Pelipuhelimet & mobiilipelaaminen

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Pelipuhelimia on ollut markkinoilla jo Nokian ajoista lähtien mutta viime aikoina tämä skene on nostanut päätään entisestään. Acer esitteli jo vuonna 2015 Predator 6 Android pelipuhelimen mutta jostain syystä kyseinen kapula ei koskaan saapunut markkinoille asti. Kuluva vuosi näyttäisi lopulta olevan läpimurto tälle markkinasegmentille, sillä useampi tunnettu valmistaja on julkaisemassa uusia pelipuhelimia. Myös PC puolelta tuttuja pelejä on käännetty Androidille kasvavaan tahtiin (esim. Pubg Mobile)

Razer ehti julkaisemaan oman puhelimensa jo viime vuoden puolella ja keskustelun perusteella se näyttää kiinnostavan ihan mukavasti:
  • Razer julkaisi ensimmäisen älypuhelimensa - io-tech.fi
  • razer-phone-front-back-side-20171101.jpg
Razerin versio pelipuhelimesta on varsin maltillinen verrattuna esimerkiksi Acerin Predatoriin mutta ominaisuuksissa on panostettu pelikäyttöön. Puhelimessa on 120Hz virkistystaajuuteen kykenevän 5,7'':n 2560×1440-resoluution näyttö ja eteenpäin suunnatut stereokaiuttimet (Dolby Atmos-sertifioidut). Lisäksi jäähdytykseen on panostettu ja Razerin mukaan puhelin parhaiten jäähdytetty SD835 puhelin. Razer on myös demonnut puhelimelle mielenkiintoista "läppäritelakkaa":

Xiaomi puolestaan julkaisi oman versionsa pelipuhelimesta Black Shark brändin alla.
Muotoilun puolesta Black Shark puhelin on huomattavasti futuristisempi kuin Razerin näkemys mutta ominaisuudet ovat jossain määrin karsitumpia. Puhelimessa on 5,99'':n 2160×1080-resoluution näyttö oletettavasti 60Hz virkistystaajuudella. Puhelimessa ei varsinaisesti ole stereokaiuttimia mutta puhelinkuuloketta voidaan hyödyntää stereotoistoa varten. Xiaomin mukaan puhelimessa on maailman ensimmäinen oikea nestejäähdytys, jonka myötä lämpötiloja rasituksessa on saatu pudotettua 8 asteella. Lisäksi Black Sharkille julkaistiin erillinen gamepad -lisäosa helpottamaan pelaamista.

Seuraavaksi Nubian odotetaan julkaisevan Red Devil pelipuhelimen ensiviikolla. Black Shark ja Red Devil nähtänee vain Kiinan markkinoilla mutta pelipuhelimia voidaan pikku hiljaa odottaa myös Suomen markkinoille. Pelipuhelinta etsivän kannattaa myös huomioida Motorolan modulaarinen Z-sarja, sillä mallistolle on julkaistu joitakin pelaamiseen tarkoitettuja Moto Modeja.
 
Konseptina tuollaiset pelipuhelimet telakoineen herättävät kyllä mielenkiintoa, mutta tällä hetkellä suurin ongelma mielestäni on se, että olemassa olevat pelit eivät erikseen hyödy tällaisesta tekniikasta. Vastaavasti se, että em. laitteista saataisiin kaikki mahdollinen hyöty, niin pelit pitäisi erikseen suunnitella niille. Tämä sotii taas sitä vastaan, että valmistajasta riippuen peliä voidaan pelata hyvinkin laajalla laitevalikoimalla (=profit pelintekijälle).
Luonnollisestihan tämä vaatii sen, että pelipuhelimia aletaan pitää varteenotettavana kehitysalustana joille löytyy maksavia käyttäjiä.
 
Android puhelimet pyörittävät Androidille suunniteltuja pelejä samalla tavalla, joten sinällään pelien kääntäminen Androidille ei ole ongelma. Eri asia sitten on, että kiinnostaako mobiilimarkkinat pelintekijöitä riittävästi, että PC:ltä tuttuja pelejä lähdetään tekemään Androidille. Mobiilipelejä on tähänkin asti ollut runsaasti mutta ne ovat ehkä olleet enemmänkin kevyempiä "ajantappopelejä" lyhytkestoisiin pelailuihin. Aloituksessa mainitut pelipuhelimet ovat ehkä kohdennettu raskaampaan ja pitkäkestoiseen pelaamiseen ja ne tuovat arvoa esimerkiksi jäähdytyksen osalta. Tavalliset lippulaivapuhelimet ehkä kärsivät pitkäkestoisessa pelailussa thorttlauksesta jossain määrin, kun suunnittelussa on keskitetty muihin osa-alueisiin. Black Shark puhelimessa on myös fyysinen liukukytkin, jolla puhelin voidaan asettaa erilliseen pelitilaan. Telakkaratkaisut ja lisäosat ovat sitten oma lukunsa ja niihin voi olla vaikea löytää yhtenäistä standartia.
 
Kyseessä on siis tuo aloituksessa mainittu "Red Devil". Nubiahan on siis ZTE:n Aasiaan markkinoitu brändi. Nimi näköjään muuttui ennakkohuhuihin nähden, joskin "Red" osui oikeaan. ZTE näköjään hakee vauhtia puhelimelle joukkorahoituksen kautta, kuten se on aiemminkin tehnyt erikoisempien mallien kanssa. Saapa nähdä, miten Yhdysvaltojen vastatoimet ZTE:tä kohtaan vaikuttaa tämän puhelimen kohtaloon. Meneeköhän Qualcommin piirikin vaihtoon vielä?
 
Täydensin ketjun otsikkoa muotoon "Pelipuhelimet & mobiilipelaaminen" (ent. Pelipuhelimet), niin ketjun aihe ei muodostu turhan suppeaksi.

Testasin huvikseni, miten vanhemmalla Redmi Note 4:llä onnistuu nykypelien pyörittäminen. Tarkoituksena oli selvittää, kelpaako pelaamiseen köykäysempi puhelin (SD625 ja 3Gb RAM) vai pitääkö olla uusinta uutta. Asensin puhelimeen suorituskykyyn panostavan crDroid custom ROM:n ja ylikellotusta tukevan Wolf-kernelin, että saadaan revittyä kaikki irti vanhuksesta. Kernelin asetukset säädin samalla tavalla kuin aiemmin Custom rom -esittelyketju -ketjussa eli ylikellottamisella tulee vajaa 5% lisää suorituskykyä.

Testipeleiksi valikoitui PUBG Mobile, Shadowguns Legends ja Subway Surfers. Kaksi ensimmäistä on tämän hetken raskaimpia mobiilipelejä ja jälkimmäinen kevyempi ajantappopeli. Raskaissa peleissä grafiikka-asetukset asetettiin minimiin ja FPS limit oli kaikissa peleissä 60FPS. (PUBG:ssa limittiä jouduttiin nostamaan GFX Toolilla, kun oletuksena peli tarjosi vain max 30FPS). Subway Surfersissa grafiikka-asetuksia ei pysty säätämään ollenkaan.

PUBG Mobile
PUBG MOBILE_20200505094056.png


PUBGia Redmi Note 4 pyöritti keskimäärin 44 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ("Smooth" grafiikka-asetukset) mutta erityisesti ajoneuvolla ajaessa FPS putosi alle 40. Sen sijaan rauhallisessa ympäristössä lootatessa saavutettiin välillä jopa maksimi 60 FPS lukema. Kaiken kaikkiaan peli oli ihan pelattava, jos minimigrafiikat kelpaa.

Shadowguns Legends
Legends_20200505111055.png


Shadowguns Legends toimi keskimäärin 46 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ("Low" grafiikka-asetukset). Taistelutilanteissa FPS putosi jonnekkin 35 tietämillä eikä yli 50 FPS:n lukemiin juuri päässyt näkemään. Lisäksi pelisession päätyttyä lobbyyn siirtyessä oli havaittavissa selkeää lagia ja FPS putosikin alle 30 lukemiin. Varsinaisissa pelitilanteissa tällaista ilmiötä ei kuitenkaan tapahtunut.
Legends_20200505110105.png

Subway Surfers
Subway Surf_20200505115141.png


Subway Surferin pyörittämisessä Redmi Note 4:llä ei ollut juuri ongelmia. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 59 FPS eli pyörittiin koko ajan limitin tuntumassa. Isompia droppeja tuli lähinnä silloin, kun juoksin jotain päin ja peli piti aloittaa alusta.

Tiivistettynä voisi sanoa, että Redmi Note 4 ei kyennyt tarjoamaan täydellistä pelikokemusta raskaissa peleissä mutta pelaamisen alkuun pääsee ihan hyvin, kun tiputtaa grafiikka-asetukset minimiin.
 
Testasin vuorostaan, miten Sonyn pienempi lippulaivamalli Xperia XZ1 Compact vuodelta 2017 selviytyy samoista peleistä. XZ1 Compactin kohdalla kannattaa huomioida, että puhelimessa on 720p näyttö (Redmi Note 4:ssä vastaavasti 1080p). Alhaisemman resoluution ansiosta pelisuorituskyky on luonnollisesti parempi. XZ1 Compactia ei ole ylikellotettu mutta siihen on asennettu Lineage OS custom ROM (Sony Xperia XZ1 Compactin päivittäminen Android 10 versioon (Lineage OS 17.1))

PUBG Mobile (Smooth)
PUBG MOBILE_20200507152409.png


PUBG tarjosi vakiona FPS limittiä 40FPS lukemaan mutta säädin GFX Toolilla limitin 60FPS. 60FPS limitillä ei kuitenkaan voinut valita muuta grafiikka-asetusta kuin alhaisimman "Smooth". Kyseisellä asetuksella XZ1 Compact jaksoi pyörittää PUBGia ihan 60FPS:n tuntumassa keskiarvon ollessa 59FPS. Muutamia droppeja tuli välillä sekaan mutta ne eivät pelaamista juuri häirinneet.

Shadowguns Legends (Ultra High)
Legends_20200507150127.png


Shadowguns Legendsissä säädin grafiikat tappiin (Ultra High) ja puhelin jaksoi ehkä hieman yllättäen ylläpitää 60FPS:n lukemaa. Pelisession alussa oli enemmän taistelukohtauksia, joissa FPS sahasi jonkin verran 58-60 välillä. Rauhallisemmassa kohdassa 60FPS saavutettiin lähes kokoajan ja pelisession keskiarvo oli 60FPS

Subway Surfers
Subway Surf_20200506112301.png


Viimeisessä Subway Surfers pelissä XZ1 Compactilla ei ollut mitään ongelmia pyörittää peliä. Ainoa isompi droppi tuli, kun kesken pelin iski jokin mainos ruutuun. Keskimääräinen FPS lukemia oli limitin mukainen 60FPS.

Kaiken kaikkiaan Snapdragon 835 piirissä näyttää olevan ihan mukavasti potkua ja suorituskyky riittää hyvin ainakin 720p näytöllä. Pitää vielä kokeilla saisiko PUBG:ssa jotenkin nostettu grafiikka-asetuksia pitämällä rajoittimen 60FPS:ssä. Saisi sitten rääkättyä puhelinta ihan kunnolla.

EDIT: GFX Toolilla pystyy näköjään säätämään PUBG:ssa myös grafiikka-asetuksia samalla, kun FPS limit pidetään 60FPS. Hieman yllättäen XZ1 Compact suoriutui HDR asetuksilla käytännössä samalla tavalla kuin Smooth asetuksilla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli edelleen 59FPS.

PUBG Mobile (HDR)
PUBG MOBILE_20200508154613.png
 
Viimeksi muokattu:
Saako puhelimiin jotain peliohjaimia? Joko erillistä tai kiinni puhelimeen? Puhelin on galaxy s10 lite.

Jaa, tää ei vissiin kyllä ollut ihan oikea paikka kysyä...
 
Saako puhelimiin jotain peliohjaimia? Joko erillistä tai kiinni puhelimeen? Puhelin on galaxy s10 lite.

Jaa, tää ei vissiin kyllä ollut ihan oikea paikka kysyä...
Android-puhelimiin on saatavilla peliohjaimia ja joillekin pelipuhelimille niille vartavasten suunniteltuja lisäosia (esim. Asus julkaisi ROG Phone II -pelipuhelimen 120 hertsin AMOLED-näytöllä ja SD855+-järjestelmäpiirillä - io-tech.fi). Peliohjaimien toimivuus tietyssä pelissä riippuu kuitenkin kyseisen pelin ominaisuuksista. Kaikissa peleissä controlleja ei voi asettaa ohjaimelle sopivaksi.
 
Tällä kertaa testausvuorossa F(x)tec Pro1 QWERTY-puhelin, josta löytyy sama Snapdragon 835 -järjestelmäpiiri kuin Xperia XZ1 Compactissa mutta FullHD+ näyttö (2160x1080). Järjestelmäpiirissä pitäisi olla ihan mukavasti tehoa, kuten XZ1 Compact testit osoittivat, mutta yllättäen Pro1 oli aika isoissa ongelmissa käytännön pelaamisessa. Jostain syystä Pro1 ei kyennyt ylläpitämään suorituskykyä kuin hetkittäin.

Pelisessioiden aikana järjestelmäpiirin kellotaajuus seilasi jatkuvasti edes takaisin eikä asettunut missään vaiheessa maksimitaajuudelle. Tämä näkyi kaikissa testatuissa peleissä ruudunpäivitysnopeuden jatkuvana heilumisena 30-60 FPS:n välillä. Mielestäni ongelma ei näytä liittyvään thorttlaukseen vaan pikemminkin kernelin asetuksiin. Jostain syystä puhelin sallii kellotaajuudeen sahaamisen rasituksen aikana eikä halua ylläpitää maksisuorituskykyä. Throttlaustakin puhelimella esiintyi mutta tämä tuli esille vasta 5-10min pelaamisen jälkeen PUBG:ssa ja Shadowguns Legendsissä korkeimmilla grafiikka-asetuksilla. Alla vielä CPU ja GPU thorttling testit, joissa näkyy grafiikkasuorituskyvyn putoaminen noin 25%:lla Manhattan Battery testissä.
Screenshot_20200302-141751.thumb.png.47f122888812c687ac43a984b57be1ae.png
Screenshot_20200302-142437.thumb.png.901fdc632d1aa379495d84801c1b3070.png

PUBG Mobile (HDR)
PUBG MOBILE_20200509100850.png


PUBGia pelattiin aluksi korkeimmilla HDR-asetuksilla ja FPS limit asetettiin GFX Toolilla 60FPS lukemaan. Suorituskyvyn heittely näkyy heti pelin aluksi, kun FPS heilui jatkuvasti 30-60FPS:n välillä. Noin 5 minuutin pelaamisen jälkeen myös thorttlaus iski peliin, eikä puhelin kyennyt käyttämään korkeimpia kellotaajuuksia ollenkaan ja 60FPS jäi saavuttamatta. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 44FPS koko pelisession ajalta.

PUBG Mobile (Smooth)
PUBG MOBILE_20200509150101.png


Kun grafiikka-asetukset asetettiin minimiin Smooth-asetuksille, niin suorituskyvyn sahaaminen korostui. Puhelin kykeni saavuttamaan koko pelisession ajan hetkellisesti 60FPS:n lukeman mutta ruudunpäivitysnopeus droppasi jatkuvasti noin 30FPS:n lukemiin. Keskimäärin ruudunpäivitysnopeus oli 54FPS.

Shadowguns Legends (Ultra High)
Legends_20200506100233.png


Shadowguns Legendsissä toistui PUBG:ssa havaitut huomiot. Korkeimmilla Ultra High -asetuksilla ruudunpäivitysnopeus sahasi 30-60FPS:n välillä mutta noin 10 minuutin jälkeen puhelin alkoi thorttlaamaan ja puhelin kykeni enää saavuttamaan noin 45FPS:n lukeman. Thorttlauksen aikana ruudunpäivitysnopeus droppasi välillä jopa alle 30FPS:n. Keskimäärin peli toimi Ultra High -asetuksilla 45FPS.

Shadowguns Legends (Low)
Legends_20200506102059.png


Kun grafiikka-asetukset asetettiin minimiin (Low), niin FPS-käyrästä muodostui lähes identtinen PUBG:n vastaavan kanssa. Ruudunpäivitysnopeus sahasi 30-60FPS:n välillä sen ollessa keskimäärin 54FPS PUBG:n tavoin.

Subway Surfers
Subway Surf_20200506095059.png


Kevyessä Subway Surfers pelissä ongelmat jatkuivat eikä F(x)tec Pro1 kyennyt saavuttamaan edes aiemmin testatun Redmi Note 4:n suorituskykyä. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli vain 52FPS sahaamisen johdosta, kun Redmi Note 4:llä ka oli 59FPS. Monitoroin Subway Surferista myös lyhyemmin testisession, jossa suorituskyvyn heiluminen näkyy paremmin. Samassa kuvassa on esitetty myös CPU:n kellotaajuuksien heittely. Kuvasta voidaan todeta, että lyhyen pelisession aikana SD835:n tehokkaat Kryo 280 ytimet toimivat vain sekunnin ajan korkeimmalla 2,45Ghz:n taajuudella. Suurimman osan ajasta kellotaajuus seilasi 750-1500Mhz:n välillä.

Screenshot_20200506-144937.thumb.png.8083f366d9a6329371a49f043bb1ca66.png


F(x)tec Pro1:n käytännön suorituskyvyn ongelmat olivat hieman yllättäviä, sillä synteettisissä benchmark testeissä en havainnut aiemmin mitään normaalista poikkeavaa. Henkilökohtaisesti epäilen, että puhelimessa on käytössä jokin virransäästöominaisuus, joka ei salli korkeimman suorituskyvyn hyödyntämistä kuin hetkellisesti. Peruskäytössä hetkelliset piikit todennäköisesti riittävät sujuvaan käyttökokemukseen mutta pelatessa ongelmia alkaakin sitten ilmetä.
Fxtecpro1-testitulokset-benchmarkit.png
 
Viimeksi muokattu:
XDA testasi alle 600€:n Red Magic 5G pelipuhelimen:
PUBGissa 60 FPS:n rajoittimen vuoksi laitteen koko kapasiteettia ei pääse hyödyntämään mutta esimerkiksi Real Racing 3, Bullet Force, Dead Trigger 2 ja Vainglory peleissä päästään 145 FPS:n lukemiin yli 95%:n vakaudella. Laitteessa on 144Hz:n FullHD+ näyttö eli näytön korkeasta virkistystaajuudesta pääsee jopa nauttimaan.
 
Fortnite tukee nyt 90 FPS:n ruudunpäivitysnopeutta OnePlus 8 puhelimilla. Grafiikka-asetuksia pitää tosin hilata alaspäin reilusti.
PUBG on vuorostaan pelattavissa 90FPS:n ruudunpäivitysnopeudella joillain OnePlussan luureilla mutta vain väliaikaisesti (älä kysy miksi :hmm:).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 975
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom