ZTE:n saama USA-kielto saattaa viedä siltä oikeuden käyttää Googlen mobiilipalveluita

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 216


USA:n maanantaina ZTE:lle langettama kielto estää yhdysvaltalaisia yrityksiä myymästä ZTE:lle osia tai ohjelmistoa seuraavien seitsemän vuoden ajan. Amerikkalaisten yritysten arvioidaan toimittavan noin 25-30 % ZTE:n laitteissaan käyttämistä komponenteista.

Kielto koskee keskeisesti mm. Qualcommin piirejä sekä Googlen Android-käyttöjärjestelmään liittyviä palveluita. Alphabet Inc:n kerrotaan nevottelevan ZTE:n kanssa kiellon vaikutuksista, mutta Google saattaa joutua eväämään ZTE:ltä GMS-paketin (Google Mobile Services) käyttöoikeuden koskien kaikkia yrityksen mobiilisovelluksia, -palveluilta sekä Play-sovelluskauppaa.

ZTE myönsi viime vuonna syyllisyytensä yhdysvaltalaisten tuotteiden salakuljettamisesta Iraniin. Vaikka se sitoutui sovittelussa rankaisemaan 35 asiaan liittynyttä työntekijää, myönsi yritys viime kuussa ettei rangaistuksia ole jaettu.

Lähde:
U.S. ban on sales to China's ZTE opens fresh front as tensions...
China's ZTE may lose Android license as U.S. market woes build
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
324
Neljänneksi suurin verkkolaiteissa ja Huaweikin on Jenkeissä epäsuosiossa eli Nokian sekä Ericssonin laariin sataa.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Josko nyt tulisi markkinoille jokin vaihtoehto Androidille tai iOS:lle? Minulle riittäisi puhelin jossa on toimiva sähköposti ja moderni selain, mitään muuta oikeastaan en tarvitsisi. Ajatus täysin Googlettomasta puhelimesta olisi aika mukava. Haluaisin todellakin puhelimen, mihin mikään taho ei saapastelisi sisään lupia kyselemättä. Laite kun todellakin on ostamisen jälkeen minun omistamani, ja minä maksan myös nuo yhteydetkin, mitä se käyttää. Ei kuulu minun puhelimeni valokuvat tai osoitekirjan sisältö yhtään kenellekään.

Voi kun todellakin tulisi jokin 3. vaihtoehto noin 300 euron hintaluokassa näille nykyisille toimijoille.

T -.-
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 612
Josko nyt tulisi markkinoille jokin vaihtoehto Androidille tai iOS:lle? Minulle riittäisi puhelin jossa on toimiva sähköposti ja moderni selain, mitään muuta oikeastaan en tarvitsisi. Ajatus täysin Googlettomasta puhelimesta olisi aika mukava. Haluaisin todellakin puhelimen, mihin mikään taho ei saapastelisi sisään lupia kyselemättä. Laite kun todellakin on ostamisen jälkeen minun omistamani, ja minä maksan myös nuo yhteydetkin, mitä se käyttää. Ei kuulu minun puhelimeni valokuvat tai osoitekirjan sisältö yhtään kenellekään.

Voi kun todellakin tulisi jokin 3. vaihtoehto noin 300 euron hintaluokassa näille nykyisille toimijoille.

T -.-
Sailfish? Se lienee ainoa jota USA ei omista
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
ZTE:n seuraavat liikut ovat kyllä nyt kiinnostavia. Sailfish ja ZTE voisivat nyt ymmärtää löytää toisensa, ja me kuluttajat saisimme lisää valinnanvaraa. Ei se olisi haitaksi. Minä olisin kiinnostunut mistä tahansa 3. vaihtoehdosta, koska nykyiset kaksi vaihtoehtoa eivät niin miellytä. Toista pidän vähän kalliina, ja toista suoranaisena urkkijana.

T -.-
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 369
ZTE:n seuraavat liikut ovat kyllä nyt kiinnostavia. Sailfish ja ZTE voisivat nyt ymmärtää löytää toisensa, ja me kuluttajat saisimme lisää valinnanvaraa. Ei se olisi haitaksi. Minä olisin kiinnostunut mistä tahansa 3. vaihtoehdosta, koska nykyiset kaksi vaihtoehtoa eivät niin miellytä. Toista pidän vähän kalliina, ja toista suoranaisena urkkijana.

T -.-
Kyllä se Sailfish on ollut vaihtoehto jo muutaman vuoden. /OT
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Eh ... Pitäisi ostaa Sony, ja fläshätä se heti kättelyssä... Takuut menisivät... Jotenkin työläältä tuntuva asia. En ole saanut aikaiseksi. Asuksen puhelintableteilla edelleen mennään, ja niissä on Androidin viitonen. Puhelut menevät ja tulevat, ja sängyssä luen vähän selaimen avulla nettiä. Muuten laite on oikeastaan täysin tyhjä sisällöstä. Välillä resetoin koko kapineen, ja yritän pitää Googlen pois sotkemasta sitä. Ei muuten onnistu. Laite on kuin hollitupa.

iPhone 8:ia mietin, mutta pidän kalliina. Vaimokin pitää. Ja pitemmällä tähtäimellä olemme ehkä linuxiin siirtymässä, joten iPhone ei enää niin houkuttele. Nyt tämän uutisen myötä ZTE nousi ehdottomasti seurattavien valmistajien joukkoon.

T -.-
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 167
Eh ... Pitäisi ostaa Sony, ja fläshätä se heti kättelyssä... Takuut menisivät... Jotenkin työläältä tuntuva asia. En ole saanut aikaiseksi.

Nyt tämän uutisen myötä ZTE nousi ehdottomasti seurattavien valmistajien joukkoon.

T -.-
Takuut ei häviä mihinkään
Does rooting your device (e.g. an Android phone) and replacing its operating system with something else void your statutory warranty, if you are a consumer?

Ja eipä tuo asennus mikään iso operaatio ole loppujen lopuksi ku pikkasen perehtyy asiaan ennen operaatiota.

Jos ZTE menettää Googlen tuen, niin sitten niihin tulee vielä epämääräisemmät "palvelut" asennettuna, eli pysyisin erossa suuremmalla syyllä!
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Jos ZTE menettää Googlen tuen, niin sitten niihin tulee vielä epämääräisemmät "palvelut" asennettuna, eli pysyisin erossa suuremmalla syyllä!
Mjoo... totta näinkin... mutta onhan tuo Googlen toiminta, että pitää antaa luvat kaikkeen puhelimen sisältöön aika epämääräistä sekin? Eikö? Minä en Kiinan tiedustelupalvelua enkä niikseen myöskään jotain NSA:ta pelkää, minä en niitä niin kiinnosta, mutta Googlen tekemä kaikkien tietojen myyminen eteenpäin kaupallisille tahoille vähän korpeaa.

Kaksi ensimmäistä ovat jollain lailla kuitenkin viranomaisia, mutta Google on yksityinen firma, joka tekee aivan mitä sitä lystää.

Jotenkin kuitenkin tuo puhelin on yksityinen asia, samoin kuin on jokin paperinen kalenterikin. Sellainen otetaan haltuun lähinnä tuomioistuimen päätöksellä, jos ja kun on perusteltua syytä epäillä jostain rikoksesta, mutta ei noin muuten.

Saatan olla vähän ehkä jo vanhanaikainen. En minä menisi televisioonkaan ryyppäämään ja jorisemaan kävikö kettu kolossa vaiko ei. Mikään määrä ilmaista viinaa ei tässä maailmassa minulle tuohon riittäisi. Rahaakin pitäisi tarjota todella todella paljon. Siispä myöskään minun puhelimeni sisältö tai sen osoitekirja eivät ole julkista tietoa. Minä päätän sen asian olevan näin. Silloin minä sitten elän ilman noita Googlen palveluja. Minulla on käsisuuntakehä, minä pystyn määrittelemään paikkani pilkkijäilläkin liki 10 metrin tarkkuudella ilman tuota puhelinta tai sen paikantamispalvelua. Muuallekin minä löydän kartan avulla, jota vilkaisen etukäteen.

Google on minulle sci-fin dystooppinen datavampyyri, teen lähinnä ristinmerkkejä ja jupisen, että vade retro satana.

T -.-

OT:
Sote pisteistä jo puhutaan... eivät ressukat edes tajua, minkä pandoran lippaan ovat aukaisemassa. Terveystietojen pisteytykset... miksei saman tien pisteytettäisi myös koulutus, mitattu äo, pankkitilin saldo ja kertynyt muu varallisuus, voisihan nekin pisteyttää ihan saman tien? Netti deitit jatkossa sitten pisteluokkien mukaan...
"Käytkö täällä usein? Mikä on muuten pisteytyksesi..."

Yksityinen firma tekee keräämillään tiedoillaan aivan mitä se mielii. Seurattava kohde hakee tietoja alkoholin liikakäytöstä, masennuksesta tai vaikkapa aikuisiän diabeteksesta.
Ahaa, sitä kiinnostavat nämä asiat. Johtopäätös: Se on alkoholisti, potentiaali itsemurhaaja, tai syöppö. Mitähän vakuutusyhtiöt maksaisivat näistä tiedoista? Jaa jaa... ettäkö ne firmat eivät muka olisi kiinnostuneita näistä tiedoista... :lol:

Siksi: Ei Googlea. Ei enää. Eikä ainakaan omaan puhelimeen, jos sen vain voi välttää.

-.-
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
525
Itsellä on ollut Googlettomia eli kiinalaisia puhelimia (tai malleja kuten Samsung G9009D) ja en ole nähnyt erikummallisuuksia niissä. Enemmän Google ärsyttää takaraivossa kuin paikallinen sen tiedon määrän takia plus ne on mukavempaa ja avonaisempaa porukkaa mitä nyt oon kohdannut muualla.

Toki mustaita lampaita löytyy kuten näköjään tämä ZTE. Rahan perään olevia aina kartan.


P.S. Huawei Honor 4X ja G9009D kiinana malleina söivät reilusti vähemmän akkua. Surprise jos valmistajat ilmoittavat akun keston ilman Google Serviceä asennettuna.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
533
Jos tuo Google-palveluiden banni tulee, niin onko teorioita miten tuo käytännössä tulee vaikuttamaan? Eli toimiiko nuo jutut niin että uudet ZTE:n puhelimet ei pakasta vedettynä enää sisällä Google-palveluita, vai blokkaako ne kaikki ZTE:t, eli myös vanhatkin puhelimet? Luulis että siitähän se mekkala nousis, kun ympäri maailman noita nyt kuitenkin jokunen on käytös. Toisaalta millähän Google vois edes erotella "uuden" ja "vanhan" ZTE:n.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 167
Siinä on kuluttajariitalautakunta niellyt niin selkeesti väärää tietoa firman puolelta, minkäs teet ku tietotaito on mitä sattuu. Itse olisin vienyt asiaa eteenpäin, tästä sitä ei selviä onko niin tehtykin.

Ja kuluttajariitalautakunnan esitykset ovat vain ratkaisusuosituksia! Niitä ei tarvitse niellä suoraan, eikä ne aseta mitään sääntöjä tässäkään asiassa.
Et menetä takuuta ja siitä on ihan lakipykälät (EUR-Lex - 31999L0044 - EN - EUR-Lex) EUssa.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Amerikkalaiset ajattelevat voivansa ylivoimansa turvin kiristää. Hyvä. Tuo tullaan kyllä monella taholla muistamaan, ja tämä tulee nyt ihan jouduttamaan vaihtoehtoisten ratkaisujen syntymistä. Se taas lisää mukavasti kilpailua, ja myös vähentää jatkossa Googlen ylivaltaa verkossa.

Nyt olisi jo todella korkea aika saada aikaiseksi muita vaihtoehtoisia järjestelmiä. Eivät markkinat ja kilpailu vain toimi, jos on vain kaksi vaihtoehtoa, toinen urkkii käyttäjästä aivan kaiken ja myy ne tiedot eteenpäin, ja toinen on todella kallis.

Kiinalla ja Venäjällä ja mikseipä myös Intialla ja Brasiliallakin on nyt syntymässä intressejä johonkin muuhun, kuin Amerikkalaisiin ratkaisuihin. Saisivat nyt aikaiseksi sitten.

T -.-
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Amerikkalaiset ajattelevat voivansa ylivoimansa turvin kiristää. Hyvä. Tuo tullaan kyllä monella taholla muistamaan, ja tämä tulee nyt ihan jouduttamaan vaihtoehtoisten ratkaisujen syntymistä. Se taas lisää mukavasti kilpailua, ja myös vähentää jatkossa Googlen ylivaltaa verkossa.
Amerikkalaisilla on oikeus päättää mihin heidän tuotteensa menee. Ylimieliset Kiinalaiset eivät uskoneet ja nyt kävi näin.

Tässä on enemmän kyse infrastruktuurin komponenteista kuin mistään Androidista.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Ymmärsin kyllä tuon. Mutta muu maailma alkaa siis huomaamaan suoranaisen riippuvuuden muutamasta harvasta tahosta. Uskon, että asioihin reagoidaan jotenkin. Hyvässä lykyssä se on meidän kaikkien kuluttajien etu sitten kuitenkin, vaikkei asiaan mitään isompaa suurvaltapoliittista kantaa niin ottaisikaan. Minulle käy vaikka Intialainen puhelin, kunhan se on ostamisen jälkeen minun puhelimeni, jonka sisällöstä minä itse saan päättää aivan kokonaan. Jaan sisältöä jos jaan, ja jos en, niin puhelimen on siltikin edelleen toimittava ihan hyvin. Minä olen sen sellaisena esineenä ostanut, että se toimii ja sillä pääsee nettiin asiallisesti.

On se vähän tympeää, että puhelimen gps toimii vain jos se puhelin saa lähettää sen kyseisen sijaintitiedon jonnekin, ja sillä tiedolla aletaan käymään ihan kauppaa tuntemattomien tahojen kesken. Ennen tuollaisia yli-uteliaita tahoja halveksien sanottiin tirkistelijöiksi, peeping tomeiksi, heh... pakkosiruttaisivat sitten suoraan jo niskaan jonkin valvonta luteen, ja sakottaisivat jatkossa myös ajatusrikoksista. Sitä kohtihan tässä ollaan jo menossa, ja osa ymmärtämättömistä lähimmäisistä vain komppaa tätä älytöntä dystopistista suuntausta.

Tämä asia on ihan periaatteellinen. Edes tietoturva päivityksiä ei puhelimeen saa, ellei anna imaista omia valokuviaan ja osoitekirjan tietoja puhelimesta johonkin tuntemattomaan käyttöön. Se on sitten näin, mutta se alusta vaihtuu nyt sitten aivan varmasti.

Ostan tähän väliin vaikka Doro puhelimen. Maksan vaikka 1500 euroa puhelimesta, joka on TÄYSIN minun ja minun hallinnassani, ja joka ei ilman minun nimenomaista lupaani lähettele siitä puhelimesta yhtään mitään yhtään mihinkään suuntaan. Kyllä sen joku vielä tekee, kun tämä nykyinen meno alkaa ihmisille valkenemaan vähän paremmin.

ZTE:llä on nyt niin sanotusti tuhannen taalan paikka. Pakkotilanne, joka niiden kannattaa kääntää nyt omaksi voitokseen. Omahyväiset idiootit eivät käsitä, että kaikki eivät jaa heidän kanssaan tätä "kaikkien tiedot kuuluvat kaikille" globalisaatio painajaista.

T -.-
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Amerikkalaisilla on oikeus päättää mihin heidän tuotteensa menee.
Tavallaan kyllä... joo... mutta antaisitko kauppiaalle oikeuden määritellä, mitä ruokaa Sinulla on oikeus ostamastasi jauhelihasta tehdä ja valmistaa, ja kenelle sitä sitten syöttää? Kyllä tässä vähän samasta asiasta kuitenkin puhutaan.

Amerikkalaiset saavat ihan vapaasti yrittää kurmuuttaa iranilaisia, maata jonka he itse silloin aikoinaan sotkivat siihen jamaan, että tuli se vallankumous, jossa väkivaltaiset islamistit sitten pääsivätkin niskan päälle. Ja voivat he tietenkin myös kieltäytyä myymästä sirujaan kiinalaisille, jotka tuonne noita omia puhelimiaan haluavat varmaankin jatkossakin myydä.

Jatkossa käy kuitenkin tietenkin niin, että kiinalaiset alkavat itse tekemään siruja ja ohjelmistoja puhelimiinsa, ja niitä he sitten myyvät aivan kenelle tahansa. Olen yksi jonossa juuri noiden puhelimien ostajaksi. En nakkaa paskaakaan siitä, että Kiinan tiedustelupalvelu minua vaikka kyttää, mutta siitä en pidä, että yksityinen Google globalisaatio kommunismin airueena minun tietojani kaupittelee maailman turuilla ja toreilla, ja nämä ostajatahot sitten minua sen jälkeen spammaavat ja häiritsevät ja luovat minusta muka jotain profiileja, joiden he uskovat lopuksi olevan jopa jotenkin totta.

Jokainen toimija saa tässä kuviossa kusta ihan vapaasti omiin muroihinsa ja ihan niin paljon kuin sielu sietää, KUNHAN minulla on ja säilyy se valinnan vapaus siitä, kenen tahon kanssa minä käyn puhelinkauppaa jatkossakin. Parin Amerikkalaisen toimijan keskenään jakama monopoli sotii nyt tätä valinnan vapautta vastaan.

Minä odottelen nyt muita vaihtoehtoja.

T -.-
 
Viimeksi muokattu:

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Amerikkalaisilla on oikeus päättää mihin heidän tuotteensa menee. Ylimieliset Kiinalaiset eivät uskoneet ja nyt kävi näin.

Tässä on enemmän kyse infrastruktuurin komponenteista kuin mistään Androidista.
Kiinalaiset taitaa pystyä korvaamaan noi komponentit aika helposti ja tuskin toi googlen estokaan niitä haittaa mitenkään mutta markkinalueena jenkit taitaa olla paljon tärkeämpi kuin joku iran eli paha moka ja näkynee liikevaihdossa/voitossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 167
Edelleenkään oma Sailfish luuri ei lähettele mitään kuvia sun muita tietoja minnekään, ellen sitten ota palvelua käyttöön itse (ja GPS toimii kanssa nätisti tarvittaessa). Ja edelleen tulee uusimmat tietoturvapäivitykset vuonna 2013 ostettuun Jolla 1 luuriin ongelmitta, joka tuolla kaapissa on tallessa varaluuriksi. Myöskin Jolla C on aktiivikäytössä perheessä ja itsellä sitten Sailfish X käytössä Sonyn luurissa.

Eli kyllä suosittelisin nyt vähän miettimään vaihtoehdoksi, jos noin vanne (ja foliopipo) kiristää miestä näissä asioissa.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
713
On se vähän tympeää, että puhelimen gps toimii vain jos se puhelin saa lähettää sen kyseisen sijaintitiedon jonnekin, ja sillä tiedolla aletaan käymään ihan kauppaa tuntemattomien tahojen kesken.

T -.-
Tää on lähinnä mielenkiintoinen munakana ongelma. Jos paikannus perustusi kännyköissä oikeasti vain gos satelliitti dataan niin kukaan ei sitä viitsisi käyttää. Google, qc, apple jne ovat kaikki tehneet omat backendinsä joissa mätsätään wifi verkkoja cell id, ja ties mitä etsimään paikkadataa myös sisätiloissa ja varsinkin silloin kun gps satelliitit on radioskugga. Se miksi pääosin kysyvät käyttäjön consenttia luovuttaa dataa on parantaa tietokantaa jolla paikannusta pystytään jatkuvasti parantamaan. Eli luovutat itse havaitsemasi mastot wifi verkot jnae heidän käyttöön. Data on varson arvokasta jos siihen saa liitettyä myös gps koordinaatit useammalta käyttäjältä.

En väitä etteikö joku tätä dataa voisi käyttää myös väärin mutta lähtökohta sille paikannusdatan consentille on palvelun parantaminen
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kiinalaiset taitaa pystyä korvaamaan noi komponentit aika helposti ja tuskin toi googlen estokaan niitä haittaa mitenkään mutta markkinalueena jenkit taitaa olla paljon tärkeämpi kuin joku iran eli paha moka ja näkynee liikevaihdossa/voitossa.
Itseasiassa ei pysty. Siksi ne Jenkit asiasta varmaan ovatkin vittuuntuneita. Ja ZTE kohta pahoissa ongelmissa.

Kännyköissä toki piirejä löytyy, mutta verkon puolella tilanne on ihan eri.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Itseasiassa ei pysty. Siksi ne Jenkit asiasta varmaan ovatkin vittuuntuneita. Ja ZTE kohta pahoissa ongelmissa.

Kännyköissä toki piirejä löytyy, mutta verkon puolella tilanne on ihan eri.
Mites nämä mediatek,kirit yms eli eikös niissä ole kaikki mitä tarvitaan?.Ilmeisesti kyse ei ole mistään puhelimista vaan jostain mastojen laitteista tms?.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mites nämä mediatek,kirit yms eli eikös niissä ole kaikki mitä tarvitaan?.Ilmeisesti kyse ei ole mistään puhelimista vaan jostain mastojen laitteista tms?.
Joo mastojen ja verkkoinfran puolella on todennäköisesti vaikeampaa. Ja jos jotain uutta pitää suunnitella tilalle, siinähän sitten kestää vaikka sen saisi tehtyä. Perus puhelimiin löytynee komponentit hyllystä, tosin voi olla, että nopeimpia modeemeja ei löydy niihinkään kun esim. Qualcommin piirit ovat poissuljettuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 384
Viestejä
4 146 717
Jäsenet
70 247
Uusin jäsen
muhkunen

Hinta.fi

Ylös Bottom