Pathfinder: Kingmaker

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 517
Pathfinder: Kingmaker

Arvostelua: http://uk.ign.com/articles/2017/06/09/pathfinder-kingmaker-could-scratch-your-dd-rpg-itch



Baldur's Gate / Icewind Dale / Fallout 2 jne. tyyppinen tietokone roolipeli. Ensimmäinen Pathfinderin sääntöihin perustuva peli.

Suurin ero ns. normaaleihin roolipeleihin tulee varmaan siitä että tässä tarkoituksena on myös kasvattaa hiljakseen omaa valtakuntaa. Ei siis pelkästään tornia/kaupunkia tms. vaan pientä paroniteettia. Samalla tietysti tehden seikkailuita jne. kuten esim. Baldur's Gatessa tai Pillars of Eternityssä.

Mielenkiintoista on sekin että kuten muissakin peleissä NPC hahmot joita oman hahmosi mukana seikkailee omaavat oman ryhmittymisensä ja mielipiteensä hahmosi toimiin. Tässä pelissä kuitenkin jos esim. hyviksenä et halua pahis hahmoja mukaasi vaan jätät heidät huolehtimaan valtakunnastasi kun lähdet seikkailemaan nämä pahis hahmot voivat tehdä omia juttujaan ja luoda mielenkiintoisia ongelmia valtakuntaasi sekä diplomaattisiin suhteisiin. Sama tietysti kääntäen jos olet pahishahmo.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman päivitystä:
500K tavoitesumma on miltei täynnä, rapiat 9000 rahoittajaa. Tässä hieman musiikkia mitä peliin tulee:


Tekijänä Inon Zur joka muistetaan varmaankin musiikeista esim. Baldur's Gate (2), Icewind Dale (2), Dragon Age: Origins & 3, Fallout (3 & 4), Crysis, Syberia (II & III) jne.

Strech Goal lista on vielä vajaa mutta ainakin tuo ensimmäinen vaikuttaa mielenkiintoiselta, kovin monessa pelissä tätä puolta ei ole otettu ollenkaan huomioon:
6dae0fb5eec73ffc724c4309f8f43e8b_original.jpg
 
Lähes tuntemattomalta teemilta rpg, ennennäkemättömillä ominaisuuksilla ja tietysti myös uudistaa koko genren. Suonet anteeksi jos en ihan pidätä hengitystä.
Toisaalta Chris Avellone on mukana, mutta eipä taida hänkään oikein enää olla iskussa ainakaan Tides of Numenera-fiaskon perusteella.
 
Nyt on tainnut termistö mennä hieman sekaisin tai sitten sekoitan itse jotain?

Tämän tarkoitushan EI ole uudistaa genreä vaan olla ns. hyvinkin wanhaa ja saman tyyppistä kuin Baldur's Gate, Icewind Dale jne. Samaa tyyppiä kuin Pillars of Eternity (ja tulossa oleva Pillars of Eternity 2).

Jos mietitään genren uudistajaa niin esim. Divinity Orginal Sins (ja tulossa oleva 2 osa) tekevät sen.

Eli meille vanhoille jäärille jotka haluavat ohjastaa hahmoja kierrospohjaisesti ja pelata D&D:stä tuttuja sääntöjä tämä tarjoaa (A)D&D enempi tai vähempi tuttuja sääntöjä sekä mahdollisuuden pysäyttää taistelua automaattisesti (tunnetaan wanhastaan kierrospohjaisena taisteluna mikä on vielä jaettu pienkierroksiin). Ei tässä nyt minusta ole sinänsä oikeasti mitään uudistusta genreen paitsi jos oikein etsimällä etsii niin tässä tulee paroniteetti (en tiedä miten tarkkaan olet kynä & paperi roolipelejä pelannut) mikä eroaa kuningaskunnasta lähinnä (Pathfinderin Kingmaker adventure moduleiden mukaan, myöhemmin on tullut lisää tarkennusta & sääntöjä) hallittavien heksojen eli alueen määrän perusteella.

Lisäksi tässä puhutaan crpg genrestä, EI rpg:stä, eli tästä ei mielestäni OLE tulossa (kuten esim. Pillars of Eternitystä) roolipeliä mitä voi ihan kynän ja paperin kera pelata vaan puhtaasti tietokoneella pelattava crpg peli.

Toki mieluusti jään odottamaan tarkennusta jos ymmärsin jotenkin väärin kirjoituksesi @Johan_V
 
Koska tietotekniikkafoorumilla ollaan, pidin itsestään selvänä että rpg tarkoittaa crpg. Itse asiassa missään noissa linkeissäsi ei edes käytetä termiä crpg vaan pelkkä rpg.
Mitä tulee uudistukseen, niin itsehän kirjoitit "Suurin ero ns. normaaleihin roolipeleihin tulee varmaan siitä että tässä tarkoituksena on myös kasvattaa hiljakseen omaa valtakuntaa", eli toisinsanoen tehdä jotain uutta ja ennennäkemätöntä. Joka tapauksessa pointtini oli se, että tuntemattomalta softatalolta, joka ei ole julkaissut yhtään merkittävää peliä, tulee peli jota verrataan rpg-pelien kermaan. Kuinka todennäköistä on onnistuminen?
 
Joka tapauksessa pointtini oli se, että tuntemattomalta softatalolta, joka ei ole julkaissut yhtään merkittävää peliä, tulee peli jota verrataan rpg-pelien kermaan. Kuinka todennäköistä on onnistuminen?

Itse peruspeli (demo ainakin todistettavasti) on jo olemassa mutta tuo alunperin 500k mitä etsittiin jo tarkoitetun "kuningaskunnan" (valtakunta) hiomiseen ja lopuistakin on aika tarkkaan määritelty mitä niistä (lisärahoista) luvataan.
Toki se on totta että jos minulta oltaisiin kysytty esim. 30pv sitten mitä pelejä "owlcat" on tehnyt vastaus olisi ollut olkien kohautus. Mutta kuten totesit Avellone on mukana, samaten musiikkeja tekee Inon Zur. Itse olen ainakin toiveikkaana mukana. Esimerkkinä sanottakoon että henkilökohtaisesti 100% eniten IKINÄ pelitunteja pelaamani peli on ollut Amigalla Mech Force ja (vaikka käsittääkseni kukaan tekijöistä ei ole ollut osallisena) kickstarttasin silti Battletec peliä ( BATTLETECH myönnän että omistan myös kyseisen roolipelin/lautapelin kultaiselta 80-luvulta)

Toki ymmärrän jos (tosin eri syistä) et "pidätä hengitystäsi" Pathfinder pelistä kun puhutaan (se moninpelattava online peli taisi olla täysi floppi, itse siirryin Pathfinder peliin AD&D 2:nd editionin Birthright kampanjan kautta ensin taisi olla 3.0 tai 3.5 D&D säätöjä mukaillein puhuen ihan kynä & paperi peleistä, en täysin ymmärrä miksei pelejä voisi pelata vaikka pelikertoja kertyisi alle 4-6 kertaa vuodessa jos pelaajat asuvat ympäri suomeja ja peli vaatii aina sen viikonlopun per peli)...

Ei sillä itsekin tutkin hetken ennenkuin uskalsin omia ropojani laittaa likoon koska en halua uutta ns. vapowarea (henkilökohtainen mielipiteeni, ymmärrän 100% henkilön halun olla eriävää mieltä mikäli hän on laittanut rahojaan likoon) kuten esim. Star Citizen tämän hetkisen tiedon (julkaisu 2014.... err, right?) valossa. :smoke:
 
Lisätään nyt vielä että tarinan puolesta ei tarvine pelätä, tämä perustuu kuuteen adventure path teokseen (kohtuu paksuja kirjasia jokainen) ja pelin tekijöillä on Paizon virallinen tuki sekä linjat auki heille joten (tietysti) tehtävät muutokset ja lisäsisältö on kuitenkin maailmaan soveltuvaa.

Lisäksi nuo tekijät pelaavat itse jatkuvasti useampaa Pathfinder Kingmaker roolipeliä (kynä & paperi) mistä ottavat vaikutteita sekä ideoita tekemäänsä tietokonepeliin. Muunmoassa tuon takia itse luotan projektiin.

Toki nopeasti vilkaisemalla voi saada sen käsityksen että muutama venäläinen on randomilla tökännyt sormensa karttaan ja iskenyt sen Stolen Lands kohtaan minkä ympärille päättänyt tehdä pelin luettuaan muutaman sarjakuvan örkeistä, pimentohaltioista ja muisteltuaan Baldur's Gate peliä. Näin ei (onneksi) kuitenkaan ole.
 
Ihan hyvältä näyttää. Pathfinder on hyvä roolipeli, Kigmaker kampanjaa en ole pelannut mutta ilmeisesti hyvin arvostettu.
Odottelen kuitenkin arvioita valmiista tuotteesta ennen kuin rahaa laitan
 
Loistavaa kerrankin peli jonka todella haluan ostaa! Pillars of Eternity 1 ja 2 on pelaamisen arvoisia mutta en pidä niitten järjestelmästä joka hieman muistuttaa Dungeons Dragons 4 joka on minusta surkein esim 5 säännöt muistuttavat enemmän alkuperäisiä 4 oli harhatie.
 
Steam sivut valmiina ja vihjausta julkaisustakin:
Pathfinder: Kingmaker on Steam

"
The Story
To the north lie the Stolen Lands, a region that has been contested territory for centuries. Hundreds of kingdoms have risen and fallen in these lands, and now it is time for you to make your mark—by building your own kingdom! To do so, you’ll need to survive the harsh wilderness and the threat of rival nations… as well as threats within your own court.
"
 
Vielä 3 viikkoa...


The River Kingdoms.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kelpaa kyllä! Tosin hardilla (normaali vaikutti liian helpolta selityksen perusteella) aika hc.. en pääse yhtään tehtävää läpi.. nyt ku vihdoin kannoin luolaan 15 alchemist fireä ja sain spider swarmin tapettua, ei kukaan saa kerättyä kukkia koska skilli liian matala.. Neutral evil ku on, vaikuttaisko.. 4 tyyppiä mukana mitkä alusta sai.. kai pitää vähän randomeita metsästää ja yrittää saada leveli et pääsee edes yhden questin läpi :P
 
Kelpaa kyllä! Tosin hardilla (normaali vaikutti liian helpolta selityksen perusteella) aika hc.. en pääse yhtään tehtävää läpi.. nyt ku vihdoin kannoin luolaan 15 alchemist fireä ja sain spider swarmin tapettua, ei kukaan saa kerättyä kukkia koska skilli liian matala.. Neutral evil ku on, vaikuttaisko.. 4 tyyppiä mukana mitkä alusta sai.. kai pitää vähän randomeita metsästää ja yrittää saada leveli et pääsee edes yhden questin läpi :p

Niin siinä normalin ja hardin välissä tosiaan on se challenging.
 
Kingmakerissa pelaajat luovat pikkuhiljaa oman kuningaskunnan, alkaen yhdeestä kylästä. P&P versiossa on siihen ja sen aiheen / paikan /paikkojen ympäristöön liittyviä seikkailuja. Todennäköisesti tuossa tietokoneversiossa on rankasti rajoitettu vaihtoehtoja (ja väkisin onkin), joten näkee sitten, miten toimii.

Suosittelen kynä ja paperi versiota, jos löytää hyvän PJ:n.
 
Itse pelaan tuolla "challenging" eli P&P vaikeustasolla ja täytyy myöntää että pidän kyllä. Täytyy vain muistaa että siellä on lääniä mitä tutkia, eli vaikka tasolla 2 sattuisikin törmäämään peikkoon sitä ei vielä saa voitettua vaan kannattaa tulla takaisin sitten ehkä tason 4-5 porukalla (ja täydellä ryhmällä) jne.

Samaten kun pelaan LE päähahmolla ja alussa otin ne bandiittien haluamat "vero"rahat itselleni huomasin että pienellä tason 2 porukalla ei pärjää oikein myöhemmin niitä samaisia bandiitteja vastaan. Joten myöhemmin kun oltiin tasolla 3 ja mukana oli kaksi uutta hahmoa (jolloin bardi joutui jäämään pois) uudestaan yrittämään ja pääjuonta eteenpäin.

Kannattaa huomata että siellä on melkoisesti optioita ja esim. kartalta kannattaa laittaa suosilla heti paikkojen nimet näkyviin, helpottaa pelaamista aika lailla kun (ainakaan vielä) ei ole erityistä optiota kirjoittaa / lisäillä pinnejä karttaan kuten NWN:ssä.
 
Kiitos. Taitaa peli olla vielä niin buginen että katellaan ostoa myöhemmin.

Itselläni ei bugeja ole tullut vastaan 20+ ekan tunnin aikana. Tai en ole vaan huomannut. Peli tosin on ihanan vaikeaa nysväystä (challenging vaikeustaso).
 
Onhan tässä bugeja aikalailla, mutta ei mitään show stoppereita. Nyt kun juonessa pääs sen verran eteenpäin, ettei kaikki edes mahdu partyyn, ei haittaa että custom kumppanien osto bugaa. Kiitettävästi tullut hotfixiä, jopa vkoloppuna. Hyvä tulee! Aloitin uuden pelin normaalilla kun huomasin tämän Pathfinder Kingmaker Custom Portraits
Tietenkään kuvaa ei voinut vaihtaa kesken pelin.. toisaalta hahmo oli tehty vähän päin peetä.. strenght sanotaa olevan meleeseen vaikuttava, mutta myös dex olisi tärkein roguelle. No otin silti enemmän str koska halusin olla jossain vaiheessa dual wield rogue. Tietenkin myöhemmin kun erikoistui daggereihin paljastui, että str korvaantuukin dexillä dmg määritettäessä.. :facepalm: Vähän vielä kaipais tarkennusta ohjeet.

edit. ja tuo portraits modi löytyy..
[Mod] Adding 90+ new high quality portraits to the game! :: Pathfinder: Kingmaker General Discussions
 
30 tuntia pelattu, tutoriaali (prelugi) ja ensimmäinen kappale pelattu lävitse (eli 6 vielä jäljellä). Ainoastaan 2 bugia tullut vastaan jotka sinänsä aika pieniä (grafiikka asetuksia joutuu säätämään joka kerta kun pelin käynnistää ja tutorialissa AI:n polunhallinta oli hieman hakusessa / aarre/puzzle huoneeseen pääsy/poistuminen bugasi hieman lähempänä olevan oven kohdalla).
Pelaan ns. core säännöillä (challenging vaikeustaso) ja mukavasti Baldur's Gate tyyliset fiilikset tulee. Eli välistä tulee turpiin jos ei välitä varoituksista vaan yrittää liian matalalla tasolla mahdollisesti ei edes täydellä ryhmällä mennä haastamaan peikkoa ja varsinkin toisiksi viimeisenä tekemäni ihmisrotta (wererat) kohtaaminen oli kohtuullisen haastava. Ilman tason 5 ryhmää ja valmisteluja ei hommaa olisi saanut lävitse.

GoG versio itselläni käytössä ja ainakin vielä voi suositella peliä 20v odotuksen jälkeen Baldur's Gaten manttelin perijäksi. Erityismaininta siitä että pelissä on huomioitu myös hahmojen ryhmittyminen ja voit mielekkäästi pelata niin pahista kuin hyvistäkin eikä ainoat vaihtoehdot ole "tapa kaikki mikä liikkuu pahis" kuten niin monissa peleissä.
 
Tuli tämäkin lopulta ostettua ja hyvältä vaikuttaa.
Kaatuilee kyllä aika useasti, onko muilla ollut kaatumatautia.
 
Ei ole kaatunut kyllä kertaakaan itselläkään. Vaikeustaso kyllä on päässyt yllättämään vaikka normilla pelaankin. :) Etenkin tämä ikävä slaver ambush melko alkutaipaleella otti muutaman yrityksen ennen kun tajusin jipon joka helpotti taistelua huomattavasti, sen enempää spoilaamatta.

Pelin käynnistyksessä kestää ihmeen kauan kyllä. Joku tekstikin siinä tulee että saattaa kestää ensimmäisellä kerralla pitkään, mutta kyllä mulla ainakin lataa joka kerta varmaan minuutin siinä.
 
Mulla on 2x 500MB/s RAID0 setupilla tämä asennettuna ja silti tuo käynnistyslataus on aivan järkyttävän hidas :) Voisi nämä load game / zonen vaihto -latauksetkin nopeampia olla mutta ei nyt kuitenkaan niin pahoja.
 
Jos tykkään Pillars of Eternitystä niin tykkäänkö tästä Pathfinderistä?

Tosin Pillars ykkönen ainakin oli vähän vaikea taistelultaan.
 
Jos tykkään Pillars of Eternitystä niin tykkäänkö tästä Pathfinderistä?

Tosin Pillars ykkönen ainakin oli vähän vaikea taistelultaan.
Tykkää varmasti jos POE upposi, mitä taisteluun tulee niin itselle sopiva vaikeustaso löytyy helposti. Pelinä tämä on minun mielestä parempi mitä POE.
 
Jos tykkään Pillars of Eternitystä niin tykkäänkö tästä Pathfinderistä?

Tosin Pillars ykkönen ainakin oli vähän vaikea taistelultaan.

Jos olet pelannut Baldur's Gate (AD&D 2:nd edition), NWN (D&D 3.0), NWN2 (D&D 3.5) niin Pathfinder on kohtuullisen helppo omaksua (moni sanoo sitä D&D 3.75 versioksi).
POE taistelutyyli on hieman samanlainen, myös graafinen tyyli. Tarina ja hahmot ovat minusta parempia Kingmakerissa kuin POE:ssa.
 
Kyllä tämä huomattavasti kiinnostavammalta tuntuu kuin PoE 1&2, mutta hahmojen ja tarinan syvyys ei ainakaan tässä vaiheessa vielä paljon vakuuta. Taistelussa loitsut tuntuvat munattomilta ja ärsyttävästi monet loitsut vaativat ranged attack:n onnistumisen. Teknisessä toteutuksessa eniten häiritsee lataukset. Asennettu SSD:lle ja koneessa 64G muistia, mutta silti jokaisessa aluesiirtymässä ladataan ihan kunnolla.
 
Hiukan hämmentää hahmojen kehittely. Paljon valittavana skillejä ja eniten hämää se että kun ei tunne pelisysteemiä niin hyvän hahmon rakentaminen on vaikeaa. Olen vältellyt näitä "vähennä osumatarkkuutta ja lisää tehoja" - skillejä kun en nytkään tahdo osua pahempiin vastustajiin. Ei mitään järkeä lyödä lujempaa ohi. No ilmeisesti kuitenkin esim. Power Attack -skilli vaaditaan pohjalle että saa jo ihan käyttökelpoisen Cleaven.

Ilmeisesti muitakin vastaavia on mitä on mahdotonta etukäteen tietää.

Hahmoluokasta riippuen osa on järkevää ottaa, osa ei niinkään. Esim. taistelija saa +1 joka taso tuohon osumisheittoon kun esim. velholla se on huomattavasti maltillisempaa.

Yksi tärkeä ero D&D ja Pathfinder peleissä on. Eli hahmoluokkien sekoittaminen keskenään (multiclassing). Pathfinderissa yleensä parhaimpia kykyjä tulee ihan siellä lopussakin ja esim. tasoilla 19 ja 20 saattaa saada sen hahmoluokan parhaan kyvyn vasta. Tosin muutama hahmo on mietitty jo valmiiksi siten että niistä saa helposti multiclass vaihtoehdon tehtyä.

(Valerie Stalwart Defender, onko se sitten niin hyvä vai ei on asia erikseen ja Octavia Arcane Triskter mikä ehdottomasti kannattaa kokeilla varsinkin jos oma hahmo ei ole velho. Oma suositukseni Octavialle on [hän tulee 1 rogue/ 1 wizard] että otat seuraavat tasot velhoa, feattina accomplished sneak attacker ja vaadittuihin skilleihin ne 4 pistettä eli:

(1 rogue / 3 wizard)
2 x sneak attack

Mobility: 4
Trickery: 4
Knowledge Arcana: 4

Suosittelen ottamaan myös myöhemmin Point Blank Shot ja Precise Shot [Benefit: You can shoot or throw ranged weapons at an opponent engaged in melee without taking the standard –4 penalty on your attack roll.] koska hän saa tuolla PRC [Trikster] todella hyvät sneak attack bonukset jouseen sekä ranget touch attack loitsuihin jolloin jopa acid splash [cantrip] tekee ihan hyvää vahinkoa kun siihen lisätään 5d6 sneak attack dmg perus 1d3 päälle)


Koska tuo perustuu roolipeliin niin kannattaa lueskella esim:
- Zenith Games: The Comprehensive Pathfinder Guides Guide

Skilleihin ja featteihin näistä lienee apua hahmoa suunnitellessa. Muutenkin tuo d20 on hyvä paikka:

- Skills – d20PFSRD
- Feat Tree – d20PFSRD
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tämä välillä vähän arpomista, kun ei tiedä mikä mättää kun tulee "miss miss miss".

Kaikista bugeista ja puutteista huolimatta kyllä todella koukuttava peli.

Samat fiilikset. Välillä tai oikeastaan jatkuvasti tulee turpaan niin että tukka lähtee mutta siitä huolimatta jaksaa vääntää. Vaikeustasona challenging ja päähahmona magus / sword saint nyt levelillä 7.

Respec -mahdollisuus olisi mukava olla. Kukaan kokeillut tätä?
 
Minkälaisella poppoolla porukka tätä pelaa.

Päähahmo:
Aldori Defender, Human, Male, Lawful Evil.
STR: 12
DEX: 16(18)
CON: 14
INT: 14
WIS: 10
CHA: 13

Lopussa tarkoitus olla tason 3 rogue (tai 4) ja 17(tai 16) Aldori Defender. Hahmo on hieman tankki (taistelee puolustavasti mistä +4AC ja tietyt featit) joka kuitenkin tekee kohtuullisen hyvin vahinkoa (tasolla 3 varas saa valita yhden aseen [Dueling Sword] mikä tekee dex pohjaisesti vahinkoa ja osumat lasketaan myös siitä + tietysti myös sneak attack bonukset ja tietyt featit esim. Piranha Strike (lvl1 -1hit +2DMG, lvl4 -2hit +4DMG, lvl8 -3hit +6DMG, lvl12 -4hit +8DMG, lvl16 -5hit +10DMG and lvl20 -6hit +12DMG ja tasolla:16 Aldori Defenderillä on +16/+11/+6/+1 osumiseen ja tietysti 4 hyökkäystä per kierros)
Yleensä pyrin joko kaatamaan vastustajan ([Improved Trip] jolloin kestää sen taistelukierroksen päästä ylös) tai iskemään aseen pois kädestä (Improved Disarm nyt tasolla 7 vihdoin, 4 tasoa Aldori Defenderiä ja 3 rogueta)

Tässä vaiheessa ryhmänä yleensä:
- Harrim (parantaja/käyttää raskasta varsijousta, full plate ja tarvittaessa myös melee taistelussa rautanuijan ja kilven kanssa)
- Jaethal (parantaa ainakin itsensä jos tarpeen, buffaa, eturivissä taistelussa päähahmon vieressä, vielä viikate käytössä mutta myös kilpi ja miekka kaiken varalta. Tarvitsee muistaa että antaa hänelle CHA kamoja koska se nostaa HP, CON ei epäkuolleelle merkitse oikein mitään, eli rakenne heitot tehdään karismalla ja se myös määrittelee osumapisteet.)
- Amiri (eturivissä tekemässä vahinkoa, päähahmon vieressä)

Loppuja hieman vaihdellut questien mukaan:
- Octavia (1rogue/3wizard/3 Arcane Triskter) tekee hyvin vahinkoa, buffit ja loitsut, tarvittaessa hahmoni ohella auttaa ansoissa/lukoissa
- Regongar (eturivissä taistelee + hieman buffeja, tekee hyvin vahinkoa vaatii paljon mikromanagerointia)
- Ekundayo (tekee todella hyvin vahinkoa jousella, eläin seuralainen susi toimii hyvin eturivissä)

- Jubilost, Valerie, Tristian ja Linzi vähemmällä käytöllä, odottavat neutraalia / hyvis pelikertaa. Tristiania en ole kertaakaan pitänyt mukana, Linziä hetken ja Valerieta testasin yhden reissun ajan mutta kun oma päähahmoni on myös tavallaan tankki ei oikein tarvetta liian monelle etulinjan tyypille. Jubilost toimii muuten hyvin (eli voi teoriassa korvata esim. Linzin tai Regongarin tai Jaethalin noin loitsujen puolesta) mutta tarvisi ottaa feat millä saisi hänen loitsujansa myös muiden käyttöön.

- Nok-Nok en ole vielä tavannut mutta ehdottomasti otan mukaan pahis tiimiini.

Yllättäen tuntuu jopa että Chapter 1 oli huomattavasti haastavampi kuin Chapter 2. Johtuen varmaan siitä että porukka alkaa nyt olla kasassa ja myös jotain tavaroita löytynyt ja synergiaa löytyy.
 
Päähahmo:
Aldori Defender, Human, Male, Lawful Evil.
STR: 12
DEX: 16(18)
CON: 14
INT: 14
WIS: 10
CHA: 13

Itse vielä opettelen tätä Pathfinderin ja ylipäätään D&D 3.5 ja uudempien laitoksien kuviota. Aldori Defender vaikuttaa vahvalta hahmolta, mutta avaisitko "noobille" että miksi 14 INT? Vaikuttaako lähes puhtaalla Fighterilla johonkin muuhun kun skill pointeihin? Oma party on vielä hiukan vaille 6-tasolla joten combat maneuvereihin yms. ei ole vielä päästy.
 
Itse vielä opettelen tätä Pathfinderin ja ylipäätään D&D 3.5 ja uudempien laitoksien kuviota. Aldori Defender vaikuttaa vahvalta hahmolta, mutta avaisitko "noobille" että miksi 14 INT? Vaikuttaako lähes puhtaalla Fighterilla johonkin muuhun kun skill pointeihin? Oma party on vielä hiukan vaille 6-tasolla joten combat maneuvereihin yms. ei ole vielä päästy.

Äly pohjaiset pelastusheitot ja suurin syy toki tuo että varkaalla saa sen 7 pistettä kykyihin. Vaikka tuossa pelissä mukana ryhmässä olevien kykyjä yleensä käytetään esim. havaitsemistyyppiset heitot tehdään kaikille (mikä vaikuttaa myös mm. kartalle löytyviin paikkoihin, tuossahan ei ole virallisesti teitä vaan eläinten polkuja jne. pitkin mennään). Hahmoni myös omaa täydet salavihkaisuus ja ovien/lukkojen avaamiskyvyt sekä hyvät kommunikointikyvyt mitä osassa taistelukyvyistä myös tarvitaan. Tässä pelissähän kykyjä on aika reippaasti karsittu ja yhdisteltykin mutta myös kykypisteiden määrä on puolitettu (myös se mitä saa älykkyydestä).

"
I would recommend pumping points into Persuasion and Perception, which can help a lot in conversations as well as to spot traps, enemies and other hidden things. Persuasion is especially important if you take the Dazzling Display Feat. Mobility is always a good choice for melee characters in order to prevent Attacks of Opportunity while running around.
"

Tästä voi katsoa päähahmoluokan tietoja:
Aldori Defender | Pathfinder: Kingmaker Wiki
Tästä roguen:
Rogue | Pathfinder: Kingmaker Wiki
 
Päähahmo:
Aldori Defender, Human, Male, Lawful Evil.
STR: 12
DEX: 16(18)
CON: 14
INT: 14
WIS: 10
CHA: 13

Lopussa tarkoitus olla tason 3 rogue (tai 4) ja 17(tai 16) Aldori Defender. Hahmo on hieman tankki (taistelee puolustavasti mistä +4AC ja tietyt featit) joka kuitenkin tekee kohtuullisen hyvin vahinkoa (tasolla 3 varas saa valita yhden aseen [Dueling Sword] mikä tekee dex pohjaisesti vahinkoa ja osumat lasketaan myös siitä + tietysti myös sneak attack bonukset ja tietyt featit esim. Piranha Strike (lvl1 -1hit +2DMG, lvl4 -2hit +4DMG, lvl8 -3hit +6DMG, lvl12 -4hit +8DMG, lvl16 -5hit +10DMG and lvl20 -6hit +12DMG ja tasolla:16 Aldori Defenderillä on +16/+11/+6/+1 osumiseen ja tietysti 4 hyökkäystä per kierros)
Yleensä pyrin joko kaatamaan vastustajan ([Improved Trip] jolloin kestää sen taistelukierroksen päästä ylös) tai iskemään aseen pois kädestä (Improved Disarm nyt tasolla 7 vihdoin, 4 tasoa Aldori Defenderiä ja 3 rogueta)

Tässä vaiheessa ryhmänä yleensä:
- Harrim (parantaja/käyttää raskasta varsijousta, full plate ja tarvittaessa myös melee taistelussa rautanuijan ja kilven kanssa)
- Jaethal (parantaa ainakin itsensä jos tarpeen, buffaa, eturivissä taistelussa päähahmon vieressä, vielä viikate käytössä mutta myös kilpi ja miekka kaiken varalta. Tarvitsee muistaa että antaa hänelle CHA kamoja koska se nostaa HP, CON ei epäkuolleelle merkitse oikein mitään, eli rakenne heitot tehdään karismalla ja se myös määrittelee osumapisteet.)
- Amiri (eturivissä tekemässä vahinkoa, päähahmon vieressä)

Loppuja hieman vaihdellut questien mukaan:
- Octavia (1rogue/3wizard/3 Arcane Triskter) tekee hyvin vahinkoa, buffit ja loitsut, tarvittaessa hahmoni ohella auttaa ansoissa/lukoissa
- Regongar (eturivissä taistelee + hieman buffeja, tekee hyvin vahinkoa vaatii paljon mikromanagerointia)
- Ekundayo (tekee todella hyvin vahinkoa jousella, eläin seuralainen susi toimii hyvin eturivissä)

- Jubilost, Valerie, Tristian ja Linzi vähemmällä käytöllä, odottavat neutraalia / hyvis pelikertaa. Tristiania en ole kertaakaan pitänyt mukana, Linziä hetken ja Valerieta testasin yhden reissun ajan mutta kun oma päähahmoni on myös tavallaan tankki ei oikein tarvetta liian monelle etulinjan tyypille. Jubilost toimii muuten hyvin (eli voi teoriassa korvata esim. Linzin tai Regongarin tai Jaethalin noin loitsujen puolesta) mutta tarvisi ottaa feat millä saisi hänen loitsujansa myös muiden käyttöön.

- Nok-Nok en ole vielä tavannut mutta ehdottomasti otan mukaan pahis tiimiini.

Yllättäen tuntuu jopa että Chapter 1 oli huomattavasti haastavampi kuin Chapter 2. Johtuen varmaan siitä että porukka alkaa nyt olla kasassa ja myös jotain tavaroita löytynyt ja synergiaa löytyy.
En ole pelannut mutta olen pelannut vuosia DD 3.5 pen and paper ja olen pelannut Neverwinter Nights 1, 2 jne. joka ehkä on eniten lähinnä Pathfinderia säännöissä.

Joku valitti että POE1 (Pillars of Eternity 1) vaikeata? En ostanut mitään expansion packia (jotka tekevät POE1 paljon helpomman kun maksimi level nousee ennen lopputaistelua) ja pelasin läpi vaikea vaikeustaso. Ei ollut lian vaikeata aika sopivan haastava minusta.

Alright haluat Intelligence koska löydät eri reitit ja sen tiedän että se eka NPC on aika tyhmä tankkimainen fighter.

Se sanottuna ei millään pahalla mutta vaikeustaso on vaikuttaa miten luo hahmon. Jos luon fighterin niin täysin erilainen siitä voit olla varma. Tietysti saat sen "rogue" fighterin avamaan paikkoja jne.

Saa kai tulla vastaan joku muu älykkäämpi NPC.

En aio vielä pelata vielä tätä, mutta vuoden 2019 aikana todennäköisesti on muita pelejä ennen sitä mitä haluan pelata + ehkä tulee enemmän patcheja.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään joka act:ssa on näkymätön timeri joillekin tehtäville. 3. menossa ja ilman suurempia ilmoitteluja tuli game over kun päätehtävä jäänyt vähän sivuraiteille valtakuntaa kehitellessä. No vanhasta savesta palautus ja päätehtävän "lost brother":a eteenpäin kunnes bugi ja alue minne seuraavaksi pitäisi mennä ei näy kartalla vaikka ohi kävelee.

Huoh. Aika harvoin kyllä tullut näin bugista peliä eteen. Onhan tämä kyllä uskomattoman laajakin toisaalta. No nyt sitten odotellaan patchia tai sitten kokeilla vielä vanhempaa savea. Steamin keskustellussa joku vihjaa:
"f youhave a save where you have not visited Varnhold, use that and approach it not from South but from West side-that way the shallow gulch for the lost brother mission could be found. Weird-I tried a couple times and as long as I approach it from the south from Varnhold, it simply never shows up."

Onneksi olen tallettanut säännöllisesti manuaalisestikin.

Näkymätön timer? Eikös se ihan selvästi niissä questeissa näy millon feilaa? Esim. Stag Lord, Ancient Curse. En tosin vielä noin pitkällä ole niin ei tietoa tuleeko niitä A2-3. Bugejakaan ei tule muita mieleen kun yksi taistelu missä ambushasin nukkuvat bandiitit ja kaverit alkoivat sitten tappelemaan selällään. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 836
Viestejä
4 548 695
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom