• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Paikallisliikenteessä sähköbussit olleet jo kilpailukykyisä, se että hyväksytään vain sisämarkkinoilla valmistettuja, niin nostaa hintoja (va ei rajoitusta)

Paikallisbussi liikenne on sitä liikennettä missä sähköistäminen toimii tänäpäivänä, ajomatakat niin lyhyitä (Energiantarve) ettei tarvi väli latausta, siis onnistuu varikon lataus kentällä, Reitti ja kaluston käyttö suunnittelulla iso merkitys. Lisää linjoja voi sähköistää jos lisää kalustoa.


Liikenteen sähköistymisen tukeminen poistaa painetta dieselin hinnasta.
Hyvä jos ovat kilpailukykyisiä. Epäilen kyllä hieman, luulisi että sähköbussit olisivat sitten standardi ihan sellaisenaan.

Millaista tukea raskaalle liikenteelle pitäisi antaa? Autoveroa kuorma-autoista ei muutenkaan makseta ja sähköllä ajaminen lienee halvempaa kuin polttonesteiden tankkaaminen. Jotain suoraa tukea kalustohankinnoille? Tuntuva romutuspalkkio?

Saisiko samalla rahalla aikaiseksi tehokkaampia toimia jossain muualla? Raskaan liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on 10 prosentin luokkaa. Ei siis mitätön määrä sinänsä, mutta toisaalta ei ehkä helpoimmasta päästä ratkaista.

Mutuilisin, että ei kannattaisi tukea nykyisen kaltaista järjestelmää, vaan miettiä koko logistiikkaketjua uudella tavalla. Jos pitää saada kontillinen tavaraa Helsingistä Ouluun, niin sinne menisi kyllä raiteetkin ja satamatkin olisi tarjolla.

Rekkaliikenne valitaan siksi, koska sillä pääsee ovelta ovelle ilman välipurkuja. Tavara voisii kuljettaa enemmän konteissa myös rekkojen kyydissä, jolloin sitä olisi helpompi kuormata eri liikennemuotojen välillä.

Sinänsä vähän vaikea nähdä miten koko keskustelu liittyy juuri persuihin.
 
Kuten Alfh mainitsi, on tämä väärä paikka kiistellä rekkojen moottoreista. Olisiko tuo parempi paikka:
 
Sinänsä vähän vaikea nähdä miten koko keskustelu liittyy juuri persuihin.
Persu politiikkaa, ja politiikkaa yleensä.
En löytänyt yleistä politiikka ketjua.

Hyvä jos ovat kilpailukykyisiä. Epäilen kyllä hieman, luulisi että sähköbussit olisivat sitten standardi ihan sellaisenaan.

Ehkä vähän epäselvä, sähköbussit on kilpailukykyisä osassa joukkoliikennettä, sitä yritinä vähän kuvailla. Eli lähinnä näissä kaskukeskusten julkisen puolen julkisenpuolen tilaamissa. Pikku hiljaa monipuolistunut.


Millaista tukea raskaalle liikenteelle pitäisi antaa? Autoveroa kuorma-autoista ei muutenkaan makseta ja sähköllä ajaminen lienee halvempaa kuin polttonesteiden tankkaaminen. Jotain suoraa tukea kalustohankinnoille? Tuntuva romutuspalkkio?

Vastustamisen sijaan toisaan miettiä keinoja. Hyödyntää mahdolisimman hyvin markkinaehtoista.

Mutta jos ja kun fosiilisen hinta kehitys pitää pitää siedettävänä, niin jakeluvelvoitteet, tai verotukea, investointi tukea. Infraa, ajoneuvoihin, jossain ketjussa joku nimimerkki kertoi rahoitushaasteista, eli PK yrittäjä ei saa rahoitusta sähkö ajoneuvoon yhtä hyvin ehdoin kuin polttikseen. Tässä huomioida että sähkörekkojenkin hintojen odotetaan laskettelevan tulevina vuosina, niin sen hankinnan lykkääminen on yrittäjän kannalta järkevää.

Saisiko samalla rahalla aikaiseksi tehokkaampia toimia jossain muualla? Raskaan liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on 10 prosentin luokkaa. Ei siis mitätön määrä sinänsä, mutta toisaalta ei ehkä helpoimmasta päästä ratkaista.

Rahan käytön tehokkuus pitää muistaa, nyt liikenteessä HA liikenteen sähköistäminen varmaan tehokkaampaa, mutta raskaan liikenteen sähköistämisessä kyse vauhdittamisesta, se että 10v sisällä ollaa pidemmällä, vertaa bussi ja HA auto liikenteen sähköistymisen alku.

Mutuilisin, että ei kannattaisi tukea nykyisen kaltaista järjestelmää, vaan miettiä koko logistiikkaketjua uudella tavalla. Jos pitää saada kontillinen tavaraa Helsingistä Ouluun, niin sinne menisi kyllä raiteetkin ja satamatkin olisi tarjolla.

Rekkaliikenne valitaan siksi, koska sillä pääsee ovelta ovelle ilman välipurkuja. Tavara voisii kuljettaa enemmän konteissa myös rekkojen kyydissä, jolloin sitä olisi helpompi kuormata eri liikennemuotojen välillä.

Kumipyörät on tehokas, raideliikenne ei ole sille pärjännyt. Lokistiikka keskuksiin ei ole enään aikoihin tehty raiteita, joissain vanhoissa ehkä purettukkin.

Eli siellä jotain pilotteja niiden lokistiikka keskusten täyttämisessä, Niistä jakelu, niin ne missä päivä kilometri rajalliset jne. Laivarahti etelästä pohjoiseen, kuullostaa auttamattoman hitaalta. Jossain vaiheessa ulkomailta tuleva poltts rekka liikenne, niin puoliperävaunut jatkaa satamasta sähköllä. (Rajojen yli tapahtuvaa sähkö rekka rahti pilotiontia ymmärtääkseni on (lauttalla))

Se muistettava että tämän päivän ajoneuvo investoinnit vielä happanee arvoltaan nopeasti, infra investoinneissa myös riskejä. Isoa liittymää varmaan tarvii jatkossakin, mutta jos tehdää akkuinvestoin latausasemalle niin sen arvo voi hapantua nopeasti
 
Persu politiikkaa, ja politiikkaa yleensä.
En löytänyt yleistä politiikka ketjua.
Vastustamisen sijaan toisaan miettiä keinoja. Hyödyntää mahdolisimman hyvin markkinaehtoista.
On jäänyt epäselväksi että kuka tätä vastustaa? Varmaan jotain yksittäisiä änkyröitä voi löytyä vähän joka puolueesta, mutta ei mielestäni persut mitenkään yleisesti vastusta riippuvuuden vähentämistä tuontipolttoaineista.

Kumipyörät on tehokas, raideliikenne ei ole sille pärjännyt. Lokistiikka keskuksiin ei ole enään aikoihin tehty raiteita, joissain vanhoissa ehkä purettukkin.
Jos logistiikkaa halutaan subventoida, niin pitäisin järkevämpänä ohjata julkista rahaa siihen että raideliikenne olisi kilpailukykyisempi. VR on monopoliasemassaan hinnoitellut itsensä ulos jo vuosikymmeniä sitten, mutta nykyään on kilpailu sallittua myös raiteilla. Pitäisin kyllä kokonaisuuden kannalta tehokkaampana, että logistiikkakeskuksiin menisi raiteet, eikä sahattaisi akkurekoilla ainakaan niiden välistä runkoliikennettä.
 
Jos logistiikkaa halutaan subventoida, niin pitäisin järkevämpänä ohjata julkista rahaa siihen että raideliikenne olisi kilpailukykyisempi. VR on monopoliasemassaan hinnoitellut itsensä ulos jo vuosikymmeniä sitten, mutta nykyään on kilpailu sallittua myös raiteilla. Pitäisin kyllä kokonaisuuden kannalta tehokkaampana, että logistiikkakeskuksiin menisi raiteet, eikä sahattaisi akkurekoilla ainakaan niiden välistä runkoliikennettä.

No hallituksella on ratahankkeita, taloudellista kannattavuutta ei ole saatu pyöritettyä papereihin., toinen millä voisi rataa saada on jos rahaa puolustusmäärärahoista irrotetaan ratapuolelle. Ei se nyt voittaja ole, mutta tiettyjä kuljeutksia voisi vetää.
 
No hallituksella on ratahankkeita, taloudellista kannattavuutta ei ole saatu pyöritettyä papereihin., toinen millä voisi rataa saada on jos rahaa puolustusmäärärahoista irrotetaan ratapuolelle. Ei se nyt voittaja ole, mutta tiettyjä kuljeutksia voisi vetää.
Koko maan kattaviin infrastruktuurihankkeisiin on ohjattu lähes 3,5mrd€. Vaikka nyt uutisissa pyörii ainoastaan Turun tunnin raide, niin se ei tarkoita sitä, että muu on unohdettu.
 
No hallituksella on ratahankkeita, taloudellista kannattavuutta ei ole saatu pyöritettyä papereihin., toinen millä voisi rataa saada on jos rahaa puolustusmäärärahoista irrotetaan ratapuolelle. Ei se nyt voittaja ole, mutta tiettyjä kuljeutksia voisi vetää.
Ai väittää että jos haluttaisiin korvata rekka liikenne suurimmaksi osaksi pohjoiseen junilla, se maksaisi 30 miljardia euroa. Kuulostaa kyllä epäilyttävän halvalta.
 
Persut ehdottavat perheverotuksen palauttamista. Minusta erittäin tervetullut ehdotus.

Perheverotus oli Suomessa käytössä vuoteen 1975 saakka. Se poistettiin, koska sen katsottiin nostavan kynnystä naisille siirtyä kotoa työelämään. Perheverotuksen palauttaminen helpottaisi kotitalouksia, joissa toinen aikuinen tienaa hyvin, mutta toinen ei. Nykyisellään paremmin tienaavan korkeamman tuloverotuksen myötä kotitaloudella on vähemmän rahaa käytettävissään kuin silloin jos heillä olisi tasan jakautuvat vastaavansuuruiset tulot ja/tai tuloverotus yhteistuloista.
 
Persut ehdottavat perheverotuksen palauttamista. Minusta erittäin tervetullut ehdotus.

Perheverotus oli Suomessa käytössä vuoteen 1975 saakka. Se poistettiin, koska sen katsottiin nostavan kynnystä naisille siirtyä kotoa työelämään. Perheverotuksen palauttaminen helpottaisi kotitalouksia, joissa toinen aikuinen tienaa hyvin, mutta toinen ei. Nykyisellään paremmin tienaavan korkeamman tuloverotuksen myötä kotitaloudella on vähemmän rahaa käytettävissään kuin silloin jos heillä olisi tasan jakautuvat vastaavansuuruiset tulot ja/tai tuloverotus yhteistuloista.
Ehdotuksessa tuoksuu konservatismi.

Sinänsä ajatus missä perhettä katsottaisiin kokonaisuutena ja verotettaisiin kokonaisuutena on tavallaan perusteltavissa, ja mahdollistasi optimointeja.

Veronalennus tuo olisi perheen suurempituloiselle ja veronkorotus pienempi tuloiselle, eli tulonsiirto isomptuloiselle.

Tuota voisi viedä pidemmälle, jos halutaan tukea pienempituloista, niin teknisesti voisi tehdä niin että verottajalaskisi verohyödyn kokonaan pienempituloiselle.

Perheverotus oli Suomessa käytössä vuoteen 1975 saakka. Se poistettiin, koska sen katsottiin nostavan kynnystä naisille siirtyä kotoa työelämään.
Nykyään mailma on paljon muuttunut, naisia äitejä on kovapalkkaisissakin hommissa, molemmat vanhemmat osallistuu lasten ja kodin juttuihin tasaisemmin, mutta edelleen perhetasolla voi olla isoeroja, ja tuo malli ei eroja kaventaisi, vaan tukisi ei toivottuunsuuntaan.

Mutta vaikka ehdotus ei olisi tarkoitettu läpivietäväksi, niin taitava poliittinen nosto kuitenkin heiltä, uskon että sillä saavat kohderyhmässä huomiota ja joku virhervassarifeministi siihen tartuu, mikä varmaan tarkoituskin.
 
Ehdotuksessa tuoksuu konservatismi.

Sinänsä ajatus missä perhettä katsottaisiin kokonaisuutena ja verotettaisiin kokonaisuutena on tavallaan perusteltavissa, ja mahdollistasi optimointeja.
Näin sen itse koen omakohtaisesti. Avopuolison bruttotulot on puolet omistani. Osallistutaan talouden menoihin about samassa suhteessa kuin tienataankin eikä 50/50.
Veronalennus tuo olisi perheen suurempituloiselle ja veronkorotus pienempi tuloiselle, eli tulonsiirto isomptuloiselle.
Omasta mielestäni hyvin itsekeskeinen näkökulma, mutta teoriassa mielestäni oikein. Jos suhtautuisin itse noin, avopuoliso söisi einesruokia ja minä ravintolaruokaa. Maksaisimme nimittäin tuolla asenteella kaikki kulut puoliksi ja pienempituloiselle jäisi entistä vähemmän ostovoimaa mihinkään.
Nykyään mailma on paljon muuttunut, naisia äitejä on kovapalkkaisissakin hommissa, molemmat vanhemmat osallistuu lasten ja kodin juttuihin tasaisemmin, mutta edelleen perhetasolla voi olla isoeroja, ja tuo malli ei eroja kaventaisi, vaan tukisi ei toivottuunsuuntaan.
Ymmärtääkseni toivottu suunta esityksen taustalla olevilla on syntyvyyden nousu ja kotitalouksina tarkasteltuna ostovoiman kasvu.

Edit: minusta tuo tulisi olla ainakin vaihtoehto halukkaille kotitalouksille. Joka tuntisi tuolla mallilla pienempituloisena mahdollistavansa tulonsiirron isompituloiselle, voisi sitten kieltäytyä ja nauttia siitä itselle keveämmästä verotuksesta pienemmillä tuloillaan ja antaa puolisonsa maksaa isommista tuloistaan isommat verot. Minusta tuntuu, että perheveromalli voisi olla suosittu tällaisissa kotitalouksissa.
 
Veronalennus tuo olisi perheen suurempituloiselle ja veronkorotus pienempi tuloiselle, eli tulonsiirto isomptuloiselle.



Ei tuossa avattu tarkemmin, miten tuo toteutettaisiin. Järkevinhän tuo olisi toteuttaa niin, että pienituloisemman veroprosentti pysyisi ennallaan ja suurituloisemman veroprosentti pienenisi. Mutta todennäköisesti ne pariskunnat, joita tuo koskisi ja jotka tuon vapaaehtoisesti ottaisivat käyttöön, osaavat ihan keskenään säätää ne käteen jäävät tulot niin, että ei se pienituloisempi tuosta kärsi.
 
Perheverotusta on aiemmin ajaneet ainakin kristilliset ja keskusta. Verotuloja tuo tulee laskemaan, se voidaan korjata korottamalla veroja muuten.

Tuolla on kaksi mahdollista huonoa puolta. Ekana se, että voi kannustaa pienipalkkaista jäämään kotiin. En oikein usko tähän vaaraan. Toinen on sinkkujen aseman heikennys. Yksinäiset maksaisivat suhteessa suuremman osan.
 
Perheverotusta on aiemmin ajaneet ainakin kristilliset ja keskusta. Verotuloja tuo tulee laskemaan, se voidaan korjata korottamalla veroja muuten.

Tuolla on kaksi mahdollista huonoa puolta. Ekana se, että voi kannustaa pienipalkkaista jäämään kotiin. En oikein usko tähän vaaraan. Toinen on sinkkujen aseman heikennys. Yksinäiset maksaisivat suhteessa suuremman osan.
Se on mielipidekysymys ovatko nuo huonoja puolia vai hyviä. Se kotiinjääminen mitä perheveron poistolla vähennettiin 1975 oli lasten kanssa kotiin jäämistä, toisin sanoen syntyvyyden laskemista tukeva kehityssuunta. Yksinasuvalla on enemmän varaa maksaa samansuuruisesta palkasta veroja kuin lapsiperheen vanhemmalla. Lapseen menee kymmeniä tuhansia euroja ennen sen aikuistumista.
 
Omasta mielestäni hyvin itsekeskeinen näkökulma, mutta teoriassa mielestäni oikein. Jos suhtautuisin itse noin, avopuoliso söisi einesruokia ja minä ravintolaruokaa. Maksaisimme nimittäin tuolla asenteella kaikki kulut puoliksi ja pienempituloiselle jäisi entistä vähemmän ostovoimaa mihinkään.
Tuota, edellisessä kappaleessa sanoit

Näin sen itse koen omakohtaisesti. Avopuolison bruttotulot on puolet omistani. Osallistutaan talouden menoihin about samassa suhteessa kuin tienataankin eikä 50/50.

Mutta tuossa mallissa (jossa suurempi tuloisen veroprosenttilaskee) olisi tulonsiirtoa pienituloisesta suurempituloiselle. (Tämä toki ehdotuksen idea)



Ymmärtääkseni toivottu suunta esityksen taustalla olevilla on syntyvyyden nousu ja kotitalouksina tarkasteltuna ostovoiman kasvu.

Taitaa olla keppihevonen, ei ydinidea.


Edit: minusta tuo tulisi olla ainakin vaihtoehto halukkaille kotitalouksille. Joka tuntisi tuolla mallilla pienempituloisena mahdollistavansa tulonsiirron isompituloiselle, voisi sitten kieltäytyä ja nauttia siitä itselle keveämmästä verotuksesta pienemmillä tuloillaan ja antaa puolisonsa maksaa isommista tuloistaan isommat verot. Minusta tuntuu, että perheveromalli voisi olla suosittu tällaisissa kotitalouksissa.

Jos haluttaan takea yhteistaloudessasuvia, avo, aviopareja, niin keinovalikoimaa on monenlaista. Jos halutaan antaa veroetua, tukea yhdessäasumista , jos toinen on isompituloisempi. Niin kanatava ajatus nimenomaan se että veroeutu tulee nimenomaan pienempituloiselle. ei isompi tuloiselle.

Ei tuossa avattu tarkemmin, miten tuo toteutettaisiin. Järkevinhän tuo olisi toteuttaa niin, että pienituloisemman veroprosentti pysyisi ennallaan ja suurituloisemman veroprosentti pienenisi. Mutta todennäköisesti ne pariskunnat, joita tuo koskisi ja jotka tuon vapaaehtoisesti ottaisivat käyttöön, osaavat ihan keskenään säätää ne käteen jäävät tulot niin, että ei se pienituloisempi tuosta kärsi.


Nimenomaan pienempituloisen eduksi se pitäisi mennä, jos perustellaan sen pienempituloisen kotonaolemisella, kotitöillä jne.

Näin taantumanaikana ehkä joo, mutta jos tässä nyt odotetaan sitä nousukautta niin tuon ongelma on se että kannustaa pienituloisen jäämistä kotiin silloinkn.

Järkevinhän tuo olisi toteuttaa niin, että pienituloisemman veroprosentti pysyisi ennallaan ja suurituloisemman veroprosentti pienenisi.

Jutun mukaan ehdottajien ajatusmailma ja tahtotila on tuon suuntainen ja nimenomaan verotuea enemmän tienaavalle , siellä pyöri mielikuvat lasten hoivaamisesta, toinen puolisoista jäisi kotiin jne.

Eli kotiinjäävän verokohtelu ei kevenisi, ja jos jäisi kotiin niin ei tienaisi sennkään vertaan, olisi kokonaan tienaavan puolison elätettävänä.



Se on mielipidekysymys ovatko nuo huonoja puolia vai hyviä. Se kotiinjääminen mitä perheveron poistolla vähennettiin 1975 oli lasten kanssa kotiin jäämistä, toisin sanoen syntyvyyden laskemista tukeva kehityssuunta.

Jos haluaa tukeanimenomaan lapsperheitä niin siihen on muitekin keinoja. Ja nyt paistaa ajatus että nimenomaan halutaan toinen vanhemmista jäämään kotiin, joka ei ole sellaisenaan tavoiteltava asia.

Yksinasuvalla on enemmän varaa maksaa samansuuruisesta palkasta veroja kuin lapsiperheen vanhemmalla. Lapseen menee kymmeniä tuhansia euroja ennen sen aikuistumista.

Sinkkuasuminen, eläminen on henkeä kohti kallista, joten se perustelu ei vedä.

Lapset toki laskee vanhempien elintasoa, jos siis lapsien plussa ei lasketa, tässä nyt oltiin jakamassa veroetua pariskunnille, pariskunnan suurempituloiselle. Jos halutaan antaa veroetua lastenvanhemmille, niin lapsivähennys. Mutta jos halutaan lisätä syntyvyyttä, niin ensin miettiä mikä syntyvyyden pullonkaulat, mikä lykkää lastentekoa, mitkä on syyt lapsiahaluavien lapsettomuuteen jne.

Taloudellisella puolella pyörinyt mm epävarmuus, ehdotus ei sitä pienennä.


****
Yhteiskunta yhteistaloudet katsoo eri tilanteissa yhtenä ja yhdessäasuminen leikkaa tulonsiirtoja, etuuksia jne, jos yhdessä asumista halutaan kannustaa, niin karsia niitä syrjiviä juttuja. Eikä rakentaa uutta juttua joka enemmänkin haitallinen yhteiskunnalle.
 
Viimeksi muokattu:
Nimenomaan pienempituloisen eduksi se pitäisi mennä, jos perustellaan sen pienempituloisen kotonaolemisella, kotitöillä jne.

Mitä tarkoitat että perustellaan pienempituloisen kotonaolemisella? Molemmathan ovat töissä. Ja eikö reilumpaa ole, että se veroetu menee sille, joka niitä veroja jo nyt maksaa enemmän? Miksi veroja pitäisi vähentää siltä, joka niitä jo nyt muutenkin maksaa vähemmän?

Mutta mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä kummalle tuo veroetu menee, sillä kyse on perheestä, jolloin ne käteen jäävät rahat ovat joka tapauksessa yhteisessä käytössä. Joten ei sillä ole merkitystä kumman tilille sitä tulee enemmän ja kumman vähemmän.

Ja tosiaan kun kyse on PERHEverotuksesta, niin tuota ei saisi missään nimessä antaa lapsettomille pariskunnille. Ja perheellisiltäkin tuo pitäisi loppua heti kun kaikki lapset ovat täysi-ikäisiä.
 
Tuota, edellisessä kappaleessa sanoit
Jos olit löytävinäsi noista jonkin ristiriidan, niin luetko uusiksi ja avaatko vähän että tiedän mihin pitäisi vastata?

Makuasia ja kaikilla oikeus mielipiteisiinsä, mutta minun perhekäsitykseeni ei istu sellainen 50/50-ajattelu, jossa tulot ovat omat ja menot 50/50 jaettu huolimatta toisen matalista tuloista.
Mutta tuossa mallissa (jossa suurempi tuloisen veroprosenttilaskee) olisi tulonsiirtoa pienituloisesta suurempituloiselle. (Tämä toki ehdotuksen idea)
Kuten sanoin, teoriatasolla olet oikeassa. Minusta tuo on hyvin kyyninen tapa suhtautua perhe-elämään. Siis se, että se on tulonsiirto jos kotitalouteen saadaan lisää rahaa tasaamalla yksilöiden verotusta. Kuulostaa minun korvaan ajattelutavalta, jossa tulot ovat omat ja menoista täytyy selvitä itse huolimatta tulotasoeroista.
Taitaa olla keppihevonen, ei ydinidea.
Minun nähdäkseni tämä on väärä tulkinta, mutta lienee näkemysero jota ei voida oikein todentaa. Se vaihtelee, mikö on kenenkin perimmäinen motiivi tuoda jokin aloite eduskuntaan. Jos lopputuloksessa on jotain hyvää (kannattaisin perheverotusta rinnakkaisena vaihtoehtona nykyisen rinnalle) niin se ja sama oliko keppihevonen vai ydinidea kenellekin aloitetta kannattaneelle. Totuusseerumia ja kuulusteluja kun emme saa järjestettyä.
Jos haluttaan takea yhteistaloudessasuvia, avo, aviopareja, niin keinovalikoimaa on monenlaista. Jos halutaan antaa veroetua, tukea yhdessäasumista , jos toinen on isompituloisempi. Niin kanatava ajatus nimenomaan se että veroeutu tulee nimenomaan pienempituloiselle. ei isompi tuloiselle.
Näemme asian täysin eri linssien läpi. Näin minä sen näen: perheverotuksessa kahdella aikuisella ihmisellä on mahdollisuus yhteenlasketuista vuosituloistaan laittaa isompi siivu asumiseen, liikkumiseen, syömiseen, lasten harrastuksiin jne. Jos olen saanut todellisen kuvan ajatuksistasi, sinä näet sen näin: a) on matalampipalkkaisen etu, että hänen puolisoaan verotetaan tuntuvammin ja hänen omaa verotustaan kevennetään huomioimatta kotitalouden yhteenlaskettuja tuloja sekä b) on matalampipalkkaisen edun vastaista, että hänellä on mahdollisuus sopia yhdessä puolisonsa kanssa suuremmista kotitalouden yhteenlasketuista nettotuloista jos se tarkoittaa suurempituloisen verotuksen laskua ja/tai pienempituloisen verotuksen kiristymistä.

Mennään vielä esimerkin kautta havannollistaakseni miten näen tämän aloitteen: Mirkku tienaa bruttona kaksi tonnia ja Pera viisi. Mirkku maksaa veroja 300€ ja Pera kaksi tonnia. Heidän yhteenlasketut nettotulonsa kuukaudessa ovat yhteensä 4700€.

Heillä olisi mahdollisuus verotusmalliin, jossa heidän palkkatulojaan progressioverotettaisiin prosentuaalisesti kuten yhden henkilön tuloja ja heille yhdessä jäisi käteen esim. 5200€/kk. Tämä hyötyhän voitaisiin jakaa myös esim. siten että Mirkun nettotulot olisivatkin 1850€ ja Peran nettotulot 3350€. Tällöin saataisiin tulonsiirto sille pienempituloiselle.
Jos haluaa tukeanimenomaan lapsperheitä niin siihen on muitekin keinoja. Ja nyt paistaa ajatus että nimenomaan halutaan toinen vanhemmista jäämään kotiin, joka ei ole sellaisenaan tavoiteltava asia.
Minusta siinä on taustalla jyrkän progression loivennus lapsiperheiden tilanteen helpottamiseksi, ei kannustaminen toisen kotiinjäämiseen.
Sinkkuasuminen, eläminen on henkeä kohti kallista, joten se perustelu ei vedä.
Sinkkuasuminen ei olekaan sitä, mihin valtion tulisi tukea ja kannustaa syntyvyyden laskun ollessa yksi merkittävimmistä yhteiskunnallisista ongelmista.

Edit: jo nyt yksi perheenperustamisia hidastava ilmiö on pahimmillaan seurustelevat, erillään asuvat yksilöt, joille kummallekin maksetaan asumistuet erikseen.
 
Tuota, edellisessä kappaleessa sanoit



Mutta tuossa mallissa (jossa suurempi tuloisen veroprosenttilaskee) olisi tulonsiirtoa pienituloisesta suurempituloiselle. (Tämä toki ehdotuksen idea)





Taitaa olla keppihevonen, ei ydinidea.




Jos haluttaan takea yhteistaloudessasuvia, avo, aviopareja, niin keinovalikoimaa on monenlaista. Jos halutaan antaa veroetua, tukea yhdessäasumista , jos toinen on isompituloisempi. Niin kanatava ajatus nimenomaan se että veroeutu tulee nimenomaan pienempituloiselle. ei isompi tuloiselle.




Nimenomaan pienempituloisen eduksi se pitäisi mennä, jos perustellaan sen pienempituloisen kotonaolemisella, kotitöillä jne.

Näin taantumanaikana ehkä joo, mutta jos tässä nyt odotetaan sitä nousukautta niin tuon ongelma on se että kannustaa pienituloisen jäämistä kotiin silloinkn.



Jutun mukaan ehdottajien ajatusmailma ja tahtotila on tuon suuntainen ja nimenomaan verotuea enemmän tienaavalle , siellä pyöri mielikuvat lasten hoivaamisesta, toinen puolisoista jäisi kotiin jne.

Eli kotiinjäävän verokohtelu ei kevenisi, ja jos jäisi kotiin niin ei tienaisi sennkään vertaan, olisi kokonaan tienaavan puolison elätettävänä.





Jos haluaa tukeanimenomaan lapsperheitä niin siihen on muitekin keinoja. Ja nyt paistaa ajatus että nimenomaan halutaan toinen vanhemmista jäämään kotiin, joka ei ole sellaisenaan tavoiteltava asia.



Sinkkuasuminen, eläminen on henkeä kohti kallista, joten se perustelu ei vedä.

Lapset toki laskee vanhempien elintasoa, jos siis lapsien plussa ei lasketa, tässä nyt oltiin jakamassa veroetua pariskunnille, pariskunnan suurempituloiselle. Jos halutaan antaa veroetua lastenvanhemmille, niin lapsivähennys. Mutta jos halutaan lisätä syntyvyyttä, niin ensin miettiä mikä syntyvyyden pullonkaulat, mikä lykkää lastentekoa, mitkä on syyt lapsiahaluavien lapsettomuuteen jne.

Taloudellisella puolella pyörinyt mm epävarmuus, ehdotus ei sitä pienennä.


****
Yhteiskunta yhteistaloudet katsoo eri tilanteissa yhtenä ja yhdessäasuminen leikkaa tulonsiirtoja, etuuksia jne, jos yhdessä asumista halutaan kannustaa, niin karsia niitä syrjiviä juttuja. Eikä rakentaa uutta juttua joka enemmänkin haitallinen yhteiskunnalle.
Yksi voisi olla, että jos käyttää perheverotusta, niin tulot jaettaisiin puoliksi molemmille. Kun idea on, että kohdellaan yhtenä taloutena. Käytännön toteutus voisi tosin jäädä vajaaksi, jos suurempituloinen jakaa tulot vain paperilla.

Meillä on aina olleet yhteiset varat, riippumatta kuka tienaa ja minkä verran.
 
Mitä tarkoitat että perustellaan pienempituloisen kotonaolemisella? Molemmathan ovat töissä. Ja eikö reilumpaa ole, että se veroetu menee sille, joka niitä veroja jo nyt maksaa enemmän? Miksi veroja pitäisi vähentää siltä, joka niitä jo nyt muutenkin maksaa vähemmän?
Ei siinä jutussa rajattu että vain silloin jos molemat/kaikki on töissä, vaan siellä esiinty mielikuvia kotonaolemisestakin.

Hommassa toki oli se ajatus että perheen eniten tienaavan taloudellinen asema vahvistuisi vähemmän tienaavan kustannuksella. Se toteutuu nimenomaan silloin kun verotuki annetaa suurempituloiselle.

Mutta mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä kummalle tuo veroetu menee, sillä kyse on perheestä, jolloin ne käteen jäävät rahat ovat joka tapauksessa yhteisessä käytössä. Joten ei sillä ole merkitystä kumman tilille sitä tulee enemmän ja kumman vähemmän.

Siinä ei mainittu että perheverotuksen valitessa varat, tulot pitäisi olla yhteisessäkäytössä.

Jos ajatus oli että tuetaan pienempituloista niin se veroeutu pitäisi kohdistaa nimenomaan pienempituloiselle.



Ja tosiaan kun kyse on PERHEverotuksesta, niin tuota ei saisi missään nimessä antaa lapsettomille pariskunnille. Ja perheellisiltäkin tuo pitäisi loppua heti kun kaikki lapset ovat täysi-ikäisiä.

Kristillisten viimevuotinen ehdotus oli lapsiperheille suunnattu, siinä vähän kosiskellaan omia kannattajapiirejä.

Lapsivähennys on yksikeino verotukea lapsiperheitä, siihen voidaan laittaa katto, mikä rajaa veroedun suuruutta, veroeduilla (vähennyksillä) on tiukan taloudenaikaan se haaste että kohdituvat suurempiin tuloihin. Toki hyvä muistaa että oikein säädettynä sen voi mieltää kompensaatioksi siitä että suurempituloiset vanhemmat usein joutuvat maksamaan lapsen kuluista enemmän omasta pussista.

Ja tosiaan kun kyse on PERHEverotuksesta, niin tuota ei saisi missään nimessä antaa lapsettomille pariskunnille. Ja perheellisiltäkin tuo pitäisi loppua heti kun kaikki lapset ovat täysi-ikäisiä.

Jos ollaan taikaseinän ääressä, perheverotuksessa, niin eikö kaikkien perheenjäsenten tulot verotettaisi könttänä, mitä siinä jättää osa perheen jäsenistä pois. Ja mitä siihen mitään ikä ja jäsenmäärä rajoja laittaa. Yksitalous.



Jos halutaan nimenomaan tukea lapsiperheitä joissa alaikäisiälapsia, niin meillä on lapsilisä.
 
Jos olit löytävinäsi noista jonkin ristiriidan, niin luetko uusiksi ja avaatko vähän että tiedän mihin pitäisi vastata?

Talouden menot jaettu tulojen mukaan.

1000 € kuussa, toinen tienaa 3000€ toinen 1000€, eli suurempi tuloinen maksaa 667€, pienempi tuloinen 333€

Jos perheverotuksessa veroetu menisi suurempi tuloisella, niin suurempituloisen asema vahvistuisi entisestään



Kuten sanoin, teoriatasolla olet oikeassa. Minusta tuo on hyvin kyyninen tapa suhtautua perhe-elämään. Siis se, että se on tulonsiirto jos kotitalouteen saadaan lisää rahaa tasaamalla yksilöiden verotusta. Kuulostaa minun korvaan ajattelutavalta, jossa tulot ovat omat ja menoista täytyy selvitä itse huolimatta tulotasoeroista.

Hommassa tuoksuu vahvasti sen suurituloisen aseman vahvistamnen, se jutussa ihan erikseen mainittiin että suurempituloisen eduksi.

Jos siinä ei olisi sitä ajatusta , vaan päinvastoin, niin etu nimenomaan pienituloiselle.






Näemme asian täysin eri linssien läpi. Näin minä sen näen: perheverotuksessa kahdella aikuisella ihmisellä on mahdollisuus yhteenlasketuista vuosituloistaan laittaa isompi siivu asumiseen, liikkumiseen, syömiseen, lasten harrastuksiin jne. Jos olen saanut todellisen kuvan ajatuksistasi, sinä näet sen näin: a) on matalampipalkkaisen etu, että hänen puolisoaan verotetaan tuntuvammin ja hänen omaa verotustaan kevennetään huomioimatta kotitalouden yhteenlaskettuja tuloja sekä b) on matalampipalkkaisen edun vastaista, että hänellä on mahdollisuus sopia yhdessä puolisonsa kanssa suuremmista kotitalouden yhteenlasketuista nettotuloista jos se tarkoittaa suurempituloisen verotuksen laskua ja/tai pienempituloisen verotuksen kiristymistä.

Jos on kyse perheestä jossa etu menee yhteiseen hyvään, niin ei sitä etua kannata silloin antaa suurempituloiselle, vaan pienempi tuloiselle.

Siis varsinkin avoliitoissa, mutta myös avioliitoissakin.



Mennään vielä esimerkin kautta havannollistaakseni miten näen tämän aloitteen: Mirkku tienaa bruttona kaksi tonnia ja Pera viisi. Mirkku maksaa veroja 300€ ja Pera kaksi tonnia. Heidän yhteenlasketut nettotulonsa kuukaudessa ovat yhteensä 4700€.

Heillä olisi mahdollisuus verotusmalliin, jossa heidän palkkatulojaan progressioverotettaisiin prosentuaalisesti kuten yhden henkilön tuloja ja heille yhdessä jäisi käteen esim. 5200€/kk. Tämä hyötyhän voitaisiin jakaa myös esim. siten että Mirkun nettotulot olisivatkin 1850€ ja Peran nettotulot 3350€. Tällöin saataisiin tulonsiirto sille pienempituloiselle.

Jos perheverotuksessa veroetaan perhettäkokonaisuuteena, jaettuna perheenjäsentenmäärä, pariskunnalla kahdella, syntynyt veroetu pienempituloiselle. se vahvistaisi pienempituloisen asemaa perheessä. Jos pienempituloinen olisi maksanut veroetua vähemmän veroja, niin saisi sitten palatuksen.

Linkin jutussa ajatus oli muuten sama mutta veroetu suurempituloiselle. vahvistaisi sen asemaa.


 
Siinä ei mainittu että perheverotuksen valitessa varat, tulot pitäisi olla yhteisessäkäytössä.

Jos ajatus oli että tuetaan pienempituloista niin se veroeutu pitäisi kohdistaa nimenomaan pienempituloiselle.

Miksi sellaista mainittaisiin, kun se on ihan perheen sisäinen asia miten menot katetaan. Ja jos perheenä päätetään ottaa tuollainen käyttöön, niin eiköhän se perhe silloin jo oletusarvoisesti sovi keskenään, että se verohyöty tulee molempia tyydyttävällä tavalla koko perheen käyttöön.

Tuo ajatuksesi siitä, että isompituloinen hyötyisi pienempituloisen kustannuksella, on täysin oma keksintösi. Näet taas omakeksimiäsi ongelmia siellä missä niitä ei ole.
 
Miksi sellaista mainittaisiin, kun se on ihan perheen sisäinen asia miten menot katetaan. Ja jos perheenä päätetään ottaa tuollainen käyttöön, niin eiköhän se perhe silloin jo oletusarvoisesti sovi keskenään, että se verohyöty tulee molempia tyydyttävällä tavalla koko perheen käyttöön.
Miksi sitten väitit että ne rahat on jokatapauksessa yhteisessäkäytössä.

Tuo ajatuksesi siitä, että isompituloinen hyötyisi pienempituloisen kustannuksella, on täysin oma keksintösi. Näet taas omakeksimiäsi ongelmia siellä missä niitä ei ole.

Jos veroetu menee isomptuloisen eduksi, niin ilmanmuuta sen on isompituloisenetu. Voidaan toki kehitellä kuvio että hän sen siirtäisi perheen muille jäsenille, mutta se on ihan keksitty juttu, ei ehdotetun järjestelmä ominaisuus, oikeastaan päinvastoin. se on ominaisuus mikä tuo sille suurituloisemmalle entistä enemmän valtaa, vipua.

Avoliitossa ei edes ole elatusvelvollisuutta. ja kuten tiedetään niin ei se avioliitossakaan aina tunnu olevan muistissa.
 
Miksi sitten väitit että ne rahat on jokatapauksessa yhteisessäkäytössä.

Etkö ymmärrä lukemaasi vai mistä tämä taas johtuu?

Jos veroetu menee isomptuloisen eduksi, niin ilmanmuuta sen on isompituloisenetu. Voidaan toki kehitellä kuvio että hän sen siirtäisi perheen muille jäsenille, mutta se on ihan keksitty juttu, ei ehdotetun järjestelmä ominaisuus, oikeastaan päinvastoin. se on ominaisuus mikä tuo sille suurituloisemmalle entistä enemmän valtaa, vipua.

Et näköjään ymmärrä kun asiaa selittää, joten kokeillaanpa toista lähestymistapaa:

Vastaa kysymykseen: Miksi pienituloisempi suostuisi sellaiseen järjestelyyn, missä isompituloinen hyötyy tämän pienituloisemman kustannuksella?
 
Yksi voisi olla, että jos käyttää perheverotusta, niin tulot jaettaisiin puoliksi molemmille. Kun idea on, että kohdellaan yhtenä taloutena. Käytännön toteutus voisi tosin jäädä vajaaksi, jos suurempituloinen jakaa tulot vain paperilla.

Meillä on aina olleet yhteiset varat, riippumatta kuka tienaa ja minkä verran.
Käytännössä tämä voisi olla yksi malli. Henkilökohtaisesti olisin valmis tuohon ja ymmärrän jos kaikki eivät olisi. Niin kauan minun mielestäni puhalletaan yhteen hiileen kunnes (jos) lusikat menevät jakoon. Varmaan useampi niistä perheen suurempituloisista suostuisi ennemmin malliin, jossa saatu verohyöty jaettaisiin tasan tai sitten vaihtoehtoisesti suhteessa maksettuihin veroihin. En tiedä mikä olisi optimimalli, mutta noita kannattaisi mielestäni ainakin tutkia ja nimenomaan vaihtoehdoksi erilliselle yksilön verotukselle, jossa progressio nakertaa lapsiperheen ostovoimaa niin jyrkästi kuin nykyisellään.
 
Jussi Halla-ahon haastattelu länsimaiden kehityksestä maahanmuutosta jne. Mieleen jäi erityisesti hänen esiin tuomat vanhat kirjoituksensa ja terävät kommentit "miksi ihmiset muuttavat tänne ja me emme muuta sinne".
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=v9TikyltZC4
 
Etkö ymmärrä lukemaasi vai mistä tämä taas johtuu?
Sori huono ulosantini.




Et näköjään ymmärrä kun asiaa selittää, joten kokeillaanpa toista lähestymistapaa:

Vastaa kysymykseen: Miksi pienituloisempi suostuisi sellaiseen järjestelyyn, missä isompituloinen hyötyy tämän pienituloisemman kustannuksella?

Jos pienituloisempi on heikommassa asemassa, isompituloiseen nähden, niin isompituloisella on vipuvoimaa ohjata pienituloista.

Jos ehdotus perustuajatukseen että veroetu menisi isompituloiselle, niin noissa tilanteissa se vahvistaisi entisestään isompituloisen valta-asemaa.

Linkin ehdotuksessa oli nimenomaan piirteitä että se vähän sen tarkoituskin.

Jos ehdotus olisi ollut luenteeltaan perheen pienituloista tukeva, edes siltä osin että veroetu olisi suunnattu heille. Se tekisi lähtöasetelmasta paljon paremman, parantasi pienituloisen asemaa suurituloiseen verrattuna. Ei se tietenkään olisi taikaluoti mikä ongelman poistaisi.


Käytännössä tämä voisi olla yksi malli. Henkilökohtaisesti olisin valmis tuohon ja ymmärrän jos kaikki eivät olisi. Niin kauan minun mielestäni puhalletaan yhteen hiileen kunnes (jos) lusikat menevät jakoon. Varmaan useampi niistä perheen suurempituloisista suostuisi ennemmin malliin, jossa saatu verohyöty jaettaisiin tasan tai sitten vaihtoehtoisesti suhteessa maksettuihin veroihin. En tiedä mikä olisi optimimalli, mutta noita kannattaisi mielestäni ainakin tutkia ja nimenomaan vaihtoehdoksi erilliselle yksilön verotukselle, jossa progressio nakertaa lapsiperheen ostovoimaa niin jyrkästi kuin nykyisellään.

Jos perheverotusta markkinoidaan tukena perheille joissa toinen pientuloisempi, joissa toinen voisi olla kotona enemmän, esim lasten kanssa, niin ajatus että suurempituloinen olisi sitä tukeanappaamassa itselleen, voisi ehkä hyväksyä sen että pienempi tuloinen saisi tuesta jonkin murto-osan. niin ehdotetulla tavalla koko idea kuuluu sarjaan ei jatkoon.


Tietenkin jos kuvitellaan parsikunta ja valtio tarjoaisi mosta veroetua, pariskunnalla omat rahat, ei ole rahoja sekoitettu, niin mahdollisen veroedun tasanjako on toki ihan perusteltuasia, jos kyse ei ole mistään kodin töiden jakamisesta johtuvasta tuloerosta.

Perheet missä suurempituloinen haluaa tukea perheenpienempituloista, hänen tulevaisuutta, asemaa perheessä, niin veroetu pienempituloiselle nyt olisi ihan perusjuttu.
 
Jos pienituloisempi on heikommassa asemassa, isompituloiseen nähden, niin isompituloisella on vipuvoimaa ohjata pienituloista.

Miksi et voi vastata tuohon kysymykseeni? Kysyin sen siksi, että siihen vastaaminen helpottaisi asian ymmärtämistä. Se, että tarkoituksella jätit vastaamatta, saa minut ajattelemaan ettei sinulla ole tarkoitustakaan saada tästä ymmärrystä vaan haluat vaan väitellä turhasta.

Toistan kysymyksen: Miksi se pienituloisempi suostuisi tuollaiseen järjestelyyn?
 
Miksi et voi vastata tuohon kysymykseeni? Kysyin sen siksi, että siihen vastaaminen helpottaisi asian ymmärtämistä. Se, että tarkoituksella jätit vastaamatta, saa minut ajattelemaan ettei sinulla ole tarkoitustakaan saada tästä ymmärrystä vaan haluat vaan väitellä turhasta.

Toistan kysymyksen: Miksi se pienituloisempi suostuisi tuollaiseen järjestelyyn?
Se on tapauskohtaista, mutta jos pöydällä on ehdotus josta ei voi kieltäytyä, missä pienempituloisella ei ole tosiasiallista vaihtoehtoa. (*
Jos kyse tilanteesta missä pienempituloinen on vahva, niin vahva että voi aidosta neuvotella asiasta, ja ymmärtää tilanteen merktiyksen.

(*
Jos suurempi tuloinen on perheessä niin vahvassa asemassa että voi sanella, esim taloudellisesti pitää pienempituloiset heikkona.

Tämäehdotus tuoksuu vahvasti luodun tuon valta-aseman pönkittämiseen.
 
Se on tapauskohtaista, mutta jos pöydällä on ehdotus josta ei voi kieltäytyä, missä pienempituloisella ei ole tosiasiallista vaihtoehtoa. (*
Jos kyse tilanteesta missä pienempituloinen on vahva, niin vahva että voi aidosta neuvotella asiasta, ja ymmärtää tilanteen merktiyksen.

(*
Jos suurempi tuloinen on perheessä niin vahvassa asemassa että voi sanella, esim taloudellisesti pitää pienempituloiset heikkona.

Tämäehdotus tuoksuu vahvasti luodun tuon valta-aseman pönkittämiseen.

Miksi sinun pitää tähänkin keksiä joku oma äärimmäinen skenaario ja yrittää sitten käyttää sitä perusteena että idea on huono? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos sinun skenaariossasi se suurempituloinen alistaa pienempituloista, niin eiköhän se silloin kontrolloi sen pienempituloisen rahoja ihan ilman tätä uudistustakin. Joten tämä uudistus ei toisi mitään uusia heikennyksiä myöskään tälle perheelle.
 
Miksi sinun pitää tähänkin keksiä joku oma äärimmäinen skenaario ja yrittää sitten käyttää sitä perusteena että idea on huono? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos sinun skenaariossasi se suurempituloinen alistaa pienempituloista, niin eiköhän se silloin kontrolloi sen pienempituloisen rahoja ihan ilman tätä uudistustakin. Joten tämä uudistus ei toisi mitään uusia heikennyksiä myöskään tälle perheelle.
Kontrollin taso ei ole 0% tai 100% , ja oli nimenomaan mutoiltu tuota kontrollia tukevaksi.

Jos etu olisi suunnattu pienempituloiselle niin vahvistaisu hänen asemaa, tietenkin on perheitä joissa touhu menee äärimilleen, niin siinäkin tapauksessa ei mitään järkeä etua antaa suurempituloiselle.

Ne perheet missä suurempituloinen ei kontroloin pienempituloista, haluaa tukea itsenäistä pienempituloista, niin silloinkin edun antaminen suurituloiselle vain vaikeuttaisi sitä. Pienenmpituloiselle osoittaminen helpottaisi.
 
Jos etu olisi suunnattu pienempituloiselle niin vahvistaisu hänen asemaa, tietenkin on perheitä joissa touhu menee äärimilleen, niin siinäkin tapauksessa ei mitään järkeä etua antaa suurempituloiselle.

Ne perheet missä suurempituloinen ei kontroloin pienempituloista, haluaa tukea itsenäistä pienempituloista, niin silloinkin edun antaminen suurituloiselle vain vaikeuttaisi sitä. Pienenmpituloiselle osoittaminen helpottaisi.

Olet ymmärtänyt koko perheverotuksen idean väärin. Jos perheessä on vähän tienaava ja paljon tienaava, niin eihän sillä vähän tienaavalla ole mitään ongelmaa, sillä hänen veroprosenttinsa on jo pieni. Mutta sillä paljon tienaavalla on ongelma, koska progressio nostaa hänen veroprosenttinsa suureksi. Joten, jos tuota ongelmaa lähdetään korjaamaan perheverotuksella, niin tottakai se kohdistuu siihen henkilöön, jolla se veroprosentti on suuri, jotta sitä saataisiin hieman matalammaksi. Miksi ihmeessä sitä vähän tienaavan prosenttia pitäisi pienentää, kun se on jo valmiiksi pieni?
 
Olet ymmärtänyt koko perheverotuksen idean väärin. Jos perheessä on vähän tienaava ja paljon tienaava, niin eihän sillä vähän tienaavalla ole mitään ongelmaa, sillä hänen veroprosenttinsa on jo pieni. Mutta sillä paljon tienaavalla on ongelma, koska progressio nostaa hänen veroprosenttinsa suureksi. Joten, jos tuota ongelmaa lähdetään korjaamaan perheverotuksella, niin tottakai se kohdistuu siihen henkilöön, jolla se veroprosentti on suuri, jotta sitä saataisiin hieman matalammaksi. Miksi ihmeessä sitä vähän tienaavan prosenttia pitäisi pienentää, kun se on jo valmiiksi pieni?
Pieni tuloinen tienaa vähemmän jos veroetu menisi suurituloiselle, niin netto tuloerot kasvaisi entisestään

Siellä taustalla oli ajatukset että toinen puoliso voisi olla enemmän kotona, tekisi kotitöitä, hoivaisi jne kivaa. Eli olisi vähemmän ansiotyössä, tai ei lainkaan, joten hänen tulonsa vähenisi, jos lisäksi veroetu annetaa suurempituloiselle, niin tuloerot kasvaisi entisestään. Eikö se etu pitäisi mennä juurikin sille pienemptuloiselle. Varskin kun sitähän siinä meinattiin etta toinen voisi esim puuhastella kotona enemmän.

Ajatuksessa toki tuoksuu vahvasti se että etusuurituloiselle, ja vähentää pienituloiset tuloja, vankistaa suurempituloisen asemaa perheessä, lisätä pienituloisen riippuvuutta hänestä.
 
Ei pitäisi. Tuohan on ihan vanhaa kunnon perivasemmistolaista ajattelua, että etuja pitäisi antaa niille, joilla niitä etuja on jo ennestään ja niitä jotka eniten maksavat, pitäisi rokottaa vielä lisää.

Mitäs etuja sillä pienituloisella tarjolla? saa tehdä kotitöitä enemmän , vähemmällä rahalla. Suurempituloinen jatkaa entiseen malliin ja saa nettona enemmän.
 
Mitäs etuja sillä pienituloisella tarjolla? saa tehdä kotitöitä enemmän , vähemmällä rahalla. Suurempituloinen jatkaa entiseen malliin ja saa nettona enemmän.
Nyt on kyse verotuksesta. Sen pienituloisen etu on jo pieni veroprosenti. Joten on vain ja ainoastaan reilua, että jos jonkun veroprosenttia alennetaan, niin sen, jolla se veroprosentti on isompi.
 
Pieni tuloinen tienaa vähemmän jos veroetu menisi suurituloiselle, niin netto tuloerot kasvaisi entisestään

Siellä taustalla oli ajatukset että toinen puoliso voisi olla enemmän kotona, tekisi kotitöitä, hoivaisi jne kivaa. Eli olisi vähemmän ansiotyössä, tai ei lainkaan, joten hänen tulonsa vähenisi, jos lisäksi veroetu annetaa suurempituloiselle, niin tuloerot kasvaisi entisestään. Eikö se etu pitäisi mennä juurikin sille pienemptuloiselle. Varskin kun sitähän siinä meinattiin etta toinen voisi esim puuhastella kotona enemmän.

Ajatuksessa toki tuoksuu vahvasti se että etusuurituloiselle, ja vähentää pienituloiset tuloja, vankistaa suurempituloisen asemaa perheessä, lisätä pienituloisen riippuvuutta hänestä.
Ajatushan siis olisi, että sillä perheellä jossa toinen on pienituloinen, menisi taloudellisesti paremmin. Miksi tämä olisi huono ajatus?
 
Ajatushan siis olisi, että sillä perheellä jossa toinen on pienituloinen, menisi taloudellisesti paremmin. Miksi tämä olisi huono ajatus?
Sori huono ulosantini, mutta eikö se nyt oikeasti selvinnyt ?

Mallissa ehdotetaan että perheverotetaan yksilöverotuksen sijaan niin että verotus lasketaan yhteenlaskettujen tulojen mukaan (oletan että summataan ja jaetaan perheen jäsenten määrällä tai kahdella), tähän asti vielä ajatusta.

Mutta sitä veroetua oltiin ohjaamassa suurempituloiselle , eli perheen jäsentenväliset nettotulo erot kasvaisi.

Lisäksi kantavana ideana oli että pienempi tuloinen voisi olla enemmän kotona, eli tienaisi vielä vähemmän.

Jos ei olla taikakseinällä niin valtionveroasteikkoa vastaavasti korotettaisiin. eikä perheenjäsen kotiinjääntikään ole julkisessataloduessa aina niitä tavoiteltuja asioita.
 
Lisäksi kantavana ideana oli että pienempi tuloinen voisi olla enemmän kotona, eli tienaisi vielä vähemmän.
Ei ollut tällaista kantavaa ideaa. Se oli vain esimerkkitilanne, että jos toinen on enemmän kotona niin tällä on pienemmät tulot. Ajatus ei ollut että perheverotuksen idea olisi siinä että sen tultua toinen vanhemmista jäisi kotiin.
 
Ajatushan siis olisi, että sillä perheellä jossa toinen on pienituloinen, menisi taloudellisesti paremmin. Miksi tämä olisi huono ajatus?
En ihan heti usko, että verrattuna nykytilaan se perheen kokonaisverotus laskisi. Se tarkoittaisi kääntäen, että valtio saisi verotuloja vähemmän. Se taas puolestaan näillä velkakuormilla ei vaikuta todennäköiseltä.
 
En ihan heti usko, että verrattuna nykytilaan se perheen kokonaisverotus laskisi. Se tarkoittaisi kääntäen, että valtio saisi verotuloja vähemmän. Se taas puolestaan näillä velkakuormilla ei vaikuta todennäköiseltä.
Suomessa yhdenhengentalousten määrä on huomattava, karkeasti puolet. Useampihenkistä rajusti kärjistäen puolet kahden, lopuista puolet kolmen ja jäljelle jäävistä puolet neljä tai useampi.

Yksiasuvista merkittävä osa on nuoria, mm opiskelijoita, ja toisella laidalla vanhuksia. Yksinasuvat kuuluvat keskimäärin alimpii tulokymmennyksiin. (toki yksiasuvia suurituloisiakin, mukaanlukien eronneita jotka makselee elatusmaksuja).

Malli missä verotus perustuu perheen kokonaisuloihin ja perheen verotus jaettuna perheen koolla, niin maksajat varoasteikkoja pitäis nostaa, käytännössä siis maksajia olisi keskiluokkaiset perheet, kaksihenkiset perheet jos malli että lasketaan kokoperheen päämäärä, ja hyötyjiä suurperheet (ja siellä tienaavat jäsent) joissa suurin osa on tulottomia, pienituloisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 071
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom