Pankit

Kiiitos tiedosta, silloin vika on jossain muualla. Ostin uuden puhelimen pari kuukautta sitten ja siirsin vanhasta tiedot. Nyt en jaksa muistaa, että miten Apple Payn kohdalla, mutta siellä ei ole ollut kuin Curve.

Tarkalleen ilmoittaa että "Korttia ei lisätty, jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun".

Nordean appi tosin näyttää vielä vanhan puhelimen nimeä, mutta se on toki voinut kopioitua tietojen mukana..

Pitää tarkistaa iCloudista asetukset yms..

En uskalla nyt testata säätää itse kun oma kortti on vähän hukassa kun käytän vain wallettia, mutta muistaakseni verkkopankissakin on kohta että lisää wallettiin. Jospa se sieltä suunnasta toimisi paremmin kun itse walletin kautta?
 
En uskalla nyt testata säätää itse kun oma kortti on vähän hukassa kun käytän vain wallettia, mutta muistaakseni verkkopankissakin on kohta että lisää wallettiin. Jospa se sieltä suunnasta toimisi paremmin kun itse walletin kautta?

Sitäpä juurikin käytin ja sain kyseisen herjan.

Fyysistä korttia ei siis vielä ole, kun on vasta postissa.

Vika lienee ollut Nordean päässä. Nyt kortin lisääminen onnistui.
 
Sanokaapa Nordean asiakkaat, miten nykyisin voi poistaa Nordea ID -aktivointeja esim. vanhoista luureista? Ennen näit Nordean verkkopankissa listan kaikista niistä laitteista, joissa on aktivoitu Nordea ID -sovellus ja tuosta listasta pystyi sitten poistamaan laitteita halutessaan. Eikö tällaista mahdollisuutta enää ole? Nordean FAQ:ssakin sanotaan vain että jos laite katoaa, niin ole yhteydessä asiakaspalveluun.

Aika huono tietoturvan kannalta, ettei minulla ole edes mahdollisuutta tarkistaa missä kaikissa laitteissa Nordea ID on aktivoituna.

Kokeilin huvikseni OP:lla ja siellä näkee verkkopankissa listan aktiivisista mobiiliavaimista ja tuolta käsin voi niitä myös poistaa. Onko Nordea palkannut taas joitain visionäärejä, jotka ovat tehneet kehitystä asiakkaiden parhaaksi jne?
 
Sanokaapa Nordean asiakkaat, miten nykyisin voi poistaa Nordea ID -aktivointeja esim. vanhoista luureista? Ennen näit Nordean verkkopankissa listan kaikista niistä laitteista, joissa on aktivoitu Nordea ID -sovellus ja tuosta listasta pystyi sitten poistamaan laitteita halutessaan. Eikö tällaista mahdollisuutta enää ole? Nordean FAQ:ssakin sanotaan vain että jos laite katoaa, niin ole yhteydessä asiakaspalveluun.

Aika huono tietoturvan kannalta, ettei minulla ole edes mahdollisuutta tarkistaa missä kaikissa laitteissa Nordea ID on aktivoituna.

Kokeilin huvikseni OP:lla ja siellä näkee verkkopankissa listan aktiivisista mobiiliavaimista ja tuolta käsin voi niitä myös poistaa. Onko Nordea palkannut taas joitain visionäärejä, jotka ovat tehneet kehitystä asiakkaiden parhaaksi jne?
 
Viimeksi muokattu:
Avaa Nordea ID sovellus ja asetukset ala nurkassa valikosta ja sitten menet Käyttäjäasetukset ja poista käyttäjä kohdasta.
No ei kai. Tuolla voi käsittääkseni poistaa sovelluksen vain siitä puhelimesta mikä sinulla on sillä hetkellä kädessäsi.
 
Viimeksi muokattu:
Mobiiliverkkopankissa avaa Profiili ja avaa Luotetut laitteet.
Lopun varmaan arvaat jo näytöltä.
 
En tiedä kuuluvatko maksuprosessorit langan teemaan, mutta nyt täytyy kyllä avautua Klarnasta, ja siitä, kuinka umpisurkea on.

Maksujen teko on aivan toista maata verrattuna Paytrailiin. Paytrailin kautta maksut hoituvat kätevästi, oli sitten selain mikä tahansa, tai mitkä vaan yksityisyysasetukset.

Klarnan kautta taasen saa aina taistella, että pystyy antamaan rahaa kenellekään. Onko kellään tietoa miksi verkkokaupat edes sen puoleen kääntyvät, jos kyseessä ei ole osamaksu? On aivan hirveä säätö, kun toisin kuin Paytrail:n, Klarnan koko systeemin perusta on redirectit, eikä vain API-kutsut. Täytyy antaa oikeudet ajaa skriptejä jollekin klarnacdn.net:lle, jonka ei todellakaan tarvisi olla mukana maksuketjussa. Voisivat vain hoitaa tuon osuuden POST- / GET-kutsulla, jos eivät olisi täysiä älykääpiöitä.

En edes aio pitää Klarnaa vastaan sitä, että pidemmän aikaa esim. puh nro "046..." ei vastannut puhelinnumeroa "+35846...", vaikka yhdistivätkin nuo numerot keskenään backendissä, niin frontin seuraavassa kohdassa nuo eivätkään "täsmännyt", joten "maksu peruttu".

Kuinka on mahdollista, että tällainen firma, jonka tulisi koodata käytännössä pankkijärjestelmä, ei pysty edes yksikertaisia maksuja käsittelemään ilman, että tekevät redirectejä vähän sinne sun tänne?! Arvioisin, että ruottalaisia negejä hommissa, mutta tuskin edes osaavat html sivua rakentaa, niin en voi heitäkään syyttää...

V***u mitä p***aa... Päätin vain avautua, kun tuli taas kerran eteen verkkokauppa, jonka mielestä Klarna on jollain tapaa hyvä vaihtoehto, kun asiakas haluaa hoitaa maksun pois saman tien.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuuluvatko maksuprosessorit langan teemaan, mutta nyt täytyy kyllä avautua Klarnasta, ja siitä, kuinka umpisurkea on.

Maksujen teko on aivan toista maata verrattuna Paytrailiin. Paytrailin kautta maksut hoituvat kätevästi, oli sitten selain mikä tahansa, tai mitkä vaan yksityisyysasetukset.

Klarnan kautta taasen saa aina taistella, että pystyy antamaan rahaa kenellekään. Onko kellään tietoa miksi verkkokaupat edes sen puoleen kääntyvät, jos kyseessä ei ole osamaksu? On aivan hirveä säätö, kun toisin kuin Paytrail:n, Klarnan koko systeemin perusta on redirectit, eikä vain API-kutsut. Täytyy antaa oikeudet ajaa skriptejä jollekin klarnacdn.net:lle, jonka ei todellakaan tarvisi olla mukana maksuketjussa. Voisivat vain hoitaa tuon osuuden POST- / GET-kutsulla, jos eivät olisi täysiä älykääpiöitä.

En edes aio pitää Klarnaa vastaan sitä, että pidemmän aikaa esim. puh nro "046..." ei vastannut puhelinnumeroa "+35846...", vaikka yhdistivätkin nuo numerot keskenään backendissä, niin frontin seuraavassa kohdassa nuo eivätkään "täsmännyt", joten "maksu peruttu".

Kuinka on mahdollista, että tällainen firma, jonka tulisi koodata käytännössä pankkijärjestelmä, ei pysty edes yksikertaisia maksuja käsittelemään ilman, että tekevät redirectejä vähän sinne sun tänne?! Arvioisin, että ruottalaisia negejä hommissa, mutta tuskin edes osaavat html sivua rakentaa, niin en voi heitäkään syyttää...

V***u mitä p***aa... Päätin vain avautua, kun tuli taas kerran eteen verkkokauppa, jonka mielestä Klarna on jollain tapaa hyvä vaihtoehto, kun asiakas haluaa hoitaa maksun pois saman tien.

En kyllä yhtään ymmärrä mistä puhut. Itse olen käyttänyt Klarnaa jo monia vuosia säännöllisesti esim Aliexpressissä, eikä kertaakaan mitään ongelmaa ole ollut. Käytin sitä myös eräässä toisessa verkkokaupassa, jonka kanssa tuli ongelmia tuotteen palautuksen kanssa, Klarnan kautta sain asian vängättyä esimerkillisesti, kun soitin heille.
 
Klarnan kautta taasen saa aina taistella, että pystyy antamaan rahaa kenellekään. Onko kellään tietoa miksi verkkokaupat edes sen puoleen kääntyvät, jos kyseessä ei ole osamaksu?
Klarnan Checkput systeemi on aivan annelista, mutta itse aivan surkealla liikevaihdolla olevaa verkkokauppaa kun pyörittän se on ainoa järkevä vaihtoehto, jos haluaa muitakin maksutapoja kuin luottokortin. Luottokortti on maksutapana niin epäsuomalainen, että se kelpaa vielä huonommin.

Syy miksi siinä roikutaan paljon paremman Paytrailin sijasta on, että se ottaa provisiota transaktioista. Paytrail taas ottaa kk-maksun ja provision. Klarna Paymentsistä ei ole kokemuksia. Siinä on kk-maksu+provikka.

Vaihdan heti pois Klarnalta kun Paytrail ei vedä tappiolliseksi kuukautta. Sen verran on pieni liikevaihto tällä hetkellä.

Ärsyttävintä noissa maksupalveluissa on, että tilinauhalla ei välttämättä näy kuin ”Paytrail” tai ”Klarna”. Ei mitään hajua kenelle tuli maksettua kun joskus selailee tiliotteita.
 
Mua häiritsee S-Mobiilissa se, että yhdellä PIN-koodilla voi sekä kirjautua S-Mobiiliin että tunnistautua S-Mobiililla. Sen sijaan Nordealla ja POP Pankilla on mobiilipankille ja tunnistautumiselle erilliset sovellukset, jonka toivoisin olevan käytäntö myös S-Pankissa.

Nyt joku, joka tietää S-Mobiilin PIN-koodin ja on saanut laitteen käsiinsä voi tuolla PIN-koodilla ensin kirjautua S-Mobiiliin ja käydä siellä tarkistamassa tuon saman PIN-koodin avulla verkkopankin käyttäjätunnuksen. Näillä kahdella sitten voikin jo kirjautua moneen muuhun tärkeään palveluun.
 
Mua häiritsee S-Mobiilissa se, että yhdellä PIN-koodilla voi sekä kirjautua S-Mobiiliin että tunnistautua S-Mobiililla. Sen sijaan Nordealla ja POP Pankilla on mobiilipankille ja tunnistautumiselle erilliset sovellukset, jonka toivoisin olevan käytäntö myös S-Pankissa.

Nyt joku, joka tietää S-Mobiilin PIN-koodin ja on saanut laitteen käsiinsä voi tuolla PIN-koodilla ensin kirjautua S-Mobiiliin ja käydä siellä tarkistamassa tuon saman PIN-koodin avulla verkkopankin käyttäjätunnuksen. Näillä kahdella sitten voikin jo kirjautua moneen muuhun tärkeään palveluun.

S-mobiililla voi kyllä suoraan kirjautua verkkopankkiin ja kaikkiin erilaisiin palveluihin jotka käyttää verkkopankkitunnistautumista. Missään vaiheessa ei tarvitse tietää verkkopankin käyttäjätunnusta.

Oliskohan hyvä idea sitten pitää se pin koodi ja laite omassaan hallinnassaan.
 
Mua häiritsee S-Mobiilissa se, että yhdellä PIN-koodilla voi sekä kirjautua S-Mobiiliin että tunnistautua S-Mobiililla. Sen sijaan Nordealla ja POP Pankilla on mobiilipankille ja tunnistautumiselle erilliset sovellukset, jonka toivoisin olevan käytäntö myös S-Pankissa.

Nyt joku, joka tietää S-Mobiilin PIN-koodin ja on saanut laitteen käsiinsä voi tuolla PIN-koodilla ensin kirjautua S-Mobiiliin ja käydä siellä tarkistamassa tuon saman PIN-koodin avulla verkkopankin käyttäjätunnuksen. Näillä kahdella sitten voikin jo kirjautua moneen muuhun tärkeään palveluun.

Nordealla voi myös kirjautua pelkän laitteen ja pin-koodin avulla verkkopankkiin, ja tunnistautua palveluihin. Eikä S-pankilla tarvitse käyttäjä tunnusta sen enempää. Molemmilla riittää että lukee näytöltä qr-koodin sovelluksella ja naputtelee pin koodin. Käyttäjä tunnuksia ei tarvita maksamiseen tai tunnistautumiseen.
 
Oliskohan hyvä idea sitten pitää se pin koodi ja laite omassaan hallinnassaan.
Sama periaate eli laite ja PIN-koodi esiintyy kaikenlaisissa yhteyksissä kuten pankkikorteissa, SIM-kortissa, henkilökortissa, digitaalisissa tila-avaimissa. Yleisesti tätä pidetään hyväksyttävänä kompromissina.
 
S-mobiililla voi kyllä suoraan kirjautua verkkopankkiin ja kaikkiin erilaisiin palveluihin jotka käyttää verkkopankkitunnistautumista. Missään vaiheessa ei tarvitse tietää verkkopankin käyttäjätunnusta.
No näinhän onkin, jotenkin autopilotilla aina painanut QR-koodin pois ja syöttänyt käyttäjätunnuksen niin ei ollut muistunut mieleen 😁 Eipä sitten mitään..
 
Pankit "eivät ehdi/pysty" puuttumaan siihen kun huijarit siirtävät tuhansia euroja asiakkaiden tililtä mutta jos asiakas haluaa tallettaa satasia maksaakseen laskuja niin ei onnistu.
Ei edes selvittämällä.

 
Pankit "eivät ehdi/pysty" puuttumaan siihen kun huijarit siirtävät tuhansia euroja asiakkaiden tililtä mutta jos asiakas haluaa tallettaa satasia maksaakseen laskuja niin ei onnistu.
Ei edes selvittämällä.


Tuo on jotenkin niin järjetöntä, että pitäisi todistaa mistä rahat ovat peräisin. Jos minulla on vaikkapa pari tonnia käteistä ja menen viemään 300 euroa pankkiin, niin mistä minä voin tietää, mistä juuri se 300 euroa on peräisin.
 
Tuo on jotenkin niin järjetöntä, että pitäisi todistaa mistä rahat ovat peräisin. Jos minulla on vaikkapa pari tonnia käteistä ja menen viemään 300 euroa pankkiin, niin mistä minä voin tietää, mistä juuri se 300 euroa on peräisin.
Suosittelen kaikkia nostamaan säännöllisesti käteistä automaatista. Pankissa voi kysyttäessä näyttää tiliotteesta (tai nostokuiteista), että ovat omia patjan alla olleita säästöjä.
 
Pankit "eivät ehdi/pysty" puuttumaan siihen kun huijarit siirtävät tuhansia euroja asiakkaiden tililtä mutta jos asiakas haluaa tallettaa satasia maksaakseen laskuja niin ei onnistu.
Ei edes selvittämällä.

Lainsäädännöstähän tuo kumpuaa. Pankit saavat järjettömiä sakkoja kun eivät tarpeeksi selvittäneet sitä rahojen alkuperää ja mahdollistivat rahanpesun, joten tämä on sitten seuraus ja pappojen setelien alkuperä syynätään kammalla.

Sen enempää tämän tarinan taustoja tuntematta ongelmista pääsee eroon kun pyrkii vähentämään sitä käteisen käyttöä. Ei kiinteistöveroja kannata yrittää käteisellä maksaa eräpäivänä, vaan tilisiirtona ja mieluiten hyvissä ajoin niin ehtii reagoimaan. Saa aika umpiossa olla elänyt, jos jollekin tulee yllätyksenä, että isojen käteisvarojen tallettaminen tilille onnistuisi tuosta vain.

Kiinteistöveron maksuun voi onneksi käsittääkseni myös anoa lisää maksuaikaa.
 
Pankit "eivät ehdi/pysty" puuttumaan siihen kun huijarit siirtävät tuhansia euroja asiakkaiden tililtä mutta jos asiakas haluaa tallettaa satasia maksaakseen laskuja niin ei onnistu.
Ei edes selvittämällä.

Mikähän tuossa on, etteivät nimet ja päivämäärät riitä selvitykseksi rahojen alkuperästä? Jos vaikka kaveri maksaa kympin korvausta auton lainaamisesta, pitääkö siitäkin tehdä viralliset paperit ja hankkia todistajien allekirjoitukset?

Hauskaahan tässä on se, että talletusautomaattiin rahaa voi viedä ilman mitään todisteluja. Myöskään passia/henkilökorttia ei tarvitse automaatille näyttää, toisin kuin pankkikonttorissa.
 
Lainsäädännöstähän tuo kumpuaa. Pankit saavat järjettömiä sakkoja kun eivät tarpeeksi selvittäneet sitä rahojen alkuperää ja mahdollistivat rahanpesun, joten tämä on sitten seuraus ja pappojen setelien alkuperä syynätään kammalla.

Sen enempää tämän tarinan taustoja tuntematta ongelmista pääsee eroon kun pyrkii vähentämään sitä käteisen käyttöä. Ei kiinteistöveroja kannata yrittää käteisellä maksaa eräpäivänä, vaan tilisiirtona ja mieluiten hyvissä ajoin niin ehtii reagoimaan. Saa aika umpiossa olla elänyt, jos jollekin tulee yllätyksenä, että isojen käteisvarojen tallettaminen tilille onnistuisi tuosta vain.

Kiinteistöveron maksuun voi onneksi käsittääkseni myös anoa lisää maksuaikaa.

Itse olisin tässäkin syyttömyysolettaman kannalla, eli viranomaisten pitäisi pystyä itse todistamaan että jokin raha on pimeää ja/tai rikollista rahaa, eikä niin, että tavallisen kansalaisen pitäisi todistella, että hänen rahansa eivät ole pimeää tai rikollista rahaa.

Ja yksityisyyden puolella olen siinä, että mielestäni se ei ole kenenkään mun asia, mistä kukin on omat rahansa saanut. Itsekin tuppaan antamaan monesti käteistä lahjaksi tai välillä ihan muuten vaan omille ja sukulaisten lapsille. Enkä minä siitä mitään kuitteja kirjoittele. Mutta tuskin sekään mitään auttaisi, kun vaikka lapsi osoittaisi pankissa että rahat tulivat minulta, niin sekään ei riitä, vaan sen jälkeen minun pitäisi antaa selvitys siitä, mistä rahat ovat peräisin.

Ihan omassa lähipiirissä sattunut tapaus: Vanhempi oli antanut aikuiselle lapselleen 2500 euroa käteisenä ja kun tätä oli viemässä pankkiin, niin pankki ei ottanut rahoja vastaan, vaan olisi pitänyt olla kirjallinen selvitys vanhemmaltaa, mistä tämä vanhempi oli ne rahansa saanut.

Toinen ongelma on se, että koko ajan yhä useampi liikeyritys kieltäytyy vastaanottamasta käteistä. Verkkokauppa.com:issakin nykyisin 200 euron raja, tuota kalliimpaa tuotetta ei voi käteisellä ostaa. Ja monissa paikoissa ei voi ostaa käteisellä mitään.
 
Mikähän tuossa on, etteivät nimet ja päivämäärät riitä selvitykseksi rahojen alkuperästä? Jos vaikka kaveri maksaa kympin korvausta auton lainaamisesta, pitääkö siitäkin tehdä viralliset paperit ja hankkia todistajien allekirjoitukset?

Hauskaahan tässä on se, että talletusautomaattiin rahaa voi viedä ilman mitään todisteluja. Myöskään passia/henkilökorttia ei tarvitse automaatille näyttää, toisin kuin pankkikonttorissa.
Varsinkin jos on pitkään ollut pankin asiakas joka tuossa uutisessa oletettavasti oli. Varmaan vielä on näitä vanhan kansan ihmisiä jotka säilyttävät rahoja "patjan välissä turvassa".
 
Niin kyllähän se on niin, että loppupeleissä pankeille on ihan sama mistä olet rahasi saanut, heitä kiinnostaa vain turvata "palveluntarjoajana" oma selusta tiukentuneen rahanpesulainsäädännön takia. Heidän toimiaan syynätään todella tarkasti ja se pakottaa pankit siirtämään tämä syynäys myös asiakkaisiin.
 
Muakin vähän ihmetyttää nämä tarinat.

1. Kiinteistöverothan tulee vuosi vuodelta.

2. Kiinteistöverot eivät pääsääntöisesti ole kovin suuria.

Joten missä ihmeen skenaariossa ihmisen tarvitsee tallentaa käteistä rahaa kiinteistöveron maksuun?

Ja mitkä ihmeen valokuvat liittyvät asiaan?

Koko tää skenaario tulee kolmen ihmisen läpi. Ensin yksi ihminen siellä pankissa on tekemässä jotain. Ja samalla tarinan mukaisesti osoittamassa kyvyttömyyttään pärjätä asioidensa hoitamisessa. Tää henkilö voisi ilman mitään mussutusta keltään, kantaa ne hikiset pikku eurot ruokakauppaan. Tää henkilö voisi tililleen tulevista tuloista, maksaa sen kerran vuodessa tulevan kiinteistöveron. Tarinassahan ei lue kuinka usein tää henkilö tätä tekee.

Sitten joku henkilö joka havannoin osan asiasta, kirjoittaa tästä nettiin, jonnekin. Sitten toinen henkilö kopioi sen kirjoituksen ja twiittaa sen, kommentoimatta tarinaa itse. Twitterissa tarina ei herätä vielä kummoisia intohimoja. Sitten joku kansanedustaja jakaa ja kommentoi oman puolueen verkkosivulla tarinaa.

Lopulta löysin alkuperäisen kirjoituksen, FB ryhmä nimeltä "Uusi MV-Lehti (UMV) - Yleinen Keskusteluryhmä"
 
Viimeksi muokattu:
Mä en myöskään vetelisi kauheasti johtopäätöksiä tästä keissistä useamman rikkinäisen puhelimen johdosta. Pitäisi tietää kaikki faktat ja niitä emme varmasti saa.

Mutta nykylaki tarkoittaa että käteisen kanssa pelleily johtaa vääjäämättä ongelmiin. Sitä yksinkertaisesti kannattaa välttää poislukien ehkä rikollinen toiminta ja foliohatut.

Itse en käteistä käytä juuri lainkaan. Ainoa poikkeus joku pieni setelilahja sukulaisille. Ei ole vielä tullut eteen tilannetta että olisi pitänyt olla käteistä.
 
Mutta nykylaki tarkoittaa että käteisen kanssa pelleily johtaa vääjäämättä ongelmiin. Sitä yksinkertaisesti kannattaa välttää poislukien ehkä rikollinen toiminta ja foliohatut.

Itse en käteistä käytä juuri lainkaan. Ainoa poikkeus joku pieni setelilahja sukulaisille. Ei ole vielä tullut eteen tilannetta että olisi pitänyt olla käteistä.

En minäkään käytä käteistä muuten kuin noihin rahalahjoihin. Mutta silti pidän tärkeänä sitä mahdollisuutta, että käteistä voi käyttää. Tileillä oleva raha on kuitenkin sellaista, että kun bitti menee poikittain tai se jonkin tahon toimesta laitetaan poikittain, niin näiden rahojen käyttö estyy. Tileillä olevat rahat eivät siis ole 100 %:sti omistajansa hallinnassa.

Siksi vierastankin tuollaista että käteisen käyttöä sanotaan pelleilyksi. Kyseessä on kuitenkin perustavaa laatua oleva oikeus. Lisäksi ihmisillä voi olla muitakin kuin rikollisia syitä olla käyttämättä tilisiirtoja, joista jää jälki. Jos esim itse kävisin ihan laillisesti huorissa tai strippiluolassa niin en minä siitä haluaisi merkintää mihinkään.
 
Suosittelen kaikkia nostamaan säännöllisesti käteistä automaatista. Pankissa voi kysyttäessä näyttää tiliotteesta (tai nostokuiteista), että ovat omia patjan alla olleita säästöjä.
Eikö pankki epäile, että käteinen on oikeasti kiertänyt jossain ja tilalle on tullut käteisellä laittomia tuloja? Kuulemma toimeentulotuessa tällaista epäillään, ja käteistalletuksia voidaan käsitellä tulona.
 
Mä en myöskään vetelisi kauheasti johtopäätöksiä tästä keissistä useamman rikkinäisen puhelimen johdosta. Pitäisi tietää kaikki faktat ja niitä emme varmasti saa.

Mutta nykylaki tarkoittaa että käteisen kanssa pelleily johtaa vääjäämättä ongelmiin. Sitä yksinkertaisesti kannattaa välttää poislukien ehkä rikollinen toiminta ja foliohatut.

Itse en käteistä käytä juuri lainkaan. Ainoa poikkeus joku pieni setelilahja sukulaisille. Ei ole vielä tullut eteen tilannetta että olisi pitänyt olla käteistä.
Jos juuri sinä et käytä käteistä juuri mihinkään, se ei tee käteisen käyttöä pelleilyksi. Sinun mielipiteesi on ylimielinen.
 
Viimeksi muokattu:
Veroja voi muuten maksaa myös suoraan käteisellä kiikutamalle ne verohallinnon asiakaspalveluun ja kertomalla mihin veroihin haluaa ne kohdistaa. :comp:
 
Veroja voi muuten maksaa myös suoraan käteisellä kiikutamalle ne verohallinnon asiakaspalveluun ja kertomalla mihin veroihin haluaa ne kohdistaa. :comp:

Se jos mikä on paikka missä voisi kuvitella että aletaan kyselemään, mutta jos menee sukkana sisään tämä systeemi on sekaisin :)

Niin ja S- ryhmän kassoillahan voi tallentaa jotain summia, kuten vaikka nostaakin.

Sitten vielä kuinka monta prosenttia, tai promillea pesee rahaa ihan oikeastii suomessa?
 
Siksi vierastankin tuollaista että käteisen käyttöä sanotaan pelleilyksi.

Mä siis tarkoitin nimenomaan tilanteita, joissa sitä ei olisi luultavasti pakko käyttää vaan homma hoituisi helpommin kortilla tai tilisiirrolla. Sillä välttäisi ainakin osan tilanteista, joissa niitä satasia kiikutellaan pankkiin ja sitten selvitellään niiden alkuperää.

Nykyjärjestelmä on mikä on ja siinä pankille on sysätty iso vastuu selvittää se rahan alkuperä. Ei järjestelmässä ole kauheasti järkeä kun se lopulta perustuu se tallettajan antamaan selitykseen jonka todenmukaisuutta on lopulta hyvin vaikea vahvistaa. Tämän kaiken välttää kun ei kiikuta niitä seteleitä pankkiin jos vain sen voi välttää.

Ymmärrän kyllä sen, että huorat haluaa maksaa käteisellä tai BTC:llä.

Yksi iso ongelma poistuu nyt kun tilisiirroista tulee kattavasti reaaliaikaisia (syksyllä?). Eli isot kasvokkain tehtävät kaupat voidaan jatkossa maksaa reaaliaikaisella tilisiirrolla eikä kiikutella käteisnippuja autokauppojen takia. SEPA-pikasiirrot ovat toistaiseksi toimineet vain vajaavaisesti eri pankkien välillä. Uskon, että tämä vähentää tarvetta käteisen kanssa puleeraukselle.
 
Kuka tai mikä on sysännyt vastuun pankille selvittää käteisen alkuperä?

Jos vaikka käy huorissa niin ei sitä halua mitään jälkiä rekisteriin maksamalla luottokortilla tai paypalilla. Joten käteisellä on paikkansa.
 
Kuka tai mikä on sysännyt vastuun pankille selvittää käteisen alkuperä?

Jos vaikka käy huorissa niin ei sitä halua mitään jälkiä rekisteriin maksamalla luottokortilla tai paypalilla. Joten käteisellä on paikkansa.
Finanssivalvonta valvoo, että pankit noudattavat valvontaa lakien ja määräyksien mukaan.

Miksi pankki kyselee raha-asioistani:


Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 993
Viestejä
4 863 513
Jäsenet
78 498
Uusin jäsen
mighauser

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom