Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

siis meinaat että tuon linkatun moottorin ampeerit ei pidä paikkaansa pidossa vai jännite laskee 0rpm ssä? Silti en vain usko että 220W saadaan aikaan lähellekkään oikeaa 25nm. Epäilen että samaa kategoriaa kuin stereoiden pmpo watit periaatteessa ei valehdella ja luko on oikea riippuen mittaus tavasta.
 
r/simracing - DD1 noticable steps when turning wheel
Tässä joku muu sähköallergikko valittaa samaa
Tuota pykälöintiä on saatu vähennettyä uudemmilla paremmilla ajureilla kuin mitä ne oli julkaisussa (tuo threadi aloitettu 4vuotta sitten kun fanatec DD tuli myyntiin). Itsellä on siis DD1 ja dirt rallyssa on ollut 7.0Nm käytössä ja pykälöintiä ei ole ollenkaan (tai ei ole läheskään niin voimakasta) kuin se oli n. reilu vuosi sitten samoilla voimilla kun tuli kokeiltua hyvin vanhoilla ajureilla. Tieten hieman muuttanut ffb:tä sen jälkeen muutenkin, laittanut natural dampingia, natural inertiaa, ffb interpolationia päälle kun ne löytyy nyt verrattuna tosi vanhoihin ajureihin joissa noita ei vielä ollut.

Sitä pykälöintiä voi kyllä vielä esiintyä paljonkin jos voimat on tosi kovalla(en ole testannut) jossakin rata-ajossa esim. 10-15Nm ja varsinkin jos ei nosta dampingia ym. juttuja kokonaisvoiman kanssa. Esim. iRacingin ffb päivittyy vain 60kertaa/sekunnissa verrattuna joihinkin muihin simuihin joissa se voi olla 300+kertaa/sekunnissa ja jos on vain 60Hz se ffb päivitys silloin käsittääkseni pitää nostaa FFB interpolation arvoa (Fanatec DD-rateissa) jotta ffb ei ole niin "raaka"(raw) joka kenties aiheuttaa enemmän pykälöintiä DD-rateissa, en tiedä sen tarkemmin tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Moottorin kalibrointia ei suositeltu vanhemmilla Fanan ajureilla, mutta kun se paranneltu ajuri tuli niin myös kalibrointia suositellaan...ei enää aiheuta sellaista pykältämisen tuntua...tosin itse sitä en ole koskaan tuntenutkaan DD1 ja DD Pro rungoilla.
 
jännite laskee 0rpm ssä? Silti en vain usko

Kyllä, tai pikemminkin moottorin virta rajoitetaan (jännitettä rajoittamalla). Ei ole uskon asia.
Fanatec DD2 poweri on ~480 Watin tehoinen ja tuottaa mitatusti 25 Nm pitomomentin (jota lähdetään lämpöjä ennakoivasti laskemaan). 480 W ei ole 220 W joojoo, mutta 480 W on nähdäkseni näillä referensseillä (en etsi parempia, google auttaa) abs. maksimi (miinus hyötysuhteet, reservi, muu kuorma) että puhutaan sadoista Wateista.

Granitelta löytyy servo-ohjaimia, ostat sellasen pienen migen servon kaveriksi ja mittaat itself migen vääntää. Kiitos.
 
Noniin itse puhun 25nm jatkuvaa ei niin että lähdetään laskemaan lämpöjen takia tää menee mun päässä samaan pmpo watti hattu kategoriaan se on vaan mun mielipide.
Jokainen sähkömoottori kärsii tuosta vapinasta enemmän tai vähemmän , eri asia on saako sen kikkailtua pieneksi tai huomaammattomaksi se on ikävä fakta niin kauan kun ratin toisesse päässä on sähkömoottori.
PS. ymmärrän kyllä kiukun kun on ostettu se The art of wheel monella tonnilla ja joku väittää ettei se ole parasta mitä saatavilla voisi olla , tää alkaa muistuttaa liikaa erästä tuulimylly keskustelua mutta tämä on vain minun mielipide ja en siedä yhtään simuilussa epärelistisuutta.Ps etsikää mulle sellanen servo joka lupaa 480w 25nm vääntöä tässä jonkun tunnetun valmistajan servo listaa.
Integrated Servo Motor niin watit on hieman enemmän kuin 480W.
 
Viimeksi muokattu:
Jutut sen kun paranee :lol:. Kovasti yrität antaa sen mielikuvan, että DD-baseissa olisi yleisesti ongelmaa pykältämisen kanssa (jota tämä "Käämien vapina" sinun sanastossa ilmeisesti tarkoittaa). Cogging on kieltämättä yleinen termi esim. RC crawler harrastajien keskuudessa. Pitää olla joko hiiliharjallinen moottori, tai sitten harjaton "sensored", niin ei pykällä.

Fanatecin DD1:ssä ja DD2:ssa on iso outrunner moottori, joka on herkkä pykältämään, mutta ilmeisesti siinäkin on saatu sitä huomattavasti pienennettyä alkuajoista. Itselläni ei siitä kokemusta, niin en tiedä kuinka häiritsevää se on. Kummasti porukka silti tuntuu niistä tykkäävän, joten veikkaan, ettei kovin häiritsevää.
Simucube 2 mallisto ei muuten pykällä. Pätkääkään.

Eikä minulla ole mitään tarvetta puolustella mitään ostoksiani, enkä ole minkään valmistajan fani. On vain niin koominen keskustelu, etten malta olla osallistumatta :poop:.
 
Todellakin jutut paranee , tuntuu siltä ettei sulla ole kumminkaan mistään käytännön kokemusta , itse crawlerointia harrastanut ja kääminyt pari 55 lathe pannua omaan käyttöön paremmin sopivaksi , hiiliharjallinen mosa ja harjattomat kyllä goggaa muttei siitä ei ole mitään haittaa rc crawlingissa , itse ajoin myös 1000kv ilman sensoria ulkopyörijällä scale luokkaa crawlerissa ja tarpeeksi pienellä välityksellä ongelmia ei ollut,koska mulla scale hiliftissä oli 3 vaihteinen loota joka salli 1 välityksen niin pieneksi että ulkopyöriä kyllä lähti tilanteessa kuin tilanteessa pyörimään. Joka ikisessä sähkömoottorissa on gogging ilmiö niin kauan kun siellä on käämiä ja magneetteja. rc puolella sensor harjallisia käytetään koska ilman nopeuden säädin alkaa kentää pyörittää ja jos auto on jumissa tai liian iso välitys niin moottori ei lähde seuraamaan pyörivää magneetti kenttää vaan jää surisemaan paikalleen sensorillinen taas tietää ettei moottori pyöri vaan on kohdassa x niin se ei lähde sokeana sitä kenttää pyörittää josta johtuu että sensorillinen on huomattavasti parempi pienillä kierroksilla ja kun tarvitaan suurta vääntöä.Se että mulla on lukihäiriö ja teksti on yhtä oksennusta josta puuttuu pilkut pisteet ja isot kirjaimet ei kumminkaan tarkoita sitä ettenkö puhumastani asiasta jotain tietäisi ihan käytännön tasolla. ps jos olet joskus harjallista moottoria käsissä pyörittänyt niin varsinkin jos oikosulkee navat niin tuo gogging tuntuu tosi selvästi. mutta se ei ole ongelma crawlatessa kun moottori kumminkin normaali tilanteissa lähtee pyörimään koska kenttä muuttuu vain ankkurin pyöriessä.Crawlingissa tuskin on tuosta goggingista edes kyse vaan siitä ettei harjattomat välttämättä lähde pyörimään.Edit lisää ettei nyt iha offtopic mee. Esim g25,27,29 etc moottorit on hiilharjallisia low gogging malleja jotka siis myös goggaa ei ole no gogging vaan low goggin malleja , tehty siis silleen että olikohan käämit 45 astetta vinossa eikä suorassa kulmassa kuten rc pannuissa. se vaan että niin kauan kuin siellä on välitys niin tuota goggingia ei ilmene mitenkään selvästi koska jos g25 rattia pyörittää kierroksen moottori tekee 16 kierrosta ja se tasaa sen gogging ilmiön.Saattaa olla että ajurit on parantunut ja sitä ehkä voidaan dd rateissa vähentää tai poistaa softalla jos sitä moottoria ajetaan ohjatusti sen goggaus kohdan yli tai vähennetään jarrutusta niissä kohdin jossa gogging esiintyy , siitä tosiaan on jonkun aikaa kun niitä testasin , tosin jos sitä ajetaan sähköllä yli tai vähennetään jarrutusta siitä goggin pisteestä taaskaan vääntö ei ole se mitä on luvattu =).
 
Viimeksi muokattu:
No jos vertaa sähköpyöriin esim. niin eikö niissäkin luvata vääntöä jotain 50Nm ja moottori jotain 500W eli tuplasti luvataan vääntöä suhteessa kulutukseen noissa kuin esim. DD-baseissa (Simucube 2 Pro 25Nm jolloin kulutus n. 480W).

Ja 25Nm jatkuvaa vääntöä ei tarvitse kuin jossain ison ovaalin ajossa jossa tuskin tarvitsee käännellä rattia, joku 90astetta käännetään kait ja vain vasempaan. Ei toimi missään rallissa edes 10Nm jatkuvan väännön kanssa taistelu varsinkin ilman mitään ffb piikkien vaimennusta ja jos ajaa tuolla niin tauot pätkien välissä täytyy pitää realistisina 30+min jotta on voimia ajaa seuraava ek jne ja ei tuota kovin montaa tuntia jaksa tehdä siltikään ja ajallisesti häviät muille jotka ajelee alle esim. 7Nm väännöillä.
 
Viimeksi muokattu:
Totta totta mutta , jos tuolta tutustuu aiheeseen ja laskuriin Vääntömomentin ja tehon laskeminen - SKS Group
niin vääntö momentti laskuri antaa väännön tehosta ja rpm:stä joten hyvinkin mahdollista että tietyllä kierrosluvulla noi sähköpyörän arvot pitää paikkaansa. ratti hommissa vaan se 25nm tai mitä ikinä on pitäisi saada rpm 0 lla. josta veikkaan että noi isot servot vaatii sen lähes 7kw sähkötehoa että saadan se 25nm akselilla.Laskuri antaisi 500 watilla ja 100 rpm/min 47,75nm mikä voi hyvinkin sähköpyörässä pitää ehkä paikkaansa.Tosin keskustelu on täysin turha jos noi dd ratin stall torgue on pienempi kuin tuo 25nm =). Ps en vänkää tätä vain vänkäämisen ilosta vaan olen todella iloinen jos tohon mun protoon riittää pienemmät servot eikä tarvii olla 25nm rated =) halpenee kummasti ton tekeminen. Ps itse olen cnc koneita rakentanut ja siellä jos vaaditaan se 25nm pitomomentti 0rpm niin sellanen moottori siihen on laitettava tai homma kusee enemmän tai vähemmän.Voi olla että tässä toinen keskustelee omenoista ja toinen banaaneista ja tavallaan kummatkin on oikeassa =) esim 4 akseli cnc koneessa jos kone ajaa 3 akseli työtä tuolla 4 akselilla on silti se 25nm stall torgue olemassa niin kauan kuin koneessa on virrat päällä , tosin cnc ohjaimet pystyy myös tiputtamaan virtaa paikalla ollessa ettei käämit kiehu mutta silloin kyllä myös pitomomentti vähenee. Eli itse tarkoitan jatkuvalla 24/7 jatkuvaa käyttöä
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin jutut paranee , tuntuu siltä ettei sulla ole kumminkaan mistään käytännön kokemusta

Laitan vasemman karviaisen pantiksi, että minulla on enemmän kokemusta Simucuben DD vermeistä, kuin sinulla, koska satun sellaisen omistamaan. Ja sen kokemuksen perusteella voin sanoa, että väitteesi Simucuben "Käämien vapinasta" on ihan puutaheinää. Mutta joo, lopetan osaltani tähän, jottei menisi koko ketju lapselliseksi väittelyksi. "Sori siitä" :poop:.
 
Simucube ei värise eikä coggingia ole havaittavissa. Jokainen joka on Simucubella ajellut (oma kokemus SC 2) voi sanoa ettäse pyörii ilman moottorista aiheutuvaa "värinää"

Edelliseen viihteelliseen "mun lonksu vääntää 20Nm" viitaten ajattelin että tulee viihdyttävää hassuilua, mutta kyllä sitä nyt joku raja pitää olla schaissen puhumisellakin.
 
Hyvä näin että simucube saanut sen hävitettyä. Se fakta vaan on että jokaisessa moottorissa se on läsnä ja ne mitä kokeilin oli suurilla voimilla ärsyttäviä siksi suunnittelen oman ratin eri tavalla vain aika näyttää tuleeko siitä ihan paska
 
Paskat ole taitaa jokainen fana tai thrustmaster In ratti olla parempi. Ei toi logitech paras ole sillä ny pystyy ajamaan. Kysymys on näistä Highend pään rateista
 
Okei, no minä jo ajattelin.
Ajoin vuoden G29:llä ja oli ihan ok kunnes testasi Fanan hihnavetoista ja sitten niiden DD-baseja, ei paluuta rattaiden paukuttelijaan.
Tossa halvimmassa CSL basessa mun mielestä hinta-laatu kohdillaan.
 
Juu , tuo halpa thrustin tx base on jo 100 kertaa parempi kuin logitechin röinät kaveri sellasen osti ja on parempi huommattavasti kun vanha logitechi. Tosin tuossakin josssain tilanteissa se kyllä goggaa mutta eipä se ton hintasessa juurikaan haittaa jos base maksaa 300 eur. itse tosin siis disabloin kaikki forcefeedback efektit joten ei se g sarjan rattikaan ihan kauheasti kolisi ja olen itse löytänyt asetukset jossa ratti on lähelle todellista , esim dirtiss jarrujen lukkiutuminen tuntuu tempasuna ratista kun4toisella puolella pito häviää tätä tekee myös oikea auto ja jousitus efekti vain 1-5 kovuudella ettei se ratti pärise kokoajan.Varmasti siis jokainen ei logitech ratti on parempi mitä kaupasta saa siis thrustmaster ja fana yms vaikka ovat halvimman pään ratteja.
 
Itse vielä leikkittelin ajatuksella että jos pelistä saisi rengaan profiilin tietoon ja rengas paineen niin hihnavetoisessa voisi sähkösesti kiristää ja vähän löysyttää hihnaa jotta sais sellasen oikean rengas tuntuman tiehen =).
 
Ensimmäinen vastaantullut arvostelu Thrustmasterin uudesta DD-wheelbasesta:




Ainakin tämä arvostelija oli varsin vakuuttunut suorituskyvystä.
 
Viimeksi muokattu:
Että sitähän ffb ratissa on kahdenlaisia efektejä auton ohjausgeometria yms tuottava ja sitten ne suspebsion yms efektit mitkä just täristää ja kolistaa logitehcin ratteja ne kolina efektit disabloin.esimdirt rally 2.0 saa tuntuu ratissa jos etunen menee lukkoon yms sladit ja muut asetossa myös.
 
Tuossakin vielä se että vaikka 25nm on akselissa niin ei se ratti enää tuota 25nm vääntöä koska kiinni pidetään säteen verran sivusta akselista joten vääntö laskee näin matemaattisesti arviotuna peruskoulun armo 5 numerolla =)

Myö kun en mikään ekspertti näissä ole, niin selitätkö vielä miksi 25nm akselilla on eri kuin ratin säteellä, tai vaikka esimerkiksi metrin säteellä, ja miksi se pienenee säteen kasvaessa? Käsittääkseni newtonmetri on newtonmetri etäisyydestä riippumatta, kun etäisyys on ympätty siihen yksikköön. "One newton-metre is equal to the torque resulting from a force of one newton applied perpendicularly to the end of a moment arm that is one metre long."
Näin maallikkona tuntuu että sulla menisi newtonit ja newtonmetrit sekaisin? Newtonit kyllä ymmärtääkseni vaihtuvat etäisyyden muuttuessa.

25Nm @ 1m = 25N
25Nm @ 25cm = 100N
25Nm @ 2m = 12.5N

Saa korjata jos myö nyt olen tajunnut jotain ihan väärin näissä. :hmm:
 
Siis juuri se eli vääntö on momentti jolla se akseli vääntää , nyt jos otat jatko varren joka siis on ratin kehä niin pidät sitä akselia kauempana kiinni jolloin siinä on se jatko varsi eli ihan kuten tossa sun esimerkissä , tuo varsi on se ratin kehä.
 
Eikö se nyt mee niin että akselilla kyllä on se esim 15nm mutta kädellä kun väännät et tarvitse 15nm llä vääntää sitä vaan kehä toimii vipuvartena. Sen takia kai vanhoissa kuorma autoissa oli julmetun iso ratti että sitä jaksoi kääntää
 
Siis juuri se eli vääntö on momentti jolla se akseli vääntää , nyt jos otat jatko varren joka siis on ratin kehä niin pidät sitä akselia kauempana kiinni jolloin siinä on se jatko varsi eli ihan kuten tossa sun esimerkissä , tuo varsi on se ratin kehä.

Kuten yritin esimerkeissäni demonstroida, minun käsittääkseni vääntömomentti ei muutu mihinkään oli vipuvarsi minkä mittainen tahansa. Vääntömomentin tuottama voima sen sijaan muuttuu vipuvarren pituuden mukaan. Kun siirrytään 25Nm momentilla metrin säteestä (25N voima) ratin etäisyyteen (esim 30cm ratti, eli 15cm säde) voima kasvaa 25N -> 166.66N (momentti on yhä 25Nm). Jos halutaan puhua voimasta akselilla 25Nm vääntömomentilla niin tarvitaan akselin säde, ja esimerkiksi 2cm säteisellä akselilla olisi voima akselilla 1250N vääntömomentin ollessa tuo 25Nm.
 
Siis ja hä ja täh joo siis jos moottorissa esim on 25nm pitomomentti sehän tarkoittaa että kaikki voima yli 25nm voittaa moottorin pitomomentin eikö?.
eli 25nm se akseli vielä pysyy paikoillaan. nyt jos laitat ratin kehään 25nm voimaa moottorin vasta suuntaa , niin eikö moottori ala luistamaan koska se vääntömomentti on varren päässä isompi kuin moottorin juuressa?. en sitä sano etteikö noissa rateissa olisi perkeleesti voimaa kun tuon vanhan paskan g27 saa täysillä forceilla kädet kipeäksi ja tässä kai pitäs olla g27 mosan datalehti HC685LG-011 Low Voltage DC Motors - Johnson Electric
eli jotain millinyyyttonmetrejä vääntöä 2x ja 16x välitys niin se jo saa kädet kipeäksi voin hyvin kuvitella mitä tollanen dd ratti kiskoo :)
 
Siis ja hä ja täh joo siis jos moottorissa esim on 25nm pitomomentti sehän tarkoittaa että kaikki voima yli 25nm voittaa moottorin pitomomentin eikö?
eli 25nm se akseli vielä pysyy paikoillaan. nyt jos laitat ratin kehään 25nm voimaa moottorin vasta suuntaa , niin eikö moottori ala luistamaan koska se vääntömomentti on varren päässä isompi kuin moottorin juuressa?

Newtonmetri on momentin yksikkö, Newton on voiman yksikkö. Tunnut käyttävän newtonmetriä molempiin, joten en ole täysin varma mitä esimerkissäsi tarkoitat.

Jos tarkoitat yli 25 newtonin voimaa, niin metrin tai sitä pidemmällä vipuvarrella se voittaa 25 newtonmetrin pitomomentin. Kun taas vaikka 50 newtonia vain 25cm vipuvarrella ei riitä ylittämään 25 newtonmetrin pitomomenttia, sillä tuo 50 newtonia 25cm vipuvarrella tuottaa vain 12.5 newtonmetrin vääntömomentin. Toisaalta, ihan jo 10 newtonin voima ylittää myös 25 newtonmetrin pitomomentin, jos vipuvarsi on yli 2,5m. Jopa 1 newton riittää, jos vipuvarsi on yli 25 metriä.

Kun taas 24 newtonmetriä vääntöä ei ylitä 25 newtonmetrin pitomomenttia vaikka vipuvarsi olisi kilometrin mittainen. Kaikki yli 25 newtonmetrin vääntömomentti toki ylittää 25 newtonmetrin pitomomentin (koska yli 25 on enemmän kuin 25), mutta vipuvarren pituudella ei tässäkään ole merkitystä.


Kaikella kunnoituksella, minusta vahvasti tuntuu siltä että toinen meistä ei ihan ymmärrä mistä puhuu, enkä näillä puheilla ole enää yhtään vakuuttunut siitä että se olisi minä. Voin toki olla väärässä. :hmm:
 
Helposti näissä menee momentit (Nm) ja voimat (N) sekaisin, mutta juuri näin se on kuten @aardvark tuossa selitti.

Nyt tosin kun päästiin puhumaan näistä momenteista, niin ilmoittaako rattivalmistajat spec-sheeteissään tuota etäisyyttä pyörimisakselista, jolla jokin tietty momentti toteutuu. Akseliltahan sitä ei voi ilmoittaa, koska silloinhan momentti on nolla (x N * 0 m = 0 Nm). Tosin en ole sähköalan ammattilainen, joten mekaniikkapuoli voi olla riittämätöntä tähän sähkömoottorimaailmaan.

edit: Sekoilen, pyydän anteeksi.. Momenttihan esim tossa ao. Fanan CSL_DD:ssä on 8 Nm, eli voima on 8 Newtonia 1:n metrin päästä. Eli jos rattikehä on vaikka 30 cm niin rattikehällä voimaa tulee käsille n 26.xx Nm (8 Nm / 0.3 m)
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kumminkin fanan sivulla CSL DD (8 Nm) puhutaan nimen omaan nm arvosta? eli eikö toi ole newtonmetri?
Tätäkin tossa aikaisemmin olen miettinyt , jos siis pitomomentti 25nm 0 rpm olisi ne moottorit jota olen löytänyt niin ne on 7kw luokkaa ja ainakin cnc kone käytössä se pitomomentti on nimenomaan se millä voimalla se pitää akselia paikallaan eli 0 rpm llä. ehkä ajattelen jotenkin väärin tän nm jutun mikä olisi hyvä koska 8-25nm ei ihan hirveä voima ole auton muttereissa josta kyllä on kokemusta.Olen kyllä valmis myöntämään että olen väärässä se vain helpottaa omaa ratti projektia jos siihen riittää pienempi moottori mitä itse suunittelin , koska katsoin vain servojen pitomomenttia ja tosiaan ne 25nm mosat oli aika jöötejä. Itse ajattelin taas että jos pultti on kiinni 8nm niin se ei hirveää voimaa vaadi edes lenkkiavaimella mikä voisi olla saman mittanen kuin ratin säde.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kumminkin fanan sivulla CSL DD (8 Nm) puhutaan nimen omaan nm arvosta? eli eikö toi ole newtonmetri?
Tätäkin tossa aikaisemmin olen miettinyt , jos siis pitomomentti 25nm 0 rpm olisi ne moottorit jota olen löytänyt niin ne on 7kw luokkaa ja ainakin cnc kone käytössä se pitomomentti on nimenomaan se millä voimalla se pitää akselia paikallaan eli 0 rpm llä. ehkä ajattelen jotenkin väärin tän nm jutun mikä olisi hyvä koska 8-25nm ei ihan hirveä voima ole auton muttereissa josta kyllä on kokemusta.Olen kyllä valmis myöntämään että olen väärässä se vain helpottaa omaa ratti projektia jos siihen riittää pienempi moottori mitä itse suunittelin , koska katsoin vain servojen pitomomenttia ja tosiaan ne 25nm mosat oli aika jöötejä. Itse ajattelin taas että jos pultti on kiinni 8nm niin se ei hirveää voimaa vaadi edes lenkkiavaimella mikä voisi olla saman mittanen kuin ratin säde.

Ongelma oli ilmeisesti tosiaan siinä että termit meni vähän mönkään, kun käytit newtonmetrejä myös voiman yksikkönä.

Jos lainaan tota mutteri/pultti-vertausta, niin kun kiristät mutteria momenttiavaimella 10nm momenttiin, niin sinulta vaadittava voima (newtonit, ei newtonmetrit) muuttuu momenttiavaimen pituuden mukaan, mutta pituudesta riippumatta mutteri päätyy 10nm momenttiin. Sama rateissa, että ratin pyörittämiseen vaadittava voima (N) kyllä muuttuu ratin koon mukaan, mutta itse momentti (Nm) ei muutu.

Että juu, luulen nyt että olet ajatellut asian oikein, mutta yksiköt meni metsään niin vaikutit olevan väärässä. :)


Jotain mitä kannattaa moottoria mitoittaessa ottaa huomioon kun muttereihin vertaat, on että muttereita vääntäessä käyttänet hieman eri tavalla lihaksia kuin rattia pyöritellessä lähes ojennetuin käsin. 25Nm pitomomentti kuulostaa aika jäätävältä, mitä tollaisessa mötikässä muuten on huippuvoimat? Eikä taida kauheasti autoja olla jossa noin isoja voimia tulisi vastaan, vanhat Formula Nippon ja jotkut vanhat ison downforcen autot ilman ohjaustehostimia vissiin ja niissäkin enemmän hetkellisiä voimia käsittääkseni, ellet lähde ovaalia ajamaan niillä. Suurin osa autoista on merkittävästi alle ihan jo ajettavuuden takia, helpompi ajaa tarkasti jossei joudu taistelemaan rattia vastaan, mutta saahan sitä omaa harrastusta varten tehdä niin järeän ratin kun itse haluaa. :speechless:
 
Ei varmasti juu tarvitse mutta tosiaan koko höpinä varmaan lähti juuri siitä jos fana dd2 vääntää 25nm. Niin miten se on mitattu se tuskin voi olla pitomonentti kun katselin cnc koneeseen tarkoitettuja servoja niin 25nm pitomonentti oli 7.7kw servo aikaisemmin tässä oli linkitin dokumentteihin. Totta kai omaan on hyvä laittaa just passelit eikä mitään jäätävän isoja joka repii kädet irti
 
Sen enempää en newtoneihin ja newtonmetreihin osaa ottaa kantaa, mutta Mige 130ST-M10010 lienee yksi käytetyimmistä moottoreista noissa direct drive -jutuissa, yleisin moottori vanhoissa simucube1-systeemeissä ja ainakin VRS:n wheel base taitaa käyttää tuota samaa edelleen, tuota linkin takaa löytyy tekniset tiedot.
 
Riippuen mistä lukee kerrotaan DD2:sen pitomomentiksi 18-20Nm

Ihan helvetisti sitä voimaa kuitenkin on ja ranteet sillä saa nyrjäytettyä.
Joo mut lopetan tän lässytyksen nyt omalta osaltani ;)

Tuo Thrustmasterin revikka näytti olevan sponssattu kuten nykyään kaikki muutkin revikat.
Näemmä ovat kääntäneet tuon "unfiltered RAW power" softan puutteen jotenkin edukseen.
Voi olla pidemmän päälle rasittavaa ettei voimia saa filtteröityä.
 
Tuli tuossa kasattua Next Level Racing Wheel Stand 2.0 ja iskettyä ajoromut siihen kiinni. Hyvä tuli. Ja se kaukalo toimisto- tai pelituolin pyörille tosiaan toimii. Saa painaa ihan rauhassa load-cell jarrua ja tuoli pysyy silti paikoillaan.
Ainut valituksen aihe on, että tuo teline painaa ihan julmetusti. Ajattelin jossakin vaiheessa hakea alle M8 kierteillä varustetut jarrulliset kalustepyörät siirtelyä helpottamaan.
7F90FCE1630538993A7A86E7AA24FC0C448ED70F

Onko joku tehnyt samoin eli toimiiko idea?
 
Tuli tuossa kasattua Next Level Racing Wheel Stand 2.0 ja iskettyä ajoromut siihen kiinni. Hyvä tuli. Ja se kaukalo toimisto- tai pelituolin pyörille tosiaan toimii. Saa painaa ihan rauhassa load-cell jarrua ja tuoli pysyy silti paikoillaan.
Ainut valituksen aihe on, että tuo teline painaa ihan julmetusti. Ajattelin jossakin vaiheessa hakea alle M8 kierteillä varustetut jarrulliset kalustepyörät siirtelyä helpottamaan.
7F90FCE1630538993A7A86E7AA24FC0C448ED70F

Onko joku tehnyt samoin eli toimiiko idea?

Omien kokemusten perusteella ideasi toimii erinomaisesti. Aikoinaan omassa Simétik K2-R -rigissä havaitsin saman ongelman eli rigin nopea siirtely paikasta toiseen oli sen painon vuoksi mahdotonta.

Korvasin rigin alkuperäiset "tassut" yhteensä kuudella juurikin tuollaisilla Motonetistä hankituilla M10-kierteillä (kantavuus 35kg per pyörä) olevilla jarrullisilla kalustepyörillä. Nuo on olleet rigissä alla jo noin 2,5 vuoden ajan ja edelleen toimivat moitteettomasti, hintalaatusuhteeltaan erittäin hyvä ostos.
 
Tuli tuossa kasattua Next Level Racing Wheel Stand 2.0 ja iskettyä ajoromut siihen kiinni. Hyvä tuli. Ja se kaukalo toimisto- tai pelituolin pyörille tosiaan toimii. Saa painaa ihan rauhassa load-cell jarrua ja tuoli pysyy silti paikoillaan.
Ainut valituksen aihe on, että tuo teline painaa ihan julmetusti. Ajattelin jossakin vaiheessa hakea alle M8 kierteillä varustetut jarrulliset kalustepyörät siirtelyä helpottamaan.
7F90FCE1630538993A7A86E7AA24FC0C448ED70F

Onko joku tehnyt samoin eli toimiiko idea?
Itellä on F-GT rigi, niin siihen ostin rullat. Aivan ehdottomat et saa liikuttelua pois nurkastaan helposti. Ostin tosin ihan NLR rullat mitkä mätsäs suoraan ~50€ 6kpl.
 
juu itellä pisti kyllä ton mosan datalehdessa rated voltage 220v 1000w , mitä netti antaa simucuben 1 poweriksi se näyttäis olevan dc muuntaja. Voiko olla niin että ensin muunnetaan 240 vac dc ja moottorin ohjain muuttaa sen takaisin dc sähköksi. Mutta juu hyvää tieto tuo mosa ei edes olle kallis niin voisi testailla.

Sen enempää en newtoneihin ja newtonmetreihin osaa ottaa kantaa, mutta Mige 130ST-M10010 lienee yksi käytetyimmistä moottoreista noissa direct drive -jutuissa, yleisin moottori vanhoissa simucube1-systeemeissä ja ainakin VRS:n wheel base taitaa käyttää tuota samaa edelleen, tuota linkin takaa löytyy tekniset tiedot.
 
Itse pitäisi jaksaa laittaa bf:stä ostamiini CSP v3:iin ne brake performance-elastot sisään, sen verran laiska ollut etten ole parissa tms viikossa vielä jaksanut. Ja varmaan laitan ne kulmahäkkyrät, tosin perusplatejen kanssa edelleen, samaten kun jaksan.

Muuten ruuvasin vaan preloadin maksiin ja sillä jonkin verran ajellut. Niin ja ehkä se strongimpi kaasun jousi, taas kun jaksaa joskus.
 
Tuli tuossa kasattua Next Level Racing Wheel Stand 2.0 ja iskettyä ajoromut siihen kiinni. Hyvä tuli. Ja se kaukalo toimisto- tai pelituolin pyörille tosiaan toimii. Saa painaa ihan rauhassa load-cell jarrua ja tuoli pysyy silti paikoillaan.
Ainut valituksen aihe on, että tuo teline painaa ihan julmetusti. Ajattelin jossakin vaiheessa hakea alle M8 kierteillä varustetut jarrulliset kalustepyörät siirtelyä helpottamaan.
7F90FCE1630538993A7A86E7AA24FC0C448ED70F

Onko joku tehnyt samoin eli toimiiko idea?
Omien kokemusten perusteella ideasi toimii erinomaisesti. Aikoinaan omassa Simétik K2-R -rigissä havaitsin saman ongelman eli rigin nopea siirtely paikasta toiseen oli sen painon vuoksi mahdotonta.

Korvasin rigin alkuperäiset "tassut" yhteensä kuudella juurikin tuollaisilla Motonetistä hankituilla M10-kierteillä (kantavuus 35kg per pyörä) olevilla jarrullisilla kalustepyörillä. Nuo on olleet rigissä alla jo noin 2,5 vuoden ajan ja edelleen toimivat moitteettomasti, hintalaatusuhteeltaan erittäin hyvä ostos.
Itellä on F-GT rigi, niin siihen ostin rullat. Aivan ehdottomat et saa liikuttelua pois nurkastaan helposti. Ostin tosin ihan NLR rullat mitkä mätsäs suoraan ~50€ 6kpl.
Ilokseni voin todeta että kalustepyörät NLR WS 2.0 alla toimivat täydellisesti. Teline on kevyt siirtää pyörillä huoneen nurkasta pelipisteelle ja takaisin. Teline on lukittujen pyörien kanssa ihan yhtä tukeva ja liikkumaton kuin alkuperäisillä tassuillakin, kun peli-/konttorituoli on kaukalossa. Saa painella load-cell (T-LCM) jarrua huoletta.
Pyörät nostivat telinettä muutaman sentin korkeammalle kuin alkuperäisillä tassuilla, joten voi vaatia säätöjen tarkistamista. Itse laskin vaihdekeppi/käsijarrutelinettä pari pykälää alemmas.
 
Juu, täälläkin amazonista ostetut lukolliset kalustepyörät olleet myöskin jo usean vuoden Simetikin alla.
 
Pitänee vielä hankkia jostakin siipiruuvit korvaamaan tuon NLR WS 2.0 kaukalon M8 pultit. Ruuveja kun joutuu hieman löysäämään ja kiristämään aina kun taittaa auki tai kiinni, ja siipiruuvi olisi näppärämpi kuin yrittää sormin tai kuusiokoloavaimella.
845977.jpg
 
Pukki toi GT Omegan Apex standin ja penkkirungon.
Yllätys oli, ettei säätöjä löytynyt 7 ja 11 vuotiaille alkuunkaan.
Ratti jäi niin ylös ilman vaihde/käsijarru alustaakin, ettei ollut jannuilla mitään saumaa nähdä ratin yli.
Piti askarrella 15cm korotus penkille ja 10cm korotus polkimien alakiinnitykselle.
 

Liitteet

  • 20221225_164836.jpg
    20221225_164836.jpg
    410,7 KB · Luettu: 320
Pukki toi GT Omegan Apex standin ja penkkirungon.
Yllätys oli, ettei säätöjä löytynyt 7 ja 11 vuotiaille alkuunkaan.
Ratti jäi niin ylös ilman vaihde/käsijarru alustaakin, ettei ollut jannuilla mitään saumaa nähdä ratin yli.
Piti askarrella 15cm korotus penkille ja 10cm korotus polkimien alakiinnitykselle.
Juuri tästä syystä asensin sekä istuimeen että pedal plateen Sliderit . Mukavampaa kun muutkin pääsevät ajamaan melko pienellä effortilla. Asentaminen on työläs operaatio...
 
Juuri tästä syystä asensin sekä istuimeen että pedal plateen Sliderit . Mukavampaa kun muutkin pääsevät ajamaan melko pienellä effortilla. Asentaminen on työläs operaatio...
Tuo näyttää ihan penkin liulta?
Lisää pajoittamista
 
Annoin tuossa joulun pyhinä kaverin pojalle vanhan logitech driving force gt:n kun oli pukki tuonut ajopenkin lahjaksi mutta eihän se ratti ps4:ssa sitten toiminutkaan. Onkohan siihen mitään kohtuuhintaista adapteria olemassa kun googlen mukaan palikalla olisi hintaa 90€ mikä on turhan hinnakas kyllä tuommoisen ratin kaveriksi hankkia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 111
Viestejä
4 515 707
Jäsenet
74 558
Uusin jäsen
vizeepa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom