Pitkään olen ketjua seurannut kirjoittamatta siihen mitään mutta nyt olisi kokemuksia jaettavana. Nimittäin kaksi viikkoa sitten tuli pitkä matka ajettua Tammiston Gigantin peliosaston avajaisten tarjousten takia. Tutulle haettiin ensisijaisesti kannettava mutta pääsin itsekin hyötymään ja loppuvuonna 2008 ostettu Core2Quad-kone jäi nyt osittain eläkkeelle niin Gigantin tarjouspaketin kuin Windows 10 -tuen loppumisen vauhdittamana.
Kyseessä on siis 699 maksanut halvin osasetti, jossa 750W poweri, lasikoppa, B650E-piirisarjallinen Asuksen emo, Ryzen 5 7600x prosu, 16GB DDR5-muistia, Kingstonin 1TB NVMe-levy ja näytönohjaimena tehdaskellotettu MSI Geforce RTX 4060 8GB. Laskin, että osat erikseen hinta.fin halvimmista paikoista olisi tullut maksamaan 1100€, joskin käytännössä samaan hintaan saisi 5060-näyttiksen. Lisäksi mainittakoon, että minulla oli 1000W poweri jo hankittua tuttua varten mutta hän perui sen koneprojektin. Sain siis pidettyä sen itse ja paketin mukana tullut 750W poweri ja minulla myynnissä olleet kaiuttimet vaihtuivat 16GB lisämuistiin (ihan samanlaiset kammat kuin osasetissä) ja toiseen 1TB NVMe-levyyn.
Onko tämä nyt sitten käytännössä sellainen tonnin kone, joita tässä ketjussa vertaillaan konsoleihin? Varmaan, kun ketjun tyyliin tässä ei tarvi huomioida, ettei mukana tullut näppistä, hiirtä tai muutakaan peliohjainta, eikä Windowsin lisenssiäkään. Ne kun löytyy jokaiselta jo omasta takaa. Itse asiassa enimmäkseen niin löytyi mutta lisenssin ostin koodikauppiaalta ja näppiksestä vähän myöhemmin juttua lisää.
Olen kaipa onnellinen Xbox Series X:n omistaja. Sen kaverina on keväällä ostettu 77” LG C4 OLED-TV. Tietokoneen vanha monitori oli silloin 2008 lopussa huippuvehje. Mutta nyt 60Hz ja SDR ovat jo vanhentunutta, sillä itse arvostan kunnollista HDR:ää yli minkään RT-efektien. Kunnollinen HDR on siis 1000 nit. Etenkin monitoreissa monesti ilmoitettu 400 nit on lähinnä huono vitsi kun HDR:stä on kyse. TV oli jo sen verran kallis, että tonnia en ajatellut monitoriin laittaa. Sen sijaan ajattelin pitää vanhan monitorin ja pelata TV:llä. Eli tämän tietokoneen tarkoitus on mahdollistaa ne pelit, joita XBOXille ei julkaista. Tässä koneessa on käytännössä Full HD -näyttis, eli jo ostaessa oli selvää, ettei tämä tule olemaan yhtään sen enempää 4K pelikone kuin XBoxikaan. Mutta ehkä DLSS feikkiruudulla tai ilman ja paremmat RT-tehot mahdollistaisivat Xboxia paremmat grafiikat ja ruudunpäivitysnopeuden ja tokihan CPU-tehoja on enemmän myös.
Ymmärrän todella hyvin mitä tässä ketjussa tarkoitetaan pelikonsoleiden helppoudella. Kun aikaa menee lasten kanssa, kotitöiden kanssa jne jne, niin sitä ei vain jaksa turhaa säätää tai muuten tapella laitteiden kanssa. Siltikään ei ole aikaa pelata niin paljon kuin haluaisi. Viikko meni kasata kone, ei siksi, että se olisi mitenkään vaikeaa. Itse asiassa nämä nykyvehkeet on näemmä helpompi kasata kuin koskaan aikaisemmin. Mutta kun kotelo on nyt tyyliä akvaario (jollaista en itse tosiaankaan olisi valinnut), niin aika meni lähinnä johtojen piilottamiseen ja tuulettimien sijaintien miettimiseen. Ja kun lapset olivat minulla koneenkasaamisviikon, niin ei siinä paljoa konetta ehtinyt kasailla. Käynnistyi ekalla yrittämällä. Lähennä hämmensi puolen minuutin muistitreenaus joka käynnistyksellä, vai miksi sitä kutsutaan. Se on siis AMD:n DDR5 -alustan ominaisuus ja sen sai sentään kytkettyä pois päältä.
Ajattelin ensi alkuun asentaa Windows 11:n rinnalle Linuxin mutta oli huono idea jakaa yhden teran levy niille puoliksi. Yritän linuxia myöhemmin uudestaan mutta tähän tuhlautui aikaa. Toinen viikko meni lähinnä softa-asennuksissa, vakaiden muistiasetusten löytämisessä (onneksi oli Hynixin piirit. Sai kellotettua ja samalla reippaasti pudotettua latenssia. Testattu memtest86+:lla yön yli) ja näyttiksen alivoltitustakin ehdin jo kokeilemaan. Mutta olisi kiva pelatakin jotain. Mister FPGA -käyttöä varten minulla on 8bitdo Ultimate 2C -ohjain mutta siihen löytyy muitakin ohjaimia ja tuo Ultimate voisi olla parhaimmillaan juurikin PC:n kanssa. Näköjään sitten oletuksena samasta napista käynnistyy ohjain, Windowsin game bar ja Steam. Ja ei kun säätämään.
Eilen oli taas päivällä kaikkea muuta, joten testailut jäi iltaan. Ei tätä konetta mieluiten siirtele olohuoneeseen. Lasikoppa on isoin kotelo, joka minulla on koskaan ollut. Täytyy saada pyörät alle, jos tätä aikoo siirrellä olo- ja työhuoneen välillä. Läheltäpititilanne kävi jo kun kylki- ja päälilevy irtosivat nostaessa.
Testipelinä toimi Horizon Zero Dawn Remastered. Sitä kun ei boxille saa ja olipa siinä pitkä nopeustestikin, joten passeli tähän säätöön. Ja säätöä todella tarvittiin. HDR piti ensin kytkeä Windowsista päälle ja kalibroida. Sitten se piti kytkeä pelistä päälle ja kalibroida. Äänikin oli vain stereona. Windowsin asetuksista piti kytkeä Dolby päälle (Minulla on Dolby Atmos 5.1.2 -setti käytössä) ja totta kai erikseen piti laittaa pelistäkin 5.1 päälle. Sitten toimi (joskin pelin lopettamisen jälkeen kuului vain rätisevää ääntä).
Grafiikat täysille, tietty, ketjun mukaan ne ovat sitä parasta pelikokemusta, vai oliko parasta kokemusta sellaiset ruudunpäivityslukemat, joihin konsolit eivät yllä, vai molemmat? Mutta edes FullHD ei anna yli 60 ruutua missään vaiheessa, vaikka TV:stä on VRR ja 144Hz päälle kytketty. Ahaa, Windowsista täytyy käydä kytkemässä niin ikään yli 60Hz tilat päälle. No nyt toimii, joskin tämän kortin tehoilla ei hurrata. Grafiikka näyttää hyvältä mutta ei sen paremmalta kuin mihin olen Xboxilla tottunut, eivätkä ruudunpäivityslukematkaan ole sen kummempia. Ylivertaista kokemusta ei tonnin PC:llä näytä saavan. Saisipa edes samanvertaista.
Prosujäähy ulvoo aika lailla kun CPU lämpenee, kotelotuulettimien profiili kaipasi säätöä. On kai tämä ihan siedettävä kun kone on kahden ja puolen metrin päässä sohvasta. Vieressä ei ollut siedettävä. Tällä viikolla saapuu postissa AIO-jäähy ja sitten huomasin, että pakkohan minun on kunnollinen langaton näppiskin hommata. Tonnin kone tosiaan… Vaan eipä varsinaisesti yllättänyt.
Periksi en anna ja parin viikon päästä uutta tilannepäivitystä luvassa. Harmillisesti kesäksi hankittu Game Pass Ultimate -tilaus oli juuri päättynyt mutta täytyy ottaa se takaisin edes kuukaudeksi, jotta pääsen vertaamaan samaa peliä PC:llä ja Boxilla. Tällä hetkellä täytyy sanoa, että arvostan todella paljon Xboxin hiljaisuutta (ja suunnittelua muutenkin. Hienoa, kun käytännöllisyys on laitettu etusijalle ja saatu silti tyylikäs mutta todella hiljainen laite) ja helppoutta. Minulla on ollut yksi laite jokaisesta Xbox-sukupolvesta mutta seuraava saattaa olla ensimmäinen, jonka hankin heti julkaisussa jos se on yhtä hyvin suunniteltu kuin series X. Mutta PC saa sitä ennen vielä lisää mahdollisuuksia. Tarkoitus olisi mm. testata miten perinteiset hiiri-näppispelit onnistuvat sohvapöydällä tai nojatuolissa. Ja toki se saakelin säätäminen pitää säätää loppuun (mitä nyt joka peliä pitää kuitenkin erikseen edes vähän säätää). Ja päästä pelaamaan sitä Horizonia.