PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mulla oli vielä edellisessä asunnossa pc olkkarin nurkassa ja vieläpä töllöönkin kytkettynä. No siitä huolimatta pelailut siirtyi vaan enemmän konsoleille. Oikeastaan PS5 myötä jäi PC:llä pelaaminen lähes kokonaan.

ATK:n puolelle on intohimo ollut jo pienestä asti, mutta konsoleita on taloudesta löytynyt myös, erityisesti aiempien vuosikymmenten mahtavien yksinoikeuspelien takia. Nintendo-pelien vuoksi löytyy mm. Switch ja edelleen tulee oikeastaan pelailtua Wii-pelejäkin. Tästä huolimatta vaikka kaikkia mahdollisia ratkaisuja ja lisälaitteita olen PC:n kanssa kokeillut, kuten nykyisin jo tuotannosta poistunutta Steam Linkiä, on PC:n kytkeminen telkkariin aina ollut käppyräinen kokemus.

Minua etovat kaikenlaiset "olkkariin" suunnitellut langattomat näppäimistöt kosketuslevyjen kera ja sitäkin enemmän suorastaan oksettaa edes ajatus käyttää jotain vuodetarjottimen kaltaista ratkaisua, jotta voisin sohvalta käsin käyttää näppäimistöä ja hiirtä. Mielestäni nuo eivät todellakaan kuulu olohuoneeseen ja rikkovat ajatusta siitä, että sohvalla pitäisi pystyä löhöillä vähän missä tahansa asennossa, mikä tuntuu sillä hetkellä mukavimmalta. Eli mieluummin ohjain käteen.

Ylipäänsä sohvalla pelatessa tulee usein nojattua eteenpäin, kädet ohjaimessa ja kyynärpäät tukevasti reisien päällä. Tästä tykkään, ettei konsolilla vaadi mitään erityistä, vaan laite päälle ja suoraan peliasentoon ja menoksi. PC:llä on mm. Steam Big Picture Mode, joka auttaa paljon, mutta se pitäisi ensin käynnistää ja Windowsin ohjaaminen peliohjaimella on kivuliasta. Eli virtanäppäimestä ei pääse suoraan peliin, vaan välissä on kitkaa. Puhumattakaan noista idioottimaisista launchereista.

Jos haluaisin, voisin säätää asetukset niin, että Windows käynnistyy suoraan Steamiin ja avaa Big Picture Moden ja lisäksi jokaisen hankalan pelin asetuksia on muokattu niin, että ei tule mitään erillisiä launchereita esiin, vaan pelit käynnistyvät suoraan, kuten konsolilla. Tämä tosin vaatisi sen, että miltei pyhittäisin PC:ni konsoliksi ja en näe, miksi se kannattaisi. Ennemmin lataan Moonlightin esim. Apple TV:hen ja pidän PC:tä vaikka toisessa huoneessa, jolloin sitä voi käyttää PC:näkin.

Ihan vain oma näkemys asiasta. Vihaan kaikenlaista kitkaa käyttökokemuksessa. Sen täytyisi olla paljon saumattomampaa, mitä konsolit tosiaan tarjoavat. Olkkariin ei PC kuulu, mutta erinäiset suoratoistot toimivat oikein hienosti, erityisesti jos kaikki on kiinteällä verkkokaapelilla kytketty ristiin.

Näinköhän kuitenkaan. Ymmärtämisestäkään en ihan varma olisi, ottaen huomioon, miten tasaisin väliajoin jankataan läpi samat asiat.

Nuo tommoset heitot ei vaan tuo yhtään mitään tähän lankaan. Aivan täydellisiä nollapostauksia. Sama kun sanoisi, että on mulla jääkaapissa täyslihapihvejä, mutta syön oikeastaan vaan hernekeittoa purkista... Kiva sulle.

tietääkseni ei jankata läpi mitä alustaa sinun tulisi käyttää pelaamiseen? korjaa toki mikäli väärässä

Ai ei vai? Minä kun olen ollut huomaavinani, että sitä PC:tä on yritetty tuputtaa minullekin vaikka kuinka. Mitäs muuta nämä heitot siitä, että "roudaa se PC olohuoneeseen ja konsolit työhuoneeseen" ym. ovat? Ja tuotakaan ei ole käyty läpi pelkästään yhteen kertaan.

Voihan sen kytkeä (olkkarin) televisioon ja pelata sohvalla ohjaimen kanssa, kuten konsolillakin. Silloin vain ne hiirtä ja näppäimistöä hyödyntävät asiat saattavat kärsiä, kun nuo on hieman haastavia sohvalla vs. työpöytä. PC:stä kun on monesti argumentoitu, että sillä pystyy paljon muutakin kuin pelaamaan, mikä on tietysti totta. Kuitenkin siinä kohtaa, kun on perusteltu ettei voi laittaa olkkariin kun tekee sillä niitä PC juttuja niin on kehoitettu jopa ostamaan kaksi, mikä osittain vesittää tuon monikäyttöisyysargumentin (kun se olkkari-PC onkin sitten puhdas pelikone). Tuo nyt lienee itsestäänselvyys, että laittamalla enemmän rahaa tiskiin saa parempaa rautaa. Ei kai kukaan sitä voikaan kieltää, että lyömällä tarpeeksi euroa tiskiin voi PC:llä saada huomattavasti paremmat grafiikat ja ruudunpäivitysnopeudet.
En tiedä millaisia virityksiä kenelläkin on olohuoneessaan mutta minulla on langaton näppis ja hiiri olohuoneen pöydän alatasolla missä myös on peliohjaimet ja otan sieltä ne käyttöön kun tarvitsen. Ja sama tietokone on käytössä kahdessa eri huoneessa, tietokone sijaitsee työhuoneessa. Äärettömän helppoa ja on aina olohuoneessa tietokoneen hyödyt käytettävissä muutenkin kuin pelaamiseen.

Kohta tietenkin konsolistit kertoo legendaariset kuinka hiiri/näppis ergonomia ei ole konsolipelaamisen tasolla ja minulla on 5 kerrosta talossa ja sama ei ole mahdollista toteuttaa jne. :D

En tiedä millaisia virityksiä kenelläkin on olohuoneessaan mutta minulla on langaton näppis ja hiiri olohuoneen pöydän alatasolla missä myös on peliohjaimet ja otan sieltä ne käyttöön kun tarvitsen. Ja sama tietokone on käytössä kahdessa eri huoneessa, tietokone sijaitsee työhuoneessa. Äärettömän helppoa ja on aina olohuoneessa tietokoneen hyödyt käytettävissä muutenkin kuin pelaamiseen.

Kohta tietenkin konsolistit kertoo legendaariset kuinka hiiri/näppis ergonomia ei ole konsolipelaamisen tasolla ja minulla on 5 kerrosta talossa ja sama ei ole mahdollista toteuttaa jne. :D
En ole "konsolisti", mutta tosiaan pidän tuota ratkaisua etovana. Ei ole millään lailla eheä, siro tai kaunis ratkaisu pömpöttää sohvalla näppäimistö ja hiiri sylissä. Käyttömukavuus ehdottomasti kärsii tuossa. Jos sinulla ei ole sellaista vuodetarjotinta vastaavaa ratkaisua, niin ehdottomasti kuset omaan ranteeseen hiirtä käyttäessäsi sohvalla.

Olen olohuoneeseen satsannut juurikin siitä syystä, että sen täytyy olla mukava, houkutteleva ja kauttaaltaan upea. Ei mikään nörttiluola. Sellaiset erikseen. Suomalaisen puusepän valmistamalle tammirunkoiselle sohvalleni ei mitään helvetin PC-hiiriä laiteta. PS5 sen sijaan DualSensen kera omassa ständissään on hyvin kaunis näky.

PC on toisessa huoneessa työpöydän yhteydessä, kuten kuuluukin. Sielläkin tulee pelailtua, mutta olohuoneessa oltava parasta. Kutsun useasti vieraita kylään ja saan paljon kehuja siitä, kuinka upea olohuoneemme on. Arvoa ja kauneutta kaikissa valinnoissa suomalaisista puukalusteista ja poron taljasta lähtien. PC v*ttuun sieltä.

Miten tietokone on tässä tapauksessa kytketty olohuoneeseen, jos se sijaitsee toisessa huoneessa? Mitä rajoitteita tästä tulee vs. kone suoraan telkkarissa kiinni? Onko hiiri ja näppis yhdistettynä siihen tietokoneeseen vai johonkin muuhun laitteeseen? Mitä vaatimuksia on, että tällaisen voi sujuvasti toteuttaa?

Miten tietokone on tässä tapauksessa kytketty olohuoneeseen, jos se sijaitsee toisessa huoneessa? Mitä rajoitteita tästä tulee vs. kone suoraan telkkarissa kiinni? Onko hiiri ja näppis yhdistettynä siihen tietokoneeseen vai johonkin muuhun laitteeseen? Mitä vaatimuksia on, että tällaisen voi sujuvasti toteuttaa?
Tietokone on pitkällä aktiivisella hdmi-kaapelilla kytketty telkkariin. Hiiri ja näppis on tietenkin kytketty langattomasti siihen samaan tietokoneeseen kuten erilaiset peliohjaimet. Näin on menty jo viimeiset 15v ja hyväksi todettu ratkaisu. Yksinkertaista, helppoa ja mukavaa.

En ole "konsolisti", mutta tosiaan pidän tuota ratkaisua etovana. Ei ole millään lailla eheä, siro tai kaunis ratkaisu pömpöttää sohvalla näppäimistö ja hiiri sylissä. Käyttömukavuus ehdottomasti kärsii tuossa. Jos sinulla ei ole sellaista vuodetarjotinta vastaavaa ratkaisua, niin ehdottomasti kuset omaan ranteeseen hiirtä käyttäessäsi sohvalla.

Olen olohuoneeseen satsannut juurikin siitä syystä, että sen täytyy olla mukava, houkutteleva ja kauttaaltaan upea. Ei mikään nörttiluola. Sellaiset erikseen. Suomalaisen puusepän valmistamalle tammirunkoiselle sohvalleni ei mitään helvetin PC-hiiriä laiteta. PS5 sen sijaan DualSensen kera omassa ständissään on hyvin kaunis näky.

PC on toisessa huoneessa työpöydän yhteydessä, kuten kuuluukin. Sielläkin tulee pelailtua, mutta olohuoneessa oltava parasta. Kutsun useasti vieraita kylään ja saan paljon kehuja siitä, kuinka upea olohuoneemme on. Arvoa ja kauneutta kaikissa valinnoissa suomalaisista puukalusteista ja poron taljasta lähtien. PC v*ttuun sieltä.

En itse ole itsekkään PC:tä olohuoneeseen tuomassa, mutta miksi se PC hiiri pitäisi pitää sohvalla, mutta Dual sense voi olla standissä...

Miksi tarvitset tarjottimen... Miksi et pistä sohvapöydälle näppistä ja hiirtä silloin kun niitä tarvii. Ostaisit vaikka semmosen kombonäppiksen, missä on ohjauslevy, niin et tarvii hiirtä ollenkaan, jos kuitenkin pelaat padilla...

Mini PC: saisi varmasti hyvinkin pienellä vaivalla piiloon, tai löytyisi semmoinen tyylikäs kotelo, mikä sopisi sun poron taljojen värityksiin...

Konsolin vaivattomuutee ei toki PC:llä ihan päästä, mutta noi sisustushommat nyt on mun mielestä ihan itse tehtyjä/keksittyjä ongelmia.

Konsolin vaivattomuutee ei toki PC:llä ihan päästä, mutta noi sisustushommat nyt on mun mielestä ihan itse tehtyjä/keksittyjä ongelmia.
100% totta. Toin vain esiin, että kaikki ei halua tehdä olkkaristaan nörttiluolaa. Konsolit sopivat tyyliltään olohuoneeseen. Ohjain ständissä kutsuu luokseen.

Jo tuossa aiemmin mainitsin nuo kosketuslevylliset ratkaisut eli eivät todellakaan kiinnosta. Sohvalla istuminen ja sohvapöydällä näppäimistö ja hiiri kuulostaa hyvin käppyräiseltä ratkaisulta.

Upea olohuone jota naapurit ja ystävät käy kehumassa... lasten dualsense oikein ständillä siellä suomalaisen puusepän valmistamassa huonekalussa. Pleke vitone humisee korviahuumaavasti ja "tyylikkäästi porontaljalla.

Ei hemmetti mitä tarinoita täällä vedetää. :lol:
Tuutko siis pelailemaan vai mitä vingut? Seuraavaksi tiedossa Wii Sports -maratoni. Taljan voi siirtää hetkeksi pois, niin sukkasilteen pelataan parketilla.

Modauksen tuki jo kääntää vaa'an selvästi PC:n puolelle. Poika vasta osti pelin PC:lle, vaikka sama oli pleikalla ennestään tuon takia.taisi olla Undertale rai joku vastaava. Taitaa maailman eniten myyty peli Minecraftkin olla parempi PC:llä.

Tietokone on pitkällä aktiivisella hdmi-kaapelilla kytketty telkkariin. Hiiri ja näppis on tietenkin kytketty langattomasti siihen samaan tietokoneeseen kuten erilaiset peliohjaimet. Näin on menty jo viimeiset 15v ja hyväksi todettu ratkaisu. Yksinkertaista, helppoa ja mukavaa.
Hyvä, että toimii sinulle, mutta ei tuo kyllä ole mitenkään oletuksena toimiva ratkaisu kaikille. Jos ei saa kaapelia seinien läpi (vaikka vuokra-asunto) niin aika karsea tuollainen lattioita pitkin menevä piuha, lemmikkien/lasten kanssa mahdollisesti vaarallinenkin riippuen mistä/miten kulkee pitkin talon. Toki voi sen ripustaa seinälle, jos saa tehdä seinäkiinnityksiä. Tavallisessa kaksikerroksisessakaan asunnossa ei kauhean helposti oikein toimi, kun yleensä olkkari on alakerrassa ja makkarit yläkerrassa. Kämpän koon kasvaessa tuskin yltää langattomien laitteiden signaalikaan. Pienessä kämpässä, olkkarin ja työhuoneen ollessa vierekkäin ja/tai yksin asuessa tietysti näppärä ratkaisu ja noin minäkin tein aikanaan opiskelijasolussa mutta ei ole sen jälkeen toiminut.

Viimeksi muokattu:
Tuutko siis pelailemaan vai mitä vingut? Seuraavaksi tiedossa Wii Sports -maratoni. Taljan voi siirtää hetkeksi pois, niin sukkasilteen pelataan parketilla.
Pelailen kotona kiitos. Olohuoneessa RTX5090 tarjoamaa kuvaa. Kaverit aina kyselee että miten minun pelit näyttää niin hyvälle ja sulavalle. Kysyvät että mikä "telkkari" koska näyttää niin hyvälle. Pelaillaan siinä bängereitä ja kukaan ei edes tiedä että tietokoneeni nimeltä "Black death" jakelee heille natiivia 4k resoa path-tracing ultra ultra ultra... raukat menevät kotiinsa omiin olohuoneisiinsa pelaamaan poron taljalla konsolillaan ja masentuvat kun heidän "telkkari" ei ole yhtä hyvä. "Black death" tuhosi taas yhden konsolistin sielun.

Jatkan pelaamista hiljaa myhäillen suomalaisessa käsityönä rakennetussa sohvassa, Iisalmessa valmistettujen kaiuttimien ympäröimänä. Ah elämä on rentoa.

Modauksen tuki jo kääntää vaa'an selvästi PC:n puolelle. Poika vasta osti pelin PC:lle, vaikka sama oli pleikalla ennestään tuon takia.taisi olla Undertale rai joku vastaava. Taitaa maailman eniten myyty peli Minecraftkin olla parempi PC:llä.
Täällä siis tosissaan pelataan PC:n kautta, lähinnä Moonlightilla suoratoistettuna olohuoneeseen. (Aiempi sisustuksellinen kritiikkini kohdistui lähinnä PC:n pitämiseen itse olkkarissa.)

Minecraft ohjautuu melko paskasti ohjaimella, mutta omat viritelmät löytyy pelaamaan Java Editioniä ihan Switchin Joy-Coneilla. Suosittelen kokeilemaan tällaisia ratkaisujakin.

Vaikka on kallis ratkaisu, suosittelen jotain USB 3.0 -toistajaa Cat 6 -kaapeloinnin ylitse. Saa helposti USB-telakan vaikka TV-tasolle, joka ei vie juurikaan tilaa.

Siinä lähinnä langattomat donglet, ym. kytketty peliohjaimia varten. Viiveet erittäin hyvät, Moonlightin suoratoiston viiveelläkin melkein kuin istuisi PC:n ääressä.

100% totta. Toin vain esiin, että kaikki ei halua tehdä olkkaristaan nörttiluolaa. Konsolit sopivat tyyliltään olohuoneeseen. Ohjain ständissä kutsuu luokseen.

Jo tuossa aiemmin mainitsin nuo kosketuslevylliset ratkaisut eli eivät todellakaan kiinnosta. Sohvalla istuminen ja sohvapöydällä näppäimistö ja hiiri kuulostaa hyvin käppyräiseltä ratkaisulta.

Mitä vitun nörttiluolaa... Sä voit piilottaa sen PC:n tai tehdä siitä paljon tyylikkäämmän, kun joku avaruusaluksen näköinen PS5. Hommaat vaikka puisen kotelon. Voit edelleen pitää sen "kutsuvan" ohjain ständin esillä, jos se nyt on joku "kruunu" sun olohuoneelle.

Itselläni ei ainakaan ihan oikeasti mitkään HDMI-piuhaviritykset tulisi kyseeseen, kun kämpässä on neliöitä reilut 180 ja nekin kahdessa kerroksessa (olkkari alakerrassa ja työhuone yläkerrassa). Tai no, joku varmaan ehdottaa, että poraappas reikä välipohjaan. :) Samasta syystä myös langattomien laitteiden kanssa voisi tulla ongelmia. Ja tosiaan, jos sillä koneella tekee myös muuta kuin pelaa, niin ei se sohvapöydällä kököttäminen mitään ergonomista hommaa ole. Toisekseen aika hankalaa alkaa olla tekstin kanssa, kun sohvalta telkkarille on kuitenkin sen verran monta metriä matkaa. No ei sillä, en minä enää sitä PC:tä olkkarin telkkuun haluaisi, vaikka olisi helpomminkin toteutettavissa.

Mitä vitun nörttiluolaa... Sä voit piilottaa sen PC:n tai tehdä siitä paljon tyylikkäämmän, kun joku avaruusaluksen näköinen PS5. Hommaat vaikka puisen kotelon. Voit edelleen pitää sen "kutsuvan" ohjain ständin esillä, jos se nyt on joku "kruunu" sun olohuoneelle.

Itse joskus edellisessä kämpässä PC:n piilottamista kokeilin ja ei sekään ole ihan triviaali temppu, ottaen huomioon lämmöt. Johonkin oven taakse jos esim. laittaa, niin aika kuumana käy mylly.

Puisen kotelon kanssa taas mahtaa olla niin, että hyvännäköinen ja toimiva voi maksaa useamman sataslappusen ja sitten vielä se säätäminen. Enpä jaksaisi olkaa moiseen revohkaan ihan vaan siksi, että saan tieskarin väkisin olkkariin, kun on olemassa ihan siistejä ratkaisuja (konsolit), jotka ovat pääasiassa siihen ympäristöön suunniteltuja.

Ei ole mikään kruunu. Ihan oikeasti Windowsin käyttäminen TV:llä on turhan käppyräistä hommaa ja väitän, että PC:stä menee paljon hukkaan, jos sen pyhittää konsoliksi.

Mieluummin sitten konsoli tai tosiaan suoratoisto PC:stä, joka on muualle sijoitettu. Kannattaa hyödyntää esim. Cat 6 -kaapelointia tällaisissa tilanteissa, kun todennäköisesti joka huoneeseen jo vedetty.

Minulla on suurehko kokoelma ostamiani DVD- ja Blu-ray-elokuvia, joten konsoli tekee sitäkin enemmän hommansa olkkarissa. PC:llä levyltä toistaminen on täysin perseestä eli MakeMKV käteen vaan.

Vähän piti pilkettä silmässä olla ja melkeinpä perseillä täällä kommenteillani, mutta validit käyttötarkoitukset on PC:llä ja konsolilla samassa taloudessa, ei vaan PC:tä olkkarissa.

Meillä on kotona PS4, Switch ja PC noin niinkuin pelikäytössä. Ja oma mielipide on, että Switch on ihan omassa kastissaan, jos konsoleista puhutaan. Sille on ihan omat pelit, mitä ei muille alustoille saa, käyttöliittymä on äärimmäisen simppeli ja nopea ja ohjaus liiketunnistimineen ja niiden hyödyntämisineen on jotain, mitä muilla alustoilla ei juuri tapaa.

Jos siis pitäisi valita, niin hommaisin kotiin Nintendon ja PC:n. Lähinnä siksi, että vuosikausien tietokonepelaajana en vaan osaa ohjaimella pelata mitään missä pitää vaikkapa aseella tähdätä. Hiiri ja näppis on niin iskostunut selkäytimeen, että lähinnä hermostuttaa, kun ei ohjaimella onnistu. Minulla on tietokoneessakin langaton ohjain, millä on paljon rennompi sohvalta pelailla kuin näppis+hiiri -kombolla. Mutta monesti tulee lennosta vaihdettua ohjaustapaa, jos tulee joku liian haastava paikka.

Nintendo on tän ratkaissut tuolla liiketunnistuksella. Esim. Zeldassa kun jouskarilla ampuu, niin tateilla voi karkeasti kääntää tähtäyksen kohdilleen ja sitten ohjainta kääntelemällä hienosäätää. Toimii niin hyvin, ettei missään kohtaa tule ikävä hiirtä. Ehkä jossain nopeatempoisessa FPS-räiskinnässä ei kyllä enää pysyisi tuolla mukana, mutta sellaisia vähemmnän Nintendolle julkaistu (tai ei ainaakn itsellä ole asennettuna), niin ei ole tullut testattua.

Muuten minun silmin ei noilla uusilla konsoleilla ja pelitietokoneilla paljoa eroa ole. Samat pelit pyörii kaikilla, näyttää hyvältä eivätkä juuri töki tai tahmaa. Konsolit on mukavampia ja yksinkertaisempia kasuaaliin pelailuun ja tietokoneella taas ei ole sidottu yhden valmistajan pelikirjastoon sekä tehoja on enemmän vakavampaan harrastamiseen.

Ei ole mikään kruunu. Ihan oikeasti Windowsin käyttäminen TV:llä on turhan käppyräistä hommaa ja väitän, että PC:stä menee paljon hukkaan, jos sen pyhittää konsoliksi.
...
Paljon olen samaa mieltä viestisi kanssa, mutta tuota en ihan ymmärrä, että miten se tietokoneen käyttäminen on telkkarin kautta niin hankalaa? Kone päälle, niin telkkari herää hdmi-syötteen kautta ja windows aukeaa?

Minusta on ihan "piristävää" välillä väkertää jotain pientä siinä sohvalla istuen, näppis sylissä ja hiiri sohvan käsinojalla sen sijaan, että työpöydän ääressä naputtelisi. Ei tuossa mitään vakavaa ja isoa projektia tule tehtyä, mutta jotkut kevyet sähköpostit, koodailutpätkät ja netin selailut hoituu kyllä. Ja vaikkapa tuo ihan hyödytön nettisurffailu on näppiksellä ja hiirellä kuitenkin paljon vaivattomampaa kuin esim. konsolin selaimella.

Tuohon jos saisi vielä jonkun etäkäynnistyksen, (mikä aivan varmasti on tosi simppeli toteuttaa - en vaan ole jaksanut sen enempää perehtyä) ettei tarvisi koneelle mennä virtanappia painamaan, niin olisi ihan täydellinen.

Mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että ihan vaan pelaamiseen konsoli on helpompi ja vaivattomampi.

Hyvä, että toimii sinulle, mutta ei tuo kyllä ole mitenkään oletuksena toimiva ratkaisu kaikille. Jos ei saa kaapelia seinien läpi (vaikka vuokra-asunto) niin aika karsea tuollainen lattioita pitkin menevä piuha, lemmikkien/lasten kanssa mahdollisesti vaarallinenkin riippuen mistä/miten kulkee pitkin talon. Toki voi sen ripustaa seinälle, jos saa tehdä seinäkiinnityksiä. Tavallisessa kaksikerroksisessakaan asunnossa ei kauhean helposti oikein toimi, kun yleensä olkkari on alakerrassa ja makkarit yläkerrassa. Kämpän koon kasvaessa tuskin yltää langattomien laitteiden signaalikaan. Pienessä kämpässä, olkkarin ja työhuoneen ollessa vierekkäin ja/tai yksin asuessa tietysti näppärä ratkaisu ja noin minäkin tein aikanaan opiskelijasolussa mutta ei ole sen jälkeen toiminut.
Se ei toki ole ainoa vaihtoehto vaan minun ratkaisuni joka on toiminut monen kokoisessa talossa. Kaapeloinnit saa kyllä siististi oli kyse oma tai vuokra-asunto joten tätä selitystä en osta. Jos on se 5 kerrosta ja 650m2 tilaa, työhuoneen ja olohuoneen välillä 300m matkaa niin sitten hankkisin siistin kotelon ja rakentaisin olohuoneeseen oman pc järjestelmän.

Paljon olen samaa mieltä viestisi kanssa, mutta tuota en ihan ymmärrä, että miten se tietokoneen käyttäminen on telkkarin kautta niin hankalaa? Kone päälle, niin telkkari herää hdmi-syötteen kautta ja windows aukeaa?
Windows ei ole suunniteltu isolle ruudulle ja siihen on oma termikin: "10-foot UI" (10-foot user interface - Wikipedia).

Tästä syystä esim. Steamissä on erillinen Big Picture Mode, jota on tarkoituskin käyttää mukavasti jopa 2-3 metrin etäisyydeltä. Aiemmin oli kuitenkin Media Center ihan Microsoftiltakin olemassa, Maceissakin oli aikanaan Front Row.

Vaikka asettaisi käyttöliittymän skaalautumaan 200%, on varsin ikävää etäältä yrittää liikuttaa hiirtä kohdalleen, jotta voi vaikka klikata pientä ruksia tms. elementtiä. Tämä on osakseen tottumiskysymys, mutta ihan faktaakin.

Tuohon etäkäynnistämiseen olen käyttänyt tätä, toimii loistavasti: https://www.silverstonetek.com/en/product/info/expansion-cards/ES02-PCIe/

Viimeksi muokattu:
Upea olohuone jota naapurit ja ystävät käy kehumassa... lasten dualsense oikein ständillä siellä suomalaisen puusepän valmistamassa huonekalussa. Pleke vitone humisee korviahuumaavasti ja "tyylikkäästi porontaljalla.

Ei hemmetti mitä tarinoita täällä vedetää. :lol:

"Pleke vitone humisee korviahuumaavasti"

Ainakin omasta GoW-bundlessa olleesta konsolista ei lähde juurikaan ääntä, liekö sitten isojakin vaihteluja eri tuuletinvalmistajien välillä.

Verrokkina tämä peliPC (5800X3D & Noctua NH-D15 sekä Asuksen mikälie 3070Ti), tuota mökäpönttöä ei olohuoneeseen viitsisi tuoda, tai ainakin jos toisi niin kauniimmalla osapuolella voisi olla äkkiä painavaa sanottavaa :psmoke:

Windows ei ole suunniteltu isolle ruudulle ja siihen on oma termikin: "10-foot UI" (10-foot user interface - Wikipedia).

Tästä syystä esim. Steamissä on erillinen Big Picture Mode, jota on tarkoituskin käyttää mukavasti jopa 2-3 metrin etäisyydeltä. Aiemmin oli kuitenkin Media Center ihan Microsoftiltakin olemassa, Maceissakin oli aikanaan Front Row.

Vaikka asettaisi käyttöliittymän skaalautumaan 200%, on varsin ikävää etäältä yrittää liikuttaa hiirtä kohdalleen, jotta voi vaikka klikata pientä ruksia tms. elementtiä. Tämä on osakseen tottumiskysymys, mutta ihan faktaakin.

Tuohon etäkäynmistämiseen olen käyttänyt tätä, toimii loistavasti: https://www.silverstonetek.com/en/product/info/expansion-cards/ES02-PCIe/
En tämmöisestä ole kuullutkaan. Eikä varmaan tuossa kevyessä käytössä niin tule esiin, kun on paljolti vaan ruudun rullailua ja silloin tällöin vähän kirjoittamista.

Asia mikä on vähän häirinnyt, niin on näppiksen ja hiiren sekä ohjaimen huono kantama langattomana. Tai jos väliin sattuu pöytä ja pöyällä tavaraa, niin jossain kohtaa aina tökkää. Liekö laitteissa eroa, mutta minusta on outoa, ettei edes tuota n. 3 metriä toimi kunnolla ilman vapaata näköyhteyttä

Meillä on kotona PS4, Switch ja PC noin niinkuin pelikäytössä. Ja oma mielipide on, että Switch on ihan omassa kastissaan, jos konsoleista puhutaan. Sille on ihan omat pelit, mitä ei muille alustoille saa, käyttöliittymä on äärimmäisen simppeli ja nopea ja ohjaus liiketunnistimineen ja niiden hyödyntämisineen on jotain, mitä muilla alustoilla ei juuri tapaa.

Jos siis pitäisi valita, niin hommaisin kotiin Nintendon ja PC:n. Lähinnä siksi, että vuosikausien tietokonepelaajana en vaan osaa ohjaimella pelata mitään missä pitää vaikkapa aseella tähdätä. Hiiri ja näppis on niin iskostunut selkäytimeen, että lähinnä hermostuttaa, kun ei ohjaimella onnistu. Minulla on tietokoneessakin langaton ohjain, millä on paljon rennompi sohvalta pelailla kuin näppis+hiiri -kombolla. Mutta monesti tulee lennosta vaihdettua ohjaustapaa, jos tulee joku liian haastava paikka.

Nintendo on tän ratkaissut tuolla liiketunnistuksella. Esim. Zeldassa kun jouskarilla ampuu, niin tateilla voi karkeasti kääntää tähtäyksen kohdilleen ja sitten ohjainta kääntelemällä hienosäätää. Toimii niin hyvin, ettei missään kohtaa tule ikävä hiirtä. Ehkä jossain nopeatempoisessa FPS-räiskinnässä ei kyllä enää pysyisi tuolla mukana, mutta sellaisia vähemmnän Nintendolle julkaistu (tai ei ainaakn itsellä ole asennettuna), niin ei ole tullut testattua.

Muuten minun silmin ei noilla uusilla konsoleilla ja pelitietokoneilla paljoa eroa ole. Samat pelit pyörii kaikilla, näyttää hyvältä eivätkä juuri töki tai tahmaa. Konsolit on mukavampia ja yksinkertaisempia kasuaaliin pelailuun ja tietokoneella taas ei ole sidottu yhden valmistajan pelikirjastoon sekä tehoja on enemmän vakavampaan harrastamiseen.
Gyro-ohjaus löytyy pleikkarilta osasta pelejä, samoin PCllä. PCllä gyro vaatii säätöä tosin monesti. Tilanne on paranemassa, koska steam tukee gyroa betassa nykyään.

"Pleke vitone humisee korviahuumaavasti"

Ainakin omasta GoW-bundlessa olleesta konsolista ei lähde juurikaan ääntä, liekö sitten isojakin vaihteluja eri tuuletinvalmistajien välillä.

Verrokkina tämä peliPC (5800X3D & Noctua NH-D15 sekä Asuksen mikälie 3070Ti), tuota mökäpönttöä ei olohuoneeseen viitsisi tuoda, tai ainakin jos toisi niin kauniimmalla osapuolella voisi olla äkkiä painavaa sanottavaa :psmoke:
Kyllä minä tiedän mitä Pleikasta kuuluu tai on kuulumatta. Modasinhan itsekkin hiljaisempaa tuuletinta omaan pleksu5 vuonna 2021. Samoin mitä nyt PS5 threadissa vasta tehtiin opasvideoiden kera.

Verrokkina oma 9800x3d + 5090 (noctua nh-d15) on about yhtä hiljainen mitä hiljaiseksi modattu PS5 kun pelaan täydessä rasituksessa.

Eipä tuohon tulla koskaan mitään vastausta saamaan. Vääntö sen suhteen on loputonta. PC miehet ovat tietenkin sitä mieltä, että kyllä on objektiivisesti parempi, mutta asiahan perustuu heillä yhtä lailla omiin mieltymyksiin. Konsolipelaajat ovat sitten toista mieltä.

Itse olen tämän aamua pelannut olohuoneessa PS5:llä NHL26:tta. Tämä kokemus mulle ei olisi PC:llä lainkaan mahdollinen, kuten ei eilisiltainen Donkey Kong Bananzakaan.

Mieluummin sitten konsoli tai tosiaan suoratoisto PC:stä, joka on muualle sijoitettu. Kannattaa hyödyntää esim. Cat 6 -kaapelointia tällaisissa tilanteissa, kun todennäköisesti joka huoneeseen jo vedetty.

Minulla on suurehko kokoelma ostamiani DVD- ja Blu-ray-elokuvia, joten konsoli tekee sitäkin enemmän hommansa olkkarissa. PC:llä levyltä toistaminen on täysin perseestä eli MakeMKV käteen vaan.

Vähän piti pilkettä silmässä olla ja melkeinpä perseillä täällä kommenteillani, mutta validit käyttötarkoitukset on PC:llä ja konsolilla samassa taloudessa, ei vaan PC:tä olkkarissa.

Niin. Olenko sanonut, että PC-olohuoneessa olisi kaikille hyvä ja paras ratkaisu kaikilta osin. Ihmettelin vain noita nörttiluola ja "pilaa tyylikkään olohuoneen" heittoja...

Jos oikeasti haluaa PC:llä.pelata olohuoneessa, niin mistään ulkonäkö/design syistä sitä ei tarvitse unohtaa. Toki vaatii ehkä rahaa ja vaivaa, mutta tyylikkäämmän "sisustuselementin" siitä pikku PC:stä saa olohuoneeseen, kun PS5:sta.

No kauneus ja tyylikkyyshän on pitkälti katsojan silmässä eli luonteeltaan hyvin subjektiivista sekin. Saahan sitä halutessaan konsoleillekin vaihtokuoria ja vaikka millaista skiniä, jos ei satu ulkonäkö vakiona miellyttämään. Mitä kokoon tulee, niin harvoin peli PC:tä saat kyllä järkevillä komponenteilla puristettua "pikku PC:ksi" (tietenkin oma kysymyksensä on se, mikä kenellekin on pieni), siitä pitää jo nykyisten näyttisten ja virtalähteiden koko huolen. Julkkari PS5:n tai PS5 pro kokoluokkaan voinee päästä, mutta PS5 Slimin tai Xboksin kanssa alkaa tehdä jo tiukkaa ja Switchiin verraten sanoisin mahdottomaksi tehtäväksi.

Niin. Olenko sanonut, että PC-olohuoneessa olisi kaikille hyvä ja paras ratkaisu kaikilta osin. Ihmettelin vain noita nörttiluola ja "pilaa tyylikkään olohuoneen" heittoja...

Jos oikeasti haluaa PC:llä.pelata olohuoneessa, niin mistään ulkonäkö/design syistä sitä ei tarvitse unohtaa. Toki vaatii ehkä rahaa ja vaivaa, mutta tyylikkäämmän "sisustuselementin" siitä pikku PC:stä saa olohuoneeseen, kun PS5:sta.
Ei tarvitse olla pikku-PC. Tilasin aikanaan In Win Yong -kotelon ja tein siitä statementin olkkarissa ja oli erittäin suosittu pala designia kotonani. Myin pois kaverille, joka ei ollut sellaista nähnytkään ja halusi kipeästi samanlaisen, eikä rahalla ollut väliä.

Hauska projekti oli, mutta luovuin siitä nimenomaan siksi, että tuohduin Windowsin käytettävyyteen isolla ruudulla. Esim. PS5:n verkkoselaimen ohjaus DualSensellä on jopa mukavaa gyro-ohjauksen myötä. PC:llä kokeilin samaa Joy-Coneilla ja ei ollut hyvä.

Nämä ovat subjektiivisia asioita. Et sinä ole erityisesti mitään täällä sanonut, älä siis "heittojani" katso liian tarkkaan. Täällä on muita väittämiä, kuten @swttii, joka ylempänä mainitsi PC:n olkkarissa olevan objektiivisesti parempi ratkaisu. Ei mun mielestä.

Vanhassa vanhassa kämpässä olin jopa rakentanut piilotetun PC:n TV-tasoon siten, että runko oli minimaalinen ja vesijäähdytetty, josta putket menivät kotelosta ulos ja rikkinäisen lattiakaiuttimen sisälle piilotettuun GIGANT-jäähdyttimeen Aqua Computerilta.

Näytti hetken aikaa siltä, kuin olisi ultimaattinen HiFi-järjestelmä kotona, mutta yksi kaiuttimista olikin kuparijäähdytin... On siis kaikkea täällä kokeiltu ja helposti vuosikymmenten aikana kymmeniä tuhansia pistetty olohuoneeseen kiinni. Ei PC:tä enää olkkariin. Ei toimi mun makuun.

Metacriticin TOP-3 peliä (97p, jaettu ykkössija), jotka on julkaistu vuoden 2015 jälkeen ovat The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Red Dead Redemption 2 ja Super Mario Odyssey. Vaikuttaa, että Nintendo Switch tarjoaa parhaimman pelikokemuksen, kun 2/3 on Nintendon exluja. RDR2 on multiplatform, mutta PC versio on vain 93p vs PS4/XB1 97p.

Lisäksi Switchin saa helposti mukaan tai pelattua isolta näytöltä. Itse en ole kyllä syttynyt laitteelle.

Edit Top3, ei Top10. En jaksanut selata kymmentä peliä läpi

Viimeksi muokattu:
Pelikokemus on aina subjektiivine. Ite olen sitä mieltä et paras pelikokemus ylivoimasella erolla konsoleilla.
Googleta mikä ero on objektiivisella ja subjektiivisella.
No kauneus ja tyylikkyyshän on pitkälti katsojan silmässä eli luonteeltaan hyvin subjektiivista sekin. Saahan sitä halutessaan konsoleillekin vaihtokuoria ja vaikka millaista skiniä, jos ei satu ulkonäkö vakiona miellyttämään. Mitä kokoon tulee, niin harvoin peli PC:tä saat kyllä järkevillä komponenteilla puristettua "pikku PC:ksi" (tietenkin oma kysymyksensä on se, mikä kenellekin on pieni), siitä pitää jo nykyisten näyttisten ja virtalähteiden koko huolen. Julkkari PS5:n tai PS5 pro kokoluokkaan voinee päästä, mutta PS5 Slimin tai Xboksin kanssa alkaa tehdä jo tiukkaa ja Switchiin verraten sanoisin mahdottomaksi ttehtäväksi.
Tehdään koejärjestely. Piilotetaan pelaajalta mikä konsoli tai PC on kyseessä. Annetaan pelaajalle käteen xbox tai PS ohjain ja annetaan pelata jotaib peliä 2 eri laitteella. Kysytään kumpi on parempi. Nvidia on tehnyt vastaavia järjestelyjä demotessaan omaa striimauspalvelua.

Yksityiskohdista voi väitellä, mutta kyllä objektiivinen testaus on mahdollista järjestää. Toki ketään ei asia oikeasti niin paljoa kiinnosta että maksaisi järjestämisen vaivan.

Metacriticin TOP-10 peliä (97p, jaettu ykkössija), jotka on julkaistu vuoden 2015 jälkeen ovat The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Red Dead Redemption 2 ja Super Mario Odyssey. Vaikuttaa, että Nintendo Switch tarjoaa parhaimman pelikokemuksen, kun 2/3 on Nintendon exluja. RDR2 on multiplatform, mutta PC versio on vain 93p vs PS4/XB1 97p.

Lisäksi Switchin saa helposti mukaan tai pelattua isolta näytöltä. Itse en ole kyllä syttynyt laitteelle.
Mainitsin itseltäni löytyvän Switchin ja onhan se tosiaan pelivalikoiman puolesta hyvä, mutta grafiikka jättää paljon mielikuvituksen varaan. Toisaalta myös hyvin monet Nintendo-pelit erityisesti tarjoavat pelikokemuksen useammallekin pelaajalle samanaikaisesti ja erityisesti Mario Kartit ja Partyt oovat isommalle porukalle kivaa pelattavaa isolta ruudulta.

Plussaa noissa, ettei tarvitse välttämättä ohjaimia lisää niin paljon. Yksikin Joy-Con riittää monessa pelissä, jolloin kahdesta parista saa jo neljälle ohjaimet, vaikka yksi pari aina muodostaa vastineen yhdelle perinteiselle peliohjaimelle sellaisenaan. On siis oikeasti hyvin mietitty ratkaisu ja käyttöliittymä mitä yksinkertaisin ja helppokäyttöisin.

Täytyy myös sanoa, että raa'an grafiikan lisäksi tyylisuuntauksella on väliä, minkä takia mm. Breath of the Wild näyttää edelleenkin upealta, vaikka julkaistiin yli 8 vuotta sitten. Edelleen maistuu ihan perinteinen Ocarina of Timekin. Hyvin harva PC-peli herättää samoja tunteita ainakaan minussa ja olen hyvin kaikkiruokainen pelien suhteen.

Siinä on silti sitä jotain tiettyä, kun puhutaan Nintendo-peleistä...

Googleta mikä ero on objektiivisella ja subjektiivisella.

Tehdään koejärjestely. Piilotetaan pelaajalta mikä konsoli tai PC on kyseessä. Annetaan pelaajalle käteen xbox tai PS ohjain ja annetaan pelata jotaib peliä 2 eri laitteella. Kysytään kumpi on parempi. Nvidia on tehnyt vastaavia järjestelyjä demotessaan omaa striimauspalvelua.

Yksityiskohdista voi väitellä, mutta kyllä objektiivinen testaus on mahdollista järjestää. Toki ketään ei asia oikeasti niin paljoa kiinnosta että maksaisi järjestämisen vaivan.
Kuuluuko järjestelyyn kokonaisvaltainen käyttökokemuksen testaus? Nyt ei ollut kyse siitä, miten hyvin pelit toimivat, vaan miten hyvin kokonaisuus toimii.

Jos tässä sun koejärjestelyssä olisin mukana ja tulee paskahätä, niin suodaanko minun poistua pelistä siksi aikaa, että käyn paskalla? Entä kun palaan takaisin, voinko kätevästi jatkaa siitä, mihin jäin?

Ihan vain yksi esimerkki tuosta objektiivisesta testaamisesta. Siinä on huomioitava ihan kaikki, kun verrataan laitepohjaisia ratkaisuja keskenään, joissa on tiiviisti käyttöjärjestelmäkin mukana.

Ei kukaan testaisi esim. iOS:n ja Androidin eroa sillä, kummassa toimii Angry Birds sulavammin.

Siihen ne hyvät puolet konsolilla jäikin kun kaikki muu on pc:llä parempaa.
Juu juu on on👍
Ei ole ollut tarvetta moiselle. Kokeilen heti jos joskus on.

Seuraavaksi varmaan vaaditaan että PC käyttäjät testaa kaikki maailman ohjelmistot, koska konsolilla joku taho on testannut kaiken.

Useampi peli löytyy varmasti PC:llä jolla toi toimii. Ei välttämättä samat, mutta kuitenkin.

Luetellaanko me taas yksittäisiä pelejä? Luulin että tää sekoilu on jo lopetettu.

Kuvanlaatu on irrelevantti seikka ainakin konsolipelaajille. Näin olen minäkin subjektiivisesti käsittänyt ketjua seuraamalla.
Ihan kato subjektiivista huttua😉
Missäs on kerrottu että kuvanlaadulla ei ole väliä🤔 kun sillä pc:eellähän pelataan telkkarilla, ei millään kalliilla näytöllä🫢 eli telkun pitää olla kunnossa.

Julkkari PS5:n tai PS5 pro kokoluokkaan voinee päästä, mutta PS5 Slimin tai Xboksin kanssa alkaa tehdä jo tiukkaa ja Switchiin verraten sanoisin mahdottomaksi tehtäväksi.
Jo vuotta ennenkuin SerX/PS5 tuli markkinoille, tilavuudeltaan pienempi kuin kumpikaan niistä (sekä pienempi kuin PS5 Slim). Samaan koteloon mahtuisi mm nykypäivän 9070 XT/5070 Ti, Ryzen 9000/Intel 200 sarja, 1000w virtalähteet.
Kaipa se on itekki pakko tänne pistää kuvaa omasta buildista, peräti foorumin (toistaiseksi) ainoa Velka 5 buildi? :geek:

Ryzen 7 3700X
MSI B450i Gaming Plus AC
Alpenföhn Black Ridge Noctuan 120mm tuulettimella
16GB Adatan ULP ramia
RTX 2070 Super Founders Edition
Corsair SF600
Ja joitain SSD lättyjä

Setupista laittelen sitten kuvia kunhan jaksan siivoa pöytäni :D

Koko kotelo.png
GPU puoli.png
CPU puoli.png

Sieltä suunnaltahan se ajatus muuttaa muuttamisen ilosta taisi kuitenkin tulla.
Mistään tälläisestä ei ole ollut kyse. Ajatus muuttaa on juontanut juurensa paremmasta pelikokemuksesta, ei muuttamisen ilosta.

Hienosti taas ymmärretty väärin.
Muutenkin oudosti vaihtui Discord aiheen keskiöksi vaikka se keskiö oli alunperin millä laitteella kaverit pelaavat, ei millä sovelluksella puhuvat.
Älä viitsi. Rajoittava tekijä on ollut väitetysti se sonyn party chat ja kuinka kaverit mielummin lopettaa pelaamisen kanssasi kuin vaihtavat discrodiin. Nyt mitään tälläistä ongelmaa ei ole ja yht’äkkiä keksittiinkin sitten muita syitä. Käy vaikka se vanha keskustelu ettimässä.

No kauneus ja tyylikkyyshän on pitkälti katsojan silmässä eli luonteeltaan hyvin subjektiivista sekin. Saahan sitä halutessaan konsoleillekin vaihtokuoria ja vaikka millaista skiniä, jos ei satu ulkonäkö vakiona miellyttämään. Mitä kokoon tulee, niin harvoin peli PC:tä saat kyllä järkevillä komponenteilla puristettua "pikku PC:ksi" (tietenkin oma kysymyksensä on se, mikä kenellekin on pieni), siitä pitää jo nykyisten näyttisten ja virtalähteiden koko huolen. Julkkari PS5:n tai PS5 pro kokoluokkaan voinee päästä, mutta PS5 Slimin tai Xboksin kanssa alkaa tehdä jo tiukkaa ja Switchiin verraten sanoisin mahdottomaksi tehtäväksi.

No jos kehutaan poron taljoilla ja kotimaisilla design huonekaluilla, niin ei se perus PS5 kovin hyvin siihen henkeen istu. Toki saa siihenkin vaihtokuoria, mutta kyse on siitä, että minkään designin takia ei tarvitse unohtaa PC:tä olohuoneessa. Siihen on monia muita hyviä syitä, mutta design ei vaan ole semmoinen, jos oikeasti haluaa PC:n olohuoneeseen tuoda.

PC ei tee automaattisesti mistään tilasta nörttiluola.

Ihan vain yksi esimerkki tuosta objektiivisesta testaamisesta. Siinä on huomioitava ihan kaikki, kun verrataan laitepohjaisia ratkaisuja keskenään, joissa on tiiviisti käyttöjärjestelmäkin mukana.
Kyllä käyttöjärjestelmä on yksi mittari, ja kaksi objektiivista mittaria ovat pelaamisen kannalta kuvanlaatu, ja FPS. Ihan sama mitä mieltä noista on, niin ne on silti mittareita. Ja noilla kahdella mittarilla PC on ylivoimainen. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Yllättäen monen tonnin PC on noissa tehoissa satasten konsoleita edellä, niin sen kuuluu mennäkkin.

Käyttöjärjestelmä taas on vahvasti subjektiivista, koska joku tykkää toisenlaisesta kuin toinen. Minusta Windows 11 on parempi kuin ps5 käyttöjärjestelmä, mutta varmasti moni on toista mieltä ja se on ok. Helppokäyttöisempiä konsolien käyttöjärjestelmät voi olla, mutta samalla se rajaa myös lähes kaiken muun käytön pois konsoleilta.

Helppokäyttöisyys on siis konsolien valtti, ja tietenkin hinta. Helppokäyttöisyyden ja suljetun systeemin kääntöpuolena on sitten moditukien puute jne. Jos haluaa yksinkertaisemman ja halvemman pelikokemuksen, konsoli on way to go. Jos haluaa itse säätää koneellaan ja/tai parempi kuvanlaatu ja sulavampi liikkuva kuva kiinnostaa, PC on oikea vaihtoehto.

Pysytään sitten objektiiviudessa.

Kuinka monta fps toimii Donkey Kong Bananza PC:llä? Nyt ei ole käyttöjärjestelmälläkään väliä. Ihan raa'at luvut pöytään siis.
Lasketaan vaan yhteen alustakohtaisesti kaikki alustoille saatavat pelit kerrottuna niiden fps:llä. Objektiivinen mittari.

Pelien valikoiminen on subjektiivista.

Kuuluuko järjestelyyn kokonaisvaltainen käyttökokemuksen testaus? Nyt ei ollut kyse siitä, miten hyvin pelit toimivat, vaan miten hyvin kokonaisuus toimii.

Jos tässä sun koejärjestelyssä olisin mukana ja tulee paskahätä, niin suodaanko minun poistua pelistä siksi aikaa, että käyn paskalla? Entä kun palaan takaisin, voinko kätevästi jatkaa siitä, mihin jäin?

Ei kukaan testaisi esim. iOS:n ja Androidin eroa sillä, kummassa toimii Angry Birds sulavammin.
Asiat joita listasit ei liity pelikokemukseen, vaan yleisesti käyttökokemukseen. Mun määritelmän mukaan pelikokemus alkaa siitä kun peli alkaa, siihen ei liity pelin ulkopuoliset asiat tai pelin asetusvalikot tms

Statistiikka

Viestiketjuista
286 901
Jäsenet
79 264
Uusin jäsen
sieluviljely

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom