PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Suurella todennäköisyydellä.

Lähes jokaisessa first party Sonyn pelissä on näyttävät grafiikat ja animaatiot ja pelit ovat pitkiä. Peleihin on myös se oma musiikki orkestereineen päivineen työstetty joka kertoo jo itsessään panostuksesta mitä Sony peleihinsä laittaa. Jo TLOU2:ta työsti yli kaksi tuhatta ulkoista työntekijää. Eipä tule mieleen Microsoftilta yhtäkään tämän koko luokan peliä. 500 miljoonan Halo Infinite-huhut lähinnä aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä sillä se ei lopputuloksesta tällä hetkellä hirveästi näy, tiedä sitten mihinkä ne rahat on käytetty. Yleensä Microsoftin pelit ovat pääkampanjoiltaan kymmenen tuntia ja alle ja sitten loppupaketti on sitä unohdettavaa MP-sähellystä mikromaksuineen.

Nintendo taas tekee sitä mitä tekee jossa ei näyttäviä ja kalliita grafiikoita tarvita. En usko, että heidän peliensä budjetit pyörivät samalla viivalla Sonyn tai edes Microsoftin kalleimpien pelien kanssa.
Eli mitään faktaa ei löytynyt? Pelkkää spekulointia ja mutua. :think:
 
Eli mitään faktaa ei löytynyt? Pelkkää spekulointia ja mutua. :think:
Kyllähän tuon nyt silmillä näkee missä ne pelin budjetit menevät yleisesti ottaen. Microsoftin omilla studioilla on myös ison budjetin pelejä "realistilla grafiikoilla" kuten Halo, Gears ja Forza, mutta siihen ne taitavat jäädäkin tähän asti nähdyn perusteella? Pleikkarilla näitä on sitten TLOU, Uncharted, God of War, Horizon, Ghost of Tsushima, Spiderman, Ratchet, Days Gone jne eli heti käytännössä tuplamäärä. Poislukien Ratchet nuo taitavat kaikki olla yli 20 tunnin kampanjan omaavia pelejä. Mikä oli edellinen Microsoftin studion peli jossa pääkampanja on yli 20 tuntia?

Eikä tällä muuten ole mitään väliä, mutta kun keskustellaan onko ne Sonyn pelien kasvavat tuotantokustannukset jotenkin asiayhteydessä pelien hintojen nostoon, niin on mielestäni ihan fiksua katsella tilannetta ja huomata minkälaisia pelejä Sony pyrkii puskemaan ulos. Eivät ole meinaa halpoja valmistaa.
 
Kyllähän tuon nyt silmillä näkee missä ne pelin budjetit menevät yleisesti ottaen. Microsoftin omilla studioilla on myös ison budjetin pelejä "realistilla grafiikoilla" kuten Halo, Gears ja Forza, mutta siihen ne taitavat jäädäkin tähän asti nähdyn perusteella? Pleikkarilla näitä on sitten TLOU, Uncharted, God of War, Horizon, Ghost of Tsushima, Spiderman, Ratchet, Days Gone jne eli heti käytännössä tuplamäärä. Poislukien Ratchet nuo taitavat kaikki olla yli 20 tunnin kampanjan omaavia pelejä. Mikä oli edellinen Microsoftin studion peli jossa pääkampanja on yli 20 tuntia?

Eikä tällä muuten ole mitään väliä, mutta kun keskustellaan onko ne Sonyn pelien kasvavat tuotantokustannukset jotenkin asiayhteydessä pelien hintojen nostoon, niin on mielestäni ihan fiksua katsella tilannetta ja huomata minkälaisia pelejä Sony pyrkii puskemaan ulos. Eivät ole meinaa halpoja valmistaa.
Laita vaan rohkeasti faktat pöytään, niin vertaillaan. Jätetään mutuilu pois näistä kokonaan. :think:
 
Eikä tällä muuten ole mitään väliä, mutta kun keskustellaan onko ne Sonyn pelien kasvavat tuotantokustannukset jotenkin asiayhteydessä pelien hintojen nostoon, niin on mielestäni ihan fiksua katsella tilannetta ja huomata minkälaisia pelejä Sony pyrkii puskemaan ulos. Eivät ole meinaa halpoja valmistaa.

Toivoisin että tässäkin ketjussa alettaisiin jo pikkuhiljaa ymmärtämään että pelien hinnoittelussa tuotantokustannukset ovat sivuseikka, Sony haluaa varmistaa maksimaaliset revenuet eli hinta asettuu kysyntäkäyrällä siinä kohtaa jossa myyntimäärä x myyntihinta on suurimmillaan. Ei tuotantokustannukset vaikuta tähän mitenkään, ne vaikuttavat siihen lähdetäänkö peliä yleensä tekemään.
 
Ei minua kuluttajana kiinnosta pätkänkään vertaa paljonko Sonyn tai muun valmistajan pelit maksavat tehdä. Uskomatonta keskustelua taas.
Se kuitenkin vaikuttaa kuluttajallekin asti jos joku peli tehdään ja jotain toista ei. Jos pelaa vaan jotain änäriä tai vastaavaa niin ei kai se sitten vaikuta. Mutta se riippuu hyvin pitkälti niistä kustannuksista. Suosittujen pelien jatko-osia kyllä tehdään, mutta olisihan se kiva että välillä tehtäisiin jotain muitakin isoja pelejä. Jotain uutta. Se on kuitenkin iso riski näillä kustannuksilla.
 
Ennenhän pelejä nysvättiin kymmenen hengen nörttiporukassa ja rakkaudella juuri siihen pelailuun ja peleihin. Nyt kaikki on suurta bisnestä ja rakkaus peleihin on jäänyt jonnekin sijalle 10 tärkeysjärjestyksessä.

Tässä jotain behind the scenes-juttua ekasta Max Paynistä:

 
Se kuitenkin vaikuttaa kuluttajallekin asti jos joku peli tehdään ja jotain toista ei. Jos pelaa vaan jotain änäriä tai vastaavaa niin ei kai se sitten vaikuta. Mutta se riippuu hyvin pitkälti niistä kustannuksista. Suosittujen pelien jatko-osia kyllä tehdään, mutta olisihan se kiva että välillä tehtäisiin jotain muitakin isoja pelejä. Jotain uutta. Se on kuitenkin iso riski näillä kustannuksilla.
Näissä suurissa tuotannoissahan se luovuus juuri tapetaan, kun peli pitää olla niin viimeisen päälle kohderyhmälle suunnattu, että minimoidaan kaikki taloudelliset riskit. Panostetaan jatko-osien jatko-osiin tai tuttuihin jo olemassaoleviin kaavoihin. Innovaatiot pelaamisessa tapahtuu tällä hetkellä pääasiassa indie-puolella.

Asiaan liittyen:
Speaking with Bloomberg, he noted that costs “seem to double” each generation, with some of Sony’s major first-party titles costing up to $100 million on the PlayStation 4. “If we can't stop the cost curve from going up, all we can do is try to de-risk it,” he explained. “That puts you in a place where you're incentivised toward sequels.”

PlayStation’s always mixed sequels with new intellectual property, but as Layden points out, it’s going to get harder to justify those kind of decisions. “What happens is you end up with 3-4 silos of games or game types that continue to exist, and variety is squeezed out,” he explained, also pointing to how publishers are chasing the next billion dollar phenomenon, like Minecraft and Fortnite.
 
Näissä suurissa tuotannoissahan se luovuus juuri tapetaan, kun peli pitää olla niin viimeisen päälle kohderyhmälle suunnattu, että minimoidaan kaikki taloudelliset riskit. Panostetaan jatko-osien jatko-osiin tai tuttuihin jo olemassaoleviin kaavoihin. Innovaatiot pelaamisessa tapahtuu tällä hetkellä pääasiassa indie-puolella.

Asiaan liittyen:


Samaahan se on leffoissakin, että riskejä ei uskalleta ottaa ja jatko-osia vaan pukataan ulos. Toisaalta takovat aivan järjettömiä määriä rahaa noilla jatko-osien jatko-osilla, niin ihmekö siinä. Asiakkaat maksaa tosta, niin tyhmäähän se olisi ottaa riskejä ja kokeilla jotain uutta.
 
Samaahan se on leffoissakin, että riskejä ei uskalleta ottaa ja jatko-osia vaan pukataan ulos. Toisaalta takovat aivan järjettömiä määriä rahaa noilla jatko-osien jatko-osilla, niin ihmekö siinä. Asiakkaat maksaa tosta, niin tyhmäähän se olisi ottaa riskejä ja kokeilla jotain uutta.
Ja sitten kun leffalippujen hintaa nostetaan, niin nyökytellään hyväksyvästi päätä, että pitäähän niiden elokuvantekijäraukkojen saada edes vähän rahaa. :think: Nykyiset Hollywood-näyttelijätkin aika pitkälti puuropalkalla tekevät töitä, kuulemma.
 
Ja sitten kun leffalippujen hintaa nostetaan, niin nyökytellään hyväksyvästi päätä, että pitäähän niiden elokuvantekijäraukkojen saada edes vähän rahaa. :think: Nykyiset Hollywood-näyttelijätkin aika pitkälti puuropalkalla tekevät töitä, kuulemma.

Tuleehan siinä joo leffalle hintaa kun pääosanesittäjät vaativat ja saavat 20 milliä per nuppi leffasta. :cigar:
 
Ja sitten kun leffalippujen hintaa nostetaan, niin nyökytellään hyväksyvästi päätä, että pitäähän niiden elokuvantekijäraukkojen saada edes vähän rahaa. :think: Nykyiset Hollywood-näyttelijätkin aika pitkälti puuropalkalla tekevät töitä, kuulemma.
Voihan se olla, että MS ei halua parhaita ammattilaisia edes yrittää palkata, vaan ottavat halvimmat tekijät ja @Pingviini saa sit pelinsä kympin halvemmalla. :)

Mielenkiinnolla seurataan että mihin hintoihin MS:n tän genin pelit tulevat markkinoille, ehkä jo 2022 jouluksi.
 
Voihan se olla, että MS ei halua parhaita ammattilaisia edes yrittää palkata, vaan ottavat halvimmat tekijät ja @Pingviini saa sit pelinsä kympin halvemmalla. :)
Et ole ilmeisesti hirveästi seurannut viime aikoina uutisia? :think:

Jne.
Mielenkiinnolla seurataan että mihin hintoihin MS:n tän genin pelit tulevat markkinoille, ehkä jo 2022 jouluksi.
Game Pass-tilaajille ilman lisämaksua day 1. Voi kokeilla että onko paskaa vai ei. Jos peli on hyvä niin pelaa läpi. Jos se on loistava, niin pelin voi ostaa omaksi. Jos se on paska niin välitön uninstall. Ihan hyvin maistuu. :whistling:
 
Tämä siinä oli Sonyn mukaan tarkoituskin. Esim. Sackboy on "perhepelinä" kympin halvemmassa kategoriassa. Mutta se, mikä on sitten kympin kalliimpi "iso peli" ja mikä ei, niin se jää sitten nähtäväksi.

"In an interview with Bloomberg, Sony noted how games have become more costly to produce as they’ve gotten longer and flashier. This doesn’t mean all games will be priced for $70 USD, just the ones that have more grandiose productions. "
Täyttä roskaa, sama peli PS4 on 10e halvempi kuin PS5. Ihan kuin ne graafiset parannukset ois niin työteliäitä tehdä, monessa se tulee ilmaiseksi ja boxilla taitaa tulla kaikissa ilmaisena?

Esim. returnalin 70e launch pyyntihinta aivan posketon ja aikalailla nolla syytä uskoa ettei mitä tahansa pienemmänkin budjetin pelejä pyydetä tuota uutta "standardihintaa". Taisi tulla viimeksi varoitus kun mainitsin millaista toimintaa tuo on niin jätetään nyt sanomatta, jokainen voi itse miettiä.

Edit: returnal on PS storessa 80 euroa. KAHDEKSANKYMMENTÄ
 
Toivoisin että tässäkin ketjussa alettaisiin jo pikkuhiljaa ymmärtämään että pelien hinnoittelussa tuotantokustannukset ovat sivuseikka, Sony haluaa varmistaa maksimaaliset revenuet eli hinta asettuu kysyntäkäyrällä siinä kohtaa jossa myyntimäärä x myyntihinta on suurimmillaan. Ei tuotantokustannukset vaikuta tähän mitenkään, ne vaikuttavat siihen lähdetäänkö peliä yleensä tekemään.

Vähän turhan paljon yrität asiaa yksinkertaistaa. Pelille budjetoitavalle rahalle halutaan tietty tuotto, jolloin kuluilla on hyvinkin paljon merkitystä. Pelkän revenuen tuijotus MS:n tapaan kun ei anna asiasta koko kuvaa. Vähän sama kun tekisit osakekauppaa tietyllä tuotto-odotuksella kulut unohtaen.
 
... returnal on PS storessa 80 euroa. KAHDEKSANKYMMENTÄ
Täytyy sanoa että en ole hirveästi storen normaalihintoja seuraillut, paitsi silloin kun joku on alennettuun hintaan. Just cittarissa selailin että ainakin Sackboy, Miles Morales, ja CoD Cold War oli normaalihintaisina 49€ ja risat. Ja siis ihan PS5 versiot ja PS5 kannet. Ei tartte storen hintoja maksaa jos ei halua.

Eikö se ala olla jo kaikessa kuluttajakaupassa tapa että lauchissa otetaan "early adoptereilta" rahat pois? Kuten vaikka puhelimissa. Jos vähän jaksaa odottaa niin hinta tippuu.
 
Täyttä roskaa, sama peli PS4 on 10e halvempi kuin PS5. Ihan kuin ne graafiset parannukset ois niin työteliäitä tehdä, monessa se tulee ilmaiseksi ja boxilla taitaa tulla kaikissa ilmaisena?

Esim. returnalin 70e launch pyyntihinta aivan posketon ja aikalailla nolla syytä uskoa ettei mitä tahansa pienemmänkin budjetin pelejä pyydetä tuota uutta "standardihintaa". Taisi tulla viimeksi varoitus kun mainitsin millaista toimintaa tuo on niin jätetään nyt sanomatta, jokainen voi itse miettiä.

Edit: returnal on PS storessa 80 euroa. KAHDEKSANKYMMENTÄ

Vaikka en itse ala pelistä missään tapauksessa maksamaan EU PS Storessa siitä pyydettyä hintaa, niin on hyvä muistaa että pelillä on kuitenkin normi-putkijuoksua pidempi kesto:


Eikös tämä ollut jo hiljattain alessa, vai muistanko ihan omiani?
 
Itse en ainakaan ole valmis maksamaan siitä että uusissa peleissä näkyy kaikkien vastaantulevien nenäkarvat 4k resoluutiossa tai että jokaisen ihohuokoset piirtyy selvästi näytölle. Samalla sitten on tekoäly jäänyt johonkin vuoteen 2005. IMO keskitytään ihan vääriin asioihin ja sitten on budjetit luokkaa 50 milliä kun 200 koodaria keskittyy ihohuokosiin vuoden ajan.

Toki jostain syystä ihohuokospelit myy kuin häkä, niin ehkä olen vaan liian wanha ja väärässä. Yleensä ostankin pelit vasta vuosien jälkeen alesta ja kun on varmasti patchattu kuntoon. Pelaan siis pc:llä enkä ole koskaan konsolia omistanut.
 
Täytyy sanoa että en ole hirveästi storen normaalihintoja seuraillut, paitsi silloin kun joku on alennettuun hintaan. Just cittarissa selailin että ainakin Sackboy, Miles Morales, ja CoD Cold War oli normaalihintaisina 49€ ja risat. Ja siis ihan PS5 versiot ja PS5 kannet. Ei tartte storen hintoja maksaa jos ei halua.

Eikö se ala olla jo kaikessa kuluttajakaupassa tapa että lauchissa otetaan "early adoptereilta" rahat pois? Kuten vaikka puhelimissa. Jos vähän jaksaa odottaa niin hinta tippuu.
No etkö sinä ole sitten osa ongelmaa, kun pelinkehittäjä-paroilla jää tili saamatta? Alelaarin kyttääjät, kirjastosta pelinsä lainaavat ja käytettyinä pelinsä ostavat teette homman vaikeaksi AAA-elokuvapelien kehittäjille. :tdown:
 
Vähän turhan paljon yrität asiaa yksinkertaistaa. Pelille budjetoitavalle rahalle halutaan tietty tuotto, jolloin kuluilla on hyvinkin paljon merkitystä. Pelkän revenuen tuijotus MS:n tapaan kun ei anna asiasta koko kuvaa. Vähän sama kun tekisit osakekauppaa tietyllä tuotto-odotuksella kulut unohtaen.

Ai jos tuotantokustannukset on vaikka 100m ja tuotto-odotus vaikka 20% niin Sony hinnoittelee pelin siten että se myisi noin 120m sen sijaan että se yrittäisi maksimoida revenuet? No ei todellakaan.

Kerron nyt investointipäätöksen prosessin lyhyesti; tuote X maksaa Y dollaria tehdä (sis. myynnin, jakelun, markkinoinnin yms. kulut), tuottovaatimus on Z prosentteina eli tuoton pitäisi olla Y x Z jotta se kannattaisi, business-puoli tekee laskemat ja arviot saavutetaanko tuo taso kuinka todennäköisesti. Kun investointipäätös on tehty niin tuote myydään sillä hinnalla joka maksimoi myyntitulot kullakin hetkellä (alussa täysihinta ja sitten pikkuhiljaa tiputellen ale-laareihin).

Eli tuotantokustannukset EIVÄT vaikuta myyntihintaan vaan se vaikuttaa siihen kannattaako peliä yleensä lähteä tekemään.

Toki näissä caseissa on aina paljon muuttujia (pelibrändin arvo, oheiskrääsämyynti, brändin lisenssointi, elokuvat jne) mutta perusperiaate on sama.

NHL aikanaan perusteli ensimmäistä 2004-2005 lockoutia ja sen tuomaa palkkakattoa osaltaan sillä että lippujen hinnat saadaan kohtuullisemmaksi kuin pelaajabudjetteja leikataan, tähän moni meni lankaan ja sai ns. public supportin puolelleen.

Mitä tapahtui? Lippujen hinnat aluksi tulivat alas kun faneja yritettiin saada takaisin katsomoihin mutta tämän jälkeen ne aloittivat tasaisen nousun ylöspäin ja seurojen talous koheni kun kustannukset tippuivat mutta revenuet kasvoivat (toki myös pelaajien palkat alkoivat myöhemmin kasvamaan tasaisesti koska palkat sidottiin osaksi tuottoja). Sama periaate, seurat pyrkivät aina maksimoimaan revenuet kustannuksista riippumatta. Joskus tätä yhtälöä ei saada toimimaan siten että revenuet olisi suuremmat kuin kulut ja silloin yleensä seura vaihtaa kaupunkia.

Btw, tuo esimerkkisi on aika huono, tuotto-odotukseen on sisään rakennettu kulujen huomiointi eikä siten tuotto-odotusta voi edes laskea jos kustannuksia ei huomioi.
 
Itse en ainakaan ole valmis maksamaan siitä että uusissa peleissä näkyy kaikkien vastaantulevien nenäkarvat 4k resoluutiossa tai että jokaisen ihohuokoset piirtyy selvästi näytölle. Samalla sitten on tekoäly jäänyt johonkin vuoteen 2005. IMO keskitytään ihan vääriin asioihin ja sitten on budjetit luokkaa 50 milliä kun 200 koodaria keskittyy ihohuokosiin vuoden ajan.

Toki jostain syystä ihohuokospelit myy kuin häkä, niin ehkä olen vaan liian wanha ja väärässä. Yleensä ostankin pelit vasta vuosien jälkeen alesta ja kun on varmasti patchattu kuntoon. Pelaan siis pc:llä enkä ole koskaan konsolia omistanut.

Tämä johtuu siitä että gameplayn keksiminen vaatii ihan oikeasti luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä, joka ei ihan jokaiselta pelideviltä luonnistu. Sen sijaan suurelle yleisölle myydään samaa huttua koreammalla grafikalla, kun itse pelin sisältö on sitten samaa mitä aiemminkin. Burgeripelaajille riittää aivoton räime, jolla voi nollat taulussa pelata työpäivän uuvuttamana.

Doom Eternal tähän oli piristävä poikkeus, kun hahmon kykyjä piti käyttää ihan oikeasti monipuolisesti eteenpäin pääsemiseksi. Siksipä foorumi-itkun lukeminen pelin vihuista olikin lähinnä huvittavaa kun ei yhtään osata reagoida siihen mitä pelissä tapahtuu, vaan yritetään edetä jatkuvasti samalla sapluunalla.

Ai jos tuotantokustannukset on vaikka 100m ja tuotto-odotus vaikka 20% niin Sony hinnoittelee pelin siten että se myisi noin 120m sen sijaan että se yrittäisi maksimoida revenuet? No ei todellakaan.

Missäs olen noin väittänyt? Huomautin vain että yksinkertaistit asiaa liikaa.
 
Tuohan nyt on aivan naurettavan huono perustelu, Returnalin pidempi kesto kun perustuu ainoastaan samojen kenttien hinkkaamiseen kunnes käy tarpeeksi hyvä tuuri että pääsee seuraavaan.

Eli mielestäsi pelaajan pitäisi päästä kyseisessä pelissä eteenpäin suoriutumisesta huolimatta? Eikös toisto ole olennainen osa kyseistä genreä?
 
Eli mielestäsi pelaajan pitäisi päästä kyseisessä pelissä eteenpäin suoriutumisesta huolimatta? Eikös toisto ole olennainen osa kyseistä genreä?
Ei tietenkään pitäisi päästä eteenpäin huonolla suoriutumisella ja toisto on olennainen osa kyseistä genreä.

Niillä ei voi kuitenkaan perustella pelin korkeaa hintalappua.
 
Siis et kai nyt tosissaan sano että hintalappu perustuu siihen kuinka nopeasti pelaaja suoriutuu eteenpäin??

Miksi yrität syöttää toistuvasti sanoja suuhuni? Annoin vain verrokin pelin kestosta vrt. vastaavan hintaiset putkijuoksut, joista jengi maksaa kiltisti täyden hinnan julkkarissa.
 
Miksi yrität syöttää toistuvasti sanoja suuhuni? Annoin vain verrokin pelin kestosta vrt. vastaavan hintaiset putkijuoksut, joista jengi maksaa kiltisti täyden hinnan julkkarissa.
Otetaan esimerkki kahdesta eri pelistä:
  1. Tarinavetoinen "putkijuoksu", joka sisältää jatkuvasti uusia kenttiä ja pelattavaa 20 tunnin verran.
  2. Roguelike-peli, jossa on köykäisempi tarina ja samoja 10 tunnin pituisia kenttiä hinkataankin 30-40 tuntia yhteensä.
Mielestäni näistä tuo ensimmäinen on parempi diili, eikä tuo samojen kenttien hinkkaaminen uudestaan ja uudestaan tuo lisää sisältöä peliin. En tosin maksa kummastakaan pelistä yli 60e hintaa, sen voin luvata.
 
Ei tietenkään pitäisi päästä eteenpäin huonolla suoriutumisella ja toisto on olennainen osa kyseistä genreä.

Niillä ei voi kuitenkaan perustella pelin korkeaa hintalappua.

Peli on Housemarquen ensimmäinen AAA-peli, ilmeisesti devi on profiloitunut yleisön silmissä AA-tason pelien tekijänä. Mieluummin minä tuosta sen n. 60 euroa maksan kuin seuraavasta CoD-jonneilusta 10h yksinpelikampanjoineen.

Otetaan esimerkki kahdesta eri pelistä:
  1. Tarinavetoinen "putkijuoksu", joka sisältää jatkuvasti uusia kenttiä ja pelattavaa 20 tunnin verran.
  2. Roguelike-peli, jossa on köykäisempi tarina ja samoja 10 tunnin pituisia kenttiä hinkataankin 30-40 tuntia yhteensä.
Mielestäni näistä tuo ensimmäinen on parempi diili, eikä tuo samojen kenttien hinkkaaminen uudestaan ja uudestaan tuo lisää sisältöä peliin. En tosin maksa kummastakaan pelistä yli 60e hintaa, sen voin luvata.

Tarinavetoinen putkijuoksu itseään toistavilla pelimekaanikoilla, ei kiitos. Nytkö Returnalissa onkin jo 10h runneja? Voisiko vaikka liioittelua ihan himppasen rajoittaa?


Taidan kokeilla tästä genrestä Hadesta ensin ja todeta sillä maistuuko vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Miten jotkut ovat vieraantuneet todellisuudesta näin pahasti:lol: Maksakaa peleistä vaikka 200€ mutta älkää puolustelko edes leikillään näitä miljardi firmojen lisä rahan pummimisia.

Miksi ei? Kyllähän Sonyn pelit on lähestulkoon laadukkaita ja siksi hinnan nosto on perusteltu. Sitten nämä pelit ostetaan pilkkahintaa jenkki storesta :D
 
Minusta, kun peli on näyttänyt kaikki temppunsa sen on syytä loppua. Ghost of Tsushima on hyvä esimerkki pelistä, jossa riitti uusia temppuja ja mielekästä hahmonkehitystä hyvin lähelle pelin loppua.

Jos roguelike maistuu, niin kannattaa tukea kotimaista, maan ykköspelistudio Nolla Gamesia, ja hankkia Noita. Siinä on ainoa roguelike ja oikeastaan ylipäätään ainoa peli, jonka tarvitsee.
 
Pelejä ja pelilaitteita (retrokonsoleita!) saa muuten lainattua kirjastoistakin, joten kaikkea ei välttämättä tarvitse tai kannata ostaa. Tietenkin noista pitää viitsiä laittaa varaus ja odotella.
 
Miten jotkut ovat vieraantuneet todellisuudesta näin pahasti:lol: Maksakaa peleistä vaikka 200€ mutta älkää puolustelko edes leikillään näitä miljardi firmojen lisä rahan pummimisia.

Missä täällä oli puolusteltu Sonyn hinnannostoja? Täällähän todettu ainoastaan asiaan vaikuttavat realiteetit, pelien kehityskulut kasvavat jatkuvasti ja pelejä saadaan nykystrategialla myytyä "ainoastaan" tietty määrä, jolloin odotettu tuotto on laskemaan päin. Näin ollen todennäköisin ratkaisu on nostaa hintoja mikäli tuotto-odotus halutaan pitää samana.

Kuluttajana minulle tuo kympin lisähinta per peli on ihan aivan sama, jos sillä saadaan jatkossakin tarjottua alustalle laadukasta exclusisältöä hyödyntäen konsolin täyden potentiaalin. MS:llä sen sijaan on tyytyminen siihen heikoimpaan alimpaan nimittäjään Series S:n muodossa teknisissä ratkaisuissa ja pelien laatukaan ei ole GP-julkaisujen osalta vielä vakuuttanut, sitä killer appia odotellessa edelleen vuodesta 2015... Noh, ehkä se waiting game tuottaa tulosta tänä vuonna kun Spencer näin joka vuonna lupaa.

On myös jokseenkin koomista ellei jopa paradoksaalista, että Sonyn hinnannostot aiheuttavat täällä tietyssä porukassa ilmeistä mielipahaa, mutta MS:n julkaisujen ilmeistä keskeneräisyyttä ei haluta myöntää. Ilmeisesti GP:n myötä on ok tuoda pelit keskeneräisinä pelattavaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Missä täällä oli puolusteltu Sonyn hinnannostoja? Täällähän todettu ainoastaan asiaan vaikuttavat realiteetit, pelien kehityskulut kasvavat jatkuvasti ja pelejä saadaan nykystrategialla myytyä "ainoastaan" tietty määrä, jolloin odotettu tuotto on laskemaan päin. Näin ollen todennäköisin ratkaisu on nostaa hintoja jos tuotto-odotus halutaan pitää samana.

Kuluttajana minulle tuo kympin lisähinta per peli on ihan aivan sama, jos sillä saadaan jatkossakin tarjottua alustalle laadukasta exclusisältöä hyödyntäen konsolin täyden potentiaalin. MS:llä sen sijaan on tyytyminen siihen heikoimpaan alimpaan nimittäjään Series S:n muodossa teknisissä ratkaisuissa ja pelien laatukaan ei ole GP-julkaisujen osalta vielä vakuuttanut, sitä killer appia odotellessa edelleen vuodesta 2015... Noh, ehkä se waiting game tuottaa tulosta tänä vuonna kun Spencer näin joka vuonna lupaa.
Esim. Sinä tässä omassa viestissä puolustelet:rofl: Lisää löytyy muilta käyttäjiltä kun vähän selaat taaksepäin keskustelua.
 
Esim. Sinä tässä omassa viestissä puolustelet:rofl: Lisää löytyy muilta käyttäjiltä kun vähän selaat taaksepäin keskustelua.

Mitä minä olen tässä puolustellut? :D Olen todennut vain asiaan vaikuttavat realiteetit. Voit toki johonkin vasemmistolais-ideologiaan vedoten kuvitella että hyvää hyvyyttään firmat tyytyvät samaan bottom lineen vuosi vuodelta.

Mutta laitahan näistä väitetyistä viesteistä suorat lainaukset niin keskustellaan asiasta lisää tarvittaessa.
 
Pointti oli nyt siinä että tuo argumentti että mukamas nämä AAAA megajulkaisut maksavat niin paljon ja on ok että ne maksavat 10e enemmän ei vain päde koska se on uusi standardi jota kaikki sitten luonnollisesti lypsävät. Änärien ja muiden vuosijulkaisut, 80e. Tottakai, miksi ei? Returnal ääriesimerkki, ostin sen itse fyysisenä julkaisussa 50e hintaan joka mielestäni on tuollaisesta pelistä jo aika paljon mutta vielä ihan reaalimaailman hinnoissa. 80e on aivan helvetin pöyristyttävää.

Sitten on vielä se että sama peli on PS4 10e halvempi kuin PS5, vaikka ainoa ero on käytännössä resoluutiossa ja ruudunpäivityksessä. Xboxilla nuo eivät tosiaan tainneet maksaa mitään? Kyllä aivan absurdia puolustella tuota lypsentää millään tavalla.
 
issäs olen noin väittänyt? Huomautin vain että yksinkertaistit asiaa liikaa.

No kerro nyt miten minä yksinkertaistin liikaa? Pelin hintaan tuotantokustannuksilla ei ole merkitystä, jos joku tekisi seuraavan "Skyrimin" tai "GTA V:n" 10m$ tuotantokustannuksilla niin luuletko että peliä myytäisiin halvemmalla?
 
Miksi yrität syöttää toistuvasti sanoja suuhuni? Annoin vain verrokin pelin kestosta vrt. vastaavan hintaiset putkijuoksut, joista jengi maksaa kiltisti täyden hinnan julkkarissa.

Perustelusi olivat todella ontot ja varmaan tajusit sen itsekin. Se että peli kestää kauan koska se on vaikea / tarvitaan tuuria tms. ei mitenkään voi perustella pelin korkeampaa hintaa.
 
Osa hinnasta lienee sitäkin ettei esim. uuden pelisarjan kohdalla kuten tlou1 tai horizon zero dawn1 tiedä miten peli tulee myymään. Jälkikäteen helppo sanoa, että tottakai se oli menestys/floppi. Sonyn tapauksessa menestyvillä peleillä rahoitetaan myös jossain määrin muita peliprojekteja/tappiollista rautaa. Tosin tässä gen:ssa sony on saamassa raudan yllättävän nopeasti pois tappiolliselta alueelta.

Mulle syy ostaa sonyn konsoli on just noi mega triple a pelit. Jos sony ei noihin satsaisi niin pysyisin pelkkänä pc-pelaajana. Well done sony!
 
Täällähän todettu ainoastaan asiaan vaikuttavat realiteetit, pelien kehityskulut kasvavat jatkuvasti ja pelejä saadaan nykystrategialla myytyä "ainoastaan" tietty määrä, jolloin odotettu tuotto on laskemaan päin. Näin ollen todennäköisin ratkaisu on nostaa hintoja mikäli tuotto-odotus halutaan pitää samana.

Tämä nyt ei pidä paikkaansa vaikka kuinka yrität tätä toistella.

Pelien myyntimäärät eivät ole vakioita, ne muuttuvat hinnan myötä.

Yrität epätoivoisesti kehitellä jotain ihan uusia talousteorioita täällä kun kaikki muut argumenttisi on jo ammuttu alas.
 
Pointti oli nyt siinä että tuo argumentti että mukamas nämä AAAA megajulkaisut maksavat niin paljon ja on ok että ne maksavat 10e enemmän ei vain päde koska se on uusi standardi jota kaikki sitten luonnollisesti lypsävät. Änärien ja muiden vuosijulkaisut, 80e. Tottakai, miksi ei? Returnal ääriesimerkki, ostin sen itse fyysisenä julkaisussa 50e hintaan joka mielestäni on tuollaisesta pelistä jo aika paljon mutta vielä ihan reaalimaailman hinnoissa. 80e on aivan helvetin pöyristyttävää.

Sitten on vielä se että sama peli on PS4 10e halvempi kuin PS5, vaikka ainoa ero on käytännössä resoluutiossa ja ruudunpäivityksessä. Xboxilla nuo eivät tosiaan tainneet maksaa mitään? Kyllä aivan absurdia puolustella tuota lypsentää millään tavalla.

Eihän tuossa nyt ole mitään uutta että hätäisimpiä rahastetaan enemmän, samaa näkee myös muilla viihdeteollisuuden aloilla. Käsittääkseni kukaan ei ase ohimolla pakota peliä ostamaan täyteen hintaan, vaan Returnalinkin tapauksessa peli oli jo pari kk julkkarin jälkeen tarjouksessa. Enemmän minua ihmetyttää nämä jokavuotiset urheilupelit täyteen hintaan ostavat henkilöt, vaikka useimmiten uudistukset ovat puhtaasti kosmeettisia. Kuten jo todettua, minua tämän hinnannosto ei haittaa, koska aniharvoin ostan pelini uutena, kun en nykyisiäkään ehdi pelata lävitse tällä julkaisutahdilla.

Tuossa olet aivan oikeassa, mikäli erot eri versioiden välillä jää ainoastaan ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan PS5-versio sisältää muutakin lisäsisältöä vrt. PS4.
 
No kerro nyt miten minä yksinkertaistin liikaa? Pelin hintaan tuotantokustannuksilla ei ole merkitystä, jos joku tekisi seuraavan "Skyrimin" tai "GTA V:n" 10m$ tuotantokustannuksilla niin luuletko että peliä myytäisiin halvemmalla?

Periaatteessa näin, mutta onhan toi toki hieman yksikertaistettu. Ei niitä tuotantokustannuksia aina 100% varmasti tiedetä etukäteen. Voi tulla myöhästymisiä ynnä muuta vaikeuksia eteen jotka nostavat kustannuksia.

Riippuu kuka myy myös. Iso firma jolla hyvä track record, niin voivat pyytää mitä vaan ja fanit ostavat. Voi muuten hyvinkin olla että jos tänä päivänä joku keksis GTA 3:n, niin sitä ei ikinä edes tehtäisi koska iso riski ja ihan uusi konsepti. Tehtäis mielummin joku ns varma peli sen sijaan.
 
eriaatteessa näin, mutta onhan toi toki hieman yksikertaistettu. Ei niitä tuotantokustannuksia aina 100% varmasti tiedetä etukäteen. Voi tulla myöhästymisiä ynnä muuta vaikeuksia eteen jotka nostavat kustannuksia.

Ei tietenkään tiedetä mutta ei sillä ole vaikutusta myyntihintaan, jos budjetti paukkuu niin joko hankkeelle vedetään henkselit päälle tai sitten tuottotavoitteesta tingitään.
 
Ei tietenkään tiedetä mutta ei sillä ole vaikutusta myyntihintaan, jos budjetti paukkuu niin joko hankkeelle vedetään henkselit päälle tai sitten tuottotavoitteesta tingitään.

Juu, pointti olikin se että olisi aika moni nykyään kulttimaineessa oleva peli jäänyt kokonaan tekemättä jos oltais vaan tuijotettu exceliä ja mietitty tuottoja sekä kustannuksia. Tästä tullaankin siihen että tehdäänkö tässä taidetta vai bisnestä? Nykyään bisnestä ja taide tulee jossain sijoilla ynnä muut.
 
Tämä nyt ei pidä paikkaansa vaikka kuinka yrität tätä toistella.

Pelien myyntimäärät eivät ole vakioita, ne muuttuvat hinnan myötä.

Yrität epätoivoisesti kehitellä jotain ihan uusia talousteorioita täällä kun kaikki muut argumenttisi on jo ammuttu alas.

Lopeta nyt hyvä mies se sanojen suuhun syöttäminen, aivan uskomattoman rasittava keskustelutyyli. En edelleenkään ole todennut myyntimäärien olevan vakioita, vaan totesin ainoastaan nykystrategian tuovan ne reunaehdot pelimyynteihin, kun ei niitä laitteitakaan loputtomasti ole.

Sonyn pelisarjoilla on se tietty vakioyleisö, joka ostaa pelit uutena, tämä on jo nähty useamman pelisarjan kanssa. Suurin osa näiden pelien myynneistä tapahtuu julkaisun yhteydessä perinteisesti.

Sulla on näköjään joku ihme tarve arvostella täällä toistuvasti muiden kirjoittajien pätevyyttä asiasta kirjoittamiseen, miksiköhän? Et sinä sillä tapaa omia argumenttejasi yhtään paremmaksi tee.
 
Huomautus - jätä toisten käyttäjien analysointi pois
En edelleenkään ole todennut myyntimäärien olevan vakioita, vaan totesin ainoastaan nykystrategian tuovan ne reunaehdot pelimyynteihin, kun ei niitä laitteitakaan loputtomasti ole.

Sinä sanoit että pelejä myydään vain "tietty määrä", ihan kuin tähän ei vaikuttaisi millä hintaa niitä myydään. Jos tämä sama "tietty määrä" myytäisiin 90usd hinnalla niin ei Sony jättäisi niitä rahoja pöydälle.

Sinulla on hirveä tarve yrittää viisastella talouspuolen jutuilla varsin puutteellisella osaamisella, siksi tähän puutun.
 
Juu, pointti olikin se että olisi aika moni nykyään kulttimaineessa oleva peli jäänyt kokonaan tekemättä jos oltais vaan tuijotettu exceliä ja mietitty tuottoja sekä kustannuksia. Tästä tullaankin siihen että tehdäänkö tässä taidetta vai bisnestä? Nykyään bisnestä ja taide tulee jossain sijoilla ynnä muut.

Tämä on täysin totta ja se näkyy tosiaan siinä että excel-veijareiden sanellessa ehtoja niin moni projekti jää tekemättä.

Uskon että hyville ideoille on edelleen tilausta ja uskon että esim. grafiikan ja musiikin suhteen ollaan saavuttamassa jonkinlaista saturaatiopistettä eli panostukset niihin tuovat jatkuvasti pienemmän hyödyn, vähän kuten elokuva/tv-puolella joku 8k on mallia aivan sama suurimmalle osalle koska ero 4k:n on niin mitätön todellisuudessa (pl. jotkut erikoistapaukset).
 
Perustelusi olivat todella ontot ja varmaan tajusit sen itsekin. Se että peli kestää kauan koska se on vaikea / tarvitaan tuuria tms. ei mitenkään voi perustella pelin korkeampaa hintaa.

Ontot perustelut? Nyt haiskahtaa melkoinen olkiukkoilu, suosittelisinkin sivustahuutelun sijasta tutustumaan koko keskusteluun yksittäisiin lauseisiin takertumisen sijasta.

Tällä logiikalla esim. Demon's Souls on todella huono peli kestonsa suhteen, kun pelissä eteneminen perustuu vihun toiminnassa olevien kaavojen tunnistamiseen ja näihin sopivien taktiikoiden oppiseen, joita sitten toistetaan X kertaa?

Returnal on Housemarquen ensimmäinen AAA-peli ja hintalappu on myös sen mukainen. Kukaan ei tietääkseni ole pakottanut peliä ostamaan ja jatkoa lienee turha odottaa pelille mikäli peli on myynnillisesti pettymys?
 
Sinä sanoit että pelejä myydään vain "tietty määrä", ihan kuin tähän ei vaikuttaisi millä hintaa niitä myydään. Jos tämä sama "tietty määrä" myytäisiin 90usd hinnalla niin ei Sony jättäisi niitä rahoja pöydälle.

Sinulla on hirveä tarve yrittää viisastella talouspuolen jutuilla varsin puutteellisella osaamisella, siksi tähän puutun.

Niin myydään tietty määrä laitekantaan suhteutettuna, samalla tulee huomioida alustalle julkaistut muut pelit. En ole edelleenkään viitannut mihinkään tarkkaan kappalemäärään.

Unohdat nyt kilpailun kokonaan, et saa uutta IP:tä ja genreä millään kaupaksi ostavalle yleisöllle 90 dollarin hinnalla. Hades vastaavan genren edustajana kevyemmillä tuotanto-arvoilla on oli julkkarissa ainoastaan 25 euroa muistaakseni, joten lähes nelinkertainen hinta saman genren AAA-tuotannosta on sulaa hulluutta.

Minä olen ainoastaan kertonut mielipiteeni asiasta johon käsittääkseni minulla on oikeus. Se että sinä koet sen jonain ihmeen viisasteluna kertookin lähinnä omasta asennoitumisestasi kirjoituksiini. Otan toki kritiikkiä vastaan jos olen jonkun asian ilmaisut virheellisesti, mutta joku raja tuolla toistuvalla toisten nälvimisellä nyt jo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom