PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

On toi kyllä, että miten jaksaa mennä PC:lle enää istuun työpäivän päälle... Konsolia ehkä jaksaa sohvalla ohjaimella pelailla. Vaikka olisi minkälaiset flopsit.
Miksei PC:llä ei voisi tehdä samaa?

Huonosti on asiat jos pitää yrittää tehdä siitä sohvasta konsolien yksinoikeus...
 
Miksei PC:llä ei voisi tehdä samaa?

Huonosti on asiat jos pitää yrittää tehdä siitä sohvasta konsolien yksinoikeus...
No joo, kokeilu playstationilla... Jätetään ekslusiiveille, sanotaanko näin.
 
On toi kyllä, että miten jaksaa mennä PC:lle enää istuun työpäivän päälle... Konsolia ehkä jaksaa sohvalla ohjaimella pelailla. Vaikka olisi minkälaiset flopsit.
Mikäs tuossa. Ensin ohjelmoi vähän mobiilisoftaa kuistilla kaulahuivi kaulassa macbook pro:lla yrttiteetä siemaillen ja sitten illaksi pönöttämään PC-tornin viereen.
 
On toi kyllä, että miten jaksaa mennä PC:lle enää istuun työpäivän päälle... Konsolia ehkä jaksaa sohvalla ohjaimella pelailla. Vaikka olisi minkälaiset flopsit.
Istuminen on istumista tapahtui se missä tahansa ja tämä on kyllä yksi älyvapaimmista tekosyistä olla pelaamatta PCllä
 
Voinemme odottaa 2 vuoden päästä PS5 Pro jossa 20 tflops.

Sen verran kovia konsoleita on tehojen puolesta tulossa, joten en odottaisi vielä 2 vuoden päästä Pro-versioita. Ellei sitten säteenseuranta ole tuhnua uusilla konsoleilla, ja parin vuoden päästä säteenseurannalle olisi todella isosti käyttöä.

Tuo säteenseuranta on kyllä mielenkiintoista nähdä uusilla konsoleilla, AMD:lla on vielä julkinen työnäyte antamatta säteenseurannan osalta. Nvidia laittoi juuri PC-puolella sekä perinteisessä rasterointi, säteenseuranta että tensor/AI -tehoissa mitattuna aika veretseisauttavia lukuja pöytään, ja kohta on AMD:n vuoro näyttää ne omat kortit. Julkitulleet luvut lupaa hyvää, paitsi säteenseurannasta en ole nähnyt mitään puolikkaitakaan vahvistuksia (tehoissa). Jos siinä onnistuvat, niin taidanpa kaikesta Nvidia-hypestä huolimatta taas ostaa AMD:lta seuraavan näytönohjaimen omaankin koneeseen.

Ollaan. Mutta näkyykö se peleissä?

Kokeile perus PS4 tai Xbonella Red Dead Redemption 2 tai vaikka Kingdom Come Deliverancea, niin näet. Ja sitten jos ne tuntuu edelleen normaalilta, niin kokeile ihan nykyajan perus peli PC:llä samat, ja kerro näkyikö eroja.
 
PS5-pelejä ei tulla ihan hetkeen näkemään PC:llä, sillä nämä suunnitellaan puhtaasti PS5:n pohjalta,. Suurin osa PC konekannan tarjoamista SSD-ratkaisuista ovat auttamatta liian hitaita, ellei pelien laadun suhteen tehdä kompromisseja.

Jotain lisätietoja tästä kiitos. Ettei mene aivan tuuleen huutamiseksi. Mitä ne vaatimukset next gen -konsolien peleillä tulee SSD:n osalta olemaan? Kuinka vauhdikas SSD pitää löytyä, jotta pystyisi noita pelaamaan myös PC:llä? Nvidialta tuntuu luottoa löytyvän pelaajien kovalevy-nopeuksiin, kun ovat aikaansa haaskanneet omaan ''Direct Storage'' -versioonsa. Ja eiköhän AMD:kin tuo tuosta ennemmin tai myöhemmin PC-puolelle omansa.

Toki siinä vaiheessa kun PC-puolella vastaavat levynopeudet ovat arkipäivää ihan mattimeikäläistenkin koneissa, niin asia on eri. Tätä ei nyt tosin ihan lähitulevaisuudessa ole näkyvissä.

Mattimeikäläisiltä löytyy varmasti edelleen paljon hitaita levyjä, mutta enemmän ja enemmän ''pro pelaaminen'' on lisääntynyt PC-puolella. Sen on nähnyt ihan joidenkin Nvidian +600e näytönohjainten myynneistä, jopa ökyhintaiset (minusta överihintaiset) näytönohjaimet myy hyvin. Pro-pelaaminen kasvaa jatkuvasti, ja nopeata SSD:tä on varaa ostaa myös mattimeikäläisillä. Eri asia tajuaako he ostaa. Markettikoneisiinsa perkele.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa olla Nvidian julkistus sinunlaisille ''konsoli-fanaatikoille'' @Maniac kenkkua aikaa, nyt kun se konsoleiden ennakkoon hehkutettu ''nopea SSD valjastettu tehokäyttöön'' tuli jo ensipuraisuna myös Nvidialta, ja Nvidia vielä löi näytönohjainten tehoissa aikamoisia ''övereitä'' pöytään.

No mutta koitetaan jokainen ymmärtää molempien laitteiden pelaajia. Itse en edes super-pro-PC -pelaajiin kuulu, vaan saan ne kokemukset kyllä itse peleistä ja tietokoneella yleisestä värkkäämisestä, enkä kalliista tehohifistelystä. Kyllä konsoleillakin hyviä pelikokemuksia saa, mutta sekä konsoleita että PC:tä yli 10 vuotta käyttäneenä, PC on itselle se jeesus-laite. Ja perusteluita PC:n paremmuudelle kiistatta myös on. Xbox One saattaa jäädä viimeiseksi konsolikseni. Kämppis tosin saattaa oman hankkia eli kokeilemaan päässee taas.
 
Konsolien vahvuus on pelit ja yleinen helppous. Pc:llä tuli pelattua silloin kun jaksoi viritellä ja säätää.
 
Älkää jaksako ruokkia tuota. Samaa tarinaa jauhanut ties kuinka pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Joo se on trollia olla eri mieltä.
Ei toki, mutta sinä vain jankkaat samoista asioista ilman mitään kunnollisia peeusteluja... Muistellaanko vielä kuinka olet useaan otteeseen väittänyt ettei PC:tä voi käyttää olohuoneessa TV:n kaverina... :asif:

Samoin tämä PC:llä "virittely ja säätö", joka on ollut täysin omaa syytäsi, josta sitten yrität tehdä argumenttia PC pelaamista vastaan. :facepalm:
 
Tietokonetta saa säätää, pelien asetuksia. Konsolilla jää nuo pois.


Tietokoneella on tullut niin kauan pelattua, että tiedän mitä se on.
Kerro mitä saa säätää? Pelin asetuksetkin tarvitsee säätää vain kerran ja siihenkin voi käyttää vaikka Geforce Experienceä joka hoitaa sen automaattisesti...
 
Ei toki, mutta sinä vain jankkaat samoista asioista ilman mitään kunnollisia peeusteluja... Muistellaanko vielä kuinka olet useaan otteeseen väittänyt ettei PC:tä voi käyttää olohuoneessa TV:n kaverina... :asif:

Samoin tämä PC:llä "virittely ja säätö", joka on ollut täysin omaa syytäsi, josta sitten yrität tehdä argumenttia PC pelaamista vastaan. :facepalm:
Voisin käyttää pc:tä jos kuvan saisi langattomasti siirrettyä.

Kasaamisessa ja muussa on oma säätönsä, plus ne pelien asetukset. Konsolilla jää tuo vaiva pois.
 
Kerro mitä saa säätää? Pelin asetuksetkin tarvitsee säätää vain kerran ja siihenkin voi käyttää vaikka Geforce Experienceä joka hoitaa sen automaattisesti...

Noinhan sitä aina väitetään, mutta kummasti taas esim horizon zero dawn aihe muuttui "tekninen tuki" ketjuksi pc version julkaisun jälkeen.
Sama homma melkein jokaisen multiplattari pelin kohdalla ja pelistä keskustelemisen sijaan keskustellaan siitä millä asetuksilla saa pelin toimimaan koko ruudulla tai random stutteroinnin pois.
 
Noinhan sitä aina väitetään, mutta kummasti taas esim horizon zero dawn aihe muuttui "tekninen tuki" ketjuksi pc version julkaisun jälkeen.
Sama homma melkein jokaisen multiplattari pelin kohdalla ja pelistä keskustelemisen sijaan keskustellaan siitä millä asetuksilla saa pelin toimimaan koko ruudulla tai random stutteroinnin pois.
Kuinka paljon noistakin on sitten todellisia ongelmia itse pelissä ja kuinka paljon käyttäjien itse aiheuttamia. Tässä +5 vuotta tullut pelattua tietokoneella ilman mitään suurempia säätämisiä. :asif:

@petepeluri oletko kuullut kaapelista? HDMI tai DP? Kasaaminen on valinta, ei pakko. :asif:
 
Suurin ongelma PC:ssä ettei OLED-kuvanlaatua saa työpöydälle ellei sit laita överiä telkkaria pöydälle
 
Noinhan sitä aina väitetään, mutta kummasti taas esim horizon zero dawn aihe muuttui "tekninen tuki" ketjuksi pc version julkaisun jälkeen.
Sama homma melkein jokaisen multiplattari pelin kohdalla ja pelistä keskustelemisen sijaan keskustellaan siitä millä asetuksilla saa pelin toimimaan koko ruudulla tai random stutteroinnin pois.

Tämä. :rofl:

Ikinä ei ole pc:llä ongelmia tai säätämistä mutta kun noita pelien keskusteluita lukee ni lähes jokaisessa on jotain. Itselläkin on ollut ajuri/ yhteensopivuus ongelmia silloin tällöin. Eikä siinä ole auttanut kuin odottaa päivitystä että peli toimii kuten pitää.

Mutta en tarkoita että pc pelaaminen olisi aina työtä ja tuskaa. En vain ymmärrä että näitäkin pineiä ongelmia vähätellään tai kielletään kokonaan niiden olemassa olo.
 
Kuinka paljon noistakin on sitten todellisia ongelmia itse pelissä ja kuinka paljon käyttäjien itse aiheuttamia. Tässä +5 vuotta tullut pelattua tietokoneella ilman mitään suurempia säätämisiä. :asif:

@petepeluri oletko kuullut kaapelista? HDMI tai DP? Kasaaminen on valinta, ei pakko. :asif:
Kaapeli liian hankala vetää siististi. Eipä ole nettikaapeleitakaan samasta syystä.
 
Jotain lisätietoja tästä kiitos. Ettei mene aivan tuuleen huutamiseksi. Mitä ne vaatimukset next gen -konsolien peleillä tulee SSD:n osalta olemaan? Kuinka vauhdikas SSD pitää löytyä, jotta pystyisi noita pelaamaan myös PC:llä? Nvidialta tuntuu luottoa löytyvän pelaajien kovalevy-nopeuksiin, kun ovat aikaansa haaskanneet omaan ''Direct Storage'' -versioonsa. Ja eiköhän AMD:kin tuo tuosta ennemmin tai myöhemmin PC-puolelle omansa.



Mattimeikäläisiltä löytyy varmasti edelleen paljon hitaita levyjä, mutta enemmän ja enemmän ''pro pelaaminen'' on lisääntynyt PC-puolella. Sen on nähnyt ihan joidenkin Nvidian +600e näytönohjainten myynneistä, jopa ökyhintaiset (minusta överihintaiset) näytönohjaimet myy hyvin. Pro-pelaaminen kasvaa jatkuvasti, ja nopeata SSD:tä on varaa ostaa myös mattimeikäläisillä. Eri asia tajuaako he ostaa. Markettikoneisiinsa perkele.

Tuuleen huutamista? Vissiin Cernyn GDC presentaatio näkemättä?

"
You can also add external SSDs from the open market and install them in a bay on the PS5. They connect to the custom I/O unit and take advantage of those features. But the external SSD has to be as fast as the PS5 SSD.

There could be drives that support 7GBs a second by the time the PS5 ships. Sony will have to test which drives can meet requirements, so Cerny said to hold off purchases of external SSDs at the moment."


Mitä nyt steamin hardware surveytä pohjana käyttää, niin noiden myös RTX I/O:ta tukevien Turingien osuus on luokkaa muutama prosentti laitekannasta. Tämän lisäksi tarvitset vielä riittävän nopean SSD-levyn, joten en nyt ihan henkeäni alkaisi pidättelemään noita PS5-porttauksia odotellessa.



Mahtaa olla Nvidian julkistus sinunlaisille ''konsoli-fanaatikoille'' @Maniac kenkkua aikaa, nyt kun se konsoleiden ennakkoon hehkutettu ''nopea SSD valjastettu tehokäyttöön'' tuli jo ensipuraisuna myös Nvidialta, ja Nvidia vielä löi näytönohjainten tehoissa aikamoisia ''övereitä'' pöytään.

No mutta koitetaan jokainen ymmärtää molempien laitteiden pelaajia. Itse en edes super-pro-PC -pelaajiin kuulu, vaan saan ne kokemukset kyllä itse peleistä ja tietokoneella yleisestä värkkäämisestä, enkä kalliista tehohifistelystä. Kyllä konsoleillakin hyviä pelikokemuksia saa, mutta sekä konsoleita että PC:tä yli 10 vuotta käyttäneenä, PC on itselle se jeesus-laite. Ja perusteluita PC:n paremmuudelle kiistatta myös on. Xbox One saattaa jäädä viimeiseksi konsolikseni. Kämppis tosin saattaa oman hankkia eli kokeilemaan päässee taas.

Minäkö konsolifanaatikko? :D:D:D Nythän vitsin murjaisit, kun pääasiassa pelaamiseni tapahtuu PC:llä. Taisit vissiin lukea pari viimeisintä viestiäni ketjuun ja lukita vastauksen sen pohjalta? :think: Jospa tosiaan jätät provot suosiolla vähemmälle, jos kerran asiallista keskustelua haluat.

Minullehan on pelkästään positiivinen juttu, että konsoli-innovaatiot ajavat kehitystä eteenpäin myös PC:n puolella. En nyt tiedä miksi yrität saada aikaan tässä jotain keinotekoista vastakkainasettelua.
 
Huomautus: Trolliksi syyttely
Kaapeli liian hankala vetää siististi. Eipä ole nettikaapeleitakaan samasta syystä.
Alkuperäinen argumenttini olikin, että PC:tä voi käyttää olohuoneessa aivan samalla tavalla kuin sitä konsoliakin. Siitä sinä aloitat sen loputtoman vänkäämisen kuinka "pitäisi saada langattomasti kuva telkkariin"... Tuleeko sinulla nyt konsolin kuva langattomasti telkkariin? :asif:

Mm. tästä syystä olet trolli.
 
Tietokonetta saa säätää, pelien asetuksia. Konsolilla jää nuo pois.


Tietokoneella on tullut niin kauan pelattua, että tiedän mitä se on.
Voi olla että sulla aikaa sen verran tai olet pelannut eri pelejä. Its pääosin steamista ja kyllä nuo ovat olleet pelattavissa suoraan. Joskus olen twiikannut näyttöasetuksia mutta ei nuo ole tarpeellisia päästäkseen peliin. Vai oletko kenties käyttänyt muuta kuin Windowsia?

Lentosimut kyllä vaativat twiikkausta ohjainten suhteen, mutta eipä noita konsolille olekaan. Nuorin pelaa joitain pelejä joihin täytyy käynnistää ensin PS4 ohjaimen apuohjelma DS4Windows. Tuostakin pääsisi ostamalla xboxin ohjaimen, mutta kun noita pleikkarin ohjaimia sattuu olemaan.
 
Suurin ongelma PC:ssä ettei OLED-kuvanlaatua saa työpöydälle ellei sit laita överiä telkkaria pöydälle
Toisaalta ei se oled laatu paljoa auta kun kaikki on LOW asetuksilla. Mieluummin Ultra/High ja säätää mitä haluaa kuin kaikki LOW ja OLED.
 
Voi olla että sulla aikaa sen verran tai olet pelannut eri pelejä. Its pääosin steamista ja kyllä nuo ovat olleet pelattavissa suoraan. Joskus olen twiikannut näyttöasetuksia mutta ei nuo ole tarpeellisia päästäkseen peliin. Vai oletko kenties käyttänyt muuta kuin Windowsia?

Lentosimut kyllä vaativat twiikkausta ohjainten suhteen, mutta eipä noita konsolille olekaan. Nuorin pelaa joitain pelejä joihin täytyy käynnistää ensin PS4 ohjaimen apuohjelma DS4Windows. Tuostakin pääsisi ostamalla xboxin ohjaimen, mutta kun noita pleikkarin ohjaimia sattuu olemaan.
Miksi sitä tarvitsee erikseen käynnistellä kun laittaa käynnistymään windowsin mukana? DS4 ohjaimesta sitten vaan virtanappia painaa ja se on valmiina tositoimiin. Käsittääkseni myös steamin big picturen voi saada avautumaan samalla kun virran laittaa ohjaimeen. Siitä on sitten näppärä luovia mieluiseen peliin.
 
Miksi sitä tarvitsee erikseen käynnistellä kun laittaa käynnistymään windowsin mukana? DS4 ohjaimesta sitten vaan virtanappia painaa ja se on valmiina tositoimiin. Käsittääkseni myös steamin big picturen voi saada avautumaan samalla kun virran laittaa ohjaimeen. Siitä on sitten näppärä luovia mieluiseen peliin.
Ainakin yhdessä pelissä (olikohan Stick Fight) sotkee jos on päällä. Eli ohjaat sitten kahta ukkoa kun katsoo kahtena ohjaimena. Toisena minulla ei ole tuo ohjain koko ajan liitettynä.
 
Tuuleen huutamista? Vissiin Cernyn GDC presentaatio näkemättä?

"
You can also add external SSDs from the open market and install them in a bay on the PS5. They connect to the custom I/O unit and take advantage of those features. But the external SSD has to be as fast as the PS5 SSD.

There could be drives that support 7GBs a second by the time the PS5 ships. Sony will have to test which drives can meet requirements, so Cerny said to hold off purchases of external SSDs at the moment."


Mitä nyt steamin hardware surveytä pohjana käyttää, niin noiden myös RTX I/O:ta tukevien Turingien osuus on luokkaa muutama prosentti laitekannasta. Tämän lisäksi tarvitset vielä riittävän nopean SSD-levyn, joten en nyt ihan henkeäni alkaisi pidättelemään noita PS5-porttauksia odotellessa.





Minäkö konsolifanaatikko? :D:D:D Nythän vitsin murjaisit, kun pääasiassa pelaamiseni tapahtuu PC:llä. Taisit vissiin lukea pari viimeisintä viestiäni ketjuun ja lukita vastauksen sen pohjalta? :think: Jospa tosiaan jätät provot suosiolla vähemmälle, jos kerran asiallista keskustelua haluat.

Minullehan on pelkästään positiivinen juttu, että konsoli-innovaatiot ajavat kehitystä eteenpäin myös PC:n puolella. En nyt tiedä miksi yrität saada aikaan tässä jotain keinotekoista vastakkainasettelua.

Joo ja on onneksi ilmeisen hyvin skaalautuva tekniikka niin ei toi PS5 vaatimaton väylä jarruta PC puolella niin pahasti. RTX IO jo nyt isommalla kaistalla.
 
Joo ja on onneksi ilmeisen hyvin skaalautuva tekniikka niin ei toi PS5 vaatimaton väylä jarruta PC puolella niin pahasti. RTX IO jo nyt isommalla kaistalla.

Vaatimaton väylä? Jos mainoslukujen perässä väylää pitäisi arvioida, niin silloin ollaan pleikkarinkin osalta 22 Gb/s lukemissa. Käytännössähän nopeus ei ole niin RTX I/O:lla kuin PS5:lla lähelläkään tuota johtuen datan kompression vaihteluista. Tuleekin olemaan mielenkiintoista kun nämä saadaan oikeasti testattavaksi että pitääkö kummallakaan mainospuheet lainkaan kutiaan.

Tämän lisäksi käsittääkseni RTX I/O on puhtaasti softapohjainen ratkaisu, sillä toiminnallisuutta tukevat myös nykyiset 2000-sarjan ohjaimet. Tämä viittaisi siihen, että tähän allokoitu resurssi on sitten muusta suorituskyvystä pois. Toki overheadia suorituskyvyn suhteen on taas enemmän kuin konsolilla.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän taloudesta on löytynyt vuodesta 2009 sekä PC että Pleikkari ja sujuvasti pelaillen molemmilla. Pleikkari on lyömätön vaikkapa illanistujaisissa kaljanjuonnin oheistoimintana ja PC:llä pelaan sitten ns. tosissaan. Eri vehkeet eri tarkoituksiin, mielestäni turhaa tapella siitä että onko PC absoluuttisesti parempi kuin konsoli tai toisin päin.

Uudelta konsolisukupolvelta odottelen oikeastaan eniten Crossplay-ominaisuuden yleistymistä peleissä. Tämän myötä vaimokin on innostunut pelailemaan ja on tullut murjottua mm. Warzonea, Fortniteä ja Dauntlessia, eikä ole tarvinnut erikseen kasata tyyristä pelikonetta tätä varten.
 
Vaatimaton väylä? Jos mainoslukujen perässä väylää pitäisi arvioida, niin silloin ollaan pleikkarinkin osalta 22 Gb/s lukemissa. Käytännössähän nopeus ei ole niin RTX I/O:lla kuin PS5:lla lähelläkään tuota johtuen datan kompression vaihteluista. Tuleekin olemaan mielenkiintoista kun nämä saadaan oikeasti testattavaksi että pitääkö kummallakaan mainospuheet lainkaan kutiaan.

Tämän lisäksi käsittääkseni RTX I/O on puhtaasti softapohjainen ratkaisu, sillä toiminnallisuutta tukevat myös nykyiset 2000-sarjan ohjaimet. Tämä viittaisi siihen, että tähän allokoitu resurssi on sitten muusta suorituskyvystä pois. Toki overheadia suorituskyvyn suhteen on taas enemmän kuin konsolilla.

Joo siellä on tosiaan sitä teraflopsia hieman eri määrä kuin näissä tulevissa nuhapumpuissa mutta veikkaan et resurssikäyttö vaan tosin pienee tällä tekniikalla. CPU pääsee myös vähemmällä. PS5 on ihan nvme PCI GEN4 x4. Siitä tuo ominaisuus haukkaa 5.5GB/s ja pakattuna max 9GB/s ja juu oli vielä maanantaina ihan huippua :D

Mutta parasta tosiaan skaalautuvuus ja tsänssi ettei rampauta PC pelejä tulevaisuudessa liikaa ja saa devit helpommin huippukoneiden FLOPSeille purtavaa. Win Win sanoisin.
 
Puha pelaaja-lehden podcastissa. Puha työskentelee remedy:lla. Puhuu sen verran next gen konsoleista kuin mitä voi julkisen tiedon puitteissa sanoa. Pleikkarin ohjain on rumble kolmanteen potenssiin, puhan mukaan hyvä parannus. Molempien konsoleiden latausajat, ui ja kaupat ovat nopeampia kuin ennen. Molemmat konsolit ilmeisesti myös hyvässä kuosissa ja mediahiljaisuus on microsoft vs. sony peliä.

 
Mahtaa olla Nvidian julkistus sinunlaisille ''konsoli-fanaatikoille'' @Maniac kenkkua aikaa, nyt kun se konsoleiden ennakkoon hehkutettu ''nopea SSD valjastettu tehokäyttöön'' tuli jo ensipuraisuna myös Nvidialta, ja Nvidia vielä löi näytönohjainten tehoissa aikamoisia ''övereitä'' pöytään.

No mutta koitetaan jokainen ymmärtää molempien laitteiden pelaajia. Itse en edes super-pro-PC -pelaajiin kuulu, vaan saan ne kokemukset kyllä itse peleistä ja tietokoneella yleisestä värkkäämisestä, enkä kalliista tehohifistelystä. Kyllä konsoleillakin hyviä pelikokemuksia saa, mutta sekä konsoleita että PC:tä yli 10 vuotta käyttäneenä, PC on itselle se jeesus-laite. Ja perusteluita PC:n paremmuudelle kiistatta myös on. Xbox One saattaa jäädä viimeiseksi konsolikseni. Kämppis tosin saattaa oman hankkia eli kokeilemaan päässee taas.
Jätähän tuollaiset provoamiset pois jatkossa. Varoitin eilen toisessa varoituksessa, joten jos laitan varoituksen niin siitä seuraa viikon banni, joten suosittelen nyt hölläämään asennetta. Kiitos.

PS: Täällä ei olla vaikeuttamassa keskustelijoiden oloa, vaan pitämässä keskustelu asiallisena ja hallinnassa.
 
Joo siellä on tosiaan sitä teraflopsia hieman eri määrä kuin näissä tulevissa nuhapumpuissa mutta veikkaan et resurssikäyttö vaan tosin pienee tällä tekniikalla. CPU pääsee myös vähemmällä. PS5 on ihan nvme PCI GEN4 x4. Siitä tuo ominaisuus haukkaa 5.5GB/s ja pakattuna max 9GB/s ja juu oli vielä maanantaina ihan huippua :D

Mutta parasta tosiaan skaalautuvuus ja tsänssi ettei rampauta PC pelejä tulevaisuudessa liikaa ja saa devit helpommin huippukoneiden FLOPSeille purtavaa. Win Win sanoisin.

Tullut mietittyä hyötyyköhän tosta nvidian väylästä tässä tai vielä ensi genissäkään kun taakkana pelinkehittelijöillä on vielä tämänkin polvet gput. Ps5 yksnoikeuksilla päästään sentään nauttimaan kohtapuolin. Pc puolella ne luvut on aina paperilla ok ja niillä mehustellaan, esim hehkutettu rt oli viime genissä raakile ja nyt se vasta tulee olemaan jossain määrin käyttökelpoinen(ehkä) kun se konsoleistakin löytyy.

Jonkin sortin tekniikkafriikkinä toivoisin pc puolen vetävän kunnon kaulan tuleviin konsoleihin joka osa-alueella. Grafiikat, latausajat jne ei voi olla koskaan liian hyvät
 
Konsolien RTX2060 tasoinen RT toteutus ei kyllä tule vaikuttamaan mitenkään PC:n RT:hen. Nyt ollaan jo komeasti edellä ja kaula kasvaa 17.9.2020 moninkertaiseksi. Faktahan on että PC:llä on jo rutkasti pelejä jotka käyttää RT:tä. Konsoleilla niitä on tällä hetkellä nolla, ja kovimmat tiedetyt konsoli-RT sneak-peekit on tässä vaiheessa ollut PS5:n GranTurismo7 videossa jossa RT efektit renderöitiin 1/4 resoluutiolla ja vain tietyissä objekteissa, matalammalla frameratella mitä muu peliskene. RT heijastuksissa vieläpä näkyi vain kourallinen skenessä olevista objekteista.

Tilanne on nyt tämä. PC:llä pelataan parin viikon päästä Remedyn Controllia RTX-ultra 4k60fps. Saapa nähdä mikä on konsoleiden RT vastine.
 
Tullut mietittyä hyötyyköhän tosta nvidian väylästä tässä tai vielä ensi genissäkään kun taakkana pelinkehittelijöillä on vielä tämänkin polvet gput. Ps5 yksnoikeuksilla päästään sentään nauttimaan kohtapuolin. Pc puolella ne luvut on aina paperilla ok ja niillä mehustellaan, esim hehkutettu rt oli viime genissä raakile ja nyt se vasta tulee olemaan jossain määrin käyttökelpoinen(ehkä) kun se konsoleistakin löytyy.

Jonkin sortin tekniikkafriikkinä toivoisin pc puolen vetävän kunnon kaulan tuleviin konsoleihin joka osa-alueella. Grafiikat, latausajat jne ei voi olla koskaan liian hyvät

DirectStorage API nyt eka pitää saada Windowssiin. Mitään syytä miksi ei olisi heti käytössä niissä peleissä missä kyseistä ominaisuutta käytetään konsolipuolella ja Star Citizenissa johon tää kyllä sopii täydellisesti. RTX IO/DirectStorage on skaalautuva ja vaikka on kortti joka ei tue niin se vaan toimii perinteisesti CPU:n kautta. Luulisi olevan myös äärettömän helppo implementoida perustasolla. Uumoilen erittäin nopsaa käyttöönottoa tälle ja on ihan selvää että AMD tulee hyödyntämään myös DS APIa.

Kiva kun uudet 7GB/s nvme asematkin on just tuloillaan ja gen5 PCIE jo kenties ensvuonna...Liian nopeesti dataa ei näille PC Flopsihirmuille voi syöttää :)
 
Noinhan sitä aina väitetään, mutta kummasti taas esim horizon zero dawn aihe muuttui "tekninen tuki" ketjuksi pc version julkaisun jälkeen.
Sama homma melkein jokaisen multiplattari pelin kohdalla ja pelistä keskustelemisen sijaan keskustellaan siitä millä asetuksilla saa pelin toimimaan koko ruudulla tai random stutteroinnin pois.
Konsoleilla ei voi tehdä mitään ongelmien suhteen vaan niihin pitää a) tyytyä b) odottaa päivityksiä. PC:llä voi yrittää korjata ongelmat.
 
Konsoleilla ei voi tehdä mitään ongelmien suhteen vaan niihin pitää a) tyytyä b) odottaa päivityksiä. PC:llä voi yrittää korjata ongelmat.

Juuri noin. Ne samat nylkytysongelmat tms. on monesti mukana myös konsoliversiossa, mutta mitään et voi tehdä. Ne on "ominaisuuksia", ellei pelinkehittäjä niitä pätsää.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri noin. Ne samat nylkytysongelmat tms. on monesti mukana myös konsoliversioussa, mutta mitaan et voi tehdä. Ne on "ominaisuuksia", ekkei pelinkehittäjä niitä pätsää.

Nii ja näissä pitää aina muistaa että konsolilla se on ok jos framet ei tasaista 30/60 vaan droppailu on heidän arkea ja siihen ollaan tyytyväisiä ja jos ei olla niin hankitaan PC.
 
Varmaan käsitelty monta kertaa aiemmin ja mielipiteitä on monia, mutta kumman konsolin hankkisi? Aikaisempaa kokemusta löytyy ps1 ajoilta, enkä ole koskaan seurannut konsoli uutisia. Onko Playstation/Xbox jotain merkittäviä eroja mitä tulisi ottaa huomioon?
 
Xboxilla tuo gamepassi / liveä ketjuttamalla saa 3v ilmaiset pelit. Samalla passilla saa myös pc pelit. Konsolin hinta maksussa jo tuolla. Ps omia yksinoikeuspelejä, joista osaa alannut putoamaan myös pc puolelle.
 
Varmaan käsitelty monta kertaa aiemmin ja mielipiteitä on monia, mutta kumman konsolin hankkisi? Aikaisempaa kokemusta löytyy ps1 ajoilta, enkä ole koskaan seurannut konsoli uutisia. Onko Playstation/Xbox jotain merkittäviä eroja mitä tulisi ottaa huomioon?

Oma mielipide; kysy itseltäsi kiinnostaako Sonyn exclut kuinka paljon? Jos ei hirveästi napostele niin sitten sanoisin että XBox on parempi ratkaisu GamePassin takia. Jos Sonyn exclut tai GP ei nappaa niin sitten menee ulkonäkö/hinta-kysymyksiin. Itselle GP on the juttu joten valinta helppo.
 
Mikä vaikeeta. Jos omistat p/c:seen kannattaa ostaa ps5. Nintendo anime hiippailijat sit erikseen tyynyineen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 293
Viestejä
4 503 088
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom