Pelikone noin 1000€

Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
ok, eli sehän menee sit just niinku pitää et jos emolevy käskee lisää tuuletusta niin kaikki 6 tuuletinta lisää kierroksia
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Ja jos oon yhtää kartalla ni näytönohjaimen tuuletin sit lisää ja vähentää kierroksia näytönohjaimen lämpöjen mukaan.

Minkä lämpötilan mukaan ne 6 tuuletinta sit päättää kuinka paljon pitää tuulettaa?
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Niinkuin olen jo monta kertaa todennut että olen viimeeksi perehtynyt Windows koneisiin joskus viime vuosituhannen puolella niin tulee näitä tyhmiä kysymyksiä. Kun olen Windowsin asentanut niin mitä ilmais ohjelmia koneen lämpöjen ym. tarkkailuun suosittelette? voisin jo asennella niitä vaimon koneeseen johon tänään uskalsin lisätä yhden tuulettimen lisää ja kone ei edes syttynyt palamaan :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Kun olen Windowsin asentanut niin mitä ilmais ohjelmia koneen lämpöjen ym. tarkkailuun suosittelette?
HWinfo ja HWMonitor on varmaan ne käytetyimmät mitä porukka käyttää lämpötilojen seuraamiseen.

Ja kuten aiemmin sanottiin niin kolmella tuulettimella pärjää. Kaksi eteen + yksi taakse. Tohon bitfenixiin näyttäis menevän myös 2x140mm eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Väittäisin, että hyvin pärjäät kolmellakin tuulettimella.
Tulin vaan sanomaan, että erittäin hyvin sanottu siellä takana.

--

Kolme tuuletinta eteen saa kyllä tuollaisella rei'itetyllä etupaneelilla semmoisen ilmavirran, että kone pysyy viileänä. Laittaisin tähän vielä Meshify C:n, mutta sitä ei saa täysvalkoisena.
Koneen kokoajalle vaan tiedoksi: tällä pyritään välttämään sitä, että prosessorin ja näytönohjaimen lämpötilat nousevat liian korkeaksi, jolloin ne eivät toimi optimaalisesti ja niiden käyttöikä pienenee. Lisäksi tuulettimet voivat huutaa, jos ilmankierto vaatii kovasti niiltä töitä.

Itsellä on ollut ostoskorissa valkoinen P400A ja B450 Pro Carbon teinin koneeseen, mutta sitten (teinin) rahat loppuivat kesken ja tilattiinkin vain B450 Pro Carbon. Se on ainoa MSI:n B450-emolevy, jossa on ARGB-tuki. Eli jos näitä ledejä haluaa lisäillä nyt tai myöhemmin, niin se on ainoa kohtuuhintainen varmasti 3000-sarjaa jotenkin tukeva vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Vaimon koneessa selkeästi nyt kun jotain jo ymmärrän on todella huono kotelo ja tuulettimet huutaa, ostan nyt edullisen kotelon uuteen koneeseen jonka sitten kun talous sallii siirrän vaimon koneeseen ja ostan itselle uuden.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Kiitos hsalonen

Kannattaisko tuohon ostaa kolme värivaloilla varustettua tuuletinta eteen?

Tuossa kotelossa ei kuumailma viihdy jos laittaa kaikkiin tuuletuspaikkoihin ropellit pyörimään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Halvemmalla pääsisit, kun ostaisit sen P400A:n, jossa on kaikki valmiina. Ei vaan ole sisältä valkoinen, jos se on este:
1581491590604.png


tai mustana:
tai mustana ilman tuulettimia:

Siitä on arvosteluja Youtubessa (erityisesti Gamersnexus, mutta nyt olen töissä ja youtubea ei katsella työajalla).. Kotona on linkki. Editoin sen tähän illalla.

--

Kaikki metalliverkkoiset on hyviä. Jos haluaa mahd. halvan, niin tuo on Antin mukaan hyvä:
Ilman lasia 33€, lasin kanssa 40€.

--

Tämä on sitten vain toisella sivulla ilman sisäänotto, mutta toimii, jos ei ole niin virtasyöpöt osat tai huippu näytönohjain (esim. RX 570 toiminee tässä):

--

Tämä on sitten ihan kakka:
Siinä ei kuvasta poiketen tule ilmaa kunnolla sivuilta, vaan ilma tulee pienestä aukosta pohjassa. Tämä on vaan varoitus, että halvalla voi saada myös huonon. Lisäksi katto ei ole auki, niin ilmaa täytyy poistaa takaa tehokkaalla tuulettimella, jota se mukana tuleva ei ole. Nova Mesh korjaa nämä kaikki ongelmat ja on täysin eri kalibeerin kotelo. Siinäkään ei taas mukana tule paljon tuulettimia.

Lupaamani P400A arvostelut:




Nämä kannattaa katsoa, jos tuo kotelo kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Tämä on sitten ihan kakka:
Siinä ei kuvasta poiketen tule ilmaa kunnolla sivuilta, vaan ilma tulee pienestä aukosta pohjassa. Tämä on vaan varoitus, että halvalla voi saada myös huonon. Lisäksi katto ei ole auki, niin ilmaa täytyy poistaa takaa tehokkaalla tuulettimella, jota se mukana tuleva ei ole. Nova Mesh korjaa nämä kaikki ongelmat ja on täysin eri kalibeerin kotelo. Siinäkään ei taas mukana tule paljon tuulettimia.
Komppaan, tätä koppaa pitäisi vältellä. Halpa, mutta todella kamala rakentaa.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Oisko tuo kotelo nyt se oikea yhdistelmä edullista hintaa, ulkonäköä ja mukana tulevia tuulettimia, kaiken lisäksi ois lisätuulettimille tarvittaessa paikkoja.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
387
Suosittelisin tuo Intel 660p QLC SSD sijasta ottamaan esim Kingstonin A2000 vaikka se 15€ enemmän maksaisikin. Ymmärtääkseni tuo 660p QLC tekniikalla toteutettu SSD alkaa hidastumaan merkittävästi jos täyttöaste alkaa lähesrymään 75% tai sen yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Oisko tuo kotelo nyt se oikea yhdistelmä edullista hintaa, ulkonäköä ja mukana tulevia tuulettimia, kaiken lisäksi ois lisätuulettimille tarvittaessa paikkoja.
Kyllä, siinä kyllä se RGB + TG + tuulettimet maksaa. Etupaneeli on kyllä täyttä lasia (esim. Coolermasterilla on narmuuntuvaa muovia).

Laitan vaan plussat ja miinukset:
+ Siinä on 4 ihan hyvää tuuletinta mukana
+ Siinä on vähintään kohtuullinen ilmakierto
+ Ulkonäkö on tarpeeksi siisti
+ Etulasi on lasia, eikä akryyliä (ei naarmuunnu helposti)
+ Siihen käy 12V 4-pin RGB, joka on kaikissa moderneissa emolevyissä
+ Jos ei ole RGB emolevyssä, siinä tulee oma kontrolleri mukana
- Se 12V RGB ei ole ARGB, eli se on yksivärinen
- Reiät edessä olisi tehokkaampi tapa siirtää ilmaa
- Minulla on tuossa eteisessä tuosta versio ilman RGB ja ilman TG, maksoi puolet tuosta..

Tuommoisia on jollain aikataululla tulossa:

Kotelon valinta on vähän hankalaa, kun paras on se, mitä itse tykkää katsella pari vuotta. Testeissä parhaiten on menestynyt se P400A, mutta noita muita ehdottamiani ei ole mikään suuri sivusto testannut.

Suosittelisin tuo Intel 660p QLC SSD sijasta ottamaan esim Kingstonin A2000 vaikka se 15€ enemmän maksaisikin. Ymmärtääkseni tuo 660p QLC tekniikalla toteutettu SSD alkaa hidastumaan merkittävästi jos täyttöaste alkaa lähesrymään 75% tai sen yli.
Tuo 75% on urbaania legendaa taas. On se hyvä pitää täyttöaste tuolla tasolla, ettei samoja soluja tarvitse täyttää uusiksi, mutta siellä on SLC cache ja 0.25GB muistia, ettei se hidastu kirjoittaessa. Sen sijaan kestävyys on QLC:llä pienempi kuin TLC:llä (tai 2-bittisellä MLC:llä).
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
On tää kääntynyt vähän päälaelleen ku viikko sitten ajattelin että kotelo on se helpoin päätös, mutta en ymmärrä minkä näytönohjaimen valitsisin ja nyt raha päättää näytönohjaimen ja kotelon kanssa on ihmettelemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Nyt se kotelo kannattaa miettiä niin, että ei tule myöhemmin näitä ongelmia:

Nuo on mini-ITX koppia, mutta ne vaan korostavat ongelmaa. 5700 XT on niin äärimmilleen viritetty, että se kyllä tarvitsee ilmavirtaa. Joku 1660 Super tuskin tarvitsee niin paljon - mutta se jää pelitehoissa. Tämä on tämmöinen tasapainoilupeli.

Omasssa pelikoneessa on Jonsbo U5, sitä ennen oli Meshify C, jonka myin Intelin mukana. Ostohetkellä ei ollut markkinoilla mitään linkittämistäni koteloista. Toiseen koneeseni on tulossa Pure Base 500 DX, joka on käytännössä tämä, mutta edessä on reikiä:
Pure Base 500 DX ilmestynee maaliskuussa. Ehkä.

Pistetään vielä tuo, nämä on tulleet tällä viikolla:
Ymmärrettävistä syistä niistä ei ole mitään testejä vielä. Etupaneeli on kuitenin avoin, niin luulisi niiden toimivan ilmankierron kanssa hyvin. Toimitus varmaan kestää.

edit: siis koteloissa on vaan paljon hyviä vaihtoehtoja, niistä kannattaa valita se itselleen sopivin. Muutama ansa on joukossa (toisena huonona esimerkkinä Bitfenix ENSO (ei Mesh)), niin niitä ei kannata ostaa. Myöskään Phanteks P300 ei joidenkin mielestä ole hyvä, mutta hyvin sekin toimii, jos sinne ei laita 5700 XT:tä. Pitää vähän säätää sen kokoonpanon kanssa. Erittäin tehokas näytönohjain vaatii paljon tuuletusta.

--

Edelleen, peleissä eniten vaikuttaa näytönohjain. Siksi jotkut pistävät siihen suurimman osan budjetista.

--

Tuo m.2 ssd : @RageDaddy , @Black Sheep ehdotukset (ainakin paperilla) ovat nopeampia ja kestävämpiä, mutta tuskin se 100TBW tulee vastaan normaalilla käytöllä normaalilla ihmisellä. Itse tunnustan ottaneeni ensimmäisen halvan ja luotettavan vaan listalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Tuo Be Quiet! Pre Base 500 vaikuttaa hyvältä kopalta, pitää harkita jos kerkeää tulemaan ennen tilausta.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Virtalähteestä voisi pari kymppiä säästää jos tekee tiukkaa, hieman yliampuva tuohon kokoonpanoon.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Tuli sellainen mieleen että jos koneen rakentelu käy innostamaan ekan projektin jälkeen enemmän ni mitä veikkaatte tuollaisesta kokoonpanosta Windowseilla ym. valmiiksi asennettuna sais vaik puolen vuoden päästä rahaa?

Tarkoitan jäiskö siinä rakentajalle hieman voittoa millä vois sit rakentaa taas uuden koneen itselle ja näin pitää omaa konetta paremmin ajantasalla?
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX (1-Click OC) -näytönohjain, 8GB GDDR6

vastaan


Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse -näytönohjain, 8GB GDDR6

Hintaeroa Jimmsillä 100€ kommentteja molemmista näyttiksistä puolesta ja vastaan. Näyttönä minulla siis 65" 4K 60hrz TV
 
Liittynyt
13.02.2020
Viestejä
68
KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX (1-Click OC) -näytönohjain, 8GB GDDR6

vastaan


Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse -näytönohjain, 8GB GDDR6

Hintaeroa Jimmsillä 100€ kommentteja molemmista näyttiksistä puolesta ja vastaan. Näyttönä minulla siis 65" 4K 60hrz TV
Ota nvidia, jos et halua kortin lämpöjen olevan tasoa leivinuuni jouluaamuna. Plus noi aiemmin mainitut ajurit jne.
 
Liittynyt
18.02.2018
Viestejä
512
On minusta erittäin harmillista, että tilanne on 5700 ja 5700XT osalta tällainen. Hyviä kortteja olisivat voineet olla. :/
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Suunnilleen sama virrankulutus 2070S:llä on kuin 5700XT:lläkin. Se on myös nopeampi ja sen takia parempi virrankulutusta miettiessäkin, jos vaan on heittää tuo 130€ lisää. Mutta tuo KFA:n kortti voi olla jopa äänekkäämpi kuin 5700XT, ja noita halvempia nVidian kortteja ei hirveästi testailla sivustoilla.

Näissä Gigabyten korteissa arvosteluiden perusteella jäähyt ihan kärkipäätä lukemien perusteella(pitää huomioida sekä lämpötilat, että äänekkyys).
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Viisaammat taas auttakaa: Onko tuossa MSI B450 tilaa kahdelle M.2 kiintolevylle?

Yksi tapa säästää 100€ nyt olisi ostaa kolmenkympin tikku jolle menis käyttis ja ostaa kuukauden päästä kun taas rikastuu isompi rinnalle peleille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Viisaammat taas auttakaa: Onko tuossa MSI B450 tilaa kahdelle M.2 kiintolevylle?

Yksi tapa säästää 100€ nyt olisi ostaa kolmenkympin tikku jolle menis käyttis ja ostaa kuukauden päästä kun taas rikastuu isompi rinnalle peleille.
Gaming prossa näyttäis olevan 2. Tomahawkissa on 1
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Toinen tyhmä kysymys: JOS päädyn siihen RTX 2070 Super näyttikseen niin Nvidian sivuilta tilattuna saisin ns. originaalin ( ilmeisesti ) hintaan 559€ sis. toimitus (kestääköhän kauan? ) tai sitten saisin muiden osien kanssa samaan toimitukseen KFA version tuosta näyttiksestä.

Onko mitään syytä tilata korttia Nvidian sivuilta?

Lisäkysymys: olisiko se RX 5700 XT kuitenkin se fiksuin ratkaisu, säästäis satasen? ( olen lukenut ja katsellut miljoona vertailua molemmista korteista, mutta en vieläkään ole tehnyt päätöstä kumman valitsen )
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Tuossa tähän taloustilanteeseen alkupaketti, kuukauden päästä sitten prosessorijäähdytintä ja isompaa kiintolevyä rinnalle.

Saa kommentoida, kiitos vielä kaikille avusta!!!

Huvitti kun katselin tuota samanlaista pakettia valmiiksi kasattuna, tulis sille hintaa.......
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Kyllä mä ottaisin 5700XT:n, joka multakin löytyy koneesta ^_^. Tosin olen AMD:n leirissä muutenkin, niin vähän puolueellinen olen. Mutta tosiaan ajuriongelmat on kyllä mun mielestä jo ratkaistu näiden näyttisten suhteen.
 
Liittynyt
18.02.2018
Viestejä
512
Videollahan sanovat, että heidän kokemuksen mukaan toimii mainiosti.
Totta.

Tuhannet ihmiset ovat kuitenkin kokeneet ongelmia näytönohjaimen kanssa. Mutta voihan tuonkin tuosta videosta löytää. Ihan miten asian haluaa kuulla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom