No samaa mieltä olen siitä, ettei nää kaks asiaa omastakaan mielestä ole vertailukelpoisia. Toisessa päässä on yritys, joka on kehittänyt pelimoottorin pelille ja viettänyt aikaa projektin parissa monta vuotta. Toisessa päässä sitten yritys, joka jälleenmyy tavaraa. Yhtenevä tekijä tossakin on vaan se, että molemmat yritykset on kotimaisia, eikä nykyhetkellä Suomen suurin ATK-lafka edes ole suomalaisten omistuksessa jos nyt tälle kannalle lähdetään.
Pointtina oli enemmänkin se, että kuitenkin sen verran harvoin julkaistaan kotimaista AAA-peliä, niin mun mielestä se ois suotavaa, että porukka ostaa sen virallisten kanavien kautta ilman mitään hintakikkailua, mikäli sitä haluaa pelata julkasussa. Toki mulle se nyt on loppujenlopuks se ja sama mistä kukakin hommaa pelinsä ja millä hinnalla näin yleisesti mietittynä, mut se et sä ennakkotilaat pelin joka normaalisti maksaa 60€ johonkin reilu 10€ hintaan jostain kehitysmaan kaupasta alkaa jo vähän tuntumaan siltä et koko lafkan työpanokselle näytetään finkkua, ihan vaan koska ite haluaa pelinsä mahdollisimman halvalla. Ja kyllä, tässä tapauksessa asiasta tekee häiritsevämmän just se, että se on kotimaisen studion tekemä AAA-luokan peli kyseessä. Käyttöehtojen rikkominen nyt ei pointtina tässä kuitenkaan ollu, vaikka tottakai niitäkin tässä rikotaan, ei ne turhaan oo laittanu eri hinnoittelua eri alueille.
Ja mitä tohon alkuperäseen kysymyksees tulee niin joo, aikalailla pääasiassa ostan ATK-romuni suomalaisista liikkeistä, yhtä virtalähdettä ja SSD:tä lukuunottamatta. Ei nyt edelleenkään oo vertailukelpoinen mitenkään, mutta vastataan nyt silti.
Olipa kyllä nyt ihan saatanan tyhmä argumentti. Aikasemmin tää jo sulle taidettiinkin selittää, mut kerrotaanpa nyt vielä uusiks jos sattui jäämään epäselväksi. Kyse ei oo siitä saako joku rivikoodaaja siellä enemmän palkkaa vai ei, niillä on lähtökohtasesti aika staattinen palkka. Mut se missä ero tulee on se, että kuinka kauan ja kuinka moni saa pitää työpaikkansa sen myyntituloksen perusteella. Epicin alustalla kehittäjät saa sen 88% myynnistä itelleen, jokanen varmaan osaa päässänsä pyöritellä et jääkö niille enemmän käteen 13$ vai 60$ myynnistä, mutta ihan vertailuna noita 13$ pelejä pitäis myydä neljä et pääsis lähellekkään samaa tuottoa mitä sais yhdestä 60$ myynnistä.
Jos ei tuota voittoa tai pääse edes tasoihin, niin on aika paha pitää työntekijöitä kirjoilla ja maksaa niille palkkaakin. Lisäks saattaa se myynitulos vaikuttaa sen "tavallisen koodarin" bonukseen.