Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Mitä tuossa olisi enemmän kuin olemassa olevissa peleissä. Vaikea kuvitella että syy olisi esim. maailman koko. Ihan puhtaan koodauksen määrän takia. GTA-peleissäkin kestää vuosikymmen tekemisessä.
En tiedä mitä Kojima ja microsoft aikovat.
Olen miettinyt, että erittäin raskaalla pilviluokan raudalla ajettaisiin koko peli ja pelaajat saisivat vain takaisin videostriimin. Pelaajalta pilveen menee näppäimenpainallukset.
Alla täyttä spekulointia ja ehkä sitä itseänsä. En kirjoittanut asiaa niin täydellisesti auki etteikö löytyisi virheitä/puutteita. Nämä ovat vain ajatuksia enkä ala tästä väittelemään onko mahdollista, ei mahdollista, järkevää tms. mutta antaa ajatuksia siihen miksi minusta kojima pilvessä on mahdollisuus.
lagi:
Pilviratkaisussa olisi vähemmän lagia kuin perinteinen pelaaja - pilvi -toiset pelaajat moninpeliratkaisussa. Pilvessä on nollalaginen tilanne, jossa simuloidaan ja renderöidään koko maailma kertaalleen ja lähetetään vain videostriimit pelaajille. Jos sulla on nopea yhteys niin olet melkein nollalagilla, koska pilvessä on nollalaginen simulaatio pelitilanteen kannalta Toki pilvi-pelaaja välin lagi tulee peliin ja jos on hidas yhteys serverille niin sitten sitä lagia on. Toisaalta lagin saisi käsiteltyä niin, että lagilla ei saa etua, kun se pilvi on enivei nollalaginen ground truth. Jos jollain yhteys lagaa niin se on sen yhden pelaajan eikä koko peliporukan ongelma. Pienempilagiset edelleen näkevät just sen tilanteen mikä serverillä on ja voi ampua lagaavan pelaajan pois kuljeksimasta.
Fysiikat seuraavalle levelille?
Miksi sitten jotain tuollaista? Perinteinen vaikea ongelma on, että ei voida tehdä mielivaltaisesti tuhoutuvaa geometriaa, kun pienetkin erot lähtöparametreissa tai laskennassa johtavat erinäkösiin lopputuloksiin tai yksinkertaisesti loppuu laskentaresurssit kesken(kenellä on hitain kone, jota peli tukee?). Erilaiset lopputulokset johtavat siihen, että tuhoutuva fysiikka on vain kosmetiikkaa. Pilvessä ei tule synkronointiongelmaa ja voi olla mielivaltaisen tehokas järjestelmä laskemassa fysiikkaa. Fysiikat seuraavalle levelille muutenkin kuin kosmetiikan osalta?
Grafiikka?
Peliengine voitaisiin optimoida niin, että koko pelimaailma simuloidaan kertaalleen ja sen jälkeeen renderöidään lopputulos jokaisen pelaajan näkökulmasta. Pelaajat ovat samassa pelimaailmassa niin renderöinninkin saanee viritettyä niin, että on jotain yhteistä kuten Global Illumination mikä lasketaan kertaalleen per frame eikä per pelaaja per frame. Voi myös miettiä, että pelaajan näkökulmasta renderöidessä voidaan saada tietoa jota sitten käytetään hyväksi muidenkin pelaajien näkemää maailmaa renderöidessä. Ehkä grafiikat voisi saada next levelille?
edit. Tietenkin se on myös etu pelikehittäjälle, että on konsolityyliin fiksattu rauta mille peli kehitetään. Tällä kertaa se rauta on pilvi eikä konsoli.