Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

PTFE on teflonpohjainen voiteluspray jota käytetään yleensä kumi ja muoviosiin esim. auton moottorissa on suihkittu letkuihin ennen irroitusta jne, eli ei ole sama asia kuin litiumrasva:facepalm:
 
PTFE on teflonpohjainen voiteluspray jota käytetään yleensä kumi ja muoviosiin esim. auton moottorissa on suihkittu letkuihin ennen irroitusta jne, eli ei ole sama asia kuin litiumrasva:facepalm:
Mun mielestä kuivavoiteluaine sopii näihin paremmin, mm SimGrade kehoittaa tarvittaessa käyttämään PTFE:tä R7 pedaaleihinsa.
Tuo V3:sen kitisevä osa on muovia.
 
Projekti etenee.
 

Liitteet

  • IMG_20230210_171912.jpg
    IMG_20230210_171912.jpg
    190,7 KB · Luettu: 113
  • IMG_20230210_171856.jpg
    IMG_20230210_171856.jpg
    165,2 KB · Luettu: 109
Ikinä en oo rattia omistanut, ja forzaa katsellessa alkanut miettimään asiaa. Millä budjetilla saisi suht kohtalaisen ratti+polkimet setin, mikä olisi myös laajennettavissa vaihdekepillä ja käsijarrulla, ja olisi hyvä jälleenmyyntiarvo? Käytettynä hän se olisi kaikista paras jos löytyisi. Onko ihan tuhoon tuomitta ajatus, että autopeleissä ruuvais ratin ym vaan pöytään kiinni, ja ei pelatessa siirtää syrjään? Tuolille pitäisi jotain keksiä ettei pääsisi liikkumaan ajaessa
 
Jos xboxilla pelaat niin Logitehcin G920-sarjaa tai jos enemmän investoi niin Thrustmasterin TX base. Logitech on ihan ok aloitukseen. Usein niitä myynnissä käytettynä ja samoin saat omasi varmasti myytyä pois jos innostus laantuu.

Kyllä sen voi pyötäänkin pultata, ajo ergonomia saattaa olla aika outo ja forcejen takia pöytä ei saa olla heppoinen.
Itse suosittelen ostamaan wheelstandin jos ei rigiä vielä halua.

EDIT: Korjattu typo G29->G920
 
Viimeksi muokattu:
Onko ihan tuhoon tuomitta ajatus, että autopeleissä ruuvais ratin ym vaan pöytään kiinni, ja ei pelatessa siirtää syrjään? Tuolille pitäisi jotain keksiä ettei pääsisi liikkumaan ajaessa
Kyllä sen voi pyötäänkin pultata, ajo ergonomia saattaa olla aika outo ja forcejen takia pöytä ei saa olla heppoinen.
Itse suosittelen ostamaan wheelstandin jos ei rigiä vielä halua.
Itsellä on nyt ollut vajaa pari kuukautta Next Level Racing Wheel Stand 2.0 ja sitä voi suositella lämpimästi pöytäkiinnityksen sijaan. Tuossa standissä kun on tuo näppärä "kaukalo", mihin tuolin pyörät saa lukittua, niin ei varmasti lähde tuoli taaksepäin jarrutellessa. Vinkkinä vielä, että kannattaa korvata standin tassut M8 kierteisillä, jarrullisilla kalustepyörillä. Helpottaa standin siirtelyä pelipisteelle ja pois.
 
Viimeksi muokattu:
Jos xboxilla pelaat niin Logitehcin G29-sarjaa tai jos enemmän investoi niin Thrustmasterin TX base. Logitech on ihan ok aloitukseen. Usein niitä myynnissä käytettynä ja samoin saat omasi varmasti myytyä pois jos innostus laantuu.

Kyllä sen voi pyötäänkin pultata, ajo ergonomia saattaa olla aika outo ja forcejen takia pöytä ei saa olla heppoinen.
Itse suosittelen ostamaan wheelstandin jos ei rigiä vielä halua.

Itseasiassa tuo G29 on pleikkarille. Xboxille on G920 malli. Molemmat toimii kyllä PC:llä. Itse suosittelisin kyllä suoraan vähintään Thrustmaster TX / T300 sarjaa.
 
Tässä jonkin sortin tarina fanatecin takuukorjauksista. käytössä csl dd 8Nm, f1 2020 ratti ja clubsport hubilla 320alcantara ratti.
aikasemmin käytin tuon hubin qr:n fanatecilla kun se heiluu mielestäni liian paljon jossei ole ruuvi kiinni. tuli takas on heidän toleransseissa.
Tuossa loppu vuodesta 2022 pari kertaa temppuili f1 ratilla ettei vaihtanu vaihteita fläpsillä. korjaantui ratin käynnistyksellä. no nyt sitten alku vuodesta alkoi tekemään taas samaa satunnaisesti. vaihtelin rattien välillä toimi välillä jopa puoli tuntiakin ja sitten taas ei. sitten alkoi näyttö sekoilemaan. sitten testaillessa että kun kevyesti painoi vasemmalla kädellä niin taas pelasi.
käytin akselia irti ei vaikutusta. Eli tästä oma päätelmä että se akselin sisäinen liitäntä pskana.
Ja samalla kun se alkoi sekoilemaan f1 ratti avasi joka kerta fanatecin panelin wintoosassaja firmware ruudun. josta tuli jatkuva looppi. hubi ei tehnyt tätä firmware juttua.
Keikkaa fanatecille joo tänne vaan base ja hubi, ei f1 koska ei ollut takuuta enää.
meni perille, tuli viesti:
"Basically, we could already confirm the defect of the Universal Hub. The main cable was replaced and it works without any problems.
However, this does not explain the problem with your steering wheel and the firmwareloop. Therefore, in retrospect, I would send your steering wheel to our workshop. Here you will be provided with return labels, so you do not have to pay for any costs yourself. This is the only way we can fix the defect in the equipment. "
ja että lähetä f1 ratti sinne myös, voi tulla kuluja kun ei takuuta no lähetin ja että jos menee yli 100e ni ei toinna korjata.

aikaa meni, ratti oli yhtenä perjantaina perillä saksassa. ei kuulunut mitään.
viikon päästä perjantaina tuli paketti kotia (eli on lähtenyt saksasta viimeistään maanantaina että tänne asti ehtii viikonpäähän...
kyselin perään kun ei mukana ollut mitään lappuja niin vastaus: "We replaced a spare part and following this we tested it flawlessly in our workshop."

Ratti ja base pelaa normaalisti mutta vähän huono maku jäi noista selvityksistä. ja ei tullut laskua perästä.
 
Sim-labilta tuli viestiä että tarvikkeita rigiin ois -50%..on kyllä suolaset postit. 44e maksais tuo näytönteline mutta 60e posteja päälle :tdown:
 
Tässä jonkin sortin tarina fanatecin takuukorjauksista. käytössä csl dd 8Nm, f1 2020 ratti ja clubsport hubilla 320alcantara ratti.
aikasemmin käytin tuon hubin qr:n fanatecilla kun se heiluu mielestäni liian paljon jossei ole ruuvi kiinni. tuli takas on heidän toleransseissa.
Tuossa loppu vuodesta 2022 pari kertaa temppuili f1 ratilla ettei vaihtanu vaihteita fläpsillä. korjaantui ratin käynnistyksellä. no nyt sitten alku vuodesta alkoi tekemään taas samaa satunnaisesti. vaihtelin rattien välillä toimi välillä jopa puoli tuntiakin ja sitten taas ei. sitten alkoi näyttö sekoilemaan. sitten testaillessa että kun kevyesti painoi vasemmalla kädellä niin taas pelasi.
käytin akselia irti ei vaikutusta. Eli tästä oma päätelmä että se akselin sisäinen liitäntä pskana.
Ja samalla kun se alkoi sekoilemaan f1 ratti avasi joka kerta fanatecin panelin wintoosassaja firmware ruudun. josta tuli jatkuva looppi. hubi ei tehnyt tätä firmware juttua.
Keikkaa fanatecille joo tänne vaan base ja hubi, ei f1 koska ei ollut takuuta enää.
meni perille, tuli viesti:
"Basically, we could already confirm the defect of the Universal Hub. The main cable was replaced and it works without any problems.
However, this does not explain the problem with your steering wheel and the firmwareloop. Therefore, in retrospect, I would send your steering wheel to our workshop. Here you will be provided with return labels, so you do not have to pay for any costs yourself. This is the only way we can fix the defect in the equipment. "
ja että lähetä f1 ratti sinne myös, voi tulla kuluja kun ei takuuta no lähetin ja että jos menee yli 100e ni ei toinna korjata.

aikaa meni, ratti oli yhtenä perjantaina perillä saksassa. ei kuulunut mitään.
viikon päästä perjantaina tuli paketti kotia (eli on lähtenyt saksasta viimeistään maanantaina että tänne asti ehtii viikonpäähän...
kyselin perään kun ei mukana ollut mitään lappuja niin vastaus: "We replaced a spare part and following this we tested it flawlessly in our workshop."

Ratti ja base pelaa normaalisti mutta vähän huono maku jäi noista selvityksistä. ja ei tullut laskua perästä.
Nyt en ymmärrä mistä jäi huono maku? Joko omassa luetun ymmärryksessäni on pahasti vialla, tai sitten tuossahan korjattiin tuotteet jopa takuun ulkopuolelta?

Jokatapauksessa itsellä on 6 vuoden iRacing tauon jälkeen alkoi ajaminen taas kiinnostamaan ja vanha G27 voisi olla päivityksen tarpeessa. Samassa ajassa kuitenkin status muuttunut opiskelijasta ihan ok tuloiseksi. Nyt katselin noita Fanatec CSL DD 8nm rattibaseja ja siihen F1 tyylistä rattia.

Minkälainen tasoero tuon kokoluokan hyppäyksessä on ohjaustuntuman ja kierrosajan osalta arviolta? Kierrosaikaa on varmaan mahdoton verrata kun siihen liittyviä tekijöitä on liikaa. Oma iRating on hidas ~1600, joten itse arvioisin että radan oppiminen olisi helpompaa ja varsinkin säätöjen vaikutus auton tuntumaan olisi helpompi tunnistaa, mikä voisi tehdä ajamisen opettelusta helpompaa kun FFB tukee ajamista paremmin. G27:llahan FFB tuntuu nyt enemmän "gimmickiltä" missä kanttarit tärisevät ja muuten efektit ovat vähän pliisuja.
 
Nyt en ymmärrä mistä jäi huono maku? Joko omassa luetun ymmärryksessäni on pahasti vialla, tai sitten tuossahan korjattiin tuotteet jopa takuun ulkopuolelta?

Jokatapauksessa itsellä on 6 vuoden iRacing tauon jälkeen alkoi ajaminen taas kiinnostamaan ja vanha G27 voisi olla päivityksen tarpeessa. Samassa ajassa kuitenkin status muuttunut opiskelijasta ihan ok tuloiseksi. Nyt katselin noita Fanatec CSL DD 8nm rattibaseja ja siihen F1 tyylistä rattia.

Minkälainen tasoero tuon kokoluokan hyppäyksessä on ohjaustuntuman ja kierrosajan osalta arviolta? Kierrosaikaa on varmaan mahdoton verrata kun siihen liittyviä tekijöitä on liikaa. Oma iRating on hidas ~1600, joten itse arvioisin että radan oppiminen olisi helpompaa ja varsinkin säätöjen vaikutus auton tuntumaan olisi helpompi tunnistaa, mikä voisi tehdä ajamisen opettelusta helpompaa kun FFB tukee ajamista paremmin. G27:llahan FFB tuntuu nyt enemmän "gimmickiltä" missä kanttarit tärisevät ja muuten efektit ovat vähän pliisuja.

Onhan se nyt aika huima ero, ratasveto->DD.
DD-rattien etuna se että tunnet kaikki radanpinnan muutokset heti, palaute on tarkempaa ja esim luisut kerkeää koppaamaan aiemmin kun huomaat alkavan luisun jo aiemmin.
Kannattaa myös harkita Moza R9-settiä

Mutta sanoisin että polkimista se suurin muutos lähtee. Normi potikkajarru vs load cell ero on myös kuin yö ja päivä.
 
Olen tässä parin vuoden sisällä siirtynyt:
  • G29 + Wheelstand Pro
  • -> CSL DD 8Nm + Heusinkveld Sprint + Wheelstand Pro
  • --> DD1 + Heusinkveld Sprint + alumiiniprofiilirigi
Mahdoton arvioida miten nuo päivitykset olisi suoraan vaikuttanut kierrosaikoihin. Tässä samaan aikaan on tuo ajosimuharrastus muuttunut satunnaisesta ajamisesta kilpailemiseen eri sarjoissa, ja siten on myös tullut ihan ajatuksella yritettyä parantaa omaa ajamista. Oli syy mikä tahansa, paljon on kierrosajat ja ajaminen kehittynyt.

Tuo laitteiston vaihto laadukkaampiin vehkeisiin on mielestäni eniten auttanut siinä, että koko ajamisen tuntuma on paljon aidompaa ja immersiivisempää (ainakin VR laseilla). Ajaessa voi keskittyä siihen itse ajamiseen, eivätkä ratin kolinat/välykset, epämääräinen poljin/ffb tuntuma, rigin tukemattomuus, tai huono ajoasento häiritse.
 
Olen tässä parin vuoden sisällä siirtynyt:
  • G29 + Wheelstand Pro
  • -> CSL DD 8Nm + Heusinkveld Sprint + Wheelstand Pro
  • --> DD1 + Heusinkveld Sprint + alumiiniprofiilirigi
Mahdoton arvioida miten nuo päivitykset olisi suoraan vaikuttanut kierrosaikoihin. Tässä samaan aikaan on tuo ajosimuharrastus muuttunut satunnaisesta ajamisesta kilpailemiseen eri sarjoissa, ja siten on myös tullut ihan ajatuksella yritettyä parantaa omaa ajamista. Oli syy mikä tahansa, paljon on kierrosajat ja ajaminen kehittynyt.

Tuo laitteiston vaihto laadukkaampiin vehkeisiin on mielestäni eniten auttanut siinä, että koko ajamisen tuntuma on paljon aidompaa ja immersiivisempää (ainakin VR laseilla). Ajaessa voi keskittyä siihen itse ajamiseen, eivätkä ratin kolinat/välykset, epämääräinen poljin/ffb tuntuma, rigin tukemattomuus, tai huono ajoasento häiritse.

Tuohon omaan tilanteeseen vielä niin ajelen VR-laseilla (Index) ja ehkä päivitän Pimax12k jos ne tulevat tavalliseen myyntiin. Nyt posti tuo G27 polkimiin jarrulle load-cell modipalikan, mikä parantanee sen tuntumaa selvästi.

Tuo sinun polkusi näyttää todella paljon siltä mitä itse ajattelin. Nyt alkuun on siis G27 + wheelstand pro, johon mietin tuon CSL DD 8nm + formularatin laittoa kiinni G27 polkimilla amatöörijohtomodilla. Sitten jos ajaminen vielä innostaa niin vaikkapa ensi talvena paremman alumiinirigin miettimistä.

Pieni pelko tuossa kaiken kaluston uusiksi laittamisessa on se, että josko ajelu kyllästyttää taas parin kuukauden päästä ja sitten olisi käytetty tonni turhaan. Mutta toisaalta tätähän se pelaaminen monesti on :)
 
Nyt en ymmärrä mistä jäi huono maku? Joko omassa luetun ymmärryksessäni on pahasti vialla, tai sitten tuossahan korjattiin tuotteet jopa takuun ulkopuolelta?
lähinnä tuosta mikä siinä oli vikana tai mitä korjattiin, en usko että hubiin vaihtaminen korjaa f1 ratin toiminnot ;)..
toki hyvä että pelaa nyt molemmat ratit. jaa niin olivat vaihtaneet sen clampin siinä "rattiputken" juuressa.
tuosta vaihdosta, itse siirryin logi gt -> G29 -> fanan csl elite (hihnaveto) -> csl dd
ajat parantuneet varmasti mutta osittain tai enempi sen takia että tulee ajettua enempi kun on nin mukavaa tolla DDllä: tuo g29 ei kyllä tainnut olla vuottakaan. ja aluksi ajelin vain dirt ralleja ja pc1/2.
csl eliten kohdalla alkoi tulemaan muut pelit
 
Itsellä on nyt ollut vajaa pari kuukautta Next Level Racing Wheel Stand 2.0 ja sitä voi suositella lämpimästi pöytäkiinnityksen sijaan. Tuossa standissä kun on tuo näppärä "kaukalo", mihin tuolin pyörät saa lukittua, niin ei varmasti lähde tuoli taaksepäin jarrutellessa. Vinkkinä vielä, että kannattaa korvata standin tassut M8 kierteisillä, jarrullisilla kalustepyörillä. Helpottaa standin siirtelyä pelipisteelle ja pois.

Tuppaa tuo hinta vaan nousemaan pelkkää kokeilua varten et innostuuko koko hommasta
 
Käytettynä vaan torista tai täältä. Logitekkejä bongailee useasti pilkkahintaan jonnekkin reiluun sataseen. Telineellisiä saa myös monesti alle 200e. Thrustmaster t300 paketteja löytyy myös 200-350e hintaluokkaan yleensä, riippuen millä polkimilla ja tuleeko telineellä. Wheel stand pro aika monella mukana paketeissa, tuntuu olevan suosittu teline ja minullakin käytössä. Saa taitettua pieneen kokoon ja heitettyä kaappiin tarvittaessa. Myös tukeva pieneksi telineeksi.
Pitänee alkaa katselemaan. Jos käytettynä saa, eikä nappaakkaan ni harvemmin siinä paljoa takkiin tulee ☺
 
Sellainen ktsymys , että mistä olette noita fanatecin osia tilailleet? Tarvis fanan kässärin plus usb adapterin hommata niin jos ei käytettynä löydy mistään niin saako edullusimmin suoraan fanateciltä??? Katsoin että oli verot laitettu suoraan hintoihin, niin paljon postikulut on noissa jos tulee suoraan jenkeistä?

Eli tälläisiä olis haussa, fanatec clubsport handbrake V1.5 ja clubsport usb adapter ...

Saa tarjota jos löytyy ja tarvetta ei itselle enään ole.

On ostoilmoituskin tuolla palstalla mut hukkuu kyllä sinne alta aikayksikön...
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen ktsymys , että mistä olette noita fanatecin osia tilailleet? Tarvis fanan kässärin plus usb adapterin hommata niin jos ei käytettynä löydy mistään niin saako edullusimmin suoraan fanateciltä??? Katsoin että oli verot laitettu suoraan hintoihin, niin paljon postikulut on noissa jos tulee suoraan jenkeistä?

Eli tälläisiä olis haussa, fanatec clubsport handbrake V1.5 ja clubsport usb adapter ...

Saa tarjota jos löytyy ja tarvetta ei itselle enään ole.

On ostoilmoituskin tuolla palstalla mut hukkuu kyllä sinne alta aikayksikön...

Suoraan Fanatecilta tilannut. Tulee eu-alueelta, on Saksalainen. Veikkaan tollaselle paketille alle 30e posteja. Sä voit tehdä niiden sivuilla tilauksen niin pitkälle, että laitat osoitetiedot, niin laskee tarkan lukeman.
 
Janicol Tampereella myy myös Fanaa, mutta tiettävästi mitään ei taida olla oikein saldolla/hyllyssä vaan Janicol tilaa tavaran sitten Fanalta ja ottaa välistä pienen katteen.

 
Suoraan Fanatecilta tilannut. Tulee eu-alueelta, on Saksalainen. Veikkaan tollaselle paketille alle 30e posteja. Sä voit tehdä niiden sivuilla tilauksen niin pitkälle, että laitat osoitetiedot, niin laskee tarkan lukeman.
Janicol Tampereella myy myös Fanaa, mutta tiettävästi mitään ei taida olla oikein saldolla/hyllyssä vaan Janicol tilaa tavaran sitten Fanalta ja ottaa välistä pienen katteen.

Jep...testasin tuon suoraan fanalta niin postit oli reilu 30€ tolle mun paketille ja tulee kyllä halvemmaksi suoraan sieltä kuin tuosta suomi mestasta kun haku ei kuitenkaan mahdollinen. Noh...ei hirvee kiire ni voi hetken katsoa jos käytettynä löytyis mut vähän ainakin nyt oli tarjolla, eli ei yhtään ;)

Onks tuolla fanalla ikinä noi tarjouksessakaan???


Eli tälläinen kokoonpano ois sit lopuulisesti tarkoitus koota.... Löytyy noi muut mutta kässäri tohon lisäksi niin sais series x lisäksi ps5 toimimaan psvr2 /gt7. Riginä mulla kylläkin toi wheel stand pro v2 mihin täytyy sitten se lisäosa vielä hommaa et saa kässärin kiinni. Drivehub jo hommattu...on kyl kiva et toimii sit ratti kaikissa laitteissa.

 
Viimeksi muokattu:
Ei ole Fanalla alennuksia kuin BF:nä, eikä ainakaan lähivuosina ollut käsijarrua alessa.
Tuon rakenne on melkoinen rimpula ja potikalla toimiva, tuskin kestää niin pitkään että käytettynä löytyisi myynnistä.
 
Onko kellään kokemusta tälläisestä Next Level Racing F-GT Lite -rattipoljinteline 299,99
Olisi kätevä, kun saisi taitettua kasaan sekä vaihdettua ajoasentoa vähän formulan ja rallin välistä.
Vähän itseä mietityttää kestääkö tuollainen aurinkotuoli sitten kuinka ratin kääntelyä vastuksen kanssa vai meneekö se solmuun.
Saa ehdottaa hyviä vaihtoehtoja, pitäisi saada suht helposti tarvittaessa pois jaloista.
 
Onko kellään kokemusta tälläisestä Next Level Racing F-GT Lite -rattipoljinteline 299,99
Olisi kätevä, kun saisi taitettua kasaan sekä vaihdettua ajoasentoa vähän formulan ja rallin välistä.
Vähän itseä mietityttää kestääkö tuollainen aurinkotuoli sitten kuinka ratin kääntelyä vastuksen kanssa vai meneekö se solmuun.
Saa ehdottaa hyviä vaihtoehtoja, pitäisi saada suht helposti tarvittaessa pois jaloista.
Tuon Next Level Racing Wheel Stand 2.0 saanee jotakuinkin yhtä helposti sivuun kuin tuonkin pilkkijakkaran ja ei ainakaan mutkuile rattia punoessa.
 
Onko kellään kokemusta tälläisestä Next Level Racing F-GT Lite -rattipoljinteline 299,99
Olisi kätevä, kun saisi taitettua kasaan sekä vaihdettua ajoasentoa vähän formulan ja rallin välistä.
Vähän itseä mietityttää kestääkö tuollainen aurinkotuoli sitten kuinka ratin kääntelyä vastuksen kanssa vai meneekö se solmuun.
Saa ehdottaa hyviä vaihtoehtoja, pitäisi saada suht helposti tarvittaessa pois jaloista.
Mulla on tuosta se ei-F versio (eli GT-Lite) ja ainakin G920:n kanssa kestää vääntelyt ongelmitta. Tietenkään tuo ei voi ikinä olla yhtä jämäkkä kuin kiinteä rigi, mutta asiansa ajaa ja kokoontaitettuna mahtuu vaikka häkkivarastoon jemmaan. Elopainoakin mulla on juuri maksimin sallitun, eikä tunnu joustavan turhaan ruhon alla. 169 maksoin omastani viime elokuussa ja mielestäni tarjoaa rahalle todella hyvää vastinetta.
 
Morjesta, olen tässä katsellut nyt uutta direct drive basea ja rattia kuukauden verran. Olisiko kellään heittää kokemusta kyseisitä baseista?
Hinta eroa on aikalailla tasan 200€, mutta saatavuus simagicissa parempi. Lähinnä ajatuksena on että onko tuo simagic sen arvoinen että siitä 200€ kannattaa maksaa enemmän?
Paperillahan niillä ei ole eroa kuin 1nm, mutta olen jotai testejä lueskellut joissa sanotaan että sen peak torque oisi 12-13nm. Kummatkin olisi varmasti todella hyvä päivitys vanhan T300RS tilalle.
Jos jollain on kokemusta edes toisesta basesta ja osaisi sanoa että riittaakö tuo 9-10nm vai tuleeko tarve pävittää samantien? Ajatuksena olisi ostaa nyt semmoinen kerralla että ei tarvitsisi heti olla parempaa katselemassa.
 
Vajaan vuoden omistanut csl dd, eikä pahaa sanottavaa.
Tällä hetkellä ajaminen driftingiä asseton puolella 99% ajasta, mutta dirt rallyä, acc, ams2 ja muita tullut myös jyystettyä. Ralliin ja driftaukseen tuo 8 nm on enemmän, kuin tarpeeksi ja tuntuu varsin kivalta.
Assetto ja varsinkin Acc tuntui aivan eri peliltä, verrattuna vanhaan G25, kun vertaa forceja ja aivan yleistä ajomukavuutta. Itse mietin simagicin ostoa, mutta silloinen budjetti oli hyvin tiukka.
 
Vajaan vuoden omistanut csl dd, eikä pahaa sanottavaa.
Tällä hetkellä ajaminen driftingiä asseton puolella 99% ajasta, mutta dirt rallyä, acc, ams2 ja muita tullut myös jyystettyä. Ralliin ja driftaukseen tuo 8 nm on enemmän, kuin tarpeeksi ja tuntuu varsin kivalta.
Assetto ja varsinkin Acc tuntui aivan eri peliltä, verrattuna vanhaan G25, kun vertaa forceja ja aivan yleistä ajomukavuutta. Itse mietin simagicin ostoa, mutta silloinen budjetti oli hyvin tiukka.
Itselläni ei tarvetta konsoli yhteensopivuudelle niin olen skipannut fanatecin. Lähinnä simagic alpha minin ja moza r9 välillä pallottelen. 200€ tuntuu aika isolta harppaukselta 1nm ja laadun takia kun mozakin vaikuttaa omaan silmään laadukkan näköiseltä ja sen qr saanut paljon positiivista palautetta. Itsekin tulee driftailtua ja ajeltua gt3 ja rallia. Olin jo ostamassa mozaa, mutta kun ei löydy koko euroopasta yhdestäkään kaupasta.
 
Fana näköjään avannut ennakkotilaukset CSL DD (ilman konsolitukea) 5nm / 8nm versioille. Kumpaakohan saisi nopeammin, Fanaa vaiko Mozaa :hmm:
 
Fana näköjään avannut ennakkotilaukset CSL DD (ilman konsolitukea) 5nm / 8nm versioille. Kumpaakohan saisi nopeammin, Fanaa vaiko Mozaa :hmm:
Mozaa on tulossa verkkikseen ja jimssille, mutta kumpikaan ei osaa sanoa tarkemmin milloin olisi tulossa. Mitä itse tutkiskellut niin moza r9 vaikuttaa paljon paremmalle ostokselle jos vain koneella tarkoitus käyttää. Quick release parhaimmistoa ja saa normaalin 6x70mm jaolla olevat ratit kiinni jos ei halua ostaa mozan rattia heti. 1nm tehokkaampi ja jämäkämmän oloinen.
 
Jimms tilaa Mozat tilauksesta, ei ne tällaisia marginaalikamppeita hyllyssä pidä.
 
Jimms tilaa Mozat tilauksesta, ei ne tällaisia marginaalikamppeita hyllyssä pidä.
Pitää ne niitä hyllyssä samoin kuin verkkis. Juuri kysyin jimssiltä ja 16 oli tilattuna ja kaikkia ei olla myyty eli loput menee hyllyyn. Itse juuri odottelen että tuleeko verkkikseen vai jimssiin ensimmäisenä ja tilaan sieltä mistä saa nopeammin. Jimssin sivuilla näkyi aiemmin että oli 10 miinuksella varasto eli kyllä niitä jonkun verran näyttää menevän.

E: ei ne mitään suuria määriä näitä ota varastoon, mutta pieniä määriä näyttää ottavan. Itse ratit näyttää olevan tilaus kamaa, mutta en ole itse näistä kysellyt kun ei ole tarvetta.

E2: Oli näköjään jimssiltä lähtenyt kokonaan "16kpl tulossa" pois ja nyt ei ole mitään infoa. Verkkiksessä taas "lähetettävissä 9 viikolla" muuttunut "lähetettävissä 2-4vkoa". Eli taitaa itsellä lähteä saksasta tilaukseen simagic alpha mini. Olisin moza R9 halunnut ostaa, mutta en jaksa odotella kun tuntuu että aina kun saa jonkun saapumispäivän niin se vain siirtyy. Alunperin odottelin että piti tulla 08.02 ja siitä asti vain liukunut toimitukset. 200e täytyy laittaa enemmän että saa ratin "heti" ja onhan se vähän parempikin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä Alpha Mini eikä mitään huonoa sanottavaa. Simagicin ekosysteemin tuotteet vaikuttanut aina laadukkailta, itsellä tällä hetkellä itse rattiyksikön sekä normi QR+mokkaratin lisäksi GT4 ratti, ja todella laadukkaan tuntuinen tuote sekin. Moza R9 ja Alpha Minissähän näyttäisi tuo pikakiinnitys olevan täysin samanlainen eli ns. "NRG" mallinen, sillä erolla että itse kontaktipinnat rattien sähköihin on erilaiset tietysti? Ja Minissä on tosiaan useiden testien perusteella mainostetun 10Nm sijaan jopa 13Nm voimaa. Suositella ainakin voin Simagiciä, mitään vikoja tmv. ongelmia ei ole ollut ja niihinkin saisi sitten tukea todella nopeasti esimerkiksi heidän FB communityn ja Discordin kautta jos olisi :)
 
Itsellä Alpha Mini eikä mitään huonoa sanottavaa. Simagicin ekosysteemin tuotteet vaikuttanut aina laadukkailta, itsellä tällä hetkellä itse rattiyksikön sekä normi QR+mokkaratin lisäksi GT4 ratti, ja todella laadukkaan tuntuinen tuote sekin. Moza R9 ja Alpha Minissähän näyttäisi tuo pikakiinnitys olevan täysin samanlainen eli ns. "NRG" mallinen, sillä erolla että itse kontaktipinnat rattien sähköihin on erilaiset tietysti? Ja Minissä on tosiaan useiden testien perusteella mainostetun 10Nm sijaan jopa 13Nm voimaa. Suositella ainakin voin Simagiciä, mitään vikoja tmv. ongelmia ei ole ollut ja niihinkin saisi sitten tukea todella nopeasti esimerkiksi heidän FB communityn ja Discordin kautta jos olisi :)
Joo itse ajauduin simagiciin kun sitä on hyllyssä saksassa. En jaksa enää odotella milloin mozaa olisi tulossa. Ajattelin itse ostaa basen ja quick releasen ja laittaa perus 300-350mm "ralliratin" kiinni. Täytyy sitten katsella myöhemmin että ostaako ihan simagicin omia ratteja vaiko tilaanko 3DRAP:ilta universal hubin missä muistaakseni 2 nappia ja läppä vaihteet. Jos hubi tulee tilattua niin siihen voi laittaa suurimman osan alle 350mm rateista. Katsoin että olisi ollut bundle basesta ja ratista noin 1000e, mutta en viitsi nyt ihan niin paljon kerralla budjettia venyttää. Voihan sitä pitää silmät auki jos tulisi joku haluamani ratti käytettynä vastaan. Luin myös tuosta 13nm, mutta infoa en siitä löytänyt kun yhden epämääräisen vääntökäyrän josta ei käy paljoa ilmi sekä reddit postauksia ilman mitään todisteita asiasta.
 
Onko kellään kokemusta tälläisestä Next Level Racing F-GT Lite -rattipoljinteline 299,99
Olisi kätevä, kun saisi taitettua kasaan sekä vaihdettua ajoasentoa vähän formulan ja rallin välistä.
Vähän itseä mietityttää kestääkö tuollainen aurinkotuoli sitten kuinka ratin kääntelyä vastuksen kanssa vai meneekö se solmuun.
Saa ehdottaa hyviä vaihtoehtoja, pitäisi saada suht helposti tarvittaessa pois jaloista.

Mulla on ollut pari kuukautta käytössä. Yllättävän tukeva ja sopii hieman isommallekin. Just sopiva kun tarvitsee siirrellä pari metriä tv:n eteen ja pois joka kerta, mutta jos on aina tarvetta taitella kasaan niin en suosittelisi. Aluksi mulla oli käytössä G923 minkä kesti helposti ja nyt on GT DD Pro 8nm mikä alkaa olla maksimi mitä siihen voi laittaa.

Playseat challenge saattaa olla hyvä vaihtoehto jos näyttää että siihen mahtuisi istumaan ja rattina on g29/g923/t300.
 
Ikinä en oo rattia omistanut, ja forzaa katsellessa alkanut miettimään asiaa. Millä budjetilla saisi suht kohtalaisen ratti+polkimet setin, mikä olisi myös laajennettavissa vaihdekepillä ja käsijarrulla, ja olisi hyvä jälleenmyyntiarvo? Käytettynä hän se olisi kaikista paras jos löytyisi. Onko ihan tuhoon tuomitta ajatus, että autopeleissä ruuvais ratin ym vaan pöytään kiinni, ja ei pelatessa siirtää syrjään? Tuolille pitäisi jotain keksiä ettei pääsisi liikkumaan ajaessa
Voit tulostaa tuollaiset tuolin pyörien alle, niin pysyt paremmin paikoillasi =)
 
Onko oikeasti käyttöä noille rattien väännöille eli 20nm tms.

Riippuu siitä, että tykkääkö tapella FFB:tä vastaan, vaiko eikö. Jos ajat normaalilla henkilöautolla "IRL" kauppaan, niin eihän siinä kummoisia voimia ratin kautta käsille välity.

Mutta jos ajaisit jollain 1990 luvun ohjaustehostamattomalla kilpurilla pomppuisella radalla, slicksit alla ja vieden autoa sen rajoilla kanttareiden yli, niin niitä voimia tulisi käsille huomattavasti enemmän, mitä jokin 8 nm wheelbase pystyy tuottamaan. Omalla kohdalla noiden voimien tunteminen on todella suuri osa ajonautintoa simuilussa. Tuntuu, että on kesyttämässä hirviötä, eikä ajamassa Fiestalla kauppaan.

Itselläni siis Simucube 2 Pro ja jos pitäisi valita uudelleen, niin valinta olisi sama. Tähän kun on tottunut, niin olisi hankala downgreidata -10 nm baseen.
 
Onko oikeasti käyttöä noille rattien väännöille eli 20nm tms.
Riippunee mitä haluaa simuloida. Nähnyt jotain testejä että esim GT3 autoissa tämä luku on 10-13nm.

E:Täytyy olla jämäkkä rigi että 20nm basen siihen voi laittaa ilman vääntyilyä.
 
Viimeksi muokattu:
Joku Simucube 2 Sport (17nm) on heikoin, mitä itse edes harkitsisin. Jos sulla on 10 nm base ja forcet niin, että ei tapahdu klippailua, niin keskimääräiset voimat on aika heikot (<5 nm). Tai sitten keskimääräiset voimat on luokkaa 8nm ja klippailua tapahtuu koko ajan ja yksityiskohdat häviää.

Itsellä on Simucube 2 Pro (25 nm) ja ei tosiaan tarkoita, että voimat on koko ajan 20 nm, vaan ratista löytyy dynamic rangea yksityiskohtien parempaa erotteluun.
 
Samaa mieltä kuin @hatih Itse omannut neljä eri DD-settiä ja testaillut kaverin tehokkaampaa Simucubea ja itselleni on kylläkin riittänyt enempi kuin hyvin pienempi tehoisempi DD. Ymmärrän toki etteivät kaikki ole samaa mieltä koska jokainen hakee eri asioita ja ajomieltymyksissäkin on eroja.
 
Voit tulostaa tuollaiset tuolin pyörien alle, niin pysyt paremmin paikoillasi =)

Enpä omista tulostinta toki joku korvausta vastaan suostuisi luultavasti
 
Enpä omista tulostinta toki joku korvausta vastaan suostuisi luultavasti

Suosittelen kyselemään tuolta:

Minulle tuolostanut muutamaan otteeseen vanhaan rigiin kaikkea pientä ja laatu ollut erinomaista ja nopeaa toimintaa muutenkin.
 
K400 näppis, teline oli helppo tehdä alumiinia leikkaamalla, kanttaamalla ja maalaamalla.
Pohjassa kalustehuopaa ja näppiksessä kumit niin ei kolise kovemmissakaan tärinöissä.
Yhdellä ruuvilla basetasolle kiinni, niin kääntyy myös pois tieltä.
Ei maksanut mitään, duunista jätelavalta...
rigi.jpg
@Make73 inspiroimana rakensin itsekin K400 näppikselle telineen:

IMG_20230226_162323.jpg
IMG_20230226_162416.jpg


Itsellä ei ollut käytettävissä alumiinia tai terästä, niin käytin 4mm muovilasia.
Muovilasi on itsessään liian joustavaa, joten jouduin tekemään ohuesta rimasta jäykistävän kehyksen, minkä päälle liimasin muovilasiarkin.
Sitten kili-koli pullosta musta maali päälle ja M8 sormiruuvilla ja siipimutterilla kiinni rattitason reikään. Kalustehuopaa käytin myös välissä.
Ei ole yhtä tukeva kuin jos olisi rakentanut metallista, mutta ainakin Dirt Rally 2.0 vauhdissa näppis pysyi vielä telineessään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom