PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

No eipä yllätä että DF:n hörökorvat on heti syyttelemässä harhaanjohtavasta markkinoinnista jos konsolillakin peli näyttää hyvältä. Kyseinen kanava on siis erittäin PC keskeinen ja siellä yhdessä onanoidaan lätäköiden heijastuksille ja itketään ja parkutaan kun fps tai resoluutio ei ole just niiku herrat itse haluaa. Närää aiheuttaa myös se jos hyväksyttävä pelikokemus on saatavilla muillakin alustoilla. Valitettavaa miten tuollainen journalismiin perustuva kanava tuuttaa tuollaista soopaa someen.
Jännä väittää että kanava on PC keskeinen, kun suurin osa videoista on nimenomaan konsolikamaa. Vakinaisista videoiden tekijöistä 2/3 tekee konsolivideoita pääosin.
 
No eipä yllätä että DF:n hörökorvat on heti syyttelemässä harhaanjohtavasta markkinoinnista jos konsolillakin peli näyttää hyvältä. Kyseinen kanava on siis erittäin PC keskeinen ja siellä yhdessä onanoidaan lätäköiden heijastuksille ja itketään ja parkutaan kun fps tai resoluutio ei ole just niiku herrat itse haluaa. Närää aiheuttaa myös se jos hyväksyttävä pelikokemus on saatavilla muillakin alustoilla. Valitettavaa miten tuollainen journalismiin perustuva kanava tuuttaa tuollaista soopaa someen.
Hauska näkemys. Olitko eri mieltä heidän tekemistä havainnoista, jos olit niin mistä?
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Katsoin videon niin ei kenenkään muun tarvitse. Kyseessä siis engagement huoraus video. Kehoittaa ihmisiä unsubaamaan DF:n ja jakamaan hänen omia videoitaan. "äksyilee" miten muut tekevät rahaa kanavillaan ja häntä syrjitään redditissä ja haukutaan. Koittaa saada "nalkkiin" DF:ää kun hänen lemppari pelistään Monster Hunter Wilds DF sanoi että PS3 tason tekstuureita vaikka Indiana Joneksessa on kans huonoja tekstuureita MUTTA EIVÄT SANO MITÄÄN! ÖLÖLÖL.

Kiitos.
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Haluaisitko jotenkin avata videon sisältöä? Ei jaksa noin pitkää ränttiä kuunnella.
 
Katsoin videon niin ei kenenkään muun tarvitse. Kyseessä siis engagement huoraus video. Kehoittaa ihmisiä unsubaamaan DF:n ja jakamaan hänen omia videoitaan. "äksyilee" miten muut tekevät rahaa kanavillaan ja häntä syrjitään redditissä ja haukutaan. Koittaa saada "nalkkiin" DF:ää kun hänen lemppari pelistään Monster Hunter Wilds DF sanoi että PS3 tason tekstuureita vaikka Indiana Joneksessa on kans huonoja tekstuureita MUTTA EIVÄT SANO MITÄÄN! ÖLÖLÖL.

Kiitos.
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle? Ja se että DF ei pidä suuntausta millään tasolla huonona? Kaverin muita videoita ei todellakaan kiinnosta katsoa eikä hänen "äksyilyitään". Mutta kyllä tuossa ihan asiaa oli ja outoa jos sitä käy kieltämään.
 
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle? Ja se että DF ei pidä suuntausta millään tasolla huonona? Kaverin muita videoita ei todellakaan kiinnosta katsoa eikä hänen "äksyilyitään". Mutta kyllä tuossa ihan asiaa oli ja outoa jos sitä käy kieltämään.
DF arvottaa kuvan terävyyden todella korkealle, samoin kuin valittaa kohinasta sitä nähdessään. Kato vaikka toi gta analyysi.

”Optimoinnin puute” on näitä hienoja heittoja, vailla konkretiaa.
 
Tässähän olisi toisaalta Microsoftilla tiukka paikka bundlata peli Series S:n kanssa koska luultavasti julkaisussa edullisin tapa pelata kyseinen peli. :hmm:

Ei suurinta osaa massaa kiinnosta miltä peli näyttää ja miten se pyörii kunhan kyseessä on vain uusi GTA.
1000000578.png


:kahvi:
 
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle?
Vasta-argumentti: Väitän että nykyään optimointi on kovempaa kuin koskaan ennen. Grafiikkapipelinen kompleksisuus on vain useita magnitudeja isompi mitä vaikka kymmenen vuotta sitten, koska vaatimustasot nousee. 3D-grafiikan saralla on aina käytetty uusimpia ja hienoimpia keksintöjä että saadaan tasoa nostettua. Taso nousee joka vuosi. Aina tulee joku uusi peli joka näyttää miten se homma tehdään ja sen jälkeen kaikki on plöröä.

Ennen oli normaalia että tekstuurit ja meshit plopsahtelee peleissä milloin mitenkin, mutta nykyään piirtoetäisyyden pitää olla rajaton että ollaan tasolla "hyvä". Sen lisäksi geometriaa pitää piirtää rajattomasti resoluution puitteissa eikä pop-inniä tai mitään tekstuurien mip-map vaihtoja ei saa näkyä. Kaiken tämän päälle pitää saada RTGI yö-päivä vaihtelut ja realistiset fysiikat kaikelle mitä piirretään (eli rajaton piirtoetäisyys hox). Ei unohdeta RT heijastuksia.

Huomenna ei enää riitäkkään tuo vaan kaiken pitää olla Path-Traced.

Eli kyllä. Sanon että nykyään optimoidaan ihan helvetisti.
 
Vasta-argumentti: Väitän että nykyään optimointi on kovempaa kuin koskaan ennen. Grafiikkapipelinen kompleksisuus on vain useita magnitudeja isompi mitä vaikka kymmenen vuotta sitten, koska vaatimustasot nousee. 3D-grafiikan saralla on aina käytetty uusimpia ja hienoimpia keksintöjä että saadaan tasoa nostettua. Taso nousee joka vuosi. Aina tulee joku uusi peli joka näyttää miten se homma tehdään ja sen jälkeen kaikki on plöröä.

Ennen oli normaalia että tekstuurit ja meshit plopsahtelee peleissä milloin mitenkin, mutta nykyään piirtoetäisyyden pitää olla rajaton että ollaan tasolla "hyvä". Sen lisäksi geometriaa pitää piirtää rajattomasti resoluution puitteissa eikä pop-inniä tai mitään tekstuurien mip-map vaihtoja ei saa näkyä. Kaiken tämän päälle pitää saada RTGI yö-päivä vaihtelut ja realistiset fysiikat kaikelle mitä piirretään (eli rajaton piirtoetäisyys hox). Ei unohdeta RT heijastuksia.

Huomenna ei enää riitäkkään tuo vaan kaiken pitää olla Path-Traced.

Eli kyllä. Sanon että nykyään optimoidaan ihan helvetisti.
Sanoisinko että erikoinen kommentti kaverilta, joka on tämän foorumin virallinen natiiviresoluution vankkumaton kannattaja. Mutta hyvä että saadaan näkemyksiä suuntaan jos toiseen.
 
Mitäköhän optimointia tossa gta:ssa nyt on jätetty tekemättä? Tai jossain toisessa pelissä?
 
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle? Ja se että DF ei pidä suuntausta millään tasolla huonona? Kaverin muita videoita ei todellakaan kiinnosta katsoa eikä hänen "äksyilyitään". Mutta kyllä tuossa ihan asiaa oli ja outoa jos sitä käy kieltämään.
Tuo kaveri on sinänsä ihan oikealla asialla, mut maalaa itsestään kuvaa jonain guruna, mutta käsittääkseni ei ole mitään isompia näyttöjä pelidevaamisessa tai optimoinnissa. Puhuu "firmasta", mutta ei oo todisteita että onko sillä edes yhtään työntekijää tai rahoitusta hommilleen?

DF vastaan hyökkäys vaikuttaa lähinnä että saisi jonkin reaktion ja sitä kautta näkyvyyttä sekä rahaa itselleen.

DF kuitenkin valittaa lähes joka pelin kohdalla kaikenlaisista ongelmista peleissä: stutterointi, shimmeröinti, FSR ongelmat jne. Se että nykyiset pelit ei pyöri ilman TAA/DLSS/FSR on devaajien valinta ja en usko että se mitään auttais jos DF olisi joka videolla tästä itkemässä samaan tyyliin kuin "FuckTAA" reddit.

DF on myös nostanut esille UE5 ongelmia koko ajan, varsinkin PC puolella.
 
Tuo kaveri on sinänsä ihan oikealla asialla, mut maalaa itsestään kuvaa jonain guruna, mutta käsittääkseni ei ole mitään isompia näyttöjä pelidevaamisessa tai optimoinnissa. Puhuu "firmasta", mutta ei oo todisteita että onko sillä edes yhtään työntekijää tai rahoitusta hommilleen?
Itse muutamat kanavan videot katsonut niin hypettää paljon omaa tulevaa projektia ja kuinka se tulee näyttämään muille kuinka "optimointia tehdään", tosin yhtään konkreettista näyttöä ei ole. Sinällään mielenkiintoisia on nuo frame by frame analyysit missä osoittaa esim Alan Wake 2:ssa mitkä kohdat rasittaa näytönohjainta ja kuinka paljon. Aika ylimielinen kuva kuitenkin tulee, ilman omaa projektia
 
Tuo kaveri on sinänsä ihan oikealla asialla, mut maalaa itsestään kuvaa jonain guruna, mutta käsittääkseni ei ole mitään isompia näyttöjä pelidevaamisessa tai optimoinnissa. Puhuu "firmasta", mutta ei oo todisteita että onko sillä edes yhtään työntekijää tai rahoitusta hommilleen?

DF vastaan hyökkäys vaikuttaa lähinnä että saisi jonkin reaktion ja sitä kautta näkyvyyttä sekä rahaa itselleen.

DF kuitenkin valittaa lähes joka pelin kohdalla kaikenlaisista ongelmista peleissä: stutterointi, shimmeröinti, FSR ongelmat jne. Se että nykyiset pelit ei pyöri ilman TAA/DLSS/FSR on devaajien valinta ja en usko että se mitään auttais jos DF olisi joka videolla tästä itkemässä samaan tyyliin kuin "FuckTAA" reddit.

DF on myös nostanut esille UE5 ongelmia koko ajan, varsinkin PC puolella.
Ristiriitainen kaveri kieltämättä. Ihan hyviä pointteja hänellä yms mutta esitystyyli ja yleisestikin videot YT:ssä sellaisia että en seuraamaan kaveria sen paremmin alkaisi.

En myöskään ole itse DF:n seuraamista lopettamassa. Pidän heidän tyylistään esittää asioita, vaikka ehkä edellisistä viesteistä välittyi jotain muuta.

Tuon videon kommenttiosiossa oli myös paljon mielenkiintoisia kommentteja niin vastaan kuin puolesta.
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Se miten grafiikat nykyään skaalautuu heikommalle raudalle on ihan tärkeä nostaa pöydälle. Usea melkein jokainen uusi peli näyttää low asetuksilla ihan järjettömän huonolta. Silti rautavaatimukset niihinkin on exponenttiaalisesti suuremmat mitä paljon paljon paremman näköisiin peleihin ihan muutamankin vuoden takaa jotka eivät taas vaadi raudalta juuri mitään. Devaajat myös usein käyttää kehityksessä metodeja niiden helppouden vuoksi mutta nämä metodit ovat raudalle vaativia eivätkä aina välttämättä ole se millä tuotetaan jälkeä joka näyttää parhaimmalta. Nykyään on myös se taiteellinen näkemys korvattu täysin fotorealismilla = kaikki pelit näyttää samalta.
 
Usea melkein jokainen uusi peli näyttää low asetuksilla ihan järjettömän huonolta. Silti rautavaatimukset niihinkin on exponenttiaalisesti suuremmat mitä paljon paljon paremman näköisiin peleihin ihan muutamankin vuoden takaa jotka eivät taas vaadi raudalta juuri mitään.
Onko antaa jotain käytännön esimerkkejä?
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


PS5 ja PS5 Pro versioiden FPS dippailee. Series X:n FPS pysyy tasaisena. Series S vetelee omissa Nintendo DS tason resoluutioissa kohtalaisesti.

Onkohan tämä Microsoftin juonimaa? :eek:

Huolestuttavaa jos näillä tärkeillä 850€ Mid-Gen päivityksillä ei parempaan pystytä.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


PS5 ja PS5 Pro versioiden FPS dippailee. Series X:n FPS pysyy tasaisena. Series S vetelee omissa Nintendo DS tason resoluutioissa kohtalaisesti.

Onkohan tämä Microsoftin juonimaa? :eek:

Huolestuttavaa jos näillä tärkeillä 850€ Mid-Gen päivityksillä ei parempaan pystytä.

Pystyy toki, kuten esim. AC Shadows tai Forza näytti. Doom näyttää kuitenkin saaneen pelkän resoluutio boostin, joten syyttävä sormi ehkä enemmän sinne kehittäjän suuntaan. Jospa tulevaisuudessa päivittävät vielä peliä, koska nyt PSSR:ää, CPU boostia tai parempaa RT- suorituskykyä ei ole hyödynnetty ilmeisesti ollenkaan.

”- PS5 Pro is a visual match with the base PS5, but image quality is boosted with a 1800p target with more demanding scenes dropping to 1296p
- No PSSR or similar upsampling
- "One of the less exciting Pro updates we've seen in AAA fare"
- Stable 60 FPS for the most part with only two areas showing dips into the 50s

- Performs better than the base PS5 in almost all scenarios, "but Series X is still king."
 
Viimeksi muokattu:
Onko antaa jotain käytännön esimerkkejä?
Hauskasti juuri tuli tuo Doom. Hardware Unboxed kertoo että Low ja Ultra Nightmare detailitasojen välillä oli hankala nähdä eroa. Yhdessä kohdassa muta maassa oli heikommall heijastuksella mutta muuten piti keksimällä keksiä missä erot piilee… muuta kuin siinä että low pyörii paremmin.
 
Hauskasti juuri tuli tuo Doom. Hardware Unboxed kertoo että Low ja Ultra Nightmare detailitasojen välillä oli hankala nähdä eroa. Yhdessä kohdassa muta maassa oli heikommall heijastuksella mutta muuten piti keksimällä keksiä missä erot piilee… muuta kuin siinä että low pyörii paremmin.
Onkohan tossa nyt sit tosi hyvin optimoitu low asetus, vai huonosti optimoitu ultra asetus. Ehkä joku optimointiekspertti kertoo meille.
 
Onko antaa jotain käytännön esimerkkejä?
On. Tässä esim vertailuja kenttäsuunnitelultaan samankaltaisten pelien kesken.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ei pelkästään se että nuo vanhemmat pyörii ja näyttää paremmalta jopa noissa youtuben huonosti pakatuissa videoissa, niissä on myös tarkempi kuva koska uusissa täytyy käyttää jotain suttufiltteriä tai skaalata kuva jostain 240p resoluutiosta että saat siedettäviä fps lukemia jos peli siis ylipäätään toimii. Jos sitä optimointia aikuisten oikeasti harrastettaisiin niin tämän kaltaisia tapauksia ei olisi.
 
Ei pelkästään se että nuo vanhemmat pyörii ja näyttää paremmalta jopa noissa youtuben huonosti pakatuissa videoissa, niissä on myös tarkempi kuva koska uusissa täytyy käyttää jotain suttufiltteriä tai skaalata kuva jostain 240p resoluutiosta että saat siedettäviä fps lukemia jos peli siis ylipäätään toimii. Jos sitä optimointia aikuisten oikeasti harrastettaisiin niin tämän kaltaisia tapauksia ei olisi.
Noi vanhathan näyttää aivan perseeltä. Ootko nyt ihan tosissasi?

Mitä optimointia noista uusista puuttuu?

Ps. sinänsä aika hurjaa että uudetkin pelit näyttää toimivan jollain nintendo switch tason näyttiksellä.
 
Kiellät siis että näyttää paremmalta mitä uudet? Millä tavoin näyttää perseeltä? Ootko kenties harkinnut optikolla käyntiä?
Uudet ei tolla mainitulla näyttis/prossu kombolla näytä paremmalta, mutta semmosta se on jos käyttää retrorautaa ja väkisin jollain .ini modeilla laittaa asioita pois päältä. Vastaavasti vaikkapa toi batman ei toiminu hyvin vuoden 2005 näyttiksillä. Paskasti optimoitu siis sekin sitten, vai? Ei tainnu käynnistyä lainkaan.


Uusissa pelimoottoreissa tehdään paljon asioita mitä tommosessa batmanin kaltaisessa retropelissä ei tehdä, asioita jotka on laskennallisesti raskaita ja jotka kyykkää hitaat retroprossut. Asioita joita ei voi kytkeä pois päältä heikkotasoisen raudankaan kanssa, sillä ne on osa jotain hyvin olennaista, esim. miten hahmojen animaatioita jatkuvasti sovitetaan ympäristöön. Se että tuommoinen on toteutettu ei missään nimessä osoita optimoinnin puutetta.

Jotta moderni peli pyörisi ja näyttäisi samalta kuin tommonen batmani, niin se pitäisi tehdä tommosen batmanin pelimoottorilla, ja sitten yhdessä ihmeteltäisiin että näyttääpä peli perseeltä verrattuna muihin peleihin jotka hyödyntää vaikkapa tota hahmoanimaatioiden jatkuvaa sovitusta, kun molempia pelataan suht modernilla raudalla.
 
Launchissa tuo Batman ei toiminut hyvin millään näyttiksellä, aika absurdia oli @myrskyviitta käyttää sitä jonain hyvän optimoinnin esimerkkinä
Ehkä sitten 10 vuoden päästä voi käyttää Indian Jones peliä hyvän optimoinnin esimerkkinä :)

Itse käyttäisin sitä peliä nyt jo hyvänä esimerkkinä, korkea FPS siihen nähden miltä näyttää, ei stutteroi jne :thumbsup:

Jos otetaan Arkham Knight ja Indian Jones ilman modeja, indiana pyörii itse asiassa korkeammilla FPS (yli 100), kun taas Arkham Knight ei taas taida mennä yli 90 fps pakotetun lukon takia. Sen lisäksi kangasanimaatiot ei toimi oikein jos FPS on korkea
:kahvi:
 
Ehkä sitten 10 vuoden päästä voi käyttää Indian Jones peliä hyvän optimoinnin esimerkkinä :)

Itse käyttäisin sitä peliä nyt jo hyvänä esimerkkinä, korkea FPS siihen nähden miltä näyttää, ei stutteroi jne :thumbsup:

Jos otetaan Arkham Knight ja Indian Jones ilman modeja, indiana pyörii itse asiassa korkeammilla FPS (yli 100), kun taas Arkham Knight ei taas taida mennä yli 90 fps pakotetun lukon takia. Sen lisäksi kangasanimaatiot ei toimi oikein jos FPS on korkea
:kahvi:
Vaikka lukon ottaisi INI tiedostosta pois niin tuossa 10v vanhassa pelissä on vaikea saada 4k120 lukkoa kun droppailee. Edes RTX4090 kortilla. Pelissä on vieläkin pahoja muistivuotoja ja tekstuurien muistiallokaatio-ongelmia. Lisäksi vielä FXAA tuossa pelissä tekee 4k kuvasta suttua. Arkham Knight vaatiikin Arkham Quixote modin joka korjaa näitä ongelmia.

Lainaus Quixote modin sivulta jos joku on unohtanut miten "hyvin" tuo peli on optimoitu.

Ever since its release in 2015, Batman: Arkham Knight has had a terrible performance profile. The initial release had absolutely horrid performance that was best covered by a Total Biscuit video in which he described seeing “hitching and frame-rate drops, especially when driving or flying fast around the city”, and that wasn’t an isolated experience — the situation got so bad that the PC version was removed from sale.

The game later returned to retail with an update which Digital Foundry covered in a 2015 video and found to be neither good-enough nor efficient: hitches and stuttering were still around, and the GPU was far from being fully utilized. Digital Foundry revisited Arkham Knight again in a 2018 video, with the video title calling it “One of PC’s Worst ports” and the intro voice-over referring to it as “The dreaded PC version” — and then again in a 2019 video covering the re-release on the Epic Games Store which comes sans DRM. Richard Leadbetter even calls Arkham Knight’s performance “a puzzle [he’s] been trying to crack for years now”. I liked the game a lot yet suffered from its performance even on top-tier hardware — and technical puzzles, especially ones related to game performance, captivate me. So I decided I’d take a stab at this one. FWIW, all my work has been with the GameWorks effects turned off.

 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


PS5 ja PS5 Pro versioiden FPS dippailee. Series X:n FPS pysyy tasaisena. Series S vetelee omissa Nintendo DS tason resoluutioissa kohtalaisesti.

Onkohan tämä Microsoftin juonimaa? :eek:

Huolestuttavaa jos näillä tärkeillä 850€ Mid-Gen päivityksillä ei parempaan pystytä.

Harmi ettei idsoftwaren teknologiagurut enempää saaneet PS5 Pro irti vaikka varmasti kaiken ammattitaitonsa ja resurssinsa tähän laittoivat.
 
Harmi ettei idsoftwaren teknologiagurut enempää saaneet PS5 Pro irti vaikka varmasti kaiken ammattitaitonsa ja resurssinsa tähän laittoivat.
Niin ja uskoisihan sen että tuon hintaisesta laitteesta saisi vielä enemmän irti. :confused2:

Noh ehkä sitten seuraavalla sukupolvella.
 
Ei ne mäsän insinöörit seuraavallakaan sukupolvella tule onnistumaan. Ei oo raudasta kiinni.
Onko perhe taas Microsoftin panttivankina vai miksi tulit kommentoimaan ohi aiheen?

Eihän Xboxin raudassa ole hirveämmin mitään vikaa. Ongelmat ovat ihan jossain muualla.

Ja edelleenkin tuo Doom pyörii sulavammin Series X:llä niin ei ole hääppöisesti $onynkään insinöörit onnistuneet. :kahvi:
 
Ja edelleenkin tuo Doom pyörii sulavammin Series X:llä niin ei ole hääppöisesti $onynkään insinöörit onnistuneet. :kahvi:
Mäsän insinöörit sen pelin on koodannu pleikallekkin. Haloo. Onnistuminen on pelinkehittäjistä kiinni. Tässä tapauksessa ne on mäsän insinöörejä.
 
Onnistuminen on pelinkehittäjistä kiinni. Tässä tapauksessa ne on mäsän insinöörejä.
Kohta varmaan sanot että Microsoft on tarkoituksella tämän tehnyt? Vähän niin kuin sanoit joskus että firma olisi Xboxin takia konkurssissa? :kahvi:
 
Kohta varmaan sanot että Microsoft on tarkoituksella tämän tehnyt? Vähän niin kuin sanoit joskus että firma olisi Xboxin takia konkurssissa? :kahvi:
En ole sanonut että ovat tarkoituksella tehneet huonon. Päinvastoin olen kirjoittanut että se on luultavasti osaamisesta kiinni.

Mitä itse luulet syyksi? Taito, tahtotila vai käsky ylemmältä taholta?
 
En ole sanonut että ovat tarkoituksella tehneet huonon. Päinvastoin olen kirjoittanut että se on luultavasti osaamisesta kiinni.
Niin ja raudallahan ei ole mitään merkitystä? :kahvi:

Kylläpäs taas niitä maalitolppia siirrellään.
 
Huomautus - keskity rakentavaan keskustelun, jätä fanipojittelu ja muu turha provoaminen pois
Launchissa tuo Batman ei toiminut hyvin millään näyttiksellä, aika absurdia oli @myrskyviitta käyttää sitä jonain hyvän optimoinnin esimerkkinä
Menipä fanipojilla tunteisiin, kun täytyi asian sivusta alkaa vänkäämään. Tuossa on pointtina se miten uudet pelit skaalautuu huonosti heikolle raudalle ja miten ne näyttää huonommalta tarjoten myös huonompaa pelikokemusta mitä samalla raudalla pelatut vanhemmat pelit. Kannattaa myös fanipoikien jokaisen käydä siellä optikolla sillä tuossa ei missään väitetty nuota vanhempia pelejä hyvin optimoiduiksi. Graafista tarkkuutta vertaen niissä kuitenkin on parempi optimointi sillä tarjoaa samalla raudalla ajettuna parempaa pelikokemusta paremmilla grafiikoilla.
 
Tuossa on pointtina se miten uudet pelit skaalautuu huonosti heikolle raudalle ja miten ne näyttää huonommalta
10 vuotta vanha peli skaalautuu 9 vuotta vanhalla näyttiksellä paremmin kuin 1-2 vuotta vanha peli samalla näyttiksellä, kuka olisikaan voinut arvata :eek: melkoista nojatuolidevaamista taas
miten ne näyttää huonommalta tarjoten myös huonompaa pelikokemusta mitä samalla raudalla pelatut vanhemmat pelit. Kannattaa myös fanipoikien jokaisen käydä siellä optikolla sillä tuossa ei missään väitetty nuota vanhempia pelejä hyvin optimoiduiksi. Graafista tarkkuutta vertaen niissä kuitenkin on parempi optimointi sillä tarjoaa samalla raudalla ajettuna parempaa pelikokemusta paremmilla grafiikoilla.
Osaatko ihan omin sanoin antaa niitä esimerkkejä? Pelkkä videoiden linkkaaminen ilman syvempää substanssia sen kyljessä ei kerro yhtään mitään ja sen lisäksi taitaa olla sääntöjen vastaista. Sinulle vastattiin jo muutenkin tässä viestissä:
Uusissa pelimoottoreissa tehdään paljon asioita mitä tommosessa batmanin kaltaisessa retropelissä ei tehdä, asioita jotka on laskennallisesti raskaita ja jotka kyykkää hitaat retroprossut. Asioita joita ei voi kytkeä pois päältä heikkotasoisen raudankaan kanssa, sillä ne on osa jotain hyvin olennaista, esim. miten hahmojen animaatioita jatkuvasti sovitetaan ympäristöön. Se että tuommoinen on toteutettu ei missään nimessä osoita optimoinnin puutetta.

Jotta moderni peli pyörisi ja näyttäisi samalta kuin tommonen batmani, niin se pitäisi tehdä tommosen batmanin pelimoottorilla, ja sitten yhdessä ihmeteltäisiin että näyttääpä peli perseeltä verrattuna muihin peleihin jotka hyödyntää vaikkapa tota hahmoanimaatioiden jatkuvaa sovitusta, kun molempia pelataan suht modernilla raudalla.
Mutta sen luonnollisesti sivuutit kokonaan.

Yritä vähän kovempaa ensi kerralla
 
Mutta sen luonnollisesti sivuutit kokonaan.
Koska siinä ei ole mitään faktaperäistä sisältöä vaan pikemminkin juuri tuota nojatuoli devaamista.

Siinä väitetään siis että uusissa peleissä olisi jotain laskennallisesti raskaampaa mitä ennen oli, ok mitä esim nämä voisi olla? Tuossa nimenomaan yksilöidään sellaiseen laskentaan joka tehdään prossulla, eli ei puhuta edes mistään näyttiksellä suoritetusta laskennasta kuten säteenseurannasta ym. vaan puhtaasta pelilogiikasta. Olisi kiva jos kerrottaisiin niitä esimerkkejä.

"hahmoanimatioiden sovitusta" eli toisin sanoen inverse kinematics (IK) on pelkästään simppeliä trigonometriaa ja tätä on ollut peleissä iät ja ajat enkä oikein ymmärrä miten yhtäkkiä tästä on tullut vaativa ominaisuus kuten väitetään. Sinänsä hauska pointti nostaa esille sillä sattumalta noissa postaamissani esimerkeissä vanhemmissa peleissä on enemmän hyödynnetty IK animaatioissa. 2008 vuoden Mirrors edge peruspelimekaanikat perustuu pitkälti täysin IK käyttöön. Mutta näköjään nojatuoli devaajien mielestä raskaasta laskennasta huolimatta se pyörii retro raudalla :confused:
 
"hahmoanimatioiden sovitusta" eli toisin sanoen inverse kinematics (IK) on pelkästään simppeliä trigonometriaa
Aivan. Niin simppeliä että vasta viime vuosina on alkanut tulemaan pelejä joissa tuo näyttää luonnolliselta. Laskennallisesti haastavaa heti jos sen haluaa tehdä kunnolla.

Esim. tossa sun batmanissa ei moista tehdä juuri lainkaan. Ehkä oma hahmo vähän yrittää joissain kohdissa tehdä jotain, mutta suurimman osan ajasta hahmot nykii paikoilleen ja kierii pyörii miten sattuu taistelutilanteissa.
Siinä väitetään siis että uusissa peleissä olisi jotain laskennallisesti raskaampaa mitä ennen oli, ok mitä esim nämä voisi olla?
Huoh. Ootko kiven alla elänyt vai mitä tää nyt on taas?
 
Tämä on ihan mukava ominaisuus, ei tartte julkkari päivänä tehdä muuta kuin istua sohvalle ja ruveta nauttimaan pelistä👌

IMG_20250511_113930.jpg
 
Aivan. Niin simppeliä että vasta viime vuosina on alkanut tulemaan pelejä joissa tuo näyttää luonnolliselta. Laskennallisesti haastavaa heti jos sen haluaa tehdä kunnolla.

Esim. tossa sun batmanissa ei moista tehdä juuri lainkaan. Ehkä oma hahmo vähän yrittää joissain kohdissa tehdä jotain, mutta suurimman osan ajasta hahmot nykii paikoilleen ja kierii pyörii miten sattuu taistelutilanteissa.
Laitas jotain lähteitä näille "nojatuoli devaaja" väitteilles.
Pelkästään tuossa Batmanissa on enemmän ja tarkempaa IK pohjautuvaa animaatiota mitä vaikka noissa kolmessa uudessa pelissä yhteensä jotka postasin aikaisemmin. Esim Avowedissa sitä ei pahemmin ole hyödynnetty mitenkään.

Voit devaaja experttinä kertoa millä tavoin pelilogiikan laskeminen on monimutkaistunut, bonuksena voisit myös kertoa montako laskenta sykliä vaikka osumapisteiden laskenta on kasvanut vuosien varrella tai vaikka tuo edellä mainittu trigonometria jota käytetään IK laskemiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 944
Viestejä
5 057 557
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom