Ladatessakin se buffer bloat on hieman alle 200 ms, mutta kun uploadaa dataa niin tulos on jotain uskomatonta. Tämä ilmeisesti johtuu modeemista (wanha TW-EAV510 v2)? Viiveet menee perseeseen vaikka jos yuutubia kattoo, pienikin rasitus riittää.
Uploadi on juuri se suurin ongelma noiden bufferbloattien kanssa. Itselläni on vanha Netgear WNDR3700v1 reititin, jossa on openwrt (no oikeastaan LEDE) pohjainen firmware. Kyseiseen firmikseen saa loistavan SQM QOS systeemin fq_codel/cake, jolla bufferbloatin saa käytännössä eliminoitua kokonaan. Toki tuon saamisen toimintaan 100% vaatii käytännössä xDSL liittymän (tai kuitu). Toimii kyllä 4G:kin, mutta ongelma on se, että koska sen configuraatiossa pitää määritellä maksimi download/upload arvot, niin 4G:n kanssa joko leikataan kaistaa aivan liikaa tai sitten QOS ei toimi kunnolla. Nopeuden vaihteluväli on myrkkyä QOS systeemeille. xDSL liittymillä ongelmaa ei ole, koska niiden nopeus pysyy käytännössä kokoajan samana.
Toki jos jatkuvasti 4G yhteydellä saat 100% varmasti vähintään downloadia vaikka 30Mbit/s ja uploadia 25 Mbit/s (tarkoitan todellakin minimeitä en maksimeita, jotka voi olla vaikka 100 Mbit/s). Ja haluaa, että bufferbloat eliminoidaan, niin conffataan SQM QOS leikkaamaan nopeus juuri noihin arvoihin. Tämän jälkeen periaatteessa ei pitäisi olla bufferbloat ongelmia, toisaalta et koskaan saa myöskään isompia download/upload nopeuksia.
Itse tappelin 4G:n kanssa varmaan 4 vuotta noiden samojen ongelmien kanssa. En raaskinut leikata tarpeeksi ja sitten sain kokoajan vaihdella noita leikkaus arvoja, jotta saisin parhaan hyödyn irti. Nykyään siis VDSL2 yhteydellä ja erittäin tyytyväinen.
Sen verran täytyy vielä sanoa, että jos olet yhden hengen taloudessa, niin Qos:lla ei käytännössä ole mitään merkitystä. Mutta esim meillä on 3-4 yhtäaikaista netin käyttäjää kokoajan, jolloin QOS on aika must ominaisuus.
Varsinkin, jos on yhtäkään nettipelaajaa... ja meillä on 3...
Nimittäin yksikin netflix käyttäjä voi pilata monen pelikokemuksen.