Ei ole:
Esimerkki 1) sinulla on onsite takuulla oleva laite (oma esimerkki, taisi olla Sonyn CRT näyttö, 3v onsite takuulla). Riitti että soitit takuunumeroon ja 2 arkipäivän sisällä oveesi koputetaan / ovikelloa soitetaan ja sinulle annetaan käsiin uusi laite, samalla vanha laite otetaan vastaan ja kuljetetaan pois.
Esimerkki 2) pitkällä esim. 12v takuulla oleva virtalähde, rekisteröit itse laitteen 30pv sisällä ostotapahtumasta ja esim. 11v kuluttua kun laite hajoaa otat yhteyttä yritykseen (et siis suomalaiseen ehkä jo konkurssissa olevaan kivijalkamyymälään). (Oma esimerkki, joskus 60-luvulla ostettu ikuistakuulla oleva keittiöveitsi vanhemmillani, kauppa mistä tuote on ostettu on ehtinyt jo aikaa sitten kadota, mutta ainakin kahteen kertaan ovat lähettäneet veitsen Ruotsiin, kerran oli kahva poikki, toisen kerran syytä en muista ja yritys lähettänyt uuden veitsen tilalle.)
Eli et voi velvoittaa myyjätahoa (varsinkaan ikuistakuulla) hoitamaan vielä perillistensäkin kautta sinun asioitasi kun oikeasti sen ikuistakuun on antanut jokin firma jossain muualla joka myös hoitaa sen. Eikä perilliset (joilla ei ehkä silloin edes ole kyseistä kauppaa mistä vanhempasi tai heitä edeltäneet em. tuotteen ovat hankkineet) välttämättä edes tiedä kyseisestä tuotteesta mitään.
JOSKUS tuo toimii, esimerkki 3) minulla olin 128mb Kingstonin IKUISELLA takuulla myyty USB muistitikku. Se hajosi, vein sen samaan kivijalkaliikkeeseen mistä sen olin ostanut ja sain tilalle (lähettivät sen eteenpäin Kingstonille) 4Gb muistitikun (mikä oli kuulema pienin mahdollinen mitä enää valmistavat) ja siinä oli valitettavasti enää vain 5v takuu...