Pelaaminen: 4G vs ADSL

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Itellä kyllä alkaa ärsyttämään pikkuhiljaa 4G:n ruuhkat illalla, ei pysty pelaamaan kyllä yhtään monesti.
Mutta on se valitettavasti parempi kun hidas ADSL kun käyttäjiä on monia.
Onko mitään mitä voisin tehdä että nuo ilta-ajatkin sais pelattavaksi?
Telia 100/50 4g + Huawei B525 + ulkoantenni
Nopeudet huonoimmillaan ruuhka-aikaan tippuu jonnekkin 1-5/20 ja pingplotteri on sahalaitaa 40-800ms välillä.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
21
Itsellä on ADSL 8/1 ja Telian 4G.

ADSL on vain ja ainoastaan pelaamiseen ja pingit ~7ms luokkaa, mutta saa nähdä kauan tuo upin nopeus enää riittää. Toistaiseksi kuiten hyvin.
4G:llä nopeudet pääsääntöisesti yli 60/50mb/s, mutta pingi +30ms. Ilta ja ruuhka-aikoihin ping vielä heikompi ja nopeudet elää reilusti (min ~5-10/25mb/s). Normaali surffaukseen / nettitv hommiin tuo 4G on kyllä pätevä, mutta ei pelaamiseen. Itseä ärsyttää hyvinkin pieni lagi pelatessa ja menee hermot :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Sen ADSL yhteyden kanssa kannattaa investoida hyvään reitittimeen josta löytyy kunnolliset QoS vaihtoehdot. Edes "simppeli" fq_codel joka ei vaadi sen kummempaa säätöä kuin kertoa sille yhteyden testattu D/L nopeus ja menoksi.
Varsinkin jos sitä ADSL pidetään juuri sen matalan pingin takia. QoS:n avulla voidaan siis taata tietty "laatutaso" eikä yksi asia pääse rohmuamaan koko kaistaa itselleen täysin ja täten heikentäen muiden asioiden nopeaa pääsyä ulkomaailmaan.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
21
Sen ADSL yhteyden kanssa kannattaa investoida hyvään reitittimeen josta löytyy kunnolliset QoS vaihtoehdot. Edes "simppeli" fq_codel joka ei vaadi sen kummempaa säätöä kuin kertoa sille yhteyden testattu D/L nopeus ja menoksi.
Varsinkin jos sitä ADSL pidetään juuri sen matalan pingin takia. QoS:n avulla voidaan siis taata tietty "laatutaso" eikä yksi asia pääse rohmuamaan koko kaistaa itselleen täysin ja täten heikentäen muiden asioiden nopeaa pääsyä ulkomaailmaan.
Jos tuo oli tarkoitettu minun edelliseen kommenttiin, niin jäi kommentoimatta, että tuo 8/1 on nopein, mitä tänne on mahdollista saada. Jos sen laittaa pois, niin takaisin sitä ei enää takaisin saa. ADSL:ää ei täällä alueella enää myydä.
Ihan perus buffalon adsl2 modeemilla pelaa yhteydet toistaiseksi todella hyvin ilman mitään lageja sun muita kunhan portit on avoinna.

Tuota vaan olen mietiskellyt, että kuinka kauan nykypeleissä enää riittää tuo uppi (alle 1mb), mitä on saatavilla, kun pelit kehittyvät...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Jos tuo oli tarkoitettu minun edelliseen kommenttiin, niin jäi kommentoimatta, että tuo 8/1 on nopein, mitä tänne on mahdollista saada. Jos sen laittaa pois, niin takaisin sitä ei enää takaisin saa. ADSL:ää ei täällä alueella enää myydä.
Ihan perus buffalon adsl2 modeemilla pelaa yhteydet toistaiseksi todella hyvin ilman mitään lageja sun muita kunhan portit on avoinna.

Tuota vaan olen mietiskellyt, että kuinka kauan nykypeleissä enää riittää tuo uppi (alle 1mb), mitä on saatavilla, kun pelit kehittyvät...
Kyllä se hyvin riittää kunhan peliä ei ole koodattu päin P:tä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Jos tuo oli tarkoitettu minun edelliseen kommenttiin, niin jäi kommentoimatta, että tuo 8/1 on nopein, mitä tänne on mahdollista saada. Jos sen laittaa pois, niin takaisin sitä ei enää takaisin saa. ADSL:ää ei täällä alueella enää myydä.
Ihan perus buffalon adsl2 modeemilla pelaa yhteydet toistaiseksi todella hyvin ilman mitään lageja sun muita kunhan portit on avoinna.
Ihan yleisesti ottaen ADSL käyttäjille. Olen tuon aiemmin sanonut, ehkä tässäkin ketjussa mutta toitotetaan nyt lisää.

Se mitä yritän sanoa on se että tärkein on pitää yhteys tasaisena. Tuo ADSL:n surkea uppi kun menee erittäin helposti tukkoon jos tekee jotain muuta samalla > liikenne kannattaa priorisoida ja rajoittaa ettei se uppi pääse menemään tukkoon.
Suosittelen tutustumaan fq_codeliin Codel Wiki - Bufferbloat.net yksinkertaisena vaihtoehtona. Toki jos haluaa yksitellen asettaa jokaiselle eri protokollalle omat QoS säädöt niin mikäs siinä..
jos haluat reitittimen kaupasta mistä löytyy fq_codel (tai muutenkin kattavat QoS säädöt) niin Edgerouter X on halpa vaihtoehto ja erittäin monipuolinen ominaisuuksiltaan. Heität Buffalon modeemin siltaavaksi ja annat ER-X:n hoitaa reitityksen ja QoS:än.
Uudempi cake on myös mielenkiintoinen algoritmi jota ei vielä suoraan voi esim ER-X:ssä käyttää mutta pienellä vaivalla senkin pystyy ottamaan käyttöön.​

Tältä näyttää mitä se fq_codel voi saada aikaan. Yhteys 100/20 kaapeli ja fq_codelille kerrottu että yhteys 100/19.
Skenaario: hrpingillä ICMP pakettia 250ms intervallilla Googlen DNS palvelimelle (8.8.8.8) ja sitten pistetään Speed test - how fast is your internet? | DSLReports, ISP Information pyörimään Cable presetillä (24/4 DL/UL striimiä)
upload_2018-1-2_0-9-59.png
Eli QoS pitää paketin kasassa vaikka yhteys menee täyden kuorman alle. Keskiarvo pompsahtaa ~18.5ms ilman kuormaa > ~21.7ms (+17%) täydessä kuormassa.
Ilman QoS:ää vastaavasti ~18.6ms > ~42.3ms (+127%) sekä tiputettuja paketteja muutama.

Kokonaisuudessaan:
min 13.91/13.94
max 40.31/63.68 (+57%)
avg 20.38/31.56 (+54%)
stdev.s 3.44/14.9 (+333%)

Ja huomioidaan se että tämä on sentään 100/20 yhteys eikä mikään 8/1 ritsa.
(eli erot hurjemmat jos katsottaisiin tunkkaisempaa 8/1 yhteyttä)
DSLReportsin historiasta näkee vanhan 24/2 yhteyteni, uusi 100/20 ja kun otin fq_codelin käyttöön kun sain ER-X:n (pinkit pylväät = upload bufferbloat)
upload_2018-1-2_0-22-27.png

Ja tässä testissä tietenkin katsottiin vain niitä ICMP paketteja, yksinkertaisia ja pieniä, joskus jopa priorisoitujakin. TCP ja/tai UDP paketit on isompia ja hieman eri asia..

Tuota vaan olen mietiskellyt, että kuinka kauan nykypeleissä enää riittää tuo uppi (alle 1mb), mitä on saatavilla, kun pelit kehittyvät...
Sanoisin että ihan hyvin se tulee riittämään. Nykyään moninpelit käyttää jotain 200-300 kilobittiä sekunnissa, esim BF4 60Hz/120Hz tickratella oli tuollaista. Käsittääkseni myös Overwatch samaa luokkaa. Asiasta enemmän tietävät kertonevat enemmän.
Mutta vaikka pelit kehittyisikin niin edelleen se data mitä siirretään on pelaajien sijainti ja osumat ynnämuu tilpehööri. Eli vaikka pelit kehittyy niin se data mitä lähetetään pysyy käytännössä samana eikä se datan määrä täten hirveästi tule kasvamaan ilman jotain radikaaleja muutoksia esim 128 pelaajan kartta 100Hz+ tickillä niin sitten tuo vajaa megainen uppi alkaa kyllä olemaan riittämätön.
 
Viimeksi muokattu:

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Saako edes rahalla kotikäyttöön suunnattua helppoa adsl:n ja 4G-modeemin yhdistävää ratkaisua?
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
275
Ite oon pelannu nyt varmaan viimoset 4vuotta 4G yhteydellä. Ensimmäiset vuoden pelasin wowia ja raidatessa ei kyllä ollut mitään ongelmaa pingistä, nyt oon pelannu pubgia ja ei mitään valittamista oo ollut. Oikeestaan muutenkin mulla on ollu dualsiminä yks 4g hotspotti jauhamassa jossain tabletissa sohvan-alla jo vuosia. 13e/kk ja latausnopeudet parhaillaan 120mb luokkaa, kyykyttää ainakin hinnalla monia kiinteitä letkuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Rahalla saa, helposta en tiedä kun ei ole kokemuksia valmiista ratkaisuista. Mutta esimerkiksi Telewellillä on TW-EAV510 AC/LTE, jota on saatavilla CAT4 (150Mbps) ja CAT6 (300Mbps) 4G-modeemeilla.
CAT4: Telewell - TW-EAV510 AC/LTE Wlan-tukiasema ja reititin, CAT 4
CAT6: Telewell - TW-EAV510 AC/LTE Wlan-tukiasema ja reititin, CAT 6
Kiitos! Ohjeen mukaan nopeussuhde vain wwr:llä kuntoon, niin pitäisi toimia. Kyllä mä tuon osaan :D Mitenköhän tuo automatiikka sitten käytännössä toimii? Ja onko mitään käsitystä, miksi ei saisi käyttää nano-simmiä adapterilla, vaan pitää olla "leikkaamaton" normaali sim?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Kiitos! Ohjeen mukaan nopeussuhde vain wwr:llä kuntoon, niin pitäisi toimia. Kyllä mä tuon osaan :D Mitenköhän tuo automatiikka sitten käytännössä toimii? Ja onko mitään käsitystä, miksi ei saisi käyttää nano-simmiä adapterilla, vaan pitää olla "leikkaamaton" normaali sim?
En osaa TeleWellin toimintaa kommentoida sen enempää. Yleensä tuo SIM-kortin adapterikielto johtuu siitä, että huonon adapterin terävä reuna voi vääntää tai repiä ne SIM-kortin lukijan pinnit irti. Kerran melkein kävi itsellekin niin, microSIM-kortti lähti kehikostaan irti paikalla ollessaan, oli aika homma saada kehikko irti sieltä kolosta pinnien ottaessa sisäreunaan kiinni.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Ennen kuin pistän tilaukseen, niin vielä varmistelen: pitääkö liikenteen tyyppi näissä hybridi-laitteissa määrittää käytettäväksi eri internet-lähteestä? Eli pitääkö määrittää, että VOD-palvelut tulevat vaikka 4G:n kautta, kun taas jokin muu liikenne menee ADSL:n kautta? Vai osaako nämä yhdistelmälaitteet hyödyntää kumpaakin yhteyttä samanaikaisesti yhdelle lähteelle (esim. video)?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Ennen kuin pistän tilaukseen, niin vielä varmistelen: pitääkö liikenteen tyyppi näissä hybridi-laitteissa määrittää käytettäväksi eri internet-lähteestä? Eli pitääkö määrittää, että VOD-palvelut tulevat vaikka 4G:n kautta, kun taas jokin muu liikenne menee ADSL:n kautta? Vai osaako nämä yhdistelmälaitteet hyödyntää kumpaakin yhteyttä samanaikaisesti yhdelle lähteelle (esim. video)?
Tämän saat tehdä manuaalisesti reitti määrityksillä ohjekirjan mukaan.
Kyllä tuosta toosasta kaistanjako ominaisuuskin löytyy mutta jotkut palvelut ei oikein tykkää siitä että yhdestä paikasta tuleekin kaksi IP osoitetta yhtäaikaa.
Tai sitten jos on round robin load balance käytössä jolloin yhteydet menee entten tentten periaatteella ulkomaailmaan niin jotkut palvelut ei tykkää siitä että tulet yhdestä IP osoitteesta ja sitten pomppaatkin toiseen ja takaisin toiseen jne.

P.S. Sivuhuomiona, ei Telehelvetti näköjään vieläkään osaa tuoda markkinoille Gigabitin kytkimellä varustettua purkkia. 10/100 kytkin, ai että tämä huutaa premiumia :kahvi:
Kipitä kaupasta samalla 5 tai 8 porttinen Gbit kytkin 20-30€ ja kytke se Telehelvetin 1G porttiin ja kytkimeen sitten kaikki langalliset laitteet.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Tämän saat tehdä manuaalisesti reitti määrityksillä ohjekirjan mukaan.
Kyllä tuosta toosasta kaistanjako ominaisuuskin löytyy mutta jotkut palvelut ei oikein tykkää siitä että yhdestä paikasta tuleekin kaksi IP osoitetta yhtäaikaa.
Tai sitten jos on round robin load balance käytössä jolloin yhteydet menee entten tentten periaatteella ulkomaailmaan niin jotkut palvelut ei tykkää siitä että tulet yhdestä IP osoitteesta ja sitten pomppaatkin toiseen ja takaisin toiseen jne.

P.S. Sivuhuomiona, ei Telehelvetti näköjään vieläkään osaa tuoda markkinoille Gigabitin kytkimellä varustettua purkkia. 10/100 kytkin, ai että tämä huutaa premiumia :kahvi:
Kipitä kaupasta samalla 5 tai 8 porttinen Gbit kytkin 20-30€ ja kytke se Telehelvetin 1G porttiin ja kytkimeen sitten kaikki langalliset laitteet.
Kiitos! Ja löytyy jo 8-porttinen gigabitin kytkin, sillä sama ongelma ollut aiemmissakin Telehelveteissä :D
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Noniin. Nyt on yksi vuorokausi tuota Telewellin reititintä ollut käytössä. En ole muuten tuohon jakoon koskenut kuin laittanut ohjeiden mukaisesti WRR kaistanjaon ja IPTV:lle prion, ihan hyvin tuo näyttäisi toimivan, mutta ainakin kaikkien testien perusteella yhteys on tähän saakka tullut 4g:n kautta, eli en nyt osaa sanoa, että miten tuo oikeasti osaa jakaa noiden välillä. Mietin, että pitäisi varmaan steamille laittaa käsin adsl-prio, koska 12M vauhtia riittää ja ping on tasaisempi? Mistäköhän saan selville sen ulospäin menevän steamin ip:n, jota tuo prion asettaminen vaatii?
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Ei tämä Telehell tunnu ainakaan kovin fiksulta reitittimeltä. Jos netflix pyörii samanaikaisesti pelatessa pc:llä, niin ping heittelee 70-300ms välillä. Ei se ainakaan vakioasetuksilla osaa siirtyä käyttämään adsl:ää peleihin, jonka kaista olisi täysin vapaana.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Ei tämä Telehell tunnu ainakaan kovin fiksulta reitittimeltä. Jos netflix pyörii samanaikaisesti pelatessa pc:llä, niin ping heittelee 70-300ms välillä. Ei se ainakaan vakioasetuksilla osaa siirtyä käyttämään adsl:ää peleihin, jonka kaista olisi täysin vapaana.
Itsellä ADSL nopeudet nousi 16M -> 20M kun vaihtoi telehellistä zyxeliin.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Itsellä ADSL nopeudet nousi 16M -> 20M kun vaihtoi telehellistä zyxeliin.
No tässä on nyt vähän eri tilanne, kun kuten tuolla ylempänä kerroin, niin vaihdoin tuollaiseen telewelliin, mihin tulee netti sekä 4g:n, että adsl:n kautta ja purkin pitäisi älykkäästi osata jakaa kumpaakin kaistaa sisäverkkoon. Äsken crashas 4g, niin meni koko netti poikki eli ei tuo ainakaan näyttäisi toimivan ollenkaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
No tässä on nyt vähän eri tilanne, kun kuten tuolla ylempänä kerroin, niin vaihdoin tuollaiseen telewelliin, mihin tulee netti sekä 4g:n, että adsl:n kautta ja purkin pitäisi älykkäästi osata jakaa kumpaakin kaistaa sisäverkkoon. Äsken crashas 4g, niin meni koko netti poikki eli ei tuo ainakaan näyttäisi toimivan ollenkaan.
Höpöhöpö, mistä nyt tuon älykkyyden olet keksinyt? WRR load balance on niitä yksinkertaisimpia kaistanjako tapoja. Siinä mitään älykkyyttä ole.
WRR tulee sanoista Weighted Round Robin. Eli entten tentten teelikamentten tietyllä painotuksella eli jos ADSL latausnopeus on 12M ja LTE vastaavasti 48M niin käytettäisiin 1:4 painotusta.

Jos haluat saada ohjattua pelit sun muut ping herkät asiat ADSL:n yli niin tämän joudut tekemään ihan manuaalisesti kuten ohjekirjassa on esimerkit. Miten? Reittisäännöillä.

Jos nyt itse joutuisin säätämään LTE + ADSL yhdistelmää niin liikkeelle lähdettäisiin ensinnäkin siitä että käytetään dual WAN failoveria, ensisijainen LTE ja toissijainen ADSL.
Eli jos LTE pystyssä niin liikenne menee LTE:n kautta ja jos LTE kippaa niin sitten kaikki liikenne ohjataan menemään ADSL:n yli.
Tähän sitten kaveriksi tiettyjen palvelujen ohjaus oletuksena ADSL:n kautta.

Siitä en sitten tiedä taipuuko tuo Telehelvetti tällaiseen.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Höpöhöpö, mistä nyt tuon älykkyyden olet keksinyt? WRR load balance on niitä yksinkertaisimpia kaistanjako tapoja. Siinä mitään älykkyyttä ole.
WRR tulee sanoista Weighted Round Robin. Eli entten tentten teelikamentten tietyllä painotuksella eli jos ADSL latausnopeus on 12M ja LTE vastaavasti 48M niin käytettäisiin 1:4 painotusta.

Jos haluat saada ohjattua pelit sun muut ping herkät asiat ADSL:n yli niin tämän joudut tekemään ihan manuaalisesti kuten ohjekirjassa on esimerkit. Miten? Reittisäännöillä.

Jos nyt itse joutuisin säätämään LTE + ADSL yhdistelmää niin liikkeelle lähdettäisiin ensinnäkin siitä että käytetään dual WAN failoveria, ensisijainen LTE ja toissijainen ADSL.
Eli jos LTE pystyssä niin liikenne menee LTE:n kautta ja jos LTE kippaa niin sitten kaikki liikenne ohjataan menemään ADSL:n yli.
Tähän sitten kaveriksi tiettyjen palvelujen ohjaus oletuksena ADSL:n kautta.

Siitä en sitten tiedä taipuuko tuo Telehelvetti tällaiseen.
Olisikohan niiden markkinointimateriaalista? Mutta joo, tuskinpa tuo kovin älykäs on. Nyt tässä lähinnä ihmetystä aiheutti se, että kun 4g kaatui, niin ei tullut mitään kaistaa ADSL:n kautta, eli toimiiko tuo paske ollenkaan. Reittisääntöjä yritin katsoa ohjekirjasta ja telewellin asetuksista, mutta en vielä asettaa. Reilu 2 päivää purkin omistaneena, en ole tarkemmin vielä ehtinyt tätä säätää, kun olen ihmetellyt, että miten toimii "vakioasetuksilla".

Edit: Tähän tämä pelien kaistanjako tyssäsi ja yritinkin täällä kysellä:

2. Nettipelit - Nettipelit tarvitsevat usein vakaimman yhteyden - Jos pelipalvelimen IP-osoitetta ei ole tiedossa, voidaan määritellä vain lähteen IP-osoite, jolloin määritellyllä IP-osoitteella on taattu yhteys pelien pelaamiseen - Jos pelipalvelimen IP-osoite on tiedossa, voidaan tällöin määritellä kohteen IP-osoite, jolloin kaikilla lähiverkossa on mahdollisuus pelata

Mistäköhän saan selville steamin lähteen IP-osoitteen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Olisikohan niiden markkinointimateriaalista? Mutta joo, tuskinpa tuo kovin älykäs on. Nyt tässä lähinnä ihmetystä aiheutti se, että kun 4g kaatui, niin ei tullut mitään kaistaa ADSL:n kautta, eli toimiiko tuo paske ollenkaan. Reittisääntöjä yritin katsoa ohjekirjasta ja telewellin asetuksista, mutta en vielä asettaa. Reilu 2 päivää purkin omistaneena, en ole tarkemmin vielä ehtinyt tätä säätää, kun olen ihmetellyt, että miten toimii "vakioasetuksilla".

Edit: Tähän tämä pelien kaistanjako tyssäsi ja yritinkin täällä kysellä:

2. Nettipelit - Nettipelit tarvitsevat usein vakaimman yhteyden - Jos pelipalvelimen IP-osoitetta ei ole tiedossa, voidaan määritellä vain lähteen IP-osoite, jolloin määritellyllä IP-osoitteella on taattu yhteys pelien pelaamiseen - Jos pelipalvelimen IP-osoite on tiedossa, voidaan tällöin määritellä kohteen IP-osoite, jolloin kaikilla lähiverkossa on mahdollisuus pelata

Mistäköhän saan selville steamin lähteen IP-osoitteen?
Lähteen IP lienee pelaamiseen käyttämäsi koneen IP.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
- Yhteyksien vertailu kannattaa tehdä kun yhteyksissä ei ole ylimääräistä liikennettä.
- Pingailu Googlen DNS-servuhin ei paljoa kerro reitityksestä. Suosittelen ihan traceroutaan niihin palvelimiin joita käytät pelatessasi.
- Kuorman kanssa verkkolatenssi myös nousee.
- Kuormaa voi myös tasata tai rajoittaa esim. välityspalvelimen tai QoS: kautta. Toisaalta 16 meganen kyykkää heti kun Netflixi pauhaa olkkarissa HD-laadulla.

Jos ADSL siis antaakin paremmat arvot pelipalvelimille, suosittelen sen käyttöönottoa ja muille käyttöön 4G.

Jos haluaa kikkailla ja säätää (eli oppia), niin voi oman http-liikenteen ohjata käyttämään tuota 4G:tä, jolloin Steam-lataukset ovat vikkelämpiä.
Mistähän minä tietäisin millä palvelimilla minä pelaan esim. R6S kun region on vaan Western Europe. Kuormaa ei juuri tule, koska jos pelaan en tee muuta ja käytän itse yksityisesti tätä laitetta. Nyt olen antanut myös veljen käyttää internet yhteyttä ja ei hänen pelatessaan kyykkää mihinkään, mutta jos lataa jotain niin puhutaan 200+ pingistä ilman QoS:ia.

Mulla on pingi ihan sama ADSL yhteydellä kuin 4G:llä, ehkä jonkin verran varmempi oli tuo ADSL. Muutaman kerran viime aikoina heittänyt suoraan pelistä pihalle (viime yönä 02 aikaan :eek:) ja esim. aika usein pelatessa näkyy jotain varotusvaloja sekunnin kaksi mutta aivan sama kunhan ukkeli ei rubberbandaa ja pingi pysyy pelatessa alle 100. (Ja niinhän se on ollut, kun en pelaa kuorman kanssa ikinä niin pingi 50-80) Tai voin itse vaikka pelata 200 pingillä (yli 300 heittää rainbowista pois jos jatkuvasti) jos ukkeli ei rubberbandaa ja saa sitä kuuluisaa high ping advantagea :D

ADSL-yhteydellä Steamissa maxit tasainen 1,6 mb/s ja 4G-yhteydellä kellonajasta riippumatta vaihtelee 3,0 - 7,5 mb/s välillä, keskiarvo lienee vajaan 5,0 mb/s kohdalla. Joka tapauksessa kaikki latautuu nopeammin 4G-yhteydellä, pelit toimii paremmin yms.

Jos jollekin kertoo enemmän niin 4G signaalin voimakkuus on -83 dBm ja SINR 5.2 dB. Huomasin 4G modeemin laitteenhallinnassa sellaiset asetukset kuin lyhyt wifi kantama, keskitason wifi-kantama ja pitkä wifi-kantama. Osaako joku sanoa mitä eroa näillä on? "Lyhyt Wi-Fi-kantama: kantama ja virrankulutus ovat mahdollisimman pieniä" mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Ajatteli n kokeilla fps pelin pelaamista, no empä taida sittenkään. ltewatch antaa samoja lukuja. vika on lähettimessä.
suomem 4g matkapuhelin yhteydet jne.

netti_raba.png

Edit:Oli kyl pelaaminen mission imposible, peli näytti pingiksi 60ms
ja kun pureskelin yhden marinen ja pakenin katossa seinällä olevaan ilmastointi venttiiliin ja juoksin noin 6 metriä venttiilin sisällä, kuului pumpum ja olin kuollut. Joku sen kavereista oli ampunut mut käytävällä vaikka itse olin jo pitkän matkaa ilmastointi venttiilissä.
Välillä toimi yhteys hitusen siedettävästi. tosin kaikki ihmetteli että mikä vit serveriä vaivaa kun joka ikisellä pelaajalla lagii, (mun elisa 4g lagi yhteydestä johtuva juttu) bannithan siitä normaalisti saa, mutta loppuu pelailut noihin ainoihin 4 servuun jos saa jokaiseen bannit.

Suuresti potuttaa kun elisa hiljaisesti meni poistamaan 1800 lte taajuuden täältä joko vahingossa tai tarkoituksellisesti, ja nyt kaikki on kiinni tuossa 800 lte ssä.
Eikä edes ole heinäkuun ruuhka-aika.
Ollut jo monta kk mutta masentaa niin paljon että annan vain paskan olla.
Aloin jo irtisanoilemaan elisan liittymiäkin tässä.
Olisin pitänyt sitä hidasta adsl yhteyttä 50€ hintaan (pidinkin sitä 6kk), mutta eräänä päivänä sekin "maagisesti" lakkasi toimimasta ja vielä syntymäpäivänäni.
No mutta kappas elisan 1800 lte lähetin onkin nytten näköjään telian :confused2::confused2::confused2::confused2:

Edit:2 hijas 4g menee iikuisuus pelin lataukses, tosin sampin striimi on samaan aikaan katsonnassa. :( recore2.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 129
Mulla on taas seuraavanlainen tilanne, että muutin vanhaan omakotitaloon johon ei tule puhelinpiuhaa lainkaan. Asunto on siis rempattu sisältä liekkö remppareiska sitten omatoimisesti poistanut ? Tolppa josta kaapelin voisi tiputtaa on käsittääkseni ihan tontin vieressä.

Hauskinta asiassa on se kun Telialle soitin asiasta että tähän ei tule kaapelia ollenkaan (tarjosivat ADSL-liittymää) vastasivat vain että kyllä heidän järjestelmänsä tietää mitä taloon tulee.

Sanoin asiakaspalvelijalle että saatte minun puolestani laittaa asentajan käymään ja tarkistamaan asian, mutta en kyllä maksa siitä mitään jos ei kaapelia löydy. Alkoi kauppaamaan sitten 4g liittymää, joka toimii kunhan ei ole ruuhka-aika. Pingit tietysti nyt on sitä 60-80ms luokkaa.

Mietin vain tuota aspaa että oli kyllä hieman töykeää palvelua kun kysyin että voiskohan sieltä tolpasta ne kaapelit tiputtaa tontin rajalle niin vängätään vastaan että kyllä ne siellä on kun järjestelmä niin sanoo . Olisin vain halunnut kiinteän yhteyden.

(50 neliöinen omakotitalo kyseessä. Sähkökaapit ja nurkat nuohottu muutamaan otteeseen en usko missanneeni mitään)
On noita nähty, että joku älykkö katkaisee puhelinpiuhan teleoperaattorin tolpalta asti pois, "koska eihän lankapuhelinta kukaan käytä" tajuamatta että se on kuitenkin paikasta riippuen melkein parin tonnin arvoinen piuha. Jos Telialla kuitenkin näkyy että sulla on se liittymä, sen saa takaisin normaalina asennustyönä sieltä tolpasta, eikä edellytä uutta liittymämaksua.

Kannttaa kuitenkin vakoilla sitä tolppaa vähän huolellisemmin, tuleeko tolpan pintaa pitkin jokin kaapeli alas maahan, joka voisi olla vedetty maan alla sinne taloon sisään.

Vanhassa omakotitalossa puhelinkaplut ei ole sähkökaapissa, vaan ne on usein vedetty suoraan vaan ensimmäiseen puhelintöpseliin ihan sellaisenaan. Hyvin harvoin rempankaan yhteydessä niitä puhelintöseleitä poistetaan, mutta niihin voidaan pistää umpikansi päälle kun ne katsotaan tarpeettomiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Tämä lanka toimii kyllä itselleni hyvänä muistutuksena siitä, että miksi olen rajannut kaikki ne kämpät pois valikoimista joissa ei ole kuitu / docsis 3.x kaapeli / vdsl-nettiä tarjolla viimeiset 15v kun olen muuttanut kämpästä toiseen.

Veikkaan, että 5G:kin auttaa vain väliaikaisesti.

edit: kevyesti ironista, että ensimmäinen tykkäys tulee "lagittajalta".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Itsellä kokemusta ADSL:stä, 3G:stä, 4G:stä, kuidusta ja VDSL2:sta. Kuitu 100/100 noista oli paras, sen jälkeen tämä nykyinen VDSL2 100/10. ADSL 10/1 on kolmantena. Sanoisin että tykkäsin ehkä eniten noista mobiililiittymistä DNA:n 3G Dual carrierista, toimi parhaiten omalla kohdalla pelatessa. Elisan LTE sitten oli toisena ja heikompana oli Telian LTE syy oli se että masto myytiin täyteen->iltasin voinut mitään tehdä.

Jos pitäisi valita niin ehdottamasti kiinteän yhteyden valitsisin tällä hetkellä. Oli sitten Kuitu, VDSL, Kaapeli tai jopa se ADSL. Toki tietenkin 5G tekee tuloaan mutta sen nopeudet näkee sitten muutaman vuoden kuluttua kun käyttäjiä on.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
429
Mites noi moi mobiili liittymät? Mitäköhän verkkoa ne käyttää? 18€/kk 4G LTE 100m tarjotaan.

Meinaan vaan sitä, jos vaikka torista ostan ~50€ 4g mötikän ja siihen semmoinen.
 
Viimeksi muokattu:

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 556
Minkähänmoinen 5g tulee olemaan? 4g riittää pelaamiseen näin maaseudulla, mutta mahdollistaisiko 5g pelaamisen tiuhaan asutetuissa kaupungeissakin?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
132
Moi mobiililta kysytty suoraan ja vastaus saatu sieltä. Heiltä ei saa muita kuin NATattuja ip-osotteita joten pelaamisen heidän nettiliittymillään voi unohtaa. Verkosta käsin taajuuksia ei rajoiteta.

EDIT: näkyy löytyy nykyään myös FAQista.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
429
Moi mobiililta kysytty suoraan ja vastaus saatu sieltä. Heiltä ei saa muita kuin NATattuja ip-osotteita joten pelaamisen heidän nettiliittymillään voi unohtaa. Verkosta käsin taajuuksia ei rajoiteta.

EDIT: näkyy löytyy nykyään myös FAQista.
En käsitä miks ei voi pelata?
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Riippuen pelistä. NAT hajoittaa tehokkaasti jotkut protokollat ja tappaa luonnollisesti serverin pidon aikalailla täysin. PS3/4,XBox(360/One) voi rutista jos NAT on liian tiukka.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Mikähän on 4G:llä ns keskiverto/ok ping? Tuli pakon alla vaihdettua ADSL 21/2M -> 100M 4G ja lataus/lähetys nopeudet ihan hyvää luokkaa (vaihteluväli tyyliin 40-90M lataus/30-50M lähetys) mutta pingi kyllä aika korkea. ADSL:llä ping oli aina luokkaa 10-15ms suomen sisäisillä yhteyksillä,ulkomaisille luokkaa max 40ms. Nyt tällä 4G:llä luokkaa 25-40ms suomen sisällä ja ulkomaisille onkin sit 80-100ms joka käytännössä tarkottaa että ainakaan mitään FPS pelejä ei tarvi netissä pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
Nyt tällä 4G:llä luokkaa 25-40ms suomen sisällä ja ulkomaisille onkin sit 80-100ms joka käytännössä tarkottaa että ainakaan mitään FPS pelejä ei tarvi netissä pelata.
Samanlaiset pingit itsellä kanssa. Tuskin on pienemmäksi menossa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Mikähän on 4G:llä ns keskiverto/ok ping? Tuli pakon alla vaihdettua ADSL 21/2M -> 100M 4G ja lataus/lähetys nopeudet ihan hyvää luokkaa (vaihteluväli tyyliin 40-90M lataus/30-50M lähetys) mutta pingi kyllä aika korkea. ADSL:llä ping oli aina luokkaa 10-15ms suomen sisäisillä yhteyksillä,ulkomaisille luokkaa max 40ms. Nyt tällä 4G:llä luokkaa 25-40ms suomen sisällä ja ulkomaisille onkin sit 80-100ms joka käytännössä tarkottaa että ainakaan mitään FPS pelejä ei tarvi netissä pelata.
Tuota luokkaa ne on aikalailla kaikilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Jep ei sillä 4G:llä paljon pelailla nopeita pelejä jos ei halua raivostua kun odottamattomia asioita tapahtuu pingin takia.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Kyllä ainakin omassa käytössä 4G hotspot vetänyt hyvin reilusti alle 100 ping verkkopeleissä, 60-80 välillä lähes 99% ajasta, ellei verkossa ruuhkaa.

Elisa vielä paransi 4G verkkoa yleisesti täällä kaakossa, pari viikkoa sitten.

Omaan käyttöön ainakin riittävän matala ping.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 556
4g ei toimi enää täällä, striimitkin 3g päällä. Hyvin tuolla kolomekeelläkin pelaa jotain pientä, PRO-tasolle ei kyllä kannata haaveilla.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
4G käytössä ja pingit näyttää tältä. Eli ihmetyttää nuo piikit säännöllisin väliajoin.
4GPing.jpg
Ping test
PUBG servereillekin tulee välillä noin 200-400ms pingejä. Parhaimmillaan näyttää tälläiseltä.
PUBGPing.jpg
PUBG Server Ping
Voisko joku testata näyttääkö samalta. Onko langallinen yhteys paljon parempi?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
831
Mobiiliyhteyksien kanssa ei kannata paljon ihmetellä mitään piikkejä. Niitä tulee varmasti ja muutenkin pingi tulee heittelemään paljon verrattuna kiinteisiin yhteyksiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Joo ei siitä 4G:stä tasasta saa millään, itellä otettu takas langallinen 4G vierelle ja vaihtelee piuhaa sen mukaan tarviiko nopeutta vai pingiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 208
Kuten jo joskus tänne aiemmin kirjoitin niin itselläni tuli 4g:llä juuri jotain hetkellisiä piikkejä, joiden takia tuli esim. useita kertoja potkut serveriltä pingin takia pelisessioiden aikana, vaikka 95% ajasta pingi olisikin matala. Nyt pelaan 8mb adsl:llä mutta tuollaisia piikkejä (eikä potkuja peleistä) tule. Oma johtopäätös ja mielipide: 3g/4g sun muu on paskaa.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Tänne ei ole langallista yhteyttä saanut vuosiin. 5G:tä odotellessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 129
Saako noissa natin takana olevissa liittymissä portteja upnp:llä auki, vai onko se liittymä täysin yksisuuntainen?
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1
Onko kellään kokemuksia telian hybridinetistä? Yhdistää langan ja mobiilin. Pingausnopeus kiinnostaa. Itellä 24/1 lanka nyt ja pingit n. 4-10. luokkaa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Morjensta pöytään! Itse olin samaa mieltä että ainut oikea liittymä on kiinteä(mielellään kuitu) ja 4G:llä pelaaminen on mahdotonta. Itse jouduin pois kuituyhteyksien tarjonta alueelta. Oli vaihtoehtona olla joko pelaamatta, tai yrittää jotain. Ostin Zyxel 7460:n purkin sekä Netgearin R7800:n reitittimen. Lisäksi ostin tuonne toisen huoneen pelikoneeseen asuksen 4 antennisen PCI-e väyläisen WI-FI palikan. Oikean operaattorin löytämisellä ja huolellisella suuntaamisella sekä tietysti tuurilla, etä sain mahdollisimman suoran yhteyden+ toimivat laitteet, niin en voi olla enempää kuin tyytyväinen!!! Verkko ei kyykkäile+Nopeutta riittää+laitteet ei kyykkäile+pelejä voi pelata normaalisti. Jitter lagi on noin millisekunnin luokkaa ja normin OOklan ping testi antaa 12-14 lukemaa niin, että paskimmalla säällä ja ruuhkaisimpaan aikaan nopeus putoaa n. lataus 50/lähetys20 ja parhaimmillaan lataus 150/lähetys 40 luokkaa. Peleissä esim. Heroes@Generals pin on aina vihreällä ja mitään ongelmaa ei ole ollut
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
On kulunut melkein kaksi vuotta aloitusviestistä ja tilanne on nyt se että hybridi tuli taloon, eli ADSL:n ja 4G:n yhdistelmä. Miksi hybridi? Otin hybridin sen takia että Telia ei tarjoa enää asuntooni pelkkää ADSL:ää, vaan ainut kiinteä yhteys, tai ainakin puoliksi sellainen, on hybridi. Onneksi kuukausimaksu ei noussut kuin kaksi euroa ja sain muutenkin edukkaan sopimuksen ehkäpä vanhan asiakkaan etuna, jos tällainen nyt on tapana tässä maailmassa.

Tähän liittymään tarvittava modeemi on kooltaan todella iso. Kuinka ison olettaisit modeemin olevan tämän kuvan perusteella? Tässä vertailukuva oman Zyxelin ja tuon järkäleen kanssa.

https://aijaa.com/mfrNRB

Modeemi kytketään kiinni seinään, puhelinlankaan, sekä lisäksi siihen survaistaan SIM-kortti sisään. Nopeustestin perusteella tulokset ovat ihan positiivisia, suunnilleen ADSL:n nopeus ja reilu 10 mbps vielä päälle 4G:n ansiosta Keuruulla alkuillasta ja ilta kymmenen jälestä. En ainakaan kokenut huomaavani eroa pelkkään ADSL-yhteyteen pelatessani peliä Rocket League, joten modeemi saattaa osata hyödyntää pelatessa pelkkää ADSL:ää. Luonnollisesti lähetysnopeus on varmasti korkeampi mitä ADSL:n perus 1 mbps nopeudella. Se heiluu näinä ruuhkaisempina aikoina aika paljon, mutta ainakin yli 10 mbps tuntuu lähtevän aina.

Toistaiseksi olen tyytyväinen. Modeemista on sanottava että se on aika halppiksen tuntuinen, mutta Telian muokkaama hallintapuoli on siisti ja asetukset löytää helposti.

Kysymyksenä esitän että onko kukaan kokeillut onko pelikokemus hybridillä millään tavalla parempi jos nappaa SIM-kortin ulos laitteesta tai poistaa sen jotenkin käytöstä. Onko muita kohtalotovereita tämän uuden hämmentävän teknologian parissa ja oletko ollut tyytyväinen?

Ooklan nopeustestistä on nyt muuten ihan sovelluskin joka tallentaa testihistoriasi varsin kätevästi. Suosittelen!

Speedtest for Windows - Download Speedtest for Windows 7 and Windows 10
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 240
Viestejä
4 195 403
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom