Path of Exile 2 (PC, PS5, Xbox)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyppi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 120
Eiköhän tälle voi jo oman ketjun tehdä niin ei mene sekaisin ensimmäisen osan kanssa: Path of Exile

EARLY ACCESS 15.11.2024

Vuoden lopussa pitäisi olla ns. early access eventti, jossa peliä pääsee jo kokeilemaan.

Julkaisu: We expect the Path of Exile 2 release date to fall in early 2025 at the earliest



 
Viimeksi muokattu:
juuh, kyllä kannattaa olla oma ketjunsa.. molemmat pelit siinä määrin massiivisia sisällöltään
 
Sitä ensimmäistä PoE en ole pelannut, mutta Steamin kaverilistassa sitä aina joku pelaa. Tiedän että se olisi hyvä kestopeli vuosiksi, mutta en ole jaksanut edes kokeilla, kun ei oikein ole aikaakaan ja koukuttumisriski on suuri.

Tämä PoE2 kuulostaa olevan gameplayltään aivan erilainen, tarkoitus olisi ohjata ukkoa WASD+hiiri tai gamepadilla, ja taistelu on lähellä dark soulsia. Striimaajat on päässyt jo pari kertaa pelaamaan ja tässä videossa POE2 Is Different, POE2 Is Hard- Trust Me, I've Played It kommentteja. Sittiäisiä voi yksinkertaisesti lyödä kuten Diablo 2:ssa, mutta isompia vastaan pitää torjua, väistellä ja iskeä tarkasti. Pidän tuollaisesta aktiivisesta pelaamisesta ja Diablo 2:sta oli niin hauska pelata gamepadilla, että kyllähän tätä jää odottamaan.

EDIT: Loppupelihän voi olla gameplayltään täysin erilainen PoE1:n tapaan, sitä ei ole päässyt vielä kukaan kokeilemaan.
 


Settlers Improvements
  • Reworked how shipping Thaumaturgic Dust affects Shipping Risk and Rewards. Previously, it was multiplying the shipment value and having a disproportionately high impact on risk compared to rewards. Now, it simply adds to Shipment Value and scales the amount of rewards based on the other goods being shipped. This means the way Thaumaturgic Dust affects Shipment Value/Risk now directly correlates with the amount of rewards you will receive, and in almost all cases this is a buff from before.
  • When Recombinating items, rarer Modifiers now have a much higher chance to be selected for the resulting item than before.
  • Players now spawn further away from the portal in the Admiral Valerius Boss Area to help prevent leaving by accident.
  • Added the Uber Boss Fragments, missing Fossils, and the Blighted Scouting Report to the Currency Exchange.

General Improvements and Changes

  • Adjusted the following Tier 17 Map Modifiers:
    • Tier 17 Sawblades mod slowed down and there are only 3 sawblades (from 6)
    • The Marked for Death debuff no longer prevents the recovery of life and energy shield. It now increases damage taken by 50% (from 30%)
    • Players and their Minions deal no damage for 3 out of every 10 seconds (from 4 seconds every 10 seconds)
    • Players have 3% reduced Action Speed for each time they've used a skill recently (from 4%)
    • Monsters have 100% increased Area of Effect and fire 2 additional Projectiles (from 4 additional Projectiles)
    • Monsters take 35-45% reduced Extra Damage from Critical Strikes (from 100%)
    • Players have 25-30% less Area of Effect (from 50%)
    • Players have 25-30% less Defences (from 50%)
    • Rare and Unique monsters remove 5% of life, mana and energy shield from players or their minions on hit (from 10%)
  • The following mods no longer roll on Tier 17 Maps:
    • 100% reduced Effect of Curses on Monsters
    • Players have -2 to maximum number of Summoned Totems
    • Players in Area take 20% increased Damage per nearby Ally
    • Players cannot gain Endurance, Frenzy, or Power Charges
    • Players cannot Recharge Energy Shield, and Players cannot Regenerate Life, Mana or Energy Shield
    • Players cannot Block, and Players cannot Suppress Spell Damage
    • Players have 90% reduced effect of Non-Curse Auras from Skills
    • Players have 80% less Recovery Rate of Life and Energy Shield
    • Monsters Cannot be Leeched From
  • Added a new Tier 17 Map Modifier: Players have 50-60% reduced Maximum total Life, Mana and Energy Shield Recovery per second from Leech.
  • The Divination Scarab of Plenty now grants additional Packs of Magic Monsters that have 800% increased chance to drop Divination Cards, instead of modifying existing packs in the area. It also now has a limit of 5 (from 1).
  • The Bestiary Craft to 30% quality a map, now specifies it grants 30% base quality (replacing any alternate quality types from Maven Chisels). This fixes a bug where if you used this craft on a map with quality from a Maven Chisel it wouldn't have added more of the alternate quality.
  • Updated the Vengeful Cry Skill Gem description to clarify that Minions cannot gain rage.
  • The Singular Carapaces Atlas Passive has been renamed to Towering Carapaces.
  • Updated remaining text referencing Reliquary Scarabs to correctly say Titanic Scarabs.
  • Added a slot for Kaom's Command Unique Siege Helmet to the Unique Stash Tab.
 
hyvä huomata ettei GGG:kään ole tyytyväinen T17 tilaan
 
Päivitetäämpä tähän alkuperäiseen threadiin PoE2 tiedot.
Kaikista tärkein ensimmäisenä:
EARLY ACCESS 15.11.2024
Zeratulin
postaus duplikaattithreadista
Kauan odotettu Path of Exilen jatko-osa on vihdoin tulossa pelattavaksi, kun early access alkaa. Itse peli tulee olemaan free to play, kuten edeltäjänsäkin, mutta vielä ei tiedetä pääseekö early accessia pelaamaan ilmaiseksi. Early accessin on aiemmin sanottu noudattavan pitkälti PoE:n 3.0 -päivityksen kaavaa, jolloin pelaamaan pääsi joko ostamalla supporter packin tai ilmaiseksi arvontojen kautta.

PoE 2 pyrkii uudistamaan koko aRPG-genreä, eikä vain edeltäjäänsä nähden. Se tulee keskittymään sulavasti toimivaan, mutta monipuoliseen ja haastavaan taisteluun. Bosseja on tiedossa ennätyksellisen paljon ja jokainen niistä on erikseen suunniteltu alusta alkaen.

Isona uutena asiana PoE 2 tuo mukaan myös WASD-liikkumisen, mutta siihen ei pakoteta, eli pelaaja saa itse päättää käyttääkö perinteistä hiirellä liikkumista, vai ottaako WASD:n käyttöön.
Gamescoming traileri


Witch/minion peluuta


Mercenary peluuta, uusi classi ja asetyypit

Ranger


PoE2 Panostaa myös erittäin paljon konsoli ja couch-coop pelaamiseen


Early Access tulee olemaan pitkähkö, ymmärtääkseni voi kestää jopa yli 6kk. Peli ei tule olemaan ns. viimesen päälle hiottu ja valmis EA:n aikana vaan paljon sisältöä saattaa puuttua, kuten classeja, skillejä, itemeitä, jne. GGG:n historiaan vedoten, EA:n aikana tulee kuitenkin päivityksiä tiheään tahtiin lisäten puuttuvaa sisältöä ja korjaten eri ongelmia. Kannattaa siis varautua Early Accessiin sillä ajatuksella, että puutteita voi olla siellä sun täällä. Erityisesti pelin vaikeus on aiheuttanut paljon keskustelua interwebsissä, eri pelitapahtumissa olleet demot ovat olleet erittäin vaikeita jopa kokeneille PoE veteraaneille.
Peliä on kuvattu eräänlaiseksi Elden Ring ja PoE hybridiksi jossa focus on siirtynyt loputtomasta gearaamisesta ja statseista enemmän itse taisteluun ja vihollisten hyökkäysmekaniikoiden taitoon perustuvaan väistelyyn ja vastaiskuihin.

Jos kiinnostaa sukeltaa syvälle spekulaatioihin ja haastatteluista saatuihin tiedonmurusiin, niin esimerkiksi Talkative Tri Youtubessa puskee ulos paljon PoE2 aiheisia videoita joista saa kiinnostavaa lisäinfoa.

Tällä hetkellä on menossa NDA:n alainen Closed beta, joitain vuotoja voi näkyä siellä täällä, mutta kaikkeen kannattaa suhtautua sillä varauksella, että peliin tulee muutoksia jatkuvasti ja moni asia ei välttämättä enää pidä paikkansa myöhemmin EA:ssa. PoE2 on ollut kehityksessä noin 7 vuotta ja se näkyy kyllä ja itse odotan innolla, että pääsen kokeilemaan peliä marraskuussa.
 
Oma veikkaukseni on, että early access kestää noin vuoden ja varsinainen julkaisu pyritään ajoittamaan ensi vuoden joulun alle.

On myös mahdollista, että early accessia kohdellaan pitkälti samalla tapaa kuin julkaistua peliäkin, eli ensimmäisen pelin tapaan 3-4kk välein saattaa tulla isompaa päivitystä ja liigasisältöä. Toisaalta early accessin aikana voi tulla päivityksiä, balanssimuutoksia ja uutta sisältöä myös selvästi useammin. GGG on jo puhunut, että monet ensimmäisen pelin liigamekaniikoista on tarkoitus tuoda uudistettuna mukaan early accessin aikana.
 
Peliä on kuvattu eräänlaiseksi Elden Ring ja PoE hybridiksi jossa focus on siirtynyt loputtomasta gearaamisesta ja statseista enemmän itse taisteluun ja vihollisten hyökkäysmekaniikoiden taitoon perustuvaan väistelyyn ja vastaiskuihin.
Tätä on ollut liikkeellä, mutta tuo vertaus ei välttämättä ihan osu. PoE 2 toki tähtää taisteluiden kehittämiseen todella paljon, mutta gearaaminen on edelleen vähintään yhtä suuressa roolissa kuin PoE 1:ssä. On myös varsin todennäköistä, että pelaajat pääsevät kiinni huomattavan nopeaan tempoon ja taisteluun, kunhan gearit on kunnossa ja hahmo rakennettu hyvin. Siitä on Elden Ring lopulta aika kaukana.

Sanoisin, että Elden Ringiin kohdistuva vertailu pätee enimmäkseen bosseihin, eikä välttämättä kovinkaan paljoa muuhun taisteluun.
 
Joo, sitä lähinnä tarkoitinkin sekoituksella, että PoE1:sta tuodaan ns. "itemisaatio" (eli ajatukset siitä miten hahmojen geari toimii) ja ER puolelta tuo boss-focusoitunut aktiivinen taistelu. Mitä näitä gameplay-videoita on nähty, jos ottaa osumaa niin se sitten sattuu ja aika kovaa.
 
Joo, sitä lähinnä tarkoitinkin sekoituksella, että PoE1:sta tuodaan ns. "itemisaatio" (eli ajatukset siitä miten hahmojen geari toimii) ja ER puolelta tuo boss-focusoitunut aktiivinen taistelu. Mitä näitä gameplay-videoita on nähty, jos ottaa osumaa niin se sitten sattuu ja aika kovaa.
Nähtäväksi jää, että miten paljon nähdyt gameplay trailerit poikkeavat siitä, mitä se tulee käytännössä olemaan. PoE 1:n kohdalla on jo nähty, että GGG:n trailerit eivät ole välttämättä kuvastaneet todenmukaista gameplayta kovinkaan hyvin.

Peliä testaamaan päässeet ovat kuitenkin jatkuvasti kertoneet siitä, että käytössä olevilla hahmoilla on ollut todella huonot kamat päällä, joka vaikuttaa oleellisesti siihen, miten hahmot pysyvät hengissä tai tekevät damagea. Bossit tulevat toki sattumaan, kuten sattuvat PoE 1:ssä myös, jos ei tiedä mitä pitäisi väistää ja milloin. Varsin aktiivista taisteluahan se nytkin on PoE:ssa bosseja vastaan, jos ei ole käytössä metabuildia huippugeareilla.

Mutta kovalla mielenkiinnolla menen kohti PoE 2 julkkaria, näin PoE 1 veteraanina. En odota, enkä toivo samanlaista peliä, sillä en ole erityisen tykästynyt PoE 1:n hirveään vauhtiin tai muihin epäkohtiin. Toivon kuitenkin, että PoE 2 ottaa edeltäjältään matkaan oikeita asioita, eikä unohda juuriaan ihan kokonaan. Eikä siltä toistaiseksi myöskään vaikuta, vaan PoE 2 vaikuttaa kaiken tähän asti nähdyn ja kuullun perusteella todella hyvältä.
 
Päivitetäämpä tähän alkuperäiseen threadiin PoE2 tiedot.
Kaikista tärkein ensimmäisenä:
EARLY ACCESS 15.11.2024
Zeratulin
postaus duplikaattithreadista
Taisi mennä minun piikkiin se duplikaatti kun ehdottelin ketjun tekemistä.

Mutta joo, aika kova hinku alkaisi jo olla päästä pelaamaan.
 
Taisi mennä minun piikkiin se duplikaatti kun ehdottelin ketjun tekemistä.

Mutta joo, aika kova hinku alkaisi jo olla päästä pelaamaan.
Joo siitä sen idean sain ja luulin ettei ketjua vielä ollut, mutta mitä pienistä :)

Mulla on tässä 10 vuotta PoE pelaamista takana ja edelleen se maistuu, mutta onhan tuo fiilis PoE 2:n suhteen ihan älytön, kun saa kokonaisen pelin verran uutta niiltä samoilta tekijöiltä, joiden edellistä peliä olen pelannut näin pitkään.

PoE 2 voi olla todella iso julkaisu, jos se onnistuu houkuttelemaan Diablo 4 -pelaajia mukaan. Pelin pitäisi kyllä tarjota paljon hyvää Diablo-faneille, mutta ensimmäisen PoE:n maine monimutkaisena pelinä saattaa pelottaa myös PoE 2:n osalta monia.
 
Early Access tulee olemaan maksullinen, mutta hinta ei vielä ole tiedossa.

Tokyo Game Show 2024:
-- どれくらいの人数が同時接続でプレイできるのですか?

Jonathan Rogers:200万人がプレイできるようにはしたいです。現在、『Path of Exile』では35万人ほどですが、実際どれくらいの人がプレイしてくれるかはわかりません。早期アクセスは有料ですが最終的には無料での提供となり、たくさんの人がプレイしてくれると思うので、できるだけ対応できるようにしたいと準備しています。
-- How many people can play simultaneously?

Jonathan Rogers: We'd like to have 2 million people playing it. Currently, Path of Exile has around 350,000 players, but we don't know how many people will actually play it. There is a fee for early access, but ultimately it will be provided for free, and I think a lot of people will play it, so I'm preparing to be as responsive as possible.
 
Eiköhän se hinta tule olemaan luokkaa 25-30 dollaria.

Ja vanhat pelaajat pääsevät todennäköisesti ilman uusia maksuja, jos on tuettu PoE 1 riittävällä määrällä rahaa. PoE 3.0:n osalta tämä määrä oli 500 dollaria.
 
Eiköhän ne keksi jonkun ovelan bundlen että on "pakko" maksaa enemmän. Minä veikkaan halvimman pääsylipun hinnaksi 50€.
 
Eiköhän ne keksi jonkun ovelan bundlen että on "pakko" maksaa enemmän. Minä veikkaan halvimman pääsylipun hinnaksi 50€.
En jaksa uskoa tähän, kun ei GGG ole ennenkään mitään älyttömiä rahastanut noilla "pääsylipuilla". Todennäköisesti tulee useampi supporter pack saatavilla ja kaikkien niiden mukana tulee avain, mutta halvin on siellä 30 dollarin tuntumassa, ehkä jopa alle.
 
Joo siitä sen idean sain ja luulin ettei ketjua vielä ollut, mutta mitä pienistä :)

Mulla on tässä 10 vuotta PoE pelaamista takana ja edelleen se maistuu, mutta onhan tuo fiilis PoE 2:n suhteen ihan älytön, kun saa kokonaisen pelin verran uutta niiltä samoilta tekijöiltä, joiden edellistä peliä olen pelannut näin pitkään.

PoE 2 voi olla todella iso julkaisu, jos se onnistuu houkuttelemaan Diablo 4 -pelaajia mukaan. Pelin pitäisi kyllä tarjota paljon hyvää Diablo-faneille, mutta ensimmäisen PoE:n maine monimutkaisena pelinä saattaa pelottaa myös PoE 2:n osalta monia.

Itse löysin tämän genren pelit vasta D4 myötä. Sitä tullu varmaan yli 500h pelattua. Mitenköhän tämä vertautuu siihen? Itse ehkä toivoisin vähän haastetta lisää ja hieman hitaampaakin menoa.
 
Itse löysin tämän genren pelit vasta D4 myötä. Sitä tullu varmaan yli 500h pelattua. Mitenköhän tämä vertautuu siihen? Itse ehkä toivoisin vähän haastetta lisää ja hieman hitaampaakin menoa.
Nykytiedon varassa sanoisin, että PoE 2 tuo D4 verrattuna lisää haastetta ja ainakin jossain määrin hitaampaa ja taktisempaa taistelua. Toki PoE:lle tuttuun tapaan hahmon rakentaminen on niin vapaata, että varmasti nopeaankin peliin löytyy eväät, jos sellaista haluaa. Haaste ei varmasti lopu kesken, jos PoE 2 hoitaa asiat kuten PoE, eli aina on jotain haastavampaa tekemistä tarjolla, jos sitä kaipaa.

Mutta suurin ero tulee varmasti juurikin tuosta edellä mainitusta asiasta, eli PoE 2 tarjoaa todella paljon enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia siihen miten hahmonsa rakentaa. Jokaiselle löytyy varmasti oma juttunsa, kun skillejä voi yhdistellä vapaasti ja hahmon voi kaikilta osin rakentaa täsmälleen niin kun itse haluaa. Yhtäkään (aktiivi)skilliä tai itemiä ei ole sidottu mihinkään hahmoluokkaan, vaan kaikki ovat aina käytettävissä riippumatta siitä millä hahmoluokalla pelaa. D4:n hahmonkehitys on todella rajattua ja suppeaa, jos vertaa PoE tai PoE 2.

Lisäksi ihan yleisesti pelattavaa pitäisi löytyä jo early accessista alkaen selvästi enemmän kuin D4:stä. Jos esimerkiksi 500h jälkeen tuntuu, että D4 on puhki pelattu, kuten se varmasti alkaa olla, niin PoE 2:n kanssa samaa fiilistä tuskin tulee. Mulla on yli 10k tuntia PoE:n pelaamista takana ja edelleen on valtavasti asioita, mitä en ole koskaan kokeillut ja uusia asioita oppii joka päivä. Tätä ei kannata kuitenkaan säikähtää, eli on täysin normaalia, ettei kaikkia asioita voi oppia nopeasti - jos koskaan. Perusasiat oppii kuitenkin pitkälti yhtä nopeasti kuin D4:ssä, eli peliin pääsee kyllä kiinni varsin helposti.
 
Luulen, että PoE2 tulee iskemään ainakin niihin pelaajiin joiden mielestä D2:sen jälkeen ei ole tullut hyviä ARPG julkaisuja.
 
Nykytiedon varassa sanoisin, että PoE 2 tuo D4 verrattuna lisää haastetta ja ainakin jossain määrin hitaampaa ja taktisempaa taistelua. Toki PoE:lle tuttuun tapaan hahmon rakentaminen on niin vapaata, että varmasti nopeaankin peliin löytyy eväät, jos sellaista haluaa. Haaste ei varmasti lopu kesken, jos PoE 2 hoitaa asiat kuten PoE, eli aina on jotain haastavampaa tekemistä tarjolla, jos sitä kaipaa.

Mutta suurin ero tulee varmasti juurikin tuosta edellä mainitusta asiasta, eli PoE 2 tarjoaa todella paljon enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia siihen miten hahmonsa rakentaa. Jokaiselle löytyy varmasti oma juttunsa, kun skillejä voi yhdistellä vapaasti ja hahmon voi kaikilta osin rakentaa täsmälleen niin kun itse haluaa. Yhtäkään (aktiivi)skilliä tai itemiä ei ole sidottu mihinkään hahmoluokkaan, vaan kaikki ovat aina käytettävissä riippumatta siitä millä hahmoluokalla pelaa. D4:n hahmonkehitys on todella rajattua ja suppeaa, jos vertaa PoE tai PoE 2.

Lisäksi ihan yleisesti pelattavaa pitäisi löytyä jo early accessista alkaen selvästi enemmän kuin D4:stä. Jos esimerkiksi 500h jälkeen tuntuu, että D4 on puhki pelattu, kuten se varmasti alkaa olla, niin PoE 2:n kanssa samaa fiilistä tuskin tulee. Mulla on yli 10k tuntia PoE:n pelaamista takana ja edelleen on valtavasti asioita, mitä en ole koskaan kokeillut ja uusia asioita oppii joka päivä. Tätä ei kannata kuitenkaan säikähtää, eli on täysin normaalia, ettei kaikkia asioita voi oppia nopeasti - jos koskaan. Perusasiat oppii kuitenkin pitkälti yhtä nopeasti kuin D4:ssä, eli peliin pääsee kyllä kiinni varsin helposti.
Tattista. Vaikuttaisi oleva juuri ne, mitä Diablossa jää kaipaaamaan. Menee vähän sellaiseksi merkityksettömäksi spämmiksi Diablossa tuo touhu ja yleensä olenkin levutellut kaikki hahmoluokat max. levelille ja sitten melkeinpä lopetellut. Olisi mukava pitäytyä tietyssä classissa/pelityylissä pidempään ja kehittää sitä.
 
Tattista. Vaikuttaisi oleva juuri ne, mitä Diablossa jää kaipaaamaan. Menee vähän sellaiseksi merkityksettömäksi spämmiksi Diablossa tuo touhu ja yleensä olenkin levutellut kaikki hahmoluokat max. levelille ja sitten melkeinpä lopetellut. Olisi mukava pitäytyä tietyssä classissa/pelityylissä pidempään ja kehittää sitä.
PoE ja nyt sitten PoE 2 on usein kuvailtu sellaisten pelaajien arpg:ksi, joilla on paljon aikaa pelata, tai ainakin haluavat käyttää paljon aikaa saman pelin pelaamiseen ja oppimiseen. D4 taas sopii paremmin niille, joilla on vain vähän aikaa pelata, eikä halukkuutta syventyä peliin kovin paljoa.

PoE:n ja PoE 2:n välillä on paljon eroja, mutta myös paljon samaa. PoE 2:n taistelu tulee olemaan hitaampaa ja taktisempaa, sekä itse peliin on helpompi päästä sisään. Ensimmäisen PoE:n suurin ongelma on, että siihen on vaikea päästä sisään ja tämä on haluttu muuttaa PoE 2:n kanssa. Pelistä on tehty siis helpommin lähestyttävä, mutta edelleen pinnan alta vähintään yhtä syvällinen kuin edeltäjänsä.

Uskon myös, että PoE 2 tulee sopimaan sun toiveisiin oikein hyvin.
 
Mielenkiintoista tietoa PoE2:n pituudesta; closed beta testaajilla joilla ei ole ollut mitään aiempaa PoE-kokemusta on mennyt keskimäärin 18 tuntia läpäistä actit 1 ja 2. Acteja on pelissä vähemmän (6), mutta ovat paljon pidempiä kuin PoE1 actit.

1727610211593.png
 
Nyt kun pelissä tulee kerrankin olemaan kunnolla sisältöä, niin ei ole mitään kiirettä päästä endgameen grindaamaan. Aion pelata ihan rauhassa ja tutkia kaikki paikat ilman guideja.
 
Nyt kun pelissä tulee kerrankin olemaan kunnolla sisältöä, niin ei ole mitään kiirettä päästä endgameen grindaamaan. Aion pelata ihan rauhassa ja tutkia kaikki paikat ilman guideja.
"Kerrankin". Mitä tarkoitat? Poe2 sisällöstä on ollut aika vähän tietoa mutta joka tapauksessa sitä on startissa huomattavasti vähemmän kuin poe1:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän huonosti valitsin sanat, en viitannut PoE ykköseen. Tarkoitan kun D3/D4:ssä on melko niukasti sisältöä ja peli on rakennettu aivottoman grindaamisen ympärille. Muutenkin Diablossa pelin alussa millään ei ole mitään merkitytä koska peli on niin helppo, eikä mitään arvokasta voi edes löytää. Minulla on aina kiire päästä loppuun ja sitten kyllästyn heti kun tajuan, että eihän siellä lopussa ollutkaan mitään.

Tuntuu että PoE2 tulee olemaan sellainen peli missä ei ole kiire mihinkään, ihan niin kuin D1 aikoinaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän huonosti valitsin sanat, en viitannut PoE ykköseen. Tarkoitan kun D3/D4:ssä on melko niukasti sisältöä ja peli on rakennettu aivottoman grindaamisen ympärille. Muutenkin Diablossa pelin alussa millään ei ole mitään merkitytä koska peli on niin helppo, eikä mitään arvokasta voi edes löytää. Minulla on aina kiire päästä loppuun ja sitten kyllästyn heti kun tajuan, että eihän siellä lopussa ollutkaan mitään.

Tuntuu että PoE2 tulee olemaan sellainen peli missä ei ole kiire mihinkään, ihan niin kuin D1 aikoinaan.
Tähän liittyen tykkään todella paljon siitä, että areat eivät skaalaa pelaajan mukaan, eikä itemien levelillä ole myöskään välttämättä mitään merkitystä. Tämä tarkoittaa sitä, että teoriassa voi vaikka act 1 tai 2 löytää jonkun uniikin, jota käyttää siitä eteenpäin jatkuvasti, eikä sitä tarvitse vaihtaa pitkään aikaan (tai koskaan). On ihan eri fiilis pelata, kun voi milloin tahansa löytää jotain arvokasta ja hyödyllistä, eikä homma mene jatkuvasti niin, että kaikki itemit täytyy korvata uusilla, kun on puoli tuntia edennyt pelissä, koska kaikki on sidottu suoraan area/item leveliin.

Näinhän homma on toiminut esimerkiksi D2:ssa ja ensimmäisessä PoE:ssa. Moni PoE-pelaaja varmasti voi todeta saman, että joskus sitä löytää ihan kampanjan alkuvaiheessa jotain niin hyvää, että se pysyy käytössä kampanjan loppuun saakka.

Ja tähän kun lisätään se fakta, että jos pysähtyy jossain kohtaa keräämään leveliä ja tavaraa, niin se tarkoittaa, että eteneminen on tuon jälkeen helpompaa, kun hahmosta tulee vahvempi. D4:ssä näin ei voi tehdä, koska kaikki skaalaa pelaajan levelin mukaan, joka käytännössä pakottaa puskemaan hirveällä vauhdilla eteenpäin.
 
Tähän liittyen tykkään todella paljon siitä, että areat eivät skaalaa pelaajan mukaan, eikä itemien levelillä ole myöskään välttämättä mitään merkitystä. Tämä tarkoittaa sitä, että teoriassa voi vaikka act 1 tai 2 löytää jonkun uniikin, jota käyttää siitä eteenpäin jatkuvasti, eikä sitä tarvitse vaihtaa pitkään aikaan (tai koskaan). On ihan eri fiilis pelata, kun voi milloin tahansa löytää jotain arvokasta ja hyödyllistä, eikä homma mene jatkuvasti niin, että kaikki itemit täytyy korvata uusilla, kun on puoli tuntia edennyt pelissä, koska kaikki on sidottu suoraan area/item leveliin.

Näinhän homma on toiminut esimerkiksi D2:ssa ja ensimmäisessä PoE:ssa. Moni PoE-pelaaja varmasti voi todeta saman, että joskus sitä löytää ihan kampanjan alkuvaiheessa jotain niin hyvää, että se pysyy käytössä kampanjan loppuun saakka.

Ja tähän kun lisätään se fakta, että jos pysähtyy jossain kohtaa keräämään leveliä ja tavaraa, niin se tarkoittaa, että eteneminen on tuon jälkeen helpompaa, kun hahmosta tulee vahvempi. D4:ssä näin ei voi tehdä, koska kaikki skaalaa pelaajan levelin mukaan, joka käytännössä pakottaa puskemaan hirveällä vauhdilla eteenpäin.
Jep, tuo skaalaus on kyllä aivan typerä systeemi niin pelin alussa kuin endgamessakin. D3:n loputtomuuteen skaalaavat riftit ja vastaavat endgame-mekaniikat johtavat vähän automaattisesti siihen että viime kädessä on vain yksi buildi per classi joka on paras tuon tapaiseen sisältöön. Tämä näkyy PoE:ssakin tuossa super deep delve -metassa, jota jotkut jaksavat kaivaa tuonne 10k+ levelin syvyyteen.

Edit: PoE:ssa toimii sinänsä ihan fine kun tuo ei ole likipäinkään ainoa endgame, itse asiassa koko delveä varmaan melko harva edes käy avaamassa joka liigassa.
 
1727778053942.webp


Japanin pelitapahtuman haastatteluissa on mainittu, että EA sisältäisi alussa vain kolme ekaa actia. Kuukauden päästä saadaan tuohon varmuus.
Uudet supporter packit melko varmasti tulee kustantamaan sen ~$30 ja lifetime treshold on ~$480 luokkaa.
 
Tähän liittyen tykkään todella paljon siitä, että areat eivät skaalaa pelaajan mukaan, eikä itemien levelillä ole myöskään välttämättä mitään merkitystä. Tämä tarkoittaa sitä, että teoriassa voi vaikka act 1 tai 2 löytää jonkun uniikin, jota käyttää siitä eteenpäin jatkuvasti, eikä sitä tarvitse vaihtaa pitkään aikaan (tai koskaan). On ihan eri fiilis pelata, kun voi milloin tahansa löytää jotain arvokasta ja hyödyllistä, eikä homma mene jatkuvasti niin, että kaikki itemit täytyy korvata uusilla, kun on puoli tuntia edennyt pelissä, koska kaikki on sidottu suoraan area/item leveliin.
Tämä on se mikä puuttuu nykypeleistä. Kaikki on sellaista että "levutappa nopeesti max level ja ala grindaa näitä meidän endgame juttuja, sitte kohta resetoituu seasoni ja alotetaas alusta". D2 classic on just sellaista että normalistakin voit löytää parhaimpia tavaroita tai ainakin lähes. LoD ei ihan enää ole samanlainen kun Hell tasolta saa niin paljon kovempaa kamaa mitä aiemmilta vaikeustasoilta, mutta pre-xpack ja classic se on niin monen itemslotin kohdalla.
 
Tämä on se mikä puuttuu nykypeleistä. Kaikki on sellaista että "levutappa nopeesti max level ja ala grindaa näitä meidän endgame juttuja, sitte kohta resetoituu seasoni ja alotetaas alusta". D2 classic on just sellaista että normalistakin voit löytää parhaimpia tavaroita tai ainakin lähes. LoD ei ihan enää ole samanlainen kun Hell tasolta saa niin paljon kovempaa kamaa mitä aiemmilta vaikeustasoilta, mutta pre-xpack ja classic se on niin monen itemslotin kohdalla.
Niinpä. PoE on tämän suhteen jatkanut siitä mihin LoD jäi. Kaikkea ei toki voi löytää alusta saakka, mutta pelissä on paljon laadukkaita uniikkeja kamoja, joita voi löytää kampanjan aikana ja käyttää siitä eteenpäin aina. Samoin voi löytää arvokasta kamaa, jota voi sitten tradettaa johonkin mitä itse tarvitsee.

Eikä niitä ihan parhaimpia tavaroita tarvitse mielestäni mistä tahansa löytyä, mutta pelkästään se, että voi löytää tavaraa mikä pysyy käytössä "loppuun saakka" tai kymmeniä pelitunteja siitä eteenpäin, on todella iso asia. En tykkää monien nykypelien tyylistä, että tavarat skaalaavat jatkuvasti niin kovaa kyytiä eteenpäin area ja item levelin mukaan, että kamoja pitää vaihtaa hirveällä tahdilla, kun pelissä etenee.
 
Low level uniikeista puheenollen, Lifesprig on aika kova PoE2:ssa, tai ainakin vaikuttaa siltä (ei tietoa miten paljon gem levelit lopulta tulee vaikuttamaan damageen).
1728488802572.png
Lisää vahvistettuja uniikkeja (ei ole Poe2 beta leakkeja) löytyy PoE2DB:stä.
 
Low level uniikeista puheenollen, Lifesprig on aika kova PoE2:ssa, tai ainakin vaikuttaa siltä (ei tietoa miten paljon gem levelit lopulta tulee vaikuttamaan damageen).
1728488802572.png
Lisää vahvistettuja uniikkeja (ei ole Poe2 beta leakkeja) löytyy PoE2DB:stä.
Veikkaan että vaikuttaa kovalta, mutta ei välttämättä ole niin kova kuin mitä olisi PoE 1:ssä. Mielenkiintoinen silti.
 
Hieman tönköltä näyttää WASD -liikkuminen tässä videon alussa:



Häiritsee jonkin verran rumat animaatiot silloin kun kulkusuunta vaihtuu, mutta pääasia että peli tuntuu hyvältä ja responsiiviselta.
Ajattelin kokeilla ensin perinteistä liikkumista ja sitten vasta jos tulee pahat tilanteet niin pitää opetella käyttämään WASD:tä.

___

Uusi video Path of Exile -youtube kanavalla:

 
Viimeksi muokattu:
Tuli jokin viivästys julkaisuun, spoilerissa on video.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Viestejä
4 475 312
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom