Pelimaailman uutisia

The Hell Is Us -tekijät ovat julkaisseet tarkennuksia noihin PC-vaatimuksiin. Ilmeisesti ultralla on käytössä vain 10% resoluutioskaalaus ja pyöristivät tuon 30 FPS alaspäin kun vakaa 60 FPS ei ole taattu. Myös demokin pitäisi olla tulossa, niin pääsee itse kokeilemaan.
 
Kyseessä on PS5 peli myös, eli eiköhän sen saa paremmin pyörimään kun laittaa software lumenin päälle asetuksista (RT off). Veikkaan että devaajilla on konsolifokus ja PC puoli taas stutteroi...
 
Toisaalta hyvä vaan että peleihin tulee raskaitakin valinnaisia grafiikka-asetuksia. Ei kukaan pakota pelaamaan ultra-asetuksilla tuota. Sieltä voi menusta klikkailla jonkun konsolia vastaavan setin ja sit fps on suunnilleen miljoona.

Ihme valittamista.
 
klikkailla jonkun konsolia vastaavan setin ja sit fps on suunnilleen miljoona.
Se ei valitettavasti mene noin kaikkien uutuuspelin kanssa. Esim. viime vuoden Wukong ei pyörinyt julkaisussa 7900 XTX:llä mitenkään järkevästi edes 1080p-resoluutiolla (en tiedä onko tätä korjattu jäkikäteen)
1748774819557.png


Ja sitten tuon uuden Doomin kanssa monien asetusten vaikutus FPS-lukemaan on hyvin pientä
1748775328354.png
 
Se ei valitettavasti mene noin kaikkien uutuuspelin kanssa. Esim. viime vuoden Wukong ei pyörinyt julkaisussa 7900 XTX:llä mitenkään järkevästi edes 1080p-resoluutiolla (en tiedä onko tätä korjattu jäkikäteen)
Ei pyörinyt toki konsoleillakaan.
Edit: ja noi tais olla jollain ultra-asetuksilla. Miksi niillä pitäisi pelin ylipäänsä pyöriä millään laitteistolla? En ymmärrä. 10v päästä on kivaa kun voi klikkailla lisää asetuksia päälle vrt. nyt.
Ja sitten tuon uuden Doomin kanssa monien asetusten vaikutus FPS-lukemaan on hyvin pientä
Voi jollain kokoonpanolla olla kuitenkin ratkaiseva juttu. Muilla asetuksilla varmaan on enemmän merkitystä.

Tuo kuitenkin konsoleilla pyörii ihan ok, niin luulis pc asetuksetkin löytyvän joilla homma rullaa. Varjot ei ehkä ole se olennaisin juttu sit?
 
Viimeksi muokattu:
Se ei valitettavasti mene noin kaikkien uutuuspelin kanssa. Esim. viime vuoden Wukong ei pyörinyt julkaisussa 7900 XTX:llä mitenkään järkevästi edes 1080p-resoluutiolla (en tiedä onko tätä korjattu jäkikäteen)
1748774819557.png


Ja sitten tuon uuden Doomin kanssa monien asetusten vaikutus FPS-lukemaan on hyvin pientä
1748775328354.png
Doomissa ylemmät graffa-asetukset ei tee nyt mitään, ne on pääosin varattu kesäkuussa tulevaan path tracing päivitykseen ilmeisesti.

BMW näyttäs pyörivän kun tiputtaa asetuksia, suurin ongelma AMDlle on RT...

AISelect_20250601_141551_Chrome.jpg
 
The Hell Is Us -tekijät ovat julkaisseet tarkennuksia noihin PC-vaatimuksiin. Ilmeisesti ultralla on käytössä vain 10% resoluutioskaalaus ja pyöristivät tuon 30 FPS alaspäin kun vakaa 60 FPS ei ole taattu. Myös demokin pitäisi olla tulossa, niin pääsee itse kokeilemaan.
Ei tuo mikään uniikki tapaus ole, sillä TPUn testeistä poimittuna edes 5090 ei ole tarpeeksi pitääkseen 1% lowit aina 60fps yläpuolella joissain peleissä kun on resoluutiona 2160p vaikka olisi markkinoiden paras pelinäyttis (ja prossu). Eli toisinsanoen ei ole olemassa komponentteja joilla olisi sulava 4k ultra pelaaminen mahdollista ilman asetuksien madaltamista.
Kun noinkin huonosti onnistuu optimointi tuollaisissa joissa ei ruudulla tapahdu juuri mitään on jo alusta alkaen ollut asenteena se ettei optimointi kiinnosta.
 
Niin siis nuo luvut on ilmeisesti AI-skaalauksen kanssa. Eli DLSS päällä 4090 saisi 30 FPS 4K:lla. Tuo on niin paska pohjalukema että tuota ei voi edes paikata frame generationilla.

Tekisi ihan mieli asentaa UE5 SDK tähän omalle koneelle ja alkaa jo tutkimaan tätä. Pelit toistuvasti pysyvät paikoillaan graafiselta ulkoasultaan, joissain poikkeustapauksissa parantavat ulkoasuaan 10-15% tai huononevat graafisesti, mutta silti jokin helvetin musta-aukko tuntuu imevän laskentatehon koneesta kuin koneesta.

Nykytahdilla geneerisen pelin suorituskyvystä geneerisellä pelirigillä katoaa n. 30-40% vuodessa selittämättömästi. Onko UE5:n sisällä joku resurssiensyönti-engine joka vain varaa resursseja ilman että ruudulle ilmestyy mitään? Vai onko modernit DRM teknologiat lähteneet täysin lapasesta ja kaikki tehot menee sinne?

Tänään pelailin demon läpi. Enpä ole montaa yhtä stutter vapaata UE5 peliä pelannut. Ei minkäänlaista shader / Traversal stutteria. Muuten vaatii kyllä aika paljon vääntöä näyttikseltä. 5090:lla riittää Ultra asetuksille tuolla 5120*1440 resolla, kun pistää DLSS:n Ultra quality asentoon. SIlloin FPS seilaa jossain 80-120 välillä paikasta riippuen. 4k:lle riittäisi varmaan, kun heittää qualityn/Balancedin päälle.

4090:lla kyllä pääsee yli 60 FPS:n 4k:lla aika varmasti, jos heittää DLSS Performance tilaan. Ei kyllä tarvii mihinkään 30 FPS tyytyä. On tuo ihan kivan näköinen, mut on noi GPU vaatimukset silti kovat. Toisaalta aika linjassa esim Lords Of the fallenin kanssa, joka myös UE5 peli.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
278 841
Viestejä
4 796 026
Jäsenet
77 834
Uusin jäsen
antti86-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom