Peräkärryt

Mitäs mieltä tällaisesta kärrystä:

Mitä nyt kärryistä jotain lukenut niin pulteilla/niiteillä kasattu ei kerää hirveästi arvostusta. Mutta onko sillä oikeasti jotain merkitystä kotikäytössä. Minkähän verran huoltoa nuo jarrut vaatii? Siksi tuo malli kiinnostaa kun löytyisi läheltä käytetty. Niin ja ajokortti mahdollistaa tuon vetämisen. Ja saisipahan ottaa laillisesti sen polttopuu kuorman jousille.

Jarrullisessa kärryssä tulee lisämurhetta katsastuksesta, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Nuo jarrut yleensä juurikin ongelmaa aiheuttaa varsinkin jos kärry pitkään seisonnassa (talvella).
 
Jarrullisessa kärryssä tulee lisämurhetta katsastuksesta, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Nuo jarrut yleensä juurikin ongelmaa aiheuttaa varsinkin jos kärry pitkään seisonnassa (talvella).
Joo katsastus ja talvirenkaat pitää olla. Toki lähtökohtaisesti kärry pidetään kunnossa oli katsastettava vai ei. Mutta voihan se olla että rumpujarrut + vaijerit voivat jumittua jos käyttöä vähän.
 
Joo katsastus ja talvirenkaat pitää olla. Toki lähtökohtaisesti kärry pidetään kunnossa oli katsastettava vai ei. Mutta voihan se olla että rumpujarrut + vaijerit voivat jumittua jos käyttöä vähän.
Näytti olevan m+s renkaat, eli kelvannee talvellakin. Ainaki lain silmissä.
 
Mitäs mieltä tällaisesta kärrystä:

Mitä nyt kärryistä jotain lukenut niin pulteilla/niiteillä kasattu ei kerää hirveästi arvostusta. Mutta onko sillä oikeasti jotain merkitystä kotikäytössä. Minkähän verran huoltoa nuo jarrut vaatii? Siksi tuo malli kiinnostaa kun löytyisi läheltä käytetty. Niin ja ajokortti mahdollistaa tuon vetämisen. Ja saisipahan ottaa laillisesti sen polttopuu kuorman jousille.
Hyvä kärry. Eiköhän Respoa yleisesti pidetä yhtenä parhaimmista kärryistä. Kantavuus vähän pienempi kuin joissain ei hitsatuissa koska ne ovat kevyempiä. Askelmat lokasuojien päissä ja perä- ja etulaudan lukot on jämäkät jousikuormitteiset ja laitojen sivuilla niin eivät ole talvella sohjossa perälaudan ollessa maata vasten. Mulla on sama kuomun kanssa mutta jarruton. Respon avokärryyn saa myös korotuslaidat eli verkkolisälaidat tai vastaavat kuin kärryssä on.

 
Hyvä kärry. Eiköhän Respoa yleisesti pidetä yhtenä parhaimmista kärryistä. Kantavuus vähän pienempi kuin joissain ei hitsatuissa koska ne ovat kevyempiä. Askelmat lokasuojien päissä ja perä- ja etulaudan lukot on jämäkät jousikuormitteiset ja laitojen sivuilla niin eivät ole talvella sohjossa perälaudan ollessa maata vasten. Mulla on sama kuomun kanssa mutta jarruton. Respon avokärryyn saa myös korotuslaidat eli verkkolisälaidat tai vastaavat kuin kärryssä on.

Nii tuohan ei ole kasattu hitsaamalla?
Ihan ok varmasti rakenteeltaan, ainakin jämäkän näköinen.
Tarpeet lähinnä mitä nyt perus ok-asujalla voisi olla. Ei ole mitään kelkkaa tms.
 
Jarrullisessa kärryssä tulee lisämurhetta katsastuksesta, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Nuo jarrut yleensä juurikin ongelmaa aiheuttaa varsinkin jos kärry pitkään seisonnassa (talvella).
Respon venetrailerissa alkoi tuo valo sekä jarru laittelu jo takuu aikana. Joka toinen vuosi palaa jokunen satanen jos joku muu tekee.
 
Tarpeet lähinnä mitä nyt perus ok-asujalla voisi olla. Ei ole mitään kelkkaa tms.
Jos ei tiedä tarvitsevansa nimenomaan jarrullista kärryä, satunnaiskäyttöön luultavasti kannattaa ostaa jarruton.
Säästyy katsastuksilta ja jarruremonteilta ja kyytiin kuitenkin menee kaikki mitä normaalisti voi kuvitella.
 
Lain silmissä silloin jos vetoautossa on nastarenkaat, niin on jarrullisessa perävaunussa oltava myöskin nastarenkaat.
Muistelet nyt vanhaa tieliikennelakia. Nykyään jarrulliseen perävaunuun kelpaa myös kitkarengas vaikka vetoautossa olisikin nastarenkaat.
 
Muistelet nyt vanhaa tieliikennelakia. Nykyään jarrulliseen perävaunuun kelpaa myös kitkarengas vaikka vetoautossa olisikin nastarenkaat.
Jep.
Varsinkaan jos ei talvisin tartte yleensä kovin pitkiä matkoja, hommaisin jotku kestävät m+s renkaat, joita käyttäisin ympäri vuoden.
 
Jarrullista kärryä en ehkä hommaisi vain "varmuuden vuoksi". Sen kanssa on kuitenkin enemmän jumppaa kuin jarruttoman kanssa. Mutta jos sille ylimääräiselle kantavuudelle on oikeasti tarvetta, niin toki se silloin kannattaa. Tai sitten jos tarvitaan iso kärry, jossa on kantavuus myös kunnossa, voinee jarrullinen olla järkevä vaihtoehto.

Mää olen nyt rakentanut omakotitalon 3,5 m jarruttoman kärryn kanssa ja kyllä silläkin hyvin pärjää. Muutaman kerran on pitänyt tehdä useampi reissu rautakauppaan, kun kuorma ei ole painon puolesta mennyt kärryyn kerralla, mutta aiheutunut kustannus ja vaiva eivät ole olleet niin iso haaste, että olisin siksi jarrukärryn ostanut.

Jos ostaisin jarrullisen, niin harkitsisin kyllä silloin kaksiakselista, joka on helpompi kuormata, eikä toinen akseli merkittävästi kantavuutta pudota toisin kuin jarruttomissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 917
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom