Naapureita on montaa eri tyyliä ja osa on varmasti hankalaa. Ja monesti naapureita ei todellakaan ajatella. Mutta...
- Ajankohta lauantaina illalla, emme tiedä tarkemmin
- Nuorten ääntelyä ja sekoilua muttemme tiedä paremmin. Miten sekoilu edes kuuluu asiaan? Sehän on päätelmä vaikka ääni lienee ensisijainen.
- Mamu avasi oven mutta nyt laitetaan taas porukkaa aika reilusti lokeroihin
- Oven avaajan fyysinen koko (oli niin pieni että tempaisen vaateriin??)
- Ei ollut keskustelut avaus vaan mentiin uhkailemaan (millähän oikeuksilla?)
- Syytetään huumeiden käytöstä
Kyllä tässä on menty monessa kohdassa pieleen eikä todellakaan vähiten noissa huumeväitteissä. Tarina ei kerro, onko aikaisemminkin käyty jossakin naapurissa "tämä ei ole keskustelun avaus"-tyylillä.
Mutta pointti on pitkälti se, ettei asiaa auta yhtään jos yksipuolisesti väritetään tarinoita. Saati leimataan huumeiden käyttäjäksi. Samoin varsin moni normaali ihminen varautuu kyllä puolustautumaan jos öiseen aikaan ovella on joku tuntematon, itseä puoli metriä pidempi henkilö.
Näissä tällaisissa pitäisi myös edelleen muistaa se poliisille soitto. Ja jos poliisi käy paikalla, tästä tieto eteenpäin. Nyt on toki muutos suunnitteilla ja tieto poliisilta kulkisi paremmin mutta sitä odotellessa kaikkein varmimmat keinot ovat poliisi paikalle ja AINA tieto siitä eteenpäin.
Ajankohta lauantaina oli 22.45, kun menin heidän ovelle. Edeltävänä päivänä meteli oli jatkunut aamuyöhön, niin menin heti töistä tultuani heidän ovelle, ettei sama rumba jatku yhtä pitkään, kuin edeltävänä päivänä.
Mitäs lokerointia se on ilmoittaa, että asunnossa oli maahanmuuttajia? Yhtälailla olisin sanonut, jos olisi ollut kotimaan lahjat sekoilemassa.
Fyysisen koon mainitsin siksi, koska hän oli minua lyhyempi ja törmäsi päällä rintaani. Huumeiden käyttöä epäilen ihan suoraan olemuksesta ja käytöksestä aluksi ovella. Myös silmien eleistä pystyin päätellä ja äänistä asunnossa, että ei kuulosta stereotyyppiselle kännisekoilulle. Oletan heidän olevan myös muslimeita, joten alkoholia ei varmaankaan vedetty.
- "oli niin pieni että tempaisen vaateriin??" Olen itse n. kaksi metrinen ja salilla käyvä. Eise tarkoita, että odottaisin lasi kiinni katossa, että milloin voisin mennä uhkailemaan ja haastamaan riitaa naapurien kanssa. Vähän järkeä näihin oletuksiin kanssa.
Ja leimaat nyt meikäläisen uhkailijaksi? Mulla ei ole mitään syytä mennä ovelle räyhäämään, vaan ihan asiallisesti totesin, että hiljaisuus alkanut ja muijja koittaa nukkua. Sekin, että kun aletaan selittelemään melua, niin jos totean, ettei se ollut keskustelun avaus, vaan meteliä ei saa kuulua. Asiallisesti hän sen ymmärsi ja toivotimme hyvät illanjatkot ja hän pahoitteli lopuksi vielä meteliä, mikä loppui n. 7min ovella käynnin jälkeen. Jos törmättäisiin rapussa tai muualla, niin kyä varmasti tervehdittäisiin toisiamme, eise niin paha tilanne ollut, mitä tässä luodaan.
Poliisin soitto nyt sellainen, että koskaan tiedä milloin he tulee ja tuleeko metelin aikana enään. Koin helpommaksi mennä asiasta rehdisti mies miehelle sanomaan ja toimi ilman poliisin soittoa, mikä olisi ehkä voinut asiaa vaan provosoida enemmän. Mua ei toisten päihteidenkäyttö kiinnosta, ellei tuo ala olemaan isompiki ongelma jatkossa.
Perkeleen naapuri numero x ilmoittautui?
Sinne ovelle meno on aina riski ja viikonloppuisin yöaikaan varmasti merkittävästi suurempi riski. Vaarantaa oman turvallisuuden jos antaa kuvan "minä määrään". Tietty jämäkkyys toki mutta kyllä tuosta kerrotusta jäi ajatus siitä, ettei oven avannut ollut perusteetta puolustuskannalla.
Eli sen oven mahdollisesti avaavankin kanta on pakko huomioida. Esimerkiksi itsellä ei ovelle tulla oikeastaan koskaan ilmoittamatta. Jos tullaan eikä kamerakuvasta tunnista niin tottakai varaudun jos edes avaan.
Mutta loppu uskottavuutesi mureni "huumebileet" ja "huumeMAMUJEN ovelle". Eli taas oletuksia ilman pienintäkään faktaa. Muutoinkin oikea tieto tämän kaltaisista bileistä kiinnostaa kyllä poliisia joten miksi edes mennä itse kun koirapartio hoitaa?
Oletit muuten myös kusipääksi. Tähän varmasti oli vahvat perusteet vaikka toisen osapuolen kantaa ei ole ollenkaan. Pidän vaarallisena ajatteluna tällaisia.
Ketjua lukien häiröitä kokeva on aina työssä käyvä valkoihoinen ja häiriötä aiheuttava aivan jotain muuta. Tottakai, tämä on varmasti myös välillä se todellisuus mutta stereotypioiden viljely ei oikein keskustelua paranna.
Toki haluaisin itsekin elää rauhassa mutta asumismuodosta riippumatta meitä on moneen junaan. En vain näe asenteellisen keskustelut korjaavan mitään.
Perusteetta puolustuskannalla? Epäilen itse kyllä sitä, kun törmäsi minuun ja säpsähti minua, niin meni sillä puolustusasentoon, mikä ensimmäisen lauseeni jälkeen poistui ja silminnähden rentoutui vastaamaan minulle. Hänen ovessa ei ovisilmääkään, mikä ehkä myös voisi perustella.
Omat kokemukseni, mitä olen kirjoitellut on ollut romaneista. Yhdestä naapurista, joka valkoihoinen heteromies kerroin myös aiemmin täällä. Miksi kertoisin tarinaa suomalaisista, joista ei nyt ole ollut kerrottavaa paljoa itsellä?
Mulle se ja sama uskooko joku tätä tapausta, tai hiertääkö se, että kerroin olevan maahanmuuttajia. Tiedän itse, kuinka tapahtui ja se kahvini maistuu samalle jos joku ei usko tapausta. Untakin saan kyllä, kuten ennenkin.