Taneli-
☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Ihan totta puhelet.
Itellä oli pointtina, että jos ne alkot on menossa jollekki ala-ikäiselle, niin se ala-ikäinen on todennäköisesti odottamassa kaupan/Alkon ulkopuolella. Tai, näin itse oon nähny jengin toimivan, mutta mistä sitä tietää, että vaikka ne oiskin menossa sille vieressä seisovalle ala-ikäiselle. Säätely aiheuttaa tuossa kohtaa nykyisin outoja tilanteita kun kassa lukee lakia/sääntöjä kuin piru raamattua.
Suurin osa toimii noin totta. Mutta muistan toki miten itse (ja kaverit) 14-15v peruskoulussa usuttivat ostamaan ja ostinkin koulun lähikaupasta (missä toki muutenkin käytiin käytännössä joka ruokatunti ja välistä välitunneilla karkkia ja kermamunkkeja jne. ostelemassa) yksittäisen kolmosoluen. Onnistuihan se vaikka hyvin luultavasti tiesivät että kaikki oltiin alaikäisiä (aikoihin kun vielä tupakkaan taisi olla 15v ikäraja tms vaikka käytännössä sitä alettiin polttamaan ala-asteella noin 10v ikäisenä) ja kaikki kaverit olivat siinä ympärillä.
Myöhemmin sitten kun yritti ostaa useamman pullon (olikohan peräti 4) ei onnistunut enää samasta paikasta.
Toki suuri osa hieman valveutuneemmista teineistä etsii sen laitapuolen kulkijan läheltä alkoa ja toivoo ettei toinen vedä välistä vaan tuo sen helmeilevän omenaviinin tms. mitä teini nyt tilaakin odottaen alkon ulkopuolella.
Itse en alkoon uskaltanut mennä ennenkuin täytin 18v, se kun vaikutti niin pelottavalta ja viralliselta paikalta. Tosin sen jälkeen useasti ostelin kyllä tujumpiakin juomia kuin mihin ikä olisi antanut myöden. Enää tosin en edes muista oliko / onko se ikäraja 21 vai 25 vai jotain muuta että saa "kirkasta" ostella.
Edit: katselin että tupakassa se ikäraja oli 16v, nostettiin -95 18v ja ehdotellaan nyt että nostetaan 20v. En muuten tiennyt että esim. nykyisin vasta 24v saa oikeuden: "Tehorajoittamattoman A-luokan sekä D- ja DE-luokkien ajokortin hankintamahdollisuus"