Vain etninen Suomalainen on Suomalainen, muut voivat olla vain Suomen kansalaisia.
Kiva kuulla näin viisikymppisenä sinisilmäisenä pellavapäänä etten ole Suomalainen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Vain etninen Suomalainen on Suomalainen, muut voivat olla vain Suomen kansalaisia.
Samanlainen sokki kun kertoisin että et ole Japanilainen, Hutu tai Han-kiinalainen?Kiva kuulla näin viisikymppisenä sinisilmäisenä pellavapäänä etten ole Suomalainen
Lähinnä mua häiritsi tuossa Roskalan kirjoituksessa miehen jonkinlainen antipatia naisia kohtaan.
Samanlainen sokki kun kertoisin että et ole Japanilainen, Hutu tai Han-kiinalainen?
Mutta se itse asia on se että mikä siinä minun perimässä ei tee minusta suomalaista? Kuten vaikka 1900- luvun alkuvuosina suomeen asettunutta Kiinalaisperheen jälkeläisiä? Jos ero on väärä väri, niin sitten joo ollaan siellä etnonationalismin syvässä ytimessä. Kalle kelpaa koska on valkoinen, ville ei koska silmät eivät ole pohjoiseurooppalaisen malliset.
Vaikea sanoa yhtään mitään kun ei ole tietoa perimästäsi.
Vain etninen Suomalainen on Suomalainen...jos suurin osa geeneistä ei ole Suomalaista perimää ei sitä vain voi olla Suomalainen
ps. Mitä ne on ne suomalaiset geenit? Sotkeeko venäläiset, ruotsalaiset, virolaiset tai saamelaiset ne?
Sikälihän tää on huvittavaa, ettei kukaan ole koskaan edes kyseenalaistanut omaa suomalaisuuttani. Harva tuttukaan tietää taustaa kun koko asia on täysin EVVK. Siniset silmät, vaaleat hiukset ja näytän ihan länsisuomalaiselta kai. Kun sukunimikin on käännetty tyyliin Johansson -> Jussila niin aika stealth svedu taidan olla. Mutta siis en ilmeisesti kelpaa suomalaisesta, pääsen vaan vähemmällä koska en ole ruskea naamaltani.
Ja siis mikä on sun määritelmäsi tälle "etniselle suomalaiselle"? Suurin osa (> 50%) pitää olla suomalaista perimää? Ja miten sekin määritellään, mikä on tämä suomalaisen perimän arkkityyppi?
Eipä siinäkään mitään kovin ihmeellistä ole jos joku ei pidä jotain henkilöä suomalaisena jos hän ei itsekkään itseään pidä.
Sikälihän tää on huvittavaa, ettei kukaan ole koskaan edes kyseenalaistanut omaa suomalaisuuttani. Harva tuttukaan tietää taustaa kun koko asia on täysin EVVK. Siniset silmät, vaaleat hiukset ja näytän ihan länsisuomalaiselta kai. Kun sukunimikin on käännetty tyyliin Johansson -> Jussila niin aika stealth svedu taidan olla. Mutta siis en ilmeisesti kelpaa suomalaisesta, pääsen vaan vähemmällä koska en ole ruskea naamaltani.
Offtopiccina että kaikkien meidän nimet on ruotsalaisia kun mennään vähän matkaa taaksepäin kun niitä kirkonkirjoja tehtiin yhteen aikaan vain ruotsiksi.
Nyt ei ollu kyllä mitään logiikkaa sun kommentissa. Aaltonen esimerkiksi on suomalainen sukunimi, koska aalto on suomalainen sana. Eihän sillä ole mitään väliä minkä kieliseen kirjaan suomalaiset nimet on kirjoitettu.
Oma mielipiteeni on että saamelaiset on suomalaisia, koska senhän kuulee nimestäkin. Saamelainen ja suomalainen kuulostaa suunnilleen samalta.
Suomi oli monta sataa vuotta ruotsin vallan alla, siksi suomalaisilla on nykyään paljo ruotsalaista DNA:ta.
No nyt tuli päivän parhaat. Kuulostaahan somalialainen paljon enemmän samalta kuin suomalainen kuin ruotsalainen? Mitä ihmeen merkitystä sanojen samankaltaisuudella olisi?
Sen voi määrittää DNA-testillä
Mulla Myheritage-sivusto kertoo DNA-näytteen perusteella että olisin "etnisyysarviossa 98,9% suomalainen". En tiedä millä perusteella asia on määritelty, enkä jaksa aiheeseen enempää perehtyä, mutta kaiketi jotenkin.
No jos se että isovanhemmat ovat maahanmuuttajia niin eikö se riitä vielä suomalaisuuteen? 3. polven mamu? Sillä hassulla twistillä että silmät on siniset (mikä on mua kantasuomalaisempienkin parissa jo pienenemässä) ja muksulla sellaiset kanssa. Niin mikäs juttu se sitten erottaa "etnisesti suomalaisen" vrt. vaikka jonkun tummahipiäisemmän 3. polven mamun?
Ja miksi en olisi suomalainen?
Melkosen hauskoja nämä etnisyys-keskustelut. Aina ne lähtee liikkeelle jostain Suomessa ulkomaalaisille vanhemmille syntyneestä lapsesta tai henkilöstä, joka ei edes itse pidä itseään suomalaisena. Mistä tämä keskustelu lähti nyt liikkeelle, nii kuinka moni pitää tätä koripalloilijanaista etnisesti suomalaisena, kun hän itse sanoo olevansa ennen kaikkea sudanilainen?
Lisäksi aina tämä sama vääntö, että kuinka monta prosenttia pitää olla suomalaista etnisyyttää plaaplaa ja kuinka monta sukupolvea pitää olla Suomessa asunut, että on etnisesti suomalainen. Tähän ei ole olemassa vastausta, joka tyydyttäisi anti-etnonasuja, siitä syystä, että heidän väittelyltänsä menisi pohja, ja joutuisivat olemaan samaa mieltä etnonasujen kanssa.
Olenko väittänyt jonkun väittäneen olevan etnisesti suomalainen? Parempi pointti ehkä olisi, että hän on suomen kansalainen. Suomalainen hän ei omien sanojensakaan mukaan ole.Onko täällä joku väittänyt Awak Kuieria etnisesti suomalaiseksi? Eiköhän se pointti ole Awak Kuierin osalta että hän on suomalainen, ei siksi että olisi etnisesti suomalainen vaan siksi että hän on kasvanut Suomessa pienestä lapsesta lähtien ja on Suomen kansalainen.
Siis tuo vääntö siitä että missä vaiheessa on "etnisesti suomalainen" on vain vittuilua etnonationalistien suuntaan. Se varsinainen argumentti tuota etnonationalismia vastaan on että se ei merkkaa että onko henkilö etnisesti suomalainen vai ei, siis ainakaan mistään laillisesta näkökulmasta. Vaan samojen oikeuksien pitää päteä riippumatta siitä mikä on henkilön etninen tausta.
Lakiin voidaan kirjata muiden DNA-perusteisiin kansallisuuden määritelmiin . Jep, on helpompi esittää tyhmää, ja vaatia jotain listaa ranskalaisin viivoin miten joku subjektiivinen asia määritellään. Ja on mulla määritelmät ja vastaukset, omat toki.Kysyin, että miten määrittelet sen suomalaisuuden. Eli kun sinusta otetaan DNA-testi, niin millä kriteereillä tarkastellaan, oletko suomalainen vai et? Aidosti kiinnostaa, miten tämä suomalaisuus kirjataan lakiin näissä etnofantasioissa. Otetaanko esim. mun DNA ja tehdään siitä täydellisen suomalaisen tyyppi, johon muita verrataan, vai miten tämä menee?
Olenko väittänyt jonkun väittäneen olevan etnisesti suomalainen? Parempi pointti ehkä olisi, että hän on suomen kansalainen. Suomalainen hän ei omien sanojensakaan mukaan ole.
Siis onko etnisyydellä jotain tekemistä lakien kanssa? Siis onko joku haluamassa evätä joitain oikeuksia suomen kansalaisilta, jotka eivät ole etnisesti suomalaisia? Kuten huomaat, tuo vittuilu tuolla periaatteella on ihan hiukan ontuvaa.
Ihan mielenkiinnosta, miten itse määrittelette Suomalaisuuden? Onko se nimi passissa?
Ihan mielenkiinnosta, miten itse määrittelette Suomalaisuuden? Onko se nimi passissa?
Jokohan voitaisiin kohta taas palata ketjun aiheeseen..
Itse aina avatessani PS ketjua odotan jotain hassua kuntavaaliehdokaslöytöä, mutta nyt on pettymys ollut kova kun puhutaan jostain suomalaisuudesta, geeniperimästä ja Awak Kuierista.
Jokohan voitaisiin kohta taas palata ketjun aiheeseen..
Itse aina avatessani PS ketjua odotan jotain hassua kuntavaaliehdokaslöytöä, mutta nyt on pettymys ollut kova kun puhutaan jostain suomalaisuudesta, geeniperimästä ja Awak Kuierista.
Eikö tämä ole ihan relevanttia kun pohjautuu perussuomalaisen kuntapoliitikon tuoreeseen lausuntoon? Lisäksi noin yleisellä tasolla mielenkiintoinen aihe kun kyseessä on aate, josta perussuomalaiset on puoluejohdon suulla selkeästi irtisanoutunut, mutta joka tuntuu voivan ruohonjuuritasolla hyvin. Muutenkin tuntuu siltä, että kyseessä on ilmiö, jonka olemassaolon joka toinen viesti kiistää ja sitten väliin tullaan ilmoittamaan että tietenkin se on just niin. Eli ei tää nyt ihan loppuunkäsitellyltä tunnu persujenkaan osalta.
Mikä tämä aate on mikä tuosta kuntapoliitikon tuoreesta lausunnosta noin selvästi kävi ilmi?Eikö tämä ole ihan relevanttia kun pohjautuu perussuomalaisen kuntapoliitikon tuoreeseen lausuntoon? Lisäksi noin yleisellä tasolla mielenkiintoinen aihe kun kyseessä on aate, josta perussuomalaiset on puoluejohdon suulla selkeästi irtisanoutunut, mutta joka tuntuu voivan ruohonjuuritasolla hyvin. Muutenkin tuntuu siltä, että kyseessä on ilmiö, jonka olemassaolon joka toinen viesti kiistää ja sitten väliin tullaan ilmoittamaan että tietenkin se on just niin. Eli ei tää nyt ihan loppuunkäsitellyltä tunnu persujenkaan osalta.
Mikä tämä aate on mikä tuosta kuntapoliitikon tuoreesta lausunnosta noin selvästi kävi ilmi?
Itse en ainakaan saanut siitä mitään etnonationalisuuteen viittaavaa luettua, vaikka ehkä vähän yritinkin.
Sitä asiaa kenties kannattaisi kysyä sieltä alkulähteiltä, eikä forumilta jossa lähinnä keskitytään käyttäjien omiin mielipiteisiin eikä puolueen linjauksiin asiasta.
Kaikkihan tietää mitä mielipiteet on mutta siitä huolimatta omani laitoin jo aiemmin tuonne: PerussuomalaisetSelkeämmin se käy ilmi täällä keskustelussa esitetyistä kommenteista. En nyt pidä tuota Roskalaa (juuri tämän asian tiimoilta) pahimpana tapauksena, mutta siitä keskustelu lähti, että hän erottelee suomalaisuuden Suomen kansalaisuudesta mitä ilmeisimmin syntyperän tai etnisyyden perusteella eikä kukaan suostu sanomaan ääneen, että mikä sitten on se hyväksyttävä mittari, jolla "suomalaisuus" määritellään. Luultavasti siksi, että sitä on mahdoton sanoa astumatta erilaisiin sudenkuoppiin ja halutaan käyttää vain helppoa ulossulkemista esimerkiksi nyt ihonväriin tai syntymäpaikkaan perustuen.
Kaikkihan tietää mitä mielipiteet on mutta siitä huolimatta omani laitoin jo aiemmin tuonne: Perussuomalaiset
Mun mielipiteitä ei kannata sekoittaa lain kanssa.Ok, sun mielipide on kirjattu, eli tuntemus kansallisuudesta määrittää. En tiedä, onko Kuier kaksoiskansalainen tai onko Sudanissa sellainen edes mahdollista. Mutta näkemyksesi on ihan ok ja puolestani hyväksyn sen, joskin se vaatii ehkä lakipuolta vahvistamaan asian eli kansalaisuus pitäisi myös olla.
Mutta mitä sitten tulee perussuomalaisiin ja nimenomaan Roskalaan niin aika hyvällä tahdolla saa hänen lausuntojaan tulkita, jos elättelee ajatusta, että hänkin on mahdollisesti perehtynyt Kuieriin ja lukenut hänen haastatteluitaan ja perusti tuon kommenttinsa tuohon kansallisuuskokemukseen mitenkään sitä kuitenkaan mainitsematta. Itse kallistun Roskalan aiempien lausuntojen ja Occamin partaveitsen perusteella lukemaan Roskalan kommentit vähän vähemmän hyväntahtoisesti tulkiten ja veikkaan, että mainitsemansa "tummahko" oli enemmän ajatuksen takana.
Ehkä se siitä?
Ilmeisesti Roskala oli kuitenkin perustanut kommenttinsa johonkin lukemaansa haastatteluun, koska tekstissä luki näin: Itse tuntee eniten olevansa sudanilainen.
Noniin eli tapaus Roskala varmaan jos käsiteltu ja ei mitenkään ihmeellistä ja etnonationalismia jos joku ei pidä henkilöä joka itsekkään itseään ei pidä, suomalaisena.
Tietääkseni hän ei ole luopunut Suomen kansalaisuudesta joten hän on suomalainen. Yksi sanan "suomalainen" määritelmistä on että on Suomen kansalainen. Joten niin kauan kun henkilöllä on Suomen kansalaisuus, on kielellisesti täysin oikein kutsua henkilöä suomalaiseksi.
Niinpä juuri, eli eivät ole asettamassa ihmisiä lain edessä eriarvoiseen asemaan etnisyyden perusteella. Hienosti esitit ensin argumentin jonka sitten myös itse vielä kumosit, vahvaa suorittamista. Innolla odotan seuravaa kiemurointia.No vissiin olet missannut tämän etnonationalisti keskustelun. Etnonationalismiin poliittisena suuntauksena kuuluu se että etninen tausta vaikuttaa poliittisiin oikeuksiin. Sen takia esim. persunuorten vanha versio sai kenkää emopuolueelta.
Joo, voi olla että tarkasti ottaen he eivät ole eväämässä oikeuksia Suomen kansalaisilta, he "vain" ovat eväämässä mahdollisuuden saada se Suomen kansalaisuus niiltä jotka eivät ole etnisesti oikeaa porukkaa.
Esitätkö tyhmää saadaksesi argumentin aikaseksi vai mitä? Jos minä kirjoitin, että hän on Suomen kansalainen, mutta ei suomalainen, niin en varmastikaan tarkoita tässä kontekstissa "suomalaisella" Suomen kansalaisuutta, vaan sanan "suomalainen" toista merkitystä
Suomalaiset – Wikipedia
Niinpä juuri, eli eivät ole asettamassa ihmisiä lain edessä eriarvoiseen asemaan etnisyyden perusteella. Hienosti esitit ensin argumentin jonka sitten myös itse vielä kumosit, vahvaa suorittamista. Innolla odotan seuravaa kiemurointia.
Ja missäs tuo "etninen tausta vaikuttaa poliittisiin oikeuksiin" on kirjattuna? Vai oliko jokin oma keksintösi?
Ja kun tämä lähti liikkeelle siitä kun Roskala teki samankaltaisen tulkinnan, eli vaikka on Suomen kansalainen niin ei ole suomalainen, niin oletan että sä tässä yritit kompata sitä.
Olisi mielenkiintoista tietää onko ulkomailla syntynyt ja ulkomailla asuva Jesse Puljujärvi suomalainen vai onko se henkilökohtainen päätösMusta oudointa tässä keskustelussa on se, että Roskala totesi suomalaisuuden syntyvän asuinpaikasta. Ei etnisyydestä, geeneistä, sukujuurista. Ei passista. Vaan siis siitä, missä on kulloinkin kirjoilla. Jostain syystä keskustelu sitten lähti tuonne etnisyyden suuntaan.
Roskalan mukaan ei ole. Ei ole vaikka olisi Suomen kansalainen, syntynyt Suomessa, ja suomalaista ja Suomessa asuvaa sukua löytyisi N polvea. Koska kirjat Jenkeissä -> ei suomalainen. Mutta ei tuo liity toisaalta etnonationalismiin mitenkään.Olisi mielenkiintoista tietää onko ulkomailla syntynyt ja ulkomailla asuva Jesse Puljujärvi suomalainen vai onko se henkilökohtainen päätös
No shit? Katsos kun sanan "suomalainen" ainoa merkitys ei ole Suomen kansalainen. Ja suomalainen-sanan merkitys riippuu monesti kontekstista. Jos sanotaan, että on Suomen kansalainen, mutta ei suomalainen, niin en kyllä mitenkään voi ymmärtää miten tämän voi sekoittaa tarkoittavan Suomen kansalaista.Jos kirjoitat että hän on Suomen kansalainen mutta ei suomalainen niin tuosta kyllä saa sen käsityksen että sun mielestä sana "suomalainen" ei päde jos henkilö on vain Suomen kansalainen vaan sen sanan käyttöön vaadittaisiin jotain muutakin.
Ei voi vähempää kiinnostaa roskalat, kuten varmaan huomaat, jos keskustelua seuraat, niin en ole sanallakaan ottanut kantaa häneen tai hänen kirjoituksiinsa.Ja kun tämä lähti liikkeelle siitä kun Roskala teki samankaltaisen tulkinnan, eli vaikka on Suomen kansalainen niin ei ole suomalainen, niin oletan että sä tässä yritit kompata sitä.
Tarkempaa olisi ymmärtää tätä meidän suomea. (Suomea tarkoittaa tässä Suomen kieltä, ei maata)Tarkempaa olisi vaikka sanoa että hän on Suomen kansalainen muttä hänen kansallisuutensa ei ole suomalainen.
Missä etnonationalismin manuaalissa kielletään mahdollisuus saada kansalaisuus etnisen taustan perusteella? Taidat ihan itse keksiä näitä juttujasi.Siis mitä hittoa, meinaatko sä että se että joiltakin henkilöiltä kielletään mahdollisuus saada kansalaisuus heidän etnisen taustan perusteella ei ole sitä että heidät asetetaan eri arvoiseen asemaan lain edessä etnisyyden perusteella?
Ei voi vähempää kiinnostaa roskalat, kuten varmaan huomaat, jos keskustelua seuraat, niin en ole sanallakaan ottanut kantaa häneen tai hänen kirjoituksiinsa.
Missä etnonationalismin manuaalissa kielletään mahdollisuus saada kansalaisuus etnisen taustan perusteella? Taidat ihan itse keksiä näitä juttujasi.
Ethnic nationalism, also known as ethnonationalism, is a form of nationalism wherein the nation and nationality are defined in terms of ethnicity, with emphasis on ethnocentric approach to various political issues related to national affirmation of a particular ethnic group.
Kantsii ensiksi lukea viesit mitä lainaa ja mihin vastaa, niin ei tarvitse olettaa.No oletin että keskustelit siitä aiheesta mistä täällä keskusteltiin. Jos et niin ei kai sitten enempää.
Ei kai missään manuaalissa mutta kyllä yleensä siitä etnonationalismissa sidotaan kansalaisuutta etniseen taustaan.
Wikipediasta löytyy määrittely:
Ja eiköhän vastaavia mielipiteitä löydy myös näiltä etnonationalisteiksi itseään tunnustavilta suomalaisilta "politiikoilta".
Eipä tuo määritelmä kieltänyt kansalaisuuden saamista. Ja joo, "eiköhän sellaisia" löydy on varsin vahva argumentti. Nyt ollaan vahvalla pohjalla