Pelikone 9-vuotiaalle. Gigantin Build 140?

Etsin pojalleni pelikoneen syntymäpäivälahjaksi. Hän on itse säästänyt siihen 350 €, ja minä maksan loput. Onko Gigantin Build 140 hintansa (950 €) arvoinen vai löytyykö muualta vastaavaa tai mieluiten edullisempaa? Wifi on ehdoton vaatimus.

Tällä hetkellä Fortnite on vaativin peli, mitä hän pelaa, mutta koskaan ei tiedä, alkaako hän pelaamaan raskaampia pelejä vai hiipuuko kiinnostus. Siksi tuntuu turhalta maksaa yli 1000 €, mutta toisaalta olisi hyvä, jos konetta voisi päivittää parin vuoden päästä.

Olen katsonut käytettyjä koneita jo useita viikkoja, mutta täällä Vaasan seudulla tuntuvat käytetyt olevan ylihinnoiteltuja ja vanhentuneita.

Osaatko sanoa että millasella näytöllä poikasi pelaa? Tulevaisuutta ajatellen tuo näytönohjaimen vrami pistää hiukan mietityttömään sekä 16 gigaa keskusmuistia, muuten varmasti iha sopiva kone.

Osaatko sanoa että millasella näytöllä poikasi pelaa? Tulevaisuutta ajatellen tuo näytönohjaimen vrami pistää hiukan mietityttömään sekä 16 gigaa keskusmuistia, muuten varmasti iha sopiva kone.
Näyttöksi tulee aluksi sellainen, mikä meillä jo on — vanha24-tuumainen Samsung. Vaihdetaan todennäköisesti parempaan myöhemmin.

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Tuo ostoskori näyttää paremmalta kuin Gigantin paketti. Minkä emolevyn, jossa on wifi, kannattaisi valita?

Hinta alkaa kyllä mennä jo reilusti yli budjetin.

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Tuo ostoskori näyttää paremmalta kuin Gigantin paketti. Minkä emolevyn, jossa on wifi, kannattaisi valita?

Hinta alkaa kyllä mennä jo reilusti yli budjetin.

Korin linkitys taitaa olla väärin. Ota sieltä alhaalta "jaa ostoskori" -> "kopioi linkki"

MSI Saldo meni nollille, ota vaikka tämä tilalle

Emolevyn tilalle jos tarvii wi-fin esim.

Tulin vaan puhumaan hinnoista.. Ja nekin hatusta :D

Saisit -200€ hinnasta ostamalla DDR4 AMD-kokoonpanon (ehkä -150€, jos ei tarvitse halpuuttaa kaikkea). Tässä on sitten päivitettävyys huono, mutta en pitäisi tätä "vanhentuneena". Tämä ei kuitenkaan mahdollista kaikkea kivaa myöhemmin, niinkuin AM5-kamat.

Saisit -200€ hinnasta ostamalla käytetyn näytönohjaimen. Näytönohjain on tämän monimutkaisin asia. 400€ 9060 XT 16GB on parasta hinta/laatusuhdetta uutena. Ja ehkä käytettynäkin. Ei kannata ostaa uutena sitä halvempia näytönohjaimia, kun niiden VRAM ei riitä tai potku ei riitä.

Sitten 200€ saa jonkun AMD 6600/7600 (XT) tai Nvidia RTX 3060/4060. Ja jos ei ole näistä kokemusta, ostaisin takuullisen ja kuitillisen. Ne on luokkaa 2/3 tuon 400€ näytönohjaimen tehoista, mutta niiden on tarkoitus olla väliaikaisia :)

Uutena 300€ 4060 on huono diili. 200€ 3050 on vielä huonompi diili. Uutena the-next-best-thing on mielestäni tämä:

Ja sitten täällä tullaan kohta sanomaan, että siinä on vain 8GB ja ei se riitä. Ovat puolittain oikeassa. Mutta tässä kannattaa myös katsoa sillä silmällä, että kaikki käytetyt ovat yleensä huonompia ja maksavat samaa luokkaa.

1751202377253.png

1751202634923.png

Sitten noita 1080 Ti voi vielä mennä 200€ pintaan, eikä kannata. Ehkä se 200€ on liikaa myös RX 6600:sta tai GTX 3060:sta..

Vanhemmista kuitenkin takuu on jo mennyt ajat sitten ja pahimmassa tapauksessa ovat olleet jonkun kryptofarmissa.

Tulin vaan puhumaan hinnoista.. Ja nekin hatusta :D

Saisit -200€ hinnasta ostamalla DDR4 AMD-kokoonpanon (ehkä -150€, jos ei tarvitse halpuuttaa kaikkea). Tässä on sitten päivitettävyys huono, mutta en pitäisi tätä "vanhentuneena". Tämä ei kuitenkaan mahdollista kaikkea kivaa myöhemmin, niinkuin AM5-kamat.

Saisit -200€ hinnasta ostamalla käytetyn näytönohjaimen. Näytönohjain on tämän monimutkaisin asia. 400€ 9060 XT 16GB on parasta hinta/laatusuhdetta uutena. Ja ehkä käytettynäkin. Ei kannata ostaa uutena sitä halvempia näytönohjaimia, kun niiden VRAM ei riitä tai potku ei riitä.

Sitten 200€ saa jonkun AMD 6600/7600 (XT) tai Nvidia RTX 3060/4060. Ja jos ei ole näistä kokemusta, ostaisin takuullisen ja kuitillisen. Ne on luokkaa 2/3 tuon 400€ näytönohjaimen tehoista, mutta niiden on tarkoitus olla väliaikaisia :)

Uutena 300€ 4060 on huono diili. 200€ 3050 on vielä huonompi diili. Uutena the-next-best-thing on mielestäni tämä:

Ja sitten täällä tullaan kohta sanomaan, että siinä on vain 8GB ja ei se riitä. Ovat puolittain oikeassa. Mutta tässä kannattaa myös katsoa sillä silmällä, että kaikki käytetyt ovat yleensä huonompia ja maksavat samaa luokkaa.

1751202377253.png

1751202634923.png

Sitten noita 1080 Ti voi vielä mennä 200€ pintaan, eikä kannata. Ehkä se 200€ on liikaa myös RX 6600:sta tai GTX 3060:sta..

Vanhemmista kuitenkin takuu on jo mennyt ajat sitten ja pahimmassa tapauksessa ovat olleet jonkun kryptofarmissa.
Minulla on vähän vaikeuksia käytettyjen osien kanssa, koska osaaminen ei riitä. Toki uusienkin osien tuntemus on vielä aika heikko. Olen yrittänyt lukea ja perehtyä asiaan jo muutaman viikon ajan, mutta välillä tuntuu, että mitä enemmän lukee, sitä vähemmän ymmärtää :)

Minkälainen DDR4-paketti olisi järkevä, joka kestäisi käytössä muutaman vuoden?

Mikä näistä vaihtoehdoista olisi fiksuin, esimerkiksi Gigantin paketissa? Riittääkö prosessori siinä, jos ajatuksena olisi päivittää muistit ja näytönohjain myöhemmin?

Tämä ostoskori on koottu tämän foorumin avulla, todennäköisesti hyvä tai jopa liian hyvä. Menee hieman budjetin yli, mutta pitäisi pärjätä useamman vuoden.

Tai tämä vaihtoehto + wifi-usb-adapteri, riittää varmasti hyvin Robloxille ja Fortnitelle, mutta onkohan tämä kuitenkin typerä vaihtoehto?

Minkälainen DDR4-paketti olisi järkevä, joka kestäisi käytössä muutaman vuoden?
En ostaisi am4 kantaa. Mutt jos pitää säästää, niin nämä

10 € pois muisteista:

Jos kasaat itse, niin tämä: hinnan takia: Data-Systems

Tätä harkitsisin vain hinnan takia.

Myös tää on harkinnan arvoinen, saat siis 3v pidemmän takun ja isomman virtalähteen.

Tossa pari halvempaa argb koppaa, jos valoista tykkää

Tässä ei ole otettu ihan halvimpia osia, mutta korkeintaan hyvää mid-rangea.
Ja edelleen, 100€ enemmän näytönohjaimeen (se Proshopin) ja saa +50% lisänopeutta peleihin.. Siksi en hyvällä mielellä tätä suosittele, mutta kokosin nyt kuitenkin, kun kysyit siitä, pystyykö tämmöisen kokoamaan:

Tästä puuttuu kokoamiskoodi. Nuo kokoaa ilmaiseksi koodilla.

Hintaa saa alle 600€, nämä vaan tinkimisiä, joita en itse tekisi.
  • Jättämällä erillisen jäähyn pois (Ryzenin mukana tulee huono)
  • Ostamalla se Kingstonin halvan SSD:n, jonka kanssa kaikilla on ongelmia ja se on QLC
  • Ottamalla mATX-koon emolevyn
  • (..ja tuohon sitten halvempi kotelo)

Hintaa saa ylös, ottamalla:
  • Nuo @Timo 2 muistit, 32GB pitäisi riittää ainakin seuraavat 3 vuotta
  • Parempi näytönohjain 9060 XT 8GB
  • Vieläkin parempi näytönohjain, jolla on tulevaisuutta 9060 XT 16GB
  • B550-emolevyn
  • Ryzen 5600
Nämä kuitenkin nostaa hintaa ja taas mennään. Kun on tarpeeksi lähellä 7500F-settejä, osta mieluummin semmoinen.

--

Ja ihan hatusta, tuon prosessori on luokkaa 15% hitaampi peleissä kuin DDR5 7500F. Hyötyohjelmissa sitten enemmän, mutta kuitenkin alle 30% (ellei mitata synteettisellä benchmarkilla muistiväylää, jota ihmiset eivät käytä oikeasti, vaikka lukuja on kiva esitellä).

Ja tuo näytönohjain on sitten se 2/3 9060 XT:n tehoista, riippumatta, paljon siinä on muistia.

edit: kirjoittelin lukematta @Timo 2 vastausta, mutta nähtävästi minä säästän enemmän :)
AM4 vs AM5 on kyse päivitettävyydestä. AM5 saa aina kaikki pieniä päivityksiä, ja sille julkaistaan vielä pari vuotta uusia prosessoreita, jotka sopivat kantaan. Sitä voi pojan kasvaessa päivittää. AM4 on käytännössä se, mitä tuli ostettua nyt. Tallennustilaa ehkä hankitaan lisää.

Rx6600 näytönohjaimella? Ehkä joo. Kokonaissuorituskyky (4090, tms gpu:lla)? Ei todellakaan vaan ehkä 30-40 % on realistisempi

Tämä on enemmänkin sitä, että 7500F on hyvä prosessori, eikä se ole se Gigantin pelipaketin huonoin osa. Sillä pelaa ihan kaikkia pelejä ja se ei jää pullonkaulaksi.
Ryzen 3600 voi jäädä, lähivuosina. Kyllä silläkin kaikkia nykypelejä pelaa.

--

Ja kun Gigantin paketista puhutaan, niin siis:
  • Prosessori on oikein hyvä, melkein parempi kuin mikään AM4-alustalta (peleissä) , ehkä 8-core X3D-mallit on itusen parempia
  • Muistit on hitaammat kuin normaalisti ja niitä on 2x8GB, jonka @Timo 2 antaa ymmärtää, että se ei enää riitä.. Älä kuitenkaan osta toista paria, jos haluat 32GB , vaan suoraan 2x16GB hyvää muistia ja myy vanhat
  • RTX 5060 olisi oikein hieno, jos se olisi 250€ kortti, mutta siitä on hankala sanoa asioita, kun se kuitenkin maksaa erikseen ostettuna enemmän - ja se on huonompi kuin veljeni ikivanha 3060 Ti.. Ja se 330€ RX 9060 XT 8GB on sitä sen verran nopeampi, että ostaisin aina vaan sen.. Lisäksi 8GB VRAM ei varmaan myöskään sovi @Timo 2 ..
  • Emolevy on parasta tässä setissä... Siihen voi helposti päivittää paremman prosessorin tilalle.. Ehkä pientä miinusta, kun on 2v vanhaa 600-sarjaa, mutta kuka niitä uusimpia USB-liitäntöjä tarvitsee?
  • Kotelo on hyvää keskiluokkaa ja siellä kiertää ilma.. Lisäksi, RGB! En vaihtaisi koteloa, vaikka ostaisin tämän osien takia..
  • SSD on se minun mielestäni huono Kingston kakkasarja, mutta se on niiden halvin ja muut Kingstonin levyt on hyviä, niin näitä nyt näkyy kaikkialla. QLC on pahasta.

--

Ja vielä vastauksena käyttäjälle @Timo 2 - tarkoitus oli vaan näyttää, että saa sen koneen halvemmallakin.

Tämä ostoskori on koottu tämän foorumin avulla, todennäköisesti hyvä tai jopa liian hyvä. Menee hieman budjetin yli, mutta pitäisi pärjätä useamman vuoden.

Tämän(kin) voi ostaa ilman näytönohjainta. Siihen käytetty näytönohjain hintaluokassa ~200€ ja sitten voi myöhemmin antaa lahjaksi paremman.

--

Tai, jos kokoaminen onnistuu itse, myös ostamalla tämmöisen voi säästää:

Ihan sama , mitä oli Gigantin kokoonpanossa.

--

..ja sitten, itse laittaisin 5€ enemmän RGB-jäähyyn. Poika/tyttö kyllä arvostaa sitä vitosen edestä :D
Minä täällä puhun, mutta vaihtaisin kotelon ja jäähyn tuossa ostokorissa minun ehdotuksiin :)

Siksi tuntuu turhalta maksaa yli 1000 €, mutta toisaalta olisi hyvä, jos konetta voisi päivittää parin vuoden päästä.
Tässä ketjussa on rönsyilty aika moneen suuntaan, mutta lähtisin tämän alustuksen perusteella kasaamaan AM5-pohjaista pakettia 7500F-prosessorilla ja käytetyllä näytönohjaimella. Jos innostus kasvaa tuohon voi aina vaihtaa nopeamman näytönohjaimen ja muutenkin päivitettävämpi alusta. Jos taas innostus jostain syystä lopahtaisikin kokonaan AM5-kone on helppo myydä vs. AM4.

Kiitos todella hyvistä pohdinnoista. AM5 on todennäköisesti paras vaihtoehto sekä päivitettävyyden että jälleenmyyntiarvon kannalta. Onko tämä ostoskori nyt järkevä?

Ja 7500F Data-Systemsiltä 159 € sis posti.

Kyllähän tuo on hyvin linjassa siihen mitä minua viisaammat ovat viime aikoina suositelleet. Hyvä kone tulee varsinkin kun vertaa mitä muita vaihtoehtoja tässä ketjussa on tullut esille. :D

Viimeksi muokattu:
Kiitos todella hyvistä pohdinnoista. AM5 on todennäköisesti paras vaihtoehto sekä päivitettävyyden että jälleenmyyntiarvon kannalta. Onko tämä ostoskori nyt järkevä?

Ja 7500F Data-Systemsiltä 159 € sis posti.

Tuolta saa 7500F 146€

Muisteissa olisi hyvä olla EXPO, että toimivat varmasti AMD:n kanssa. Siksi nuo ei välttämättä ole hyvä valinta. Tietenkin nyt vain nopeasti googletin ja en löytänyt tästä mainintaa.

Valittu kotelo on itse asiassa parempi, se on RGB ja mATX, niin pitäisi ehkä editoida oma ehdotus siihen :)

Jäähy on overkill, mutta liikamitoituksesta ei ole haittaa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 928
Jäsenet
78 157
Uusin jäsen
Nelliao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom