Pykäsin vahingossa dublikaattiketjun, jonka moderaattorit sitten yhdistivät tänne pyynnöstä, joten tämä ja muutamat seuraavat viestit ovat peräisin sieltä.
-----------
Keskustelua ja kokemuksia parranajosta käsikäyttöisillä "höylillä". Partakoneille löytynee oma ketjunsa.
Parran ajaminen on useimmille miehille pakollinen rasti joka päivä. Henkilökohtaisesti en siitä toimituksesta nauti pätkääkään, eli se on tosiaan vain pakollinen toimitus ja haluan saada mahdollisimman hyvän lopputuloksen nopeasti/tehokkaasti ja ilman häslinkiä.
Koneita olen käyttänyt vuosien ajan kuten useimmat ja sellainen on edelleen varmuusvarana, mutta sellaista konetta ei olekaan, joka päihittäisi käsikäyttöisen partahöylän nopeudessa ja jäljessä, eli koneiden etu tulee lähinnä turvallisuudesta ja siitä, ettei tarvitse sählätä vaahtojen/geelien kanssa jne. Näiden vuoksi siirryi höylän käyttäjäksi vajaat 10v sitten, eikä ole tarvinnut katua.
Monet vannovat parranajossa perinteisen höylän nimeen ja se varmasti onkin pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto. Niiden käytön kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, tai muuten saa varautua paikkaamaan vuotoja pitkin päätä.
Minä tykkään ajella parran (ja hiukset) huolettomasti samalla kun käyn aamulla suihkussa ja olen havainnut siinä suositun Gillette Mach 3:n toimivaksi laitokseksi. Sillä ei saa haavoja aikaiseksi oikeastaan edes yrittämällä ja jälki on ok. Mach 3:ssa on nimensä mukaisesti 3 terää. Useampiteräinen voisi olla vielä tehokkaampi, mutta ne menevät tukkoon nopeammin ja terät maksavat enemmän, joten Mach 3 on ollut tässä mielessä hyvä kompromissi.
Vaahdon sijaan tykkään käyttää geeliä ja mitään partasuteja en ole kokenut tarpeelliseksi.
Yleensä ostan edullista, mutta toimivaa Rainbowin geeliä Prismasta muun kauppareissun yhteydessä ja höylän teräpaketit tilaan Amazonista, josta ne saa noin 50% meikäläisiä hintoja edullisemmin.
Terien kestoa olen saanut pidennettyä Razorpitillä ja siinä on kätevä myös säilyttää itse höylää:
Razorpit Razor Blade Sharpener: Amazon.co.uk: Health & Personal Care