PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mistä tuon 2m repäisit?
Arvio/heitto. Nyt siis arviot pyörivät reilussa 8M myydyssä S/X konsolissa. Jos suhde on esim 1,5:1 niin myynnithän menisivät oikein laskettuna niin että S = 1,5 * X joten ratkaisemalla kaavasta 1,5X + 1X = 8M saadaa X*(1,5 + 1) = 8M josta taas X = 8M / (1,5 + 1) = 3,2M myytyä SeriesX konsolia. Mikä on oikea suhdeluku? Japanissa huhuillaan sen olevan 4:1. Onko täällä oikeampi 2:1? 2,6M myytyä SeriesX konsolia? Ei tiedetä. Siis arvioidaan.

EDIT: Joka tapauksessa tällä hetkellä PS5:t ympäri maailman laskee reilusti enemmän pikseleitä mitä pari-kolme miljoonaa SeriesX:ää.
 
Arvio/heitto. Nyt siis arviot pyörivät reilussa 8M myydyssä S/X konsolissa. Jos suhde on esim 1,5:1 niin myynnithän menisivät oikein laskettuna niin että S = 1,5 * X joten ratkaisemalla kaavasta 1,5X + 1X = 8M saadaa X*(1,5 + 1) = 8M josta taas X = 8M / (1,5 + 1) = 3,2M myytyä SeriesX konsolia. Mikä on oikea suhdeluku? Japanissa huhuillaan sen olevan 4:1. Onko täällä oikeampi 2:1? 2,6M myytyä SeriesX konsolia? Ei tiedetä. Siis arvioidaan.

Allright, että ole törmännyt uutisiin tuollaisesta suhdeluvusta. Päinvastoin, juuri luin että X:ää myyty Japanissa enemmän kuin S.

Jokatapauksessa, tuohan olisi linjassa Microsoftin arvioiden kanssa, että S tulee myymää isommalla volyymilla. Mut luulisin niiden tähän asti panostaneen X:n ku kysyntää on. Oli miten oli, jos konsolimyynnit on 8m hujakoilla niin onhan noilla asiat hyvin.
 

Tossa sun linkissä on mainittu X:n myyneen 64k ja S:n 38k. Olettaisin muun maailman noudattavan about samaa suhdetta, jopa enemmän X:n hyväksi. Mut spekulaatiotahan tämä tokkiinsa.
 



PS5 ottaa selvän päänahan kilpakumppanistaan niin RT kuin 120Hz moodissakin. DF pojat ovat sitä mieltä, että RT moodi ei tunnu hyvältä pelattavalta missään tilanteessa Series X:llä kun samaan aikaan PS5 tykittää 60fps. Myös PS5:n Dualsensen hyödyntäminen saa suitsutusta.
 



PS5 ottaa selvän päänahan kilpakumppanistaan niin RT kuin 120Hz moodissakin. DF pojat ovat sitä mieltä, että RT moodi ei tunnu hyvältä pelattavalta missään tilanteessa Series X:llä kun samaan aikaan PS5 tykittää 60fps. Myös PS5:n Dualsensen hyödyntäminen saa suitsutusta.


Siinä on kyllä Microsoftin versio rikki ja pahemman kerran. :rofl:
 
Voihan tätä asiaa pyöritellä miten päin vaan, mutta Sony pyllistää plösöfaneille kokoajan enemmän. Faneja ei kannattaisi ikinä suututtaa.
 
Just tuli oma PS5 myytyä kaverille, jaksan odottaa että pelit tulee pc:lle. Lahoavien ohjainten kanssa pelleily alkoi myös kyllästyttää. Varmaan Series X menee myyntiin myös jossain vaiheessa. Kyllä PC + Switch kombo riittää itselle.
Itsellä on sen verran paljon kamaa tuolla PS-ekosysteemissä että ei oikein viitsisi pleikasta luopua. Voisi sitten taas kaduttaa jossain vaiheessa.
 
Voihan tätä asiaa pyöritellä miten päin vaan, mutta Sony pyllistää plösöfaneille kokoajan enemmän. Faneja ei kannattaisi ikinä suututtaa.
Ei sony faneille, vaan niille sony fanaatikoille.

Sonyllä on ehkä huomattu että se omassa poterossa hengailu ei välttämättä kannata, jää iso kasa pelejä myymättä ja tuotot tehdään pelien myynillä, ei rauta myynillä. Tai noin ainakin internetissä kovasti on laskeskeltu.

Fanaatisimmat tuosta kärsii, normi pelaajat vaan kiittää.
 
Ei sony faneille, vaan niille sony fanaatikoille.

Sonyllä on ehkä huomattu että se omassa poterossa hengailu ei välttämättä kannata, jää iso kasa pelejä myymättä ja tuotot tehdään pelien myynillä, ei rauta myynillä. Tai noin ainakin internetissä kovasti on laskeskeltu.

Fanaatisimmat tuosta kärsii, normi pelaajat vaan kiittää.
Mitkä normipelaajat? Nekö jotka jättävät nyt pleikkarin kauppaan ja pelaavat pc:llä? Jollekin peruspertille joka tahkoaa plösöllä NHL:ää asia on täysin samantekevä, mutta ne fanit tuo suurimmat rahat Sonyn kassaan. Yksi fani vastaa kymmentä perusperttiä tai jotain. Joskus liika ahneus voi iskeä näpeille. Sonyllekin.
 
Mitkä normipelaajat? Nekö jotka jättävät nyt pleikkarin kauppaan ja pelaavat pc:llä? Jollekin peruspertille joka tahkoaa plösöllä NHL:ää asia on täysin samantekevä, mutta ne fanit tuo suurimmat rahat Sonyn kassaan. Yksi fani vastaa kymmentä perusperttiä tai jotain. Joskus liika ahneus voi iskeä näpeille. Sonyllekin.
Suurin osa pelaajista on niitä normipelaajia. Niille tärkeetä on se peli, ei se alusta. Mä tiedän jokusen kaverin ketä esim God of War vähän kiinnostaa, mutta nää kaverit ei osta pleikkaria yhen tai kahen pelin takia. Nyt kun se tuleekin pclle ens vuonna, niin nää kaverit sen pelin ostaa. Sony saa siitä rahaa. Ilman pc porttausta, niin nää ei sitä peliä ostais. Sony ei sais rahaa. Simppeliä, eikö ookin?

Kaikki muut on tyytyväisiä Sonyn tekemisiin nyt näiden pc porttausten kanssa, mutta joillekin se on jostain syystä hirveetä kun jollain muullakin alustalla pääsee niitä pleikan pelejä pelaamaan. Mutta älä huoli, noita pleikan "yksinoikeuksia" tuskin tullaan ikinä näkemään Xboxilla.
 
Millä tavalla se pyllistää? Antamalla pelejä myös muiden ostettavaksi jolloin kehityskuluihin osallistuu suurempi määrä ihmisiä?
Jos Sony sitten aikoo jatkossa olla pelkkä pelistudio? Mitä merkitystä tuolla itse laitteella sitten on kerta se ei mitään tuotakaan ja raudan kehitykseen palaa rahaa. Sony voisi jatkossa julkaista pelit myös Xboxille sekä Switchille ja lopettaa oman konsolin kehityksen kokonaan. Fanit eivät ole ilahtuneet näistä uutisista että yksinoikeuspelejä on kokoajan vähemmän ja mä ajattelen että faneja ei kannata suututtaa, sillä voi olla pitemmällä aikavälillä ikäviä seurauksia.
 
Jos Sony sitten aikoo jatkossa olla pelkkä pelistudio? Mitä merkitystä tuolla itse laitteella sitten on kerta se ei mitään tuotakaan ja raudan kehitykseen palaa rahaa.
Niin, alat hoksaamaan jutun juonen. Jos olisit julkaisija niin miksi haluaisit kantaa vastuuta raudasta joka ei tuota voittoa? Miksi kehittää rautaa joka ei tuota penniäkään vaan on vain kuuden vuoden välein miljardin R&D kulu ja PC on silti edellä?
 
Niin, alat hoksaamaan jutun juonen. Jos olisit julkaisija niin miksi haluaisit kantaa vastuuta raudasta joka ei tuota voittoa? Miksi kehittää rautaa joka ei tuota penniäkään vaan on vain kuuden vuoden välein miljardin R&D kulu ja PC on silti edellä?

Jos pelit jatkossa siirtyy entistä enemmän cloud-gaming alustoille niin raudan merkitys luonnollisesti vähenee, miten tekniikka kehittyy ja päästäänkö tilanteeseen jossa cloud-console tyyppiset ratkaisut on oikeasti vaihtoehtoja on auki mutta ehkä tässä jo pikkasen aletaan hedgaamaan siihen suuntaan Sonyn toimesta. MS ei paljoa edes peittele tätä kehityssuuntaa omassa toiminnassaan.

Mene ja tiedä.
 
Jos pelit jatkossa siirtyy entistä enemmän cloud-gaming alustoille niin raudan merkitys luonnollisesti vähenee, miten tekniikka kehittyy ja päästäänkö tilanteeseen jossa cloud-console tyyppiset ratkaisut on oikeasti vaihtoehtoja on auki mutta ehkä tässä jo pikkasen aletaan hedgaamaan siihen suuntaan Sonyn toimesta. MS ei paljoa edes peittele tätä kehityssuuntaa omassa toiminnassaan.

Mene ja tiedä.
Kuulostaisi loogiselta. Lopulta on vain PS brändi ja pelit striimataan kaikkiin laitteisiin leivänpaahtimista tietokoneisiin. En vain vieläkään tiedä miten nuo lagi-ongelmat aiotaan ratkoa.
 
Kuulostaisi loogiselta. Lopulta on vain PS brändi ja pelit striimataan kaikkiin laitteisiin leivänpaahtimista tietokoneisiin. En vain vieläkään tiedä miten nuo lagi-ongelmat aiotaan ratkoa.

Hyvä kysymys, kaikkein nopeatempoisimpiin on vaikeata saada toimivaksi mutta Xboxilla tuo on saatu jo yllättävän toimivaksi vähän rauhallisempien pelien osalta, tämä on vaikea yhtälö jos sanotaan vaikka 75% pelaajista olisi tyytyväisiä CC ratkaisuihin mutta 25% ei, aletaanko heille rakentamaan omia bokseja ja kenen toimesta?
 
Kuulostaisi loogiselta. Lopulta on vain PS brändi ja pelit striimataan kaikkiin laitteisiin leivänpaahtimista tietokoneisiin. En vain vieläkään tiedä miten nuo lagi-ongelmat aiotaan ratkoa.
Tuohon on helppo ratkaisu. Valoa nopeampaa ei voi tietoa siirtää eli siirretään laitesalit lähelle pelaajien kotia? Jopa niin lähelle että voitaisiin saada mikro-laitesalit pelaajille itselleen. Ikäänkuin olisi sellainen laite joka kannettaisiin kotiin jos haluaa pelata ja siitä striimaantuisi kuva vain telkkariin. Volyymillä nuita samankaltaisia special-pelaamisbokseja saisi myytyä kuluttajille jopa 399/499e hintaan.
 
Tuohon on helppo ratkaisu. Valoa nopeampaa ei voi tietoa siirtää eli siirretään laitesalit lähelle pelaajien kotia? Jopa niin lähelle että voitaisiin saada mikro-laitesalit pelaajille itselleen. Ikäänkuin olisi sellainen laite joka kannettaisiin kotiin jos haluaa pelata ja siitä striimaantuisi kuva vain telkkariin. Volyymillä nuita samankaltaisia special-pelaamisbokseja saisi myytyä kuluttajille jopa 399/499e hintaan.

En ole ihan varma onko sarkasmitutkani rikki mutta vaikka tämä olisi sarkasmia niin ajatuksena joku standaripohjainen tyhmä laite jonka ainoa funktio olisi tuoda tietyt toiminnot television ja ohjaimen väliin voi olla se seuraava steppi, kaikki data olisi pilvessä ja laitteessa vain joku pienempi muisti joka puskuroi dataa tms. Hintaahan ei tällaiselle tulisi lähellekkään yhtä paljon kuin nykyisille konsoleille.

Toki Microsoftille ideana on hyödyntää olemassa olevaa Azure-infraa ja ehkä Sonylle idea voisi olla toimia vain pelijulkaisijana.
 
En ole ihan varma onko sarkasmitutkani rikki mutta vaikka tämä olisi sarkasmia niin ajatuksena joku standaripohjainen tyhmä laite jonka ainoa funktio olisi tuoda tietyt toiminnot television ja ohjaimen väliin voi olla se seuraava steppi, kaikki data olisi pilvessä ja laitteessa vain joku pienempi muisti joka puskuroi dataa tms. Hintaahan ei tällaiselle tulisi lähellekkään yhtä paljon kuin nykyisille konsoleille.

Toki Microsoftille ideana on hyödyntää olemassa olevaa Azure-infraa ja ehkä Sonylle idea voisi olla toimia vain pelijulkaisijana.
Sain vain semmosen kuvan että hieman sarkastisesti yritettin sanoa että saa näitä konsolia kaupasta :)
 
Sain vain semmosen kuvan että hieman sarkastisesti yritettin sanoa että saa näitä konsolia kaupasta :)

Joo näin vähän epäilin että yritettiin sanoa mutta en ollut ihan varma kun hinnat ei stemmannut =)

Mutta jos oikeasti miettii että mikä esim. PS5:lla ja XSX:llä on eroa niin aika mikroskoopilla saa niitä etsiä, ehkä joskus tulee se kysymys että minkä takia MS ja Sony haluaisivat pitää huonokatteisen ja pääomaa sitovan rautavalmistuksen itsellään jos olisikin joku yleinen "cloud gaming architecture" jossa sitten olisi hyvin yksinkertainen "tyhmä" päätelaite siellä käyttäjän päässä hoitamassa ihan perustason toimintaa. MS ja Sony tekisivät rahansa contentista, datacentereistä, 3rd party kauppapaikan ylläpitämisestä jne.

Tuo kysymys siitä lagin hoitamisesta menee vähän oman osaamisen ulkopuolelle, tulee vain mieleen jonkun sortin kuormanjako pilven ja paikallisen laitteen välillä eli riittääkö jos suurin osa laskennasta tapahtuu pilvessä ja paikallinen tyhmä boksi vaikka televisioon integroituna hoitamassa loput.
 
Joo näin vähän epäilin että yritettiin sanoa mutta en ollut ihan varma kun hinnat ei stemmannut =)

Mutta jos oikeasti miettii että mikä esim. PS5:lla ja XSX:llä on eroa niin aika mikroskoopilla saa niitä etsiä, ehkä joskus tulee se kysymys että minkä takia MS ja Sony haluaisivat pitää huonokatteisen ja pääomaa sitovan rautavalmistuksen itsellään jos olisikin joku yleinen "cloud gaming architecture" jossa sitten olisi hyvin yksinkertainen "tyhmä" päätelaite siellä käyttäjän päässä hoitamassa ihan perustason toimintaa. MS ja Sony tekisivät rahansa contentista, datacentereistä, 3rd party kauppapaikan ylläpitämisestä jne.

Tuo kysymys siitä lagin hoitamisesta menee vähän oman osaamisen ulkopuolelle, tulee vain mieleen jonkun sortin kuormanjako pilven ja paikallisen laitteen välillä eli riittääkö jos suurin osa laskennasta tapahtuu pilvessä ja paikallinen tyhmä boksi vaikka televisioon integroituna hoitamassa loput.
Sitten vasta kun eri maissa saa valokaapelilla netin halvalla on aika miettiä että tarvitaanko enää konsolia
 
Viimeksi muokattu:
Voivat hylätä brändin
Voisin nähdä että konsolipelaajat paljon mielummin maksaa 500€ siitä että saavat 60fps kokemuksen 1440p resolla PS5 omissa peleissä ja sitten kellä on varaa niin ostavat sille teho PC:lle pelinsä 8k/120 varten.

Tai sitten PC pelaajat jotka pelaa pelinsä 720/30 low asetuksilla PS5 pelinsä.
Sama koskee toki mäsän pelejä.

Jos GPU hinnat pysyvät vielä korkeilla niin uskoisin että XsX ja PS5 pitävät hyvin kilpailukykynsä vs PC
Jos nyt puhuttaan oikeasti pelkästään GPU:sta joka tarjoo saman reson ja fps kuin tehokonsolit yksinään maksavat.
 
Miksei vaan joku appi itse telkkariin?

Ei ole ollenkaan mahdoton ajatus ja oikeaastaan juuri se mitä hain, omassa Android TV:ssä on jo pelejä ladattuna ja joku beach buggy pyörii oikein kivasti, jos taustalle tulisi kuidun taakse lisää GPU/CPU tehoa niin voisiko silloin nykyiset AAA-räiskinnät yms toimia kuinka lähellä sitä kokemusta mitä nykyään PS5/XSX?
 
Toisaalta etenkin konsoleilla neljä viidestä ilmeisesti pelaa S konsolilla, joten mitään kovin isoja rahallisia investointeja ei X konsolin versiota varten kannata tehdä. Windows pelaajat on taas hyvin sekalainen joukko, jossa suurimmalla osalla on ennemmin S tason rautaa, kuin X tason rautaa (steam surveyn perusteella).
Aikamoista spekulointia taas perustuen ei yhtään mihinkään.

Väitätkö siis ihan vakavalla naamalla, että esim. Flight Simulatorista, Forza Horizon 5:stä ja Halo Infinitestä tuli/tulee ulos jotenkin karsitut tuhnuversiot, koska devien ei kannata panostaa ylimääräiseen karkkiin?

Koska todellisuudessahan asia on ihan päinvastoin. Esim FH5 näyttää upealta ja pyörii todella hyvin. Toinen asia on se, että koska MS maksaa viulut, niin deveillä ei ole mitään syytä karsia sisältöä tai grafiikoita. Kolmas juttu on se, että kyllähän noilla deveilläkin joku ammattiylpeys on, ja tuollainen mittava AAA-projekti kirjoitetaan melkoisen isoilla kirjaimilla omaan CV:hen. Neljäs juttu on se, että et ilmeisesti ymmärrä hirveästi pelin kehittämisestä ylipäätään, jos ajattelet asian niin että peliä lähdetään ensisijaisesti kehittämään matalimman yhteisen nimittäjän ehdoilla alusta asti.
 
Ei sony faneille, vaan niille sony fanaatikoille.
...
Fanaatisimmat tuosta kärsii, normi pelaajat vaan kiittää.
Oma arvaus on samankaltainen, normifanit paljoa hetkautuu, ja huutelijat ovat ehkä semmoinen äänekäs vähemmistöryhmä.
...Fanit eivät ole ilahtuneet näistä uutisista että yksinoikeuspelejä on kokoajan vähemmän ja mä ajattelen että faneja ei kannata suututtaa...
On ne silti yksinoikeuspelejä sille PS:lle, vaikka ne joskus kaukana tulevaisuudessa tulee ehkä jollekkin muulle alustalle (PC). Tässä ketjussa aikasemmin avasin tätä. Täysin "ei ikinä tule millekkään muulle alustalle" pelit alkavat ihan luontaisesti jäämään vähemmistöön ja se on ihan hyvä asia, koska niillä muille alustoille myöhäsemmillä julkasuilla saa rahoitettua sitten uusien yksinoikeuspelien tekoa. Tietylle alustalle ne toki tulevat yksinoikeudella ja voivat olla vuosia vain sillä yhdellä alustalla, mutta ihan kulttuuritekona pelien jakaminen muillekkin alustoille on jees juttu. Esimerkikiksi:
...Flight Simulatorista, Forza Horizon 5:stä ja Halo Infinitestä tuli/tulee ulos jotenkin karsitut tuhnuversiot, koska devien ei kannata panostaa ylimääräiseen karkkiin?...
Mietitääs vaikka että tämä kolmikko tulee myöhemmin myös PS5:lle. Onko paljon huutelijoita? No on varmasti xbox fanaatikot, normifanit saattaa vain kohauttaa olkapäitä että jees, muutkin pääsevät tutustumaan heidän rakastamiin pelisarjoihin. Jos ko. pelit kuitekin tulisivat uusien osien osalta vielä näinä aika-yksinoikeuksina xboxille, voi olla että näiden pelien julkaisu muillekkin alustoille voi toimia jopa houkuttimena saada lisää pelaajia myös xboxileiriin. Ei se nyt ihan tavatonta ole, että samasta taloudesta löytyy sekä xbox että pleikkari. (joskin konsoli+pelipc on paljon yleisempää).

Lisäksi tuohon detailijuttuun, se on huuhaata. Aina on onnistuttu pelit tekemään niin, että ottaa irti kaikein viimeisimmästä raudasta, mutta sitten detailia pudottamalla saadaan ko. pelit pyörimään vähän mopommalla raudalla. Ehkä konsolipelaajille tämä on uutta, mutta pc-puolella homma on toiminu noin aina. Deep rock galactic on esimerkisksi kyllä xbox one x enhanced peli, mutta ainut mitä sille luvataa extraa on HDR. Kuitekin, kun vertaa peliä vierekkäin xbox one s:llä ja xbox one x:llä, ottaa peli irti paljon enemmän one x:n paremmasta näyttiksestä, peli pyörii nopeammin, rendaus tapahtuu suuremmalle resolle jne.
 
Viimeksi muokattu:
...kun etenkin sonyn yksinoikeuksissa on ollut uskomattoman hyvännäköiset graffat suhteessa laitteen tehoihin.
Tuota on tapahtunut. Etenkin silloin kun rauta on ollut hyvin uniikkia, ja multiplattarit eivät voi ottaa missään nimessä samassa mittakaavassa raudasta irti, mitä demoskenetyylisillä optimoinneilla olevat oman talon pelit. En silti usko enää ihan samassa mittakaavassa tuommoista tapahtuvan, kun pc, xbox ja ps ovat käytännössä samasta puusta vuolletut, jolloin optimoinnit yhteen on samalla optimoinnit kaikkiin. Nykyisen raudan maksimit on aika hyvin saavutettavissa paljon laajemmalla kehitysrintamalla. Voi toin olla että olen väärässä, mielenkiinnolla seuraan tilannetta.
 
Neljäs juttu on se, että et ilmeisesti ymmärrä hirveästi pelin kehittämisestä ylipäätään, jos ajattelet asian niin että peliä lähdetään ensisijaisesti kehittämään matalimman yhteisen nimittäjän ehdoilla alusta asti.
Kyllä ne kehitetään nimenomaan matalimman yhteisen nimittäjän ehdoilla. Et voi tehdä mitään levy- tai prossuintensiivistä juttua osaksi pelimekaniikkaa tuon takia. Karkkia ja kiillotetta lisätään sit vaan perustason tuotteen päälle, jotta uuden ja kalliin konsolin omistajalle ei tulisi paha mieli.

FH5 on ensisijaisesti xbox one peli
Halo infinite on ensisijaisesti xbox one peli

Muut versiot pelistä on vain graffojen osalta hieman kiillotettu ja se siitä. Devejä varmasti vituttaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: M_M
Ei sony faneille, vaan niille sony fanaatikoille.

Sonyllä on ehkä huomattu että se omassa poterossa hengailu ei välttämättä kannata, jää iso kasa pelejä myymättä ja tuotot tehdään pelien myynillä, ei rauta myynillä. Tai noin ainakin internetissä kovasti on laskeskeltu.

Tätä kun pari-kolme vuotta sitten koitin täällä juuri tuoda esiin, niin nämä foorumin PS expertit oli kovasti sitä mieltä, että on paljon kannattavampaa vaan pitää isot Sony pelit täysinä excluina ja houkutella se pieni osa ostamaan plösö PC:n rinnalle.

Silloin jo itselle oli ihan selvä homma, että paljon enemmän tulisi Sonylle massia, kun toisi ne Sony pelit PC -pelaajien saataville, koska paljon isompi osa jättää sen plösön kuitenkin ostamatta niiden parin pelin takia.

Ennen excluille oli selkeä rautaan perustuva peruste, mutta nyt sitä ei enää juuri ole. Tämä oli selkeää, kun uusien konsolien rauta speksit julkaistiin, ja itse arvelin heti silloin, että on hyvin todennäköistä, että PC:lle alkaa tulla Sonynkin pelejä, etenkin kun jo PS4 rauta oli aika lähellä ihan perus PC rautaa. Toki Sonylle on se oma low level API edelleen käytössä, mutta siitä huolimatta PC-käännöksen teko on aika simppeliä verrattuna takavuosien tilanteeseen.

Nämä brändiin "identiteettinsä" rakentaneet fanaatikot on kuitenkin pieni osa PS pelaajista, vaikkakin varmasti ne kovaäänisimmät.

Eikä se PS:n rauta turhaa tule olemaan, kun varmasti jotain 1v Timed excluja nuo pelit tulevat olemaan kuitenkin ja muutenkin on todella paljon ihmisiä, jotka ei halua PC:n kanssa näppäillä.
 
Kyllä ne kehitetään nimenomaan matalimman yhteisen nimittäjän ehdoilla. Et voi tehdä mitään levy- tai prossuintensiivistä juttua osaksi pelimekaniikkaa tuon takia. Karkkia ja kiillotetta lisätään sit vaan perustason tuotteen päälle, jotta uuden ja kalliin konsolin omistajalle ei tulisi paha mieli.

FH5 on ensisijaisesti xbox one peli
Halo infinite on ensisijaisesti xbox one peli

Muut versiot pelistä on vain graffojen osalta hieman kiillotettu ja se siitä. Devejä varmasti vituttaa.
Eli esimerkiksi Witcher 3:n ja Doom Eternalin kehitystä jarrutti eniten pelin Switch-versio? Paskapuhetta mutta uskon (en usko). :think:

Horizon Forbidden West on ensisijaisesti PS4-peli. Gran Turismo 7 on ensisijaisesti PS4-peli. God of War Ragnarök on ensisijaisesti PS4-peli. Devejä varmasti vituttaa.
 
Jos nyt miettii mitä nyky-genin rauta mahdollistaa silmäkarkin lisäksi niin aika vähissä taitaa olla? Jossain peleissä siirtymät ovat saumattomia mutta loppujen lopuksi mitään mullistavaa ei uusi rauta tarjoa itse pelin sisältöön.

Ajatelkaa niitä viime aikojen "mullistavia" pelejä, mitä niissä on sisällön puolelta sellaista jota ei vaikka PS3/X360 raudalla voinut tehdä? Kauniimpia, nopeampia, heijastuksia jne mutta ei juuri muuta tule mieleen. Isommat maailmat toki levytilan ja muistin kautta mutta nämäkin on ensisijaisesti grafiikan yksityiskohdista kiinni.
 
Tätä kun pari-kolme vuotta sitten koitin täällä juuri tuoda esiin, niin nämä foorumin PS expertit oli kovasti sitä mieltä, että on paljon kannattavampaa vaan pitää isot Sony pelit täysinä excluina ja houkutella se pieni osa ostamaan plösö PC:n rinnalle.

Silloin jo itselle oli ihan selvä homma, että paljon enemmän tulisi Sonylle massia, kun toisi ne Sony pelit PC -pelaajien saataville, koska paljon isompi osa jättää sen plösön kuitenkin ostamatta niiden parin pelin takia.

Ennen excluille oli selkeä rautaan perustuva peruste, mutta nyt sitä ei enää juuri ole. Tämä oli selkeää, kun uusien konsolien rauta speksit julkaistiin, ja itse arvelin heti silloin, että on hyvin todennäköistä, että PC:lle alkaa tulla Sonynkin pelejä, etenkin kun jo PS4 rauta oli aika lähellä ihan perus PC rautaa. Toki Sonylle on se oma low level API edelleen käytössä, mutta siitä huolimatta PC-käännöksen teko on aika simppeliä verrattuna takavuosien tilanteeseen.

Nämä brändiin "identiteettinsä" rakentaneet fanaatikot on kuitenkin pieni osa PS pelaajista, vaikkakin varmasti ne kovaäänisimmät.

Eikä se PS:n rauta turhaa tule olemaan, kun varmasti jotain 1v Timed excluja nuo pelit tulevat olemaan kuitenkin ja muutenkin on todella paljon ihmisiä, jotka ei halua PC:n kanssa näppäillä.
Juu, huomannu että nää "expertit" lähinnä huutaa siitä mikä on heidän mielestä järkevää ja parasta, ei nähä sitä isompaa kuvaa sitten millään. Ikävää vaan että ovat se äänekäin porukka, sinne huutoon hukkuu sitten kaikki järkeväkin keskustelu. Kuten aikasemmin jo laitoin, niin noi pari kaveria ketä se God of War kiinostaa, niin he jättää pelin ostamatta, jos se vaatii konsolin oston. Sama pätee itteenikin, ennemmin pistän sen konsolin hinnalla koneeseen jotain uutta palikkaa(Nykyinen kone ei tosin kyllä tarvii yhtään mitään :D ).

Sonylläkin varmaan noteerattiin Days Gonen ja Horizon Zero Dawnin myynnit pc:llä. Days Gonelle en löytäny lukuja myyneistä, mutta HZD löyty 716k lukema. Tuo on jo aika läjä rahaa, etenkin kun ajattelee että noita ei olis myyty ilman sitä pc versiota ja montaa konsolia tuskin olisivat saaneet myytyä näille ketkä tuon pclle osti. Tietenkin pitää muistaa että tossa lukemassa on varmasti niitäkin ketkä sen jo konsolilla on pelannut, mutta halusivat testata miten se rullaa kovimalla raudalla.
 
Juu, huomannu että nää "expertit" lähinnä huutaa siitä mikä on heidän mielestä järkevää ja parasta, ei nähä sitä isompaa kuvaa sitten millään. Ikävää vaan että ovat se äänekäin porukka, sinne huutoon hukkuu sitten kaikki järkeväkin keskustelu. Kuten aikasemmin jo laitoin, niin noi pari kaveria ketä se God of War kiinostaa, niin he jättää pelin ostamatta, jos se vaatii konsolin oston. Sama pätee itteenikin, ennemmin pistän sen konsolin hinnalla koneeseen jotain uutta palikkaa(Nykyinen kone ei tosin kyllä tarvii yhtään mitään :D ).

Sonylläkin varmaan noteerattiin Days Gonen ja Horizon Zero Dawnin myynnit pc:llä. Days Gonelle en löytäny lukuja myyneistä, mutta HZD löyty 716k lukema. Tuo on jo aika läjä rahaa, etenkin kun ajattelee että noita ei olis myyty ilman sitä pc versiota ja montaa konsolia tuskin olisivat saaneet myytyä näille ketkä tuon pclle osti. Tietenkin pitää muistaa että tossa lukemassa on varmasti niitäkin ketkä sen jo konsolilla on pelannut, mutta halusivat testata miten se rullaa kovimalla raudalla.
Twitterissä myös tommosta tietoa
As of March 2021 the PC release of Horizon Zero Dawn has earned a 250% Return on Investment for Sony


Eli tuo 716 oli ilmeisesti vain ensimmäisen kuukauden myynnit ?
Horizon Zero Dawn PC Sold 716K Units in Its First Month, Almost as Much as The Witcher 3.
 
Viimeksi muokattu:
Eli esimerkiksi Witcher 3:n ja Doom Eternalin kehitystä jarrutti eniten pelin Switch-versio? Paskapuhetta mutta uskon (en usko). :think:

Horizon Forbidden West on ensisijaisesti PS4-peli. Gran Turismo 7 on ensisijaisesti PS4-peli. God of War Ragnarök on ensisijaisesti PS4-peli. Devejä varmasti vituttaa.
Witcher 3: switch versio on aika uskomattomasti karsittu, ja tuli paljon myöhemmin ulos. Lisäksi switchin prossuytimet on jotakuinkin yhtä nopeita kuin vaikkapa xbox onessa, muutenhan porttaus ei olisi onnistunut.

Ja kyllä mainitsemasi pelit on ensisijaisesti ps4 pelejä. Devejä varmasti vituttaa, kun ei päästä käyttämään mm. uusien laitteisen erityisiä pelinkehitystä helpottavia teknisiä ominaisuuksia.
 
Jos nyt miettii mitä nyky-genin rauta mahdollistaa silmäkarkin lisäksi niin aika vähissä taitaa olla? Jossain peleissä siirtymät ovat saumattomia mutta loppujen lopuksi mitään mullistavaa ei uusi rauta tarjoa itse pelin sisältöön.

Sulavampaa ruudunpäivitysnopeutta eli enemmän ja tasaisempaa FPS noilla uusilla konsoleilla saa. Aika moni tälläkin palstalla kehuu ihan jo 60fps eroa vs 30fps, joka on kyllä varmasti kaikkien silmissä iso ero, kun kuvaa vähänkin liikutellaan. Mutta toki tuo taitaa vaatia next-gen. päivityksen peliin, jotta saadaan avattua 30fps -> 60 tai 120fps, ja kaikkiin jo aiemmin julkaistuihin peleihin tuota ei ole jaksettu patchata.

Silti ilman tuota pätsiäkin, frametimet eli kuvan viive voi olla selvästi pienempi uusilla konsoleilla, jos vanhoille ei ole saatu peliä aivan optimoitua tappiin edes sen 30fps frametimejen osalta. Se lukittu 30/60 fps ei todellisuudessa kerro kaikkea liikkuvan kuvan sulavuudesta, sen voi todentaa seuraamalla PC:llä frametimeä. 15ms vs 30ms ero sujuvuudessa on iso, vaikka FPS olisi täysin sama. Jos jokaisen kuvan välissä on 30ms viive, niin minusta se näkyy selvästi (olenko kultasilmä, ehkä). Osa yleisestä viiveestä tosin tulee myös input lag noususta, joka on matalammilla FPS:llä jo valmiiksi korkeampi eli viiveellisempi.

Itse henk.koht. kun vanhalla tuhnulla RX 570 näytönohjaimella jonkin aikaa sinnittelin, niin karsin paljon mielummin silmäkarkkia pois, jotta sai sulavamman pelikokemuksen eikä pelit tökkineet pahasti. Aika vähän sitä tulee jotain varjojen tarkkuuksia tai ambient-occlusion toteutuksia tuijotettua pelin tiimellyksessä, kunhan sahalaidat saa antialiasingilla mahd. paljon pois, ja kuva on resoluution puolesta tarkka. Artifaktit tai muut kuvan häröilyt ei ole yhtä paha minusta kuin pelin pieni pysähtyminen FPS:n laskun myötä, tai kun frametime karkaa +20ms niin ohjattavuus alkaa tuntua tahmealta.

Mitäpä muut on mieltä, onko se ruudunpäivitysnopeus eli FPS ainakin alle 60fps vs smooth 60fps tärkeämpää kuin pieni tai medium-tason silmäkarkki?

Last-gen vs next-gen pätseissä ero taitaa olla se 30 vs 60 tai 60 vs 120 fps? 60 vs 120 ero ei minusta ole yhtä järisyttävä kuin 30 vs 60, mutta kun totuttautuu ~120fps tienoille, sen jälkeen 60 näyttää myös vähän hitaalta. Alaspäin downgrade aina vaikeampaa ;) Vaan hyvin menee seikkailupeleissä edelleen smooth 60fps vaikka 165hz -näyttö onkin.
 
Mitäpä muut on mieltä, onko se ruudunpäivitysnopeus eli FPS ainakin alle 60fps vs smooth 60fps tärkeämpää kuin pieni tai medium-tason silmäkarkki? Last-gen vs next-gen pätseissä ero taitaa olla se 30 vs 60 tai 60 vs 120 fps? 60 vs 120 ero ei minusta ole järisyttävä, poislukien nopeatempoiset pelit kuten räiskintä ja ajopelit.

Minulle sulava ruutu on paljon tärkeämpää kuin silmäkarkit mutta tässä on taas se pointti mitä yritin sanoa, kyllähän vanhoilla konsoleillakin saisi smoothin FPS:n jos karkkia säätäisi tarpeeksi pieneksi.

Mutta pointtihan oli juurikin se ettei lisäteho ole mahdollistanut (ainakaan vielä) mitään uutta peleihin kuin karkit/fps:n, samat mekaniikat, samat toimivuudet yms. Miettikää vaikka TES sarjaa, eihän Morrowindin ja Skyrimin välillä ole mitään muuta eroa kuin silmäkarkki, kaikki Skyrimin mekaniikat ja toiminnallisuudet toimisivat hienosti myös vanhemmilla konsoleilla.

Tällä en yritä vähätellä grafiikan tärkeyttä immersion luomisessa mutta rajahyöty vaikkapa XO/PS4 vs. XS/PS5 on aika pieni.
 
Minulle sulava ruutu on paljon tärkeämpää kuin silmäkarkit mutta tässä on taas se pointti mitä yritin sanoa, kyllähän vanhoilla konsoleillakin saisi smoothin FPS:n jos karkkia säätäisi tarpeeksi pieneksi.

Joo teoriassa voisi saada, mutta eikö vanhoilla konsoleilla ollut erittäin harvassa ne säätömahdollisuudet: Quality / Performance -asetuksissa? Eikö noita vaihtoehtoja ole tuotu lähinnä uusimmille konsoleille, vai olenko ymmärtänyt väärin.

Perus PS4 ja Xbone:lla nuo säätömahdollisuudet olisi olleet ohkaisemmat joka tapauksessa, kun prosessorit oli niin auttamattoman hitaita jo, eikä grafiikan silmäkarkin laskeminen yleensä reilusti vähennä CPU:n kuormitusta. Sikäli noiden perus PS4 ja Xbonen prosessoreiden takia monet pelistudiot on varmasti olleet vaikeuksissa, jos on haluttu tehdä massiivisia NPC-rykelmiä yms. Se näkyi kyllä sitten jossain peleissä kuten Cryenginellä Kingdom Comessa, vaikka kuinka optimoitiin ja laskettiin grafiikka-asetuksia vanhoille konsoleille, niin NPC-kylissä homma tökki reilusti.

Mutta pointtihan oli juurikin se ettei lisäteho ole mahdollistanut (ainakaan vielä) mitään uutta peleihin kuin karkit/fps:n, samat mekaniikat, samat toimivuudet yms. Miettikää vaikka TES sarjaa, eihän Morrowindin ja Skyrimin välillä ole mitään muuta eroa kuin silmäkarkki, kaikki Skyrimin mekaniikat ja toiminnallisuudet toimisivat hienosti myös vanhemmilla konsoleilla.

Joo mekaniikat ja fysiikat pitäisi kai olla aikalailla samat vanha gen vs next.gen, siis pelimoottorin osalta, eli se on enemmän pelintekijöiden pelimoottorista kiinni. Kai se prosessorin hitaus altistaa myös herkemmin fysiikkabugeille, tästä en ole varma ja joku tietävämpi tässä asiassa saa korjata. Niitä fysiikkabugeja kyllä löytyy monista uudemmista peleistä nopeallakin raudalla, kunnes pelintekijät pätchäilee.

Tällä en yritä vähätellä grafiikan tärkeyttä immersion luomisessa mutta rajahyöty vaikkapa XO/PS4 vs. XS/PS5 on aika pieni.

No joo kokonaisvaltaisessa pelikokemuksessa noin se varmasti onkin. Tässähän ollaan vähän ''rajavyöhykkeellä'' vielä kun vanhoille konsoleille tehdään edelleen uusia pelejä, ja niiden tehot on pakko huomioida jossain määrin konsolikäännöksillä. Ensi vuoden puolella alkanee tippua enemmän pelejä, jossa uusia konsoleita hyödynnetään enemmän. Ja toki Sony ainakin julkaissut jo Ratchet Clank yms. jotka hyödyntää jo PS5 nopeutta, ja Microsoftilta FLS ainakin.

Näin PC-pelaajan näkökulmasta mitään super-mullistavaa ei kannata grafiikoiden osalta odottaa vielä vuosiin, koska säteenseuranta saattaa olla se seuraava iso steppi -grafiikoissa, ja se RT on edistynyt peleissä tosi hitaasti ''vau efektin'' -suhteen. Photorealismista ollaan vielä kokonaisvaltaisesti aika kaukana, ja sinne päästäkseen tarvitaan ''oikoreittejä'' eli resoluutio-skaalaimia kuten AMD:n Fidelity FX SR ja Nvidialla vähän erilainen toteutus DLSS. Inteliltä tulee myös omansa.
 
VR-puolella tarvitaan lisää tehoja jotta saadaan parempi grafiikka ja laajempi näkökenttä. MSFS näyttää tehojen puutteen ja silmikoiden rajat.

Konsoleille VR olisi hyvä seuraava askel. PS5:lle on ilmeisesti tulossa uusi versio. Boksilla taas olisi MSFS valmiina, mutta VR uupuu.
 
...Mitäpä muut on mieltä, onko se ruudunpäivitysnopeus eli FPS ainakin alle 60fps vs smooth 60fps tärkeämpää kuin pieni tai medium-tason silmäkarkki?...
Itselläni jo FPS droppaa alle 120, niin silloin karsiutuu detaili, näytti peli miltä näytti. Pääsääntöisesti yritän saada, että näyttöni natiivi (240fps) pyörii kokoajan, ja tämän saavuttamiseksi olen valmis puottamaan detaileja aika kovastikkin, riippuu toki pelistä. Nykyisellä näyttikselläni (1080ti) uudemmat pelit ovat todella haastavia tuon 240:n suhteen, mutta yli 120 saan pääsääntöisesti. Uusi näyttis on se seuraava hankinta, kunhan noiden 3080/3080ti/6800xt/6900xt hinnat vähän nyt tulis alaspäin. Mielellään jopa kolminumeroisiksi.

Eli.. freimejä sekunnissa menee itselläni kyllä silmänkarkkien edelle ja helposti.
 
Nykyisellä näyttikselläni (1080ti) uudemmat pelit ovat todella haastavia tuon 240:n suhteen, mutta yli 120 saan pääsääntöisesti. Uusi näyttis on se seuraava hankinta, kunhan noiden 3080/3080ti/6800xt/6900xt hinnat vähän nyt tulis alaspäin. Mielellään jopa kolminumeroisiksi.

Eli.. freimejä sekunnissa menee itselläni kyllä silmänkarkkien edelle ja helposti.
Itsekkin olen ”FPS-metsästäjä” niin täytyy kanssa metsästäjää huomauttaa sellaisella että monessa tapauksessa näyttis ei vain anna niitä frameja. Tuntuu olevan monessa enginessä rankkoja pullonkauloja kun aletaan olemaan 200fps:n maisemissa. Ei vaikka kaikki detailit disabloi niin 3080RTX ei 240fps saa lukotettua. Pitäisi jotenkin saada prossuun helvetisti yhden säikeen tehoa että skaalautuisi paremmin.

On paljon engine kehittäjillä tehtävää että saadaan CPU update looppi tuonne alle millisekunnin niin GPU saa rauhassa työskennellä lopun 3ms että päästäisiin edes siihen 240fps. Jos aletaan miettimään 480Hz näyttöjä niin 1ms CPU:lle tarkoittaa että 50% framen ajasta GPU odottaa ja 1ms jää renderöinnille.
 
Itsekkin olen ”FPS-metsästäjä” niin täytyy kanssa metsästäjää huomauttaa sellaisella että monessa tapauksessa näyttis ei vain anna niitä frameja. Tuntuu olevan monessa enginessä rankkoja pullonkauloja kun aletaan olemaan 200fps:n maisemissa. Ei vaikka kaikki detailit disabloi niin 3080RTX ei 240fps saa lukotettua. Pitäisi jotenkin saada prossuun helvetisti yhden säikeen tehoa että skaalautuisi paremmin.

On paljon engine kehittäjillä tehtävää että saadaan CPU update looppi tuonne alle millisekunnin niin GPU saa rauhassa työskennellä lopun 3ms että päästäisiin edes siihen 240fps. Jos aletaan miettimään 480Hz näyttöjä niin 1ms CPU:lle tarkoittaa että 50% framen ajasta GPU odottaa ja 1ms jää renderöinnille.
Paitsi että prossun ei tarvitse odotella että GPU saa hommansa tehtyä alkaakseen laskea uutta framea, ellei pelimoottoria ole koodattu jostain syystä siten että jotain post prosessointia kuvalle tehdään prossulla. Sekä GPU time, että CPU time voidaan pitää n. 1/fps jos engine on koodattu fiksusti.
 
Paitsi että prossun ei tarvitse odotella että GPU saa hommansa tehtyä alkaakseen laskea uutta framea, ellei pelimoottoria ole koodattu jostain syystä siten että jotain post prosessointia kuvalle tehdään prossulla. Sekä GPU time, että CPU time voidaan pitää n. 1/fps jos engine on koodattu fiksusti.
On niitä fiksujakin engineitä, mutta harmillisen paljon löytyy pelejä jotka törmäävät johonkin näkymättömään seinään about 200fps nurkilla. Syy miksi sittemmin möin 240Hz monitorin pois ja pelailen vain 120fps OLEDilla.
 
On niitä fiksujakin engineitä, mutta harmillisen paljon löytyy pelejä jotka törmäävät johonkin näkymättömään seinään about 200fps nurkilla. Syy miksi sittemmin möin 240Hz monitorin pois ja pelailen vain 120fps OLEDilla.
Tuo johtuu ihan siitä että se prossupuoli on kyseisissä peleissä niin raskas, että siinä menee se 4ms joka tapauksessa nykyprossuilla.
 
...Tuntuu olevan monessa enginessä rankkoja pullonkauloja kun aletaan olemaan 200fps:n maisemissa. Ei vaikka kaikki detailit disabloi niin 3080RTX ei 240fps saa lukotettua. Pitäisi jotenkin saada prossuun helvetisti yhden säikeen tehoa että skaalautuisi paremmin....
Tätä nimenomaan oon havainnu, ja siitä johtuen oonkii välillä pistäny tuota freesynkkiä päälle ja pitäny vaan huolen ettei alle 120 dippaile. Jotkui pelit kyllä juoksee kivasti sitä kovemmin mitä detailia tippuu kuitekin, näihin tuo näyttispäivitys olis omiaan, mutta taannoinen prossapäivitykseni 7700k:sta (vesijäähy, kellot lähelle 5GHz) tähän "autoboostaavaan" (eli kellottuu vain sen mikä vakiona, lähinnä vain vesijäähylle pistetty) 5800x:ään oli paljon, paljon suurempi upgrade, mitä uskalsin arvata, ja 1080TI lähti oikein lentämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom