Jos tuo oli tarkoitettu minun edelliseen kommenttiin, niin jäi kommentoimatta, että tuo 8/1 on nopein, mitä tänne on mahdollista saada. Jos sen laittaa pois, niin takaisin sitä ei enää takaisin saa. ADSL:ää ei täällä alueella enää myydä.
Ihan perus buffalon adsl2 modeemilla pelaa yhteydet toistaiseksi todella hyvin ilman mitään lageja sun muita kunhan portit on avoinna.
Ihan yleisesti ottaen ADSL käyttäjille. Olen tuon aiemmin sanonut, ehkä tässäkin ketjussa mutta toitotetaan nyt lisää.
Se mitä yritän sanoa on se että tärkein on pitää yhteys tasaisena. Tuo ADSL:n surkea uppi kun menee erittäin helposti tukkoon jos tekee jotain muuta samalla > liikenne kannattaa priorisoida ja rajoittaa ettei se uppi pääse menemään tukkoon.
Suosittelen tutustumaan
fq_codeliin
Codel Wiki - Bufferbloat.net yksinkertaisena vaihtoehtona. Toki jos haluaa yksitellen asettaa jokaiselle eri protokollalle omat QoS säädöt niin mikäs siinä..
jos haluat reitittimen kaupasta mistä löytyy fq_codel (tai muutenkin kattavat QoS säädöt) niin Edgerouter X on halpa vaihtoehto ja erittäin monipuolinen ominaisuuksiltaan. Heität Buffalon modeemin siltaavaksi ja annat ER-X:n hoitaa reitityksen ja QoS:än.
Uudempi cake on myös mielenkiintoinen algoritmi jota ei vielä suoraan voi esim ER-X:ssä käyttää mutta pienellä vaivalla senkin pystyy ottamaan käyttöön.
Tältä näyttää mitä se fq_codel voi saada aikaan. Yhteys 100/20 kaapeli ja fq_codelille kerrottu että yhteys 100/19.
Skenaario: hrpingillä ICMP pakettia 250ms intervallilla Googlen DNS palvelimelle (8.8.8.8) ja sitten pistetään
Speed test - how fast is your internet? | DSLReports, ISP Information pyörimään Cable presetillä (24/4 DL/UL striimiä)
Eli QoS pitää paketin kasassa vaikka yhteys menee täyden kuorman alle. Keskiarvo pompsahtaa ~18.5ms ilman kuormaa > ~21.7ms (+17%) täydessä kuormassa.
Ilman QoS:ää vastaavasti ~18.6ms > ~42.3ms (+127%) sekä tiputettuja paketteja muutama.
Kokonaisuudessaan:
min 13.91/13.94
max 40.31/63.68 (+57%)
avg 20.38/31.56 (+54%)
stdev.s 3.44/14.9 (+333%)
Ja huomioidaan se että tämä on sentään 100/20 yhteys eikä mikään 8/1 ritsa. (eli erot hurjemmat jos katsottaisiin tunkkaisempaa 8/1 yhteyttä)
DSLReportsin historiasta näkee vanhan 24/2 yhteyteni, uusi 100/20 ja kun otin fq_codelin käyttöön kun sain ER-X:n (pinkit pylväät = upload bufferbloat)
Ja tässä testissä tietenkin katsottiin vain niitä ICMP paketteja, yksinkertaisia ja pieniä, joskus jopa priorisoitujakin. TCP ja/tai UDP paketit on isompia ja hieman eri asia..
Tuota vaan olen mietiskellyt, että kuinka kauan nykypeleissä enää riittää tuo uppi (alle 1mb), mitä on saatavilla, kun pelit kehittyvät...
Sanoisin että ihan hyvin se tulee riittämään. Nykyään moninpelit käyttää jotain 200-300 kilobittiä sekunnissa, esim BF4 60Hz/120Hz tickratella oli tuollaista. Käsittääkseni myös Overwatch samaa luokkaa. Asiasta enemmän tietävät kertonevat enemmän.
Mutta vaikka pelit kehittyisikin niin edelleen se data mitä siirretään on pelaajien sijainti ja osumat ynnämuu tilpehööri. Eli vaikka pelit kehittyy niin se data mitä lähetetään pysyy käytännössä samana eikä se datan määrä täten hirveästi tule kasvamaan ilman jotain radikaaleja muutoksia esim 128 pelaajan kartta 100Hz+ tickillä niin sitten tuo vajaa megainen uppi alkaa kyllä olemaan riittämätön.