Papereiden kysyminen (+30v)

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Ihan totta puhelet.

Itellä oli pointtina, että jos ne alkot on menossa jollekki ala-ikäiselle, niin se ala-ikäinen on todennäköisesti odottamassa kaupan/Alkon ulkopuolella. Tai, näin itse oon nähny jengin toimivan, mutta mistä sitä tietää, että vaikka ne oiskin menossa sille vieressä seisovalle ala-ikäiselle. Säätely aiheuttaa tuossa kohtaa nykyisin outoja tilanteita kun kassa lukee lakia/sääntöjä kuin piru raamattua.
Suurin osa toimii noin totta. Mutta muistan toki miten itse (ja kaverit) 14-15v peruskoulussa usuttivat ostamaan ja ostinkin koulun lähikaupasta (missä toki muutenkin käytiin käytännössä joka ruokatunti ja välistä välitunneilla karkkia ja kermamunkkeja jne. ostelemassa) yksittäisen kolmosoluen. Onnistuihan se vaikka hyvin luultavasti tiesivät että kaikki oltiin alaikäisiä (aikoihin kun vielä tupakkaan taisi olla 15v ikäraja tms vaikka käytännössä sitä alettiin polttamaan ala-asteella noin 10v ikäisenä) ja kaikki kaverit olivat siinä ympärillä.

Myöhemmin sitten kun yritti ostaa useamman pullon (olikohan peräti 4) ei onnistunut enää samasta paikasta.

Toki suuri osa hieman valveutuneemmista teineistä etsii sen laitapuolen kulkijan läheltä alkoa ja toivoo ettei toinen vedä välistä vaan tuo sen helmeilevän omenaviinin tms. mitä teini nyt tilaakin odottaen alkon ulkopuolella.

Itse en alkoon uskaltanut mennä ennenkuin täytin 18v, se kun vaikutti niin pelottavalta ja viralliselta paikalta. Tosin sen jälkeen useasti ostelin kyllä tujumpiakin juomia kuin mihin ikä olisi antanut myöden. Enää tosin en edes muista oliko / onko se ikäraja 21 vai 25 vai jotain muuta että saa "kirkasta" ostella.

Edit: katselin että tupakassa se ikäraja oli 16v, nostettiin -95 18v ja ehdotellaan nyt että nostetaan 20v. En muuten tiennyt että esim. nykyisin vasta 24v saa oikeuden: "Tehorajoittamattoman A-luokan sekä D- ja DE-luokkien ajokortin hankintamahdollisuus"
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Just tällä viikolla facebookissa oli kirjoitus jossa jäi oluet prisman kassalle kun oli 17v tytär mukana. Että kyllä tätä tapahtuu edelleen.



Olisiko yksi hyvä toimenpide myös joku että kassalla pitäisi pomppia 10 sekuntia yhdellä jalalla? Auttaisi asiaan yhtä paljon, mutta voisi sanoa että jotain tehdään.
Joo, papereiden kysyminen ja yhdellä jalalla hyppiminen on ihan vertailukelpoisia keinoja. On se vaan hienoa näiden teiniangstaajien kanssa keskustelu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 286
- Morjens, onhan sulla henkilötodistus mukana? (alle 30-vuotias esittää tottakai pyytämättäkin)
- Aijoo, tottakai, tässäpä nämä
- Kiitos.

Ei oo vaikeeta, eihän?

eivittumitäkyykytystäjanatsimeinikiä, nytvittulähteepalautejaapinasaapotkutperkele,oonmävaanniinradikaalisissietmulleeivittuilla... Joo, onnea vaan valitsemallesi tielle.
Hienosti ovat taas muutamat lukeneet ja ymmärtäneet lukemaansa.

Harmi kun lain noudattaminen ja käskystä kieriminen ei riitä, vaan vastaus voi silti olla "haista paska, en myy sulle etkä mitään voi kun olet valkonaama".
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Hienosti ovat taas muutamat lukeneet ja ymmärtäneet lukemaansa.

Harmi kun lain noudattaminen ja käskystä kieriminen ei riitä, vaan vastaus voi silti olla "haista paska, en myy sulle etkä mitään voi kun olet valkonaama".
:D Ikärajavalvonta nyt vaan toimii niin että papereita kysellään, käskystä ei tarvitse kieriä.
"eivittutaassekysyypapereitajavittumitäännäytäsamakuinkäskisikieriätossalattialaauaauaauaa"

Ja en tosiaan katsonut mihin teiniangstaajan viestiin vastasin kun samaa jankkausta oli usealla eri(?) kirjoittajalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 286
Juu, eihän sitä ihan helppo ole ymmärtää mikä ihmisiä tässä ärsyttää, jos itse oikein nauttii siitä samasta.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Kävin kaupassa ostamassa kaljaa ja ihmettelin, että kassa valittaa siitä, kun en vaivautunut ottaa MP-kypärää päästä. Sanoi kuitenkin, että ensikerralla pitäisi ottaa kypärä päästä.

Aikaisemmin kaupassa käydessäni olen ottanut kypärän päästä. Vähän ihmettelin, että onko Suomessa jokin laki, että kaupassa pitäisi ottaa kypärä päästä. No ymmärsin siiten, että kassa valitti, koska ostin alkoholia. Noo, sattuuhan näitä.:vihellys:
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Kävin kaupassa ostamassa kaljaa ja ihmettelin, että kassa valittaa siitä, kun en vaivautunut ottaa MP-kypärää päästä. Sanoi kuitenkin, että ensikerralla pitäisi ottaa kypärä päästä.

Aikaisemmin kaupassa käydessäni olen ottanut kypärän päästä. Vähän ihmettelin, että onko Suomessa jokin laki, että kaupassa pitäisi ottaa kypärä päästä. No ymmärsin siiten, että kassa valitti, koska ostin alkoholia. Noo, sattuuhan näitä.:vihellys:
Kassamyyjällä on lain mukaan velvollisuus varmistaa, että ostaja on täysi-ikäinen.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Itsehän toivon, että joku kuumiskassatyttö kysyisi pahveja.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Muista sanoa, että "sinulle voin antaa myös puhelinnumeron".
Joskus vuosia sitten kun tein keikkaa toisessa myymälässä, niin kysyin eräältä neidiltä muodossa "Henkkarit ja puhelinnumero, kiitos". Neiti tarjosi molemmat, mikä hieman pelästytti. En koskaan soittanut (tai tehnyt enää keikkaa tuossa liikkeessä) tuohon numeroon joten en tiedä oliko se hänen oikea numeronsa.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Ostin vappuna simaa ja kysyttiin paperit. Tästäkin olisi voinut liipastua!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 149
Ostin vappuna simaa ja kysyttiin paperit. Tästäkin olisi voinut liipastua!
Kaupassa niitä on kehotettu kysymään kaikilta alle 30-vuotiailta paperit, niin kannattaa pitää imarteluna, jos kysyy paperit. Ainakin jos olet yli kolmekymppinen.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 566
Viime kesänä mökillä harmitti kun käytiin muijan kanssa hakemassa illalla lisää tarpeita paikkakunnan ainoassa aukiolevassa kaupassa. Tai no minä odottelin autossa lapsen kanssa kun ostokset oli vain pienet eli lisää makkaraa, olutta jne. Myyjä oli kysynyt muijalta paperit (yli 30 vuotias) eikä niitä ollut mukana ja menin sitten itse ostamaan oluet ja näytin paperit mutta ei voinut myydä kun epäili että vien paperittomalle vaimolleni.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Kaupassa niitä on kehotettu kysymään kaikilta alle 30-vuotiailta paperit, niin kannattaa pitää imarteluna, jos kysyy paperit. Ainakin jos olet yli kolmekymppinen.
Se on hassua, että kaupat asettavat noille alle 1%:n simoille omia ikärajojaan vaikka ne eivät ole alkoholijuomia. Kuitenkin elinkeinotoimintaa harjoittava ei lain mukaan saa kieltäytyä palvelemasta tai asettaa henkilöä merkittävästi muita huonompaan asemaan syrjivin perustein (laki mainitsee iän syrjivänä perusteluna). Monet liikkeet kuitenkin käyttävät tuota lakia perusteluna sille miksei heillä ole ikärajaa energiajuomille. Eräskin K-kauppias kieltäytyi asettamasta ikärajaa energiajuomille tuolla perusteella, mutta teki sellaisen ratkaisun, että kouluaikoina energiajuomia ei myydä kenellekään. Ei minulle, eikä sille 11-vuotiaalle Vilma-Jasperille.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Viime kesänä mökillä harmitti kun käytiin muijan kanssa hakemassa illalla lisää tarpeita paikkakunnan ainoassa aukiolevassa kaupassa. Tai no minä odottelin autossa lapsen kanssa kun ostokset oli vain pienet eli lisää makkaraa, olutta jne. Myyjä oli kysynyt muijalta paperit (yli 30 vuotias) eikä niitä ollut mukana ja menin sitten itse ostamaan oluet ja näytin paperit mutta ei voinut myydä kun epäili että vien paperittomalle vaimolleni.
Valitettavasti muijasi taisi näyttää alle 30-vuotiaalta joten myyjä toimi tilanteessa täysin ohjeistusten mukaisesti. En tiedä miten tarkalleen suhtauduit omaan tapaukseesi, mutta monet närkästyvät myyjälle näissä tilanteissa. Ihmisten tulee tajuta, että KAUPPA maksaa työntekijän palkan..joten myyjän pitää aina toimia kuten firma toivoo heidän toimivan. Ihmiset eivät tajua, että se myyjä voi saada jaskaa niskaan esim. jos tämä ei jok'ikinen kerta kysy papereita siltä 28-vuotiaalta työvaatteissa olevalta työkaverilta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 861
Kävin kaupassa ostamassa kaljaa ja ihmettelin, että kassa valittaa siitä, kun en vaivautunut ottaa MP-kypärää päästä. Sanoi kuitenkin, että ensikerralla pitäisi ottaa kypärä päästä.

Aikaisemmin kaupassa käydessäni olen ottanut kypärän päästä. Vähän ihmettelin, että onko Suomessa jokin laki, että kaupassa pitäisi ottaa kypärä päästä. No ymmärsin siiten, että kassa valitti, koska ostin alkoholia. Noo, sattuuhan näitä.:vihellys:
Pistä burka päälle niin ei tarvi riisua:

 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Jaa, miten menee, jos tuommonen mustiin pukeutunut hattivatti olisi ostamassa alkoholia ja kysyttäisiin papereita? Epätodennäköistä, mutta mahdollista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Itse äänestin jaloilla kun kyllästyin jatkuvaan papereiden kyselyyn. Viereisessä kaupassa ei harrasteta vainoharhaista ikärajavalvontaa.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Kyllähän nuo joskus menee naurettavuuksiin. Kaksi räikeää esimerkkiä;

Vanhempi rouva kassalla kysyi aina papereita koska säännöt, siis vakio asiakkaalta jonka tuntee.

Toinen tapaus entinen luokkakaveri joka myös tunsi minut.

Itse kyllä sanktioidenkin uhalla myisin henkilöille joiden iästä olen varma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 286
Ihmiset eivät tajua, että se myyjä voi saada jaskaa niskaan esim. jos tämä ei jok'ikinen kerta kysy papereita siltä 28-vuotiaalta työvaatteissa olevalta työkaverilta.
No ei voi ainakaan tämän nykyisen ohjeistuksen mukaan. Voi sanoa, että kaveri näyttää 32-vuotiaalta. Sitähän varten se arviointiraja on nostettu niin ylös, että marginaalia on riittävästi. Ainakin olevinaan.

Eri juttu jos on käsketty juuri tietyssä kioskissa kysyä kaikilta, myös ikämiestyökavereilta ja rollaattorimummoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Valitettavasti muijasi taisi näyttää alle 30-vuotiaalta joten myyjä toimi tilanteessa täysin ohjeistusten mukaisesti. En tiedä miten tarkalleen suhtauduit omaan tapaukseesi, mutta monet närkästyvät myyjälle näissä tilanteissa. Ihmisten tulee tajuta, että KAUPPA maksaa työntekijän palkan..joten myyjän pitää aina toimia kuten firma toivoo heidän toimivan. Ihmiset eivät tajua, että se myyjä voi saada jaskaa niskaan esim. jos tämä ei jok'ikinen kerta kysy papereita siltä 28-vuotiaalta työvaatteissa olevalta työkaverilta.
Ja asiakas maksaa kaupan tulot, joten ei kannata liian virkaintoiseksi käydä.

Miten se on edes kaupan ongelma, jos täysi-ikäinen ostaja luovuttaa juomat alaikäiselle? Kauppa ei ole tehnyt rikosta, luovuttaja on.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 861
Ja asiakas maksaa kaupan tulot, joten ei kannata liian virkaintoiseksi käydä.
Kyseinen "pakko" kysyä paperit simaa ostavilta mahdollisesti alle 30-vuotiailta on kaupan ja sen etujärjestökerhon ihan oma sääntö joka ei perustu mihinkään lakiin vaan pelkkään niiden mielivaltaan.

Viime kesänä mökillä harmitti kun käytiin muijan kanssa hakemassa illalla lisää tarpeita paikkakunnan ainoassa aukiolevassa kaupassa. Tai no minä odottelin autossa lapsen kanssa kun ostokset oli vain pienet eli lisää makkaraa, olutta jne. Myyjä oli kysynyt muijalta paperit (yli 30 vuotias) eikä niitä ollut mukana ja menin sitten itse ostamaan oluet ja näytin paperit mutta ei voinut myydä kun epäili että vien paperittomalle vaimolleni.
Tämmöisessä tilanteessa ei kannata olla mikään saatanan idiootti vellihousu jota pompotellaan miten tahansa vaan jättää ne kaikki muutkin ostokset siihen kassalle ja tehdä kassan esimiehelle tai mahdolliselle kauppiaalle selväksi ettei enää asioi em. sikailun vuoksi kyseisessä kaupassa ainakaan vuosiin.

Tarpeeksi moni kun toimii noin niin kyllä se idiooteinkin kauppias lopulta oppii tai sitten kaupan lopettaa kannattamattomana.

Kaapuakka ja miksei kaapu-ukkokin on Suomessa rälssiluokkaa eikä niiden todellakaan tarvi mitään kaapuaan missään riisua. Jos siihen yritetään pakottaa kaupassa niin kyse on rikoksista kamalin eli rasismi. Jotta edes voisi vihjata kaapuakalle että naamarin ottaa pois tunnistuksen ajaksi, niin pitäisi varmaan olla joku erillinen huone jonne voisi mennä ja pitäisi olla henkilön samaa sukupuolta joka tunnistuksen tekee ja olla samaa uskonnollista lahkoa eikä mikään haram-vääräuskoinen.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Kyseinen "pakko" kysyä paperit simaa ostavilta mahdollisesti alle 30-vuotiailta on kaupan ja sen etujärjestökerhon ihan oma sääntö joka ei perustu mihinkään lakiin vaan pelkkään niiden mielivaltaan.

..
Juuri näin. Lakihan kieltää vain alkoholin myymisen tai luovuttamisen alle 18 vuotiaille. Kyseinen paperien kysymisohje on vain Valviran ohje joka ei perustu lakiin. Valvirahan myös suosittelee, että <1.2% simoja ei myydä alaikäisille, vaikka alkoholilaki tämän sallii.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 286
Juuri näin. Lakihan kieltää vain alkoholin myymisen tai luovuttamisen alle 18 vuotiaille. Kyseinen paperien kysymisohje on vain Valviran ohje joka ei perustu lakiin. Valvirahan myös suosittelee, että 1.2% simoja ei myydä alaikäisille, vaikka alkoholilaki tämän sallii.
Varsinainen mätäpaise on PTY joka pakottaa tätä larppausta. Ei kai Valvira ihan noin paljon paskaa ohjeista?
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 861
Varsinainen mätäpaise on PTY joka pakottaa tätä larppausta. Ei kai Valvira ihan noin paljon paskaa ohjeista?
Tämän mätäpaiseen taustalla on käsittääkseni PTY etujärjestön tavoite saada viinit ruokakauppaan ja oli oli tavoitteena myös torpata vaatimuksia keskioluen laimentamiseksi.

Kun raittiusaatteen kukkahatut vaativat keskiolutta laimeammaksi ruokakaupoista ja olivat äärimmäisen tiukasti viinien tuomista ruokakauppoja vastaan, niin osa niistä kukkahatuista perusteli sitä sillä ettei ruokakaupoissa valvota riittävästi ikärajojen noudattamista ja vain Alkon myyjillä on riittävä osaaminen tarkistaa ostajan paperit. Tähän vastauksena päivittäiskauppatavarakaupan lobbarikerho PTY keksi tuoda jäsenkaupoilleen säännön että ikä "pitää" tarkistaa kaikilta alle 30-vuotiailta ja kaikenlaista muutakin mielivaltaista kieltoa ja rajoitusta.

Nyt sitten kansa saa kärsiä kyseisestä mielivallasta. Mitään järkeä hommassa ei ole kun yli kolmekymppisiltä lapsiperheiltäkin saunajuomat jäävät kassalle jos kaikilla ei ole esittää virallista henkilötodistusta. Hauska mielivaltakerhon sääntö on myös siinä, että jos vahingossa kysyy paperit hyvin kauan aikaa sitten vanhuuseläkkeen ikärajan ylittäneeltä saunakaljan ostajalta, niin kysymystä ei voi perua kun ehti kysyä. Eli tyyliin pari 18 vee jonnea ostaa kassalta siideriä ja kassa kysyy paperit ja perässä tulee hyvin vanha papparainen saunaolutpullon kanssa ja kassa rutiinilla paperit kysyy ennen kuin vilkaisee oikein edes asiakasta niin kysymystä ei voi perua ja saunaolut on pakko jättää myymättä jos niitä ei ole mukana. Kyllähän sen kassan täytyy olla vaikeasti älyllisesti vammainen tuollaisessa tilanteessa. Kauppias itse jos sattuu kassalle niin harvoin hän kuitenkaan itse niin vammainen on vaan ymmärtää että laki kieltää vain myymisen alle 18-vuotiaalle ja hän voi olla täysin varma ettei se kahdeksankymppinen papparainen kuulu siihen joukkoon ja myyminen onnistuu ongelmitta.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
736
Viime kesänä mökillä harmitti kun käytiin muijan kanssa hakemassa illalla lisää tarpeita paikkakunnan ainoassa aukiolevassa kaupassa. Tai no minä odottelin autossa lapsen kanssa kun ostokset oli vain pienet eli lisää makkaraa, olutta jne. Myyjä oli kysynyt muijalta paperit (yli 30 vuotias) eikä niitä ollut mukana ja menin sitten itse ostamaan oluet ja näytin paperit mutta ei voinut myydä kun epäili että vien paperittomalle vaimolleni.

Heh,

Meille kävi kaksi vuotta sitten Prismassa niin, että oltiin tekemässä perheen kanssa ostoksia ja olin napannut ostoskärryyn kaksi Happy Joe:ta itselleni virvoitusjuomaksi. 2v muksu istui ostokärryissä ja avovaimo muutamaa hetkeä vaille synnytys mahapystyssä mukana ja myyjä päätti kysyä minulta paperit. Näytin paperit sitä sen enempää ihmettelemättä, mutta sitten myyjä kysyi myös avovaimolta papareita joita hänellä ei ollut mukana. Myyjä ei suostunut myymään juomia ja siinä sitten vähän huvittuneena ihmeteltiin tilannetta ja sanoinkin jo ettei haittaa voidaan jättää tähän juomat. Muutaman tuotteen pippauksen jälkeen myyjä kuitenkin sanoi, että no menkööt ja puheli vaan, että heille on juuri ohjeistettu asiasta ja ovat ilmeisen tiukkoja tuon rajauksen kanssa. Veikkaan, että siellä on kauppiaan/ketjun toimesta painotettu asiaa melko voimakkaasti, koska myyjä oli selkeästi itsekkin hieman vaivaantunut tuosta toimintatavasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 861
Alle 18-vuotiaalle ei saa myydä juomia, jotka sisältävät alkoholia enemmän kuin 1,2 %. Valvira suosittelee, että myöskään tätä vähemmän alkoholia sisältäviä juomia ei myydä alle 18-vuotiaille
http://www.valvira.fi/documents/14444/221693/Alkoholijuomien_vahittaismyynti.pdf
Noilla Valviran suosituksilla voi pyyhkiä perseen eikä niillä ole muuta kuin huonoa viihdearvoa.

Joku sima jossa on 0,1 prosenttia tai alle alkoholia on Valviran idioottien mielestä sellaista ilolientä jota ei saa myydä alle 18-vuotiaille. PTY mielivaltakerho vielä tulkitsee sitä niin että sellainen jää tiskille jos ostaja vaikuttaa alle 30 vuotta.

Valviran suositusta kun lukee niin eihän alle 18-vuotiaalle saa myydä edes vesipulloa kun se sisältää alle 1,2 prosenttia alkoholia ja "Valvira suosittelee, että myöskään tätä vähemmän alkoholia sisältäviä juomia ei myydä alle 18-vuotiaille".

Sairas maa ja sairaat virkamiehet. Kafkaa parhaimmillaan.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 107
Noilla Valviran suosituksilla voi pyyhkiä perseen eikä niillä ole muuta kuin huonoa viihdearvoa.

Joku sima jossa on 0,1 prosenttia tai alle alkoholia on Valviran idioottien mielestä sellaista ilolientä jota ei saa myydä alle 18-vuotiaille. PTY mielivaltakerho vielä tulkitsee sitä niin että sellainen jää tiskille jos ostaja vaikuttaa alle 30 vuotta.

Valviran suositusta kun lukee niin eihän alle 18-vuotiaalle saa myydä edes vesipulloa kun se sisältää alle 1,2 prosenttia alkoholia ja "Valvira suosittelee, että myöskään tätä vähemmän alkoholia sisältäviä juomia ei myydä alle 18-vuotiaille".

Sairas maa ja sairaat virkamiehet. Kafkaa parhaimmillaan.
Siis sais nyt valvira perustaa ihan lakiin tämän eikä mihinkään kukkahattuiluun. Kun nyt laki kuitenkin määrittelee ihan selkeästi sen mikä on alkoholijuoman raja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 286
Kyllähän sen kassan täytyy olla vaikeasti älyllisesti vammainen tuollaisessa tilanteessa. Kauppias itse jos sattuu kassalle niin harvoin hän kuitenkaan itse niin vammainen on vaan ymmärtää että laki kieltää vain myymisen alle 18-vuotiaalle ja hän voi olla täysin varma ettei se kahdeksankymppinen papparainen kuulu siihen joukkoon ja myyminen onnistuu ongelmitta.
Toisaalta kauppias saattaa olla niin älyllisesti vammainen, että kaikesta tästä huolimatta kohdistaa työpaikkakiusaamista työntekijään, joka käyttää järkeä ja jää siitä kiinni.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Minulta ei ole koskaan tämän "uuden" PTY:n suosituksen aikana enää kyselty papereita, mutta muistan nuorempana, joskus ~10-12 vuotta sitten kun Helsingissä Rautatientorin metrotason K-kaupan kassa otti minut silmätikukseen ja jäi tiirailemaan papereitani todella tarkkaan ja vihaisen oloisena, ostaessani vappuna tms. muutaman pussikaljan.

Seurueemme jäi odottamaan kassojen jälkeen että mikä siellä oikein nyt kestää, ja sit ihmeen kaupalla kuitenkin sain ostettua alkoholit. En tiedä mikä sillä kassalla oli. Ei tosiaan ollut kyse siitä, etten olisi näyttänyt papereitani (en ole koskaan tästä ottanut pultteja, lähinnä huumorin kannalta vain) vaan tämä oli jokin outous, kyseinen kassajonokin siis seisoi pitkän aikaa kun myyjä ihmetteli papereitani, niiden aitoutta ja omaa pärstävärkkiäni. Taisi siinä jo jonokin ruveta ihmettelemään että mikä maksaa. Kertakaikkisen outo kokemus.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Ja asiakas maksaa kaupan tulot, joten ei kannata liian virkaintoiseksi käydä.

Miten se on edes kaupan ongelma, jos täysi-ikäinen ostaja luovuttaa juomat alaikäiselle? Kauppa ei ole tehnyt rikosta, luovuttaja on.
Sen virkaintoisuuden päättää kauppa, mikä maksaa työntekijän palkan. Kaupat yleisesti haluavat, että työntekijät ottavat säännöt ja ohjeet pilkun tarkasti.

Alkoholilaista löytyy syy miksi tuo välitys on kauppojen kannalta huono juttu:
"37 §
Vähittäismyynti- ja anniskelukiellot

Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa:

3) jos on perusteltu syy olettaa alkoholijuoman luvatonta luovuttamista tai välittämistä.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Minulta ei ole koskaan tämän "uuden" PTY:n suosituksen aikana enää kyselty papereita, mutta muistan nuorempana, joskus ~10-12 vuotta sitten kun Helsingissä Rautatientorin metrotason K-kaupan kassa otti minut silmätikukseen ja jäi tiirailemaan papereitani todella tarkkaan ja vihaisen oloisena, ostaessani vappuna tms. muutaman pussikaljan.

Seurueemme jäi odottamaan kassojen jälkeen että mikä siellä oikein nyt kestää, ja sit ihmeen kaupalla kuitenkin sain ostettua alkoholit. En tiedä mikä sillä kassalla oli. Ei tosiaan ollut kyse siitä, etten olisi näyttänyt papereitani (en ole koskaan tästä ottanut pultteja, lähinnä huumorin kannalta vain) vaan tämä oli jokin outous, kyseinen kassajonokin siis seisoi pitkän aikaa kun myyjä ihmetteli papereitani, niiden aitoutta ja omaa pärstävärkkiäni. Taisi siinä jo jonokin ruveta ihmettelemään että mikä maksaa. Kertakaikkisen outo kokemus.
..kaiken kukkuraksi myyjä toimi liian lepsusti kohdallasi: Tuossa tilanteessa myyjällä olisi perusteltu syy olettaa, että olet välittämässä juomia. Hänen olisi pitänyt kysyä papereita kaikilta seurueen jäseniltä, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Jos yhdeltäkin olisi puuttunut, niin hänen olisi pitänyt kieltäytyä myynnistä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 861
Sen virkaintoisuuden päättää kauppa, mikä maksaa työntekijän palkan. Kaupat yleisesti haluavat, että työntekijät ottavat säännöt ja ohjeet pilkun tarkasti.

Alkoholilaista löytyy syy miksi tuo välitys on kauppojen kannalta huono juttu:
"37 §
Vähittäismyynti- ja anniskelukiellot

Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa:

3) jos on perusteltu syy olettaa alkoholijuoman luvatonta luovuttamista tai välittämistä.
Virkaintoisuuden taas hyväksyy tai hylkää asiakas. Vittuako se asiakas asioi sellaisessa kaupassa jonka palvelukulttuuri on suoraan kuin jostakin Neuvostoliitosta tai DDR:stä tai muusta vastaavasta diktatuurista? Jos ei ole masokisti ja nauti sellaisesta pompottamisesta niin valitsee sitten kaupan jossa moista ei harrasteta. Käsittääkseni Suomesta löytyy kauppoja jotka eivät kuulu Päivittäistavarakauppa ry kerhoon. Ja viinakset ja muut sapuskatkin voi tilata tai ostaa ulkomailtakin. Tosin sapuskoita saa hieman huonosti vielä nykyään tilattua kotiin netin kautta, mutta eiköhän sekin muutu lähivuosikymmeninä robotisaation myötä helpommmaksi ja halvemmaksi mitä lähimarketissa asiointi on.

Suomessa ei ilmeisesti oikein ymmärretä, että kauppiasvetoisessa kaupassakin se isoin pomo on kuitenkin se asiakas. Asiakkaat kun äänestävät jaloillaan niin 99 prosenttia kaupoista menee nurin ja loppuja pitää pystyssä aikansa harrastuksena omilla rahoillaan joku eläkeläinen jolla ei ole parempaakaan tekemistä.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Kyselyraja alkoholin ja tupakan osalta oli ennen 23 vuotta, mutta meidän myyjien kannalta tuo siirtyminen 30:een vuoteen oli ihan hyvä juttu. Iän arvioiminen on hyvin vaikeaa ja 10 vuoden virheet eivät ole tavattomia. Me myyjät tosin toivoisimme ettei meidän täytyisi kysyä papereita niiltä, joiden täysi-ikäisyydestä olemme varmoja. Tuntui hieman pöljältä parisen kuukautta sitten kun tervehdin siideriä ostanutta neitiä muodossa "Hei! Hyvää syntymäpäivää! Näytätkö vielä henkkarit siidereitä varten?"

Mielenkiintoinen yksityiskohta:
Alkoholin ja tupakan kohdalla papereita pitää kysyä kaikilta, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta, mutta Veikkauksen pelien kohdalla raja on 23 vuotta! En ymmärrä miksei Veikkaus-tuotteiden kohdalla kyselyraja noussut samalla? Nuo ovat K-18 tuotteita yhtä lailla.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Virkaintoisuuden taas hyväksyy tai hylkää asiakas. Vittuako se asiakas asioi sellaisessa kaupassa jonka palvelukulttuuri on suoraan kuin jostakin Neuvostoliitosta tai DDR:stä tai muusta vastaavasta diktatuurista? Jos ei ole masokisti ja nauti sellaisesta pompottamisesta niin valitsee sitten kaupan jossa moista ei harrasteta. Käsittääkseni Suomesta löytyy kauppoja jotka eivät kuulu Päivittäistavarakauppa ry kerhoon.
Suomessa ei ilmeisesti oikein ymmärretä, että kauppiasvetoisessa kaupassakin se isoin pomo on kuitenkin se asiakas. Asiakkaat kun äänestävät jaloillaan niin 99 prosenttia kaupoista menee nurin ja loppuja pitää pystyssä aikansa harrastuksena omilla rahoillaan joku eläkeläinen jolla ei ole parempaakaan tekemistä.
Kauppojen on helppoa kulkea PTY:n tahtiin, koska sen verran moni kauppa on sen jäsenenä:
Kesko
SOK
Lidl
R-Kioski
M Itsenäiset kauppiaat
Tokmanni
Minimani
K-Kauppiasliitto

Onnitelut jos lähistöltäsi löytyy yksikin ruokakauppa, mikä ei ole PTY:n piirissä. Kauppojen tiukkapipoisuus lähtee viranomaisten tiukkapipoisuudesta. Seurauksia tulee hyvin helposti..joten kaupat asettavat tiukkoja sääntöjä joita myyjien täytyy noudattaa.

Edit.
Myyjät voivat hieman katsoa asioita läpi sormien. Myyjä voi esim. päättää, että tuo 28-vuotias asiakas näyttää jatkossa yli 30-vuotiaalta. Sitä ei saisi tehdä, mutta monet myyjät hyväksyvät vanhentuneen henkkarin..kunhan se on vasta vähän aikaa sitten mennyt vanhaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
899
Virkaintoisuuden taas hyväksyy tai hylkää asiakas. Vittuako se asiakas asioi sellaisessa kaupassa jonka palvelukulttuuri on suoraan kuin jostakin Neuvostoliitosta tai DDR:stä tai muusta vastaavasta diktatuurista? Jos ei ole masokisti ja nauti sellaisesta pompottamisesta niin valitsee sitten kaupan jossa moista ei harrasteta. Käsittääkseni Suomesta löytyy kauppoja jotka eivät kuulu Päivittäistavarakauppa ry kerhoon. Ja viinakset ja muut sapuskatkin voi tilata tai ostaa ulkomailtakin. Tosin sapuskoita saa hieman huonosti vielä nykyään tilattua kotiin netin kautta, mutta eiköhän sekin muutu lähivuosikymmeninä robotisaation myötä helpommmaksi ja halvemmaksi mitä lähimarketissa asiointi on.

Suomessa ei ilmeisesti oikein ymmärretä, että kauppiasvetoisessa kaupassakin se isoin pomo on kuitenkin se asiakas. Asiakkaat kun äänestävät jaloillaan niin 99 prosenttia kaupoista menee nurin ja loppuja pitää pystyssä aikansa harrastuksena omilla rahoillaan joku eläkeläinen jolla ei ole parempaakaan tekemistä.
Kyllä sun tosiaan kannattaa siirtyä tilaamaan ne sapuskas kotiin asti, sen verran vaikeaa näyttää kaupassa asiointi olevan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
. Me myyjät tosin toivoisimme ettei meidän täytyisi kysyä papereita niiltä, joiden täysi-ikäisyydestä olemme varmoja. Tuntui hieman pöljältä parisen kuukautta sitten kun tervehdin siideriä ostanutta neitiä muodossa "Hei! Hyvää syntymäpäivää! Näytätkö vielä henkkarit siidereitä varten?
Tästähän tosiaan on edelleen se yksi ylitarkastajan kanta että ei tarvitse kysyä jos on varma iästä. Tietty sinulla oli muistaakseni kokemuksia toiseen suuntaan? Vähän hämärä keissi on kyllä, olisi kiva saada jotain infoa sitten vielä ylemmältä taholta että asia tulisi kerralla selväksi. Tietty jos pomo käskee näin ylimääräisenä turvatoimena tekemään, niin siinähän ei myyjä sitten voi muuta tehdä kuin kysellä. :)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 861
Tästähän tosiaan on edelleen se yksi ylitarkastajan kanta että ei tarvitse kysyä jos on varma iästä. Tietty sinulla oli muistaakseni kokemuksia toiseen suuntaan? Vähän hämärä keissi on kyllä, olisi kiva saada jotain infoa sitten vielä ylemmältä taholta että asia tulisi kerralla selväksi. Tietty jos pomo käskee näin ylimääräisenä turvatoimena tekemään, niin siinähän ei myyjä sitten voi muuta tehdä kuin kysellä. :)
Lain mukaan noissa mennään eikä siinä ole mitään laitonta myydä alkoholia täysi-ikäiselle Suomessa jos muuten on ostokunnossa asiakas.

Esimerkiksi jos kaupan kassalla jos työskentelee 18-vuotias kassatäti ja hänen kassaltaan siideripullon ostaa hänen viisi vuotta vanhempi isosiskonsa, niin haluaisin nähdä sen lain jonka mukaan kassa syyllistyy rikokseen jos myy siideripullon kysymättä papereita tai ilman että on esittää papereita. Ihan sama vaikka vieressä tilannetta kyyläisivät alkolitarkastaja, AVI-täti ja poliisi yhdessä. Jotta tilanteessa tapahtuisi jotain laitonta niin niiden pitäisi pystyä osoittamaan että myyjä myi alkoholia alaikäiselle. Se taas lienee mahdotonta edes Suomessa osoittaa että 23-vuotias on alle 18-vuotias. Toki siinä voi yrittää sepustaa että isosisko on keksinyt tavan matkustaa lähes valon nopeudella ja sen vuoksi hänen kohdallaan aika on hidastunut suhteellisuusteorian todistamalla tavalla ja sen vuoksi on yli viisi vuotta nuorempi kuin mitä syntymajan perusteella voi suoraan laskea. Olisi kyllä hauska nähdä tuomarin ilme kun tuollaista soopaa oikeudessa selittelisi virkamies.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
No nyt oli kyllä sokea kassaneiti Alkossa, mutta otan kohteliaisuutena, kun viiniä on saanut kuitenkin jo sen 25 vuotta ostaa.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Tästähän tosiaan on edelleen se yksi ylitarkastajan kanta että ei tarvitse kysyä jos on varma iästä. Tietty sinulla oli muistaakseni kokemuksia toiseen suuntaan? Vähän hämärä keissi on kyllä, olisi kiva saada jotain infoa sitten vielä ylemmältä taholta että asia tulisi kerralla selväksi. Tietty jos pomo käskee näin ylimääräisenä turvatoimena tekemään, niin siinähän ei myyjä sitten voi muuta tehdä kuin kysellä. :)
Sanotaan näin, että jos jätät kysymättä, niin paskaa voi tulla niskaan hyvin herkästi. Kirjallisia varoitus voi tulla esim. siitä jos myyjä itse ostaa alkoholia työvaatteet päällä. Riitauttamalla myyjä todennäköisesti voittaisi, mutta harva lähtee uskaltaa (tai viitsii ajautua tilanteeseen missä pitää riitauttaa).
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Nyt kun aletaan vääntämään laista sekä käytännöstä on olemassa säädös että anniskelupaikassa EI saisi tarjoilla (myydä) alkoholia jos myyjä (baarimikko) epäilee että sitä nautitaan humaltumistarkoituksessa tai että henkilö olisi jo humalassa.

Uskaltaisin väittää että tätä kyseistä lakia/säädöstä ei niin erityisen tarkasti noudateta koska olen nähnyt (ja itsekin useasti ollut) humaltuneita henkilöitä baareissa ja heille lähes poikkeuksetta tarjoillaan lisää juomaa. En myöskään muista että minulta tai muilta olisi kertaakaan kyselty että mahdanko tilata sen juoman humaltumistarkoituksessa...

Kuitenkin löytyy useita lehtijuttuja missä esim. tiramisut tai joulusuklaat on jääneet ostamatta kun ei ole henkilöllisyyttä todistaa tai alle 18v yrittänyt ostaa "alkoholia sisältäviä tuotteita". Eli mielestäni tässä nyt hieman ns. liioitellaan ongelmaa toisaalla kun toisaalla sitä taas valvotaan aivan liian vähäisessä määrin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Tänään näin tilanteen, jossa asiakas osti alkoholia, muttei saanut tupakkaa. Miten tämä on mahdollista?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Pari kertaa peräkkäisinä päivinä kysyttiin itsepalvelukassalla papereita jokunen viikko sitten. Toisella kerralla kaivoin ajokortin esille ja laitoin peukalon kuvan päälle ihan tarkoituksella. Hyvin meni läpi ilman kysymyksiä. Tulihan sitä mietittyä että mitä hyötyä tuollaisesta papereiden tarkastuksesta on :facepalm:
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Tänään näin tilanteen, jossa asiakas osti alkoholia, muttei saanut tupakkaa. Miten tämä on mahdollista?
Vaikeaa sanoa näillä tiedoilla. Havaitsitko mitään syytä miksi asiakkaalle ei myyty tupakoita. Näin myyjän näkökulmasta ainut mieleen tuleva tekijä olisi se, että tupakan kohdalla oli välitysepäily, mikä ei jostain syystä koskenut alkoholi-juomia. Mulle ei ole 10 vuoden aikana tullut kertaakaan vastaavaa tilannetta. Monta kertaa on tullut tilanne missä olen myynyt asiakkaalle tupakat, mutta alkoholi on jäänyt kauppaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 142
Viestejä
4 213 447
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom