Tullaanpas kertomaan omia kokemuksia 4G pelaamisesta. Eli lähtötilanne on se, että vaihtoehtona on Elisan 16 megan ADSL, joka jaetaan perheen kolmen muun jäsenen kanssa. Sanomattakin lienee selvää, ettei se mihinkään riitä.
Vaikka sillä jaksoin kituutella yli 2 vuotta..
Kokemuksesta tiedän, että meillä toimii parhaiten DNA. Soitin siis eräs päivä DNA:n myyntipalveluun ja he myivät tuon ZTE MF286 4G kotimokkulan. Saan 2 kuukautta kokeilla täysin ilmaiseksi ja tämän jälkeen on 22 kuukauden sopimus 19.90 € kuussa, josta netin osuus 14,90 € ja Kotimokkulan 5 €. Nyt on ollut hieman yli viikon ajan käytössä ja nopeudeksi luvattiin 50 megaa ja sen minä myös saan. Ihan sama mikä kellonaika, niin
lähes aina tulee yli 50 megaa. Kirjoitushetkellä speedtestin testi antoi ping 22, download 36.84 ja upload 34.67. Jitteriä 5,50 ms. Pingatessa cmd:n avulla googlen 8.8.8.8 sen 25 kertaa, sain kirjoitushetkellä tulokseksi minimum 30ms, maximum 60ms ja averageksi 43ms. Melko pientä heittoa minusta. Peleissä en ole vaikutusta huomannut. Pingi vaihtelee esimerkiksi Rainbow Six Siegeä pelatessa 50 - 80 välillä.
Mites tämä eroaa ADSL-yhteydestämme? Noh, nyt muut perheenjäsenet käyttävät sitä ja minä omaa nettiäni. Saan ladattua tiedostot huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Latasin esim. 43,5 gigan pelin Steamista 2,5h klo 15-17.30 välillä kun ADSL-yhteydellämme siihen olisi pitänyt varata koko yö, eli n. 6-9h.
ADSL-yhteydellä kun pingaa cmd:ssä googleen 8.8.8.8, on minimum 32, max 37 ja average 34. Huomattavasti pienempi vaihteluväli kieltämättä, mutta eipä tuo pidä paikkaansa
Rainbow Six Siegeä pelatessa pingi on esim. ihan sama ellei huonompi kuin nyt. En ikinä ole saanut ADSL-yhteydellä pingiä alle 50 muuta kuin speedtestissä.
Suosittelen itse ainakin 4G-modeemilla pelaamista, jos tietää mikä operaattori toimii parhaiten omalla alueella. Ja ainoastaan, jos tarjolla ei ole kuin syöpästä 16 megan ADSL liittymää tai huonompaa. En toki ikinä pelaisi 4G:llä, jos kotiosoitteeseemme saisi edes 50 megan kaapeliliittymän. Mutta kun 16 megaa on paras. Ja Elisa ainoa operaattori joka sitä tarjoaa.