Perkeleen naapurit.

Parikin kertaa viime vuosina muuttaneena, on sähköt katkenneet ihan siihen hetkeen, kun mulla on sähkösopimus siirtynyt toiseen osoitteeseen. Edellisen kämpän viimeisiä toimia piti tehdä fikkarin valossa. Oli toki jo roudattu ja pitkälti siivottu jne., mutta vielä joitain siivouskamppeita ja vähän puunaustakin.

Toi varmaan rippuu ihan yhtiöstä ja tähtien asennosta. Nykyisessä kämpässä eivät yhtäkkiä valot toimineet kun olin about pari viikkoa asustellut tässä. Saivat onneksi samantien päälle kun kun soitin ja ilmoitin että oli muuttaessa sähkösoppari unohtunut tehdä.

@j1m2 @Tonnin Seteli No voivoi. Sitten kyllä aikamoisen vahingon voi saada aikaiseksi, kun päätykämpässä vuokralla ja maksamattomien sähkölaskujen takia kämppä kylmäksi tammikuussa...

Yhden omakotitalon tiedän mikä paskottu maksamattomien sähkölaskujen takia ja sähkölaitos kytki pois verkosta. Vesiputket halkesi ja kaikki lattia märäksi ja jäätyivät.
Katkaisua koskevat rajat

Jos sinulla on paikallisen sähköyhtiösi kanssa sopimus, joka kattaa sekä sähkön myynnin että sähkönsiirron, sähköntoimituksesi voidaan keskeyttää vain, jos maksamatta on vähintään 500 euroa tai vanhimman maksamatta olevan laskusi eräpäivästä on kulunut vähintään kolme kuukautta.

Jos sinulla taas on erilliset sopimukset sähkön myyjän ja sähkönsiirrosta vastaavan verkkoyhtiön kanssa, katkaisua ei saa kummankaan sopimuksen osalta tehdä, jollei maksamatta ole vähintään 250 euroa tai jollei vanhimman maksamatta olevan laskun eräpäivästä ole kulunut vähintään kolmea kuukautta.

Jos asuntosi lämmitys on riippuvainen sähköstä, sähköntoimitusta ei saa maksujen laiminlyönnin vuoksi keskeyttää lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana, ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä.
Eli ei sitä sähkölämmitteistä kuitenkaan heti kylmäksi jätetä. Eikä edes se rivarin pääty jäädy pikkupakkasilla varsinkaan jos putket on sisäseinän puolella.

Mutta toki, on perkeleen naapuri jos aiheuttaa moisella vahinkoa. Ja sitä sähköäkin osa yrittää saada jostain melko mielenkiintoisin tavoin. Pitäisin perkeleen naapurina jos moisella tulipalon riskiä tms. Toisaalta äkkiä on itse sitä jos "ei oo näkyny valoa pitkään aikaan" ja soittelee isännöitsijälle varmuuden vuoksi.

Kokonaan eri asia on se, pitäisikö sähköyhtiön ilmoittaa katkaisu muualle kuin asukkaalle. Ehkä mutta toisaalta varsin monessa lämmitys ei riipu asunnon sähköistä.

Meinaat että verkkoyhtiön kaverit käyvät aina vääntämässä kahvat alas kun joku muuttaa pois?
Ei tarvitse käydä missään, nykyisillä mittareilla katkeaa etänä.

Toi varmaan rippuu ihan yhtiöstä ja tähtien asennosta. Nykyisessä kämpässä eivät yhtäkkiä valot toimineet kun olin about pari viikkoa asustellut tässä. Saivat onneksi samantien päälle kun kun soitin ja ilmoitin että oli muuttaessa sähkösoppari unohtunut tehdä.
Riippunee tartteeko asentajan käydä paikan päällä (eli sit ku ehtii) vai saako yhtiö etänä ohjattua.

Ei tarvitse käydä missään, nykyisillä mittareilla katkeaa etänä.
Katkeaa juu, mutta keskustelu lähti vuosituhannen vaihteen tapahtumista.
Silloin vielä kävi joku fyysisesti lukemassa mittarit.
Itseasiassa muistan ainakin vielä 2012 tavanneeni verkkoyhtiön kaverin talon aulassa irroittamassa sulakkeita.

2016 muutin nykyiseen omakotitaloon ja sillon tuli kesän ajan otettua ilmaiset sähköt ilman sähkösopimusta. Syksyllä kun ilmat kylmeni loppui pokka ja oli pakko tehdä sopimus. En uskaltanut kokeilla montako viikkoa sähköjen kytkeminen takaisin kestää, jos sähköyhtiö olisi alkanut kenkkuilemaan.

Darude oli silloin kovaa settiä ja jätin viimeisen viikon ajaksi tuoreen albumin koekuunteluun muoreille. Vieläkin mietityttää kauanko kuuntelivat ennekuin joku "murtautui" asuntoon sammuttamaan mankan..
Näin käyttäytymällä tulit vahvistaneeksi valittajien uskon että sinä olit häiritsijä talossa.

• Tykkää
Reactions: Ed!
Ajattelin tämän nyt kertoa, vaikka aluksi ajattelin koko asian olla.
Tosiaan palataan lokakuun puoleenväliin, kun eräs maanantaiaamu vuokranantajani soitti minulle, mutta koska olin töissä ja en kerennyt vastaamaan. Kysäsin perään viestillä, että mitä asiana olisi ollut. Hän ilmoitti, että asunnostani on tullut valituksia, että olen metelöinyt, tupakoinut parvekkeella sekä sisällä, soittanut musiikkia liian lujaa ja kaikkia mainittuja yötä päivää. Itse olin hieman ihmeissäni, että mitähän ihmettä. Olin ollut pois kotoani yli viikon, koska olin hoitamassa muita asioita viikon verran muualla ja asunto oli ollut tyhjillään. Vuokranantaja kävi mielestäni hieman turhan kierroksilla ja vaati tulla käymään paikan päällä, kun pääsen töistä. Noh sovittiin, että mennään tarkastamaan asunto yhdessä vaikka heti, kun tulen töistä. Tavattiin asunnon luona ja työvermeet päällä tulin ja avasin oven ja mentiin yhdessä sisälle. Vuokranantajan ilme, kun näki asunnon oli hämmentynyt, koska mitään jälkiä mistään yötä päivää sekoilusta ei ollut. Olin edellisenä iltana tullut kotiin takaisin ja matkalaukku oli eteisessä vielä. Olin mennyt nukkumaan suoraan tultuani kotiin ja herättyäni suoraan töihin. Vuokranantaja meni hieman vaikeaksi ja vihdoin kiinnostui kuuntelemaan minua, että tosiaan ei täällä ole mitään jälkiä mistään syytöksistä ja todisteet, että olen ollut pois on olemassa esimerkiksi matkalaukku täytenä eteisessä. Hän alkoi näyttämään minulle isännöitsijän viestejä, mitä oli saanut ja pahoitteli oletuksiaan, vaikka kuulemma: "tiesi minut jo valmiiksi fiksuksi mieheksi." Totesin, että aika kiirus mulla tulee tässä yötä päivää mekastaa ja keretä töissäkin käymään. Puhuttiin hetki niitänäitä ja spekuloitiin kehenköhän minut sekoitetaan ja hän lähti edelleen pahoitellen. Kerroin olevani isännöitsijään yhteydessä, kun tämä varoituslappunen tulisi. Tätä lappua ei koskaan tullut ja isännöitsijä ei vastannut kertaakaan minun puheluihini hänen työajallaan, tai soittanut takaisin. Hänelle oli vuokranantaja ilmoittanut, että tahdon olla mielelläni aiheesta yhteydessä häneen ja kertonut spostini ja puhelinnumeroni. Noh lappua tai puheluun vastausta ei koskaan tullut, niin laitoin sähköpostia. Isännöitsijä oli yllättävän haluton avaamaan valitusten ajankohtia, perusteluita esimerkiksi syytökseen sisällä tupakoinnista jne. Hänen mukaansa vuokralaisen ei ole laillista velvollisuutta saada näitä tietoja. Pakko sanoa, että paskan maku jäi kokonaisuudessaan tästä koko hommasta. Vuokranantajakin koitti isännöitsijälle kertoa, että on käynyt paikan päällä luonani ja haluaisi itsekkin tietää, että onko sekoitusta johonkin toiseen, koska en ole ollut paikalla täällä ja vaikuttaa, että nyt on mennyt väärään osoitteeseen syytökset ja tahtoo itsekkin korjausta asiaan. Ainoastaan huomautus minulle silti tuli, eikä varoitusta, mitä tämä isännöitsijä oli suunnitellut alunperin. Siis inhimillisiä virheitähän asuntojen sekoituksistahan voi tulla se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos tosiaan varmaksi väität tuota kaikkea ja vielä ihan sisällä tupakointiakin, niin kunnianloukkaushan tuo alkaa olemaan. Sen takaan, että oma yhteistyö isännöitsijän kanssa loppui. Se on ymmärrettävää, että asukkaiden valitukset hänen pitää työnsä puolesta käsitellä. Niin myös kuuluu käsitellä nekin keissit, kun paskaa väitetään ja tahdon selvennyksen, eikä vain sivuuttaa asiaa ja "antaa varoituksen sijaan huomautusta". VMP. Onneksi muuten mennyt ihan hyvin.
Palaan tähän keissiin pikku päivityksellä.
Ennen töihin lähtöä eilen muusta asiasta laitoin vuokranantajalle viestiä ja siitä soitti minulle. Asian ohessa hän otti puheeksi, että muistaisin, etten tupakoi asunnossa tai parvekkeella, mikä ihmetytti. Juurihan hän oli täällä käynyt toteamassa, ettei tätä harrasteta kenenkään toimesta, kun ei edes tupakoida. Nooh hän vanha nainen, niin annetaan anteeksi.
Siinä sitten tuli tämä isännöitsijän toiminta puheeksi, mitä molemmat ihmeteltiin, että oli tosiaan ollut hyvin yhteistyöhaluton tuossa tapahtumassa ja valehdellut huomautuksen postilaatikkoon tiputuksestakin, kun sitä ei koskaan tullut, vaikka väitti toisin ja kuinka kieltäytyi antamasta ajankohtia jne. Vuokranantajalle selvensin paremmin sitten puhelimessa, että minun yläkerran naapuristani esimerkiksi viime viikonloppuna kuului puhetta ja ääntä jne (mistä aiemmin kerroin, kun sain mennä ovelle tälle maahanmuuttajaherralle kertomaan, että nainen koittaa nukkua ja minäkin kohta) ja minä uskon, että heihin nämä väitökset pl. musiikki on sekoitettu ja hän ymmärsi paremmin vielä tilannetta, miksi edelleen asia minua kismittää. Hän lupasi tämän isännöitsijän kanssa keskustella, kun hänet tapaa, koska häntäkin tämä yhteistyöhaluttomuus jäi ihmetyttämään ja isännöitsijän käytös. Muutenkin outo tilanne, kun ennakkoon minulla ja vuokranantajalla on mennyt hänen kanssa aiemmin hommat ok, mutta minun suhteeni taisi tietää edelliskerrasta, että olen aika tarkka asioissa, kun puhutaan muunneltua totuutta.
Tuli puheeksi tämä hallitus, mihin mahdollisesti olisin yhteydessä. Jos muistatte sen keissin, kun tämä yksi mies tuli ovelleni 22.01 ja esittäytyi taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaksi ja koitti sillä saada jotakin auktoriteettiä itselleen. Toki minun kanssa se ei toiminut, koska mies miehelle on periaatteeni ja arvonimien kunnioitus kuuluu enemmänkin armeijaan. Lainaan veistiä alle.
Olen itse perkeleen naapuri sitten.
Viime perjantaina pari kaveria käväs tässä nopeasti. Yläkerran naapuri ei tästä ollut tykännyt ja oli tästä soittanut isännöitsijälle, joka soitti meikäläisen vuokranantajalle, joka asiasta soitti eilen mulle.
Kuulemma aikavälllä 22->22.10 oli kuulunut meteliä (metelin syy puhe) ja oli loppunut, mutta jatkunut 22.30->22.50. En tiedä onko vanhan asunnon syy, vai mitä, muttei täällä isompaa ääntä tai musiikkia kuulunut, niin onko asunnon äänieristys vaan paska. Tiedostan, että pari kaveriani oli alkoholia nauttinut ja puhui kovempaa, muttei hirveän kovaa omasta mielestäni. Toki minä olin selvänä ja muistan keissin.
Alunperin naapuri valitti 21.45-22.10 ajankohdalta ja meikäläinen kyllä vuokranantajalle totesi, että valituksesta vartti pois, niin on kyse kymmenestä minuutista. Koska ääni ei ollut niin häiritsevä, niin se oli sallittu kello 22 asti.
Herra (n. 40v) kävi kyllä lauantaina kello 22.01 ovellani pyytämässä hiljaisuutta ja muistutti yörauhasta. Muistutteli kovasti olevansa taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja jne. Nostin kädet ylös ja myönsin tämän oleen omaa vikaani edellisenä iltana (perjantai), kun en saanut heitä pois kämpästäni aikaisemmin. Lauantai, kun kävi ovellani ei meteliä ollut kuulunut. Alunperin kun perjantaina kymmenen yli kymmenen poistuimme asunnosta pari kaveriani unohti muutaman tavaran tänne, jotka haimme (20min kului tässä, kun itse jäin lataamaan puhelintani). Selitin asian hälle ja hän vaikutti vakuuttuneelle. Selvästi epäusko paistoi hänen kasvoiltaan, kun huomasi minun asuvan tässä. Oletti varmaan jotakin nistiä kai. Puhuttiin sitten vähän niitä näitä ja pari kertaa rapussa morotettiin toisiamme vielä vklp aikana.
Paskamaista minusta, kun mies miehelle keskustellut ja olen pahoitellut asiaa, niin soitella isännöitsijälle ja lisätä jotakin valittamista siitä, kun alkoholijuoma näkyi käsissä, kun parvekkeella olin laittamassa parvekelasit paikoilleen, ennen kun lähdin yöksi pois. Mikään laki ei kiellä alkoholijuoman kädessäpitoa parvekkeella, mitä tässä koitettiin valittaa myös ja kun itse olin selvänä ja kyseessä oli vielä tyhjä tölkki, jota olin viemässä parvekkeen pullokassiin :lol: .

Muttajuu. Vuokranantaja oli ymmärtäväinen ja ei itsekkään ostanut oluttölkistä valitusta ja ymmärsi kyllä, että tästä otan opikseni ja mennään vaikka kaverien kanssa kuppilaan viettämään aikaa. Vanhojen talojen kirous tuo äänieristys.
En toki tätä pahemmin kadu, koska puheääni tasoa oli meno ja siitä valitus tulikin. Puhetta riittää maailmaan.

Aamulla kyllä heräsin 6.55 siihen, kun herralla itse kuului jyskettä ja pauketta, kun lähti viemään pikkukoiraansa pihalle:D. Se siitä tarkkuudesta.
Tälläkertaa meikäläinen oli perkeleen naapuri:thumbsup:.
Selvisi, että tämä henkilö ei ole puheenjohtaja edes ja epäilen, ettei edes hallituksessa. Meillä kaksi kerrostaloa, jotka kuuluvat samaan ja kaikki pl. yksi hallituksen jäsen asuu viereisessä talossa. Sen verran selvitin alustavasti, että tämä "puheenjohtaja" asuu kerrosta alempana, kuin tämä oikeasti hallitukseen kuuluva henkilö. No se ei pääasia, mutta nauratti, että itsetunto herralla kanssani vaati tuommoisen valheen tällöin. Ensi kerralla sitten esittelee itsensä entisenä poliisina kenties?

Takaisin studioon.
Vuokranantajan kanssa oli asiallinen keskustelu ja kun avasin minun talossaoloaikojani alkoi hänkin vielä enemmän epäilemään tätä syyllisyyttäni. Mitä lakia olen tarkistellut, niin mikään ei estä antamasta ajankohtia tai muita perustietoja vuokralaiselle, mitä koitin lakiviittauksilla isännöitsijälle ilmoittaa. Enemmänkin ne pitäisi luovuttaa, jotta syytetty eli tässä kohtaa minä voisin perustella asioita. Katsotaan, mitä vuokranantaja saa isännöitsijän kanssa kasvotusten keskusteltua. Itse olen sen verran edelleen kyrpiintynyt, etten jätä tätä tähän tosiaankaan, vaan haluan viedä tämän loppuun ja tehdä selväksi, ettei tänne mitään kusetusvalituksia tarvi jatkossa tulla.
Varmasti palaan aiheesta jossakin kohtaa asiaan.

Takaisin studioon.
Vuokranantajan kanssa oli asiallinen keskustelu ja kun avasin minun talossaoloaikojani alkoi hänkin vielä enemmän epäilemään tätä syyllisyyttäni. Mitä lakia olen tarkistellut, niin mikään ei estä antamasta ajankohtia tai muita perustietoja vuokralaiselle, mitä koitin lakiviittauksilla isännöitsijälle ilmoittaa. Enemmänkin ne pitäisi luovuttaa, jotta syytetty eli tässä kohtaa minä voisin perustella asioita. Katsotaan, mitä vuokranantaja saa isännöitsijän kanssa kasvotusten keskusteltua. Itse olen sen verran edelleen kyrpiintynyt, etten jätä tätä tähän tosiaankaan, vaan haluan viedä tämän loppuun ja tehdä selväksi, ettei tänne mitään kusetusvalituksia tarvi jatkossa tulla.
Varmasti palaan aiheesta jossakin kohtaa asiaan.
Meillä mikäli tekee valituksen niin vaaditaan päivä ja kellonajat, muuten jää koko valitus huomioimatta.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 512
Jäsenet
80 709
Uusin jäsen
pkem

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom