Jotakuinkin noinhan sen voi ajatella. Hitaasti liikutellessa on tiettyyn rajaan asti 2000 dpi ja sen jälkeen liikkeen nopeutuessa hiiri laittaa vähitellen isompaa vaihdetta päälle.
Aikoinaan tuollaiset acceleration jutut kirottiin alimpaan helvettiin ja muistan kun Windowsiin oli olemassa korjauksia, joilla kiihtyvyydestä pääsi eroon. Toisaalta vanhemmissa pelihiirissä taisi accelia olla jo ihan sensoritasolla kun tekniikka ei ollut niin hyvää mitä nykyään.
Eräällä tavalla on siis huvittavaa, että kiihtyvyys on tuotu takaisin "uutena ominaisuutena". Tärkeää tuossa kuitenkin on vapaus säätää se kiihtyvyys halutunlaiseksi kuten Razerilla näyttää olevan.
Accelilla on ehkä suotta vähän huono maine. Kun tietää mitä tekee niin sillä saa periaatteessa luotua hiirelle ihan täydellisen ja joka tilanteeseen sopivan herkkyyden.
Mielestäni kyseessä on erinomainen ominaisuus, joka aikanaan demonisoitiin Microsoftin surkean oletuskurvin vuoksi ehkä turhan nopeasti. Olen viime aikoina leikkinyt paljon RawAccelilla ja löytänyt mielestäni CS:ään täydellisesti sopivan yhdistelmän: herkälle mikrotähtäämiselle ranteella oma matala perussenssi, joka kiihtyy käsivarren liiikeeestä luonnollisesti nopeammaksi. Se tarjoaa tarkkuutta silloin, kun sitä tarvitaan, mutta nopeuttaa samalla kohteesta toiseen siirtymistä ilman, että hiirtä tarvitsee viedä ääriasentoihin.
Pohjasenssinä minulla sama mihin olen jo pitkän aikaan tottunut, joka on hyvin matala (edpi 500), mutta nopeammat liikkeet, jotka käytännössä aktivoituvat käsivarren liikkeestä saavat kiihdytyksestä lisäpotkun. Tämä vähentää liikettä, väsymystä ja tekee tähtäyksestä helpompaa. Ei löydä itseään jatkuvasti käsi solmussa hiirimaton reunalla kun pitäisi ampua.
Moni kuitenkin karttaa kaikkea kiihdytykseen liittyvää, koska netissä sitä on vuosien varrella demonisoitu huonona ominaisuutena. Monelle jäänyt käsitys, että kiihtyvyyttä ei voisi oppia lihasmuistiin, ja kokemusta tietysti vahvistaa, kun ensimmäiset testit tuntuvat usein melko luonnottomilta. Eikä kukaan pro:kaan oikein käytä. Miksi minäkään. Silti, kun säätää asetukset oikein ja antaa lihasmuistin sopeutua, vaikutus voi olla todella positiivinen.
Itselläni tämä yksinkertainen muutos on parantanut suoritusta selvästi, erityisesti DM-puolella huomaan eron. Olin tosi pitkään about paikallaan noin 8000 pisteen korvilla Cybershoken servuilla, mutta nyt jokainen pelikerta päättyy positiiviseen KD:hen ja pisteet kipuavat tasaisesti ylöspäin - nyt jo noin 11500 paikkeille. Joku ihan selkeä ero aiempaan tapahtui kuin kytkimestä RawAccelin avulla.
Tosi hyvä, että Razer on ottanut kiihtyvyyden virallisesti osaksi hiiriensä toimintoja. Toivottavasti muutkin valmistajat seuraavat perässä ja tästä kehittyy vakavasti otettava vaihtoehto, ei vain pienen niche-porukan kikkailua. Olisi kiva kun tuon kurvin saisi tallennettua ihan hiiren muistiin, eikä tarvitsisi mitään RawAcceleita asennella ja ajella.
Viimeksi muokattu: