ParadoxPlaza (Eu, Vicky, CK ja HoI, Stellaris)

Yksi mikä on aina tässä Stellariksessa sapettanut on tuo tutkimuspuoli, kun ei voi täysin vapaasti valita mitä aiheita tutkii, vaan pitää valita kolmesta aiheesta, joita sitten kierrätetään tietyllä syklillä. Tai sitten aukeaa kokonaan uusi linja. Se pitää huolen, ettei kovin nopeesti capital shippejä saa kehiin tai suurempia avaruusasemia. tms.

Sitten on piilotettu kriteerit joita tietyt teknologiat tarvii, ei taida nähdä pelin sisältä mitenkään, ja jotkut tiedemiesluokat ja traditionit tekee joidenkin teknologioiden saamisesta todennäköisempää. Tuolta löytyy kun klikkaa teknologiaa: Stellaris 2.7.1 (Wells)
 
Joo, kyllä. Ei vaan hirveästi mielenkiintoa tahkoa vanhaa versiota kun kiinnostaa noi 2.2 uudistukset ja vanhaa on tullut pelattua aivan riittävästi. Lisäksi steamista saa helpommin modit uusimmalle versiolle. Käytössä glavius AI:n parantamiseen, united sci-fi races että saa narnit, goa-uldit sun muut peliin ja nyt testissä realistic demographics populaation kasvun viilaamiseen.

Täytyy varmaan itsekin koittaa tuota United Sci-fi Races modia jossain kohtaa, että saisi regular Stellarikseenkin vähän mielenkiintoisempia rotuja kuin pelin omat. Oletko muuten löytänyt/koittanut etsiä tuohon kaveriksi vielä jotain modia jolla saisi ainakin osan noista roduista aluksetkin peliin mukaan?

Ja oletko Stellariksen eri DLC:itä kokeillut vai pelaillut vaan pelkkää perusversiota? Itse nimittäin nyt tässä mietiskellyt että pitäisikö joku DLC jopa nyt Steamin alesta ostaa perusversion kaveriksi.
 
Viimeksi muokattu:
Taannoin kokeilin pitkästä aikaa taas Stellarista, ja näemmä sama perusongelma on edelleen, eli mid-game on ihan tappavan tylsä. Ei pystynyt pelaamaan loppuun asti tälläkään kertaa. Sitten laitoin EU4:n tulille, ja hitsi kun se imaisi saman tien taas. Valovuosien ero pelin syvyydessä ja yleisessä pelattavuudessa näiden kahden välillä. HOI4 menee sitten näiden väliin, ollen kuitenkin hieman lähempänä EU:ta kuin Stellarista.
 
On tullu taas reippaasti tunteja kelloon EU4:ssa kun tuli tuo Emperor DLC. Kivasti on kaikkea uutta mutta niinpä löytyy uusia bugejakin, osan ovat jo ehtineet korjata onneksi. Hauskin tähän mennessä ollu ku paavilla pelasin ja tasaisin väliajoin tuli popup että truce loppunu paavin kanssa. Itävallan mission tree on melko ylivoimanen, PU:ta ja subjugation CB:tä saa yhelle jos toisellekin, typeriä tehtäviä löytyy myös kuten provinssien haaliminen Intiassa ja Australiassa
 
Hearts of Iron 4:seen tulee pelaajien äänestämänä saavutus Finnish him, jossa pitäisi vallottaa Neuvostoliitto ilman liittymistä factioniin. Olen kyl tykännyt HoI4ssa joidenkin saavutusten kokeilemisesta, vaikka ei kyl millään riitä innostus niitä kaikkia metästellä, niin tässä voisi kyllä olla seuraava:

Capture.JPG


Muutama hauska jonka tekemiseen meni pari yritystä.
Capture.JPG
 
Tuota Kanadan achievementiä yritin viime patchin aikaan saada useamman kerran mutta ei vaan riittäny taito. Pitää yrittää jossain kohtaa uudestaan jos sais itsenäisyyden vaikka nopeammin ja teollisuuden parempaan kuntoon nopeammin ennenku jenkit saa massiivisen armeijan. Tuli tuota Finnish Himiä äänestettyä kans, yllätyin et se voitti. Ei oo muuten helpoimmasta päästä tuo achievement :D
 
Tuota Kanadan achievementiä yritin viime patchin aikaan saada useamman kerran mutta ei vaan riittäny taito. Pitää yrittää jossain kohtaa uudestaan jos sais itsenäisyyden vaikka nopeammin ja teollisuuden parempaan kuntoon nopeammin ennenku jenkit saa massiivisen armeijan. Tuli tuota Finnish Himiä äänestettyä kans, yllätyin et se voitti. Ei oo muuten helpoimmasta päästä tuo achievement :D
Osa saavutuksista oli kyl paljon helpompia aikanaan ku vastustaja ei juuri osannut tehdä tietyntyyppisiä divisioonia.
 
Jokos tätä kovasti odotellaan? Itse meinasin olla hieman hullu ja pistää ostaen heti julkkarissa, sen verran paremmalta vaikuttaa kuin edeltäjänsä.. :think:
Vajaa kuukausi enää odottelua.



 
Viimeksi muokattu:
Paradox käytännössä tuhosi Prison Architectin sen jälkeen kun ostivat sen Introversionilta. PA on ollu lähestulkoon pelikelvoton puoli vuotta, eikä näköpiirissä ole että siitä tulisi pelikelvollinen lähiaikoina.
 
Käsittämättömän laiska korjaamaan bugeja tuo paradox ainakin on. Stellaris ollut rikki kuukausia, 2.7 lähtien, eikä mitään tapahdu vaikka samasta bugista valitetaan jatkuvasti tuolla niiden foorumeiden bugiosiossa. Mode vain vastaa joka ketjuun että bugista on jo ilmoitettu. Kyseinen bugi siis aiheuttaa sen että AI:n laivastot jää jumiin hyppimään kahden järjestelmän välille kunnes peli käynnistetään uudelleen. Jotenkin pelikelvollinen tuo vielä 2.6.8 versiossa on mutta ei tuota samaa patchia oikein enää jaksa pelata.
 
Käsittämättömän laiska korjaamaan bugeja tuo paradox ainakin on. Stellaris ollut rikki kuukausia, 2.7 lähtien, eikä mitään tapahdu vaikka samasta bugista valitetaan jatkuvasti tuolla niiden foorumeiden bugiosiossa. Mode vain vastaa joka ketjuun että bugista on jo ilmoitettu. Kyseinen bugi siis aiheuttaa sen että AI:n laivastot jää jumiin hyppimään kahden järjestelmän välille kunnes peli käynnistetään uudelleen. Jotenkin pelikelvollinen tuo vielä 2.6.8 versiossa on mutta ei tuota samaa patchia oikein enää jaksa pelata.
Onkohan tuo yleinenkin bugi? Enempää asiasta tietämättä olisi nimittäin houkutusta arvata, että muita bugeja on priorisoitu korkeammalle esim. jos tuo bugi sattuu vain harvoin.
 
Onkohan tuo yleinenkin bugi? Enempää asiasta tietämättä olisi nimittäin houkutusta arvata, että muita bugeja on priorisoitu korkeammalle esim. jos tuo bugi sattuu vain harvoin.
Ainakin mulla se tuli aina jokaisessa 2.7 pelissä, sen takia ihmettelin kun ei ole korjattu. Ei ole kyllä monta muutakaan, kun ei ole 2,5 kuukauteen uutta patchia tullut. Ei tuota bugia varmaan moni välttämättä edes huomaa, jos ovat tottuneet aivokuolleeseen tekoälyyn.
 
Kokeilen taas vaihteeksi HOI4:sta, kun rupes WWII-hammasta kolottamaan. Mites toi divisioonatemplaattien teko, onko sillä väliä, että missä rykmentissä (?) eli pystysarakkeessa mikin yksikkö on? Eka valinta kai määrittää sen, onko se jalkaväkeä vai motorisoitua tms. mutta siitä eteenpäin? Esim. jos haluan tehdä 7 jalkaväkeä ja 2 tykkipataljoonaa, niin onko väliä laitanko sarakkeeseen 1 pelkästään jalkaväkeä ja vaikka kakkoseen jalkaväkeä ja tykit? ja käytän vaan kaksi saraketta, että rivejä tulee enemmän. Vai pitäskö laittaa tasaisemmin? Kolme saraketta ja vähemmän rivejä, tykit jaettuna rykmenttien kesken?

Viime pelikerrasta on jo aikaa, enkä pikaisella youtube-kierroksella mitään löytäny.

Yleisesti Paradoxin peleistä, nää on kyllä kiehtovia monipuolisuutensa ja -mutkaisuutensa ansiosta, mutta välillä nää tuntuu aika 'gamey'-tyyppisiltä, eli että jotkut mekanismit ei välttämättä aukea miksi ne on niin, muuta kuin siksi, että ne olisi vaikeampi toteuttaa ja edellyttäisi kaikenlaista kikkailua pelin sisällä. Realisimi välillä hieman kaukana.

Erikoisjoukkoihin on näköjään tullu muutoksia, niiden rakenteluun, mutta edelleenkään ei Suomen kaltaisella maalla oikein ole niille käyttöä, kun niiden maastobonukset ei oikein sovi. Ei nyt viitsis jotain marineja tehdä, kun ne saa soilla kai bonuksia? Vuoristohemmoillakin rajoitettu hyöty Lapissa. Kiva nähdä, että äärisääoloihin voi saada bonuksen, mutta tee tässä sitten hiihtäviä sissejä näillä aineksilla.
 
Ei oo väliä missä sarakkeessa ne on. Tärkeintä on että combat width on 10,20 tai 40. Tämän katoin viikonloppuna, pätevä video ja videon alla linkki exceliin missä voi vertailla vähän eri templateja


Pienillä valtioilla on turha erikoisjoukkoja tehä ku niiden määrä on sidottu armeijan kokoon.
 
Joo, täytyis vissiin Black Ice -modi laittaa mutta se menee jo himppa liian yksityiskohtaiseksi nysväämiseksi...
 
On toi Suomen pelaaminen kanssa.... 30 divisioonaa kentällä, tutkittu kaikenlaista, parannettu divisioonan kokoonpanoa, linnotettu yms. Eikä mitään, neukut vaan rullaa yli muutamassa päivässä. Mitä ihmettä tässä pitäis tehdä, että Talvisodan ihme toistuisi?

Toisella pelikerralla rupesin fasistiksi ja varustauduin kunnolla taas ja jopa Aatu kutsu akselivaltoihin ennen Talvisodan julistusta. Aattelin, ettei neukut uskalla nytten. Eipä varmaan. Joosef julisti sodan saman tien ja koko itärintama nyt liekeissä. Samaan aikaan Aatu vielä riehuu Euroopassa, Ranska kaatunu ja sotaa Tanskaa ja Jugoja vastaan, ei kerkiä oikeen Puolasta rynnimään. Saksa lähettää yksikköjä Suomeenkin, mutta ne vaan seilaa mantuja eikä osallistu tappeluun oikein mitenkään. Saako noita millään omaan komentoon? Ja mitä ne siellä tekee, jos eivät tappele? Mikä AI:ta vaivaa?

Seuraavalla kerralla laitan kyllä Ruotsin nippuun ja haalin sen resurssit ja tehtaat omaan käyttöön, niin oppivat olemaan. Ehkä sillä Suomikin selviää talvisodasta?

Tuosta pitää vielä kysyä, että onko puolustussodassakin tärkeä vetää ne rintamalinjat armeijoille? Saako ne siitä jotain bonuksia? Ilmeisesti kuolkaa poteroihinne -asetuksella vielä?
 
Kyllä rintamat kannattaa aina olla, osaavat sitten automaattisesti siirtää joukkoja sinne missä on tapahtunu tappioita. Kannattaa kattoa että niillä divisioonilla on tarpeeksi varusteita, ei se 30 divaria paljoa auta jos kaikilla taisteluteho puolillaan ku ei vaan oo aseita tai support equipmentia. Ruotsin valtaaminen pelin alussa on ilmeisesti aika usein käytetty taktiikka Suomella.
 
Joo, olen pitänyt huolta, että nimenomaan varusteita on riittävästi. Ja kiväärit nyt vähintään joka ukolla. Tykistöä pari pataljoonaa (7+2 combo). Muut tukiyksiköt sitten sen mukaan, mitä kerkee rakentamaan. Tykkejä, tiedustelua, paremmat pioneerit yms.

Suomen ongelma on tietty se, että tehtaita on niin kovin vähän alussa. Fokuspuun parannukset melkein tuplaa ne mutta sen jälkeen on tehtaiden teko hidasta. Ja mitä enemmän rakennat varusteita tehtaissa, sen enempi menee resursseja, joita on niitäkin kovin vähän. Sen takia Ruotsi ois houkuttava maali sekä resurssien että tehtaiden kannalta.

Eihän noita neukkuja tarvisi Talvisisodan aikana pidätellä kuin pari kuukautta, että sais sen valkoisen rauhan, mutta sekin tuntuu kovin vaikealta. Lapista pitäis ilmeisesti luopua suosiolla.

Täytyy tutkia noita linnoituksia, että mikä taso on riittävä, ilmeisesti täyttä 5 ei tarvi ja niiden rakentaminenkin kestää iät ja ajat?
 
Itse Suomella pelatessa olen liittynyt Akselivaltoihin heti kun käännyn fasistiksi (Saksalle klikkaa sen "Ask to join faction") ja sitten vaan rakennan tehtaita ja joukkoja. Neuvostoliitto tuntuu yleensä hyökkäävän normaalia myöhemmin jos olet jo hyvissä ajoin Akselivalloissa (joskus 1940-41 vasta). Sitten kun NL hyökkää, niin jos Saksa vaan liittyy sotaan niin pitäisi pärjätä ihan ok, mutta jos Saksa jostain syystä ei liitykään sotaan heti niin sitten on äkkiä pulassa..
 
Vihkoon meni kolmaskin yritys, kun rupesin Ruotsille uhoomaan. Ranska takasi Ruotsin itsenäisyyden ja peli olikin sitten siinä. Kaikki stana maoreita myöten julistamaan sotaa mulle, kun tein sodanjulistuksen. Ruotsissa patongit ja britit, tankkidivisioonia ynnä muuta. Kaiken lisäksi ei millään meinaa edes kuudella divisioonlla saada yhtä ruotsalaista divisioonaa käpälälautaan. Tuntuu kovin tehottomilta nämä. En tiä oisko pitäny aikaisemmin tehdä tuo, nyt se sota meni -39 alkuun. Ehkä Ruotsi ei kerkeis niin rakennella ja liittoutuneetkin pysyis poissa paikalta?
 
Muistaakseni, korjatkaa jos olen väärässä. Ruotsin valloitus Suomella on kohtuullisen helppoa. Heti pelin alusta vain _kaikki_ ukot perus jalkaväkenä rintamalle tykinruaksi. Ja suorinta reittiä politiikassa että pääsee julistamaan Hurreille sodan. Eivät ehdi varustautua ja/tai päivittää omia romujaan.

Muutaman omankin tykin voi rakentaa, mutta kaiken muun tilpehöörin voi unohtaa. Vähät lentokoneet mitä on niin vain suojaamaan omia. Kaikki techi ym. keskittää siihen että jalkaväki saa bonuksia.

Teollisuus tekemään military factoreita. Kun manpower loppuu, voi keskittyä AA tai infraan.
 
Itse olen Suomella yleensä kääntynyt fasistiksi ja vallannut Norjan heti kun on mahdollista, lähinnä alumiinin takia. Suurin osa joukoista sitoo norskit Lapissa, ja pienempi maihinnousuryhmä sitten valtaa Oslon ja muut eteläiset voittopisteet. Sekä Ruotsia että Norjaa ei taida olla oikein mahdollista vallata ilman, että Englanti/Ranska ehtii takaamaan ja julistaa sodan. Ehkä Ruotsin valtaaminen voi silti olla yleisesti parempi strategia, mutta akselivaltoihin liittymisestä se Suomen sotamenestys ainakin itsellä on enemmän kiinni.

Punaisen Suomen ongelma on, että manpower loppuu kun fasistit saavat siihen paljon kovemmat bonukset. Siksi olen joskus napsinut ideapuusta fasistien bonarit ja sitten kuitenkin kääntynyt vasemmalle. Tuo on kuitenkin pidempi ja hankalampi reitti.
 
Enää 6 päivää CK3 julkaisuun. Täällä ainakin odotellaan jo kovasti, kaikki dev diaryt lueskeltu ja videot katottu, tiedossa on kyllä taas upeaa tarinankerrontaa sisäsiittoisen suvun kommelluksista. :drool:
 
Kyllähän tota CK:ta odottaa pelonsekaisin tuntein. Toivottavasti ne ei nyt mokaa sitä samalla tavalla ku Imperatoria.

Tästä lisää pelivideota vähän eri kantilta
 
Millä tavalla ne Imperatorin mokasivat? Ihan mielenkiinnosta kun en ole siihen vielä sormiani tarrannut.
Yksinkertaisesti sanottuna tylsä ja kankea pelattavuus, mutta niin taitavat paradoxin pelit julkaisussa aina olla. Isoja muutoksia ne nyt on tehny siihen mutta enpä ole DLC:itä siihen vielä ostanu. Eiköhän siitä ihan pelattava vielä tule vuoden sisään :D
Ei tuolla oikein pelaajiakaan ole verrattuna muihin PDX:n peleihin Imperator: Rome - Steam Charts
 
Kannattaa kattoa että niillä divisioonilla on tarpeeksi varusteita, ei se 30 divaria paljoa auta jos kaikilla taisteluteho puolillaan ku ei vaan oo aseita tai support equipmentia. Ruotsin valtaaminen pelin alussa on ilmeisesti aika usein käytetty taktiikka Suomella.

Milläs tämä muuten sitten varmistetaan? Riittääkö, että niitä niitä varusteita esim. infantry equpmenttia on paljon tuotannossa vai pitääkö jotain muutakin vielä muistaa säätää, että ne tosiaan menevät sinne rintamalla asti?
 
Enää 6 päivää CK3 julkaisuun. Täällä ainakin odotellaan jo kovasti, kaikki dev diaryt lueskeltu ja videot katottu, tiedossa on kyllä taas upeaa tarinankerrontaa sisäsiittoisen suvun kommelluksista. :drool:
Kyllähän tätä odotellaan. Tämäkin on sitten saatavissa myös Xbox game passilla halvalla, joten ei tarvitse koko peliä ostaa kokeillakseen.
Tosin nyt tulee niin paljon muitakin pelejä, ettei varmaan heti julkaisussa kerkeä kokeilemaan.
 
Milläs tämä muuten sitten varmistetaan? Riittääkö, että niitä niitä varusteita esim. infantry equpmenttia on paljon tuotannossa vai pitääkö jotain muutakin vielä muistaa säätää, että ne tosiaan menevät sinne rintamalla asti?
Siinä yksikön kohdalla on kaksi palkkia, vihreässä organisation ja oranssissa equipment. Tuotantoikkunasta näkee onko saldot miinuksella, jos on niin joiltaki sotilailta niitä aseita puuttuu. Esimerkkinä:
20170111220558_1.jpg

Hevosilta ja jalkaväeltä puuttuu tavaraa
nksc2ax3o0uz.png

Tästä näkee, että tankkeja ja autoja ei ole tarpeeksi kaikille, advanced artilleryä on, olemassaolevia tykkejä päivitetään uusiin ja support equipmentia on kaikilla ja noita tehdään varastoon
 
En kyllä tajua millä ihmeellä tuon Ruotsin saa matalaksi, ainakaan ilman että liittoutuneet tulee mukaan? Ensinnäkin fasistiksi ryhtyminen vie sen oman aikansa, tarvii demagogin hallitukseen ja muutaman fokuksen sieltä politiikasta. Sitten pitää odotella, että saa liki enemmistön hallitukseen. Sen jälkeen pitää uhitella wargoali ja sen täyttymiseen menee liki vuosi. En näe että, tuo on mahdollista ennen -37 puoliväliä.

Kaiken kaikkiaan sota kai pitäisi voida julistaa ennen kuin se globaali jännite nousee yli 25, koska sitten liittoutuneet tulee varmasti mukaan? Jännite on ollutkin alle tuon wargoalien esittämisen aikaan mutta kun niillä on sitten se vajaa vuosi aikaa taata Ruotsin itsenäisyys ennen kuin sota alkaa ja sen sun uhittelu nostaa sitä wargoaliakin reippaasti. Että melko helposti täyttyy ennen kuin saat sodan julistettua. Ja sitten 38 onkin Itävallan ratkaisu, joka viimeistään takaa, että jännite lompsahtaa yli, jos ei jo aiemmin ole mennyt. Mitä teen väärin? pitäiskö valkata joku mahd. vähäarvoinen provinssi tai jotain?

Katselin yhden videon Ruotsin kurmoottamisesta Suomella ja siinäkin tuli sotaväen vallankaappaus, joka takasi sen että fasistit pääs valtaan jo hyvissä ajoin. Eipä ole moista näkynyt millään pelikerralla, liekö sitten poistettu päivityksissä tai jotain?

Pari muuta asiaa yleisellä tasolla jurppii pelissä. Ensinnäkin nää kartat ja alueet sekä noi kuvakkeet tehtaista, linnotteista yms. Ihan kuin joku ois ne sinne kännissä heitellyt, linnoitukset vähän miten päin sattuu ja vaikeaa välillä nähdä, että missä alueessa se oikeastaan on. Onko tähän jotain karttamodia, millä sais selkeät maastot? Vaikea välillä nähdä noita jokiakin kaikkien rintamalinjojen alta.

Ja mistä tietää missä kohtaa noi resurssit on kartalla, eli milloin ne saa valloitettua/menetettyä? Peli lähinnä kertoo missä provinssissa mutta ei sen tarkemmin. haluaisin, että nämä olisi selkeästi ja tietyssä ruudussa. Sama juttu noiden tehtaiden ja AA:den kanssa, sinä ostat ne tiettyyn provinssiin ja peli arpoo ne ihan minne sattuu kartalla (vai onko tässä takana joku systeemi en tiedä)? En nyt ihan heti rakentaisi niitä tehtaita rajaruutuun esim.

Semmoinen yleinen suurpiirteisyys tässä harmittaa justiin, sen tulee myös kaupassa ilmi. tarvitset tehtaalle yhden gummin, niin sun pitää tuoda 8 gummia, jotka ei kuitenkaan varastoidu mihinkään ja tuskin kukaan niitä sulta poiskaan ostaa. En tykkää, muistelisin että vanhemmissa HOI:ssa resursseja varastoitiinkin, tosin niitä tais olla vähemmän, ellen väärin muista. Itse asiassa vanhoissa HOI:ssa oli noi kartatkin selkeemmät. Hm.
 
Ne vallankaappaukset pitää aloittaa ite, ei odotella. Tai siis minusta tulee niitä eventtejä, joissa pitää sit valita aina se "ei meillä ole tähän aikaa" tyyppinen valinta. Sit tulee sisällissota ja se pitää voittaa. Tän pelin kohalla kannattanee kysellä ajankohtaisia tietoja, nuo yksittäiset isot päivitykset ku muuttaa ihan hirveesti tasapainoa, että voil olla joku 1.6:llä tehty läpipeluuopas ei ole enää millään tavalla relevantti.

Lisää itse varustelusta. Tuolta löytyy logistiikkaosiosta yksittäisten varusteiden määrät. Siellä siis näkyy kaikki erilaiset samaan kategoriaan kuuluvat vermeet mukaanlukien sotasaaliit sekä mihin suuntaan varastomäärät on menossa.
stockpile.JPG


Ja tuolta R&D osastolta kannattaa käydä varmistamassa, että varusteet menee oikeaan paikkaan, eli joko tehtäville yksiköille, upgradeihin tai reinforcementteihin.
deployment.JPG


Yksittäisten templatejen kohdalla voi myös käydä säätämässä, että onko kyseessä low prio vai high prio yksikkö reinforcejen osalta. Yllä olevassa kuvassa nuo väkäset Marine Brigaden ja Garrison Brigaden kohdalla.
 
Pari muuta asiaa yleisellä tasolla jurppii pelissä. Ensinnäkin nää kartat ja alueet sekä noi kuvakkeet tehtaista, linnotteista yms. Ihan kuin joku ois ne sinne kännissä heitellyt, linnoitukset vähän miten päin sattuu ja vaikeaa välillä nähdä, että missä alueessa se oikeastaan on. Onko tähän jotain karttamodia, millä sais selkeät maastot? Vaikea välillä nähdä noita jokiakin kaikkien rintamalinjojen alta.
Varmasti on. Tulee ainakin redditissä jatkuvasti vastaan eri karttamodeilla otettuja kuvia.

Ja mistä tietää missä kohtaa noi resurssit on kartalla, eli milloin ne saa valloitettua/menetettyä? Peli lähinnä kertoo missä provinssissa mutta ei sen tarkemmin. haluaisin, että nämä olisi selkeästi ja tietyssä ruudussa. Sama juttu noiden tehtaiden ja AA:den kanssa, sinä ostat ne tiettyyn provinssiin ja peli arpoo ne ihan minne sattuu kartalla (vai onko tässä takana joku systeemi en tiedä)? En nyt ihan heti rakentaisi niitä tehtaita rajaruutuun esim.
Käsittääkseni ne vaan on siellä provinssissa, ei missään niistä yksittäisistä ruuduista. AA puolustaa koko aluetta, mutta huom. toimii vain strategic bombia vastaan. Niiden rakentaminen muistaakseni oli jossain pätsissä aivan hyödytöntä ja jossain semi-ok suhteessa käytettyyn IC:n ja materiaaliin.

Semmoinen yleinen suurpiirteisyys tässä harmittaa justiin, sen tulee myös kaupassa ilmi. tarvitset tehtaalle yhden gummin, niin sun pitää tuoda 8 gummia, jotka ei kuitenkaan varastoidu mihinkään ja tuskin kukaan niitä sulta poiskaan ostaa. En tykkää, muistelisin että vanhemmissa HOI:ssa resursseja varastoitiinkin, tosin niitä tais olla vähemmän, ellen väärin muista. Itse asiassa vanhoissa HOI:ssa oli noi kartatkin selkeemmät. Hm.
Aluksi itekki vastustin tätä, ettei tavaraa voi varastoida, mutta toisaalta se pakottaa tekemään vähän laajemmalla kädellä asioita eikä vaan varastoimaan varastot täyteen rauhanaikana joltain neutraalilta valtiolta ja sen jälkeen pärjätä niillä useampi vuosi. Fueliahan voi toki varastoida. Resursseja kyl AI:t ostaa aika paljonkin ja saat niistä civ-factoryjä rakentamiseen. Toisaalta esim. kakkosessa USA pysty rahoillaan ostamaan koko maailman kaikki öljyt ja rare resurssit, ettei saksalle jäänyt mitään ja sit tätäkin varten piti olla erillinen sääntö moninpeleissä, että näin ei sitten muuten saa tehdä.
 
Juu mutta Suomen kaltainen pikkuvaltio, jolla pari tehdasta ja resurssia, on ihan kusessa näiden kanssa kun se "ei ole niin justiinsa". Isoilla mahdeilla tuo onkin pikku juttu.

Kärhämöin tuossa eilen Ruotsin sotavoimien kanssa, ja voi hyvää päivää miten vajaa tuo AI on. Jos laitat sun kenraalin (tai pari) hoitamaan hyökkäyksen, niin se siirtelee noita yksikköjä ihan miten sattuu. En tiedä mikä logiikka tuossa on mutta itse en lähtisi siirtämään hyökkäyksen kärkeä yhtäkkiä sivustalle ja monta ruutua taaksepäin jostain syystä? Eteenpäin pitää painaa, kun vihu perääntyy. Kyllä ne sivustat hoituu itsestään, kun vihu on pois huollosta/saarroksissa. Muutama Hitler ragee bunkkerissa -hetki tuli. Itse pitää näkäjään kaikki tehdä. Ja kun annat jonku käskyn, niin AI lähtee HETI siirtämään niitä joukkoja, kunhan liike lakkaa. Ei saat.... :rage:
 
Viimeksi muokattu:
Juu mutta Suomen kaltainen pikkuvaltio, jolla pari tehdasta ja resurssia, on ihan kusessa näiden kanssa kun se "ei ole niin justiinsa". Isoilla mahdeilla tuo onkin pikku juttu.

Kärhämöin tuossa eilen Ruotsin sotavoimien kanssa, ja voi hyvää päivää miten vajaa tuo AI on. Jos laitat sun kenraalin (tai pari) hoitamaan hyökkäyksen, niin se siirtelee noita yksikköjä ihan miten sattuu. En tiedä mikä logiikka tuossa on mutta itse en lähtisi siirtämään hyökkäyksen kärkeä yhtäkkiä sivustalle ja monta ruutua taaksepäin jostain syystä? Eteenpäin pitää painaa, kun vihu perääntyy. Kyllä ne sivustat hoituu itsestään, kun vihu on pois huollosta/saarroksissa. Muutama Hitler ragee bunkkerissa -hetki tuli. Itse pitää näkäjään kaikki tehdä. Ja kun annat jonku käskyn, niin AI lähtee HETI siirtämään niitä joukkoja, kunhan liike lakkaa. Ei saat.... :rage:
Tän takia en käytä ollenkaan noita. Jotkut käyttää lähinnä siihen, että saa ne bonukset niistä(eivät siis koskaan aloita niitä, mutta tekevät suunnitelmat). Vähän itteäkin harmitellut, että yks keskeinen ominaisuus jää käyttämättä, ku en vaan tykkää koko ajan olla mikroamassa jotain yksikköä takas jonnekki ku AI päättää tehä jotain perseilyjä sillä. Muistaakseni tuo blitzkrieg hyökkäys vähän paransi tuota, mutta ei niin paljoa, että olisin jaksanut yhtään peliä oikeasti kokeilla pärjätä noilla komennoilla.
 
Ahaa, siis bonukset saat vaikket käynnistäkään koko hyökkäyssuunnitelmaa, kunhan se on valmis? No kivahan se noita nuolia on piirrellä kuin isokin sotaherra... ihme kun ovat osanneet kusta noinkin tärkeän asian pelistä.
 
Tuli yhessä striimissä vastaan kätevä kikka miten saa sisällissodan kautta flipattua toiseen ideologiaan, valikosta löytyy nappi millä sisällissodan saa käynnistettyä heti ku tietyt ehdot täyttyy. Sitä ennen pitää poistaa kaikki kentällä olevat joukot koska ne muuten jaetaan osapuolien kesken. Sen sijaan kouluttaa pari nopeaa yksikköä valmiiksi, esim. hevosjoukkoja. mutta ei laita provinssia niille minne deployaa kun ovat valmiit. Kun sisällissota käynnistyy, deployaa joukot kentälle manuaalisesti ja rushaa niillä vastapuolen pääkaupungin ja isoimmat victory pointit. Sota on ohi ennenku vastapuoli saa yhtään yksikköä kentälle
 
Kuulostaa huijaukselta.... :hmm:

Löyty pari hyvää modia, HOI III -tyylinen kartta ja neliönmuotoiset yksiköt. Nyt näyttää paljo paremmalta. Vielä kun sais tuon pois, että karttaa zoomaillessa yksiköt yhdistyy / warppailee sinne tänne, ärsyttävä 'ominaisuus'. Tais olla tuohonkin modi.
 
Tuli yhessä striimissä vastaan kätevä kikka miten saa sisällissodan kautta flipattua toiseen ideologiaan, valikosta löytyy nappi millä sisällissodan saa käynnistettyä heti ku tietyt ehdot täyttyy. Sitä ennen pitää poistaa kaikki kentällä olevat joukot koska ne muuten jaetaan osapuolien kesken. Sen sijaan kouluttaa pari nopeaa yksikköä valmiiksi, esim. hevosjoukkoja. mutta ei laita provinssia niille minne deployaa kun ovat valmiit. Kun sisällissota käynnistyy, deployaa joukot kentälle manuaalisesti ja rushaa niillä vastapuolen pääkaupungin ja isoimmat victory pointit. Sota on ohi ennenku vastapuoli saa yhtään yksikköä kentälle
Vieläkö toimii kikka et lähettää yksiköt merelle siks aikaa kun nappaa sisällissodan käyntiin? Joskus pari patchia sitten viel toimi. Sai yksiköt itelleen..
 
Ei taida toimia.

Juu, hyökkäsinkin Suomella Norjaan tällä kertaa, vaikka sillä pienemmät resurssit onkin, mutta saipa jotain. Hyökkäys meni hyvin ja turskat oli paperia Suur-Suomen edessä. Ihme kyllä, Liittoutuneet eivät taanneetkaan Norjan itsenäisyyttä, vaikka globaali jännite oli jo 25. Olin siinä luulossa, että näin kävis mutta ei, vaikka niillä olis ollut kuukausi aikaa tehdä se. :cigar2: Ehkä syynä skripit, Saksa kuitenkin historiallisesti hyökkimässä Norjaan, joten se ei ole korkea prioriteetti liittoutuneille, Ruotsi taas oli neutraali, joten se olis? Tai sitten Paradox vaan kikkailee, koska ruottalainen pulju? :btooth:

Liitin norskit ja sitten kiiruusti puolustamaan itärajaa. Meinas mennä ihan vihkoon se kyllä. Ryssät laitto arvioilta 100 divisioonaa kehiin, ja suomineito sahattiin poikki. Siinä tohinassa valloitin tosin Leningradin mutta muulla tunnelma olikin sitten hyvästi tanja. Peräännyin Lapissa Norjaa kohti ja Suomessa sain hädin tuskin siinä Savo-linjalla topattua höökin. Olisi varmaan NL helposti rullannut koko SUomen mutta laittoivat kuitenkin valkoisen rauhan ehdotuksen, en tiä miksi. Skripti, tappiot vai mikä syynä? No minä tartuin siihen kiiruusti.

Nyt sitten 1940 toukokuuta mennään ja mietin juonia Ruotsin päänmenoksi. Jos ei hyökkäiskään NL:ään vaan Ruottiin...:hmm:

Liittoutuneet kumminkin julistanee sodan mulle, jos lähen itään, eikä siellä ole paljon voitettavaa ja joudun kuitenki Norjan suojaamaan. Menis helpommin mehevä Ruotsi tuosta kainalosta, pääsis joka puolelta hyökkäämään? Hm.

Toi kyllä ottaa pattiin NL:n ja muidenkin suhteen, että voivat ihan rauhassa laittaa melkein kaikki (no ei) sotajoukkonsa esim. piskuisen Suomen kimppuun ihan rauhassa, kun ei ole wargoaleja kukaan niille tehnyt, niin TIETÄÄ, ettei kukaan ole tulossa. Voi laittaa ihan niin paljon kuin haluaa tietylle rintamalle. Ei kovin realistista? Oikeassa talvisodassa oli jotain 30 divisioonaa NL:n joukkoja, nyt kevyesti kolminkertainen määrä, ehkä enemmänki? Tosin oli mullakin yli 30 divisioonaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ekat arvostelut tullu CK3:sta, aika lupaavalta vaikuttaa :tup:
 
Tulipa ennakkotilattua tuo CK3, nyt vaan odotellaan että pääsee pelailemaan n. klo 19 Suomen aikaa. CK2:een uppoutui satoja tunteja, joten odotukset on korkealla jatko-osalle. :nb:

Huomasin tässä myös, että ilmeisesti CK3 tulee Microsoftin Game Passiin heti julkaisussa. Siitä voi muutamalla eurolla (tai uudet asiakkaan 1€) pelailla kuukauden ajan uunituoretta peliä.
 
Ekat arvostelut tullu CK3:sta, aika lupaavalta vaikuttaa :tup:

Imperator Rome sai myös erittäin hyviä arvosteluja ja se olikin yksi huonoimmista Paradoxin peleistä 20 vuoteen. En luottaisi arvosteluihin yhtään Paradoxin pelien kohdalla. Ei sillä että niihin voi luottaa yleensäkkään.

Parasta lienee testata tämä game passillä eurolla tai 4 eurolla riippuen onko trialin jo käyttänyt.
 
Imperator Rome sai myös erittäin hyviä arvosteluja ja se olikin yksi huonoimmista Paradoxin peleistä 20 vuoteen. En luottaisi arvosteluihin yhtään Paradoxin pelien kohdalla. Ei sillä että niihin voi luottaa yleensäkkään.

Parasta lienee testata tämä game passillä eurolla tai 4 eurolla riippuen onko trialin jo käyttänyt.
Imperator näyttää kylläkin saaneen huomattavasti enemmän vähemmän positiivisia arvosteluja, vaikka positiivisiakin toki löytyy runsaasti.
 
Ennakkotilasin sitten itekki ton paradoxin kaupasta, avainta en kyl vielä saanu :D
 
Onpas kyllä tosiaa menny kaikki uusiksi tässä CK3:ssa, lähinnä käyttöliittymän osalta. Huomaa että ovat ilmeisesti yrittäneet ainakin tehdä paljon helpommin lähestyttävän tästä.
Eikä mikään huono asia, tykkään kyllä uudesta lookista ja varsinkin nuo hahmot on kyllä nyt hyviä kun ovat eläväisempiä eikä vaan jotain staattisia kuvia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 493 985
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom