinta on vaihtoehto a.

Voit toki kirjoittaa sääntörikkomuksiin suhtautumisesta ja, miten niihin suhtaudutaan jatkossa (kaltevan pinnan virheargumentti), mutta se ei muuta tuota valintatilannetta miksikään. Et sä tuota pakoon pääse, vaikka jostain syystä väität, ettei kyseessä ole politiikkaerimielisyys. Kyse on nimenomaan siitä, tai toisin sanoin: valintatilanne (jossa henkilöt tekevät arvojensa mukaisen äänestyspäätöksen).
 
Käytännössä - kuten jo mainitsin - kyseessä on valintatilanne, että kumpaa pitää tärkeämpänä:
a) tullinevottelujen onnistuminen
b) hähä, kaadetaan komissio (tai parlamentti tmv)

Mielestäni selvä valinta on vaihtoehto a.

Voit toki kirjoittaa sääntörikkomuksiin suhtautumisesta ja, miten niihin suhtaudutaan jatkossa (kaltevan pinnan virheargumentti), mutta se ei muuta tuota valintatilannetta miksikään. Et sä tuota pakoon pääse, vaikka jostain syystä väität, ettei kyseessä ole politiikkaerimielisyys. Kyse on nimenomaan siitä, tai toisin sanoin: valintatilanne (jossa henkilöt tekevät arvojensa mukaisen äänestyspäätöksen).
Siis eu oikeus on todennut komission rikkoneen sääntöjä. Ja tämä on fakta.

Nyt kysymys on miten tähän pitää reagoida?
Mitä seuraamuksia komissiolle annetaan koska se rikkoi sääntöjä? Saako komissio rikkoa sääntöjä vapaasti koska on omalla puolella? Milloin ja millä perusteella komissio voidaan kaataa?

Tästä on kyse. Joo tullineuvottelut saattaa kärsiä mutta se on pienempi paha, kuin että oikeusvaltio kärsii. Se on pienempi paha, kuin että annetaan signaali että komissio saa tehdä mitä haluaa, eikä parlamentilla ole pokkaa kaataa komissiota edes silloin kun se on eu tuomioistuimen mukaan rikkonut sääntöjä.

Kyse on siis vallan kolmijaosta, vaikka sitä voidaankin käyttää keppihevosena eriävälle politiikalle.
 
Käytännössä tuo on tilanne, jos välikysymystä ei tehdä. Nyt kuitenkin Persut päättivät olla siinä mukana vastoin yleistä EU:n ja Suomen etua.
Mutta nyt tehtiin, eli konsensusta ei ollut. Kuten jos siinä mielikuvitusskenaariossasi oppositio tekisi välikysymyksen niin konsensusta ei tällöin olisi. Hallitus voi toki pyrkiä neuvottelemaan konsensusratkaisun opposition kanssa, jolloin välikysymystä ei tarvitsisi tehdä.

On Suomen ja EU:n etu, että välikysymyksiä tehdään ja komissio joutuu vastaamaan parlamentille jos on ollut selvää että sääntöjä on rikottu. Jos tämä ei ole mielestäsi tarpeeksi vakava asia esittää välikysymystä niin mikä on? Tullineuvottelut ei tähän asiaan nyt liity millään tavalla. Trumppi voi ihan hyvin lykätä öyhötystään niinkun kaiken muunkin kanssa tekee. Ei EU:n tartte karsia demokraattisista toimintatavoistaan siksi koska Trump sanoo niin ja Trump haluaa nyt sitä ja tätä ja tota. Muutoinkin parlamentti voi nimittää kriittisiä tehtäviä hoitamaan toimijoita minun ymmärtääkseni

Mitä paikkansapitämätöntä mä nyt mukamas olen toitottanut faktana?
"Venäjähän käyttää hyväkseen demokratian hidasta toimivuutta monessa paikkaa. Demokratia on liian hidas, mutta liian nopea. Tämä tarkoittaa sitä, että päätökset saadaan tehdyksi liian hitaasti, mutta soraääniä kuuluu liian nopeasti. Tämä on täysin tunnustettu fakta."

Tämähän ei ole mikään "tunnustettu fakta". On vaan vähän ankeeta verrata sotatilassa olevaa maata, millä on sotiminen ainoana prioriteettina normaalin olojen yhteiskuntiin, joilla on miljoona muutakin asiaa hoidettavana. Edelleen voidaan vertailla niitä vaihtoehtoja keskenään ja katsota mikä malli on ollut notkea ja mikä ei. Demokatiassakin sotatilaan siirtyminen laittaa kaikki voimavarat sotimiseen.

Voit toki kirjoittaa sääntörikkomuksiin suhtautumisesta ja, miten niihin suhtaudutaan jatkossa (kaltevan pinnan virheargumentti), mutta se ei muuta tuota valintatilannetta miksikään.
Tuo ei kyllä ole mikään kaltevan pinnan virheargumentti millään tavalla, kun oletettavasti todennäköisempää on että ennakkotapaukset vaikuttavat toimijoihin kuin että olisivat vaikuttamatta. Ennakkotapauksilla haetaan rajoja, minkä sisällä voi toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vaakakupissa painaa tullineuvotteluiden onnistuminen, tai "hähä, kaadettiin parlamentti", niin noista on helppo valita, että kumpi on tärkeämpää.

Jos ne tullineuvottelut menevät päin persettä, kuten nyt oletetaan niin argumenttisi menee roskikseen sillä sekunnilla.

Saapahan Brexit-näsäviisastelijat samalla nokilleen mikäli britit onnistuivat neuvottelemaan itselleen paremman diilin kuin EU. Tai siis kun onnistuivat.
 
@Jeesbox
Jos komission presidentti Ursula von der Leyen olisi lahjonut Pfizerin johtoa jotta saadaan rokotteita – olisiko se riittävä syy kaataa komissio? Vai vieläkö tullineuvottelut ja EU:n "yhtenäisyys" menee oikeusvaltion yli?
 
Joo tullineuvottelut saattaa kärsiä mutta se on pienempi paha, kuin että oikeusvaltio kärsii. Se on pienempi paha
Nyt sentään myönnät, että ne "saattaa" kärsiä. Käytännössä ne olisivat kärsineet, ja paljon. Joillekkin tuntuu olevan tärkeä tuhota kaikki, mitä vaivalla rakennetaan. Demokratiassa se on toki sallittua, mutta niin ei ole pakko toimia.
 
Nyt sentään myönnät, että ne "saattaa" kärsiä. Käytännössä ne olisivat kärsineet, ja paljon. Joillekkin tuntuu olevan tärkeä tuhota kaikki, mitä vaivalla rakennetaan. Demokratiassa se on toki sallittua, mutta niin ei ole pakko toimia.
Samaa voisin kysyä sinulta kun kovasti tunnut vastustavan demokraattista toimintatapaa ryssien lapaan pelaamisena, eli mikä tolkku on tuhota näitä oikeusvaltioiden perusjuttuja tai vastustaa demokratiaan kuuluvaa välikysymyksen tekemistä kun kuitenkin vihdoinkin on päästy kaikenlaisista despooteista ja itsevaltiaista eroon ja saatu jonkunlainen oikeusvaltio.
 
On Suomen ja EU:n etu, että välikysymyksiä tehdään ja komissio joutuu vastaamaan parlamentille jos on ollut selvää että sääntöjä on rikottu.
Tietty demokratiassa niiden tekemiseen on oikeus, ja demokratia on hyvä. Mutta kukin edustaja olisi voinut miettiä ajankohtaa.
Tullineuvottelut ei tähän asiaan nyt liity millään tavalla.
Kyllä ne ehdottomasti liittyivät! Kuten edellä kirjoitin (kahdesti), niin valinta oli sen välillä, että haluaako tullineuvotteluiden onnistuvan, vai ihan kiusaa tehdäkseen kaataa vaikeassa tilanteessa parlamentin. Kumma, kun tätä pitää jankata. Luulisi, että ihmiset osaavat lukea. Suomi ei kuitenkaan ole mikään banaanivaltio.
 
Tietty demokratiassa niiden tekemiseen on oikeus, ja demokratia on hyvä. Mutta kukin edustaja olisi voinut miettiä ajankohtaa.
Mitä hyötyä on tehdä jotain välikysymyksiä silloin kun asiat ei ole mitenkään enää ajankohtaisia? Ei tuossakaan ole mitään miettimistä ollut.

Kyllä ne ehdottomasti liittyivät! Kuten edellä kirjoitin (kahdesti), niin valinta oli sen välillä, että haluaako tullineuvotteluiden onnistuvan, vai ihan kiusaa tehdäkseen kaataa vaikeassa tilanteessa parlamentin. Kumma, kun tätä pitää jankata. Luulisi, että ihmiset osaavat lukea. Suomi ei kuitenkaan ole mikään banaanivaltio.
Välikysymyksen epäonnistuminen nyt ei ole tae tullineuvotteluiden onnistumisesta. Mun mielestäni itse syyllistyt jatkuvasti siihen kaltevan pinnan argumenttiin, missä esität epätodennäköisiä kehityskulkuja jos välikysymys olisi hyväksytty. En tunne EU lakia, mutta väittäisin, että sielläkin on mekanismi siihen kuka hoitaa mitäkin asiaa jos hallitus/komissio on kaatunut, ihan kuin suomessakin on. Ei välikysymyksen läpimeno ole mikään government shutdown tyyppinen tilanne.

Ja ei kukaan ole kaatamassa parlamenttia, ymmärätkö kuka edes esittää välikysymyksiä ja kenelle?
 
Nyt sentään myönnät, että ne "saattaa" kärsiä. Käytännössä ne olisivat kärsineet, ja paljon. Joillekkin tuntuu olevan tärkeä tuhota kaikki, mitä vaivalla rakennetaan. Demokratiassa se on toki sallittua, mutta niin ei ole pakko toimia.
Kokeileppa vastata niihin itse pointteihin. Tai kokeileppa vastata edes tähän:
@Jeesbox
Jos komission presidentti Ursula von der Leyen olisi lahjonut Pfizerin johtoa jotta saadaan rokotteita – olisiko se riittävä syy kaataa komissio? Vai vieläkö tullineuvottelut ja EU:n "yhtenäisyys" menee oikeusvaltion yli?
 
Tämähän ei ole mikään "tunnustettu fakta". On vaan vähän ankeeta verrata sotatilassa olevaa maata, millä on sotiminen ainoana prioriteettina normaalin olojen yhteiskuntiin, joilla on miljoona muutakin asiaa hoidettavana. Edelleen voidaan vertailla niitä vaihtoehtoja keskenään ja katsota mikä malli on ollut notkea ja mikä ei. Demokatiassakin sotatilaan siirtyminen laittaa kaikki voimavarat sotimiseen.
En nyt ymmärrä ulinaa tästä aiheesta. Ei Venäjällä ole hallintomalli muuttunut. Diktatuuri se käytännössä yhä on.

Kirjoitat, että "voidaan vertailla", ja niin on vertailtu. Se, että demokratia on liian hidas, mutta liian nopea on fakta demokratiaan liittyen. Esimerkiksi diktatuurissa asioihin voidaan reagoida nopeasti. Se olisi parempi hallintomalli, mutta diktaattori ei välttämättä ole hyväntahtoinen (historiassa on tästä monta esimerkkiä). Tästä syystä demokratia on heikkouksineenkin parempi. Comprende?
 
Kirjoitat, että "voidaan vertailla", ja niin on vertailtu. Se, että demokratia on liian hidas, mutta liian nopea on fakta demokratiaan liittyen. Esimerkiksi diktatuurissa asioihin voidaan reagoida nopeasti. Se olisi parempi hallintomalli, mutta diktaattori ei välttämättä ole hyväntahtoinen (historiassa on tästä monta esimerkkiä). Tästä syystä demokratia on heikkouksineenkin parempi. Comprende?
Mites nopeasti esim. romaniassa, itä saksassa, neuvostoliitossa, libyassa, syyriassa jne. reagoitiin asioihin? Järjestään diktatuureissa ei kovin nopeasti asioihin reagoida vaan hyvin hitaasti, jopa niin hitaasti että se tuhoaa koko regiimin. Demokratiassa on checkpoint X- vuoden välein. Diktatuureissa silloin kun tulee sukupolven vaihdos tai kansa menee tappamaan diktaattorin hallintopalatsiin. Demokratia on huomattavasti ketterämpi järjestelmä mitä diktatuuri ja track recordkin tolta osin on paljon parempi.
 
Mitä hyötyä on tehdä jotain välikysymyksiä silloin kun asiat ei ole mitenkään enää ajankohtaisia?
Niin no, miksi pyrkiä kaatamaan parlamentti juuri silloin, kun yhtenäisyys olisi kaikkein tarkeintä? Edelleen tässä toisessa vaakakupissa painaa tullineuvotteluiden onnistuminen, joka ei näemmä Persujen mielestä ole merkittävä asia.
Mun mielestäni itse syyllistyt jatkuvasti siihen kaltevan pinnan argumenttiin, missä esität epätodennäköisiä kehityskulkuja
En ole ennustaja, mutta jos Ursula olisi joutunut eroamaan, niin olisivat neuvottelut varmasti vaikeutuneet huomattavasti.

Itsekkään en tiedä, miten asia olisi silloin hoidettu, mutta tuskin se näitä tyyppejä edes kiinnostaa
 
Mites nopeasti esim. romaniassa, itä saksassa, neuvostoliitossa, libyassa, syyriassa jne. reagoitiin asioihin?
Minkä asioiden kohdalla?
Demokratia on huomattavasti ketterämpi järjestelmä mitä diktatuuri ja track recordkin tolta osin on paljon parempi.
Kyl se vaan on ketterämpää, jos yhdellä henkilöllä on oikeus jyrätä kaikki muut, eikä tarvitse äänestää mistään. Tämä on täysin selvä asia, jonka pystyy ymmärtämään maalaisjärjelläkin. Tietty, jos haluaa lukea filosofiaa valtiomuodoista, niin tulee samaan johtopäätökseen, kuten asiantuntijat ovat lehdissä kirjoittaneet.

Sinulle tietenkin HS, tai Yle ei kelpaa lähteeksi, niin ehkä tämä jankkaava keskustelu kannattaa lopettaa tähän.
 
Niin no, miksi pyrkiä kaatamaan parlamentti juuri silloin, kun yhtenäisyys olisi kaikkein tarkeintä? Edelleen tässä toisessa vaakakupissa painaa tullineuvotteluiden onnistuminen, joka ei näemmä Persujen mielestä ole merkittävä asia.
Koska asia oli nyt ajankohtainen. Normaalissa yhteiskunnassa monta asiaa mene päällekäin eteenpäin, mistä yksi on trumpin neuvottelut, toinen on tämä sääntörikkomus, ja kolmas, neljäs jne. Tuntuisi aika hullulta jos joku trump- homma estäisi mistään muusta asiasta välikysymyksen tekemisen.
 
Turhaa te Jeesboxin kanssa enään vänkäätte. Hänelle näytää olevan ok vaikka Ursula von der Leyen olisi lahjonut Pfizerin johtoa jotta saadaan rokotteita. Politiikka ajaa oikeusvaltion yli kun se miellyttää itseä kuten unkarissa.

Oikeusvaltio ei merkkaa hälle mitään, kaikki on vain politiikkaa.
 
Minkä asioiden kohdalla?
Vaikka kansalaisten yleisten huolien ja halujen kohdalla. Mikään hoonekkeri- valtio ei pystynyt niihin reagoimaan yhtään ja regiimi kaatui. Kun ei ole mitään tarkastuspisteitä missään kohdalla. Reagointi siis oli äärettömän hidasta, vaikka ei tarvinnut äänestää mistään ja kaikki pystyttiin vaan jyräämään.

Kyl se vaan on ketterämpää, jos yhdellä henkilöllä on oikeus jyrätä kaikki muut, eikä tarvitse äänestää mistään. Tämä on täysin selvä asia, jonka pystyy ymmärtämään maalaisjärjelläkin. Tietty, jos haluaa lukea filosofiaa valtiomuodoista, niin tulee samaan johtopäätökseen, kuten asiantuntijat ovat lehdissä kirjoittaneet.

Sinulle tietenkin HS, tai Yle ei kelpaa lähteeksi, niin ehkä tämä jankkaava keskustelu kannattaa lopettaa tähän.
Maalaisjärki kyllä sanoo päinvastaista. Jos yhdellä ihmisellä ei ole mitään checkpointteja, se voi mennä vikasuuntaan vaikka 40 vuotta, koska mitään korjausmekanismeja ei ole. Edelleen tässä kyse on sotatilassa oleva maa vs. rauhan ajassa olevat maat, eikä diktatuuri vs. demokratia. Sotatilassa on yksi prioriteetti, rauhan tilassa on useita, ja demokratiastakin muuttuu nopea jos prioriteettejä on vain yksi eli sotiminen ja puolustuksen ylläpitäminen eikä miljoona mm. sote uudistus, terveydenhuollon rahoitus, työmarkkinarauha, kestävyysvaje jne.

Jos nyt verrataan rauhan ajan diktatuureja rauhan ajan demokratioihin, kuva on vähän eri kuten tuolla kirjoitin. Demokratia on ollut tuhannesti ketterämpi järjestelmä ja diktatuurit hyvin kankeita. Toinen maailmansota ehkä valottaa paremmin sitä miten käy jos sotatilassa on niin demokratia kuin diktatuurikin, demokratia näytti siinäkin tilanteessa voittavan.
 
Kokeileppa vastata niihin itse pointteihin
Sun "pointit" vievät keskustelua sumuverhon lailla väärään suuntaan itse pääasiasta, joka on (jo kolmesti) mainitsemani valintatilanne.

Uskoisin, että jos joku henkilö vailla mitään järjellista syytä, haluaa sabotoida tullineuvotteluja, niin silloin sinäkin älähtäisit. Nyt kuitenkin kannattamasi puolue sabotoi niitä perusteluna demokratian toteutuminen, jolloin on olemassa jonkinlainen vasta-argumentti.

Nyt päästään itse asiaan, ja päätöksenteon ytimeen, jossa täytyy punnita nämä kaksi asiaa.

Itse pidän tämänkaltaista "demokratian toteutumista" hieman venäläismielisenä argumentointina, jolla pyritään kiihottamaan kansaa ja lyömään kiilaa sen väliin.

Sinulla voi olla eri käsitys ja eri painoarvo tämän kaltaiselle "demokratian toteutumiselle".

Toivoisin kuitenkin, että toivot tullineuvottelujen onnistuvan, vaikka jostain syystä (johon en voi vaikuttaa) kannatat henkilöä ja puoluetta, joka yritti niiden onnistumista sabotoida.

Demokratiassakin ajattelu ja asioiden punnitseminen, sekä niiden tärkeysjärjestykseen asettaminen on sallittua - jopa toivottavaa.
 
Vaikka kansalaisten yleisten huolien ja halujen kohdalla. Mikään hoonekkeri- valtio ei pystynyt niihin reagoimaan yhtään ja regiimi kaatui. Kun ei ole mitään tarkastuspisteitä missään kohdalla. Reagointi siis oli äärettömän hidasta, vaikka ei tarvinnut äänestää mistään ja kaikki pystyttiin vaan jyräämään.
Jos yhdellä ihmisellä ei ole mitään checkpointteja, se voi mennä vikasuuntaan vaikka 40 vuotta, koska mitään korjausmekanismeja ei ole.
En kiistäkkään, että diktatuuri voi mennä "vikasuuntaan", mutta se voi mennä sinne hyvin ketterästi, kun käytännössä kukaan ei voi sitä vastustaa (lukuunottamatta sit vallankumousta, jos vikasuuntaan on menty liian pitkään). Sul on nyt eri käsitys sanasta "ketterä" kuin minulla, tai et ole ymmärtänyt alkuperäistä lausahdusta, tai jostain syystä haluat väkisin jankuttaa.
 
Sun "pointit" vievät keskustelua sumuverhon lailla väärään suuntaan itse pääasiasta, joka on (jo kolmesti) mainitsemani valintatilanne
Sun valinnat on väärin kuvattu. Sä ohitat taas kerran sen sen koko oikeudellisen aspektin, etä vastaa siihen että onko lahjonta riittävä rike kaataa komissio.

Tästä voi vain tehdä yhden päätelmän:
Turhaa te Jeesboxin kanssa enään vänkäätte. Hänelle näytää olevan ok vaikka Ursula von der Leyen olisi lahjonut Pfizerin johtoa jotta saadaan rokotteita. Politiikka ajaa oikeusvaltion yli kun se miellyttää itseä kuten unkarissa.

Oikeusvaltio ei merkkaa hälle mitään, kaikki on vain politiikkaa.


Uskoisin, että jos joku henkilö vailla mitään järjellista syytä, haluaa sabotoida tullineuvotteluja, niin silloin sinäkin älähtäisit. Nyt kuitenkin kannattamasi puolue sabotoi niitä perusteluna demokratian toteutuminen, jolloin on olemassa jonkinlainen vasta-argumentti

Edelleen kyse on siitä mikä on riittävä syy kaataa komissio. Jos vaikka Riikka Purra olisi vaatinut lahjuksia, olisi se riittävä syy kaataa hallitus. Kyse on oikeusvaltiosta, ei politiikasta, kuten oon miljoona kertaa sanonut.
Nyt päästään itse asiaan, ja päätöksenteon ytimeen, jossa täytyy punnita nämä kaksi asiaa.

Itse pidän tämänkaltaista "demokratian toteutumista" hieman venäläismielisenä argumentointina, jolla pyritään kiihottamaan kansaa ja lyömään kiilaa sen väliin.
Ei muuten päästä, koska edelleen ohitetaan se oikeudellisen aspekti. Venäjällä on demokratia, kiinassa on myös demokratia, mutta oikeusvaltio on se joka erottaa länsimaat diktatuureista.

Tästä syystä asiaa pitää lähestyä oikeusvaltion näkökulmasta.

Toivoisin kuitenkin, että toivot tullineuvottelujen onnistuvan, vaikka jostain syystä (johon en voi vaikuttaa) kannatat henkilöä ja puoluetta, joka yritti niiden onnistumista sabotoida.
Kannatan oikeusvaltiota. Oikeusvaltio tarkoittaa että laki on sama kaikille ja vallanpitäjät ei ylitä valtuuksia ja riko sääntöjä ja jos he sen tekee siitä tulee seuraamuksia.

Tällä ei ole mitään tekemistä tullineuvotteluiden kanssa ja tottakai on hyvä että ne neuvottelut onnistuu, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Oikeusvaltio on asia josta pitää pitää kiinni.

Demokratiassakin ajattelu ja asioiden punnitseminen, sekä niiden tärkeysjärjestykseen asettaminen on sallittua - jopa toivottavaa
Kyllä ja oikeusvaltion periaate on että se oikeusvaltio menee kaiken yläpuolelle.

Oikeusvaltio ei ole politiikkaa, vaan se on lakia ja lain noudattamista. Kun puhutaan oikeusvaltiosta niin silloin painaa oikeustekniset argumentit.
 
Jos noihin mun kirjoituksiin edes vastaisi henkilö, joille se on kohdistettu, ni olis parempi.

Voitte toki pistää sanoja mun suuhun (liekkö kiellettyä tän osion säännöissä?), mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että Persut painottavat perseilyn (hähä, kaadetaan parlamentti, koska: voidaan tehdä se) asioiden edistämisen edelle, kuten tässä pitkässä keskustelussa on tullut näytetyksi.
 
Jos noihin mun kirjoituksiin edes vastaisi henkilö, joille se on kohdistettu, ni olis parempi.

Voitte toki pistää sanoja mun suuhun (liekkö kiellettyä tän osion säännöissä?), mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että Persut painottavat perseilyn (hähä, kaadetaan parlamentti, koska: voidaan tehdä se) asioiden edistämisen edelle, kuten tässä pitkässä keskustelussa on tullut näytetyksi.
Jaa-a, yhden henkilön, vaikkakin hyvin runsaasti polveileva ja joka suuntaan kiemurteleva, mielipide tuskin on minkään sortin näyttö tahi todistus :)
 
Jaa-a, yhden henkilön, vaikkakin hyvin runsaasti polveileva ja joka suuntaan kiemurteleva, mielipide tuskin on minkään sortin näyttö tahi todistus :)
Nii, no tää kiteytyi siihen, että näiden persu-oletettujen mielestä on tärkeämpää (tässä tapauksessa) pyrkiä kaatamaan parlamentti kuin saada tullineuvottelut hyvin käytyä. Ei se miksikään muutu, vaikka mitä sanoisi.
 
Nii, no tää kiteytyi siihen, että näiden persu-oletettujen mielestä on tärkeämpää (tässä tapauksessa) pyrkiä kaatamaan parlamentti kuin saada tullineuvottelut hyvin käytyä. Ei se miksikään muutu, vaikka mitä sanoisi.
Ei sun jutuilla ole mitään painoarvoa kun et edes kykene erottamaan toisistaan parlamenttia ja komissiota.
 
Nii, no tää kiteytyi siihen, että näiden persu-oletettujen mielestä on tärkeämpää (tässä tapauksessa) pyrkiä kaatamaan parlamentti kuin saada tullineuvottelut hyvin käytyä. Ei se miksikään muutu, vaikka mitä sanoisi.
Noh, vastaa sitten siihen että jos se Ursula von der Leyen olisi syyllistynyt lahjontaan, niin pitäisikö komissio kaataa, vai keskittyä tullineuvotteluihin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 079
Viestejä
4 845 023
Jäsenet
78 350
Uusin jäsen
Frankenbunny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom