Pelimaailman uutisia

Käsittääkseni mitään järkevää syytä näiden erikoisten, pelikohtaisten mikromaksuvaluuttojen käytölle ei ole paitsi tekemään todellisten kustannusten hahmottamista vaikeammaksi.

Ideahan on myydä kolikoita sellaisissa määrissä, että aina jää osa käyttämättä ja se houkuttelisi ostamaan lisää kolikkoja saadakseen käytettyä tasarahan, ettei mukamas olisi mennyt rahoja hukkaan, vaikka itse asiassa tuhlaatkin enemmän rahaa.
Eli haluat 800 kolikon miekan, voit ostaa vain 500, 1000, 2000, jne kolikkoa kerralla, eli väkisin jää vähintään 200 kolikkoa käyttämättä. Luonnollisesti ostamalla isomman määrän kolikkoja kerralla "säästää" rahaa.
 
EU on ottamassa isoja askeleita pelien mikromaksujen todellisten kulujen sumentamisen kieltämisessä


  • Euroopan komissio ja kuluttajansuojayhteistyöverkosto ovat laatineet suuntaviivat, joiden tarkoituksena on estää peliyhtiöitä käyttämästä ihmisiä hyväkseen virtuaalivaluutoilla.
  • Suuntaviivoissa todetaan, että yritykset eivät enää voi peitellä mikrotransaktioiden hintaa virtuaalivaluutalla Euroopan unionissa
  • Tätä ei ole vielä kirjattu lakiin, joten yritykset voivat edelleen tehdä, mitä haluavat, mutta se on suuri pelote, ja CPCN (=EU:n tasolla toimiva kuluttaja-asiamies) on uhannut ryhtyä ”lisätoimiin”, jos niitä ei noudateta.
Uutisessa mainitaan pelit kuten Fortnite, Marvel Rivals sekä Overwatch 2. Mutta pelejä joiden mikromaksut ovat hämäriä hahmotettavia on lukuisia, itse lisäisin listaan myös pelit kuten World of Warships sekä yllättäen myös Microsoft Flight Simulator 2024, jossa 40 Simverse Coineja maksaa 11,19eur ja 400 kustantaa jo 109,99eur.

Käsittääkseni mitään järkevää syytä näiden erikoisten, pelikohtaisten mikromaksuvaluuttojen käytölle ei ole paitsi tekemään todellisten kustannusten hahmottamista vaikeammaksi.
Onhan tässä jo mainittukin, mitä muuta ideaa näissä on, mutta lisään jatkoksi vielä sen, että samaa valuuttaa voi olla mahdollista ansaita myös pelaamalla. Puoliksi mututuntumalta voisin kyllä heittää, että jos näin on, pelaamalla ansaittavat määrät taitavat olla epäkäytännöllisen pieniä, vaikka peliä pelaisi paljonkin.
 
pelaamalla ansaittavat määrät taitavat olla epäkäytännöllisen pieniä, vaikka peliä pelaisi paljonkin.
Tuo riippuu paljon pelistä. Joissain peleissä tuota ilmaista premium-valuuttaa jaetaan aika surutta, koska se kannustaa pelaajia käyttämään sitä, ja samalla houkutellaan pelaaja sitten myös ostamaan sitä, kun pelaaja ymmärtää sen hyödyn. Toisissa peleissä meno on sitten tosiaan aikamoista aavikkoa.
"This single currency system can be used to get the player used to making frequent trips to the store to make a purchase, thereby increasing the likelihood of them dropping real money on your game."
 
Rahat jonoon formula innokkaat ja rälläämään 30.5 julkaistavalla F1 25


 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sieltä alkaa tulla jopa hyviäkin pelejä vaihteeksi, tai edes vähän parempia.
Ai kiinalaisen kännykkäpelifirman luotsissa? Minä luulen että pohjaa ei ole vielä saavutettu.
En uskaltaisi sanoa, että Tencentin ostamalla osuudella tulee olemaan mitään merkitystä pelien laatuun, tuskin 25 % tarjoaa tarpeeksi sananvaltaa. Mitä taas tulee 'kännykkäpelifirmaan' niim Tencent omistaa mm. 35 % Epicistä, 16 % FromSoftwaresta ja 14 % Remedystä ja nuo firmat ovat mielestäni luoneet "suhteellisen" laadukkaita pelejä.
 
Ai kiinalaisen kännykkäpelifirman luotsissa? Minä luulen että pohjaa ei ole vielä saavutettu.
Tencentiltä löytyy myös sellaisia kännykkäpeli firmoja listoilta, kuin: Funcom, Riot Games ja Grinding Gear Games (= omistaa ne täysin), edellä mainittujen lisäksi. Kiinalaisilla on lonkerot laajalla ja todennäköisesti on myös jonkin *sinun* lemppari pelisi taustalla.
 
En uskaltaisi sanoa, että Tencentin ostamalla osuudella tulee olemaan mitään merkitystä pelien laatuun, tuskin 25 % tarjoaa tarpeeksi sananvaltaa. Mitä taas tulee 'kännykkäpelifirmaan' niim Tencent omistaa mm. 35 % Epicistä, 16 % FromSoftwaresta ja 14 % Remedystä ja nuo firmat ovat mielestäni luoneet "suhteellisen" laadukkaita pelejä.
Pääasia, että loppui Guillemotien sananvalta. Kiinalaisia olisi kyllä saanut olla enemmän, sieltähän ne parhaat pelit tulee nykyään, kun niitä ei kiinnosta poliittiset ideologiat peleissä, vaan se, että pelit on hyviä.
 
Ja mitä sananvaltaan tulee, niin ilmeisesti kyseessä on Ubin alainen tytäryhtiö joka ottaa hoitaakseen Tom Clancy, AssCreed ja FarCry tavaramerkit ja saa tehdä niillä (lähes) mitä haluaa

Relationship between the new subsidiary and Ubisoft Entertainment:
o The new subsidiary would include the teams developing the Tom Clancy’s Rainbow Six, Assassin’s
Creed and Far Cry franchises based in Montréal, Quebec, Sherbrooke, Saguenay, Barcelona, and
Sofia as well as the back-catalog and any new games currently under development or to be
developed.
o The new subsidiary would be granted by Ubisoft a worldwide, exclusive, irrevocable, perpetual
license in respect of the intellectual property
and similar proprietary rights owned or licensable
by Ubisoft in relation to Tom Clancy’s Rainbow Six, Assassin’s Creed and Far Cry in exchange for
a royalty.
 
Pääasia, että loppui Guillemotien sananvalta. Kiinalaisia olisi kyllä saanut olla enemmän, sieltähän ne parhaat pelit tulee nykyään, kun niitä ei kiinnosta poliittiset ideologiat peleissä, vaan se, että pelit on hyviä.
Mitäs suuria menestyksiä sieltä on tullut, Black Myth Wukong lisäksi? Marvel Rivals?
 
Sanoin vähän hassusti, että tulevat kiinasta, kun piti sanoa kiiinalaisilta. Marvel rivals on niitä ja Valorant ja Path of Exilet.
 
Sanoin vähän hassusti, että tulevat kiinasta, kun piti sanoa kiiinalaisilta. Marvel rivals on niitä ja Valorant ja Path of Exilet.
Ok, eli pari menestynyttä peliä tulee kiinasta tai kiinalaisilta, käytännössä pieni osa peleistä siis. Ei suurin osa millään mittakaavalla.
 
Ok, eli pari menestynyttä peliä tulee kiinasta tai kiinalaisilta, käytännössä pieni osa peleistä siis. Ei suurin osa millään mittakaavalla.
Ei suurin osa, mutta suureneva osa. Ja jos länsimaalainen peliteollisuus ei peleissänsä sitä huomoi, niin tulevaisuudessa tulee tulemaan suurin osa. Toivotaan vaan, että lansimaat ryhdistäytyvät ennen sitä, mutta jos ei, niin sitten pelataan kiinalaisia pelejä.
 
Raha-Suomi - dokkarissa läheisesti pelaamiseen liittuvä jakso, Nörttien Kosto. Erinomainen dokkari Suomen pelialan noususta vuosikymmenien aikajaksolla.

 
Pelaaja-lehden lokakuussa 2002 alkanut reissu loppui nyt huhtikuun numeroon.

1744019308659.png
 
ilmoitus Pelit ja Pelaaja lehtien yhdistymisestä

En tiedä mitä tulee käytännössä tarkoittamaan, enkä Pelaajaa ole koskaan lukenut, mutta ainakaan yhtään huonompaan suuntaan ei Pelit-lehdellä olisi varaa mennä. Kirjoitusvirheiden räjähdysmäisen kasvun lisäksi en ainakaan kaipaa yhtään lisää anime visual novel -juttuja tai tekopirteitä, viiden pennin Steam-jämistä lapsen innolla vauhkoontuvia sateenkaari-aleksandrmanzoksia. Historiikit ja muut erikoisjutut taitavat olla tätä nykyä lehden parasta antia.
 
En tiedä mitä tulee käytännössä tarkoittamaan, enkä Pelaajaa ole koskaan lukenut, mutta ainakaan yhtään huonompaan suuntaan ei Pelit-lehdellä olisi varaa mennä. Kirjoitusvirheiden räjähdysmäisen kasvun lisäksi en ainakaan kaipaa yhtään lisää anime visual novel -juttuja tai tekopirteitä, viiden pennin Steam-jämistä lapsen innolla vauhkoontuvia sateenkaari-aleksandrmanzoksia. Historiikit ja muut erikoisjutut taitavat olla tätä nykyä lehden parasta antia.
Yksikään Pelaajan tekijä ei siirry kaupan mukana, joten asiakkaat vain siirtyvät Pelit-tilaajiksi ja Pelit-lehden nykytila jatkuu. Itselläkin jää aikamoinen osa lehdestä nykyään lukematta.
 
En tiedä mitä tulee käytännössä tarkoittamaan, enkä Pelaajaa ole koskaan lukenut, mutta ainakaan yhtään huonompaan suuntaan ei Pelit-lehdellä olisi varaa mennä. Kirjoitusvirheiden räjähdysmäisen kasvun lisäksi en ainakaan kaipaa yhtään lisää anime visual novel -juttuja tai tekopirteitä, viiden pennin Steam-jämistä lapsen innolla vauhkoontuvia sateenkaari-aleksandrmanzoksia. Historiikit ja muut erikoisjutut taitavat olla tätä nykyä lehden parasta antia.
Täältä Manzoksesta eriävä mielipide. Mies on ehkäpä ainoita arvostamiani Pelit-lehden toimittajia, jonka jutut jaksan aina lukea ja joista ei paista se "olen tehnyt tätä jo kolmekymmentä vuotta" leipiintyminen. Ihaillen luen itse miten hän paneutuu pieniin peleihin ja tuo niistä paljon mielenkiintoista tekstiä esille.

Pelaajasta lehtenä tulee lähinnä mieleen joku "mitä teit kesälomalla ja mikä on parasta nyt" turhuudet, jossa nostetaan toimittajat pelien ohitse. Paljon kuvia, vähän asiaa. Toki kansikuvituksessa Pelaaaja on vienyt aina, Pelit on kanneltaan usein sellainen setämies-kuvankäsittelyn tuotos, johon ei paljoa ole panostettu.
 
Täältä Manzoksesta eriävä mielipide.

Ymmärrän tavallaan, että siihen lapsenomaiseen intoon voi joku samaistuakin. Kaveri osaa kyllä kirjoittaa, sitä ei käy kieltäminen. Sen sijaan tyyli koetteli monesti hermoja, kun jostain alelaarin Unity-kävelisimulaattorista hakemalla haettiin syvää taiteellista sisältöä tai pohdittin enemmän pelin ulkopelillisiä merkityksiä kuin peliä itseään. Ja se huutomerkkien käyttö! Ota siitä! Ja tuosta!

Kirjoitusvirheet saisivat tosiaan pistää kuriin. Ei vanhan liiton mies jumalauta typota tuohon tahtiin vaikka teksti muuten on edelleen rautaa. Sanoista puuttuu kirjaimia, yleensä viimeinen. Otin tästä pari kertaa toimitukseen kyllä yhteyttä. Jos kannessa lukee kissan kokoisin kirjaimin Call Of Duty: Battlezone tai yhden pelin nimi on kirjoitettu kolmella eri tavalla lehteen, on jossain hutiloitu. Ja heh, entäs helmikuun numero? "Vuoden pelit 2025"! Nytkö jo? Eiss....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 112
Viestejä
4 724 666
Jäsenet
77 146
Uusin jäsen
ansamaaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom