PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju


"I've heard that Microsoft is contemplating figuring out how to raise the price of these services to include Gold so that $15 per-month is the new baseline, meaning you get Game Pass and you also get Xbox Live Gold, and that's the only tier.

It would not surprise me if when Microsoft closes this acquisition of Activision, they actually raise that base floor-up price of how much it's going to cost to get into their service".

Onhan tämäkin tapa pakottaa lisää ihmisiä Game Passiin ja samalla poistaa vaihtoehtoja kuluttajilta. Ihmiset varmasti tykkäävät, kun nettipelaaminen kallistuu entisestään sen kustannuksella, että saadaan Game Pass-numerot paremmiksi.

Huhuja toki vielä tässä kohtaa, mutta muistetaan vielä kuinka sitä on ennenkin pyritty manipuloimaan kuluttajia. Tästä ei ole kuin reilu vuosi.

 



Onhan tämäkin tapa pakottaa lisää ihmisiä Game Passiin ja samalla poistaa vaihtoehtoja kuluttajilta. Ihmiset varmasti tykkäävät, kun nettipelaaminen kallistuu entisestään sen kustannuksella, että saadaan Game Pass-numerot paremmiksi.

Huhuja toki vielä tässä kohtaa, mutta muistetaan vielä kuinka sitä on ennenkin pyritty manipuloimaan kuluttajia. Tästä ei ole kuin reilu vuosi.

Miten tarpeellinen tuo gold sit yksistään on, kun ilmaispelit voi pelata ilman tuota.
 
Miten tarpeellinen tuo gold sit yksistään on, kun ilmaispelit voi pelata ilman tuota.
Vaikea sanoa kuinka moni tilaa Goldia mieluummin kuin Game Passia, koska Microsoft on jo vuosia kieltäytynyt antamasta Goldin tilaajamääriä julkisuuteen, mutta kyllähän näitäkin varmasti miljoonia on. Minunkin kaveripiiristäni yksi kaveri on jo pitkään tilannut Goldia vanhoja MP-räiskintöjä varten Game Passin sijaan. Tämä ihan sen takia, että häntä ei kiinnosta kuin pelata yhtä tai kahta tiettyä peliä jolloin Game Pass on hänelle aikas turha. Tällöin Gold on se edullisempi vaihtoehto hänelle. Tuskin hän on ainut maailmassa joka näin myös ajattelee.
 
Onhan tämäkin tapa pakottaa lisää ihmisiä Game Passiin ja samalla poistaa vaihtoehtoja kuluttajilta. Ihmiset varmasti tykkäävät, kun nettipelaaminen kallistuu entisestään sen kustannuksella, että saadaan Game Pass-numerot paremmiksi.

Ihan vain varmuuden vuoksi kysyn että onko tämä 15usd nyt polkuhinnoittelua, riistohinnoittelua, molempia vai jotain siltä väliltä?

Ettei jää kellekkään epäselväksi mikä argumentti on tällä kertaa.
 
Ihan vain varmuuden vuoksi kysyn että onko tämä 15usd nyt polkuhinnoittelua, riistohinnoittelua, molempia vai jotain siltä väliltä?

Ettei jää kellekkään epäselväksi mikä argumentti on tällä kertaa.
Live gold maksaa amerikan markoissa mitattuna tällä hetkellä 9,99. Jos hintaa nostetaan 15 dollariin eli 50% nykyisestä niin jokainen voi vetää varmaan johtopäätökset kuinka innoissaan Live Goldin nykyiset tilaajat olisivat tästä.
 
Live gold maksaa amerikan markoissa mitattuna tällä hetkellä 9,99. Jos hintaa nostetaan 15 dollariin eli 50% nykyisestä niin jokainen voi vetää varmaan johtopäätökset kuinka innoissaan Live Goldin nykyiset tilaajat olisivat tästä.
Pahoititko nyt siis mielesi Live Gold-tilaajien puolesta? En ole vielä ensimmäistäkään kommenttia nähnyt varsinaisilta Live Gold-tilaajilta, kun taitaa jo valtaosa tilata edullista Game Passia, jossa saa verkkopelaamisen lisäksi vielä satoja pelejäkin. :whistling:
 
Pahoititko nyt siis mielesi Live Gold-tilaajien puolesta? En ole vielä ensimmäistäkään kommenttia nähnyt varsinaisilta Live Gold-tilaajilta, kun taitaa jo valtaosa tilata edullista Game Passia, jossa saa verkkopelaamisen lisäksi vielä satoja pelejäkin. :whistling:
Yritätkö nyt siis puolustella Microsoftia jos tälläinen uudistus menee läpi? :whistling:

Olitko silloin vuosi sitten myös puolustelemassa kun Microsoft oli tuplaamassa Live Goldin hintaa?

Näköjään tällä ohjataan viimeisetkin kuluttajat Game Passin pariin. Eipä tuossa pelkässä Goldissa ole muutenkaan ollut enää järkeä sen jälkeen, kun Game Pass tuli markkinoille.

Näemmä. :p No onneksi kaikki eivät ihan yhtä vahvasti kannata yhtä konsolivalmistajaa vaan uskaltavat myös kritisoidakin näiden toimia jos siihen on aihetta. Ei niitä positiivisia muutoksia muuten saada aikaan jos ihmiset vain sokeasti fanittavat kaikkea mitä yhtiöt suoltavat pelaajille.
 
Näemmä. :p No onneksi kaikki eivät ihan yhtä vahvasti kannata yhtä konsolivalmistajaa vaan uskaltavat myös kritisoidakin näiden toimia jos siihen on aihetta. Ei niitä positiivisia muutoksia muuten saada aikaan jos ihmiset vain sokeasti fanittavat kaikkea mitä yhtiöt suoltavat pelaajille.
Goldin saa päivitettyä gp-ultimateen 1:1 suhteella, niin eikö se aika järjetöntä goldia pelkästään pitää? Ts. jo pitkään näkynyt, että gold tulee poistumaan jossain vaiheessa. se taas olisikin kiva, jos online-pelaamisen muuttaisivat samalla ilmaiseksi eli todellakin poistaisivat ton goldin :) Aikoinaanhan netflixin käyttöönki tais goldin vähintään tarvia. Plex ei tainnu myöskään ilman goldia toimia. Nykyää sihen sisältyy vain GwG ja online-pelaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Yritätkö nyt siis puolustella Microsoftia jos tälläinen uudistus menee läpi? :whistling:

Olitko silloin vuosi sitten myös puolustelemassa kun Microsoft oli tuplaamassa Live Goldin hintaa?

Näemmä. :p No onneksi kaikki eivät ihan yhtä vahvasti kannata yhtä konsolivalmistajaa vaan uskaltavat myös kritisoidakin näiden toimia jos siihen on aihetta. Ei niitä positiivisia muutoksia muuten saada aikaan jos ihmiset vain sokeasti fanittavat kaikkea mitä yhtiöt suoltavat pelaajille.
Yritätkö nyt siis taas lietsoa jonkinlaista paniikkia huhujen perusteella? Live Goldilla ei edelleenkään ole kyllä mitään virkaa, kun tilauksen saa vaihdettua Game Pass Ultimateen 1:1-muuntosuhteella vaikka kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
 
Yritätkö nyt siis taas lietsoa jonkinlaista paniikkia huhujen perusteella? Live Goldilla ei edelleenkään ole kyllä mitään virkaa, kun tilauksen saa vaihdettua Game Pass Ultimateen 1:1-muuntosuhteella vaikka kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
No se nyt ei varsinaisesti yllätä että Microsoft edelleen myy tuotetta jolla ei ole mitään virkaa. :D
 
Goldin saa päivitettyä gp-ultimateen 1:1 suhteella, niin eikö se aika järjetöntä goldia pelkästään pitää? Ts. jo pitkään näkynyt, että gold tulee poistumaan jossain vaiheessa. se taas olisikin kiva, jos online-pelaamisen muuttaisivat samalla ilmaiseksi eli todellakin poistaisivat ton goldin :) Aikoinaanhan netflixin käyttöönki tais goldin vähintään tarvia. Plex ei tainnu myöskään ilman goldia toimia. Nykyää sihen sisältyy vain GwG ja online-pelaaminen.
Veikkaan ettei kaikki tiedä näistä mahdollisista päivittämismahdollisuuksista. Vai kerrotaanko näistä selkeästi vaikkapa Xboxin käyttöliittymän yhteydessä jos joku ostaa konsolin kautta Live Goldia? Ihan vilpitön kysymys koska en tiedä.

Vaikea nähdä Microsoftin ikinä poistavan maksullista nettipelaamista. Oikeastaan kaikki viittaa päinvastaiseen toimintaan kuten viime vuonna jo nähtiin jolloin poistamisen sijaan hintaa pyrittiinkin tuplaamaan.

Eri asia sitten siirtyykö Live Gold Game Passin alle. Jos näin niin toivottavasti pleikkarista otetaan mallia ja tuodaan joku Game Pass Lite-versio joka ajaa saman asian kuin Live Gold mutta muutaman euron halvemmalla kuin varsinaisen Game Passin tilaaminen.
 
Yritätkö nyt siis taas lietsoa jonkinlaista paniikkia huhujen perusteella? Live Goldilla ei edelleenkään ole kyllä mitään virkaa, kun tilauksen saa vaihdettua Game Pass Ultimateen 1:1-muuntosuhteella vaikka kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Eihän tarkoitukseni ollut paniikkia aiheuttaa. Ikävää jos asian näin koit. Muistelen kumminkin, että täällä ollaan ennenkin huhujen perusteella rakennettu keskustelua joten ei kai tuon kiellettyäkään pitäisi olla.

Olet toki oikeassa, että Live Gold on kyllä todella turha vielä kun ottaa huomioon kuinka sen ilmaispelitarjontakin on täysin naurettava ollut jo pitkään. Mutta ei se silti tarkoita, että pelkän nettipelaamisen pitäisi myös kallistua sen takia että Live Gold poistetaankin. Sehän tuon purexbox-sivuston artikkelin pointti ylipäätään oli.
 
Yksi asia mikä pitää sanoa Playstation puollustukseksi (Nimenomann PlaystationPC). Pari peliä on näyttänyt miten PC-käännökset pitää tehdä eli Days Gone ja God Of War. Ikävä kyllä Horizon Zero Dawn ei ihan pääse tähän kategoriaan laukaisun ongelmien takia.

- asetuksia on paljon ja niitä ei ole rajoitettu PS5 maks mukaan.
- Suh. koht. ongelmattomia laukaisussa
- Jos peli on julkaistu ajat sitten PS4, mukana kaikki kamat.

Olen moittinut Sonya, mutta pitää silti muistaa kehua kun on syytä.
 
Peli X on Xbox Series X konsolilla parempi kuin kilpailijan vastine.

- Peli on juuri sitä jollaista Microsoft on luvannut. Teho puhuu kuten kuuluukin.

Peli X on Playstation 5 konsolilla parempi kuin kilpailijan vastine.

- Microsoft ei ole toimittanut työkaluja pelintekijälle ja peli on kasattu itse oppien eväillä jollaiset ollut käytettävissä
- Peli tullaan takuulla päivittämään kuntoon ja ohi kilpailijan

Playstation 5 konsolit eivät käy kaupaksi vaikka eioota myydään parhaan mukaan. Microsoftin konsolia saa kaupoista ympäri maailman ja myyty 5 miljoonaa vähemmän. Se on osoitus markkinoiden muuttumisesta ja Sonyn kiinni ottamisesta jolla myynnit hyytyvät.

Tällaisia asioita jää mieleen ketjua harvoin seuraavan silmin. Olen hämmentynyt o_O
Tässä oikeastaan koko threadi kiteytettynä.

Alkuvuoden 2020 premissi oli siis seuraavanlainen:
  • Sony pudotti pallon pahasti raudan osalta ja päätyi "ylikellottamaan biossista" hetkellisesti konetta niin että saadaan PR-tyylinen 10TFLOPS rikki. Tekniikan asian (väli) tuntijat osasivat sanoa että todellinen peliteho on arviolta 8TFLOPS - 9TFLOP mutta lämpöjen vuoksi pitkä pelisessio tulee keskiarvoistamaan tuon tehon ~8TFLOPS kieppeille. "Not all teraflops are the same" oli tämän leirin lausahdus säälittävästi.
  • Microsoft julisti 12TFLOPS olevan aina käytössä ja puhuttiin "guaranteed power targetista" eli oli tilanne mikä hyvänsä niin CPU ja GPU tykittää aina tuota luvattua tehoa. Puhuttiin ylivoimaisesti maailman tehokkaimmaista pelikonsolista. "Eats monsters for breakfast" oli tämän leirin lausahdus.
Tilanne jossa nyt ollaan on vähän nolo tuon hypen jälkeen. Itsehän koitin toppuutella molempia leirejä muun muassa näin:

En tiedä miksi joku väittäisi PS5:sta GPU osalta nopeammaksi. XboxSeriesX on laskennallisesti 17% nopeampi käänsi asian miten päin vain. Jos PS5 peli pyörii 30fps niin XboxSeriesX nokittaa 35fps:llä. Jos PS5 pyörii 60fps niin XboxSeriesX nokittaa 70fps:llä. FAKTA.

Jos frameratet pidetään samana ja xbox peli pyörii 8M pikselillä (2160p) niin PS5 pyörii 7M pikselillä (2000p). FAKTA.

Mutta taisi olla eräskin joka naureskeli tuommoiselle. Että muka 2 TERA flopsia ylivoimaa ja ero vain 5fps. Noh, lopulta kävi niin että pelit eivät pyöri teraflopeilla vaan kaikilla niillä metriikoilla mitä konsoli kykenee tekemään. Joku engine saa etua kovista kelloista ja PS5:n suuremmasta fill-ratesta. Toinen engine saa etua xboxin edusta compute teraflopseista. Kummassakin tapauksessa sokkotestissä olisi erittäin vaikea saada pelaamalla selville kumpaa konsolia pelaa jos UI:lla ei selvästi olisi PS:n ohjainlogoja tai toisinpäin.

Jatkoa ajatellen jos halutaan että pelissä olisi silminnähden eroa alustojen välillä niin puhutaan eroista jotka ovat luokkaa KonsoliA: 25TFLOPS, KonsoliB: 120TFLOPS. Tällöin voitaisiin kuvitella että erot olisivat niin että toinen pyörittäisi peliä 1440p120Hz ja toinen 4k120Hz korkeammalla RT reflection resoluutiolla tai enemmän bounceja. Ero olisi selvä screenshotissa, tosin en ole varma olisi ero selvä liikkeessä 2m päästä katsottuna 55" televisiosta.
 
Tässä oikeastaan koko threadi kiteytettynä.

Alkuvuoden 2020 premissi oli siis seuraavanlainen:
  • Sony pudotti pallon pahasti raudan osalta ja päätyi "ylikellottamaan biossista" hetkellisesti konetta niin että saadaan PR-tyylinen 10TFLOPS rikki. Tekniikan asian (väli) tuntijat osasivat sanoa että todellinen peliteho on arviolta 8TFLOPS - 9TFLOP mutta lämpöjen vuoksi pitkä pelisessio tulee keskiarvoistamaan tuon tehon ~8TFLOPS kieppeille. "Not all teraflops are the same" oli tämän leirin lausahdus säälittävästi.
  • Microsoft julisti 12TFLOPS olevan aina käytössä ja puhuttiin "guaranteed power targetista" eli oli tilanne mikä hyvänsä niin CPU ja GPU tykittää aina tuota luvattua tehoa. Puhuttiin ylivoimaisesti maailman tehokkaimmaista pelikonsolista. "Eats monsters for breakfast" oli tämän leirin lausahdus.
Tilanne jossa nyt ollaan on vähän nolo tuon hypen jälkeen. Itsehän koitin toppuutella molempia leirejä muun muassa näin:



Mutta taisi olla eräskin joka naureskeli tuommoiselle. Että muka 2 TERA flopsia ylivoimaa ja ero vain 5fps. Noh, lopulta kävi niin että pelit eivät pyöri teraflopeilla vaan kaikilla niillä metriikoilla mitä konsoli kykenee tekemään. Joku engine saa etua kovista kelloista ja PS5:n suuremmasta fill-ratesta. Toinen engine saa etua xboxin edusta compute teraflopseista. Kummassakin tapauksessa sokkotestissä olisi erittäin vaikea saada pelaamalla selville kumpaa konsolia pelaa jos UI:lla ei selvästi olisi PS:n ohjainlogoja tai toisinpäin.

Jatkoa ajatellen jos halutaan että pelissä olisi silminnähden eroa alustojen välillä niin puhutaan eroista jotka ovat luokkaa KonsoliA: 25TFLOPS, KonsoliB: 120TFLOPS. Tällöin voitaisiin kuvitella että erot olisivat niin että toinen pyörittäisi peliä 1440p120Hz ja toinen 4k120Hz korkeammalla RT reflection resoluutiolla tai enemmän bounceja. Ero olisi selvä screenshotissa, tosin en ole varma olisi ero selvä liikkeessä 2m päästä katsottuna 55" televisiosta.
Ooh, mitäs minä sanoin -viestit on kyllä parhaita.

Pleikkarin SSD-hype oli ennakkoon ihan uskomatonta. Pelit latautuu niin nopeasti, ettei ihmismieli ehdi edes ymmärtää mitä tapahtui. Nähdään sellaisia pelejä ja pelimaailmoja ettei ole koskaan ennen nähty. Peleistä tulee taidetta. Vihdoinkin aitoja avoimen maailman open world-pelejä ilman rajoituksia. Pelintekijän näkemykset pääsee oikeuksiinsa, only on Playstation 5!

Xboxin säälittävä ja alkeellinen tuhnu-SSD kertoo siitä, ettei siellä ohjelmistojätin tontut ymmärrä mitään pelaamisesta, peleistä tai muutenkaan mistään. Sonylla on sentään vankkaa osaamista vuosikymmenten ajalta rautapuolella. Latauseroja ei todennäköisesti lasketa enää sekunneissa vaan minuuteissa, ehkä jopa tunneissa. Asijan tuntiat oli puulla päähän lyötyjä. Miksi MS enää edes yrittää? Xbox on lyöty ja tuhoon tuomittu.

No, pitääkö kertoa mikä oli lopputulos SSD-hypen osalta? Xboxilla ei pelit voi latautua nopeammin ikinä missään tilanteessa tai edes yhtä nopeasti, eihän..? Pelitkin nyt on pohjimmiltaan niitä samoja pelejä kuin aiemmin. Mutta hype oli kyllä kova, sitä ei voi kieltää.

P.s Oli vähän harmillinen tuo muuten ihan hyvän viestisi ajankohta, kun juuri julkaistiin tuo uusi Lego Star Wars, joka toimii PS5:llä vähän miten sattuu ja visuaaliset erotkin näkee ilman suurennuslasia. :whistling:

 
Ooh, mitäs minä sanoin -viestit on kyllä parhaita.

Pleikkarin SSD-hype oli ennakkoon ihan uskomatonta. Pelit latautuu niin nopeasti, ettei ihmismieli ehdi edes ymmärtää mitä tapahtui. Nähdään sellaisia pelejä ja pelimaailmoja ettei ole koskaan ennen nähty. Peleistä tulee taidetta. Vihdoinkin aitoja avoimen maailman open world-pelejä ilman rajoituksia. Pelintekijän näkemykset pääsee oikeuksiinsa, only on Playstation 5!

Xboxin säälittävä ja alkeellinen tuhnu-SSD kertoo siitä, ettei siellä ohjelmistojätin tontut ymmärrä mitään pelaamisesta, peleistä tai muutenkaan mistään. Sonylla on sentään vankkaa osaamista vuosikymmenten ajalta rautapuolella. Latauseroja ei todennäköisesti lasketa enää sekunneissa vaan minuuteissa, ehkä jopa tunneissa. Asijan tuntiat oli puulla päähän lyötyjä. Miksi MS enää edes yrittää? Xbox on lyöty ja tuhoon tuomittu.

No, pitääkö kertoa mikä oli lopputulos SSD-hypen osalta? Xboxilla ei pelit voi latautua nopeammin ikinä missään tilanteessa tai edes yhtä nopeasti, eihän..? Pelitkin nyt on pohjimmiltaan niitä samoja pelejä kuin aiemmin. Mutta hype oli kyllä kova, sitä ei voi kieltää.

P.s Oli vähän harmillinen tuo muuten ihan hyvän viestisi ajankohta, kun juuri julkaistiin tuo uusi Lego Star Wars, joka toimii PS5:llä vähän miten sattuu ja visuaaliset erotkin näkee ilman suurennuslasia. :whistling:


Mitä minä sanoin jatkuu:
Oli mielenkiintoinen kommentti boxi threadissa niin ajattelin vastata tähän threadiin.

Ei kait nuista tarvi kenenkään mitään todistella. Nuo on vain faktoja millä tähän generaatioon mennään. Xboxin etu tällä kertaa 17% nopeampi GPU, joka on järisyttävä. PS5:n etu on 124% nopeampi SSD joka on samalla järisyttävyys asteikolla (1,24/0,17) 7,29x järisyttävämpi mitä tuo GPU ero. Matemaattisia faktoja joita kukaan ei voi kiistää. Se miten kumpaakin tehoeroa hyödynnetään on jokaisella developerilla omissa käsissä. Onko PS5 versiossa 8 hahmoa ruudulla kun xboxilla niitä onkin 9? Lataako PS5 versio kentän 2s kun xbox reilu 4s?

Näitä ja monia muita asioita varmasti ylistetään jos etu on omalla konsolilla (17%), mutta taas vähätellään jos etu on toisella konsolilla (124%). Mutta tämän takiahan tätä pelaamista harrastetaan, että saadaan niitä lyömäaseita niitä kohtaan jotka valitsevat vuosi toisensa jälkeen sen väärän konsolin. Eiks je?

Toki ylilyöntejä on puolin ja toisin. Toiset haippasivat SSD:tä ja toiset terafloppeja. Toiset taas piti homman analyyttisenä. Monet saivat rankasti näpeilleen ja todellisuus on että tämä geni on kauempana PC:stä kuin mikään geni koskaan konsolien historiassa. On myöskin kaksi tehokonsolia lähempänä toisiaan mitä koskaan. Odotettavissa on että PC menee jo next-next-gen (PS7/Xbox-second-one-seriesY) tehoissa tuossa syksyllä ja sepä vasta mukavaa. Mutta eipä sillä väliä mitä paras pelikokemus on kunhan löytyy yksi peli jossa oma konsoli ounaa.

Välillä oikein surettaa että kun viime geni oli se True4k geni niin tämä geni puksuttaa 1080p freimiä feissiin tuon tuosta. Mitä nyt SeriesS vetää rimat lattialle ja 514p taitaa olla rumin tulos tällä hetkellä.
 
Välillä oikein surettaa että kun viime geni oli se True4k geni niin tämä geni puksuttaa 1080p freimiä feissiin tuon tuosta. Mitä nyt SeriesS vetää rimat lattialle ja 514p taitaa olla rumin tulos tällä hetkellä.
Ja sitten kun olet tätä hokenut ja ihmetellyt tarpeeksi kauan, niin ehkä sulle valkenee että valtava enemmistö niistä, jotka konsoleita ostaa, ei juurikaan jaksa välittää tällaisista asioista. Ne jotka välittää, niin ostaa yleensä PC:n.
 
Pleikkarin SSD-hype oli ennakkoon ihan uskomatonta. Pelit latautuu niin nopeasti, ettei ihmismieli ehdi edes ymmärtää mitä tapahtui. Nähdään sellaisia pelejä ja pelimaailmoja ettei ole koskaan ennen nähty. Peleistä tulee taidetta. Vihdoinkin aitoja avoimen maailman open world-pelejä ilman rajoituksia. Pelintekijän näkemykset pääsee oikeuksiinsa, only on Playstation 5!
Itseasiassa Ratchet and Clank on tästä hyvä esimerkki kun tekijät pääsevät hyödyntää koko potentiaalin



Aika paha tuosta on laittaa paremaksi.

No loppujen lopuksi sanon molempien leirien osalta että minua ei nytten kiinnosta joku sekan tai parin ero näiden välillä kun ollaan kuitenkin kaukana niistä PS4/XOne ajoista missä Witcher 3 joutui pahimillaan odottaa game over ruudun jälkeen pelin latautumista 2min!
 
Ei se konsoli, vaan ne pelit. Ei paljoa lämmitä mieltä jos ne itselle mieluisat pelit löytyvät kilpailijan katalogista.
 
Se on valintojen maailma.
Minulla oli PS2 aikaan kaikki paitsi Dreamcast ja PS3 sukupolvella jatkoin sitten X360 kanssa, wiistä en perustanut koska perus ohjain on minulle se ykkös prioriteetti pelata pelejä.

Kun XsS hinta tippuu siihen 200€ paikkeille niin siinä on game passin kanssa oiva tilaisuus pelatata sitten mäsän konsoli yksinoikeudet.
 
Jos suorituskyky on tärkein kriteeri, niin valinta on PC. Jos sen kaveriksi hankkii konsolin, niin loogisin valinta on pleikkari. :think:

Ei tartte ottaa liian tosissaan!
Kyllä se loogisin valinta on Switch. Parhaat yksinoikeudet, joita et muilla laitteilla pelaa :cigar:
 
Taitaa yhä olla PC jolla on eniten excluja(Parhaus on mielipide), paras taaksepäin yhteensopivuus, mahdollisuus tehdä muutakin kuin pelata, ja sitten emulointi :)
Niin, kommentoin siis, että mikä konsoli olisi paras pc:n kaveriksi, jos yksi tarvitsee jostain syystä valita :tup:
 
Taitaa yhä olla PC jolla on eniten excluja(Parhaus on mielipide), paras taaksepäin yhteensopivuus, mahdollisuus tehdä muutakin kuin pelata, ja sitten emulointi :)
Ja PC:llä tehdään konsolien pelit!

Barack_Obama_drops_the_mic.gif
 
Meijän pelikone (pc) tekee teijän pelikoneiden (konsolit) pelit. :p:rofl:
 
Monet saivat rankasti näpeilleen ja todellisuus on että tämä geni on kauempana PC:stä kuin mikään geni koskaan konsolien historiassa.
Mihinkä tämä väite perustuu?

PS4 ja Xbox One sisälsivät AMD:n mobiilipuolelle tarkoitetun Jaguaari CPU:n, joka oli konsolien julkaisuvuonna 2013 joka mittapuulla järkyttävän hidas köpöstys verrattuna sen päivän työpöytäprosessoreihin, vrt. syksyllä 2020 julkaistut PS5 ja Series X, joissa 2019 julkaistun kuluttajille suunnatun työpöytäprosessorin paremman pään variantti, jollainen ajaisi nytkin täysin asiansa peli-PC:n prosessorina. Prossu oli jo tuolloin 2013 isoin pullonkaula sille ettei juuri mikään peli konsoleilla kyennyt saavuttamaan 60fps, toisin kuin nykyisen konsolisukupolven kanssa.

Näytönohjainpuolella vertailuissa 149$ MSRP hinnoitellun GTX 750 Ti:n kanssa jäivät PS4 ja Xbone usein taakse, kun taas PS5 ja Series X pelistä riippuen osuvat sinne RTX 3060 (msrp 329$) ja 3060 Ti:n (msrp 399$) välimaastoon.

Edit. Sekä tietysti pelien latausajat, jotka edellisen genin konsoleilla poskettomia verrattuna SSD:llä ryyditettyyn pelipönttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkä tämä väite perustuu?

PS4 ja Xbox One sisälsivät AMD:n mobiilipuolelle tarkoitetun Jaguaari CPU:n, joka oli konsolien julkaisuvuonna 2013 joka mittapuulla järkyttävän hidas köpöstys verrattuna sen päivän työpöytäprosessoreihin, vrt. syksyllä 2020 julkaistut PS5 ja Series X, joissa vuoden 2019 julkaistun kuluttajille suunnatun työpöytäprosessorin paremman pään variantti, jollainen ajaisi nytkin täysin asiansa peli-PC:n prosessorina. Prossu oli jo tuolloin isoin pullonkaula sille ettei juuri mikään peli konsoleilla kyennyt saavuttamaan 60fps, toisin kuin nykyisen konsolisukupolven kanssa.

Näytönohjainpuolella vertailuissa 149$ MSRP hinnoitellun GTX 750 Ti:n kanssa jäivät PS4 ja Xbone usein taakse, kun taas PS5 ja Series X pelistä riippuen osuvat sinne RTX 3060 (msrp 329$) ja 3060 Ti:n (msrp 399$) välimaastoon.
Tämä olisi varmaan omakin mielipide.
Oliskin mielenkiintoista nähdä AMD ja konsolivalmistajien soppareihin(Sony ja mäsä) mitä ne ovat tehneet AMD kanssa, onko siellä oltu kaikki kolme samassa neuvottelupöydässä ja sony ja mäsä ovat yhdessä päättäneet jonkun cpu ja gpu massatuotanon, toki omineen muutoksineen mutta ydin on samanlainen vaiko onko vain AMD tarjonut tarpeeksi halpaa ja nytten tällä kertaa konsolivalmistajat olivat valmis ottaa sellaisen cpu millä luonnistuu tuo 60fps pelaaminen myös ottaen hintaa sitten GPU:n osalta.

Viime genissähän varmaan meni että all in gpu:lle ja vähiten cpu:lle suoritti kuitenkin tehtävänsä 30fps cpu:na osavissa käsissä.

Edit: Ja ennenkuin joku repii pelihousunsa, tämä on vain vahvaa omaa spekulointia ei perustu kuin omaan mutuun.
 
Mihinkä tämä väite perustuu?

PS4 ja Xbox One sisälsivät AMD:n mobiilipuolelle tarkoitetun Jaguaari CPU:n, joka oli konsolien julkaisuvuonna 2013 joka mittapuulla järkyttävän hidas köpöstys verrattuna sen päivän työpöytäprosessoreihin, vrt. syksyllä 2020 julkaistut PS5 ja Series X, joissa 2019 julkaistun kuluttajille suunnatun työpöytäprosessorin paremman pään variantti, jollainen ajaisi nytkin täysin asiansa peli-PC:n prosessorina. Prossu oli jo tuolloin 2013 isoin pullonkaula sille ettei juuri mikään peli konsoleilla kyennyt saavuttamaan 60fps, toisin kuin nykyisen konsolisukupolven kanssa.

Näytönohjainpuolella vertailuissa 149$ MSRP hinnoitellun GTX 750 Ti:n kanssa jäivät PS4 ja Xbone usein taakse, kun taas PS5 ja Series X pelistä riippuen osuvat sinne RTX 3060 (msrp 329$) ja 3060 Ti:n (msrp 399$) välimaastoon.

Edit. Sekä tietysti pelien latausajat, jotka edellisen genin konsoleilla poskettomia verrattuna SSD:llä ryyditettyyn pelipönttöön.
Luin joskus jonkun nettisivuston tekemän vertailun/analyysin kulloisestakin konsoligenistä vs sen aikaiset PC:t ja tämä sinun analyysisi on ihan samoilla linjoilla. PS4 ja Xbox One olivat selvästi heikoimmat konsolit PC-rautaan verrattuna kautta aikain. En muista mistä ja millä hakusanoilla se selvitys löytyy, mutta kiinnostuneet voi googletella.
 
Yritätkö nyt siis taas lietsoa jonkinlaista paniikkia huhujen perusteella? Live Goldilla ei edelleenkään ole kyllä mitään virkaa, kun tilauksen saa vaihdettua Game Pass Ultimateen 1:1-muuntosuhteella vaikka kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Eli toisin sanoen game passin reaalihinta nousee nyt 50%? :hmm:
 
Mihinkä tämä väite perustuu?

PS4 ja Xbox One sisälsivät AMD:n mobiilipuolelle tarkoitetun Jaguaari CPU:n, joka oli konsolien julkaisuvuonna 2013 joka mittapuulla järkyttävän hidas köpöstys verrattuna sen päivän työpöytäprosessoreihin, vrt. syksyllä 2020 julkaistut PS5 ja Series X, joissa 2019 julkaistun kuluttajille suunnatun työpöytäprosessorin paremman pään variantti, jollainen ajaisi nytkin täysin asiansa peli-PC:n prosessorina. Prossu oli jo tuolloin 2013 isoin pullonkaula sille ettei juuri mikään peli konsoleilla kyennyt saavuttamaan 60fps, toisin kuin nykyisen konsolisukupolven kanssa.

Näytönohjainpuolella vertailuissa 149$ MSRP hinnoitellun GTX 750 Ti:n kanssa jäivät PS4 ja Xbone usein taakse, kun taas PS5 ja Series X pelistä riippuen osuvat sinne RTX 3060 (msrp 329$) ja 3060 Ti:n (msrp 399$) välimaastoon.

Edit. Sekä tietysti pelien latausajat, jotka edellisen genin konsoleilla poskettomia verrattuna SSD:llä ryyditettyyn pelipönttöön.

Konsistentisti digital foundryn vertailuissa gtx1070 ja RTX2060 ovat ne verrokit missä pyöritään. Joskus huonommin ja joskus paremmin. Nuo ovat siis kumpikin 399$ kortteja vuodelta 2016 ja 2019. Tuo SSD:n mukaan ottaminen oli hyvä veto konsoleilla mutta rokotti kummankin arkkitehtuuria liian rankasti mielestäni ettei kunnon hyppäystä saatu. Varmasti loppugeniä kohden 2060 jää konsistentisti taakse, mutta ketä se lämmittää vuonna 2024 - 2026?
 
Varmasti loppugeniä kohden 2060 jää konsistentisti taakse, mutta ketä se lämmittää vuonna 2024 - 2026?

Todennäköisesti ei ketään, oikea kysymys on että ketä se häiritsee? Konsolit on koko ajan ns. diminishing returns käyrällä, ei yksinkertaisesti nähdä enään niin paljon lisäarvoa sille että saadaan jotain 4k/120fps grafiikkaa kun suurimmalle osalle 4k/60fps riittää lähes kaikkiin peleihin. Hifistelijät ei näitä konsoleita kuitenkaan osta ainakaan ykköskoneeksi, focus on raudan sijaan sisällössä.

VR voisi olla seuraava kova juttu, Pleikalla taitaa olla jo uutta tulossa ja mielenkiinnolla odotan tuleeko Xboxilta jotain vastausta.
 
Konsistentisti digital foundryn vertailuissa gtx1070 ja RTX2060 ovat ne verrokit missä pyöritään. Joskus huonommin ja joskus paremmin. Nuo ovat siis kumpikin 399$ kortteja vuodelta 2016 ja 2019. Tuo SSD:n mukaan ottaminen oli hyvä veto konsoleilla mutta rokotti kummankin arkkitehtuuria liian rankasti mielestäni ettei kunnon hyppäystä saatu. Varmasti loppugeniä kohden 2060 jää konsistentisti taakse, mutta ketä se lämmittää vuonna 2024 - 2026?

Sivuutit täysin prosessorin vaikutuksen.

Minulle ei tule yhtäkään Digital Foundryn videota mieleen jossa PS5 ja XsX olisivat rasteroinnin osalta GTX 1070 tasoa, mutta voit tietysti asiasta tietävänä pistää niihin linkkiä.

Säteenseurannan kanssa välillä ollaan 2060 Super tasoa, kuten Watch Dogs Legionin testissä, mikä on sinänsä ymmärrettävää kun RDNA:n säteenseurannan suorituskyky on melko heikkoa verrattuna Nvidian Turingiin ja Ampereen. RTX 2060 Super on nopeampi kortti kuin GTX 1080, eli edes tässä ei päästä GTX 1070 tasolle vaikkei säteenseurannan olemassoloa konsolilla otettaisi huomioon.

Resident Evil: Village säteenseuranta käytössä RTX 2070 Super tasoa.

Control Ultimate Edition Ei täysin vertailukelpoinen, mutta säteenseuranta käytössä noin RTX 2070 tasoinen.

Assassins Creed Valhalla perinteinen rasterointi käytössä, palttiarallaa RTX 2080 tasoa.

Far Cry 6 Ei säteenseurantaa, verrattuna konsolien 1728p dynaamisen reson alarajaan, pääsee RTX 2060 Super nippa nappa 60fps kyseisellä resoluutiolla, mutta sanoisin että konsolit taas siinä 2070-2080 välimaastossa.

Death Stranding Director's Cut Taas rasteroitu peli, PS5 pääosin RTX 2080 hitusen nopeampi, eli RTX 2080-2080 Super tasoa.
 
Sivuutit täysin prosessorin vaikutuksen.

Minulle ei tule yhtäkään Digital Foundryn videota mieleen jossa PS5 ja XsX olisivat rasteroinnin osalta GTX 1070 tasoa, mutta voit tietysti asiasta tietävänä pistää niihin linkkiä.

Säteenseurannan kanssa välillä ollaan 2060 Super tasoa, kuten Watch Dogs Legionin testissä, mikä on sinänsä ymmärrettävää kun RDNA:n säteenseurannan suorituskyky on melko heikkoa verrattuna Nvidian Turingiin ja Ampereen. RTX 2060 Super on nopeampi kortti kuin GTX 1080, eli edes tässä ei päästä GTX 1070 tasolle vaikkei säteenseurannan olemassoloa konsolilla otettaisi huomioon.

Resident Evil: Village säteenseuranta käytössä RTX 2070 Super tasoa.

Control Ultimate Edition Ei täysin vertailukelpoinen, mutta säteenseuranta käytössä noin RTX 2070 tasoinen.

Assassins Creed Valhalla perinteinen rasterointi käytössä, palttiarallaa RTX 2080 tasoa.

Far Cry 6 Ei säteenseurantaa, verrattuna konsolien 1728p dynaamisen reson alarajaan, pääsee RTX 2060 Super nippa nappa 60fps kyseisellä resoluutiolla, mutta sanoisin että konsolit taas siinä 2070-2080 välimaastossa.

Death Stranding Director's Cut Taas rasteroitu peli, PS5 pääosin RTX 2080 hitusen nopeampi, eli RTX 2080-2080 Super tasoa.
Devil May Cry genin alusta taitaa olla pohjanoteeraus. Se taisi pyöriä paremmin jopa 1060 kortilla (gamersnexus). Dirt5, Borderlands3 taisi olla myös 1070 kastia.

Kaikki DF videot taitaa olla tähänkin threadiin linkitetty useaan otteeseen ja kuten sanoin varmasti löydät pelejä jotka suoriutuu syystä tai toisesta paremmin kuin 2060. Pääsääntöisesti kuitenkin 2060 voisi olla aika hyvä keskiarvo.

Vähän kyseenalaistan esim Watch Dogs muistiinpanosi. Kuten Alex videossa sanoo niin 2060s pyöritti peliä paremmill RT efekteillä natiivina 4k siinä missä SeriesX RT asetukset alle PC:n low ja dynamic resolution scalingingillä. Eli sovitaanko taas että 2060 tasoa, ehkä napsun alle jos spekuloidaan.
 
Devil May Cry genin alusta taitaa olla pohjanoteeraus. Se taisi pyöriä paremmin jopa 1060 kortilla (gamersnexus). Dirt5, Borderlands3 taisi olla myös 1070 kastia.

Kaikki DF videot taitaa olla tähänkin threadiin linkitetty useaan otteeseen ja kuten sanoin varmasti löydät pelejä jotka suoriutuu syystä tai toisesta paremmin kuin 2060. Pääsääntöisesti kuitenkin 2060 voisi olla aika hyvä keskiarvo.

Vähän kyseenalaistan esim Watch Dogs muistiinpanosi. Kuten Alex videossa sanoo niin 2060s pyöritti peliä paremmill RT efekteillä natiivina 4k siinä missä SeriesX RT asetukset alle PC:n low ja dynamic resolution scalingingillä. Eli sovitaanko taas että 2060 tasoa, ehkä napsun alle jos spekuloidaan.
Entä jos vertailuun otetaan AMD:n kortti vs PS5/XsX? Mikä on tehoissa lähimpänä?
 
Devil May Cry genin alusta taitaa olla pohjanoteeraus. Se taisi pyöriä paremmin jopa 1060 kortilla (gamersnexus). Dirt5, Borderlands3 taisi olla myös 1070 kastia.

Kaikki DF videot taitaa olla tähänkin threadiin linkitetty useaan otteeseen ja kuten sanoin varmasti löydät pelejä jotka suoriutuu syystä tai toisesta paremmin kuin 2060. Pääsääntöisesti kuitenkin 2060 voisi olla aika hyvä keskiarvo.

Vähän kyseenalaistan esim Watch Dogs muistiinpanosi. Kuten Alex videossa sanoo niin 2060s pyöritti peliä paremmill RT efekteillä natiivina 4k siinä missä SeriesX RT asetukset alle PC:n low ja dynamic resolution scalingingillä. Eli sovitaanko taas että 2060 tasoa, ehkä napsun alle jos spekuloidaan.
Väitit että DF:n videoissa on konsintentisti päädytty konsolien näytönohjainten vastaavan GTX 1070 tai RTX 2060 tasoa, mutta sitten päädyitkin viittaamaan Gamers Nexuksen videoon jossa verrataan muutaman konsolien julkaisuajan pelin PS5 120fps perfomance modea siihen millä raudalla PC:llä ko peli saadaan pyörimään 120fps. DF:n videoilla ollaan pääosin päädytty tuohon RTX 2060S ja 2080 välimaastoon, alimmillaan 2060 ja ylimmillään jopa 2080 Super. Ilman säteenseurantaa yleisin vertaus taitaa olla se 2070S - 2080. Säteenseurannan kanssa näitä konsoleita olisi muutenkin järkevämpi verrata AMD:n 6000 sarjan kortteihin, koska niiden kanssa säteenseurannan ja rasteroinnin suorituskyvyn välinen suhde olisi paremmin linjassa.

Vertaillaanpa konsolien 60fps moodeja GTX 1060 ja 1070 kanssa:

XsX pyörittelee DMC:ta natiivilla 4K resolla pääosin 70-100fps välillä. GTX 1060 4K resolla ja low asetuksilla pyörii pääsosin 30-45fps välimaastossa.

Dirt 5 ei pääse edes medium asetuksilla 60fps @1080p GTX 1060 kortilla, kun samaan aikaan PS5 ja Series X 60fps moodeissaan pyörittelevät peliä huomattavasti korkeammalla resoluutiolla ja paremmilla grafiikka-asetuksilla. GTX 1070 1080p resolla ja high asetuksilla dippaa myös reilusti alle 60fps.

Borderlands 3 konsolien 60fps resoluutiomoodissa dynaaminen 4K resoluutio ja melko solid 60fps, GTX 1070 4K high asetuksilla pyörii vähän yli ja ali 30fps. RTX 2060 1440p resolla ja medium asetuksilla juuri ja juuri yli 60fps, mutta dippailee reilusti alle.

Sanoisin, että väitteesi " todellisuus on että tämä geni on kauempana PC:stä kuin mikään geni koskaan konsolien historiassa" (väite jota olet ennenkin viljellyt tässä ketjussa) on täyttä potaskaa, koska mikään fakta tai yleinen konsensus tuo ei ole.
 
Väitit että DF:n videoissa on konsintentisti päädytty konsolien näytönohjainten vastaavan GTX 1070 tai RTX 2060 tasoa,
Miksi yrität valehtelulla muuttaa keskustelua sopimaan omaan narratiiviin?

Konsistentisti digital foundryn vertailuissa gtx1070 ja RTX2060 ovat ne verrokit missä pyöritään. Joskus huonommin ja joskus paremmin.

Missä kohtaa sanon lainauksesi mukaisesti? Näytä sormella ja ota kuva.
 
Myönnän että ymmärsin lukemani väärin. Pystyykö teikäläinen myöntämään vääräksi alkuperäisen väitteensä josta tämä vääntö alkoi?
No tarkennatko vielä mitä väitettä tarkoitat mistä sinä olet vääntänyt. Minun mielestä tuo väite on täysin realistinen että konsolit ovat noin 2060rtx tasoa +- optimoinnit. Genin loppua kohden tilanne paranee mutta jää nähtäväksi mihin asti.
 
No tarkennatko vielä mitä väitettä tarkoitat mistä sinä olet vääntänyt. Minun mielestä tuo väite on täysin realistinen että konsolit ovat noin 2060rtx tasoa +- optimoinnit. Genin loppua kohden tilanne paranee mutta jää nähtäväksi mihin asti.
Tämä "todellisuus on että tämä geni on kauempana PC:stä kuin mikään geni koskaan konsolien historiassa". Itse en osaa varmuudella sanoa mikä geni se on, mutta tämä ei ainakaan, sillä edellinenkin generaatio oli huonompi tuossa suhteessa
 
Viimeksi muokattu:
Tämä "todellisuus on että tämä geni koskaan konsolien historiassa". Itse en osaa varmuudella sanoa mikä geni se on, mutta tämä ei ainakaan, sillä edellinenkin generaatio oli huonompi tuossa suhteessa
Eri mieltä. Syyt:

1) kokemus PS2/PS3/PS4/PS5 genistä ja samalla pitänyt PC:n rinnalla varsin high-endinä. Mutta kokemus ei merkkaa mitään koska pitää olla faktoja.

2) PS4 geni taitaa olla aika surkea eli otetaan se referenssiksi. PS4 parilla teraflopilla vastasi nVidialta noin 1,5 - 2 TFLOPin 750Ti/760:stä. Saatavilla oli myös 5TFLOPin 780Ti (joka oli nopeampi mitä Geforce Titan). Nyt vastaavasti Konsolit vastaavat noin 6-7 TFLOPSin 2060/2070. Saatavilla on 40TFLOPSin hirmukortteja. Tuo kaula sen kuin venyy ja on kasvanut jo hirviömäisiin mittoihin. Nämä terafloppi laskelmat eivät ota ollenkaan huomioon esim nVidian RTX yksiköiden tai tensor yksiköiden laskentatehoa.

Kyllä sanoisin että nyt ollaan kauempana kuin koskaan. CPU tehossa tultiin lähemmäs mutta itse "näkyvällä osalla" eli GPU tehossa otettiin rankasti turpaan tässä genissä.
 
PS4 parilla teraflopilla vastasi nVidialta noin 1,5 - 2 TFLOPin 750Ti/760:stä. Saatavilla oli myös 5TFLOPin 780Ti (joka oli nopeampi mitä Geforce Titan). Nyt vastaavasti Konsolit vastaavat noin 6-7 TFLOPSin 2060/2070. Saatavilla on 40TFLOPSin hirmukortteja. Tuo kaula sen kuin venyy ja on kasvanut jo hirviömäisiin mittoihin.
Mitä 3000 sarjan korttia nää uudet nyt sit susta vastaa? Mietin vaan kun sieltä ei löydy ollenkaan 6-7 TFLOP vehkeitä. 3060 (n. 13 TFLOP) tuskin on 100% nopeampi kuin nää uudemmat konsolit. TPU:n mukaan 3060 on vain 2% nopeampi kuin toi 7 TFLOP 2070. 7*1,02 != 13.

Fakta on se, että 3000 sarjan teraflopsit ei realisoidu tyypillisessä pelikäytössä.

6900xt:ssä flopseja on vain vähän yli puolet verrattuna 3090ti kortteihin, mutta suorituskyky on vain n. 13% matalempi (TPU).

Tl;dr: flopsit eivät ole mikään suora suorituskyvyn mitta, etenkään eri arkkitehtuurien välillä pelisuorituskykyä arvioitaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä 3000 sarjan korttia nää uudet nyt sit susta vastaa? Mietin vaan kun sieltä ei löydy ollenkaan 6-7 TFLOP vehkeitä. 3060 (n. 13 TFLOP) tuskin on 100% nopeampi kuin nää uudemmat konsolit. TPU:n mukaan 3060 on vain 2% nopeampi kuin toi 7 TFLOP 2070. 7*1,02 != 13.

Fakta on se, että 3000 sarjan teraflopsit ei realisoidu tyypillisessä pelikäytössä.
Nopeampi kuin 3050 lähestyen 3060 ja kuten todistettua niin (Death Stranding) jopa 3060 yli. Terafloppeja tuijotellessa kompastellaan koko ajan koska arkkitehtuurit vaihtuu.
 
IMG_20220409_174151.jpg

13fps vanhan pelin remasterissa? :woot: Hakkaa kyllä PS1:n 10fps selkeästi.

Nyt kyllä Sonyn pitäisi nopeasti toimittaa ne kehitystyökalut Square-Enixille. Tai ainakin saada se VRR-päivitys.

Koko video:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom