Path of Exile

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PyleP
  • Aloitettu Aloitettu
perus jampalle jonka koko liigan saldona on muutama exa, voi endgame olla nyt jopa liian haastavaa
Niin ja tuolla sanotaan ihan erikseenkin että pelistä tehdään tästä lisäristä eteenpäin haastavampi muutenkin.
Kyllä siinä itselle aika lailla lopullinen naula tuli tämän pelin pelaamisen arkkuun.

Varmasti tervetullut muutos monen peliä todella paljon pelaavalle, mutta itselle ei.
Jos ajattelen liigoja mitä olen pelannut omalla mittarilla paljon, niin niissäkin on jäänyt kunnollinen endgame pelaaminen saavuttamatta.

Toisaalta, näinhän sen varmaan pitäisi olla jotta niillä ammattilaisilla on jotain tekemistä.
 
Huom.
Chris mainitsi Q&A:ssa, että Melee-taitoja on buffattu vastapainona noille support skill gem nerffeille. Lopputulos on yhä nerf, mutta ei 20-40% kuten itse esityksessä alunperin mainittiin. Nerffien tavoitteena on, että pelaajat saisivat vapaammat kädet support-gemejä valitessaan eikä joutuisi aina valitsemaan sitä joka antaa eniten raakaa depsiä lisää.
 
Chris mainitsi Q&A:ssa, että Melee-taitoja on buffattu vastapainona noille support skill gem nerffeille. Lopputulos on yhä nerf, mutta ei 20-40% kuten itse esityksessä alunperin mainittiin. Nerffien tavoitteena on, että pelaajat saisivat vapaammat kädet support-gemejä valitessaan eikä joutuisi aina valitsemaan sitä joka antaa eniten raakaa depsiä lisää.

Vähän sellainen fiilis tässä, että ne aiemmin heikommat off-meta buildit ovat nyt entistä heikompia ja niille syntyy sitäkin vähemmän vaihtoehtoja gemien osalta jotta damage-luvut saa edes säälliselle tasolle.

Itse pelasin Doomfletch Raideria viime liigassa joka oli buildin alkuvaiheessa aika toivottoman huono, liigan loppuvaiheessa taisin saada luokkaa 2 miljoonaa DPS barrage split arrowiin. Tosta kun ottaa sen 40% pois niin ollaankin takaisin aika onnettomissa lukemissa, etenkin kun diamond flask oletettavasti ei olisi enää riittävän hyvällä uptimella päällä. Efektiivinen dps-menekki voi olla 50% kieppeillä tuo huomioituna. Vähän vastaava stoori löytyy Ritualista kun pelasin caustic arrowta, jolla jäisi näiden numeroiden valossa Maven tekemättä.

Pitänee katsoa miltä peli tuntuu tämän jäljiltä. SSF on omilla pelitunneilla ollut ihan pelattavissa kohtuullisella määrällä haastetta, mutta voi olla että näiden muutosten jälkeen näin ei enää ole.
 
Tuossa videossahan näkyi muutama nerffattu skilli. Oma suosikki ball lightning näyttää kokeneen todella ison nerffin, damage 1/10. Vielä pelkään, että tekevät ison nerffin archmage supporttiin niin jää sitten nämä kaikki kokonaan pelaamatta tulevaisuudessa.
Ennen:
katso liitettä 644928
Nyt:
katso liitettä 644930

Earthquake:
Level 1 attack damage 85% -> 48%
katso liitettä 644958

Explosive arrow:
Level 1 added fire damage 47 to 71 -> 6 to 9
katso liitettä 644960
Katsoppa se video uudestaan. Noi on Battle Royale versioita gemeistä, jotka on tasapainotettu Req Level 1 tasolle (normaalisti noi gemit saa vasta joskus levelillä 28 tms).
 
Vähän sellainen fiilis tässä, että ne aiemmin heikommat off-meta buildit ovat nyt entistä heikompia ja niille syntyy sitäkin vähemmän vaihtoehtoja gemien osalta jotta damage-luvut saa edes säälliselle tasolle.

Itse pelasin Doomfletch Raideria viime liigassa joka oli buildin alkuvaiheessa aika toivottoman huono, liigan loppuvaiheessa taisin saada luokkaa 2 miljoonaa DPS barrage split arrowiin. Tosta kun ottaa sen 40% pois niin ollaankin takaisin aika onnettomissa lukemissa, etenkin kun diamond flask oletettavasti ei olisi enää riittävän hyvällä uptimella päällä. Efektiivinen dps-menekki voi olla 50% kieppeillä tuo huomioituna. Vähän vastaava stoori löytyy Ritualista kun pelasin caustic arrowta, jolla jäisi näiden numeroiden valossa Maven tekemättä.

Pitänee katsoa miltä peli tuntuu tämän jäljiltä. SSF on omilla pelitunneilla ollut ihan pelattavissa kohtuullisella määrällä haastetta, mutta voi olla että näiden muutosten jälkeen näin ei enää ole.
Mielestäni monet ajattelevat vähän väärällä tavalla, kun puhutaan, että globaali dmg-nerffi tappaa off-meta buildeja. Globaalin nerffin tarkoituksena on tehdä pelistä yleisesti haasteellisempi. Buildien ja skillien välisiä tasoeroja ei kannata tasoitella tekemällä kaikesta liian helppoa, vaikka PoE on siihen suuntaan viime vuosina mennyt. Skillien välisiä eroja tasoitellaan skillikohtaisilla muutoksilla, eikä kaikkiin skilleihin vaikuttavilla.

Pelaan itse ihan järjettömästi off-meta buildeja ja kartan metabuildeja kuin ruttoa. Tiedän siis mistä puhun. Suhtaudun silti kaikkii muutoksiin aina mielenkiinnolla, koska tykkään säätää buildeja ja miettiä mitä pitäisi tehdä, että buildin saisi riittävälle tasolle. Lisäksi tulee muistaa, että kaikki buildit eivät riitä kaikkeen contentttiin, joten on syytä miettiä millaista contenttia haluaa tehdä ja tehdä buildi sen mukaisesti.

En ole varmaan koskaan ollut kaikista balanssimuutoksista täysin samaa mieltä GGG:n kanssa, mutta tästä globaalista nerffistä damageen olen täysin samaa mieltä. Powercreep on mennyt liian pitkälle ja sitä vastaan täytyy yrittää taistella.
 
Power creeppiä vastaan tulisi "taistella" ensisijaisesti tekemällä vaikeampaa kontenttia sinne end gameen. Jos vaikka GGG tekis 10-100 uutta bossia tai end game kokonaisuutta, jossa monsterien damage ja health 10x, extra projectiles yms. Ei tartte tiputtaa skillien damagea. Koska jo nyt suurin osa pelaajista ei ikinä edes pääse varsinaiseen end gameen ja uusilla nerffeillä sinne pääsee heistä vieläkin harvempi. Eli kaikenkaikkiaan tästä kärsii taas ne perus pelailijat.

Mutta katsotaan, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Voihan se olla, että ei edes puhuta mistään järkyttävän isoista muutoksista.
 
Viimeksi muokattu:
hyvän näköstä muutosta mut edelleen liian monta flaskia

jotenkin tää kyl haiskahtaa et ne "silmäpäivät" tos aikataulussa liittyy harvestin paluuseen ;)
 
lähes alkuperäinen harvest takaisin niin nerffit on kuitattu kevyesti:cigar2:

e: kukaanhan ei myöskään tiedä jos atlasta shortataan myös ja bosseille pääsy nopeampaa mutta haastavampaa koska kamat laahaa jäljessä

e2: kattelen just tuota striimin uusintaa tubesta.. tahtoo blade trappiä :drool:

e3: storyline monster buffit :drool:

e4: auto-flaskei:grumpy:
 
Viimeksi muokattu:
Skillien välisiä eroja tasoitellaan skillikohtaisilla muutoksilla, eikä kaikkiin skilleihin vaikuttavilla.

Onko jotain näyttöä siitä että näin tultaisiin tekemään? Joku +5% damagen lisääminen Molten Strikeen tai Glacial Hammeriin ei ole koskaan tehnyt niistä kovin kilpailukykyisiä. Vastaavasti edellisliigan "sadat skillimuutokset" olivat todellisuudessa suurelta osin jotain alternate qualityjen muutoksia aurojen osalta.

En ole varmaan koskaan ollut kaikista balanssimuutoksista täysin samaa mieltä GGG:n kanssa, mutta tästä globaalista nerffistä damageen olen täysin samaa mieltä. Powercreep on mennyt liian pitkälle ja sitä vastaan täytyy yrittää taistella.

Ehkä näin. Itse tällaisena suht maltillisen määrän (3.8k tuntia pelattuna, ehkä ~150h - 200h per liiga nykyään) pelaavana olen jo nyt pudonnut sen verran kelkasta että on todella harvinaista että saisin Uber Elder settiä kasaan - Maven settejä ehkä tuurilla yhden saan per liiga ja koen että jo nykyisellään tekee vähän tiukkaa noiden clearaamisen osalta.

Nyt kun jatkossa hahmojen tehoista leikataan puolet pois, hidastaa se itsessään jo farmausta ja endgameen pääsyä. Pidän kyllä ajatuksesta että endgame on "syvällä" pelissä, mutta toisaalta jos se samaan aikaan tarkoittaa että endgame muuttuu saavuttamattomaksi omilla pelitunneillani niin todennäköisesti jää tämä peli kokonaan pelaamatta.
 
Power creeppiä vastaan tulisi "taistella" ensisijaisesti tekemällä vaikeampaa kontenttia sinne end gameen. Jos vaikka GGG tekis 10-100 uutta bossia tai end game kokonaisuutta, jossa monsterien damage ja health 10x, extra projectiles yms. Ei tartte tiputtaa skillien damagea. Koska jo nyt suurin osa pelaajista ei ikinä edes pääse varsinaiseen end gameen ja uusilla nerffeillä sinne pääsee heistä vieläkin harvempi. Eli kaikenkaikkiaan tästä kärsii taas ne perus pelailijat.

Mutta katsotaan, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Voihan se olla, että ei edes puhuta mistään järkyttävän isoista muutoksista.
En ole samaa mieltä tästä. Vaikeampaa sisältöä endgameen saa ja pitääkin tehdä, mutta se ei ole ratkaisu powercreeppiin. Jos endgamen loppuun tehdään vaikeaa sisältöä, niin suurin osa pelaajista ei koskaan sitä edes näe. Samalla kuitenkin lähes jokainen pelaaja voi aivottomasti kruisailla kampanjan läpi ja edetä mapeissa eteenpäin ilman erityistä haastetta. Kun puhutaan taistelusta powercreeppiä vastaan, niin sen tulee vaikuttaa lähes kaikkiin pelaajiin, eikä vain siihen yhteen prosenttiin, joka tekee kaikkein vaikeinta sisältöä endgamen loppupäässä.
 
Onko jotain näyttöä siitä että näin tultaisiin tekemään? Joku +5% damagen lisääminen Molten Strikeen tai Glacial Hammeriin ei ole koskaan tehnyt niistä kovin kilpailukykyisiä. Vastaavasti edellisliigan "sadat skillimuutokset" olivat todellisuudessa suurelta osin jotain alternate qualityjen muutoksia aurojen osalta.
Aika turha noita meemibuffeja on käyttää esimerkkinä siitä ettei kunnollisia skillikohtaisia muutoksia tehtäisi, kun niitä on tehty vuosien varrella todella paljon ja jatkuvasti. Esimerkiksi monet spellit ovat spell-reworkeissa saaneet 30-70% lisää damagea, jolloin aiemmin turhista skilleistä on tullut erittäin hyviä. Arc on hyvä esimerkki tästä, kun se ehti olemaan aivan paska monen liigan ajan, mutta sitten tähän puututtiin ja Arc on sen jälkeen ollut erittäin hyvä skilli jo pidemmän aikaa. Ja näitä esimerkkejä on pelkästään spellien puolella monta kymmentä, vaikka katsottaisiin vain viimeisen 1-2 vuoden ajalta skillien balanssimuutoksia.

Ehkä näin. Itse tällaisena suht maltillisen määrän (3.8k tuntia pelattuna, ehkä ~150h - 200h per liiga nykyään) pelaavana olen jo nyt pudonnut sen verran kelkasta että on todella harvinaista että saisin Uber Elder settiä kasaan - Maven settejä ehkä tuurilla yhden saan per liiga ja koen että jo nykyisellään tekee vähän tiukkaa noiden clearaamisen osalta.

Nyt kun jatkossa hahmojen tehoista leikataan puolet pois, hidastaa se itsessään jo farmausta ja endgameen pääsyä. Pidän kyllä ajatuksesta että endgame on "syvällä" pelissä, mutta toisaalta jos se samaan aikaan tarkoittaa että endgame muuttuu saavuttamattomaksi omilla pelitunneillani niin todennäköisesti jää tämä peli kokonaan pelaamatta.
Tässä tullaan siihen, että pelaat muistaakseni SSF:ää. Peliä ei ole tarkoituskaan balansoida SSF-pelaajien kannalta, kuten GGG on suoraan sanonut. SSF on tarkoitettu ylimääräiseksi haasteeksi niille, jotka sitä itse haluavat.

Samalla tulee muistaa, että PoE on suunniteltu siten, että kaikkien ei "kuulu" päästä kaikkeen sisältöön aina käsiksi, vaikka olisikin kokenut pelaaja. Monissa muissa peleissä näin ei ole, vaan on tarkoitettu, että kaikki pääsevät kohtalaisen helposti kiinni kaikkeen sisältöön mitä peli tarjoaa. Itselläni alkaa olla 12k tunteja takana ja silti välillä liigat menevät siten, että en pääse vaikeimpaan sisältöön asti koskaan kiinni. Johtuu osittain kovasta halustani tehdä kokeilumielessä erilaisia buildeja, mutta myös siitä, että en ole niin kiinnostunut pääsemään buildeissani ns. päätyyn saakka. Asetan jokaiselle buildille jotain lähtökohtaisia tavoitteita ja ajatuksia siitä, mihin asti niillä pitäisi päästä. Minulle kun on kuitenkin tärkeintä, että buildin pelaaminen on hauskaa, eikä se pääasiallinen hauskuus tule siitä high-end sisällöstä.

Jokainen mieltää käsitteen "endgame" hieman eri tavalla. Minä miellän sen siten, että mikä on kyseisen buildin tavoite ja mihin haluan sillä päästä. Monille endgamea on jo pelkkä mappeihin pääsy ja siihen pystyy käytännössä ihan millä tahansa buildilla - myös näiden nerffien jälkeen.

Itse koen, että jos tämän globaalin nerffin jälkeen joku buildi ei ole riittävän hyvä, niin tuskin se olisi ollut sitä aiemminkaan. Tämä nerffi lähinnä hidastaa etenemistä jonkin verran, mutta tuskin vaikuttaa oleellisesti siihen mihin asti milläkin buildilla lopulta pääsee.
 
[Suurimpana huolena näissä uusissa balanssimuutoksissa on se, että ero top1% ja muun populan välillä kasvaa entisestään. Vaikka katselisin viime liigan buildejani voi niistä mistä tahansa leikata 40% dps pois ja puhutaan edelleen absurdeista luvuista, perus jampalle jonka koko liigan saldona on muutama exa, voi endgame olla nyt jopa liian haastavaa. Toki ei minullakaan tähän sen parempia ratkaisuja ole, että on tämäkin askel oikeaan suuntaan. /QUOTE]

Itsellä tuhansia tunteja PoE takana ja täällä on ollut hyvä boogie seurata threadia. Saatiinpahan E-peen heiluttelija tännekin. Itseäni pidän perusjamppana ja vaikken missään laddereissa pärjääkään aina on seasoneissa menty pitkälle kun on pelattu. Mutta, "huomatkaa, minä olen top 1%!".
 
Itsellä tuhansia tunteja PoE takana ja täällä on ollut hyvä boogie seurata threadia. Saatiinpahan E-peen heiluttelija tännekin. Itseäni pidän perusjamppana ja vaikken missään laddereissa pärjääkään aina on seasoneissa menty pitkälle kun on pelattu. Mutta, "huomatkaa, minä olen top 1%!".
Jos menet liigassa siihen asti että tapat vaikka ensimmäisen Sirukset, olet jo aika pienessä top% tätä peliä. Pointtina viestissä ei ollut pelaanko tätä paljon vai vähän, vaan se että keskiverto poe pelaajalle valkoset, ehkä hyvässä tapauksessa keltaset kartat rupee olemaan se päätepiste. Nyt kun nerffit vaikuttaa lähinnä siihen, että olet hieman hitaammin tarpeeksi vahva seuraavaan mappi tieriin, niin syö tämä näiltä henkilöiltä aika tehokkaasti pelikokemusta. Mitä vähemmän perusjamppoja käy muutamia valkoisia karttoja vetämässä, sitä vähemmän saadaa basic currencyä markettiin ja sitä hitaampi marketti on, joka on taas vain pois kaikilta.
 
Jos menet liigassa siihen asti että tapat vaikka ensimmäisen Sirukset, olet jo aika pienessä top% tätä peliä. Pointtina viestissä ei ollut pelaanko tätä paljon vai vähän, vaan se että keskiverto poe pelaajalle valkoset, ehkä hyvässä tapauksessa keltaset kartat rupee olemaan se päätepiste. Nyt kun nerffit vaikuttaa lähinnä siihen, että olet hieman hitaammin tarpeeksi vahva seuraavaan mappi tieriin, niin syö tämä näiltä henkilöiltä aika tehokkaasti pelikokemusta. Mitä vähemmän perusjamppoja käy muutamia valkoisia karttoja vetämässä, sitä vähemmän saadaa basic currencyä markettiin ja sitä hitaampi marketti on, joka on taas vain pois kaikilta.
Nerffien pointtina ei olekaan rajoittaa pelaajien etenemistä, vaan tehdä sisällöstä ja pelaamisesta mielekkäämpää riippumatta siitä missä on menossa. Ei ole tarkoituskaan, että kaikki pääsevät yhtä pitkälle tai jokaisella buildilla on mahdollista tehdä kaikkea sisältöä.
 
en nyt tiedä, atziri kun aikanaan tuli niin ei itsellä ollut kamojen/skillien puolesta mitään asiaa eden normaalille

toki ssf_hc oli sillon vähän HC:mpaa kuin nyt

luin eilen foorumeita ja paskakaivoa läpi ja siellä joku jo ulisikin että peli on nyt paska koska ei palkitse tarpeeksi uhrattua peliaikaa.

täyttä paskaa, mitä vähemmän pelaat, sitä huomattavampaa hahmon kehitys on.

pelissä sentään on vielä contenttia joka vaatii sen ajan uhrausta ja palkitsee tunneista, ehkä jopa liikaakin.

porukka tuntuu vaan olevan sitä mieltä että kaikki content ja 40/40 pitää onnistua kolmeen viikkoon kaikilta.

se vasta tän pelin tappaisikin.
 
huomenna onkin sitten se liigan paras päivä kun saa hilut STD:n puolelle ja suurimman osan liiga-uniikeista tabiin :)

mulle toi STD ollut se "main" game jo monta vuotta, siellä se progressio kulmimoituu ja kamat paranee hitaasti mutta varmasti
 
Aika perseestä nuo kaikki muutokset. Kaipa he haluavat imeä kaiken ilon pois pelistä. Oma suosikki archmage ja kaikki siihen liittyvä on tapettu kokonaan.
 
Katselin viime liigan melko hyvää Doomfletch hahmoa ja damage tippunut noin 60% (split arrow barrage 2,5M -> 1,1M). Tuolla ei oikeastaan tekisi enää yhtään mitään, kun oli jo muutenkin vähän siinä toimivuuden rajamailla.

Vastaavasti pari liigaa sitten pelattu caustic arrow Pathfinder on pelikelvottomuuden rajoilla damagessa, vaikka tuolloin oli yksi parhaiten gearattuja hahmojani ja oli ihan asiallisissa lukemissa (2M -> 1M single target setupissa). Nuo luvut lienevät vielä todellisuudessa alhaisemmat kun nuo medium clustereissa tulevat damage multiplierit nerffattiin.

Huhhuijaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kauan kaivattuja erinomaisia muutoksia. Power creep on syöny pelin monipuolisuutta jo pitkään, oli jo aikakin että ggg uskaltaa iskeä nerf-vasaraa vähän lujempaa. Eikä noi nerffit varmana tähän lopu, voisin lyödä vaikka vetoa että tulevissa liigoissa tulee lisää eri nerffejä/balanssimuutoksia.
Jos oma buildi vaikuttaa "tapetulta" niin kannattaa vain katsella muita buildeja. Oon joka liigassa pelannu eri buildeja ja ne kerrat joissa en ole päässyt punaisiin mappeihin on todella vähäiset. Ylinerffatut buildit saattaa saada buffia seuraavassa liigassa, näin on ennenkin käynyt.
Jos haluaa vähän lisämakua siitä mihin PoE tulee menemään, kannattaa katsoa noi PoE2 gameplay trailerit. Bossit on paljon kestävempiä, vihollisia on vähemmän ja ne ei kuole aina yhdestä osumasta (toisaalta näissä demoissa pelataan 2-3 linkin setupeilla).

Chris on vastannut pelaajien antamaan palautteeseen redditissä: Some thoughts from Chris
 
Kauan kaivattuja erinomaisia muutoksia. Power creep on syöny pelin monipuolisuutta jo pitkään, oli jo aikakin että ggg uskaltaa iskeä nerf-vasaraa vähän lujempaa. Eikä noi nerffit varmana tähän lopu, voisin lyödä vaikka vetoa että tulevissa liigoissa tulee lisää eri nerffejä/balanssimuutoksia.
Jos oma buildi vaikuttaa "tapetulta" niin kannattaa vain katsella muita buildeja. Oon joka liigassa pelannu eri buildeja ja ne kerrat joissa en ole päässyt punaisiin mappeihin on todella vähäiset. Ylinerffatut buildit saattaa saada buffia seuraavassa liigassa, näin on ennenkin käynyt.
Jos haluaa vähän lisämakua siitä mihin PoE tulee menemään, kannattaa katsoa noi PoE2 gameplay trailerit. Bossit on paljon kestävempiä, vihollisia on vähemmän ja ne ei kuole aina yhdestä osumasta (toisaalta näissä demoissa pelataan 2-3 linkin setupeilla).

Chris on vastannut pelaajien antamaan palautteeseen redditissä: Some thoughts from Chris
just meinasin postata joten laitan spoileriin jos joku ei halua redditiä klikkailla
Hey Reddit,

We've read heaps of feedback on Reddit over the last week, and wanted to address some of the topics that have come up a lot.

There has been speculation that I have personally been driving the balance changes to match my original vision for Path of Exile. There is a little truth to this, in that I want to restore areas of the game that were important but have been eroded, but almost every area of specific balance work is the product of a large team of designers working together for a long time to come up with solutions to problems we want to address.

We care more about making a good game than we do about vanity metrics like player concurrency records. I suspect this is because we're gamers first and businesspeople second. The direction Path of Exile was going in over the last year was breaking player records but wasn't really leaving us happy with our own game.

For more than a year we've been accumulating changes that we were worried about releasing because they would affect the way people currently play Path of Exile. We understand that our game is an escape for some players and if that is potentially disrupted, it could be very upsetting for them. We have great appreciation for the fact that Path of Exile has become part of your lives. When someone comes into my office with a prospective nerf, more than half the time I suggest we don't do it because it would hurt a build without a sufficiently good reason. We try to be very cautious and to care about your experience with Path of Exile.

Unfortunately, we've been hitting a breaking point with power creep recently and really need to address it. Meanwhile, much of the community has grown increasingly unhappy with the direction the game is heading in. It honestly feels to us that this is in part because we've moved further away from our own vision over time.

So, you're unhappy and we're unhappy and that means it's really time that we start to correct things. The changes we are making in Expedition are a carefully-considered set that sound daunting but probably have less overall impact on the way you will play the game than you suspect they may. These changes really open up possibilities for the future and put us in a good position for working towards the release of Path of Exile 2.

When I'm writing to the community, I usually try to avoid saying what is fun and what isn't (as it's quite subjective), but we are very confident that the new Path of Exile is going to be more fun. There's a wealth of powerful new builds out there to discover and we honestly can't wait to see what you come up with.

I'd like to talk about some specific topics that have come up on reddit in the last week:

What is your motivation behind increasing the mana cost of so many support gems? Why wasn't this mentioned in the game balance manifesto?

During the gamewide balance assessment we did for 3.15, we identified many support gems that just cost too little mana and needed to be adjusted up to the fair baseline for their effects.

We mentioned this in the manifesto as:

"We have also taken this opportunity to make mana multipliers on support gems more consistent. In general, mana multipliers have gone up slightly, but several gems have had mana multipliers lowered as a result of this pass."

At the time of writing, we hadn't worked out final values for these gems and hence the manifesto section was written vaguely and inadvertently downplayed the extent of the changes. I'm sorry about this and we'll try to be clearer in the future. This is especially disappointing because our main intent with the manifesto was to make sure that it had detailed and transparent explanations for most of our big changes.

Why did you remove the Cold Damage Over Time stat from Hypothermia?

We're going to be re-adding cold damage over time to Hypothermia, granting 29% more at gem level 20.

Hypothermia was never intended to be a cold DoT support gem. It just had the cold damage over time stat added because cold DoT builds needed more support gems at the time. As there are now more alternatives and the support gem was effectively two different supports combined into one, we decided to remove it.

A lot of players have found the removal confusing or jarring and we don't really have any balance concerns with it being there, so we've decided to add it back for now. We will remove it from Hypothermia again when we create another cold DoT-focused support gem in future.

Do you really believe that Ultimatum had poor player retention because it was too rewarding?

I was interviewed by Jason at VentureBeat and we chatted about the Ultimatum league. The take-away line that is quoted from this interview is that I felt that Ultimatum had bad retention because it was too rewarding, and people are quick to point out that this was not the problem with Ultimatum.

I agree.

The quote from the interview is as follows:

"Retention during the league was poor. I would say it was in the bottom 40% of leagues, a bit below average. And this is partly because for the league, both its combat was a bit spammy and its item rewards were a bit spammy," said Wilson. "These are two things we hadn’t determined during playtesting that became apparent over the course of the league. And so the fact that it was quite heavy with its reward systems meant that players played it for less time than they normally would, and this was quite useful to learn from." [...] "So overall player numbers dipped a little more than they would have done by the third month, which is disappointing, but it’s a consequence of the way that Ultimatum was designed."

To put my thoughts into a considered, written reply (rather than an off-the-cuff answer to an unexpected question in an interview primarily about Expedition): There were two big problems with the Ultimatum league from my point of view:

  • The encounters themselves didn't have great combat. They achieved challenge by just spamming a whole lot of rare monsters at you and it was hard to follow what was going on.
  • While the core Ultimatum double-or-nothing item reward system was decent, the absolutely massive spam of items that occurred after these encounters was unnecessary and only contributes to the problems that Path of Exile has with items currently.
I absolutely agree that the first of these points (spammy encounters), alongside other meta issues (stale metagame, etc.) contributed far more to poor retention than the heavy rewards did. The rewards issue is more of a long-term problem and I should not have implied that it was related to the immediate performance of the league.

In this clip, you mentioned that you weren't going to make sudden, extreme changes to the game - are these changes in line with that statement?

The balance changes we're making to Path of Exile in 3.15 are not the type of drastic changes that I was referring to in that clip from 2019. The changes they made to that Marvel Heroes game were ten times as impactful as what we are doing here. We are not fundamentally changing how Path of Exile is played to anywhere near such to a significant degree. We are not looking at one-minute map runs and saying that they should now take ten minutes. Yes, the balance changes do have an impact on the design of many builds, but those builds will still be capable and appropriately powerful afterwards. I know the changes are daunting to look at before you're able to experience them in game, but there are so many more opportunities for viable builds now, and we're expecting it to be a lot more engaging to play.

By the way, I stand by exactly what I said in that 2019 interview. We often discuss making larger changes to the game and we cite the points mentioned in that clip as the reason to be careful, to not change too much at once, and to seek community feedback on the changes. We have been carefully following your feedback and will continue to do so once you've had a chance to play and let us know how it has affected your builds in practise.

Why didn't you nerf aurabots? Is this favouritism from developers?

We don't have a specific plan that we are ready to commit to yet. We like how auras individually work, and feel that stacking a bunch of auras on your own character also has appropriate costs. We know that dedicated aura support characters are very powerful but we don't have a specific plan ready for 3.15 to address this, so it hasn't been included in the patch. We have given all of our balance changes a lot of thought and testing, and want to apply the same standards to a potential aura change.

Some players speculate that because Mark (Neon) played this build in the past, he is protecting it from nerfs. A plan wasn't brought to him for approval in 3.15 and we had a lot of nerfs already so we didn't go out of our way to rush one in.

Do you make game balance decisions based on incorrect data from the community wiki?

There was a 4000-upvote thread about how we balance skills by looking at incorrect data on the wiki and making decisions based on those numbers.

We don't use the wiki for doing balance work. The numbers that we tweak in our internal tools are an entirely different form than the final values you see in the game or on the wiki. What happened in this case was a mistake while preparing the patch notes. The person preparing the patch notes often copy/pastes the formatting for skill stat descriptions from the wiki and then adjusts the values to the correct ones based on the skill's balance history. Unfortunately with over a thousand distinct patch notes to write, many of which only getting final values in the last few days, mistakes were made and a few values were left unmodified and incorrect.

This led to a misleading patch note and a lot of confusion. This was a mistake and it shouldn't have happened. But I can assure you we aren't balancing based on wiki data when we have it in a significantly different form in our internal tools.

With over a hundred developers and thousands of changes going into each expansion, communicating everything clearly is a challenge. We will continue to improve this process and welcome any feedback about how we can make changes to Path of Exile in a way that is better understood and less upsetting to players. If you have feedback about what you would have preferred us to have done differently during our pre-launch period this time, please share it with us. In the meantime, I'm going to get back to playtesting Expedition. See you on Friday!
 
PoE Reddit on kyllä nykyään liian usein aika kaameaa luettavaa. Siellä valitetaan ihan kaikesta jatkuvasti.

Mutta joo, Chrisin postaus oli tuttua laatua ja toivottavasti vähän rauhoittaa menoa. Itse odotan liigan alkua innolla ja toivotan nerffit yleisellä tasolla tervetulleiksi, vaikka en toki ihan jokaisesta yksittäisestä nerffistä ole täysin samaa mieltä.
 
itse oon edelleen sitä mieltä että kunhan hahmon "operointi" tuntuu tarpeaksi nopealta ja responsiiviselta niin en näe ongelmaa jopa 2-shottailla valkosia mököjä.

mut tod.näk vaatii myös monsterdamagen viilausta alaspäin.

mut täähän oli tiedossa että PoE 2:n lähestyessä tapahtuu isoja peliliikkeitä ja että niitä lisätään nykyiseen pikkuhiljaa.

jos joskus on naurettu betatestaus-liigoille niin varmaan pari seuraavaa on oikeesti niitä :)

vaikee sanoo, ennenkuin koittaa mutta hieman haiskahtaa mid tier contentilta jollei treidaa kunnon kamoja.

kamoista puheenollen, nerffit unohtaen, nythän nuo muutokset lisää lähes kaikkien skilllien basedamagea gemleveleistä joten kamojen merkitys hieman putoaa.
 
PoE Reddit on kyllä nykyään liian usein aika kaameaa luettavaa. Siellä valitetaan ihan kaikesta jatkuvasti.

Mutta joo, Chrisin postaus oli tuttua laatua ja toivottavasti vähän rauhoittaa menoa. Itse odotan liigan alkua innolla ja toivotan nerffit yleisellä tasolla tervetulleiksi, vaikka en toki ihan jokaisesta yksittäisestä nerffistä ole täysin samaa mieltä.
itellä tosiaan PoE hyllyllä sattuneista syistä ja esim Grim Dawnia todella casuaalisti veivannut.

on GD ihan jäätävän hidas ja kankee verrattuna PoE.

joten jos peli tuntuu nopeatempoiselta niin sillä näköjään ainakin itselle todella iso merkitys.

eikä se 1-shottailu ole ollut kivaa sitten 2017 tai jotain
 
Itselläni ainoa GGG:n linjan kanssa oleva ongelma on järjestelmällinen craftauksen vaikeuttaminen. Level 4 Aisling mahdollisti kivasti yksittäisten modien craftaamisen olemassaoleviin itemeihin, mutta nyt siitäkin piti tehdä merkittävästi satunnaisempaa.
 
Toivottavasti se pelikokemus on sitten mukavampi, kuten Chris kertoo.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen huomannut, että osa pelaajista menee papukaijaleiriin
Reddit nimenomaan on se sinun papukaijaleirisi, jossa ylidramatisoidaan ja kauhistellaan aina jokaista nerffiä aivan kuin kyseessä olisi mailmanloppu. Lopputulos on aina ollut sama: elämä jatkuu ja pelaajat sopeutuvat muutoksiin liigan aikana. Muistatko Harvest nerffit? Ei mitenkään estänyt ainakaan minua päihittämästä Mavenia viime liigassa. Toki oli kiva Ritual-liigassa tehdä parit hyvät itemit (ilman discord säätöjä, täysin omavaraisesti), mutta ihan hyvin olen Ultimatumissa pärjännyt ilman harvest-craftausta.
Tulevassa liigassa sama homma, pelaajat nyt joutuvat miettimään buildejaan hieman uusiksi jotta voivat vastata kasvaneeseen manakulutukseen ja vähentyneeseen damageen. Melko varmasti suurin osa kuitenkin oneshottaa parin exan geareillaan kaikki roskamobit punasiin mappeihin asti. Bosseissa tulee vasta ne haasteet vastaan, mutta tuskin mitään ylitsepääsemätöntä jos nyt vaikka Siruksen tappamisessa menee minuutti kauemmin tms.

PoE on ollut ihan eri menoa 1.x.x ja 2.x.x patchien aikana. Jos katsot jotain julkasun aikasia end-game mappauksia niin väki hinkkaa siellä hirveän varovasti eteenpäin vihuja yksitellen teilaten. Nykyisten nerffien jälkeen tahti on yhä moninkertaisesti nopeampi kuin mitä PoE oli alunperin eikä vaadi mitään pro gamer tietotaitoa jotta pelissä pärjäisi.

 
Viimeksi muokattu:
Päivitin POB ja oma league startteri näyttäisi menettäneen "vain" ~33%. Toivottavasti riittää silti pitkälle. En yhtään osaa sanoa, kun ihan uusi oma buildi suunnitelma.
 
Viimeksi muokattu:
itse tossa päivällä päivittelin pari hahmoa nykyisyyteen.. koska shaper/elder kypärä spectreille niin sisäänleivottu minion damage on nyt sitten -25% less life.

slave driverit tarttee minion lifen tollasella kypärällä, muuten kaatuvat jo lähes 0-modin T16 kartoissa :)

Raider Hoag menetti yhden jewelin notta päästiin 100% freeze/shock immunityyn ja 95% chance to avoid burning, samoin 6L HoAG:in mana raketoi siinä määrin että tarvii lvl4 enlightenin ja precision putos pois

e: nyt powerlevelöin muutamaa uutta skilliä koitettavaks

lisäks pari havaintoa... vitun vuohet on vaarallisia ja jos teitte kuten minä eli klikkaatte anti-freezeä ennen boksin korkkausta niin lopettakaa.. yks lagipiikki siihen ja ribs :) eli ekana boksiin klikki ja sit vasta flaski

HH sai myös piilobuffin eli temp chains kartat on ihq:cool:

e2: taidan olla tuon uuden flask-"macron" ystävä :eat:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jo act 5 minulla menossa. Varmaan viikko menee, että saan kampanjan tehtyä. Silloin onkin jo gearin hinnat tipahtaneet ja voin ostaa, jos löydän valuuttaa. Tällä hetkellä 2 chaos palloa. Tuhlasin kaikki expedition valuutat Gwenin gambling mutta en saanut tabulaa. Nyt mennään 3-linkillä.
 
Tullut Ascendant Exsanguinate minerillä aloiteltua, act 9 meneillään. Vaikuttaa tähän asti ihan lupaavalta.

Ei ole varsinaisesti kiirettä päästä mappeihin, kun pitäisi vielä Tabulakin farmata (kummasta se nyt ensin tuleekaan, blood aqueduct tai gamble) ja patchejakin on tulossa.
 
Tullut Ascendant Exsanguinate minerillä aloiteltua, act 9 meneillään. Vaikuttaa tähän asti ihan lupaavalta.

Ei ole varsinaisesti kiirettä päästä mappeihin, kun pitäisi vielä Tabulakin farmata (kummasta se nyt ensin tuleekaan, blood aqueduct tai gamble) ja patchejakin on tulossa.
Mites muuten tuo blood aquaduct, montako kertaa pitää vetää läpi, että tabula keskimäärin tipahtaa?
 
Mites muuten tuo blood aquaduct, montako kertaa pitää vetää läpi, että tabula keskimäärin tipahtaa?
Niitä Humility korttejahan sieltä farmataan. Aika tuuripeliä, joskus joutunut de-leveloimaan kahdesti jostain 75 -> 68 kun ei ole tahtonut droppailla. Enpä kyllä trade liigassa vaivautuisi, eiköhän ne chaos orbit saa tingattua vendorilta nopeammin.

edit: nythän myös aqueduct layoutin mappi on tier 1 joten senkin farmaaminen on ihan vaihtoehto.
 
Niitä Humility korttejahan sieltä farmataan. Aika tuuripeliä, joskus joutunut de-leveloimaan kahdesti jostain 75 -> 68 kun ei ole tahtonut droppailla. Enpä kyllä trade liigassa vaivautuisi, eiköhän ne chaos orbit saa tingattua vendorilta nopeammin.
Joo pitää vaan tehdä chaos reseptiä. Sillä olen ennenkin perus res life gearit hankkinut.
 
Tabula tipahtaa nopeammin kun tekee uuden hahmon ja gamblaa shardeilla hillockin jälkeen kaupungissa. Jos ei osu niin tekee uuden hahmon ja taas on uudet robet siellä odottamassa.
 
Tabula tipahtaa nopeammin kun tekee uuden hahmon ja gamblaa shardeilla hillockin jälkeen kaupungissa. Jos ei osu niin tekee uuden hahmon ja taas on uudet robet siellä odottamassa.
Ostin noita jo ~800 currencyn edestä ja käytin nuo rerollitkin (18kpl) mutta ei osunut. Sikäli sama farmata BA:ta kun sieltä voi joka kerta clearata sen circle encounterin jonka currencyilla voi taas gamblata lisää. Mistä nyt sitten realisoituukaan ensin.
 
Tabula tipahtaa nopeammin kun tekee uuden hahmon ja gamblaa shardeilla hillockin jälkeen kaupungissa. Jos ei osu niin tekee uuden hahmon ja taas on uudet robet siellä odottamassa.
Kuten jo kirjoitin, ei tullut. Tein 20 hahmoa ja käytin kaikki expedition valuutat.
 
Itsellä on tuttuun tapaan ollut vaikeuksia valikoida buildia, kun mielenkiintoisia vaihtoehtoja on liikaa. Neljä buildia on tullut vedettyä mappeihin asti ja ainakin tuo Poetseilla vetävä VD Necro on maistunut hyvin. Poetsit ovat lähes ilmaisia, kun jengi pelkää manacosteja, mutta hyvin vähän on ollut manan kanssa ongelmia alun jälkeen.

Kokonaisuutena tykkään tästä Liigasta ja balanssimuutoksista. Ei ole PoE maistunut näin hyvin ainakaan vuoteen.
 
Alotin Spectral Shield Throw buildilla liigan ku vaikutti mielenkiintoselta + ei oo tullu kertaakaa aiemmin pelattua bleed buildeja. Kohtalaisen vahva buildi, ei mikään päätä huimaava dps; jotain 500k-800k välillä suurelta osin itselöydetyllä gearilla. Pob ei näytä cruelty -gemin tuomaa damagee oikein ymmärtääkseni joten tarkkaa dps lukemaa en tiedä. Lauantaina sain Siruksen alas ongelmitta. Mavenia tuskin lähden jahtaamaan kun tuo on jo kohtuu iso grindi joka tuli tehtyä jo kahdessa aiemmassa liigassa. Ehkä tässä vaiheessa voisi rollata jonkun uuden buildin, mutta toistaiseksi ei ole mitään ideoita mitä tekisi.

Btw. Tuli muuten linkitettyä Lioneye's Vision 2 fusella liigan alussa. Heitin äskettäin Temple corruptin siihen ja ei brickannut, mut ei tullut kyllä mitään kovin hyödyllisiä stattejakaan (+2 curse gems, 4% redu light dmg taken).
 
Itse tein uuden buildin ja aloin pelata suosittua Ice trappia mutta mana Hiero pohjalta. Tarkoitus olisi myöhemmin kehitellä jotein muuta Hierojalle, ehkä suosittua Forbidden Rite toteemeja. Act 8 menossa nyt. Eka exalted pallokin tipahti ja Enlighten joten massia sain perus gearia varten.
 
Exsanguinate mineriä tullut hinkkailtua alusta asti aika rauhalliseen tahtiin. Liigamekaniikka on kyllä ihan mukava ja etenkin Rog tarjoilee välillä huippuhyvää kamaa suoraan käteen. Myös se gambleri-tyyppi on ihan jees kun voi ostaa kohtuu item levelisiä baseja helposti harvest / essence craftailua varten.

Toistaiseksi liiga on kyllä maistunut, mutta melko vähän olen ehtinyt pelaamaan. Atlas completion taitaa huidella jossain 70 kieppeillä.
 
Ehkä tässä vaiheessa voisi rollata jonkun uuden buildin, mutta toistaiseksi ei ole mitään ideoita mitä tekisi.
On se jännä miten eri tavoin tätä pelataan. Toisella on ongelmana ettei ole ideaa uudelle buildille, kun itsellä on yhtä buildia pelatessa mielessä jo seuraavat 5+ buildia mitä haluaisi tehdä. Ei meinaa malttaa pelata mitään pitkälle, kun tekee niin kovasti mieli kokeilla sitä seuraavaa buildia.
 
Nyt mapseja vedellyt mutta pakko myöntää, että tuli fiilis, että mitä tätä samaa taas uudelleen ja uudelleen pyörittää. Jotenkin vaikea löytää kiksejä pelata.
 
Nyt mapseja vedellyt mutta pakko myöntää, että tuli fiilis, että mitä tätä samaa taas uudelleen ja uudelleen pyörittää. Jotenkin vaikea löytää kiksejä pelata.
Tuttu fiilis, yleensä joka liigas pelaa sen ~3 viikkoo ja sitten sitä vaan kysyy itseltään, että miks pelaan vielä ja siihen sitten loppuukin grindaaminen. Viime liigas sain kaverin kanssa Mavenin päihitettyä ja pelaaminen aikalailla loppu siihen sitten. Se oli sen liigan ultimaattinen goal.
Toistaseksi on vielä vähän intoa pelata, koitan saada Gladiatorin gearin jonkinlaiseen lopulliseen tilaa ja grindaan ainakin muutamat challenget. Ehkä koitan vielä Blade trappeja, mutta saa nähdä riittääkö kiinnostus sinne asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 836
Viestejä
4 548 661
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom