• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Taitaa olla aika harvassa ne puheenvuorot niin tällä palstalla kuin muualla sekä poliitikkojen suulla, missä tämä olisi nostettu ongelmaksi. Ulinaa lähinnä kuullut vastapuolelta, "taas niitä pakolaisia ryntää persujen vahtivuorolla", liekö ukrainalaiset väärää väriä? Kjeh. ;)

Tarpeeksi kun mediassa rummuttaa asiaa maahanmuuttovastaisuudesta, tutustumatta kontekstiin ja nyanseihin, niin kaikista saadaan empaattomia "rajat kiinni" rasisteja.
Persujen kriteeri taitaa olla väri. Ukrainalaiset, virolaiset ja saksalaiset kelpaavat, kun läpäisevät väritestin. Entäpä sitten saksalainen mustaihoinen, kelpaako sellainen?

Persujen kriteeri taitaa olla väri. Ukrainalaiset, virolaiset ja saksalaiset kelpaavat, kun läpäisevät väritestin. Entäpä sitten saksalainen mustaihoinen, kelpaako sellainen?
Kriteeri taitaa olla vain teillä, jotka jaksatte täyttää bingo -kortin näillä "koska valkoihoinen" jutuilla kerta toisensa jälkeen. Mulle on kuule ihan sama minkä värinen, kokoinen tai paksuinen ihminen palvelee minua kassalla, terveyskeskuksessa tai taksissa. Minä arvostan tai arvostelen ihmisiä ihan eri kriteereillä, kuin miltä he ulkoisesti näyttävät.

Kriteeri taitaa olla vain teillä, jotka jaksatte täyttää bingo -kortin näillä "koska valkoihoinen" jutuilla kerta toisensa jälkeen. Mulle on kuule ihan sama minkä värinen, kokoinen tai paksuinen ihminen palvelee minua kassalla, terveyskeskuksessa tai taksissa. Minä arvostan tai arvostelen ihmisiä ihan eri kriteereillä, kuin miltä he ulkoisesti näyttävät.
Puhuin persuista, en sinusta. Ja varmasti löytyy yksittäisiä persuja, joille kelpaa somalikin.

Mitä sitten jos olisi tullut? Vihreäthän eivät käsittääkseni esitä olevansa maahanmuuttoa vastaan toisin kuin persut.
PS on haittamaahanmuuttoa vastaan, ei kaikkea maahanmuuttoa vastaan. Mielestäni he ovat oikealla asialla, onhan jopa Merkele Perkele jo jossain vaiheessa herännyt ja myöntänyt että Saksan avoin maahanmuuttopolitiikka epäonnistui. Merkeli Perkeli persustui.

En edes ole varma mitä tässä nyt yrität väittää. Että PS vain esittää olevansa maahanmuuttokriittinen puolue, mutta oikeasti yrittävät haalia Suomeen mahdollisimman paljon maahanmuuttajia? Vai mikä se esittämäsi ongelma olikaan?

Se että PS sai suljettua itärajan vaikka jotkut inisivät vastaan ja RKP uhkasi lähteä hallituksesta oli jo yksinään erinomainen saavutus, ja muita hyviä aloitteita ja ainakin yrityksiä on ollut haittamaahanmuuton hillitsemiseksi, esim. ohjeistus sille mistä niitä kiintiöpakolaisia pitäisi ottaa mieluummin. Ja ekstrapointsit siitä ettei PS ole vastustanut ukrainalaispakolaisten vastaanottoa, eli sydän heillä kyllä on paikallaan. Ja järki myös, kun eivät halua turvapaikkamenettelyn väärinkäyttäjiä Lähi-idästä ja Afrikasta Suomeen.

PS on haittamaahanmuuttoa vastaan, ei kaikkea maahanmuuttoa vastaan. Mielestäni he ovat oikealla asialla, onhan jopa Merkele Perkele jo jossain vaiheessa herännyt ja myöntänyt että Saksan avoin maahanmuuttopolitiikka epäonnistui. Merkeli Perkeli persustui.

En edes ole varma mitä tässä nyt yrität väittää. Että PS vain esittää olevansa maahanmuuttokriittinen puolue, mutta oikeasti yrittävät haalia Suomeen mahdollisimman paljon maahanmuuttajia? Vai mikä se esittämäsi ongelma olikaan?

Se että PS sai suljettua itärajan vaikka jotkut inisivät vastaan ja RKP uhkasi lähteä hallituksesta oli jo yksinään erinomainen saavutus, ja muita hyviä aloitteita ja ainakin yrityksiä on ollut haittamaahanmuuton hillitsemiseksi, esim. ohjeistus sille mistä niitä kiintiöpakolaisia pitäisi ottaa mieluummin. Ja ekstrapointsit siitä ettei PS ole vastustanut ukrainalaispakolaisten vastaanottoa, eli sydän heillä kyllä on paikallaan. Ja järki myös, kun eivät halua turvapaikkamenettelyn väärinkäyttäjiä Lähi-idästä ja Afrikasta Suomeen.
Ja haittamaahanmuuttaja on sellainen,. joka tienaa vähemmän kuin 2500 euroa. Perheelliselle huomattavasti isompi, joten lapsia ei ainakaan halua tänne. Paitsi ukrainalaiset poikkeuksena, koska mennään kaikessa tunteella.

En ole havainnut että persut olisivat vastustaneet esim. mustaihoisten intialaisten tekoälyinsinöörien ja aivokirurgien maahantuloa. Halla-ahokin on jo aikaa sitten sanonut ettei persuissa ole tilaa eikä tarvetta millekään etnonationalismille, missä ihonvärillä ja ns. "rodulla" on merkitystä. Onpa persuissa itsessäänkin tummaihoisia, olen kaksi kertaa sellaisia äänestänyt, taisi olla kunnallisvaaleissa, toinen heistä pääsi jopa läpi.

Kyse on kulttuurista, tuleeko sellaisesta joka tuntuu jostain syystä aiheuttavan Suomessa ja länsimaissa ongelmia. Jengiytymistä, raiskauksia, voimakasta segregaatiota, Hamasin ja muiden terroristien avointa tukemista, ISISiin liittymistä, pukeutumisvaatimuksia naisille, jne. Esim. Suomeen aikoinaan tulleet vietnamilais- ja chileläispakolaiset eivät tulleet kuuluisaksi tuollaisista tempauksista.

Katolilaisia filippiiniläishoitajia ei haluta estää tulemasta Suomeen heidän ihonvärinsä takia, vaan vaaditaan että ensin pitää löytää töitä nyt kilometritehtaalle joutuneille Suomessa jo oleville lähihoitajille, joista monet ovat ulkomailta kotoisin. Esim. itse tunnen pari thaimaalaista lähihoitajaa, tietääkseni ainoa rasismi mitä he ovat Suomessa kokeneet ovat ravintolassa heihin nurjasti suhtautuneet keski-ikäiset suomalaisnaiset jotka ovat huoritelleet heitä tms. kun heidän miehensä on iskenyt silmänsä heihin.

En ole havainnut että persut olisivat vastustaneet esim. mustaihoisten intialaisten tekoälyinsinöörien ja aivokirurgien maahantuloa. Halla-ahokin on jo aikaa sitten sanonut ettei persuissa ole tilaa eikä tarvetta millekään etnonationalismille, missä ihonvärillä ja ns. "rodulla" on merkitystä. Onpa persuissa itsessäänkin tummaihoisia, olen kaksi kertaa sellaisia äänestänyt, taisi olla kunnallisvaaleissa, toinen heistä pääsi jopa läpi.

Kyse on kulttuurista, tuleeko sellaisesta joka tuntuu jostain syystä aiheuttavan Suomessa ja länsimaissa ongelmia. Jengiytymistä, raiskauksia, voimakasta segregaatiota, Hamasin ja muiden terroristien avointa tukemista, ISISiin liittymistä, pukeutumisvaatimuksia naisille, jne. Esim. Suomeen aikoinaan tulleet vietnamilais- ja chileläispakolaiset eivät tulleet kuuluisaksi tuollaisista tempauksista.

Katolilaisia filippiiniläishoitajia ei haluta estää tulemasta Suomeen heidän ihonvärinsä takia, vaan vaaditaan että ensin pitää löytää töitä nyt kilometritehtaalle joutuneille Suomessa jo oleville lähihoitajille, joista monet ovat ulkomailta kotoisin. Esim. itse tunnen pari thaimaalaista lähihoitajaa, tietääkseni ainoa rasismi mitä he ovat Suomessa kokeneet ovat ravintolassa heihin nurjasti suhtautuneet keski-ikäiset suomalaisnaiset jotka ovat huoritelleet heitä tms. kun heidän miehensä on iskenyt silmänsä heihin.
Onko persuilla jossain listaa noista vai mennäänkö vain tunteella? Itse tiedän jopa yliopiston tutkijoiden kohdanneen rasismia.

Taitaa olla aika harvassa ne puheenvuorot niin tällä palstalla kuin muualla sekä poliitikkojen suulla, missä tämä olisi nostettu ongelmaksi. Ulinaa lähinnä kuullut vastapuolelta, "taas niitä pakolaisia ryntää persujen vahtivuorolla", liekö ukrainalaiset väärää väriä? Kjeh. ;)
Mainitsin ukrainalaiset juuri sen takia koska olen ymmärtänyt että he ehkä selittävät suuren osan viime vuosien EU:n ulkopuolelta tulleesta maahanmuuttajavoitosta, varsinkin pakolaisten/turvapaikanhakijoiden kohdalla. Jos siis se on mistä Himmler repii tuon "mamuja on tullut ennätysvauhtia". Minulle on ok että ukrainalaisia naisia ja lapsia tulee turvaan tulee enemmän ja ISIS-terroristeja vähemmän.

Lisäksi, ukrainalaispakolaiset ovat tulleet Suomeen kutsuttuina, Suomen suostumuksella. He eivät ole tulleet Suomeen ihmissalakuljettajien matkassa, ja hakeneet vasta Suomessa turvapaikkaa. Joten tervetuloa, varsinkin kun ette ole yrittäneet väärinkäyttää turvapaikkasysteemiä.

Onko persuilla jossain listaa noista vai mennäänkö vain tunteella? Itse tiedän jopa yliopiston tutkijoiden kohdanneen rasismia.
Kysy persuilta, mutta esim. muslimimaista tulevat väet tuntuvat jostain syystä olevan erityisen riskialttiita. Eivät toki varmaan kaikki, ehkä, kenties.

Tosin itselläni on hieman pehmeä kohta kurdeja kohtaan, vaikka muslimeita ovatkin. He kuitenkin ovat kansana ilmeisen "länsimaista", esim. naiset taistelevat armeijassa miesten rinnalla tasa-arvoisesti. He kyllä ansaitsisivat oman maan, paljon enemmän kuin esim. palestiinalaiset. Kurdeilla on oma kieli yms. (toisinkuin palestiinalaisilla) eivätkä he etnisesti ole sen enempää arabeja kuin persialaisiakaan, eikä heillä ole muuta kotipaikkaa jossa heitä ei vainottaisi (Irak, Iran, Turkki, Syyria). Oikeastaan kurdit vertautuvat mielessäni kovasti israelilaisiin jotka samoista syistä ovat ansainneet oman juutalaisvaltionsa.
Valitettavasti kurdit aiheuttavat kuitenkin jonkin verran ongelmia myös länsimaissa, mutta silti. Sääli heidän kohtaloaan, ja joku paska YK mitään välittää heidän kohtalostaan tai yrittäisi samalla vimmalla saada heille omaa valtiota, kuten yrittävät palestiinalaisille.

En tiedä mitä rasismin kokeminen siihen kuuluu millaista väkeä PS ei halua Suomeen. Minäkin olen kokenut ulkomailla rasismia, esim. Thaimaassa minut kutsuttiin kylän juhlissa lavalle kun huomasivat yhden länkkärin (minut) yleisössä, ja kylän koomikko teki minusta kovasti rasistista pilaa siellä seisoskellessani. Ja jotkut pikkupojat kutsuivat minua nimellä "khii nok" eli linnunpaska. Toki sillä on kaksoismerkitys, sen voi ymmärtää sekä valkoisena (linnun)paskana mutta myös köyhänä länsimaalaisena, koska vuokra-autoni oli halpa vanha kärsinyt avolava, manuaalivaihteinenkin vielä.

Minusta on muuten tosi jees että Thaimaalla on erittäin tiukka maahanmuuttopolitiikka. Ei sinne noin vain muuteta ja asetuta asumaan, edes rikkaat länkkärit. Ulkomaalaisilta monet ammatitkin on siellä täysin kielletty, kuten myös esim. maan omistaminen. Thaimaan kansalaisuudenkin saaminen ulkomaalaiselle lienee lähes mahdotonta, mikä myös on mielestäni ihan superhyperjees. Ylpeä kansa joka pitää omiensa puolta, jatkakaa samaan malliin vaikka se saattaakin tehdä teistä rasisteja.

Ai niin muistan kun yksi vanha thaimaalaisheppu katseli jalkapallon MM-kisoja telkusta ja näki sysimustan afrikkalaispelaajan kentällä. Hän naureskeli että sen kusikin on varmaan mustaa. Minusta tuo rasistinen vitsi oli aika mauton, ei naurattanut. Varsinkin kun kyseinen heppu oli kotoisin läheltä Kamputseaa ja siten itsekin kovin tummaihoinen thaimaalaiseksi. Kai hänestä vain oli hauskaa kun näki telkkarissa itseään vielä tummaihoisemman ihmisen.

Viimeksi muokattu:
Mainitsin ukrainalaiset juuri sen takia koska olen ymmärtänyt että he ehkä selittävät suuren osan viime vuosien EU:n ulkopuolelta tulleesta maahanmuuttajavoitosta, varsinkin pakolaisten/turvapaikanhakijoiden kohdalla. Jos siis se on mistä Himmler repii tuon "mamuja on tullut ennätysvauhtia". Minulle on ok että ukrainalaisia naisia ja lapsia tulee turvaan tulee enemmän ja ISIS-terroristeja vähemmän.

Lisäksi, ukrainalaispakolaiset ovat tulleet Suomeen kutsuttuina, Suomen suostumuksella. He eivät ole tulleet Suomeen ihmissalakuljettajien matkassa, ja hakeneet vasta Suomessa turvapaikkaa. Joten tervetuloa, varsinkin kun ette ole yrittäneet väärinkäyttää turvapaikkasysteemiä.
Ymmärrän ja olen samaa mieltä, viestini oli lähinnä piilovinoilua näille ketjuun ilmestyville bingo -kortin ja muiden letkautuksien heittelijöille.

Kysy persuilta, mutta esim. muslimimaista tulevat väet tuntuvat jostain syystä olevan erityisen riskialttiita. Eivät toki varmaan kaikki, ehkä, kenties.

En tiedä mitä rasismin kokeminen siihen kuuluu millaista väkeä PS ei halua Suomeen. Minäkin olen kokenut ulkomailla rasismia, esim. Thaimaassa minut kutsuttiin kylän juhlissa lavalle kun huomasivat yhden länkkärin (minut) yleisössä, ja kylän koomikko teki minusta kovasti pilaa siellä seisoskellessani. Ja jotkut pikkupojat kutsuivat minua nimellä "khii nok" eli linnunpaska. Toki sillä on kaksoismerkitys, sen voi ymmärtää sekä valkoisena (linnun)paskana mutta myös köyhänä länsimaalaisena, koska vuokra-autoni oli halpa vanha kärsinyt avolava, manuaalivaihteinenkin vielä.

Minusta on muuten tosi jees että Thaimaalla on erittäin tiukka maahanmuuttopolitiikka. Ei sinne noin vain muuteta ja asetuta asumaan, edes rikkaat länkkärit. Ulkomaalaisilta monet ammatitkin on siellä täysin kielletty, kuten myös esim. maan omistaminen. Thaimaan kansalaisuudenkin saaminen ulkomaalaiselle lienee lähes mahdotonta, mikä myös on mielestäni ihan superhyperjees. Ylpeä kansa joka pitää omiensa puolta, jatkakaa samaan malliin vaikka se saattaakin tehdä teistä rasisteja.

Ai niin muistan kun yksi vanha thaimaalaisheppu katseli jalkapallon MM-kisoja telkusta ja näki sysimustan afrikkalaispelaajan kentällä. Hän naureskeli että sen kusikin on varmaan mustaa. Minusta tuo rasistinen vitsi oli aika mauton, ei naurattanut. Varsinkin kun kyseinen heppu oli kotoisin läheltä Kamputseaa ja siten itsekin kovin tummaihoinen thaimaalaiseksi. Kai hänestä vain oli hauskaa kun näki telkkarissa itseään vielä tummaihoisemman ihmisen.
Kirjoitit " Esim. itse tunnen pari thaimaalaista lähihoitajaa, tietääkseni ainoa rasismi mitä he ovat Suomessa kokeneet ovat ravintolassa heihin nurjasti suhtautuneet keski-ikäiset suomalaisnaiset jotka ovat huoritelleet heitä tms. kun heidän miehensä on iskenyt silmänsä heihin." ja nyt kysyt miksi otin rasismin kokemisen esiin? Nyt vielä jatkat rasismin kokemisella ulkomailla kotimaan asioita koskevassa ketjussa.

Persuketjussa joku saattaisi tietää noista mitä saa ottaa. Tunnuit tietävän asiasta mutta etpä tienytkään. Mainitsit kuitenkin uskonnon olevan yksi erottava tekijä eikä niinkään väri. Eli nyt olisi listassa uskonto ja tulot. Pakolaisten kohdalla ilmeisesti vain uskonto. Voisimme siis ottaa Afrikasta ei-muslimeja pakolaisia tänne turvaan.

ne virolaiset mamut yksi osasyy on raksapalkkojen sun muiden "duunari"alojen palkkojen polkemiseen. Eivät myöskään ole juuri mitenkään järjestäytyneitä eli siltäkin osin nakertaa suomalaisten työntekijöiden neuvotteluvoimaa. Saisi pysyä poissa, samaten kaikennäköstä rikollista sieltä on tullut.

Ihan samat lainalaisuudet pätee ukrainalaisiinkin.
Ainoa miten voisimme tuohon vaikuttaa olisi että joko me tai Viro eroaa EU:sta. Tai ainakin Schengen-sopimuksesta (joka tosin saattaa vaatia EU-eronkin, luulisin).

EU:ssa emme voi sille mitään että virolaisilla on täysi oikeus tulla töihin Suomeen, ja suomalaisilla vastaavasti mennä Viroon perustamaan esim. firma koska heidän verotuksensa on ehkä yritystoiminnalle mieluisampaa. Moni suomalainen on käsittääkseni näin tehnytkin.

En tiedä mitä viimeinen lauseesi tarkoittaa, mitkä "samat" lainalaisuudet pätevät ukrainalaisiin? Ukraina ei ole EU-maa, ja tänne ukrainalaisia on tullut aiemmin vain keikkatöihin marjatiloille jne., ja viime vuosina sotaa pakoon, Suomen suostumuksella tänne päästetty. Eivät he ole tainneet tänne tulla polkemaan rakennusalan palkkoja.

Kirjoitit " Esim. itse tunnen pari thaimaalaista lähihoitajaa, tietääkseni ainoa rasismi mitä he ovat Suomessa kokeneet ovat ravintolassa heihin nurjasti suhtautuneet keski-ikäiset suomalaisnaiset jotka ovat huoritelleet heitä tms. kun heidän miehensä on iskenyt silmänsä heihin." ja nyt kysyt miksi otin rasismin kokemisen esiin? Nyt vielä jatkat rasismin kokemisella ulkomailla kotimaan asioita koskevassa ketjussa.

Persuketjussa joku saattaisi tietää noista mitä saa ottaa. Tunnuit tietävän asiasta mutta etpä tienytkään. Mainitsit kuitenkin uskonnon olevan yksi erottava tekijä eikä niinkään väri. Eli nyt olisi listassa uskonto ja tulot. Pakolaisten kohdalla ilmeisesti vain uskonto. Voisimme siis ottaa Afrikasta ei-muslimeja pakolaisia tänne turvaan.
Me olemme nyt persu-ketjussa, emme Kotimaan politiikka-ketjussa.

Mainitsin ulkomailla kokemani rasismin ettei jää väärä luulo että korkeastikoulutetun ylvään mutta erinäköisen ja ulkomailta kotoisin olevan kokema rasismi olisi vain jokin suomalainen erityisilmiö. Erilaisuus aiheuttaa välillä kihnausta, esim. arabit alkoivat mellakoida ja tappaa juutalaisia brittien mandaattialueella (joka nykyisin tunnetaan Israelin valtiona) kun alueelle tuli eri kieltä puhuvia juutalaissiirtolaisia. Samaan aikaan muista arabimaista tulleet arabimuslimisiirtolaiset eivät aiheuttaneet samanlaista mellakointia koska he puhuivat samaa kieltä ja olivat yleensä samaa uskontokuntaakin. Itseasiassa suurin osa noista tappaja-arabeista oli itsekin siirtolaisia, eivät he mitään vuosisatoja alueella asuneita arabeita olleet.

Samaten veljeni vaaleatukkainen vaimo sai ikävää huomiota paikallisilta miehiltä Egyptissä, pitivät ilmeisesti helppona naisena tms.

Koska en johda persujen puoluetta, ei voi heidän puolestaan sanoa millaista maahanmuuttoa he ovat tänne valmiita sallimaan, ja toki voi olla että puolueen sisälläkin on tuosta erilaisia näkemyksiä. En tiedä oliko sinulle yllätys että persujen parissa on epäluuloa nimenomaan muslimimaahanmuuttajia kohtaan, lähinnä koska kyseisestä porukasta on huonoja kokemuksia yllinkyllin muistakin länsimaista, ja jostain syystä juuri heitä lappaa länsimaihin erityisen paljon esim. turvapaikkasysteemiä väärinkäyttämällä ja ihmissalakuljettajien avustuksella, kutsumatta.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kyllä, voisimme ottaa kristittyjä pakolaisia vastaan esim. Egyptistä (koptikristityt) jos he joutuvat niin ahtaaseen rakoon että joutuvat lähtemään maanpakoon Egyptistä, ja sama ehkä Libanonin kristittyjen kohdalla, sieltä kristittyjä onkin lähtenyt paljon pois kun muslimijihadistit ovat ottaneet maassa yhä enemmän valtaa. Libanonin kristittyjä on aikoinaan paennut paljon esim. Israeliin, mutta käsittääkseni myös Eurooppaan.

Toki voi olla että monissa maissa kulttuuri on muutenkin huonosti länsimaihin sopeutuva, vaikka kyseessä olisikin kristityt. No, ei ainakaan tarvinne pelätä että he kannattaisivat esim. ISISiä ja alkaisivat herkästi tehdä terrori-iskuja tai kannattaisivat Suomeen sharia-lakia, muihin kepposteluihin saattavat syyllistyä.

Esim. en minä venäläisiä Suomeen välttämättä niin paljoa halua, vaikka paljolti kristittyjä ovatkin ja jopa vaaleaihoisia sellaisia, joten ei kristillisyys mikään vapaakortti sekään välttämättä ole. Putinia vastustavia venäläisiä oppositiopoliitikkoja voisin Suomeen toki ottaa, paitsi ei ehkä tsetseenejä, liian radikaalia porukkaa, niistä voisi tulla suuri ongelma, aivan kuten palestiinalaisistakin joita edes muut arabimaat eivät halua alueelleen niiden aiheuttamien ongelmien takia.

Puhuin persuista, en sinusta. Ja varmasti löytyy yksittäisiä persuja, joille kelpaa somalikin.
Tässä yksi laatusomali, saa minun puolestani muuttaa Suomeen. En tiennytkään että hän jopa kääntyi kristityksi toissavuonna! Toki ei se olisi ollut välttämätöntä, arvostin häntä kyllä jo ennen vuotta 2023. Alankomaissa hän sai paljon paskaa niskaansa ja tappouhkauksia islamia kritisoivien puheidensa takia. Hän kyllä valehteli ikänsä ja lähtömaansa hakiessaan turvapaikkaa, mutta hän kuitenkin ilmeisesti oli oikeasti turvapaikan tarpeessa, pakenemassa pakkoavioliittoa.

Myös David Bowien vaimo, Iman, vaikuttaa ihan ok tyypiltä noin yleisesti ottaen.

Ja haittamaahanmuuttaja on sellainen,. joka tienaa vähemmän kuin 2500 euroa.
Potentiaalisesti kyllä koska ahkerana Wolt-kuskinakin tai neljää vuoroa siivoojana paahtavana voi päästä tuloihin joilla helposti ylittää alemmat tulorajat.

Muuten tuokaan ei toki olisi ongelma, paitsi että tuo paskatöiden paahtaminen kestää vain sen aikaa kunnes on saanut palkinnoksi pysyvän oleskeluluvan, väliaikaisen sijaan. Sen jälkeen eivät tulorajat enää päde, voi vaikka heittäytyä työttömäksi sosiaaliturvalle eikä tarvitse pelätä että joutuisi lähtemään maasta pois. Ainakaan ei tarvitse enää alentua ruokalähetiksi tai useampaa vuoroa paahtavaksi siivoojaksi.

Jotta tuo yhtälö toimisi, joko sosiaaliturvaa pitäisi heikentää roimasti jolloin kaikkien pitäisi tehdä töitä pysyäkseen hengissä, tai systeemiä pitäisi muuttaa niin ettei pysyvää oleskelulupaa saisi nykyistä paljon pidempään aikaan, tai ollenkaan. Tosin nämäkin ratkaisut toisivat sitten omat ongelmansa, ja jälkimmäinen voisi estää myös aivokirurgien ja tekoälyraketti-insinöörien halua tulla Suomeen töihin.

Paitsi ukrainalaiset poikkeuksena, koska mennään kaikessa tunteella.
Tietääkseni tulorajat pätevät myös ukrainalaisiin työviisumilla Suomeen tuleviin. Onko sinulla asiasta jotain eri tietoa?

Tiesin sen verran mitä sanoinkin: kyse ei ole ihonväristä, kuten väitit olevan. Halla-aho on itse sanonut ettei persuissa ole sijaa eikä tarvetta etnonationalismille, joten se siitä.

Vaikka persut usein mielletään flirttailevan äärioikeistolaisen mielenmaiseman kanssa, niin löytyy sieltä hyvin vasemmistolaistakin ajattelua ihan ministeritasolta:

Näin siis sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) Tekniikka & Talous -lehden jutussa. Maksumuurin takana, mutta sen verran tuosta pystyy lukemaan että kyse on valtion verovajeen paikkailusta. Olkoon niin, mutta lausahduksena tuo on ihan suoraan Vasemmistoliiton pelikirjasta.
Aina tuntuu menevän käsitteet oikeisto ja laita/äärioikeisto sekaisin. Taloudellisella vasen/oikea akselilla persut ei ole oikeistoa, vaikka Purra vaikuttaakin olevan.

Talousoikeisto en se porukka joka haluaa eniten halpaa työvoimaa ulkomailta. Talousvasemmisto taas kokee että tuollainen haittaa työmarkkinoilla ammattiliitoissa olevien etuja.

Se mitä täällä yleensä yritetään kutsua vassarismiksi taas on lähinnä liberaalia politiikkaa, jota löytyy talousjanalla yhtälailla vasemmalta ja oikealta. Ihmisoikeudet jne. Jotkut vihreät menee aikalailla tuohon ja talousakselilla ovat lähinnä keskustaa, siellä samalla tontilla persujen kanssa.

Persuille oikea vastakohta löytyisi tosiaan tuolta liberaali - konservatiivi akselilta, eikä vasen-oikea jaottelusta. Hölmösti nimetyt aatesuunnat saa yksinkertaiset tekemään yksinkertaisia päätelmiä.

muoks: Jos muistellaan viimeisiä paperitehtaiden lakkautuksia, niin sieltä äärioikealta löytyi jopa kommunisteja enemmän vasemmalla olevia tyyppejä, jotka halusi kansallistaa tehtaat. Äärioikeistolaisia superkommunisteja...

Viimeksi muokattu:
Miksi sekoitit toisiinsa liittymättömiä asioita?

Ei muillakaan pakolaisilla tai turvapaikanhakijoilla ole tulorajoja Suomeen tullessa.
Koska maahanmuuttajia on erilaisia ja puhuttiin monenlaisista maahanmuuttajista.luulin että se oli selvää ilman erillistä mainintaa. En ymmärrä miksi mainitsit ukrainalaiset työviisumilla tulijat, onko ne kuinka merkittävä ryhmä?

Aina tuntuu menevän käsitteet oikeisto ja laita/äärioikeisto sekaisin. Taloudellisella vasen/oikea akselilla persut ei ole oikeistoa, vaikka Purra vaikuttaakin olevan.
En usko että Purra on erityisemmin taloudellisella akselilla oikealla (tai vasemmallakaan). Aivan kuten PS muutenkaan ei ole, ei heillä ainakaan tunnu olevan mitään ideologista "lisää veroprogressiota" tai "lisää yksityistämistä ja sosiaaliturvaa alas" kuten kokoomuksella ja vasemmistolla tuntuu olevan. Taloudenhoidossa on varmaan PS:n sisällä paljon näkemyksiä ja siellä luultavasti ollaan siihen liittyvistä asioista sitä mieltä mikä ko. tilanteessa tuntuu järkevimmältä, ainakin maalaisjärjellä. Vähän kuten keskusta jolla myöskään ei tunnu olevan vain yhtä talouslinjaa, välillä kaveerataan kokoomuksen ja välillä SDP:n talouslinjan kanssa. Myös Halla-aho pyrki kovasti SDP:n hallituskumppaniksi aikoinaan.

Siksi kritisoinkin jo halituskauden alussa sitä miksi ihmeessä PS otti valtiovarainministerin salkun? Se ei kuulu aihealueisiin jossa PS olisi tulenpalavasti jotain tiettyjä tavoitteita joita haluaa ehdottomasti läpi. Miksei antanut salkkua kokoomukselle joka siitä välittää paljon enemmän?

Oma salaliittoteoriani on että kokoomus tarkoituksella välttelee valtiovarainministerin salkkua, ainakin silloin kun itse ovat pääministeripuolue, koska valtiovarainministeri tulee aina olemaan kansakunnan sylkykuppi, varsinkin huonoina aikoina (muistelee millaiseksi piruksi Ahon hallituksessa esim. Iiro Viinanen leimattiin 90-luvun lamavuosina kun oli pakko tehdä jotain). Parempi istuttaa siihen joku ns. "apupuolue" jonka on kuitenkin pakko toteuttaa pääministeripuolueen talouslinjaa, sillä tavoin kokoomus viime kädessä tekee talouden päätökset mutta valtiovarainministeripuolue ja -ministeri saavat haukut.

Eiköhän Purrakin nyt toteuta tismalleen Kokoomuksen sanelemaa talouspolitiikkaa, aivan kuten aivan pihalla ollut PS:n Lindström sai aikoinaan ohjeet ministerisalkkunsa hoitamiseen luultavasti pääministeripuolue Keskustalta. Työttömien aktivointivaatimukset tuskin olivat Lindströmin idea, eiköhän sekin tullut Sipilän porukoilta että tees kuule tällainen aloite.

Silloin kun pääministeripuolue ei ole Kokoomus, valtiovarainministerin salkku tuntuu kyllä kelpaavan heille, ainoa tapa siinä vaiheessa päästä suoraan päättämään maan talousasioista, vaikka tulisikin siinä samalla haukkuja vasemmistosta.

Vähän sama oli Jutta Urpilaisen ja Antti Rinteen pestit valtiovarainministerinä Kataisen hallituksessa. En tiedä halusiko SDP nimenomaan valtiovarainministerin salkun, mutta muistikuvani mukaan eivät he päässeet siinä kovin vasemmistolaista talouspolitiikkaa toteuttamaan? Tosin silloin taisi olla vielä aika helpot ajat valtiovarainministerillekin, verrattuna vaikka 90-luvun lamaan tai nykyhetkeen.

En tiedä onko jotain muita syitä miksi kaikki puolueet, PS mukaanlukien, haluaisivat kyseisen salkun jos heillä ei kuitenkaan ole mitään varsinaista agendaa saada tietynlaisia talouspäätöksiä läpi ko. salkulla. Joku on joskus väittänyt että ko. ministerisalkku on erittäin haluttu koska se on niin painava ja tärkeä, mutta en ymmärrä miten se yksinään riittäisi perusteeksi ottaa kyseinen salkku. Saako sen ottanut puolue enemmän rahaa kuin jos olisikin sisäministeri tai puolustusministeri tai opetusministeri?

Ministerisalkut joiden kuvittelisin nimenomaan PS:ää kiinnostavan ovat sisäministeri, kehitysministeri, ehkä oikeusministeri, ehkä ulkoministeri. Eli salkut joilla pääsee vaikuttamaan sisäiseen turvallisuuteen, maahanmuuttoon, EU-suhteisiin jne. No, valtiovarainministeri ehkä voisi yrittää kieltäytyä osallistumasta uusiin EU-tukipaketteihin, en ole varma? Mutta eiköhän niissäkin pääministeripuolue lopulta sanelisi osallistutaanko vai ei.

Viimeksi muokattu:
Purra laittoi taas someen juttua kuinka Suomi mamutetaan jos heitä ei äänestetä, mutta samaan aikaan 2024 saatiin enemmän mamuja kuin ikinä aikaisemmin, sitten vielä tuon päälle hallituskaverit lähtevät Filippiineille etsimään halpatyöläisiä vaikka kuinka paljon ja persut esittää olevansa asiaa vastaan vaikka ovatkin sen hyväksyneet. Tietenkin nuo horinat uppoavat osaan äänestäjistä koska nämä saavat tietonsa yksinomaan persujen sometileiltä (kuka nyt median valheita lukee).
Toisissa asioissa saa tahtonsa läpi ja vaihtokaupassa antaa jossain toisessa periksi, puolin ja toisin. Tietenkin poliitikkojen horinat puolueesta riippumatta uppoavat omiin äänestäjiin (johtuen enimmäkseen puolueen ja edustajien arvomaailmasta suhteessa äänestäjän arvomaailmaan) tai mitään puoluetta ei voisi enää äänestää jos se menisi lopullisesti boikottiin joka kerta kun eivät saa tavoitteitaan läpi hallitusvastuussa. Kannattaa myös miettiä mistä ja miksi meille tulee enemmän mamuja kuin vaikkapa 2021.
Viekö Kokoomus Persuja kuin litran mittaa? Lisäksi Riikan omat säästöt terveydenhuoltoon tavallaan pakottavat palkkaamaan halvempia työntekijöitä. Orpo on ainakin antanut ymmärtää että Persut ovat hyväksyneet hallitusohjelman 100%.
Huonosti taitaa olla vielä hallituspolitiikan dynamiikka hakusessa ellet ole ennen tajunnut että hallituspuolueen on sitouduttava hallitusohjelmaan tehdäkseen hallituspolitiikkaa yhteistyönä toisen puolueen kanssa. Tätä hallitusyhteistyötä on tuettava eikä sabotoitava jos aikoo jatkaa hallituspuolueena. Sitä kutsutaan kompromisseiksi.
Ja jos siirrytään asiaan, niin vähemmän yllättäen tulijoita on ollut helmikuun 2022 jälkeen enemmän kuin normaalisti, sitä voi sitten jokainen miettiä päässään miksi näin... Saattaa olla, että moni näkee yhtymäkohtia meidän historian kanssa ja aidosti hädässä olevia halutaan auttaa, sen sijaan, että tänne matelisi sakkia mielin määrin jostain Kazakstanista, Uzbekistanista ja Turkmenistanista ym sotaa käyvän maan sijaan.
Juuri näin. Marinin hallituskaudella suosittiin aika suoraan laittomasti maassa olevia paperittomia. Siitä on aika pitkä matka tämän hallituskauden maahanmuuttoon, jonka ennätysmäärät johtuvat eurooppalaisen maan sotaa pakenevista ihmisistä.
Ok, eli persut eivät ilmeisesti olleetkaan maahanmuuttokriittinen puolue.
Mun käsitys maahanmuuttokriittisyydestä on ilmeisesti sitten eriävä sun käsityksen kanssa.
Sun käsityksesi maahanmuutosta ja kriittisestä ajattelusta tuntuu olevan aika eri kuin monella muulla keskustelijalla ketjussa.

Koska maahanmuuttajia on erilaisia ja puhuttiin monenlaisista maahanmuuttajista.luulin että se oli selvää ilman erillistä mainintaa. En ymmärrä miksi mainitsit ukrainalaiset työviisumilla tulijat, onko ne kuinka merkittävä ryhmä?
Mainitsin ukrainalaiset työviisumilla tulijat koska sinä mainitsit ukrainalaiset maahanmuuttajat keskustelussa tulorajoista. Yritit sillä ehkä jotenkin spinnata että ukrainalaiset muka olisivat jonkinlainen poikkeus tulorajasäännöistä johtuen heidän ihonväristään tai uskonnostaan tai ties mistä, mutta todellisuudessa eivät ole.

Miksi sekoitat ukrainalaiset mukaan keskusteluun mihin he eivät kuulu? Puhuttiinko nyt työviisumilla tulevien tulorajoista, kiintiöpakolaisista, turvapaikanhakijoista vai mistä?

Mainitsin ukrainalaiset työviisumilla tulijat koska sinä mainitsit ukrainalaiset maahanmuuttajat keskustelussa tulorajoista. Yritit sillä ehkä jotenkin spinnata että ukrainalaiset muka olisivat jonkinlainen poikkeus tulorajasäännöistä johtuen heidän ihonväristään tai uskonnostaan tai ties mistä, mutta todellisuudessa eivät ole.

Miksi sekoitat ukrainalaiset mukaan keskusteluun mihin he eivät kuulu? Puhuttiinko nyt työviisumilla tulevien tulorajoista, kiintiöpakolaisista, turvapaikanhakijoista vai mistä?
Eikö kyvyt riitä keskustelemaan maahanmuutosta kokonaisuutena?

Tässä vielä se mihin vastasin

Puhuit haittamaajanmuutosta alussa, persut ovat kytkeneet tulorajan siihen. Puhuit myös ukrainalaisista, vastasin siihenkin.

Jostain syystä et vain kyennyt tajuamaan, että mainitsemasi ukrainan pakolaiset olivat vastauksessani mukana.

Oma salaliittoteoriani on että kokoomus tarkoituksella välttelee valtiovarainministerin salkkua
Tämä nyt ei liity mitenkään persuihin eikä Kokoomukseen, vaan kyseessä on perinteinen tapa. Pääministeri tulee suurimmasta puolueesta ja valtiovarainministeri toiseksi suurimmasta.

Eikö kyvyt riitä keskustelemaan maahanmuutosta kokonaisuutena?
Se ei ole mikään monoliittinen kokonaisuus. Sitä tässä yritän sinulle nyt kertoa.

Tässä on mitä sanoit:

"Ja haittamaahanmuuttaja on sellainen,. joka tienaa vähemmän kuin 2500 euroa. Perheelliselle huomattavasti isompi, joten lapsia ei ainakaan halua tänne. Paitsi ukrainalaiset poikkeuksena, koska mennään kaikessa tunteella."

Selitätkö uudelleen, mistä ukrainalaiset ovat poikkeuksena?

Yrität ilmeisesti jotenkin vängätä että jos kerran päästetään ukrainalaisia lapsia ja naisia Suomeen turvaan sotaa asiassa joka melko läheisesti koskettaa meitäkin (Venäjän aggressio naapurimaitaan kohtaan) ja jolla voi olla meidänkin turvallisuutta ajatellen merkitystä tulevaisuudessa (jos Venäjä voittaa Ukrainan sodan), meidän tulisi sillä perusteella avata itärajamme venäläiselle hybridioperaatiolle, ja ottaa Suomeen läjäpäin kouluttautumatonta työvoimaa halpatyövoimaksi joista pitkällä tähtäimellä tulee todennäköisesti pitkäaikaistyöttömien uusi armeija joista monet myös segregoituvat kovin herkästi länsimaissa ja Suomessa, mikä aiheuttaa omat ongelmansa?

Ukrainalaiset pakolaiset voidaan katsoa poikkeukseksi haittamaahanmuutosta koska heidän aiheuttamansa haitta on suhteessa paljon pienempi (koska sopeutuvat hyvin, eivät raiskaa ja järjestä Suomessa terrori-iskuja, ovat yleisesti halukkaita jopa palaamaan takaisin kotimaahansa jos mahdollista jne.).

Meillä ei ole mitään moraalista velvoitetta eikä järkeä ottaa EU:n ulkopuolelta lisää työttömiä Suomeen, varsinkin jos he integroituvat heikosti länsimaihin. Ukrainalaispakolaisten kohdalla sekä moraalista velvoitetta että järkeä on paljon enemmän.

Mutta kun on ilmeisesti pakko vängätä koska lipilaari...

Tämä nyt ei liity mitenkään persuihin eikä Kokoomukseen, vaan kyseessä on perinteinen tapa. Pääministeri tulee suurimmasta puolueesta ja valtiovarainministeri toiseksi suurimmasta.
Eikö valtiovarainministerin salkusta saa kieltäytyä, jos ei koe erityistä paloa siihen? Epäkiitollinen homma se ainakin on, ainakin huonoina aikoina.

Puhuit haittamaajanmuutosta alussa, persut ovat kytkeneet tulorajan siihen. Puhuit myös ukrainalaisista, vastasin siihenkin.

Jostain syystä et vain kyennyt tajuamaan, että mainitsemasi ukrainan pakolaiset olivat vastauksessani mukana.
Edelleen myös tarkennuksena, haittamaahanmuuttoakin on erilaista. Joku on paljon haitallisempaa, joku paljon vähemmän sellaista.

PS ei liene esittänyt ettei pakolaisia saisi ottaa Suomeen ollenkaan, mutta on esittänyt että kannattaa ottaa sellaisia jotka sopeutuvat paremmin (= vähemmän haitallista), ja ukrainalaisten tapauksessa meillä myös on enemmän moraalinen velvoitekin koska ovat osa Eurooppaa, ja jakavat kohtalomme Venäjän rajanaapurina joten meillä on omakin lehmä ojassa.

Minä en esim. valita siitä ettei Qatar, Brunei tai Saudi-Arabia ota ukrainalaispakolaisia vastaan. Ottakoot mieluummin vaikka palestiinalaisia pakolaisia vastaan, he ovat myös arabeja ja melko läheltä kotoisin, ja varmasti sopeutuvatkin sinne paremmin kuin ukrainalaiset arabimaihin, tai palestiinalaiset Suomeen. Käytetään järkeä näissä asioissa.

Eikö valtiovarainministerin salkusta saa kieltäytyä, jos ei koe erityistä paloa siihen? Epäkiitollinen homma se ainakin on, ainakin huonoina aikoina.
Saa tietysti kieltäytyä, niinhän esim. Timo Soini teki Sipilän hallituksessa.

Se on sitten oma keskustelunsa, onko OK ottaa ministerin pesti vastaan vain silloin kun saa jakaa rahaa, tai onko OK mennä vain sellaiseen ministeriöön, josta sattuu tykkäämään. Minusta Purran ryhtyminen valtiovarainministeriksi on huomattavan paljon arvostettavampi valinta kuin Soinin venkoilu.

Selitätkö uudelleen, mistä ukrainalaiset ovat poikkeuksena?

Yrität ilmeisesti jotenkin vängätä että jos kerran päästetään ukrainalaisia lapsia ja naisia Suomeen turvaan sotaa asiassa joka melko läheisesti koskettaa meitäkin (Venäjän aggressio naapurimaitaan kohtaan) ja jolla voi olla meidänkin turvallisuutta ajatellen merkitystä tulevaisuudessa (jos Venäjä voittaa Ukrainan sodan), meidän tulisi sillä perusteella avata itärajamme venäläiselle hybridioperaatiolle, ja ottaa Suomeen läjäpäin kouluttautumatonta työvoimaa halpatyövoimaksi joista pitkällä tähtäimellä tulee todennäköisesti pitkäaikaistyöttömien uusi armeija joista monet myös segregoituvat kovin herkästi länsimaissa ja Suomessa, mikä aiheuttaa omat ongelmansa?
Väärin meni, Venäjän rajan kiinni laitto on hyvä asia. Ukrainalaiset on poikkeus, koska muuta humanitaarista ei haluta ottaa. Paitsi ehkä nuoria aasialaisia naisia. 2018 PS olisi lopettanut humanitaarisen maahanmuuton kokonaan.

Sun käsityksesi maahanmuutosta ja kriittisestä ajattelusta tuntuu olevan aika eri kuin monella muulla keskustelijalla ketjussa.
Voi olla, lähestyn asiaa lähinnä palkkatason poljennan kautta. Persuilla on yleisesti joku terroriuhka, ja kulttuuri tms. teemat tärkeempiä maahanmuutossa. Maalla asuvana ei noita oikeen osaa painottaa.

Siksi en oikein ole ymmärtänyt persujen mamutuslinjaa enää.

Statistiikka

Viestiketjuista
266 099
Jäsenet
75 737
Uusin jäsen
henri.t

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom