Johtuisiko tämä osaksi myös siitä että miehelle käy erossa useimmiten paljon huonommin kuin naiselle.
Nainen jää omakotitaloon lapsien ja uuden miehen kanssa kun mies joutuu muuttamaan neukkukuutioon ja maksamaan elatusapua kunnes lapset ovat aikuisia.
Mulla on kahdelle ystävälle käynyt tismalleen noin ja kummallakin oli todella suuria ongelmia pääkopan kanssa pitkän aikaa.
Lapset vieraantuvat kun eihän sinne yksiöön voi tulla edes yökylään, varsinkin jos on tyttöjä jotka hieman vanhetessaan tarvitsevat omaa tilaa enemmän.
Helposti siinä napsahtaa kossu ensin auki joka perjantai ja kohta jo keskiviikkonakin.
Ja miehellähän on iso kynnys puhua asioista, varsinkin kaveriensa kanssa, ainakin meikäläisen ikäluokalla. Mitä nyt olen nuorempia seurannut niin näyttävät olevan
tässä suhteessa hieman parempia ja hyvä niin.
Joskus nuorna miehenä olin vankimielisairaalassa kesäduunissa ja siellä oli yksi mies jolle oli käynyt justiinsa noin. Isohkon karjatilan omistaja, muija rakastui
nuorempaan maitoauton kuljettajaan, ero, muija jäi uuden miehen kanssa pitämään tilaa 2 lapsen kanssa, tämä mies joutui kerrostalo yksiöön.
Osti kirveen ja kävi pistämässä muijan lihoiksi. Totesi vaan että olisit sinäkin noin tehnyt jos olisi käynyt niinkuin hänelle. Ihmetteli vielä kun tytär ei halua pitää yhteyttä, tytär
joka löysi äitinsä rumihin tuvasta kun tuli koulusta kotiin. Pää hajos ja huonosti kävi, sekä itselle, että vaimolle.
Voisiko kyse olla siitä, että aloitteellinen henkilö erossa (70 % avioeroista haetaan naisen aloitteesta) on jo ehtinyt prosessoida asiaa pidempään. Erot ei kai kuitenkaan yleensä ole ihan hetken mielijohteita (vaikka kaipa noitakin on).
Lisäksi:
– Eroaloitteen tekevällä ihmisellä on käsitys, jonka mukaan parisuhteen purkaminen on valinta, joka vaikuttaa hänen omaan elämäänsä positiivisesti. Eroaloitteen tekevä näkee eron paremmaksi vaihtoehdoksi kuin epätyydyttävässä suhteessa elämisen, raportissa sanotaan.
Peräti 70% avioeroista naisen aloitteesta: ”Musertunut mies on hukassa”
Peräti 70% avioeroista naisen aloitteesta: ”Musertunut mies on hukassa”
7.11.201614:00
KUVA: COLOURBOX
Mies on usein heikoilla avioerotilanteissa, sillä ero tulee usein yllätyksenä eikä miehillä välttämättä ole keinoja käsitellä asiaa, arvioi Miessakit ry:n toiminnanjohtaja Tomi Timperi toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n sivuilla.
Tällä viikolla vietetään miesten viikkoa ja sunnuntaina on isänpäivä.
Väestöliiton
perhebarometri vahvistaa
STTK:n sivuilla olevan tiedon, jonka mukaan vain 30 prosenttia avioeroista tapahtuu miehen aloitteesta. Naisista 70 prosenttia kertoi itse tehneensä aloitteen avioerosta. Miehistä aloitteen kertoi itse tehneensä 35 prosenttia. Osuudet ovat vastaavaa tasoa muissakin länsimaissa.
– Miehet lähtevät harvemmin hakemaan eroa, joten se tulee usein yllätyksenä. Seurauksena on pettymys, lamaannus ja sisäinen pahoinvointi, joka voi olla musertava, Timperi kommentoi.
– Kun ero tulee, välineet käsitellä asiaa ovat hukassa, hän myös arvioi.
Timperin mielestä taustalla on myös häpeää, sillä mies usein kokee olevansa päävastuussa perheestä. STTK:n mukaan miesten yleinen reaktio eroon on eristäytyminen tai korviketoiminta, kuten alkoholin käyttö tai töihin uppoutuminen.
Väestöliiton perhebarometrissä vuodelta 2013 arvioidaan syitä siihen, miksi useammin eroa hakevat naiset:
– Naisilla on taipumuksena arvioida parisuhteitaan miehiä intensiivisemmin, tiedostaa niihin liittyvät ongelmat nopeammin ja avata niistä keskustelu kumppaninsa kanssa aktiivisemmin. Osaksi tästä syystä naiset tekevät noin kaksi kolmasosaa avioeroaloitteista. He antavat myös useampia ja monipuolisempia selityksiä avioerosta kuin heidän puolisonsa.
Väestöliiton mukaan myös eron prosessoiminen voi olla hieman helpompaa, jos on ollut itse siinä aloitteellinen.
– Eroaloitteen tekevällä ihmisellä on käsitys, jonka mukaan parisuhteen purkaminen on valinta, joka vaikuttaa hänen omaan elämäänsä positiivisesti. Eroaloitteen tekevä näkee eron paremmaksi vaihtoehdoksi kuin epätyydyttävässä suhteessa elämisen, raportissa sanotaan.
Timperin mielestä sekä naisten että miesten tukemiseen erotilanteissa pitäisi satsata enemmän. Tämä auttaisi myös perheen mahdollisia lapsia, hän huomauttaa.