Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Nykyään ovat siellä alapalkissa ikonin takana, sitä hiiren oikealla ja update. Logeissa näkyy, että automatiikka kyllä päivittää.Tuttava ei löydä manuaalipäivitystä edes siitä. Missä se sijaitsee jotta osaisi neuvoa ettei tarvitsisi taas mennä katsomaan kun kerkeää...
Muutenkin BD voisi panostaa tuohon päivitykseen yleisesti, nehän päivittyvät 5 min (käynnistyksen jälkeen) - 1 tunnin jälkeen (normaali)Nykyään ovat siellä alapalkissa ikonin takana, sitä hiiren oikealla ja update. Logeissa näkyy, että automatiikka kyllä päivittää.
Edit. Nyt päivittää manuaalisesti, antaakohan se tuon virheen jos päivitystä ei ole saatavilla?
Vähän tyhmää kyllä jos tulee vaan, että update failed.
Edit2. On se kyllä niin tyhmä. Jos päivitys on saatavilla se ladataan mutta muuten annetaan update failed/error. Hyvää koodausta.
Tiedän ei ole mitenkään ihmeelliset noissakaan.Muutenkin BD voisi panostaa tuohon päivitykseen yleisesti, nehän päivittyvät 5 min (käynnistyksen jälkeen) - 1 tunnin jälkeen (normaali)
How to upgrade to Bitdefender 2019Onko monella käytössä tämä uusi Bitdefender 2019? Toimiiko teillä manuaali päivitys?
Hain tätä itse softan tunnisteiden päivitystä. Syyksi paljastui bugi joka korjataan.How to upgrade to Bitdefender 2019
Menisiköhän tuolla ohjeella läpi, pitää itse testailla illemmalla.
Ei kannata forticlienttiä asentaa, siinä kun ei satu käyttäytymissuojaa olemaan. Jos 9 vuotias käyttää konetta pelkästään, niin käyttäisin 'adult' filtterinä ihan DNS tason filtteriä esim adguardin family tai neustarin business protection DNS. Siihen sitten nano adblocker kylkeen selaimeen. Virusturvana simppeleimmät vaihtoehdot ovat AVG, taikka kaspersky free. Eivät turhia ilmoittele, joka tässä tilanteessa on paras vaihtoehto. Jos kaipaa sitten ylimääräistä suojaa niin NVT syshardenerin ajaa AVG/ kasperskyn kaveriksi ja rustittelee mitä sieltä sitten haluaa ja kokee hyödyllisiksi.
Tietty aina on vaihtoehtona hommata vaikkapa adguard desktop lisenssi, muutaman euronkohan se maksaa ja asettaa selain käynnistymään sandboxiessa joka kerta.
Comodolla on ilmainen business luokan dns, johon saa dashboardin ja näät millä sivustoilla käydään ja voit estää eri kategorioita, saman saa myös puhelimiin yms.
K9 on myös hyvä vaihtoehto, ellei jopa parhaimpia tuohon web filteröintiin. Jos forticlientin web filteri kiinnostaa , niin silloin kannattaa asentaa ihan forticlientin virusturva samoin tein, meinaan kokemuksesta helposti bugaa muun softan kanssa
Ei kannata forticlienttiä asentaa, siinä kun ei satu käyttäytymissuojaa olemaan.
Voisin omalta osalta käydä läpi tuota Forticlientin conffaamista ja mitä muutoksia mä ite oon siihen tehnyt.
Conffitiedoston saa koneelleen FortiClient iconia hiiren oikeella -> Open FortiClient Console -> Settings -> Backup -> Valitaan minne, vaikka työpöydälle ja painetaan OK. Tämän jälkeen avataan se tiedosto vaikka muistioon.
Laitan tähän kohtia mitä olen itse muuttanut ja miksi.
<ui> kohta:
<ads>0</ads> - Koska en halua mainoksia.
<default_tab>AV</default_tab> - Koska haluan ohjelman avautuvan suoraan Anti-Virus välilehdelle
<gpu_rendering>1</gpu_rendering> - Minulla on tehokas näytönohjain, joten voin kiihdyttää FortiClientin toimintaa sillä. Heikolla näyttiksellä tähän kannattaa laittaa 0.
<log_settings> kohta:
<level>2</level> - Lokittaa vain kriittiset toiminnot. En itse tarvitse laajempia lokeja. Isompi numero = Laajemmat lokit. Vaihtoehdot 0-7.
<log_events>scheduler,update,firewall,av,webfilter,vuln,antiexploit</log_events> - Kaikki tarpeelliset FortiClientin käyttämät palaset lokitukseen.
<endpoint_control> kohta:
<enabled>0</enabled> - Ei tarvetta kotikäyttäjällä, joten 0.
<antivirus> kohta:
<signature_expired_notification>1</signature_expired_notification> - Tunnisteiden vanhenemisesta varoittaminen 24h jälkeen. Kyseessä päiviä. Taitaa oletuksena olla 7, eli viikon muistaakseni.
<antirootkit>4294947295</antirootkit> - Tuo numerorimpsu asettaa antirootkitin etsimisen toimimaan täysillä sylintereillä.
<fortiguard_analytics>0</fortiguard_analytics> - En tue telemetriaa. Oletuksena taitaa olla 1.
<multi_process_limit>0</multi_process_limit> - Minulla on 8C/16T prosessori, joten haluan FortiClientin käyttävän kaikkia ytimiä nopeuttaakseen toimintaansa.
<on_demand_scanning> kohta:
<use_extreme_db>1</use_extreme_db> - Käyttää laajempia tietokantoja virus- ja haittaohjelmatunnisteista
<on_virus_found>4</on_virus_found> - Nelonen asettaa haitakkeet automaattisesti karanteeniin löydettäessä.
<automatic_virus_submission> kohta:
<enabled>0</enabled> - En halua lähettää FortiClientin löytämiä haitakkeita heille tutkittavaksi, voin tehdä sen manuaalisesti halutessani, joten 0. Oletuksena taitaa olla 1?
<compressed_files> kohta:
<maxsize>100</maxsize> - Skannaa kaikki alle 100MB pakatut tiedostot. Voi määritellä itse.
<riskware> kohta:
<enabled>1</enabled> - Haluan FortiClientin etsivän myös riskiohjelmia. Joten 1.
<heuristic_scanning> kohta:
<level>3</level> - Asettaa heurestiset tunnisteet tasolle 3, mikä ei ole itselläni aiheuttanut ongelmia. 1 taisi olla pienin ja 4 suurin.
<action>1</action> - Asettaa heurestiikan löydökset suoraan karanteeniin.
<real_time_protection> kohta:
<use_extreme_db>1</use_extreme_db> - Laajemmat tietokannat käyttöön.
<on_virus_found>4</on_virus_found> - Haitakkeet suoraan karanteeniin.
<popup_alerts>1</popup_alerts> - Haluan FortiClientin ilmottavan mulle mitä löysi ja mistä.
<cloud_based_detection> kohta:
<on_virus_found>4</on_virus_found> - Haitakkeet suoraan karanteeniin.
<sandboxing> kohta:
<use_sandbox_signatures>1</use_sandbox_signatures> - Käyttää Sandbox tunnisteita.
<email> kohta:
<smtp>1</smtp> - Haluan FortiClientin tutkivan sähköpostit haitakkeiden varalta.
<pop3>1</pop3> - Kts. ylempi
<outlook>1</outlook> - Kts. ylempi
<wormdetection> kohta:
<enabled>1</enabled> - Haluan FC :n etsivän myös verkkomadot yms.
<action>1</action> - Estää niiden toiminta.
<heuristic_scanning> kohta:
<enabled>1</enabled>
<action>1</action> - Tämä hämäsi itseäni ennen, koska luulin taas 4 asettavan kohteet karanteeniin, mutta tässä on vaihtoehtoina vain 0 tai 1, joten 1.
<mime_scanning>
<enabled>1</enabled> - MIME-haitakkeet syyniin.
<quarantine> kohta:
<cullage>365</cullage> - Säilyttää löydettyjä haitakkeita karanteenissa vuoden. Maksimiaika.
<antiexploit> kohta:
<enabled>1</enabled> - Asettaa suojan haavoittuvuuksia vastaan monelle ohjelmalle, ei ole oletuksena jostain käsittämättömästä syystä päällä?!
<show_bubble_notifications>1</show_bubble_notifications> - Haluan FC :n ilmoittavan jos jotain haavoittuvuutta on käytetty.
Tallennetaan muutokset conffitiedostoon. Tämän jälkeen samaa reittiä FC ikoni -> Konsoli auki -> Settings -> Unlock settings -> Restore -> Etitään tiedosto työpöydältä -> OK ja FC ilmoittaa että valitsemasi asetukset on otettu käyttöön.
Toi on oikeesti helppo käyttää kun jaksaa vähän aikaa perehtyä, kerran ku on nää conffit tehny, nii niihin ei tarvi enää kajota.
Fortinet Docs Library - FortiClient 6.0.2 XML Reference Tästä löytyy opas, jossa nuo samat asetukset on käyty kohta kohdalta läpi ja asetusvaihtoehdot myös. Hyödyllinen opus mulle![]()
By default it is:
<heuristic_scanning>
<level>0</level>
<action>0</action>
</heuristic_scanning>
Changing "level" from 0 to 1, 2, 3 or 4 will turn heuristic ON (1 means low heuristic, 4 means high heuristic)
Changing "action" from 0 to 1 or 3 will change what FC does if heuristic finds a maware (0: warning; 1: deny access; 3: submit only)
<signature_load_memory_threshold>80</signature_load_memory_threshold>
<include_files_with_no_extension>0</include_files_with_no_extension>
<partial_configuration>0</partial_configuration>
0 Controls whether the configuration is replaced or added in import/restore. Possible values are 0 or 1.
Joo, jostain syystä ei ota sandbox-tunnisteita käyttöön mullakin. Nollaa sen vaihtoehdon aina. Ja tämä tuli versiossa 6.0.2. About välilehti näyttää nykyään myös näin:
![]()
Ennen Sandbox Signatures näkyi vain, jos oli asentanut sen Sandbox-palikan FortiClienttiin, joka ei toimi ilman, että sulla on heidän rautaa verkossa.
Käsittääkseni se palikka pitää ladata jos haluaa sandboxin tunnisteita käyttää....? Näin ainakin aiemmilla versioilla?
Update - FortiClient 6.0.0 (Windows)
![]()
Alas on vajottu, jos nielet Microsoftin henkselien paukutuksen kaikkine koukkuineen ihan tuosta vaan
F-Secure SAFE meni vanhaksi, ja en uusinut. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta en vain viitsinyt maksaa enää. Nyt on vain MalwareBytes AntiMalware ja Windows Defender. Macciin ja Androidiin pitää kans keksiä jotain MalwareBytesin kaveriksi.
Tässä on vanhenemassa fsecuren safe. Mietin tilalle tätä fortinettiä. Toimiiko ilman säätöä riittävän hyvin?
Taloudessa yksi 9v käyttäjän kone johon olisi hyvä saada pron filtterit.
Löytyy myös pihole valmiina mutten ole sitä vasta kuin omassa työasemassa testaillut.
Ja toki selaimissa ublock originit jo olemassa.
Ei haittaa, arvelinkin sen olevan turhankin tarkkana...Sen asetuksenhan saa pois. Kyse ei ole viruksista vaan Firefoxin mielestä epäilyttävistä sivustoista, jotka sisältävät haitallista koodia tai kaivelevat selaustietojasi mainontaa varten evästeiden kautta.
Alkaa kolmannen osapuolien AV:t olla entistäkin turhempia. Ihan fiksu veto Microsoftilta.
Pistin testiinAlkaa kolmannen osapuolien AV:t olla entistäkin turhempia. Ihan fiksu veto Microsoftilta.
Ei toimi vanhalle asiakkaalle.
..tai sitten ostaa valmiin tuotteen Netgatelta. Rahalla saa tukea ihan samalla tavalla kuin muillakin valmistajilla. Itse ottaisin pfSensen avoimuuden ja jatkuvan kehityksen vuoksi.- pfSense ("ilmainen", tosin konffi ja ylläpito tietenkin maksaa. Ja loppujen lopuksi aika sekava UI. Ja täytynee ostaa joku purkki tälle tai ajaa virtuaalina.)
..tai sitten ostaa valmiin tuotteen Netgatelta. Rahalla saa tukea ihan samalla tavalla kuin muillakin valmistajilla. Itse ottaisin pfSensen avoimuuden ja jatkuvan kehityksen vuoksi.
On Premises Firewall Appliances
Jos appliancet ovat liian kalliita, raudaksi voi ottaa vaikka Shuttlen DS77U:n ja ladota siihen esim 8-16GB muistia, ~64GB SSD-levyn ja siinä on taatusti järeämpi rauta kuin entry-levelin enterprise vaihtoehdoissa.
Shuttle Global - DS77U SERIES
Tarjoaa samanlaiset avaimet siinä missä muutkin. Se onko muuri helposti tai vaikeasti konfiguroittavaissa riippuu ihan henkilöstä ja sen asiantuntemuksesta.pfSense on juu ihan varteenotettava vaihtoehto.
Mutta, mitä sitten jos/kun haluan muurin konfiguroivan jonkun joka tekee sitä oikeasti työkseen ja tuntee kaikki miljoonat nippelit. Tarjoaako Netgate avaimet-käteen?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.