Pelikone noin 1000€

Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Budjetti: +-1000e
Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin: kyllä
Haluatko koneen valmiiksi kasattuna: kyllä
Ylikellotatko prosessoria: -
Kotelon koko: ATX
Kotelon väri/ulkomuoto: -
Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä: hiljasuus plussaa
Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä: kyllä
Koneen käyttötarkoitus: Pelaaminen 4K telkkarin kautta
Kuuluvatko näyttö/näppis/hiiri/etc budjettiin: Ei

Ostin vuosi sitten Tietokonepalvelu Hietaniemestä käytetyn koneen ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Nyt jätän kyseisen koneen vaimolle ja hommaan itselle paremman. Hetken opiskellessani koneiden rakentelua ym. huomasin että budjetti kasvaa joka päivä kun oppii lisää...... Tällä (onnettomalla ) oppimäärällä olen tykästynyt siihen että koneessa olisi joko Ryzen 5 3600 tai 3600x ja nykyisessä koneessa on 6GB näytönohjain ja olen maalaisjärjellä ajatellut että uudessa pitää olla 8GB. Tänään opin että Ryzen prossut tykkää nopeasta muistista ja tuntuu että haluamani koneiden hinnat alkaa olla ihan pilvissä.

Valtava kiitos KAIKILLE avusta!!!

Loppuun vielä sellainen ajatus että tavallaan kiinnostaa kasata kone itse, mutta en ole laskenut kuinka paljon siinä rahallisesti säästää ja palaako siinä vain tietämättömällä hihat???
 
Liittynyt
18.02.2018
Viestejä
512
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Itse asiassa en olekkaan niin pihalla kuin olen luullut, tuo kone oli itsellä ykkösenä. Tykkään kun muutamassa paikassa saa näköjään itse valita osat, mutta juuri noissa paikoissa budjetti nousee n. 1200€ kun ei malta missään osassa säästää.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 253
No näytönohjain on tuossa Tehoraudan paketissa kyllä hyvä, mutta sitten monta osaa on low endia.
Esim. poweri on kirjaimellisesti 10v sitten vanhentunutta täysin low endia joka olisi paikallaan siellä lähempänä puolikkaan budjetin konetta.
Tuo emolevykin on kovin heikko siihen AMD:n tarjoamaan alustan vahvuuteen, eli päivitettävyyteen aika heikkoine prossuvirransyöttöineen.

Jos on tarkoitus päästä koneella pitkään, niin prossun vaihto 8 ydintä/16 säikeiseen tulee olemaan edessä.
Next-gen pelit kun tullaan suunnittelemaan pitkälle sille raudalle kiitos tulevien konsolien.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
R5 3600 riittää aivan kepoisesti peleille sanotaanko ainakin viiden vuoden ajan. Ei ole mitään syytä ostaa sen tehokkaampaa pelaamiseen jos ei huvikseen hotsita kahdeksan ytimisen kanssa kikkailla tai tarvitsee tehoa johonkin muuhun asiaan. Silti tuo pakettikone on siitä kehno että emolevy on niin perus ja näytönohjain äänekäs. Virtalähde on ihan hyvä.

Tässä vaihtoehto tuolta samasta liikkeestä osina. Parempaa on hiljainen näytönohjain, NVME-asema perinteisen SSD-aseman sijaan, sekä hitusen parempi emolevy ja muistit. Suosittelen panostamaan tuohon näyttiksen hiljaisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
BOT ei ole vieläkään ymmärtänyt, että tuo emolevy voi olla BIOS-päivittämätön, jolloin uusi kone ei edes käynnisty.. Jo varmaan kolmas kerta, kun huomautan asiasta, niin en edes jaksa tagata häntä enää.. Lukisi näitä viestejä.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Kuinka paljon painoarvoa laitatte muistien nopeudelle ja kovalevyn nopeudelle?

Miten tällainen maallikko osaa erottaa näytönohjaimista mitään muuta eroa kuin muistin määrän? eikö se näytönohjain ole kuitenkin tärkein ja kallein palapelin palanen?
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Nykyisestä koneesta miinusta sen verran että sen tuulettimet huutaa täyttä vaikkei sillä mitään tekisikään ja olohuone koneessa hiljaisuus ois iso plussa, oon kyllä miettinyt että vetäis pitkillä piuhoilla toiselle puolelle taloa kaikki koneet huutamaan ja lämmittämään......
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Kuinka paljon painoarvoa laitatte muistien nopeudelle ja kovalevyn nopeudelle?

Miten tällainen maallikko osaa erottaa näytönohjaimista mitään muuta eroa kuin muistin määrän? eikö se näytönohjain ole kuitenkin tärkein ja kallein palapelin palanen?
Näytönohjaimista voit katsella noita käteviä taulukoita.

Kovalevyn nopeus on hankala, jos et tiedä mitään, niin osta semmoinen normaali SSD ja joltain suurelta merkiltä: Samsung, Intel, Crucial. Kaikkien noiden QLC-asemat on hitaita ja eivät kestä käyttöä niin hyvin, mutta kyllä se siitä. Kingstonien kanssa on välillä ongelmia.

Nykyisestä koneesta miinusta sen verran että sen tuulettimet huutaa täyttä vaikkei sillä mitään tekisikään ja olohuone koneessa hiljaisuus ois iso plussa, oon kyllä miettinyt että vetäis pitkillä piuhoilla toiselle puolelle taloa kaikki koneet huutamaan ja lämmittämään......
Osta vanha kone täyteen näitä:

Ja jos ei riitä, niin sitten 120mm tornituuletin:
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
BOT ei ole vieläkään ymmärtänyt, että tuo emolevy voi olla BIOS-päivittämätön, jolloin uusi kone ei edes käynnisty.. Jo varmaan kolmas kerta, kun huomautan asiasta, niin en edes jaksa tagata häntä enää.. Lukisi näitä viestejä.
Oletan että kun on uudempi liike ja paljon myyty emolevy ettei ole enää sellaista kappaletta saatavilla missä liian vanha BIOS. Jos epäilee tätä niin ostaa vaikka tämän sitten. Ei mene rahat hukkaan tuon MSI:n kanssa, on laatupeli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Kyllä se Asrock on parempaa vastinetta rahoille, jos tulee päivitettynä. Mutta sitten on ns. kusessa, jos ei tulekaan. Näitä on aina tuolla Ongelmat-osiolla huutelemassa, kun ei ole otettu asiaa huomioon ja vasta konetta koottaessa paljastuu. Sitten menee aikaa ja rahaa sen päivitysprosessorin löytämiseen.

Melkein voisin ostaa itselleni 1200:n ja 4-5 maksullisen BIOS-päivityksen jälkeen se olisi maksanut itsensä takaisin.

edit: ja emolevynä tuo Asrock voitti io-techin B450-emolevytestin hintaluokassaan ylivoimaisena, että ehkä se inspiraatio on haettu sieltä. Kuitenkin, tässä on suuria riskejä, niin en suosittele hankkimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
92
Ite kasailin tämmösen vuosi sitten. Nyt jos rakentasin niin ottasin jollain ryzenillä ja varmaan amd näyttiksellä niin melkeen ollaan jo 1000e hintaluokassa kun muutkin osat ovat halventuneet.
Suosittelen tuota m.2 tyyppistä ssd asemaa. Eron huomaa konetta käynnistellessä ja pelejen latausajoissa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Ettei mene vaan keskusteluksi omalta puolelta:
1581079935614.png


Voi kai tuon näytönohjaimen vaihtaa tähän:

Powercolorin näytönohjaimista olen kyllä kuullut huonoa, tuoreimpana 5600 XT.

Ehkä tuo:

Jos haluaa säästää rahaa ja olla punainen.

--

Nämä on kalliimmat setit, mutta osat on paremmin tasapainossa.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Tuo Salosen setti vaikuttaa helvetin hyvältä, tosin sit pitäis osata itse kasata......

Voinko muuten hyödyntää nykyisen Windows lisenssin uuteen koneeseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Tuo Salosen setti vaikuttaa helvetin hyvältä, tosin sit pitäis osata itse kasata......

Voinko muuten hyödyntää nykyisen Windows lisenssin uuteen koneeseen?
Kasaaminen lisää hintaa 79€ :(

Siksi juuri nuo valmispaketit tutuista liikkeistä on niin houkuttelevia, mutta ne ei käytä niissä parhaita osia, vaan niitä, joita on paljon varastossa.

Esim.

Tuossa on myös säästetty emolevyssä ja näytönohjain ei ole niin hyvä, kuin mikään ehdotetuista. Tuo ehdotettu:

On tuota Jimm'sin kokoonpanoa nopeampi, kun siinä on taas se parempi näytönohjain. Molemmista paketeista vaihtaisin pari osaa itse, mutta ei ne niiiiiin huonoja ole.

--

Loppupeleissä on vaan kysymys, että meillä on kaikilla suunnilleen samat kokoonpanot (paitsi itse pistin parikymppiä lisää virtalähteeseen ja emolevyyn, sekä ostin erillisjäähyn), mutta siihen pitäisi saada hyvä näytönohjain. Se 79€ on hirveä määrä rahaa ja sillä saa helposti paremman näytönohjaimen. Jotkut ottavat jopa huonompia komponentteja, että se näytönohjain mahtuu budjettiin. Tässä edelleen katso tätä:
1581088681952.png


Tuo on suoraan pelinopeus. Siksi näytönohjain on tietyn pisteen jälkeen koneen tärkein komponentti. Tuosta vielä puuttuu 5600 ja 5600XT ja superit, mutta en tinkisi tästä, jos nopeutta halutaan lisää. RTX 2060 tai 5600 XT minimitasoksi.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
92
Ei tuo kasaaaminen mikään erikoinen homma ole. Io techin youtube kanavalta kasausvideo kaveriksi ja pari kaljaa niin onnistuu varmasti :thumbsup:
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Tuo edellinen neuvo kertoo tilanteesta aika paljon........ uskon vahvasti että osaisin kasata koneen itsekin MUTTA on tämä tietokone nippeli tieto niin hakusessa etten ymmärtänyt tuosta ohjeesta mitään muuta kuin että jotain pitää muistaa :sleep:
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Multitronicin ja Takomon pakettilaskurit ovat olleet kovassa käytössä jatkuvasti ja sieltä Hietaniemeltä odotan tarjousta
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
  • Et tarvitse kuin korkeintaan 600 W virtalähteen, älä maksa tyhjästä (vertaa).
  • SSD-asema ripauksen kallis, mutta hinnat ovatkin kai yleisesti nousussa (vertaa).
  • Valitse suorittimelle jokin jäähy kun kerran budjetti joustaa.
  • Tuo RX 5700 XT on äänekäs. Panosta hiljaisempaan.

Muutoin hyvä setti!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Karkaa kyllä budjetti lapasesta mutta tämä kokoonpano kiinnostais Hietaniemestä:


Kotelo: SILENTIUMPC Armis AR5X TG RGB
Emolevy: MSI B450 Tomahawk MAX
Prosessori: AMD Ryzen 5 3600 @ 3.60GHz (4.20GHz)
Näytönohjain: NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Muistit: 16GB (2x8GB) DDR4 @ 3000MHz
Kovalevy: Intel 660p 512Gt M.2 NVMe SSD
Virtalähde: SilentiumPC Vero L2 600W, 80 Plus Bronze
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
387
Jos olet päätymässä tuohon Ryzen 5 3600 niin kannattaa ottaa se erillinen PCU jäähy, koska arvosteluiden perusteella tuon oma vakio jäähy on aika heikonlainen. Tuollainen 25-30€ sijoitus kannattaa tuossa kohden että pysyy lämmöt kurissa.

Esim tässäkin ketjussa suositeltu SilentiumPC Fera 3
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Juu noista ilmankierroista ja jäähytyksistä ajattelin sitten kysellä ihan lopuksi. Nyt suurimmat päätökset ovat kuka koneen kasaa ja kuinka paljon laitan näytönohjaimeen rahaa.

Alan kallistua siihen että kasaan koneen itse, suositteletteko?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Koneen kasauksessa itse yleensä suurimmat ongelmat on siinä, että välitappeja on huonosti laitettu tai modulaarisen virtalähteen kanssa on ongelmia. Kaikista näistä pääsee lukemalla manuaalin ja SilentiumPC:n koteloissa on ihan hyvä manuaali. Nyt jos tuon kohdan 3 ymmärtää, niin se on käytännössä siinä:
1581175677799.png


Ja tästä ihan alussa, että nuo vihreät hommat toimii niin, että alla on kultainen (tai mustaksi värjätty) korokepala emolevyn reiän kohdalla ja sitten ruuvataan ruuvi päälle (mustaksi värjätty):

1581175751904.png


Noi kuvittelet mustina, niin koko prosessi on melkein siinä. Käytännössä sitten vedetään 30-60min johtoja siististi sieltä takaa, kun toimii.

..tai no, emolevyn ohjekirjassa on ohjeet, miten laitat muistin ja prosessorin. Ja jäähy sen omilla ohjeilla. Mutta tässä on parin tunnin työ, tai aloittelijalle ehkä 4h ja siinä on säästänyt sen 79€. Jokainen itse laskee, paljon omalla ajalla on arvoa. Tuosta ylhäältä voi katsoa ohjeita sen verran, että näyttääkö turhan vaikelta vai ei..
Myös Juha Kokkonen täältä on koonnut kotelon (unohtaen backplaten) ja Sampsa Kurri sitten kerralla oikein. Mutta löytyy haulla ja kumpikin on ihan ok video.

Katso vaikka tämä:
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Juu oon katsellut YouTube koneen rakentelu videoita ja ei kai tuo itse rakentaminen oo mikään amerikan temppu ja saan sitten valita kaikki osat itse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
201
Ei sillä väliä onko omallaan vai ei. Itse suosittelisin tuon Radeon 5700 XT:n laittamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 253
Onko parempi että Windows on omalla asemalla ja pelit omalla vai eikö sillä ole mitään väliä?

Harvemmin se Windows mitään itse latailee pelatessa ja varsinkaan SSD-levyillä sillä ei ole merkitystä.

Mutta älä nyt tuota Samsungin ylihintaa maksa.
Tämä on enemmän sitä mitä vain puoliteraisen pitäisi maksaa.
Wintoys10 ja Modern Warfarehan kun varaisivat sellaisesta suunnilleen puolet.

Pelikäytön kannaltahan silläkään ei oikeastaan ole merkitystä onko SSD mallia NVMe vai SATA:
Tärkeintä on että tila riittää pelien asentamiseen SSD:lle "pyörivän ruosteen" sijaan.

Powerin taas voisi tuon hintaisessa paketissa nostaa 10€:llä 650 wattiseksi, niin varmasti kestää hyvin päivitykset tulevaisuudessa.


PCGamerin sivuilta luin artikkelin best graphic cards 2020 ja sen pohjalta ajattelin tuota 2070 superia
Kaikki nykyiset ne on hintaisekseen enemmän tai vähemmän paljon huonoja jos tulevaisuutta katsotaan ja tulevat happanemaan käsiin suunnilleen nopeammin kuin sieltä ulkomailta tuotu kestobalsamoitu omena säilyy jääkaapissa.
Suorituskykysakko tulevaisuuden tekniikasta raytracingistä on aivan järkyttävä 30-50%, niin sillekään on turha laittaa painoarvoa RTX:ssä.

Mitenhän tuo Asuksen laatu lienee muihin nähden...
Radeon 5700 XT:ssä Asuksen kortithan ovat huonoimpia VRM:n ja erityisesti muistien lämmetessä pahasti.
(TUFissa muistit ovat kirjaimellisesti pohjaanpalamisrajoilla)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Powerin taas voisi tuon hintaisessa paketissa nostaa 10€:llä 650 wattiseksi, niin varmasti kestää hyvin päivitykset tulevaisuudessa.
Powerin hintaa voi myös 10€:llä laskea, käymällä katsomalla Jimm'sin langassa kuukausitarjouksia. Jos ostaa AMD:n kortin tai niitä lähemmäs 500€ Nvidioita, niin se 650W voi olla aiheellista.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Kiitos neuvoista, nyt on taas pääkopalla sulateltavaa. Ostohetki on 2.3. eli onhan tässä aikaa opiskella.....
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 253
Millä se wifi yhteys ois fiksuin tehdä, kortilla vai tikulla?
No ainakin se olisi aina hyödyksi että siitä olisi antennilta mahdollisimman vähäesteinen linja WLAN-tukiasemaan.
Jos välillä on koko kotelo+käyttäjä+seinä jne. niin se hankaloittaa hyvän signaalin saamista.

Varsinkin jos tukiasema on kauempana ja välissä on esim. pari seinää silloin antenni olisi hyvä saada sijoiteltua vapaammin.
Kalliimmissahan on joko antennit johdon päässä sisäisen sovittimen tapauksessa, tai sitten USB-sovittimessa on johto:

Jos taas tukiasema on lähempänä silloin tuolla on vähemmän merkitystä.
Tosin häiriöinen ympäristö voi myös vaikuttaa.
Esim. kaupungeissahan tuota langatonta tauhkaa voi olla ilmassa paljon hankaloittamassa nopean ja vakaan yhteyden saamista tukiaseman ja sovittimen välille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
201
PCGamerin sivuilta luin artikkelin best graphic cards 2020 ja sen pohjalta ajattelin tuota 2070 superia

Pelaan 4K telkkarista ja mielellään pitäisin resoluution tarkkana
No super on joo erikseen jos budjettia venyttää mutta sun listauksessa oli 2070 Strix joka taas saman tehoinen ehdotetun AMD:n kortin kanssa. Hintaeroa vaan n. 100€ .
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
133
Näyttökuva 2020-2-10 kello 17.36.57.png

Valtava kiitos KAIKILLE avusta, etenkin hsaloselle. Paljon oon oppinut ja paljon olen YouTubea katsellut ja vielähän tässä kerkeää paljon oppia sillä ostopäivä komponenteille on maaliskuun 2. päivä

Kotelo on kallis, mutta hieno ja varmasti siellä saa pysymään koneen hyvin tuuletettuna, lisä tuuletusta katselen sitten tarpeen vaatiessa.

Radeon RX 5700 XT taitaa viedä voiton monesta syystä, joista taloudellinen syy ei ole varmasti se pienin.

Levytilaa hommaan sitten kun budjetti sallii lisää ja jos saan tuon kokoamisen ja asennukset suosiolla läpi niin voi olla ettei tämä jää viimeiseksi koneeksi jonka rakennan alusta loppuun itse. Vuoden päästä luulis jo maailman olevan täynnä ns. uuden sukupolven pelejä ja siksi en odota uudelta koneelta pitkää elinikää ykköskoneena.

Kiitos vielä kaikille neuvoista!!!
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 462
Kotelo on kallis, mutta hieno ja varmasti siellä saa pysymään koneen hyvin tuuletettuna, lisä tuuletusta katselen sitten tarpeen vaatiessa.
Veikkaisin kyllä jo nyt että tuuletus ei varmasti ole parhaimmasta päästä tuossa kotelossa. Hintaakin melkoisesti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kannattaa ostaa ennemmin b450 pro carbon bundle, jos kaipaat wifiä.

Kotelo tosiaan suunniteltu ulkonäkö edellä ja se näkyy lämpötiloissa aika rankasti. Alle satasen p400a:ssa cpu 12C ja gpu 7C viilempänä samalla metelillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
P300A on vasta tulossa, maaliskuussa tulee markkinoille. Tuossa on vielä suljettu etupaneeli. Sinne menee muuten vain 2x 140mm, kokemusta on..

Käytännössä pitää maksella vähän enemmän.


Tai sitten..
tai:

Myös näitä voi miettiä:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 417
Viestejä
4 147 953
Jäsenet
70 251
Uusin jäsen
jaakos

Hinta.fi

Ylös Bottom