Parisuhteen kiemurat

Pohtikaapas nyt ihan rauhassa. Itselläkin tahtoo etenkin ärsytettynä olla hyvinkin helposti sitä ongelmaa, että sanon, mitä sylki suuhun tuo. Varmasti tähän on jokaisella ihan oma mielipide. Mutta jokainen tekee, kuten hyvälle tuntuu.
Mikäs siinä eksässä oli vikana, kun sitäkin on ilmeisesti uhkailtu terällä?

Ja ei tässä meillä muilla ole mitään pohdittavaa. Olet vähintäänkin henkisen lähisuhdeväkivallan uhri.

Pohtikaapas nyt ihan rauhassa. Itselläkin tahtoo etenkin ärsytettynä olla hyvinkin helposti sitä ongelmaa, että sanon, mitä sylki suuhun tuo. Varmasti tähän on jokaisella ihan oma mielipide. Mutta jokainen tekee, kuten hyvälle tuntuu.
Ei. Vaikka tuntuisi miltä, ei ketään saa uhkailla veitsellä.

Mikäs siinä eksässä oli vikana, kun sitäkin on ilmeisesti uhkailtu terällä?

Ja ei tässä meillä muilla ole mitään pohdittavaa. Olet vähintäänkin henkisen lähisuhdeväkivallan uhri.

Se petti..

Mutta ehkä tässä on tullut oltua liian kiltti ihan kaikin puolin ja huomaa, ettei töissäkään arvosteta, vaikka kuinka tekisit kaikkesi, että hommat edistyy.

Kyllä minä jo suhteellisen selvästi ilmoitin viikonloppuna, että sai muuten olla ensimmäinen ja viimeinen kerta tämänlaatuista viestintää - koski se sitten ketä hyvänsä. Minä en ole tuon exä eikä se minun, niin on aivan turha verrata ketään toiseen tai tehdä sen perusteella mitään johtopäätöksiä.

Ja on tuo ymmärtänyt jättää mm. alkoholin kokonaan pois, joten raivokohtauksetkin loistaa poissaolollaan. Ja ohjastin myös, että tietenkään ei pidä kaikkea antaa anteeksi, mutta ei niitä asioita myöskään kannata hillota vuosikausia sisällään, kun ne kertautuu.

Tässä on kumpikin kasarin lapsena tullut kohdelluksi enemmän tai vähemmän kaltoin, niin yhteisessä tekemisessä on vielä ajoittain hiukan työstettävää..

Mutta ilokseni voin kertoa, että parempaan suuntaan ollaan menossa - sitä en tiedä, mikä ihmeen notkahdus tuo edellinen viikonloppu oli, mutta neuvoin, että puhu nyt ihmeellä ajoissa ensi kerralla.

e. Oho, mikähän helkutin vanha lainaus tonne jäi. Mobiililla mitään näyttänyt
:D

Viimeksi muokattu:
Sinulla on nyt defencit päällä. Tottakai se muija sanoo noin. Selvästikkin elät jo nyt pelossa. Tiedät itsekkin, että mitään hyvää ei ole tulevaisuudessa tiedossa. Tuo pelko ja kyvyttömyys toimia on yleistä parisuhdeväkivallan uhreille.

Onhan tässä kieltämättä totuuden siemen. Mutta sanalla sanoen en ole itsekään ihan kaikkein helpoin ihminen ja alan muistuttaa vanhemmiten yhä enemmän äitiäni.

Jotainhan se ehkä kertoo vanhempienkin keskinäisestä suhteesta, että nyt kun äidin kontrolli on hävinnyt muistisairauden takia, niin isä ei kutsu enää kuin nimeltä..

Ei toi väkivaltainen ole, tilanteet on liittyneet aina johonkin täysin älyttömään tilanteeseen. Mutta eihän tuollaisilla asioilla silti tarvitsisi leikkimään lähteä..

Käytöksestä on sen kyllä huomannut ihan pitkin viikkoa sikäli kun on ehtinyt seuraamaan.

On ollut sanalla sanoen muutakin pohdittavaa..

Onhan tässä kieltämättä totuuden siemen. Mutta sanalla sanoen en ole itsekään ihan kaikkein helpoin ihminen ja alan muistuttaa vanhemmiten yhä enemmän äitiäni.

Jotainhan se ehkä kertoo vanhempienkin keskinäisestä suhteesta, että nyt kun äidin kontrolli on hävinnyt muistisairauden takia, niin isä ei kutsu enää kuin nimeltä..

Ei toi väkivaltainen ole, tilanteet on liittyneet aina johonkin täysin älyttömään tilanteeseen. Mutta eihän tuollaisilla asioilla silti tarvitsisi leikkimään lähteä..

Käytöksestä on sen kyllä huomannut ihan pitkin viikkoa sikäli kun on ehtinyt seuraamaan.

Parisuhdeväkivallan uhreille on yleistä etsiä syitä itsestään vaikka se syy on aina väkivaltaa harrastavalla. Tästä syystä useimmat roikkuvat suhteessa liian kauan, tai kunnes on liian myöhäistä.

Viimeksi muokattu:
En viitsi nyt lähteä puimaan enempää mutta ilmeisesti viesti ei ollut tarkoitettu uhkaukseksi minua kohtaan, vaan ajatuksena itsensä vahingoittamiselle.

Niin ehkä nyt parempi vaan koettaa edetä sovussa eteenpäin. Myönnettäköön edelleen, että vikaa on varmasti ollut ihan yhtä paljon molemmissa.
Ja sinä uskot tuota paskaa?

Ymmärrätkö tämän kaavan, se vähän uhkailee, hakee rajaa missä hermostut, ottaa puheitaan takaisin keksimällä tarinaan jatkoa että haluaa vahingoittaa itseään. Kunnes eräänä päivänä sanoista tekoihin ja iltapäivälehtien kanteen!

Kasarin lapsi tarinan selitykset ei anna mitään anteeksi. Naisella ongelmia hermojen ja alkoholin kanssa joka paljastuu exää myöden väkivaltana ja sinä vain keksit tarinaa itsestäsi ja sivuutat olankohautuksella sen että pettämisen takia exää sai uhkailla väkivallalla. :facepalm:

Itse olen kasarin lapsi, syntynyt alkoholisti perheeseen helsinkiläiseen kerrostalo lähiöön, varastanut ruuat milloin mistäkin kun vanhempia ei kiinnostanut lastenhoito, asunut lastenkodeissa ja nähnyt koko sen puolen ja silti mulla ei ole ongelmia väkivallan, alkoholin tai itseni kanssa.

Mä olen aina miettinyt, miksi ihmiset jää väkivaltaiseen tai edes epäterveeseen suhteeseen, en ymmärrä vieläkään.

Toivottavasti kuitenkin ymmärrät että tavallisessa parisuhteessa ja ihmisten kanssakäynnissä tuommoinen touhu ei ole millään tavalla normaalia.

Johtuu se sitten kenestä tahansa, niin ei ole millään tavalla järkevää pysyä tuollaisessa suhteessa.

Kyllä pointtinne on tullut jo selväksi kiitokset.

Ihan se on kuitenkin oma päätökseni että miten mäkeni lasken.
Tottakai se on sinun päätöksesi - voit päättää joko fiksusti tai typerästi. :thumbsup: Muista että suhteestalähtemis-päätöksen tekemättä jättäminenkin on päätös.

Kyllä pointtinne on tullut jo selväksi kiitokset.

Ihan se on kuitenkin oma päätökseni että miten mäkeni lasken.
Näissä kannattaa ajatella, mitä sanoisi siskolleen tai muulle läheiselle vastaavassa tilanteessa. Jos ei etäännytä itseään, ei näe kokonaiskuvaa. Sinun päätös se on, tiedät paremmin tapauksen yksityiskohdat kuin me.

En nyt jaksa sen pidemmälti raportoida, mutta ilmeisen hyvä meno näyttää taas olevan.

Saatoin ehkä mainita, että niistä asioista ei voi kyllä keskustella per ikinä, jos odottaa sitä ns. täydellistä paikkaa.

Taidan vaan pyytää backlogin, niin päästään vähemmällä..

Hienoa Bites 👍🏻 Täällä ensimmäinen yö menossa lasten kanssa ilman vaimoa.
On kyllä melkoista tunteiden myllerrystä.

No tuon työhomman kanssa meni niin jo niin Montypythoniksi, että siitä ei enää puutukaan kuin "se aika kuusta". Ja ymmärrys loppuu siihen paikkaan. :beye:

Kolmesti pahoittelin, että mitenkään en halua loukata, moittia, haastaa riitaa tai mitään.

Mutta että onko koskaan kuullut sellaista sanontaa, että "jos lusikalla annetaan, ei voi kauhalla vaatia".

Ihan konkreettinen esimerkki, että jos se kaveri yrittää sitä omaa ketutustaan purkaa pois saunomalla ja yrittää edes jotenkin saada hyvän fiiliksen edes dokaamatta saunakaljoja enempää

Niin sängystä selällään huudellaan että "ai pyörikö se kone jossain kohtaa". Muistaen toki mainita että "menehän sinäkin ajoissa nukkumaan tänään". Siinä sitten tyhjennät sen koneen ja siivoat muutenkin toisen jäljet koska se saunominenhan on sulle pelkkää lepoa.

Niin ilmoitin, että multa ei nyt tähän tule yhtään tämän enempää kontribuutiota tässä kohtaa.

Kaikessahan on kyse neuvottelutaktiikasta. Kerran kuussa se näyttää olevan sen verran haastavaa, että verrattaen erinomaisilla keittiöpsykologin taidoilla pysty siihen vaikuttamaan kerrassa mitenkään. Aina pitää kysyä itseltään, että onko tehtävässä mahdollista onnistua.

Ilmoitin, että kertoo sitten, kun ei enää ärsytä asia xyz - mulla on tässä vähän muuta tekemistä.

Yhden toisen projarin puoliso kuulemma pitää 3pv mykkäkouluja, kun kaupasta unohtuu joku tuote. Arvostin, koska kyseessä on kuitenkin nainen ja murjottava osapuoli on mies.

Olen monesti sanonut, että mulle kyllä käy keskustelu. Mutta pyysin nyt listaamaan tarvittavat esivaatimukset tähän, niin kalenteroin tähän ajan. Ei siitä kovin kauaa mennyt kun kävin kertomassa, että jos sen ihmisen kanssa haluaa olla niin voisi vaikkapa olla sen ihmisen kanssa. Ei tää oikeasti ole rakettitiedettä, mutta että jos edes vähäsen yritystä.

Lisätään nyt tähän vielä että jos se oma kontribuutio on nolla, nada, zero, noll jne. Niin vähäsen on huonot neuvotteluasemat lähteä vaatimaan siltä toiseltakaan yhtään sen enempää. Ei mahdu meikäläisen logiikkaan, että miksi sen toisen tekemiset pitää haukkua joka ikinen kerta, kun joku solu irtoaa. :confused:

Olen ilmoittanut, että en neuvottele terroristien kanssa.

Mutta ihan oikeasti yritin tällä kertaa rehellisesti kaikkeni. Mutta jos yksikin poikkipuolinen sana aiheuttaa sen, että kiehuu sängyssään, niin.

Ilmoitin jo viime kerralla, että tää on jo muutenkin täysin pro bono, niin sen kuin lepäät. Niin minäkin teen sitten, kun on sen aika.

Lisätään nyt tähän vielä että jos se oma kontribuutio on nolla, nada, zero, noll jne. Niin vähäsen on huonot neuvotteluasemat lähteä vaatimaan siltä toiseltakaan yhtään sen enempää. Ei mahdu meikäläisen logiikkaan, että miksi sen toisen tekemiset pitää haukkua joka ikinen kerta, kun joku solu irtoaa. :confused:

Olen ilmoittanut, että en neuvottele terroristien kanssa.

Mutta ihan oikeasti yritin tällä kertaa rehellisesti kaikkeni. Mutta jos yksikin poikkipuolinen sana aiheuttaa sen, että kiehuu sängyssään, niin.

Ilmoitin jo viime kerralla, että tää on jo muutenkin täysin pro bono, niin sen kuin lepäät. Niin minäkin teen sitten, kun on sen aika.
Näinhän se meilläkin on että minullla olisi puolisoa pitänyt lähteä aktivoimaan tekemään.

Näinhän se meilläkin on että minullla olisi puolisoa pitänyt lähteä aktivoimaan tekemään.

Jep.. mutta nuo oliot reagoivat vielä voimakkaammin tunteeseen tai olettamaan kuin itse.

Niin sitten joudut vaan arvailemaan. Pariin otteeseen jo huomannut, että sinänsä ei tarvitse muuttaa mitään, vaan puhua ihan kasvotusten.

Mutta aloitetta tähän ei kyllä tunnu koskaan tulevan, vaan itsensä pitää aktivoitua ja hoitaa.

No tuon työhomman kanssa meni niin jo niin Montypythoniksi, että siitä ei enää puutukaan kuin "se aika kuusta". Ja ymmärrys loppuu siihen paikkaan. :beye:

Kolmesti pahoittelin, että mitenkään en halua loukata, moittia, haastaa riitaa tai mitään.

Mutta että onko koskaan kuullut sellaista sanontaa, että "jos lusikalla annetaan, ei voi kauhalla vaatia".

Ihan konkreettinen esimerkki, että jos se kaveri yrittää sitä omaa ketutustaan purkaa pois saunomalla ja yrittää edes jotenkin saada hyvän fiiliksen edes dokaamatta saunakaljoja enempää

Niin sängystä selällään huudellaan että "ai pyörikö se kone jossain kohtaa". Muistaen toki mainita että "menehän sinäkin ajoissa nukkumaan tänään". Siinä sitten tyhjennät sen koneen ja siivoat muutenkin toisen jäljet koska se saunominenhan on sulle pelkkää lepoa.

Niin ilmoitin, että multa ei nyt tähän tule yhtään tämän enempää kontribuutiota tässä kohtaa.

Kaikessahan on kyse neuvottelutaktiikasta. Kerran kuussa se näyttää olevan sen verran haastavaa, että verrattaen erinomaisilla keittiöpsykologin taidoilla pysty siihen vaikuttamaan kerrassa mitenkään. Aina pitää kysyä itseltään, että onko tehtävässä mahdollista onnistua.

Ilmoitin, että kertoo sitten, kun ei enää ärsytä asia xyz - mulla on tässä vähän muuta tekemistä.

Yhden toisen projarin puoliso kuulemma pitää 3pv mykkäkouluja, kun kaupasta unohtuu joku tuote. Arvostin, koska kyseessä on kuitenkin nainen ja murjottava osapuoli on mies.

Olen monesti sanonut, että mulle kyllä käy keskustelu. Mutta pyysin nyt listaamaan tarvittavat esivaatimukset tähän, niin kalenteroin tähän ajan. Ei siitä kovin kauaa mennyt kun kävin kertomassa, että jos sen ihmisen kanssa haluaa olla niin voisi vaikkapa olla sen ihmisen kanssa. Ei tää oikeasti ole rakettitiedettä, mutta että jos edes vähäsen yritystä.
Mun on jotenkin tosi vaikea ymmärtää sinun tekstiä, mutta sen bongasin, että viittaat ilmeisesti naispuolisen kumppanisi kuukautiskiertoon aika useasti? Toki tuo on joskus ihan vaan naisille v*ttuilua, mutta ajattelin nyt silti kysyä, onko sinulla puolisolla siis todella vaikeaa aina kuukautisten yhteydessä? En normaalisti tämmöisiä kyselisi,mutta kysyn auttaakseni, koska on olemassa sellainen asia kuin PMDD (Premenstrual dysphoric disorder) ja se on todella alidiagnosoitu/väärin diagnosoitu.

Monet naiset ei saa siihen yhtään apua eikä heitä oteta asiasta edes tosissaan lääkärissä tästä. PMDD esiintyy noin 3-8 % naisista ja sen taustalla on ihan kuukautiskierron hormonitoimintaan liittyvä fysiologia.

En nyt tässä yritä diagnosoida tai mitään. Ainoastaan levittää tietoutta asiasta. Mielialaoireita kuvataan usein PMS oireiluksia, mutta PMDD oireilu on se potenssiin tuhat. Osalle täyttä helvettiä kunnes kuukautiset taas tulevat. Osalla oireilu on koko loppupuolisko kierrosta, osalla pääasiassa muutama päivä ennen kuukautisten alkua. PMDD:tä voidaan hoitaa, joten oikea paikka on osaava lääkäri. Ja toki läheisten ymmärrys tärkeää, jos kuukautiset ovat vaikeat.

Jos tämä ei mitenkään liittynyt nyt yhtään mihinkään ja ymmärsin koko viestisi väärin, ignooraa vain. Jonkinlaista kommunikaatio-ongelmaa viestisi ilmaisevat ja toivottavasti pääsette asiassa eteenpäin.

Kiitokset. Täytyy joskus sopivalla ajalla mainita asiasta.

Meillä on tosiaan sellainen lysti, että toinen on hyperaktiivinen ADHD. Toinen taas on sitten se jumittavan tyyppinen tapaus.

Niin yhteensovittaminen tarvitsee pitkälti puhetta ja keskustelua - ihan muulla kuin sähköisillä viestimillä.

Tätä minä olen koettanut sanoa ja vieläpä aika montakin kertaa. Tänään ottauduin asiaan oikein kunnolla, ettei tarvitse toisen taas kyräillä koko vapaataan.

Itse skenaarioin luonnollisesti kaikkea mahdollista ja reflektoin ajattelemalla.

Mutta ei tässäkään sen kummempia sirkustemppuja taas vaadittu, kuin että kaivaudutaan sieltä omasta poterosta esiin juttelemaan. Sähköinen viestintä parisuhteissa on pääosin propagandaa, eikä sitä pitäisi koskaan hoitaa siten.

Mutta pitääpä tutkia asiaa. Pääasia että on taas kaikki hyvin. Mutta huomaan, että tämä kyllä toistuu kuukausittain ihan riippumatta siitä, mitä itse teen.

Mutta ei se maailma tule yhtään sen valmiiimmaksi kellekään, kuin sen itse tekee. Ihan sitä tässä yritän opettaa sellaiselle, joka on tottunut väistämään muita.

Mutta sitten kun on kivaa, niin todellakin on kivaa. Että ei tämä ihan pelkkää taistelua ole..

e. Katsoin nyt tarkemman oirekuvan läpi ja voihan tuossa tosiaan olla perää. Mutta toisaalta on ihan se perinteinen aikuisiän ADHD, eli parit burn-outit ja masisdiagnoosi. Nykyajan työelämä keinotekoisen kiireen ja aikataulujen kanssa, niin jo pelkästään Concertan titraus on täysin kesken. Plus että sinänsä SSRI varmaan pitäisi purkaa rinnalta, mutta ei tunnu tulevan mitään jos vähänkään vähentää.

Toisaalta tuotakin sitten hoidetaan SSRI-lääkkeillä..

Enkä minä mikään lääkäri ole, mutta tykkään opiskella asioita ja miettiä että miksi mikin on, miten on.

Ei ollut kyllä ADHD-ajatuskaan ihan helpoimmasta päästä esitellä.. Mutta siinä käytin sähköistä välinetta ja kirjoitin yhtenä yönä melkoisen pitkät perustelut. Turpaanhan siitä noin aluksi sanallisesti tuli, mutta ajatus jäi itämään, jonka takia nyt on diagnoosi..

Viimeksi muokattu:
Kiitokset. Täytyy joskus sopivalla ajalla mainita asiasta.

Meillä on tosiaan sellainen lysti, että toinen on hyperaktiivinen ADHD. Toinen taas on sitten se jumittavan tyyppinen tapaus.

Niin yhteensovittaminen tarvitsee pitkälti puhetta ja keskustelua - ihan muulla kuin sähköisillä viestimillä.

Tätä minä olen koettanut sanoa ja vieläpä aika montakin kertaa. Tänään ottauduin asiaan oikein kunnolla, ettei tarvitse toisen taas kyräillä koko vapaataan.

Itse skenaarioin luonnollisesti kaikkea mahdollista ja reflektoin ajattelemalla.

Mutta ei tässäkään sen kummempia sirkustemppuja taas vaadittu, kuin että kaivaudutaan sieltä omasta poterosta esiin juttelemaan. Sähköinen viestintä parisuhteissa on pääosin propagandaa, eikä sitä pitäisi koskaan hoitaa siten.

Mutta pitääpä tutkia asiaa. Pääasia että on taas kaikki hyvin. Mutta huomaan, että tämä kyllä toistuu kuukausittain ihan riippumatta siitä, mitä itse teen.

Mutta ei se maailma tule yhtään sen valmiiimmaksi kellekään, kuin sen itse tekee. Ihan sitä tässä yritän opettaa sellaiselle, joka on tottunut väistämään muita.

Mutta sitten kun on kivaa, niin todellakin on kivaa. Että ei tämä ihan pelkkää taistelua ole..
Kannattaa muistaa olla hyvin hellävarainen asiaa mainitessaan. Enemmänkin osoittaa huolta terveydestä ja kysyä, miten nainen itse asian kokee. Eihän tässä välttämättä ole tämmöisestä yhtään kyse, voi olla muutakin ihan kokonaisuudessa teidän välillä. Mikäli ei halua puhua asiasta niin sekin on ok, koska osalle kuukautiset ovat hyvin henkilökohtainen asia ja niihin liittyy edelleen paljon häpeää osalla. Vaikka kyseessä on täysin luonnollinen ilmiö. Tsemppiä!

Kannattaa muistaa olla hyvin hellävarainen asiaa mainitessaan. Enemmänkin osoittaa huolta terveydestä ja kysyä, miten nainen itse asian kokee. Eihän tässä välttämättä ole tämmöisestä yhtään kyse, voi olla muutakin ihan kokonaisuudessa teidän välillä. Mikäli ei halua puhua asiasta niin sekin on ok, koska osalle kuukautiset ovat hyvin henkilökohtainen asia ja niihin liittyy edelleen paljon häpeää osalla. Vaikka kyseessä on täysin luonnollinen ilmiö. Tsemppiä!

Juuri näin. Ihan koko eilisen kyllä yritin esittää asiaa tästä näkökulmasta. Se on aina ihan siitä kiinni, miten vastaanottavaisella mielellä on..

Ja kun nyt edes jonkunlaisen puheyhteyden sai auki, niin ehkä jätetään ne hankalammat jutut myöhemmäksi..

Mutta siis kaikki on ok. Taas hetken..

Juuri näin. Ihan koko eilisen kyllä yritin esittää asiaa tästä näkökulmasta. Se on aina ihan siitä kiinni, miten vastaanottavaisella mielellä on..

Ja kun nyt edes jonkunlaisen puheyhteyden sai auki, niin ehkä jätetään ne hankalammat jutut myöhemmäksi..

Keskusteluja seuraamalla sinulla vaikuttaa olevan erilaisia haasteita perhe-elämässä ja myös työelämässä. Toivon sinulle voimia ja tuen ajatustasolla. Oletko miettinyt, että korjattavaa ja tehtävää voisi olla myös omassa tekemisessä?
Tarkoitan ihan hyvällä, apua kannattaa hakea ja pyytää matalalla kynnyksellä

Jos kaikki menee aina vain yhteen suuntaan, niin ei kaikki voi olla ok. Jos kaikki on taas hetken normaalisti, se voi olla jonkinlainen palkinto. Aika vaatimaton palkinto.

Joo. Tässäkin se kirjallinen viestintä on varmasti aivan yhtä haastavaa.

Ihan sitä tässä vaan koitin sanoa, ettei kaikki nyt ole vaan pelkkää taistelua.

Kirjoitusten perusteella nyt voi kuvitella jokainen yhtä sun toista kun ne on joka tapauksessa vain yksi snapshot siitä kohdasta kun ei välttämättä ole muutenkaan mennyt kohtuudella.

Ja olen miettinyt että ihan varmasti on korjattavaa. Varmaan paljonkin. Mutta pointti on se, että jos se toinen ei huomioi, kerro jne.

Niin silloin on on mahdottoman paha korjata mitään.

Ja joo, kai se nyt ahdistaa, kun toisella on ollut mallia joku slotti jossain aikataulutettuna ja sitten tullaan ns. suoraan valmiina laittamaan kaikki kuosiin. :D

Ei kannata lukea täysin ryppyotsaisesti. Ehkä on jopa hitusen väärä ketjukin. Eihän toista voi korjata mieleisekseen sillä punaisella minuutilla. Mutta voi kertoa, että mikä se nyt milloinkin kiristelee, eikä pinkata asioita torniksi.

Kässäättekö?

E. Itsehän olen vähän sen koulukunnan miehiä, että tämä on ehkä enintä mitä edes viitsin muualle huudella. Käyköön muut terapiassa. Joskus liikuttuneessa mielentilassa saatan joutessani kirjoitella.

E2. Tarvii kyllä myöskin myöntää, että aika ohuella on ollut omakin panostus asiaan. Nyt kun tuli ns. pakkopysähdys hetkeksi, niin on ehtinyt huomioimaan paljon paremmin toista. Ullattaen on sitten sujunutkin paljon kivemmissä merkeissä. Että kyllä se tie kulkee ihan molempiin suuntiin tässäkin asiassa.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom